Skatteutskottets betänkande i anledning av Kungl. Maj:ts propositioner med förslag till lag med anledning av inrättande av skatterätter, m. m. och till förordning om ändring i stämpelskatteförordningen (1964:308)
Skatteutskottets betänkande nr 35 år 1971 SkU 1971:35
Nr 35
Skatteutskottets betänkande i anledning av Kungl. M aj:ts propositioner med förslag till lag med anledning av inrättande av skatterätter, m. m. och till förordning om ändring i stämpelskatteförordningen (1 9 6 4 :3 0 8 ).
Propositionen 1971: 6 0
I proposition 1971: 60 h a r K ungl. M a j:t u n d er åb eropande av utd rag av statsrådsprotokollet över finansärenden fö r den 19 m ars 1971 fö reslagit riksdagen a tt a n ta vid propositionen fogade förslag till
1) lag m ed anledning av in rättan d e av skatterätter, m . m .,
2) lag om ändring i taxeringsförordningen (1956: 623),
3) fö rordning om ändring i förordningen (1968: 430) om m erv ärd eskatt,
4) lag om ändring i fö rordningen (1959: 92) om fö rfaran d e t vid viss konsum tionsbeskattning,
5) fö rordning om ändring i förordningen (1922: 260) om autom obilskatt,
6) förordning om ändring i fö rordningen (1941: 416) om arvsskatt och gåvoskatt,
7) lag om ändring i rusdrycksförsäljningsförordningen (1954: 521),
8) fö ro rd n in g om änd rin g i föro rd n in g en (1956: 545) angående o m sättningsskatt å m oto rfo rd o n i vissa fall,
9) lag om ändring i föro rd n in g en (1960: 253) om tillverkning och beskattning av m alt- och läskedrycker,
10) förordning om ändring i stäm pelskatteförordningen (1964: 308),
11) lag om ändring i kom m unalskattelagen (1928: 370),
12) förordning om ändring i förordningen (1947: 576) om statlig in kom stskatt,
13) förordning om ändring i förordningen (1947: 577) om statlig fö rm ögenhetsskatt,
14) föro rd n in g om ändring i kupongskatteförordningen (1970: 624),
15) förordning om änd rin g i fö rordningen (1951: 763) angående beräkning av statlig inkom stskatt fö r ackum ulerad inkom st,
16) lag om ändring i lagen (1961: 332) om handräck n in g vid taxeringsrevision,
17) förordning om ändring i föro rd n in g en (1908: 128) angående bevillningsavgifter fö r särskilda fö rm å n er och rättigheter, 1 Riksdagen 1971. 6 sami. N r 35
18) lag om ändring i u p p bördsförordningen (1953: 272),
19) förordning om ändring i förordningen (1958: 295) om sjöm ansskatt.
P ropositionen in n eb är sådana änd rin g ar i skatte- och taxeringsfö rfattn in g arn a som föranleds av tidigare fö r riksdagen fram lagda fö rslag om en om organisation av skatteförvaltningen i länen (prop. 1971: 1 bil. 14, prop. 1971: 14) och av förvaltningsrättskipningen i k am m arr ä tt och regeringsrätt (prop. 1971: 30). V id are föreslås fö rfattningsändringar i syfte a tt anpassa tax eringsförfarandet och skatteprocessen till föreliggande förslag till lagstiftning om fö rfa ra n d e t hos m yndigheter resp. förvaltningsdom stolar (prop. 1971: 30).
D e nya bestäm m elserna i skatte- och taxeringsförfattningarna avses i princip trä d a i k ra ft sam tidigt m ed de n äm n d a refo rm ern a av den regionala skatteförvaltningen och förvaltningsrättskipningen.
Propositionen 1971: 8 2
I proposition 1971: 82 h a r K ungl. M a j:t u n d er åberopande av utd rag av statsrådsprotokollet över finansärenden fö r den 19 m ars 1971 fö re slagit riksdagen a tt a n ta vid propositionen fogat förslag till förordning om ändring i stäm pelskatteförordningen (1964: 308).
D en n a proposition in n e b är än d rin g a r i stäm pelskatteförordningen (1964: 308) bl. a. m ed anledning av om organisationen av sjöfartsverket och in rättan d e t av riksskatteverket. B estäm m elserna anpassas efter den nya jordabalkens regler om p a n trä tt och inteckning i fast egendom och i to m trä tt. R eglerna om tidpunkten fö r skattepliktens inträde vid fö r värv av fast egendom och to m trä tt ändras så, a tt skatteplikt aldrig in trä der tidigare än n ä r an sökan om la g fa rt resp. inskrivning beviljas eller förklaras vilande. M öjligheterna till återvinning av stäm pelskatt utvidgas något.
Författningsförslagen
P rop. 1971: 60
1 Förslag till
L ag med anledning ar inrättande av skatterätter, m. m.
H ärigenom fö ro rd n as som följer.
V ad i lag eller an n a n fö rfattn in g föreskrives om prövningsnäm nd och om fö rste taxeringsintendent skall i stället avse sk a tte rä tt respektive skattechef.
D en n a lag träd e r i k ra ft den dag K onungen fö ro rd n ar.
2 Förslag till
L ag om ändring i taxeringsförordningen (1956: 6 2 3 )
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om taxeringsförordningen (1956: 623)1,
dels a tt 11, 12, 77— 95, 97 och 112 §§, 129 § 8 m orn., 160— 163, 175 och 192 §§ skall u p p h ö ra a tt gälla,
dels a tt ru b rik e rn a n ärm a st fö re 77, 160 och 192 §§ skall utgå,
dels a tt i 16 § 1 m orn., 26 §, 30 § 2 m orn., 33 §, 37 § 2 m orn., 46 § och 56 § 3 m om . o rd en ”förste taxeringsintendenten” i olika böjningsfo rm e r skall bytas u t m o t ” skattechefen” i m otsvarande form ,
dels a tt i 39 § 4 m orn., 56 § 4 m om . och 124 § o rd et ”länsstyrelsen” i olika böjningsform er skall bytas u t m ot ”sk a tte rä tte n ” i m otsvarande form ,
dels a tt i 72 a, 99, 115, 116 a, 116 g, 184 och 197 §§ o rd e t ” prövningsnäm nden” i o lika böjningsform er skall bytas u t m o t ” sk a tte rä tte n ” i m otsvarande form , I Senaste lydelse av II § 1 mom. 1967:749 37 § 2 mom. 1970: 913 93 § 1970: 913 12 § 1 mom. 1967: 749 46 § 1970: 913 124 § 1961: 340 12 § 2 mom. 1970: 913 56 § 3 mom. 1965: 753 129 § 8 mom. 1960: 174 16 § 1 mom. 1967:199 66 § 1958: 87 160—163 §§ 1969: 709 26 § 1969: 753 70 § 1970: 913 164 § 1 och 2 mom. 1969:709 30 § 2 mom. 1965: 753 72 a § 1970: 168 175,184,192, 33 § 1967: 548 92 § 1970: 463 197 §§ 1970: 673
Med 115, 116 a och 116 g §§ avses paragrafernas lydelse enligt prop. 1971:10. Rubriken närmast före 160 § införd genom 1969: 709 och rubriken närmast före 192 § genom 1970: 673.
dels a tt i 66 och 70 §§ o rd en ” den m ellankom m unala prövningsnäm n d en ” skall bytas u t m o t ” den m ellankom m unala sk atterätten ” ,
dels a tt i 164 § 1 och 2 m om . sam t 165 § 3 m om . o rd et ”k am m arrä tte n ” i olika böjningsform er skall bytas u t m o t ” k a m m a rrä tt” i m o tsvarande form ,
dels a tt 3 och 10 §§, 13 § 1 morn., 14 § 1 m orn., 15 och 17 §§, 34 § 2 morn., 50 § 1 m orn., 51, 53, 57, 59 och 60 §§, 61 § 5 morn., 62 och 67 §§, 69 § 4 morn., 73— 76 §§, 96 och 98 §§, 101 § 2 morn., 102— l i l , 113, 116, 116 i, 117 och 125 §§, 129 § 1, 3 och 5 morn., 164 § 3 och 4 morn., 165 § 1 och 2 morn., 166 §, 167 § 1 och 3 morn., 168, 169 och 172 §§, 173 § 1 m orn., 176 och 181 §§, 191 § 1 och 3 morn., 193 och 194 §§, 195 § 3 och 5 m om . och 200 § sam t ru b rik ern a n ä rm ast fö re 96, 164 och 193 §§ skall h a n ed a n angivna lydelse,
dels a tt i fö ro rd n in g en skall införas tv å nya para g ra fe r, 59 a och 159 §§, av n edan angivna lydelse.
3 §2
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| F ör S to c kh o lm s län gäller bestäm m else i den n a fö rordning om l a n d s k a m r e r a r e lanuskam reraren vid prövningsnäm ndsavdelningen och bestäm m else om f ö r s t e t a x e r i n g s i n t e n d e n t taxeringsdirektören, om annat icke angives. Taxeringsdirektören äger uppdraga åt fö rste taxeringsintendent, som icke är ch ef fö r kontor, a tt fullgöra uppgift som a n ko m m er på h o n o m enligt denna förordning. | M e d s k a t t e c h e f avses i den n a fö rordning chefen fö r länsstyrelsens skatteavdelning eller, i S to c kh o lm s län, chefen fö r länsstyrelsens taxeringsavdelning, sam t, såvitt avser m ål so m den m ellanko m m unala skatterätten äger p rö va, allm änna o m b u d et fö r m ellank o m m unala m ål. U n d e r b en äm ningen t a x e r i n g s i n t e n d e n t inbegripes, fö ru to m n ä m n da tjänstem än sa m t ch ef fö r taxeringsenhet och taxeringsintendent, jäm väl den, å t vilken uppdragits a tt i sin tjä n st u tfö ra görom ål som ankom m a p å taxeringsintend ent eller p å allm änna om budet fö r m ellankom m unala mål. |
| B estäm m else om länsstyrelse skall, såvitt an g å r den m ellankom m unala prövningsnäm nden, gälla riksskatteverket. | |
| M e d f ö r s t e t a x e r i n g si n t e n d e n t förstås i denna fö r ordning även, såvitt angår m ellankom m unala prövningsnäm nden, allm änna o m b u d et hos denna näm nd. T jänstem an h os riksskatteverket äger, i den m ån verket så fö ro rd n ar, sam m a befogenhet som fö rste taxeringsintendent enligt 46, 51, 53 och 54 §§, 56 § 3 m orn., 51 § 1 m o m . 118 och 124 §§. U n d e r benäm ningen t a x e r i n g s i n t e n d e n t in- begripes, fö ru to m förste taxeringsintendent, taxeringsintendent och | |
| O m icke annat föreskrives, få r skattechefen uppdraga åt ch e f fö r taxeringsenhet eller ch e f fö r revisionsenhet a tt fullgöra u ppgift som a n ko m m er på h o nom enligt denna förordning. I S to ckh o lm s län få r skattechefen även läm na sådant uppdrag åt sin ställföreträdare. | |
| B estäm m else om länsstyrelse skall, såvitt an g å r den m ellankom m u n ala skatterätten, gälla riksskatteverket. | |
| T jän stem an hos riksskattever- |
N uvarande lydelse
biträdande taxeringsintendent, ket äger, i den m ån verk et så fö rjäm väl den, å t vilken uppdragits ordnar, sam m a b efogenhet som a tt i sin tjänst u tfö ra görom ål som sk a tte ch ef eller taxeringsintendent ankom m a p å taxeringsintendent enligt 46, 51 och 53 §§, 56 § 3 eller p å allm änna om budet hos morn., 57 o ch 124 §§.
den m ellankom m unala prövnings-
näm nden.
10 §s
I taxeringsnäm nd, som å tn ju te r b iträde av taxeringsassistent, skall taxeringsassistenten u tfö ra de åligganden som angivas i 7 § vid 1)— 3) sa m t 9) och 10).
D ärjä m te åligger det taxeringsassistent huvudsakligen a tt
1) granska deklarationer, uppg ifter och an d ra handlingar,
2) b iträd a o rd fö ran d en vid in förskaffande av felande deklarationer, uppgifter och an d ra handlingar,
3) i övrigt m ed den befogenhet, som i sådant avseende tillkom m er honom , utöva k o ntroll till ledning fö r en n o g g ran n och tillförlitlig taxering,
4) v ara fö red rag an d e i taxeringsnäm nden, i den m å n icke o rd fö ran den finner sig b ö ra u tfö ra föredragningen,
5) u p p rätta förslag till de taxerin g ar som skola beslutas av näm nden, sam t
6) i övrigt lä m n a o rd fö ran d e n d e t b iträde som av h o n o m påkallas.
I taxeringsnäm nd, som å tn ju ter biträde av flera taxeringsassistenter, a n ko m m er d et på förste taxeringsintendenten a tt utfärda närm are anvisningar angående arbetsuppgifternas fö rdelning på
taxeringsassistenterna.
Taxeringsassistent skall därjäm te iakttaga vad länsstyrelsen eller fö rste taxeringsintendenten i övrigt föreskrivit i avseende å taxeringsarbetets ordnande och ändam åls
enliga bedrivande.
Taxeringsassistent skall, i den
m ån han därtill erhåller uppdrag, u tföra taxeringsrevision.
13 §
1 m o m . T ill ledam öter och 1 m o m . T ill ledam öter och suppleanter i näm nderna böra u t suppleanter i taxeringsnäm nd sk o ses redliga och allm än t ak tad e p e r la utses redliga och allm änt a k tasoner, som k u n n a antagas besitta de personer, som k u n n a antagas nödig insikt och erfarenhet. besitta nödig insikt och erfarenhet.
A v kom m un m å till ledam ot el- K om m un m å till ledam ot eller
N uvarande lydelse
ler suppleant i taxeringsnäm nd suppleant välja endast den, som väljas allenast den, som ä r inom ä r m antalsskriven in o m ko m m u kom m unen m antalsskriven. A v nen, och landstingskom m uns fö rlandstingskom m unens förvaltnings valtningsutskott endast den, som är utskott m å till ledam ot eller supp m antalsskriven in o m taxeringsdileant i särskild taxeringsnäm nd striktet. väljas allenast den, som ä r m antalsskriven i k o m m u n , belägen in
o m näm ndens verksam hetsom råde och tillika in o m landstingskom
m unen.
V id val av led am ö ter och supp V id val av led am ö ter och suppleanter i lokal taxeringsnäm nd, så le an te r i lokal taxeringsnäm nd o c k vid förordnande av ledam ö skall tillses, a tt kännedom om oliter i prövningsnäm nd skall tillses, ka g rupper av skattskyldiga inom a tt om m öjligt personer tillhöran d istriktet och om distriktets olika d e olika inom d istriktet fö re k o m delar om m öjligt kom m er a tt fin m ande g ru p p er av skattskyldiga nas inom näm nden.
ko m m a a tt tillhöra n ä m nden ävensom a tt såvitt m ö jligt kä nnedom
om distriktets olika delar kom m er a tt förefinnas in o m densam m a.
Till led am ö ter och suppleanter T ill ledam öter och suppleanter i särskild taxeringsnäm nd skola u t i särskild taxeringsnäm nd skola u tses personer, som besitta särskild ses personer, som besitta särskild insikt och erfaren h e t i de taxe- insikt och e rfaren h e t i de taxeringsfrågor, som ankom m a p å d y ringsfrågor, som ankom m a p å lik näm nds handläggning. D ä r näm nden. D ärjä m te b ö r tillses, a tt jäm te b ö r tillses, a tt inom n ä m n k ännedom såvitt m öjligt kom m er den kännedom såvitt m öjligt kom a tt finnas om o lika delar av dim er a tt förefin n a s om olika delar striktet. av näm ndens verksam hetsom råde.
14 §
1 m o m . A v K ungl. M a j:t el 1 m o m . A v länsstyrelse m edler länsstyrelse m eddelat fö ro rd delat fö ro rd n an d e såsom o rd fö ran nande såsom o rd fö ran d e eller le de eller ledam ot i taxeringsnäm nd d am o t i prövningsnäm nd eller m å återkallas n ä r synnerliga skäl taxeringsnäm nd m å återkallas n ä r därtill äro. synnerliga skäl d ärtill äro.
A vgår led am o t eller su ppleant i sådan näm nd, inn an tjänstgöringstiden är till ända, skall e fte rträ d are till h o n o m fö r den återstående tid en utses i den ordning, som g ällt b eträ ffan d e den avgångne.
15 §*
V id behandling av taxerings- Vid behandling av taxeringsfråga, som k räv e r särskild sak fråga, som kräver särskild sakkunkunskap, m å taxeringsnäm nd och skap, m å taxeringsnäm nd efter
N uvarande lydelse
prövningsnäm nd anlita b iträde av sam råd m ed skattech efen anlita sakkunnig. biträde av sakkunnig. Sådant sam
D å fråga är o m biträde åt taxe råd skall även sk e vid behov av ringsnäm nd, tillkallas sakkunnig tolk. av ordföranden efte r sam råd m ed fö rste taxeringsintendenten.
17 §5
F örste taxeringsintendenten skall, S ka ttech efen skall bevaka det m ed iakttagande av bestäm m elser allm ännas r ä tt i taxeringsfrågor na i denna förordning, bevaka det och verk a fö r a tt taxeringarna allm ännas rä tt i taxeringsfrågor bliva likform iga och rättvisa. H an sam t verka fö r a tt taxeringarna skall i erforderlig om fattning bliva likform iga och rättvisa. H an granska taxeringarna och särskilt skall därvid i erforderlig o m fatt u p p m ärk sam m a o jäm nheter m elning granska verkställda taxering lan olika taxeringsdistrikt. ar sa m t särskilt uppm ärksam m a o jäm nheter m ellan taxeringar i olika taxeringsdistrikt.
F örste taxeringsintendenten äger S ka ttech efen äger anlita sakkunan lita sakkunnig fö r u tredning av nig fö r u tredning av taxeringsfråtaxeringsfråga, som k räver särskild ga, som k räv e r särskild sakkunsakkunskap. skap.
N ä r så finnes erforderligt, äger N ä r så finnes erforderligt, äger förste taxeringsintendenten kalla ska ttech efen k alla ord fö ran d e eller ord fö ran d e eller annan ledam ot annan led am o t av taxeringsnäm nd av taxeringsnäm nd i prövningsdi- i länet fö r a tt av denne erhålla striktet fö r a tt av denne erhålla upplysningar. upplysningar.
D en som i annan befattning handlagt visst taxeringsår ende m å icke såsom taxeringsintendent taga
befattning m ed sam m a ärende.
34 §
2 m o m .6 På ansökan av de- 2 m o m . Visar någon a tt h in klarationsskyldig, so m visar a tt i d er på g rund av särskilda om stänfö ljd av hans förvärvskällors sär digheter m ö te r a tt avläm na självskilda b eska ffen h et eller verksam d eklaration inom föreskriven tid, hetens m era betydande o m fa tt m å han efter ansökan erhålla a n ning eller annan om ständighet av n an tid, inom vilken självdeklarasäregen beska ffen h et h inder m öter tionen skall vara avläm nad. a tt avläm na självdeklaration inom föreskriven tid, m å genom särskilt beslut utsättas an n a n tid, inom vilk en självdeklarationen skall vara avläm nad.
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| A nsökan som i första sty ck et avses göres hos förste taxeringsintend enten i det län, d ä r sökanden är skattskyldig till statlig inkom stsk a tt eller statlig förm ögenhetsskatt. Föreligger ej sådan sk a ttskyldighet fö r sökanden, göres ansökningen hos fö rste taxeringsintendenten i det län, d ä r självdeklaratio n en skall avläm nas. 1 S to c k h o lm s län göres ansökningen hos fö rste taxeringsintendenten å v e derbörande taxeringskontor. | A nsökan göres h os skattechefen i det län, d ä r sökanden ä r skattskyldig till statlig inkom stskatt eller statlig förm ögenhetsskatt, eller, om sådan skattskyldighet ej föreligger, i d et län, d ä r självdeklarationen skall avläm nas. |
| M ot taxeringsintendentens beslut m å talan ej förås. | M ot skattechefens beslut m å ta lan ej föras. |
50 §
| 1 m o m .7 G ranskning av självdeklaratio n er m å verkställas endast av | 1 m o m . G ranskning av självdeklarationer m å verkställas endast av |
| äm bets- eller tjänstem an, på vilken dylik granskning till fö ljd av bestäm m elserna i denna fö ro rd ning ankom m er, | tjänstem an, som u tfö r dylik granskning enligt d en n a fö ro rd ning eller som eljest utövar taxerings- eller skattekontroll, |
| ordföranden och kro noom budet i taxeringsnäm nden, | ordförande och kro n o o m b u d i taxeringsnäm nd, |
| de ledam öter i taxeringsnäm nden, som därtill utses av näm nden, sam t | de led am ö ter i taxeringsnäm nd, som därtill utses av näm nden, sam t |
| ledam öterna i prövningsnäm nden. | dom stol, som har a tt bedöm a innehållet i självdeklaration. |
Sakkunnig m å granska självdeklaration, fö r vars behandling hans b iträd e påkallas.
O rdningsm an i lappby och förste konsulent inom lappväsendet äga verkställa granskning av självdeklaration, som lapp inom vederbörande lappby eller förste konsulents verksam hetsom råde avgivit.
V id taxeringsarbete an litat biträde, så ock tjänstem an som avses i 16 § 2 m om . m å tag a del av deklaration i den om fattning, som är erforderlig för arbetets utfö ran d e.
| F ö r innehållet i självdeklaration m å icke inom taxeringsnäm nd läm nas vidare redogörelse än som fö r taxeringen erfordras. S jälvdeklaratio n m å icke intagas i taxeringsnäm nds eller prövningsnäm nds pro to k o ll i v idare m ån än som oundgängligen erfordras. | F ö r innehållet i självdeklaration m å icke inom taxeringsnäm nd läm nas vidare redogörelse än som erfordras fö r taxeringen. Självdek laration m å icke intagas i taxeringsnäm nds p rotokoll i vidare m ån än som oundgängligen erfordras. |
Självdeklaration skall tillhandahållas de m yndigheter, vilka i och för sin verksam het b ö ra erh ålla del därav.
Självdeklaration m å, p å sätt K ungl. M a j:t fö ro rd n ar, fö r statistisk bearbetning u tläm nas till den äm betsm yndighet eller tjänstem an, åt vilken Kungl. M a j:t u p p d rag er u tfö ra n d et av sådan bearbetning.
D en som h a r a tt u tfö ra talan fö r besvärsberättigad kom m un i fråga om viss skattskyldigs taxering äger tag a del av självdeklaration, som skolat ligga till gru n d fö r taxeringen.
D å besvär anförts, skall självdeklaration, som h a r avseende å taxeringen i fråga, biläggas besvärshandlingam a, d ä r ej vid delgivning m ed m enighet så d an t anses v ara fö r m ålets u tred n in g obehövligt. H andlingarna skola vid förekom m ande delgivningar inneslutas i förseglat konvolut, vilket skall förses m ed p åsk rift om innehållet och i o b ru tet skick tillställas den förklaringsskyldige eller annan vederbörande.
I övrigt m å självdeklaration, d ä r ej a n n a t fö lje r av stadgande i allm än lag, icke v ara fö r n ågon tillgänglig, u ta n a tt den, som avgivit deklarationen, lä m n at skriftligt m edgivande därtill.
51 §8
R ä tt att utfärda anm aning i fa ll A nm aning som avses i 22 § 2 som avses i 22 § 2 m orn., 24 § 2 m orn., 24 § 2 m orn., 31 § 2 morn., morn., 31 § 2 m orn., 33 och 36 §§, 33 och 36 §§, 39 § 1 m om . sam t 39 § 1 m om . sam t 45 § tillkom m er 45 § m å utfärdas av taxeringstaxeringsnäm nd, taxeringsinten- n äm n d och taxeringsintendent. d ent sa m t prövningsnäm nd. Sam S am m a rä tt tillkom m er tjänstem an, m a rä tt tillkom m er tjänstem an, åt som verkställer taxeringsrevision, vilken uppdragits a tt verkställa dock a tt sådan tjänstem an icke taxeringsrevision, i den m ån så er äger an m an a n ågon a tt avläm na fordras fö r uppdragets fullgörande, självdeklaration. dock a tt tjän stem an som nu sagts icke äger an m an a n ågon a tt avläm na deklaration.
A nm aning som avses i 39 § 2 A nm aning som avses i 39 § 2 m om . m å endast u tfärd as av förste m om . m å endast u tfärd as av taxeringsintendenten i det län, där skattechefen i det län, d ä r den den uppgiftsskyldige är bosatt. uppgiftsskyldige ä r bosatt.
I de fall som avses i 39 § 3 morn., 41 § sam t 42 § 2 m om . m å an m aning göras av taxeringsintendent.
53 §9
I anm aning, som u tfärd as av I anm aning, som u tfärd as av taxeringsnäm nd, taxeringsinten taxeringsnäm nd eller taxeringsindent eller prövningsnäm nd, må, tendent, m å, u to m i fall som i 31 § utom i fall som i 31 § 2 m om . a n d 2 m om . an d ra stycket sägs, vite ra stycket sägs, vite föreläggas. föreläggas.
N uvarande lydelse
57 §
1 m o m .10 Beslut om taxerings Beslut om taxeringsrevision m edrevision m eddelas av fö rste taxe- delas av skattechefen. F in n e r han ringsintendenten. 1 S to c kh o lm s län taxeringsrevision b ö ra verkställas i få r uppdragas åt fö rste revisions- a n n a t län, skall h an fram ställa beintendenten att m eddela b eslutsom g äran d äro m hos skattechefen i nu sagts. det länet.
F in n e r förste taxeringsintenden- F in n er taxeringsnäm nd taxeten taxeringsrevision b ö ra v erk ringsrevision v ara erforderlig, har ställas i an n a t län, skall h a n fra m näm nden a tt göra fram ställning ställa begäran d ärom hos förste d ärom till skattechefen. taxeringsintendenten i d e t länet.
T axeringsrevision skall verkstäl T axeringsrevision skall verkställas av fö rste taxeringsintendenten las av tjänstem an, som skattecheeller av tjänstem an, åt vilken han fe n därtill förordnar. T axeringsuppdrager revisionens verkställan revision m å jäm väl u p p d rag as åt de. T axeringsrevision m å jäm väl a nnan i bokföring o ch taxering up pdragas åt annan i bokföring sakkunnig person, som därtill godoch taxering sakkunnig person, k änts av länsstyrelsen. som därtill godkänts av länsstyrelsen.
2 m o m .11 F in n er taxeringsn äm nd taxeringsrevision v ara erforderlig, h a r n äm nden a tt göra fram ställning däro m till förste
taxeringsintendenten. D ärvid skall i fö reko m m a n d e fa ll skattskyldigs deklaration m ed tillhörande hand
lingar överlämnas.
Så snart handläggningen av ärendet slutförts, skall, där så erfordras, underrättelse om utgången m eddelas taxeringsnäm nden, därvid översänd deklaration skall
återställas.
F ra m ko m m a vid taxeringsrevision om ständigheter av b eska ffen h et a tt kunna antagas inverka å annan taxeringsnäm nds taxeringsår gärd, skall förste taxeringsintendenten föranstalta om underrättel
se härom till denna näm nd.
59 §«
L änsstyrelsen h a r a tt v ak a över a tt taxeringsarbetet i fö rsta instans inom lä n e t ordnas och bedrives ändam ålsenligt.
D e t åligger förste taxeringsintendenten a tt övervaka taxerings-
10 Senaste lydelse 1967: 749.
11 Senaste lydelse 1965: 753.
12 Senaste lydelse 1970: 913.
N u va ra n d e lydelse
n ä m n d ern a s arbete sa m t a tt vid b e h o v läm na råd, upplysningar och
a n n a t bistånd.
59 a §
Länsstyrelsen skall senast den
15 n ovem ber till riksskatteverket avgiva förslag till anvisningar fö r fö lja n d e års taxering. Senast den
20 decem ber året fö re taxeringsåret skall v e rk et fastställa sådana anvisningar. Länsstyrelsen skall senast den 15 januari under taxeringsåret tillställa taxeringsnäm nderna de anvisningar som gälla fö r
länet.
60 §
L änsstyrelsen m å d å så finnes L änsstyrelsen kan d å den fin n e r läm p lig t k alla o rd fö ran d en och läm pligt k alla o rd fö ran d en och h ö g st tv å an d ra le d am ö ter frå n högst tv å a n d ra led am ö ter frå n varje taxeringsnäm nd inom länet v arje taxeringsnäm nd inom länet elle r del d ära v a tt ä läm plig o rt eller del d ära v a tt på läm plig o rt sa m m a n trä d a inför landskam rera- sa m m a n trä d a fö r överläggningar ren fö r överläggningar rö ra n d e rö ra n d e taxeringsarbetet. T ill såtaxeringsarbetet, och m å till d ylikt d ant sam m anträde kan länsstyrelsa m m a n trä d e jäm vä l särskilda sak sen även kalla särskilda sakkunk u n n ig a kallas fö r läm nande av niga fö r läm nande av upplysningupplysningar. V id överläggningar ar.
n a bör upp m ä rksa m h et ägnas åt åtgärder fö r befordrande av en lik
fo r m ig och rättvis taxering.
61 §
5 m o m .13 F örste taxeringsin- 5 m o m . Skattechefen eller av te n d en ten eller av h o n o m b eo rd h onom b eo rd rad tjänstem an äger r a d tjän stem an äger n ärv a ra vid n ärv a ra vid sam m anträde m ed sa m m a n trä d e m ed taxeringsnäm nd taxeringsnäm nd.
f ö r fullgörande av den i 59 § stad-
s a d e skyldigheten.
62 §
1 m o m . L ed a m o t i taxerings Ä r o rd fö ran d e i taxeringsnäm nd n ä m n d skall avträda: jävig, u tser n äm nden inom sig viss
då fråga fö re k o m m er om taxe ledam ot a tt fö ra ord et vid ärenrin g , som angår h o n o m själv, hans dets behandling.
h u stru , föräldrar, barn eller sys-
ko n eller o sk ift dödsbo, däri han
äger del,
då fråga är om taxering av bolag, fören in g eller stiftelse, vars styrelse eller förvaltning han tillhör, så ock då fråga är om taxering av någon, fö r vilken han är fö rm y n d a re, god m an eller o m b u d eller vilken han m o t ersättning biträtt
m ed upprättande av deklaration,
som skall tjäna till ledning vid
taxeringen.
V a d n u sagts skall i tillämpliga delar gälla i fråga om taxerings-
assistent.
2 m o m . Ä r o rd fö ran d e i taxeringsnäm nd på g rund av vad i
1 m om . stadgats hindrad a tt deltaga i behandling av visst taxe-
ringsärende, utser näm n d en inom sig viss ledam ot a tt vid behandlingen av ärendet fö ra ordet.
67 §“
O m räkning av inkom st p å grund O m räkning av inkom st p å g ru n d av 43 § 1 m om . k om m unalskatte av 43 § 1 m om . k o m m unalskattelagen eller taxering till kom m u lagen eller taxering till k om m unal nal inkom stskatt på gru n d av 57 § inkom stskatt p å grund av 57 § 3 3 m om . sam m a lag m å icke verk m om . sam m a lag m å icke v erk ställas av taxeringsnäm nd. A nser ställas av taxeringsnäm nd. A n se r sådan n ä m nd anledning föreligga näm nden att sådan åtgärd bör vida tt beträffande viss skattskyldig tagas skall skriftlig anm älan h äro m tilläm pa något av berörda stad- göras hos skattechefen. D enne äger ganden, skall skriftlig anm älan g ö ra fram ställning i frågan h o s häro m göras hos förste taxerings- länsskatterätten. I fö re k o m m a n d e intendenten, som , därest besvär fa ll skall han överläm na an m älan över taxeringen skola prövas av till allm änna om budet fö r m ellanprövningsnäm nden i länet, äger kom m unala m ål fö r fram ställning g öra fram ställning i frå g an hos hos den m ellankom m unala ska ttesagda näm nd. Å r därem ot fråga rätten och sam tidigt u n d e rrä tta o m skattskyldig, beträffande vil skattechefen i a n n a t län, d ä r den kens taxering besvär skola anföras skattskyldige taxerats till k o m m u hos den m ellankom m unala p rö v nal inkom stskatt. ningsnäm nden, skall fö rste taxe-
ringsintendenten sk yn d sa m t m ed
eget yttra n d e överläm na anm älan till allm änna om budet hos denna n ä m n d fö r sådan åtgärd och sam -
N u v a ra n d e lydelse
tid ig t härom u n d e rrä tta förste taxeringsintendenten i a n n a t län, d ä r den skattskyldige, såvitt k u n n ig t är, blivit taxerad till ko m m u n a l inkom stskatt.
O m handläggning av fram ställ O m handläggning av fra m stä llning, som avses i fö rsta stycket, ning enligt fö rsta stycket och om så o c k o m fu llföljd av ta lan m ot fu llfö ljd av ta lan m ot beslut i s å b eslut i sådan fråg a skall i tilläm p d an frå g a skall i tilläm pliga delar liga d elar gälla v ad i denna fö r gälla vad som ä r stadgat om b eo rd n in g ä r stadgat rörande hand svär rö ra n d e taxering. läggning av besvär över taxerings
n ä m n d s beslut och om fu llfö ljd a v talan m o t prövningsnäm nds be
s lu t rö ra n d e taxering.
69 §
4 m o m .15 U n d errättelse som 4 m o m . U nd errättelse som avses i denna p a ra g ra f skall u n avses i den n a p ara g ra f skall u n d erte ck n a s av taxeringsnäm ndens dertecknas av taxeringsnäm ndens o rd fö ran d e . U nderrättelsen skall ordförande.
tillika innehålla upplysning om v a d som skall iakttagas vid a n fö rande av besvär över taxerings
n ä m n d en s beslut.
U nd errättelsen skall tillställas den skattskyldige i rekom m enderat brev. Å terk o m m er försändelsen såsom o b eställbar och fö rekom m er an ledning a tt den skattskyldige k an anträffas, bör, d ä r så läm pligen kan ske» und errättelsen delgivas honom .
73 §>•
T alan m ot taxeringsnäm nds b e T alan m ot taxeringsnäm nds bes lu t föres genom besvär hos pröv- slut föres genom besvär hos länsnin gsnäm nden i länet. skatterätten.
Ä r förvärvskälla i frå g a om be Ä r förvärvskälla i frå g a om besk a ttn in g so rt a tt h ä n fö ra till skil skattningsort a tt h ä n fö ra till skilda d a län, skall dock den m ellankom - län, skall d ock den m ellankom m um u n a la prövningsnäm nden p röva n ala skatterätten p röva besvär rö b e sv ä r rö ra n d e taxering av den ran d e taxering av den skattskyldiskattskyldige och hans hem m ava ge och hans hem m avarande barn, ra n d e barn , som icke fyllt 20 år. som icke fyllt 20 år. O m den sk a ttO m den skattskyldige v arit gift vid skyldige v arit gift vid ingången av in g ån g en av beskattningsåret och b eskattningsåret och u n d e r d etta u n d e r d etta år levt tillsam m ans å r levt tillsam m ans m ed m aken, m e d m aken, skall den m ellankom - skall den m ellankom m unala skatte-
N uvarande lydelse
m u n ala prövningsnäm nden pröva rätten pröva besvär jäm väl rö ra n besvär jäm väl rö ra n d e m akens de m akens taxering. taxering. D en m ellankom m unala p röv D en m ellankom m unala ska tteningsnäm nden p rövar likaledes be rätten p rövar likaledes besvär rö svär rö ra n d e fråga, i vilket län ra n d e fråga, i vilket län sk attsk y lskattskyldig skall taxeras. dig skall taxeras. Besvär anförda av aktiebolag, B esvär rörande taxering av ak som tillsam m ans m ed a n n a t så tiebolag, som tillsam m ans m ed a n d an t bolag u tg ö r koncernbolag en n a t sådant bolag u tg ö r k o n ce rn ligt 221 § lagen (1944: 705) om bolag enligt 221 § lagen (1944: aktiebolag, prövas av den m ellan 705) om aktiebolag, prövas a v kom m unala prövningsnäm nden, den m ellankom m unala skatterätom bolagen avläm nat eller skolat ten, om bolagen avläm nat e lle r avläm na självdeklaration inom skolat avläm na självdeklaration» skilda län. inom skilda län.
74 § Skattskyldig äger hos prövnings Skattskyldig äger a n fö ra besvärnäm nden a n fö ra besvär över tax e över taxeringsnäm nds beslut ä v e n ringsnäm nds beslut om taxering, om det inte gått h o n o m em ot.
så ock över annat dess beslut som innefattar avgörande i sak, allt
såvitt h onom rörer. K om m un m å an fö ra besvär i frå g a o m taxering till kom m unal in kom stskatt. T axeringsintendent äger genom T axeringsintendent äger genom» besvär h os prövningsnäm nden besvär fram ställa yrk an d e rörande: fram ställa yrk an d e rö ra n d e taxe- taxeringsåtgärd, som av taxeringsringsåtgärd, som av taxerings n äm n d vidtagits eller b o rt vidta.n äm nd vidtagits eller b o rt v id ta gas. gas. H an m å yrka ändring i taxe
ringsnäm nds beslut även till den
skattskyldiges förm ån.
75 §>7 Besvär enligt 74 § skola ingivas H a besvärshandlingarna tilleller insändas till kansliet hos den ställts annan skatterätt än den son» prövningsnäm nd, som h a r a tt p rö h a r a tt pröva besvären, utgör detva besvären, eller, om denna ta ej h inder fö r m ålets provning,. näm n d är den m ellankom m unala H and lin g arn a skola då o m e d e lb a rt prövningsnäm nden, till riksskatte- översändas till den skatterätt sora. verket. D en om ständigheten att skall p röva besvären.
besvären ingivits eller insänts till
an n a n prövningsnäm nd m å do ck ej utgöra h in d e r fö r m ålets p rö v ning; i sådant fa ll skola handling-
a rn a om edelbart översändas till
kansliet hos den prövningsnäm nd
som har a tt p rö v a besvären.
76 §18
B esvär av skattskyldig skola h av a inkom m it senast den 15 augusti u n d er taxeringsåret.
K om m uns besvär skola anföras fö re utgången av septem ber m ån ad u n d e r taxeringsåret.
T axeringsintendent äger an fö ra T axeringsintendent äger anföra besvär intill utgången av april m å besvär intill utgången av april m ån a d åre t efter taxeringsåret. H a r nad åre t efte r taxeringsåret. H an prövningsnäm nden avgjort besvär skall inom sam m a tid angiva y röver viss skattskyldigs taxering, kanden och grunder fö r besvärsm å taxeringsintendenten d o ck ej talan, o m ej m ed hänsyn till u tdärefter anföra besvär hos prö v redningens vidlyftighet eller andra ningsnäm nden rö ra n d e sam m a synnerliga skäl skatterätten m ed taxering. giver anstånd, d o ck längst intill
utgången av ju n i m ånad sam m a år.
In k o m m a skattskyldigs besvär efter den i första sty ck et angivna tiden m en fö re utgången av april m ånad året efter taxeringsåret, få r skatterätten pröva besvären om taxeringsintendenten helt eller del
vis biträder besvären i sak.
H a r skatterätten avgjort besvär
över viss skattskyldigs taxering,
m å besvär ej anföras hos skatte
rätten rö ra n d e sam m a taxering.
XI. Om besvär över prövnings- XI. Om besvär över skatterätts och nämnds beslut och kammarrättens kammarrätts beslut utslag
96 §
B esvär till kam m arrätten skola ingivas eller insändas till kansliet hos den prövningsnäm nd som m eddelat d et överklagade beslutet. D en om ständigheten att besvären ingivits eller insänts direkt till kam m arrätten m å d o c k ej u t
göra hinder fö r m ålets prövning;
kam m arrätten har a tt i sådant fa ll
N uvarande lydelse
om edelbart översända handlingar
na till prövningsnäm ndens kansli.
Besvären skola v ara inkom na, V id besvär över skatterätts be
slut skall besvärshandlingen v ara
in k o m m en ,
om de anföras av skattskyldig, om besvären anförts av sk a ttinom tv å m å n ad e r frå n d et h an skyldig, inom tv å m ån ad er frå n erhållit del av d et överklagade b e d e t h a n erhållit del av det överklaslutet, sam t gade beslutet, sam t
om de anföras av taxeringsin- om besvären anförts av taxetendent eller kom m un, inom två ringsintendent eller kom m un, inom m ån ad er frå n den dag, d å p rö v tv å m ånader frå n den dag, då ningsnäm ndens protokoll justera skatterättens beslut m eddelades. des.
98 § 1 9
1 m o m . Talan m o t k a m V id besvär över kam m arrätts
m arrättens utslag i m ål rö ra n d e beslut i m ål rö ra n d e taxering skall taxering fö re s hos K ungl. M a j:t besvärshandlingen v ara in k o m genom besvär, vilka skola v ara m en inom två m ån ad er från den inkom na till finansdepartem entet dag då klaganden erhållit del av inom två m å n ad e r efter d e t kla beslutet. ganden e rh å llit del av k a m m a rrättens utslag.
2 m o m . Talan rörande h ö jning eller sänkning av sk a ttsk y ldigs till statlig in ko m stska tt eller ko m m u n a l in ko m stska tt taxerade
in ko m st m å ej, utan a tt K ungl.
M a j:t m eddelat klaganden tillstånd därtill, ko m m a under K ungl. M a j:ts prövning, o m vad klaganden i sådant hänseende tappat i kam m arrätten uppenbarligen icke uppgår antingen till 5 OOO kro n o r eller o c k till en tiondedel av den enligt kam m arrättens utslag taxerade inkom sten, i senare
fa llet d o ck m in st till 500 kronor.
U tan tillstånd so m i första sty ck e t sägs m å ej heller talan rörande höjning eller sänkning av sk a ttskyldigs till statlig förm ö g en h etssk a tt beskattningsbara fö rm ö g e n het ko m m a under K ungl. M aj:ts prövning, om vad klaganden i såd a n t hänseende tappat i kam m arrätten uppenbarligen icke uppgår
till 50 OOO kronor.
Prövningstillstånd m å m eddelas
N uvarande lydelse
allenast om d e t fö r enhetlig lagto lkning eller rättstilläm pning är av synnerlig vikt, a tt besvären prövas av K ungl. M aj:t, eller parten visar, a tt besvärens prövning eljest skulle hava synnerlig b etydelse utöver d e t m ål, varom är fråga. P rövningstillstånd skall gälla utslaget i dess helhet, såvitt parten a n fö rt besvär däröver. M e d delas ej tillstånd, där sådant s k o lat erfordras fö r besvärens p rö vning, skall utslaget stå fast; erin
ran härom skall intagas i K ungl. M aj:ts beslut.
3 m o m . A v se r vad klaganden tappat i kam m arrätten jäm vä l ann at än höjning eller sänkning
av skattskyldigs taxerade in k o m st
eller beskattningsbara fö rm ö g e n het eller kan besvärstalan eljest i något hänseende utan prövnings
tillstånd k o m m a under K ungl.
M a j:ts prövning, skall vad som
stadgas i 2 m o m . icke utgöra hin
der m o t a tt besvären prövas även
i övriga delar.
4 m o m . Upptages parts talan till prövning, skola bestäm m elserna i 2 m o m . icke utgöra hinder
m o t sam tidig prövning av besvär,
som anförts av m otpart eller av m ake, om talan fu llfö ljts av m akar som taxerats m ed tilläm pning av 52 § 1 m o m . ko m m u n a lsk a tte
lagen (1928: 370) och 11 § 1 m om .
förordningen (1947: 576) o m stat
lig inkom stskatt.
Å terkallas eller förfaller eljest besvärstalan, av vilken p rövningen av annan talan enligt fö rsta sty c k e t är beroende, skall vad där
stadgas icke gälla.
5 m o m . B estäm m elserna i 2 — 4 m om . skola ej gälla besvär rörande eftertaxering. V ad där stadgas skall vidare icke avse besvär över a tt taxering m e d tillläm pning av 105 § ö ve rflytta ts ä klaganden, ej heller talan om ändring i kam m arrättens utslag
2 Riksdagen 1971. 6 sami. N r 35
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| på den grund a tt taxeringen blivit oriktig i något hänseende, varom fö rm ä les i 100 § första sty cke t under 1) — 5). | |
| 6 m o m . K u n n a besvär över kam m arrättens utslag ej ko m m a under K ungl. M a jtts prövning m e d m indre prövningstillstånd m eddelats, skall kam m arrätten i sam band m e d underrättelse om besvärs anförande giva det tillkänna. D ärvid skall angivas på vilka grunder sådant tillstånd m å m eddelas, så o ck eljest de villkor, u nder vilka parts besvärstalan m å k o m m a under K ungl. M a jtts p rö vning. | |
| A n ser klagande, a tt underrättelse, som kam m arrätten enligt första sty c k e t m eddelat, är oriktig, äge han i sam band m e d besvär över utslaget påkalla prövning av fr å gan. |
101 §
| 2 m o m .20 H a r genom beslut av riksskatteverket eller genom utslag av kam m arrätten eller K ungl. M a jtt bestäm ts, a tt sjöm ansskatt icke skall erläggas för viss inkom st, fö r vilken sådan skatt tidigare erlagts, eller a tt sjöm ansskatt p å gru n d av jäm kning eller eljest skall erläggas m ed annat belopp än tidigare fastställts, m å taxeringsintendent inom tid, som angives i 100 §, a n fö ra besvär m ed yrk an d e om sådan ändring i den skattskyldiges eller m akens tax ering, som kan föranledas av beslute t eller utslaget. | 2 m o m . H a r genom beslut av riksskatteverket eller kam m arrätt eller regeringsrätten bestäm ts, att sjöm ansskatt icke skall erläggas fö r viss inkom st, fö r vilken sådan sk att tidigare erlagts, eller att sjöm ansskatt på grund av jäm kning eller eljest skall erläggas m ed a n n a t belopp än tidigare fastställts, m å taxeringsintendent inom tid, som angives i 100 §, a n fö ra besvär m ed yrkande om sådan än d ring i den skattskyldiges eller m akens taxering, som kan fö ra n ledas av beslutet. |
| 102 | §21 |
| H a r fastighets taxeringsvärde legat till gru n d fö r inkom sttaxering eller förm ögenhetstaxering och sker genom utslag av K ungl. M a jtt eller kam m arrätten eller g enom beslut av fastighetspröv- | H a r fastighets taxeringsvärde legat till gru n d fö r inkom sttaxering eller förm ögenhetstaxering och sker genom beslut av regeringsrätten, kam m arrätt eller skatterätt sådan ändring b eträ ffan d e fastig- |
N u va ra n d e lydelse
n ingsnäm nd eller p rövningsnäm nd hetstaxeringen a tt inkom sttaxesådan ändring b eträffan d e fastig ringen eller förm ögenhetstaxehetstaxeringen att inkom sttaxe ringen b ö r bestäm m as till an n at ringen eller förm ögenhetstaxering- belopp än som skett, m å besvär en b ö r bestäm m as till a n n a t belopp m ed y rkande om h ära v fö ran led d ä n som skett, m å besvär m ed y r ändring i taxeringen fö r inkom st k an d e om h ära v fö ran led d ä n d eller fö rm ögenhet an fö ras av den ring i taxeringen fö r inkom st el skattskyldige, taxeringsintendent le r fö rm ögenhet anföras av den och, såvitt an g år taxering till k o m skattskyldige, taxeringsintendent m unal inkom stskatt, ved erb ö ran och, såvitt angår taxering till de kom m un. kom m u n al inkom stskatt, ved erb ö ran d e kom m un.
Besvären skola anföras av skattskyldig eller kom m un inom sex m ån ad e r och av taxeringsintendent inom å tta m å n ad e r frå n den dag, då beslutet rö ra n d e fastighetstaxeringen m eddelades.
B esvär enligt denna p a ra g ra f m å ej företagas till avgörande, fö rrän lag a kraftäg an d e beslut rö ra n d e fastighetstaxeringen föreligger.
103 §
Besvär som anförts i särskild B esvär som an fö rts i särskild o rdning prövas, utom i de fall ordning prövas, u to m i de fall som som n edan sägs, av prövnings n ed a n sägs, av den skatterätt, som näm nd, som skolat avgöra besvär skolat avgöra besvär över den ö v er den taxering vari rättelse sö- taxering vari rättelse sökes. kes.
Ä r taxeringen fö rem å l fö r p rö v H ar taxeringen prövats av n ing av kam m arrätten eller har skatterätten, skall kam m arrätt p rö den avgjorts av prövningsnäm nd va m ålet. H a r taxeringen prövats genom laga kra ftvu n n et beslut, av k am m arrätten eller regeringsa n ko m m er d et på kam m arrätten rätten, skall regeringsrätten pröva a tt p rö v a m ålet. H a r taxeringen m ålet. prövats av k am m arrätten eller K ungl. M aj:t, skall m ålet prövas av K ungl. M aj:t.
K ungl. M a j:t och k am m arrät Regeringsrätten och k am m arten m å, om besvär som anförts rätten m å, om besvär som anförts i särskild ordning finnas b ö ra u p p i särskild o rdning finnas b ö ra tagas till prövning, fö ro rd n a att upptagas till prövning, fö ro rd n a m ålet skall upptagas och vidare a tt m ålet skall upptagas och vihandläggas av i första sty c k e t av dare handläggas av skatterätt. sedd prövningsnäm nd.
104 §
Skola besvär anföras i särskild Skola besvär anföras i särskild ordning hos prövningsnäm nd, skall o rdning hos skatterätt, skall vad i vad i 75 § stadgas äga m otsva 75 § stadgas äga m o tsvarande tillra n d e tilläm pning. läm pning.
Skola besvären anföras hos
| N u va ra n d e lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| kam m arrätten, gäller i tillämpliga delar vad som stadgas i 96 § fö rsta styck et och 97 §. |
105 §
| 1 m o m .22 O m kam m arrätten eller K ungl. M a j:t vid prövning av anförda besvär i taxeringsm ål fin n er, a tt taxering verkställts å o rä tt o rt eller å r ä tt o rt u n derlåtits eller ej skett till rik tig t belopp, äger k am m arrätten eller K ungl. M aj:t, efter vederbörandes hörande, vidtag a erforderlig rättelse i taxeringen å ort som vederbör; dock m å skattskyldigs h ela taxering i sådant fa ll icke höjas u töver vad tidigare bestäm ts, därest besvären icke innefatta y rka n d e om sådan höjning. Ä n d ras taxering av k a m m arrätten eller K ungl. M a j:t på d en grund, a tt inkom st eller utgift b ö r h än fö ras till a n n a t b eskattningsår än det, v ilke t taxeringen avser, m å h ära v fö ran led d ä n d ring vidtagas i d en skattskyldiges taxering fö r det beskattningsår, till vilket in ko m sten eller u tgiften rätteligen är att hänföra. Jäm väl m å, o m någon av k am m arrätten eller K ungl. M a j:t befrias frå n taxering på den grund, a tt a n n a n person b o rt i stället taxeras, kam m arrätten eller K ungl. M aj: t överflytta taxeringen å denne. | 1 m o m . F in n er kam m arrätt eller regeringsrätten vid prövning av besvär, a tt taxering verkställts på o rä tt o rt eller u n derlåtits på rä tt o rt eller ej skett till riktigt belopp, m å rätten, efter vederbörandes h ö rande, vidtaga erforderlig rättelse. Skattskyldigs hela taxering m å dock icke höjas utöver vad tidigare bestäm ts, o m icke sådan höjning yrkats i besvären. Ä ndras taxering av k am m arrätten eller regeringsrätten därför a tt inkom st eller u tgift b ö r h än fö ras till an n at b eskattningsår än det som taxeringen avser, m å h ä ra v föranledd ändring vidtagas i den skattskyldiges tax ering fö r d e t förstnäm nda beskattningsåret. O m någon av k am m arrätten eller regeringsrätten befrias frå n taxering därför a tt annan p erson i stället b o rt taxeras, m å rätten överflytta taxeringen på denne. |
| Ä ro m a k a r v ar fö r sig taxerade, äger kam m arrätten eller K ungl. M aj:t, där ändring göres i den enes taxering, även i den andres tax ering vidtaga av ändringen p åk allad rättelse, såvitt an g å r tilläm pning av 46 § 3 m om . eller 52 § 1 m om . kom m unalskattelagen, 11 § 1 m om . förordningen om statlig in k om stskatt eller 12 § 1 m om . fö rordningen om statlig förm ögenhetsskatt. | Ä ro m a k ar v a r fö r sig taxerade, äger kam m arrätt eller regeringsrätten vid ändring i den enes taxering vidtaga härav påkallad rättelse i den andres taxering, såvitt angår tilläm pning av 46 § 3 m om . eller 52 § 1 m om . kom m unalskattelagen, 11 § 1 m om . förordningen om statlig inkom stskatt eller 12 § 1 m om . förordningen om statlig fö rm ögenhetsskatt. |
| H av a besvär hos k am m arrätten eller K ungl. M a j:t an fö rts rö ran d e | H ava besvär anförts hos k am m a rrätten eller regeringsrätten rö- |
N uva ra n d e lydelse
taxering, som åsatts avliden person ra n d e taxering, som åsatts avliden eller hans dödsbo, och h a r döds p erso n eller hans dödsbo, och h a r b oet tidigare befriats frå n a tt er dödsboet tidigare b efriats frå n a tt lägga sk a tt p å grund av taxering erlägga skatt p å gru n d av taxeen, skall vid ändring av taxeringen ringen, skall vid änd rin g av tax ei anledning av besvären jäm v äl be ringen i anledning av besvären slutet om skattebefrielse i erfo r jäm väl beslutet o m skattebefrielse derlig m å n ändras. i erforderlig m ån ändras.
V idtager kam m arrätten eller V idtager kam m arrätt eller regeK ungl. M aj. t sådan änd rin g i fråga ringsrätten sådan ändring i fråga om taxering till k om m unal in om taxering till kom m unal in k om stskatt inom viss k o m m u n a tt k om stskatt in o m viss ko m m u n a tt avdrag enligt 46 § 2 m om . kom avdrag enligt 46 § 2 m om . k o m m unalskattelagen eller kom m unalt m unalskattelagen eller kom m unalt grundavdrag icke vidare k a n helt grundavdrag icke v idare k an helt utnyttjas inom sam m a kom m un, utn y ttjas inom sam m a kom m un, skall, än d å a tt y rkande d äro m icke skall, ändå a tt y rk an d e d äro m icke fram ställts, sådan ändring vidtagas fram ställts, så d an ändring vidtagas i taxering inom an n a n kom m un i taxering in o m an n a n kom m un som k an föranledas av bestäm m el som kan föranledas av bestäm m elserna i 46 § 4 m om . eller 50 § 3 serna i 46 § 4 m om . eller 50 § 3 m om . a n d ra stycket n ä m n d a lag. m om . an d ra stycket n ä m n d a lag.
2 m o m .23 B estäm m elserna i 1 2 m o m . B estäm m elserna i 1 m om . skola hava m otsvarande t i l m om . äga m otsv aran d e tilläm pläm pning å prövningsnäm nd; d o ck ning på skatterätt. D ärest hos länsskall, därest hos prövningsnäm nd i skatterätt frå g a up p k o m m er om län frå g a u ppkom m er om vidta åtg ärd enligt 1 m o m . b eträ ffan d e gande av här ovan o m fö rm ä ld å t taxering inom a n n a t län, skall m å gärd b eträ ffan d e taxering inom an let i hela dess vidd överläm nas till n a t prövningsdistrikt än det, som avgörande av d en m ellankom m ubesvären angå, ärendet i h ela dess n ala skatterätten. vidd överläm nas till avgörande av den m ellankom m unala prövningsnäm nden.
106 §
S ker efter besvär eller eljest änd Taxeringsintendent få r inom den ring i fråga om taxering till statlig fö r honom gällande besvärstiden inkom stskatt, skall sam tidigt vidta anföra besvär till den sk a ttsk yld igas den ändring i taxering till stat ges förm ån. D ärvid har han sam lig förm ögenhetsskatt, som därav m a behörighet som den ska ttskylm å föranledas. dige.
107 §
A ngående fullföljd av ta lan m ot A ngående fullföljd av ta lan m ot beslut i anledning av besvär som beslut i anledning av besvär som an fö rts i särskild ordning, så ock a nförts i särskild ordning, så ock i fråga, som avses i 105 och 106 §§, i fråga, som avses i 105 §, skall i
N uvarande lydelse
skall i tilläm pliga d elar gälla vad tilläm pliga delar gälla vad i denna i denna fö rordning i övrigt är stad fö rordning i övrigt ä r stad g at an gat angående besvär rö ra n d e taxe gående besvär rö ran d e taxering. ring.
108 §
H a r p a rt an fö rt besvär över H a r p a rt an fö rt besvär över prövningsnäm nds beslut eller ka m skatterätts eller kam m arrätts b e m arrättens utslag i m ål angående slut i m ål angående inkom sttaxeinkom sttaxering eller förm ögen- ring eller förm ögenhetstaxering, hetstaxering, äger även m o tp art äger även m o tp a rt fö ra ta la n m ot fö ra ta lan m ot beslutet eller utsla beslutet, e h u ru den fö r h onom get, eh u ru den fö r h o n o m stadgade stadgade besvärstiden u tg å tt; dock besvärstiden u tg å tt; d ock åligger åligger det h o n o m a tt inkom m a d et h o n o m a tt inkom m a m ed såda m ed såd an a besvär inom en m ånad n a besvär inom en m å n ad frå n u t frå n utgången av den tid inom vilgången av den tid inom vilken de ken de först an fö rd a besvären skoförst an fö rd a besvären skolat an la t anföras. föras.
Å terkallas eller fö rfaller eljest ds n fö rsta besvärstalan, ä r ock den senare besvärstalan förfallen.
§ 2 4
B e träffande såd an a skattskyl B e träffande sådana skattskyldiga, vilka skola taxeras till statlig diga, vilka skola taxeras till statlig inkom stskatt i e tt län och därjäm te inkom stskatt i e tt län och d ärjäm te till kom m u n al inkom stskatt inom till kom m unal inkom stskatt inom an n a t län, u ta n a tt likväl fråg a är a n n a t län, u ta n a tt likväl frå g a är om såd an t fall a tt besvär över taxe om sådant fall a tt besvär över rin g arn a enligt 73 § skola prövas taxeringarna enligt 73 § skola p rö av m ellankom m unala prövnings- vas av m ellankom m unala ska ttenäm nden, b ö ra fö rste taxeringsin- rätten, b ö ra skattecheferna i de olitendenterna i de olika länen sam k a länen sa m rå d a fö r a tt åvägaråd a fö r a tt åvägabringa en lik bringa en likform ig taxering. form ig taxering.
110 §
I frå g a om besvär enligt denna I fråg a om besvär enligt denna förordning skall vad som är stad förordning skall vad som ä r sta d g at fö r k om m un gälla jäm väl fö r gat fö r ko m m u n gälla jäm väl fö r landstingskom m un, m unicipalsam landstingskom m un och annan m ehälle och an n a n m enighet, som nighet, som äger utöva b eskattäger utö v a beskattningsrätt. ningsrätt.
§25
lil
D en som vill an fö ra besvär över D en som vill an fö ra besvär taxeringsnäm nds eller prövnings- över taxeringsnäm nds eller skatte-
N uvarande lydelse
näm nds beslut är berättig ad a tt av rätts beslut ä r berättig ad a tt av vederbörande m yndighet eller vederbörande m yndighet eller tjänstem an k o stnadsfritt erhålla tjänstem an ko stn ad sfritt erhålla erforderligt u td rag av taxerings erforderligt u td rag av taxeringslängd sam t av näm ndens p ro to längd sam t av näm ndens eller rätkoll; och m å ej heller avgift fo rd tens protokoll. Ej heller m å avras fö r an d ra protokollsutdrag och gift fo rd ras fö r an d ra p rotokollsexpeditioner, som till fö ljd av ve u tdrag och expeditioner, som b ö derbörande näm nders beslut böra ra utfärd as till följd av taxeringsutfärdas. n äm nds eller skatterätts beslut.
113 §
A v prövningsnäm nd behandlad A v skatterätt b ehandlad taxetaxeringsfråga m å återförvisas till ringsfråga m å återförvisas till rätnäm nden fö r förnyad behandling. ten för fö rn y ad behandling.
116 §
F rå g a om eftertaxering prövas, F rå g a om eftertaxering prövas, efter fram ställning frå n taxerings- efter fram ställning frå n taxeringsin tendent eller, i frå g a om kom in tendent eller, i fråg a om kom m unal inkom stskatt, frå n k o m m unal inkom stskatt, frå n k o m m un, av den prövningsnäm nd, m un, av d en skatterätt, som h aft som h a ft att up p tag a besvär rö a tt u p p tag a besvär rö ra n d e den ran d e den skattskyldiges taxering skattskyldiges taxering d e t år d e t år fram ställningen avser. fram ställningen avser. Sådan
O m handläggning av sådan fram ställning skall, m ed angivanfram ställning, så o c k om fu llfö ljd de av yrka n d e och grunder fö r taav talan m o t beslut rörande efter lan, ha in k o m m it två m ånader fö taxering skall i tilläm pliga delar re utgången av den tid, inom vilgälla vad fö ru t i denna fö ro rd ken fråga o m eftertaxering enligt ning är stadgat rörande handlägg 115 § senast kan prövas av skattening av besvär över taxerings rätt. n äm nds beslut och om fu llfö ljd Föreskrifterna i denna fö ro rd av talan m o t prövningsnäm nds ning o m besvär angående taxebeslut rörande taxering. ring skola i tillämpliga delar gälla
i fråga om besvär rörande efter
taxering.
116 i §2e
Särskild talan rörande avgift som avses i 116 a eller 116 c § m å ko m m a under K ungl. M ajtts prövning endast efter tillstånd som avses i 98 § 2 m o m . tredje styc
ket.
F innes vid prövning av besvär i taxeringsm ål a tt taxering skall nedsättas, skall d ärav fö ran led d ändring av avgift beslutas.
’• Med nuvarande lydelse avses beträffande 116 i och 117 §§ den lydelse som har föreslagits i prop. 1971: 10.
117 §*« In n ehållet i deklaration eller an n a n i 50 § avsedd handling m å, uto m i de fall som angivas i n äm n d a p arag raf, icke yppas fö r annan än den som själv m å tag a del av handlingen i fråga. V ad som m ed stöd av bestäm m elserna i den n a förordning inhäm tats vid taxeringsrevision eller vid granskning av handling, som avses i 43 § 5 m om . eller 46 §, m å ej yppas i vidare m å n än som erfordras fö r vinnande av d et m ed revisionen eller granskningen avsedda ändam ålet. Ej h eller m å fö r obehörig up- E j heller m å fö r obehörig u p penbaras vad som upplysts eller p enbaras vad som upplysts eller i i övrigt y ttra ts vid sam m anträde övrigt yttrats vid sam m anträde m ed taxeringsnäm nd eller sådant m ed taxeringsnäm nd.
sam m anträde m ed prövnings-
n ä m nd som icke är offen tlig t. D en som b ry te r m ot föreskrift i fö rsta— tredje stycket döm es till b öter eller fängelse i högst sex m ånader, om ej gärningen ä r belagd m ed straff i brottsbalken. A llm änt åtal fö r b ro tt enligt denna p a ra g ra f få r väckas endast om m ålsägande an g er b ro tte t till åtal.
125 § «
ö v e r beslut, varigenom vite förelagts, m å klagan ej föras.
Talan m o t länsstyrelses beslut i fråga om utdöm ande av vite m å föras genom besvär hos kam m arrätten av den som fö rp likta ts u tgiva vite, så o ck av fö rste taxeringsintendenten. Besvären skola hava in k o m m it till den länsstyrelse, som m eddelat d et överklagade beslutet, inom tre vecko r frå n det klaganden fic k del därav. H ava besvären inom angiven tid in k o m m it direkt till kam m arrätten, m å d et d o ck ej utgöra hinder fö r besvärens prövning; kam m arrätten har att i sådant fa ll om edelbart översända handlingarna till läns
styrelsen.
Sedan besvär, som avses i andra stycket, in k o m m it till länsstyrelsen, skall denna infordra fö rk la ring över besvären frå n m otparten sam t översända a vskrift av förklaringen till klaganden. Finnes
*• Med nuvarande lydelse avses beträffande 116 i och 117 §§ den lydelse som har föreslagits i prop. 1971:10. 87 Senaste lydelse 1965:753.
fö r m ålets beredande ytterligare skriftväxling böra äga rum , äger
länsstyrelsen fö rordna därom .
H andlingarna skola skyn d sa m t överläm nas till kam m arrätten m ed d e t yttrande, vartill om ständighe
terna giva anledning.
O m klagan över kam m arrättens utslag i fråga om utdöm ande av vite skall vad i 98 § stadgas äga m otsvarande tilläm pning, d o ck a tt
besvärstiden skall vara tre veckor.
129 §
1 m o m .28 A v statsm edel b e 1 m o m . A v statsm edel bestridas: stridas:
1) ersättning å t o rd fö ran d e n a 1) ersättning å t o rdförandena och k ro noom buden i taxerings och kron o o m b u d en i taxeringsnäm nderna, näm nderna,
2) bidrag till k ostnader, som 2) bidrag till kostnader, som kom m un åtagit sig fö r särskilda k om m un åtag it sig fö r särskilda an stalter fö r taxeringsarbetet ge anstalter fö r taxeringsarbetet genom tillhandahållande av tjä n ste nom tillhandahållande av tjä n stem än enligt 16 § 2 m om . eller a n m än enligt 16 § 2 m om . eller an norledes, därest dessa anstalter norledes, därest dessa anstalter finnas äga särskilt värd e fö r det finnas äga särskilt värd e fö r det allm änna, sam t allm änna, sam t
3) kostn ad er fö r taxeringen, vil 3) kostn ad er fö r taxeringen, vilk a om förm älas i 3 m o m . sam t 5— ka om förm älas i 3, 5 och 6 mom. 8 m om . h ä r nedan. h ä r nedan.
3 m o m . S akkunnig erhåller 3 m o m . Sakkunnig eller tolk fö r av honom verkställd utredning erhåller gottgörelse, som bestäm eller undersökning gottgörelse, m es av länsstyrelsen eller, d å den som — m ed iakttagande av de sakkunnige eller tolken b iträ tt allsärskilda fö re skrifter rörande dis m än n a om budet fö r m ella n ko m position av m edel fö r ändam ålet, m unala m ål, av riksskatteverket. K ungl. M a j:t m å fin n a nödigt 1 fråga o m gottgörelse till sakm eddela — bestäm m es av länssty kunnig eller tolk, som anlitats av relsen eller, d å den sakkunnige b i dom stol, fin n a s särskilda bestäm tr ä tt den m ellankom m unala pröv- melser. ningsnäm nden eller allm änna om bu d et hos näm nden, av denna näm nd.
5 m o m .29 D e personer, som jäm likt 60 § inkallats av länsstyrelsen fö r m eddelande av upplysningar eller fö r överläggningar rö ra n d e taxeringsarbetet,
de o rd fö ran d e och a n d ra leda- de o rd fö ran d e och an d ra led am öter i taxeringsnäm nd, som in- m ö ter i taxeringsnäm nd, som inställt sig efter kallelse jäm ligt 17 § ställt sig efter kallelse jäm likt 17 § tredje stycket och 79 § andra styc- tred je stycket, sam t ket, sam t
de o rd fö ran d e och k ro n oom bud i taxeringsnäm nd, som p å vederbörlig kallelse inställt sig vid instruktionssam m anträde, som anordnats genom länsstyrelsens försorg,
äga a tt fö r inställelsen åtn ju ta ersättning av statsm edel enligt b estäm m elser som m eddelas av K ungl. M aj:t.
E rsättning efter ovan n äm n d a g ru n d er tillkom m er jäm väl sakkunnig, som b iträ tt i taxeringsfrågor.
159 p o
B eslut av fastighetsprövnings-
näm nd, som till fö ljd av skrivfel,
räknefel eller annat sådant fö rb iseende innehåller uppenbar o riktighet, få r rättas av länsskatterätten. O m det ej är obehövligt, skall tillfälle läm nas part a tt yttra sig
innan rättelse sker.
V II. Om besvär över fastighetspröv- V II. O m besvär över fastighetsprövningsnämnds beslut och kam m arrät ningsnämnds och kam m arrätts betens utslag slut
164 §
3 m o m . Besvär till kam m ar 3 m o m . B esvär till kam m arrätten m å endast in n efatta fullföl rätt m å endast in n e fa tta fullföljan d e helt eller delvis av yrkande, jan d e helt eller delvis av yrkande, som klaganden fram ställt hos fas- som klaganden fram ställt hos fastighetsprövningsnäm nden. H ar tighetsprövningsnäm nden. H a r den n a än d ra t fastighetstaxerings- d en n a än d ra t fastighetstaxeringsnäm nds beslut u ta n a tt y rkande näm nds beslut u ta n a tt yrkande d äro m fram ställts av klaganden, d äro m fram ställts av klaganden, m å besvären till k am m arrätten m å besvären till kam m arrätten icke innefatta längre gående y r icke in n efatta län g re gående y rkande än taxeringens bestäm m an kande än taxeringens bestäm m ande de i enlighet m ed fastighetstaxe- i enlighet m ed fastighetstaxeringsringsnäm ndens beslut. näm ndens beslut.
4 m o m .31 V ad i 96 och 97 §§ 4 m o m . V ad i 96 § är stadgat ä r stadgat skall äga m otsvarande skall äga m otsvarande tilläm pning tilläm pning b eträffan d e besvär b eträ ffan d e besvär över allm än över allm än fastighetstaxering. fastighetstaxering.
V id besvär över fastighetsprövningsnäm nds beslut i fråga om
30 Förutvarande 159 § upphävd genom 1968: 733. 31 Senaste lydelse 1969:709.
.fastighetstaxering skall, utöver i
9 7 § angivna handlingar, fogas u td ra g av fastighetslängd b eträffand e närm ast föregående taxering av
jfastigheten.
1 fö rtec kn in g över anförda bes v ä r skola besvär över allm än fa stighetstaxering upptagas fö r sig u ta n sam m anblandning m e d övri
g a besvär.
165 §
1 m o m . V id handläggning i 1 m o m . V id handläggning i ka m m a rrä tten av m ål angående kam m arrätt av m ål angående allallm ä n fastighetstaxering skola m än fastighetstaxering skola deld e lta g a tre av rätten s ledam öter, taga tre av rätten s ledam öter, d ä rd ä r a v m inst tv å ordinarie, av vilka av m inst tv å ordinarie, av vilka sistn äm n d a en efter K ungl. M aj:ts sistnäm nda en efter K ungl. M ajrts fö ro rd n an d e skall fö ra ordet, sam t fö ro rd n an d e skall fö ra ordet, sam t tv å av de särskilda ledam öter, om tv å av de särskilda ledam öter, om vilka i 2 m om . förm äles; dock m å vilka i 2 m om . förm äles; dock m å utev aro av en av de särskilda led a u tevaro av en av de särskilda lem ö te rn a icke h in d ra m åls avgö d am ö tern a icke h in d ra m åls avra n d e , därest tre av k am m arrät görande, därest tre av k am m arte n s ledam öter äro om slutet ense. rätten s led am ö ter äro om slutet
ense.
U tan h inder av vad i fö rsta stycket sägs äger K ungl. M a j:t b eträ ffan d e vissa g rupper av ifrågavarande m ål föreskriva, a tt bestäm m elsen om sä rsk ild a ledam öters deltagande i m ålens handläggning ej skall äga tillläm pning.
2 m o m . K ungl. M a j:t fö ro rd 2 m o m . K ungl. M a j:t fö ro rd n a r fö r högst fem år i sänder n a r fö r högst fem å r i sänder fö r m in st nio, högst tju g u i p raktiska varje kam m arrätt m inst nio, högst v ä rv fö rfarn a m än m ed god k ä n tju g u i prak tisk a värv förfarn a n ed o m om fastighetsförhållandena personer m ed god kännedom om i allm änhet a tt efter kallelse in fastighetsförhållandena i allm äntr ä d a såsom ledam öter i k am m ar het a tt efter kallelse in trä d a såsom r ä tte n vid handläggning av m ål, led am ö ter i k am m arrätten vid s o m i 1 m om . avses. A v dessa p e r handläggning av m ål, som i 1 s o n e r skola m inst tre äga sakkun m om . avses. A v dessa personer s k a p b eträ ffan d e värdering av skola i fråga om varje kam m arskogsm ark och växande skog, rätt m inst tre äga sakkunskap b em in st två b eträ ffan d e värdering av trä ffa n d e värdering av skogsm ark vattenfallsfastighet, m inst tv å be och växande skog, m inst två beträffan d e v ärdering av jo rd b ru k s träffan d e värdering av vattenfallsfastig h et i övrigt och m inst tv å be fastighet, m inst två b eträffande trä ffa n d e värdering av an n a n fas värdering av jordbruksfastighet i tig h e t i övrigt. A vgår sådan p e r övrigt och m inst tv å beträffande s o n u nder den tid, fö r vilken h an v ärdering av annan fastighet i öv-
blivit utsedd, fö ro rd n a r K ungl. rigt. A vgår sådan person u n d e r M a jit annan person i hans ställe. den tid, fö r vilken h a n blivit u t
sedd, fö ro rd n a r K ungl. M a jit an
n an p erso n i hans ställe.
L edam ot som h ä r sägs skall v ara svensk m edborgare. E j m å så d an t up pdrag utövas av den, som ä r om yndig eller fö rsa tt i konkurstillstånd.
166 §32
Talan m å ej jo ra s m o t ka m m a rrättens utslag i m ål angående allm än fastighetstaxering såvitt gäl
ler tilläm pning av 6 § 1 m orn., 7,
8, 9, 10, 11 eller 12 § ko m m u n a l
skattelagen.
M o t kam m arrättens utslag i m ål V id besvär över kam m arrätts angående allm än fastighetstaxe beslut i m ål angående allm än fasring, såvitt angår annan fråga än tighetstaxering skall besvärshandsom avses i fö rsta stycket, föres lingen vara in k o m m e n inom två talan hos K ungl. M a j:t genom be m ånader frå n den dag då klagansvär. Besvären skola vara in k o m den erhållit del av beslutet.
na till finansdepartem entet inom två m ånader efter d et klaganden erhållit del av kam m arrättens u t
slag.
167 §
1 m o m .33 D en som enligt 158 § 1 m om . äger fö ra ta lan m ot fastighetstaxeringsnäm nds beslut m å i särskild ordning a n fö ra besvär,
1) om fastighet genom förbiseende icke blivit taxerad,
2) om taxering äg t ru m av a n n a n egendom än som enligt 4 § tred je stycket kom m unalskattelagen är a tt h än fö ra till fastighet,
3) om fastighet upptagits såsom skattepliktig fastä n den ä r u n d an tagen frå n skatteplikt, eller undan tag its frå n skatteplikt, trots a tt så icke b o rt ske,
4) om fastighet taxerats p å m er än en o rt eller eljest taxerats i fall, d ä r taxering av fastigheten icke b o rt äga rum ,
5) om taxeringsbeslut b eträ ffan d e fastigheten blivit oriktigt p å grund av felräkning, m isskrivning eller an n a t up p en b art förbiseende,
6) om eljest såd an a om ständigheter föreligga, som b o rt fö ra n led a väsentligt a n n o rlu n d a taxering, och särskilda skäl föreligga fö r prö v ning av besvären,
7) om u n derrättelse som avses i 152 § tred je stycket eller 154 § 1 m om . h aft felaktigt innehåll.
Besvär enligt den n a p a ra g ra f Besvär enligt d en n a p ara g ra f prövas av fastighetsprövnings- prövas av länsskatterätten. H a r nä m nden eller, om dess arbete av- taxeringen prövats av länsskatteslutats, av prövningsnäm nden i lä- rätten, skall kam m arrätt p röva
N u v a ra n d e lydelse
jnet. H a r taxeringen p rövats av m ålet. H a r taxeringen prövats av fastighetsprövningsnäm nden, pröv- kam m arrätten eller regeringsrätningsnäm nden eller kam m arrätten, ten, skall regeringsrätten pröva s k a ll kam m arrätten p rö v a m ålet. m ålet. H a r taxeringen i den del besvären a vser prövats av K ungl. M a j:t sk a ll d o ck K ungl. M a j:t p rö v a m å let.
K am m arrätten m å, om besvär Regeringsrätten och kam m arräte n lig t den n a p a ra g ra f finnas b ö ra ten m å, om besvär enligt denna p a u p p ta g as till prövning, fö ro rd n a a tt rag ra f finnas b ö ra upptagas till m å le t skall upptagas och vidare prövning, fö ro rd n a a tt m ålet skall handläggas av fastighetsprövnings upptagas och v idare handläggas n ä m n d en eller, o m dess arbete av av länsskatterätt. slutats, av prövningsnäm nden.
3 m o m .84 A n fö ras besvär i 3 m o m . A nföras besvär i särsä rsk ild ordning hos fastighets- skild o rdning hos länsskatterätt, p rö vn in g sn ä m n d eller prövnings- äger 75 § m o tsvarande tilläm pn ä m n d , äger 75 § m otsvarande ning. tilläm pning.
Skola besvären anföras hos k a m m arrätten, gälla 96 § första sty ck et
o c h 97 § i tilläm pliga delar.
168 §85
B esvärsrätt tillkom m er d en som vid ingången av taxeringsåret ä r ä g a re av fastighet liksom den som d ärefter, dock senast fö re ingången a v fem te åre t efter taxeringsåret, blivit ägare av fastigheten ävensom a rre n d a to r, vilken jäm likt avtal, ingånget e fte r kom m unalskattelagens ik raftträd a n d e, gentem ot ägare h ar a tt an sv ara fö r sk a tt fö r fastighets g arantibelopp.
V ad i 107, 108 och 110— 113 §§ V ad i 107, 108, 110, l i l och ä r stadgat rö ra n d e besvär över 113 §§ ä r stadgat rö ra n d e besvär ta x erin g fö r inkom st eller fö rm ö över taxering fö r inkom st eller fö rg en h e t skall i tilläm pliga delar gäl m ögenhet skall i tilläm pliga delar l a jäm väl b eträ ffan d e besvär över gälla jäm väl b eträ ffan d e besvär a llm ä n fastighetstaxering. över allm än fastighetstaxering.
Utslag av kam m arrätten eller B eslut av kam m arrätt eller regeK u n g l. M a j:t b eträ ffan d e allm än ringsrätten b eträ ffan d e allm än fasfastighetstaxering skall, därest u t tighetstaxering skall, därest besluslaget in n e fa tta r ändring av fastig- tet in n e fa tta r ändring av fastighetshetsprövningsnäm nds beslut, för prövningsnäm nds eller länsskattek än n e d o m tillställas, fö ru to m k la rätts beslut, fö r k ännedom tillstälgan d en , den som äger fastigheten, las, fö ru to m klaganden, den som d e n kom m un, d ä r fastigheten är äger fastigheten, den kom m un, d ä r belägen, fö rste taxeringsintenden- fastigheten ä r belägen, skattechete n i det län, d ä r fastigheten är fe n i det län, d ä r fastigheten är
N uvarande lydelse
belägen, så ock d ä r fastighetens belägen, så ock, d ä r fastighetens ägare h a r sin hem ortskom m un i ägare h a r sin hem ortskom m un i an n a t län, fö rste taxeringsinten- an n at län, skattechefen i det lä n et. denten i det länet.
V id så d an t utslag eller beslut V id sådant beslut beträffandeb eträffande allm än fastighetstaxe allm än fastighetstaxering, som i ring, som i 102 § fö rsta stycket 102 § fö rsta stycket sägs, skall fo sägs, skall fogas un d errättelse till gas u n derrättelse till den skattskylden skattskyldige om rä tt fö r h o dige om rä tt fö r h o n o m a tt an nom a tt a n fö ra besvär enligt fö ra besvär enligt n ä m n d a p a ra n äm n d a p ara g ra f och om vad h an g raf och om vad h a n därvid h a r därvid h a r a tt iakttaga. att iakttaga.
169 §
O m vid prövning av besvär hos F inner kam m arrätt eller regekam m arrätten eller K ungl. M a j:t ringsrätten vid prövning av b e sv ä r rö ra n d e allm än fastighetstaxering rö ran d e allm än fastighetstaxering,, befinnes, a tt taxeringen verkställts a tt taxeringen verkställts på o r ä tt d o rä tt o rt eller å rä tt o rt u n d e r o rt eller u n derlåtits på r ä tt ort, mål låtits, m å, efter vederbörandes h ö rätten, efter vederbörandes h ö ran rande, vidtagas erforderlig rättelse de, vidtaga erforderlig rättelse. å ort som vederbör; d ock m å tax e T axeringen m å dock icke höjas u tringen icke höjas u tö v e r vad tid i över vad tidigare bestäm ts, o m gare bestäm ts, därest besvären icke sådan höjning yrka ts i besväicke innefatta yrka n d e om sådan ren. höjning.
B e träffande prövningsnäm nds B eträffande skatterätts befogenb efogenhet a tt v idtaga åtgärd som h et a tt vidtaga åtgärd som avses k avses i fö rsta stycket skola be första stycket skall 105 § 2 m o m . stäm m elserna i 105 § 2 m om . gäl gälla i tilläm pliga delar. la i tilläm pliga delar.
172 §3«
U töver vad som ovan angivits U töver vad som o van angivits skola följande bestäm m elser rö skola följande bestäm m elser rö ra n ran d e taxering fö r inkom st och de taxering fö r inkom st och fö rförm ögenhet äga m otsvarande till- m ögenhet äga m o tsvarande till— läm pning eller hava avseende jä m läm pning eller hava avseende jäm väl å allm än fastighetstaxering: väl å allm än fastighetstaxering:
1) 13— 15 §§, 16 § 2 och 3 1 )1 3 — 15 §§, 16 § 2 och 3m om . liksom 18 och 19 §§ m ed m om . liksom 18 och 19 §§ m e d fö r taxeringsnäm nder och pröv- bestäm m elser om taxeringsnäm nningsnäm nder gem ensam m a b e der, riksskatteverket m . m ., stäm m elser sam t m e d fö reskrifter om riksskatteverket m . m.,
2) 46 § angående u ppgifter frå n statlig och kom m unal m yndighet m . m.,
3) 47— 50 §§ angående gem ensam m a bestäm m elser rö ra n d e d ek la-
ratio n er och a n d ra uppgifter, dock a tt sam tliga ledam öter av fastighetstaxeringsnäm nd, så ock konsulent fö r taxering av vattenfallsfastighet äga deltaga i granskningen av deklaratio n er och uppgifter, som avläm nats till ledning vid allm än fastighetstaxering, 4) 123— 125 §§ angående vitén, sam t 5) 126— 128 §§ m ed särskilda föreskrifter. O m fastighet innehaves av någon, som enligt 47 § k om m unalskattelagen ä r a tt anse såsom ägare eller ä r i ägarens ställe skyldig a tt erlägga skatt fö r garantibelopp fö r fastigheten, gäller vad som föreskrives b eträffan d e ägare i stället sådan innehavare.
173 § 1 m o m .37 B estäm m elserna i 129 § skola äga m otsvarande tilläm pning b eträ ffan d e kostn ad er fö r allm än fastighetstaxering, varvid fö lja n de skall iakttagas. 1) V ad i 129 § 1 m om . vid 1) stadgas skall h av a avseende å ersättning till o rd fö ran d e n a i fastighetstaxeringsnäm nderna och de av länsstyrelsen fö ro rd n ad e led am ö tern a i dessa n äm n d er ävensom fastighetstaxeringsom buden och konsulenterna fö r taxering av vattenfallsfastighet. 2) V ad i 129 § 5 m om . stadgas skall h av a avseende å de personer, som jäm likt 143 § 2 m om . inkallats av länsstyrelsen för m eddelande av upplysningar, de personer, som till sam m anträde enligt 144 § 1 m om . särskilt in kallats av länsstyrelsen eller till sam m an träd e enligt 145 § inkallats efter länsstyrelsens m edgivande, de o rd fö ran d e i fastighetstaxeringsnäm nd, som p å vederbörlig k a llelse inställt sig till sådant sam m anträde, som angives i 144 § 1 m om . eller 145 §, de personer, som inställt sig p å vederbörlig kallelse enligt 147 § tred je stycket.
3) V ad i 129 § 8 m o m . stadgas skall hava avseende å ledam ot i
fastighetsprövningsnäm nd.
§ 3 8
176
Vid behandling av taxeringsfrå- V id behandling av taxeringsfråga, som k räv e r särskild sakkun ga, som k räv e r särskild sakkunskap, m å taxeringsnäm nd och skap, m å taxeringsnäm nd efter prövningsnäm nd anlita b iträde av sam råd m ed skattechefen an lita bisakkunnig. trä d e av sakkunnig. Sådant sam Då fråga är o m biträde åt taxe råd skall även sk e vid behov av ringsnämnd, tillkallas sakkunnig tolk. av ordföranden efter sam råd m ed förste taxeringsintendenten. 87 Senaste lydelse 1969:709. 88 Senaste lydelse 1970:673.
181 §39
A nm aning m å u tfärd as av taxe- A nm aning m å u tfärd as av taxeringsnäm nd, taxeringsintendent ringsnäm nd och taxeringsintenoch prövningsnäm nd. dent.
I anm aning m å vite föreläggas, utom i fall d å anm aningen gäller skyldighet fö r ägare av fastighet a tt läm na u p p g ift om a n d ra fö rh å llanden än dem som angivas i d ek larationsform uläret. O m anm aning gäller i övrigt 52, 54 och 55 §§.
§ 4 0
1 m o m . T alan m o t taxerings 1 m o m . T alan m o t taxeringsn äm nds beslut m å genom besvär näm nds beslut m å genom besvär hos prövningsnäm nden föras av hos länsskatterätten fö ras av ägaägare av den fastighet beslutet rö r re av den fastighet b eslutet rö r sam t av vederbörande k om m un sam t av v ederbörande kom m un och taxeringsintendent. och taxeringsintendent.
H a r prövningsnäm nden avgjort H a r skatterätten avgjort besvär besvär över viss taxering, m å taxe- över viss taxering, m å besvär ej ringsintendenten ej anföra besvär anföras hos skatterätten rö ran d e hos näm nden rö ra n d e sam m a tax e sam m a taxering. ring.
3 m o m . B estäm m elserna i 3 m o m . B estäm m elserna i 75 § äga m otsvarande tilläm pning 75 § och 76 § fjärde sty c k e t äga p å besvär enligt den n a paragraf. m otsvarande tilläm pning p å be
svär enligt d en n a paragraf.
V II. O m besvär över prövnings- V II. Om besvär över sk atterätts nämnds beslut och kam m arrättens och kam m arrätts beslut u tslag 41
§ 4 2
B estäm m elserna i 164 § om be B estäm m elserna i 164 § om besvär över fastighetsprövnings- svär över fastighetsprövningsnäm nds beslut och översändande näm nds beslut äga m otsvarande av handlingar frå n fastighetspröv- tilläm pning p å särskild fastighetsningsnäm nd till kam m arrätten äga taxering. D ärv id skall v ad som m o tsvarande tilläm pning p å sär sägs om fastighetsprövningsnäm nd skild fastighetstaxering. D ärvid avse skatterätt. skall v ad som sägs om fastighetsprövningsnäm nd avse prövningsnäm nd.
B estäm m elserna i 165 § äga B estäm m elserna i 165 § äga m otsvarande tilläm pning p å k a m m otsvarande tilläm pning p å k a m m arrättens handläggning av m ål marrätts handläggning av m ål an- *• Senaste lydelse 1970:673. 40 Senaste lydelse 1970:673. 41 Rubriken införd genom 1970:673. 41 Senaste lydelse 1970:673.
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| angående särskild fastighetstaxering och därm ed sam m anhängande frågor. | gående särskild fastighetstaxering och därm ed sam m anhängande frågor. |
| 194 | |
| Talan m å ej föras m o t ka m m arrättens utslag i m å l angående särskild fastighetstaxering såvitt gäller tilläm pning av 6 § 1 m om . eller 7— 12 § kom m unalskattelagen. | |
| M o t kam m arrättens utslag i m ål angående särskild fastighetstaxering, såvitt angår annan fråga än som avses i första stycket, föres talan hos K ungl. M a j:t genom besvär. Besvären skola vara inkom na till fin a nsdepartem entet inom två m ånader efter det klaganden erhållit d el av kam m arrättens utslag. | V id besvär över kam m arrätts beslut i m ål angående särskild fastighetstaxering skall besvärshandlingen vara in k o m m en inom två m ånader frå n den dag då klaganden erhållit d el av beslutet. |
| 195 | §44 |
| 3 m o m . Besvär enligt denna p ara g ra f prövas av prövningsnäm nden. H a r taxeringen prövats av p rövningsnäm nden eller ka m m arrätten, skall kam m arrätten pröva m ålet. H a r taxeringen i den del besvären avser prövats av K ungl. M a j:t skall d o ck K ungl. M a jit p rö v a m ålet. | 3 m o m . Besvär enligt den n a p a ra g ra f prövas av länsskatterätten. H a r taxeringen p rövats av länsskatterätten, skall kam m arrätt p rö v a m ålet. H a r taxeringen p rö vats av kam m arrätten eller regeringsrätten, skall regeringsrätten p röva m ålet. |
| K am m arrätten m å, om besvär enligt den n a p a ra g ra f finnas böra upptagas till prövning, fö ro rd n a a tt m ålet skall upptagas och vidare handläggas av prövningsnäm nden. | Regeringsrätten och kam m arrätten m å, om besvär enligt den n a p a ra g ra f finnas b ö ra upptagas till prövning, fö ro rd n a att m ålet skall upptagas och vidare handläggas av länsskatterätt. |
| 5 m o m . A nföras besvär i särskild o rdning hos prövningsnäm nd, äger 75 § m otsvarande tilläm pning. | 5 m o m . A nföras besvär i särskild ordning hos länsskatterätt, äger 75 § m otsvarande tilläm pning. |
| S kola besvären anföras hos kam m arrätten, gälla 96 § första sty ck et och 97 § i tillämpliga d elar. | |
| ** Senaste lydelse 1970:673. “ Senaste lydelse 1970:673. 3 Riksdagen 1971. 6 sami. N r 35 |
200 §45
O m fastig h et innehaves av någon, som enligt 47 § k om m unalskattelagen ä r a tt anse såsom ägare eller ä r i ägarens ställe skyldig a tt erlägga sk att fö r garantibelopp fö r fastigheten, gäller vad som föreskrives b eträffa n d e ägare i stället så d an innehavare.
B estäm m elserna i den n a fö r B estäm m elserna i den n a fö ro rd ordning om taxeringsnäm ndernas ning om taxeringsnäm ndernas och prövningsnäm ndernas verk verksam het b eträ ffan d e taxeringsam het b eträffan d e taxeringen fö r en fö r inkom st och förm ögenhet inkom st och förm ögenhet sam t fö r sam t fö r sådan taxering m ed d elasådan taxering m eddelade gem en de gem ensam m a bestäm m elser om sam m a bestäm m elser om d ek lara d eklarationer och an d ra u ppgifter tio n er och an d ra uppgifter liksom liksom fö resk riftern a om rik sfö resk riftern a om riksskatteverket, skatteverket, de särskilda fö re de särskilda föreskrifterna om vi sk rifterna om vitén i 123— 125 §§ tén i 123— 125 §§ och om kost och om k ostnader fö r taxeringsn ad e r fö r taxeringsarbetet i 129 §, a rb e tet i 129 §, 130 § och 173 § 130 § och 173 § 2 m om . äga m o t 2 m om . äga m otsvarande tilläm p svarande tilläm pning i frå g a om ning i fråg a om h an d h av an d et av h an d h a v an d e t av särskild fastig särskild fastighetstaxering i den hetstaxering i den m ån ej annat m å n ej an n at föreskrivits. föreskrivits.
L ed am o t av k am m arrätten å tn ju te r fö r tid, v arunder h a n v arit in kallad till tjänstgöring enligt 193 § a n d ra stycket, ersättning av statsm edel enligt grunder, som fastställas av K ungl. M ajit.
D en n a lag träd e r i k raft, såvitt avser u p phävandet av 89 §, dagen efter den d å lagen enligt d ä rå m eddelad uppgift utk o m m it frå n try c ket i Svensk författningssam ling, och i övrigt den dag K onungen b estäm m er. D e övergångsbestäm m elser som behövs fö r lagens ik ra ftträ dande m eddelas av K onungen.
3 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1 9 6 8 : 4 3 0 ) om m ervärdeskatt
H ärig en o m fö ro rd n as i fråga om förordningen (1968: 430) om m e rv ärd esk att1,
dels a tt 53 § skall u p p h ö ra a tt gälla,
dels a tt i 52 § o rd e t ”länsstyrelsen” skall bytas u t m ot ”länsskatterätte n ” ,
dels a tt 22, 34, 36, 39, 46, 50, 51 och 54— 57 §§ skall h a n edan an givna lydelse.
N uva ra n d e lydelse2 Föreslagen lydelse
22 §
Skattskyldig som icke ä r u n d an tag en frå n redovisningsskyldighet enligt 6 § fö rsta stycket skall u ta n anm aning lä m n a uppgift (deklaration) fö r m ervärdeskatt fö r v arje verksam het fö r vilken särskild registrering skall ske enligt 19 §. D ek la ratio n läm nas fö r varje redovisningsp eriod u n d er vilken verksam heten bedrives. R edovisningsperiod om f a tta r tv å kalenderm ånader. R edovisningsperioder är ja n u ari o ch feb ruari, m a rs och april, m aj och juni, ju li och augusti, septem ber och o k tober sam t n o vem ber och decem ber.
K an det antagas a tt ingående skatt fö r viss skattskyldig regelm ässigt kom m er a tt överstiga utgående skatt m ed m inst 1 000 k ro n o r v arje m å nad kan länsstyrelsen besluta a tt redovisningsperiod tills vidare skall vara en k alenderm ånad. N ä r särskilda skäl föreligger kan länsstyrelsen fö r viss skattskyldig besluta a tt redovisningsperioderna tills v idare skall v ara perio d ern a ja n u ari— april, m aj— augusti och septem ber— decem b er eller a tt redovisningsperiod tills vidare skall utgöra halvt eller helt kalenderår.
D ek laratio n skall läm nas till D ek laratio n skall läm nas till länsstyrelsen i d et län, d ä r den länsstyrelsen i det län, d ä r den skattskyldige registrerats, senast skattskyldige registrerats, senast den 5 i an d ra m ånaden efter u t den 5 i a n d ra m ånaden efter u tgången av den redovisningspe gången av den redovisningsperiod som d eklarationen avser. Om rio d som deklarationen avser. S ke r synnerliga skäl föreligger kan inbetalning av ska tt enligt 42 § K onungen eller m yndighet som andra sty c k e t i behörig ordning, K onungen b estäm m er m edge a tt anses deklarationen ha läm nats till skattskyldig eller gru p p av skatt länsstyrelsen den dag inbetalningsskyldiga få r läm n a deklaration ko rt eller försändelse so m innesenare än som n u näm nts. håller gireringshandling k o m m it
in till postanstalt. O m synnerliga
skäl föreligger kan K o nungen el
ler m yndighet som K onungen be
stäm m er m edge a tt skattskyldig
eller grupp av skattskyldiga få r
läm na deklaration senare än som
nu näm nts.
1 Förordningen omtryckt 1969: 237.
* Med nuvarande lydelse avses beträffande 22 § den lydelse som har föreslagits i prop. 1971:10.
D ek laratio n skall avges p å hed er och sam vete sam t avfattas p å b la n kett enligt fastställt form ulär.
E fte r anm aning skall d ek laratio n läm nas även av den som icke enligt fö rsta stycket ä r deklarationsskyldig.
B estäm m elserna i 47 § taxeringsförordningen den 23 novem ber 1956 (n r 623) gäller i tilläm pliga delar i frå g a om deklaration fö r m erv ärd eskatt.
34 §
I a n n a t fall än som avses i 32 § I an n a t fall än som avses i 32 § skall prelim in ärt beslut delges den skall p relim inärt beslut tillställas skattskyldige. Beslutet skall inne den skattskyldige. B eslutet skall in h ålla uppgift om den skatt som nehålla uppgift om den skatt som skall betalas eller återbetalas och skall betalas, avräknas eller återskälen fö r beslutet. A v beslutet betalas och skälen fö r beslutet. A v skall v idare fram g å a tt skattskyl beslutet skall v idare fra m g å a tt dig k an erh å lla slutligt beslut om skattskyldig k an erh å lla slutligt b efastställelse av skatt. slut om fastställelse av skatt.
36 §
Slutligt beslut om fastställelse av sk a tt skall m eddelas, om den sk a ttskyldige b egär så d an t beslut, inom en m å n ad från den dag d å h an få tt del av p relim in ärt beslut.
Slutligt beslut skall delges den Slutligt beslut skall innehålla skattskyldige sam t innehålla u p p u pp g ift om den sk a tt som skall gift om den skatt som skall betalas betalas, avräknas eller återbetalas. eller återbetalas, skälen fö r beslutet och besvärshänvisning.
H a r slutligt beslut enligt fö rsta stycket icke m eddelats o ch h a r tv å år fö rflu tit efter utgången av d e t k alen d e rå r u nder vilket redovisningsp erioden gått till ända, anses skatten fastställd genom slutligt beslut i en lighet m ed senaste m eddelade p relim in ära beslut eller, om p relim inärt beslut icke m eddelats, i enlighet m ed deklaration.
39 §
Beslut om efterbeskattning Beslut om efterbeskattning skall delges den skattskyldige skall innehålla uppgift om den sa m t innehålla, fö ru to m uppgift sk att som skall betalas. om den skatt som skall betalas,
skälen fö r beslutet och besvärshän
visning.
46 §
H a r besvär anförts över slutligt H a r besvär an fö rts över slutligt beslut om fastställelse av skatt eller beslut om fastställelse av sk att elbeslut om efterbeskattning eller le r beslut om efterbeskattning elbeslut av prövningsnäm nd eller ler beslut av länsskatterätt eller utslag av skattedom stol, k an kam m arrätt, kan den skattskyldige den skattskyldige av länsstyrelsen av länsstyrelsen få anstån d m ed få anstånd m ed betalning av skatt. betalning av skatt. B estäm m elserB estäm m elserna i 49 § 1 m om . n a i 49 § 1 m om . uppbördsför-
N uva ra n d e lydelse
u p pbördsförordningen den 5 juni ningen (1953: 272) om an stån d vid 1953 (nr 272) om anstånd vid be besvär över beslut rö ra n d e taxesvär över beslut rö ra n d e taxering ring äger m otsvarande tilläm pning. äger m otsvarande tilläm pning.
50 §
I v arje län skall finnas allm änt I varje län skall finnas allm änt o m bud som fö r d et allm ännas o m bud som för det allm ännas ta lan i m ål och ärenden p å vilka ta lan i m ål och ärenden p å vilka d en n a förordning äger tilläm pning. denna förordning äger tilläm pning.
A llm ä n t o m b u d få r fö ra talan enligt 51 och 54 §§ även till sk a tt
skyldigs förm ån.
K onungen eller m yndighet, som K onungen bestäm m er, fö ro rd n a r allm ä n t om bud och ersättare fö r denne.
51 §
T alan m ot slutligt beslut enligt T alan m o t slutligt beslut enligt 36 § fö rsta stycket eller m o t be 36 § fö rsta stycket eller m o t beslut slut om efterbeskattning få r av om efterbeskattning fö re s hos länsden skattskyldige föras genom be skatterätten genom besvär. svär hos prövningsnäm nden i länet.
O m besvär rö ra n d e vite gäller bestäm m elserna i 69 §.
54 §
B estäm m elserna i 95— 97 §§ B estäm m elserna i 96 och 98 §§ o ch 98 § i m o m . taxeringsförord- taxeringsförordningen om besvär ningen om besvär över prövnings- över länsskatterätts och k am m arnäm nds beslut och kam m arrättens rätts beslut gäller i tilläm pliga deutslag gäller i tilläm pliga delar i la r i frå g a om m ål eller ärenden frå g a om m ål eller ärenden rö ra n rö ra n d e m ervärdeskatt. d e m ervärdeskatt.
55 §
Skattskyldig och allm änt o m Skattskyldig f å r a n fö ra besvär i b u d f å r a n fö ra besvär i särskild särskild ordning om ordning om
1) skatt fastställts i strid m ed 1) skatt fastställts i strid m ed bestäm m elserna om vem som är bestäm m elserna om vem som är skattskyldig eller om vad som är skattskyldig eller om v a d som är skattepliktigt, skattepliktigt,
2) skatt fastställts m er än en 2) skatt fastställts m e r än en gång fö r sam m a om sättning, gång fö r sam m a om sättning,
3) beskattningen blivit oriktig 3) beskattningen blivit oriktig p å gru n d av felräkning, m isskriv p å gru n d av felräkning, m isskrivning eller an n a t u p penbart fö rb i ning eller an n at u p p en b a rt fö rb iseende, seende,
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| 4) någon till fö ljd av u n d e rlå tenhet a tt läm n a deklaration eller in fo rd ra d u ppgift, felaktighet i d ekla ra tio n eller annan u ppgift som h a n lä m n at eller i uppgift eller handling som legat till gru n d fö r sådan dek laratio n eller uppgift få tt skatten fö r viss redovisningsperiod fastställd till belopp som väsentligt avviker frå n vad som rä tte ligen b o rt fastställas fö r perioden, | 4) någon till fö ljd av u n d erlå te n h et a tt läm na d eklaration eller in fo rd ra d uppgift, felaktighet i d ek la ra tio n eller an n a n upp g ift som h an lä m n at eller i uppgift eller h andling som legat till gru n d fö r sådan deklaration eller uppgift få tt skatten fö r viss redovisningsperiod fastställd till belopp som väsentligt avviker frå n vad som rätteligen b o rt fastställas fö r perioden, |
| 5) någon i a n n a t fall k an åb ero p a om ständighet eller bevis som b o rt fö ra n led a a tt skatten fastställts till belopp som väsentligt avviker frå n v a d som fastställts. | 5) någon i a n n a t fall kan å b ero p a om ständighet eller bevis som b o rt fö ra n led a a tt skatten fa stställts till belopp som väsentligt avviker frå n vad som fastställts. |
Besvär enligt fö rsta stycket 4 och 5 f å r upptagas till prövning endast om besvären k a n grundas p å om ständighet eller bevis, varo m kännedom saknats n ä r sk atten fastställts, och d et fra m stå r som ursäktligt a tt den som söker rättelse icke i an n a n ordning åb ero p at om ständigheterna eller beviset fö r a tt f å rättelse.
B esvär som avses i fö rsta stycket f å r an fö ras senast u n d er sjätte året efte r utgången av det k alen d erår u n d er vilket redovisningsperioden gått till ända.
| A llm ä n t o m b u d få r enligt första och tredje styckena anföra besvär till den skattskyldiges fö rm å n och i fa ll som avses i första sty ck et 3 även till den skattskyldiges na ckdel. |
56 §
| B estäm m elserna i 103 och 104 §§ taxeringsförordningen om besvär i särskild ordning sam t i 105 § 1 m om . fö rsta stycket, 107, 108, 112 och 113 §§ sam m a fö rordning om besvär gäller i tillläm pliga d elar i frå g a om m ål eller ärenden rö ra n d e m erv ärd eskatt. | B estäm m elserna i 103 och 104 §§ taxeringsförordningen om besvär i särskild ordning sam t i 105 § 1 m om . fö rsta stycket, 106 — 108 och 113 §§ sam m a fö ro rd ning om besvär gäller i tilläm pliga delar i fråg a om m ål eller ärenden rö ra n d e m ervärdeskatt. |
57 §
| V ad som föreskrives om taxe- n n g sin ten d e n t i de bestäm m elser i taxeringsförordningen som rö r prövningsnäm nds verksam het sam t besvär över prövningsnäm nds be- | V ad som föreskrives om taxe- ringsintendent i de bestäm m elser i taxeringsförordningen som rö r b e svär ö ver länsskatterätts och k a m m arrätts beslut gäller i fråg a om |
slu t och kam m arrättens utslag gäl- m ål eller ärenden rö ra n d e m ervärle r i frå g a om m ål eller ären d en deskatt allm änt om bud, rö ra n d e m ervärdeskatt allm änt om bud.
D en n a fö ro rd n in g trä d e r i k ra ft den dag K onungen bestäm m er.
D e övergångsbestäm m elser som behövs fö r förordningens ik ra ftträ dan d e m eddelas av K onungen.
4 Förslag till
L ag om ändring i förordningen (1 9 5 9 : 9 2 ) om förfarandet vid viss konsumtionsbeskattning
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om föro rd n in g en (1959: 92) om fö rfa ra n d e t vid viss konsum tionsbeskattning,
dels a tt 16 och 41— 43 §§ skall u p p h ö ra a tt gälla,
dels a tt i 9 § o rd et ” länsstyrelsen” i olika böjningsform er skall bytas u t m ot ”län ssk atterätten ” i m o tsvarande form ,
dels a tt 22, 23, 34, 36, 40, 44 och 45 §§ skall h a n edan angivna lydelse.
22 §
| N uva ra n d e lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| F in n er beskattningsm yndigheten | F in n e r beskattningsm yndigheten |
a tt slutligt beslut om skatt eller a tt slutligt beslut om skatt eller beslut om efterbeskattning blivit beslut om efterbeskattning blivit
| oriktigt p å g ru n d av felräkning, | oriktigt p å grund av felräkning, |
m isskrivning eller a n n a t u p p en b a rt m isskrivning eller a n n a t u p p en b a rt
| förbiseende, skall m yndigheten, sedan den skattskyldige beretts tillfälle a tt yttra sig, m eddela beslut om rättelse. | förbiseende, skall m yndigheten m ed d ela beslut om rättelse. |
23 §
| 1 den m å n d e t icke fin n e s obe- hövligt, skall beslut, som beskatt- ningsm yndigheten m eddelar enligt bestäm m else i detta kapitel, inne- hålla de skäl, på vilka avgörandet grundas. | V ad i 17 och 18 §§ förvaltningslagen (1971: 000) föreskrives om beslut, varigenom m yn d ig h e t avgör ärende, gäller även prelim inärt beslut enligt denna förordning, |
| Å g er part fu llfö lja talan m o t beslu t som avses i första stycket, skall beslutet innehålla upplysning o m vad han därvid skall iakttaga. | |
| B eslut som avses i 17, 20 och 22 §§ skola delgivas den sk a ttskyldige. |
V ad i 13 och 14 §§ stadgas om V ad i 13 och 14 §§ stadgas om sakkunnig och om upptecknande sakkunnig och om upptecknande av u ppgifter skall äga m o tsv aran av uppg ifter skall äga m otsvarande tilläm pning i ären d e om fö r de tilläm pning i ären d e om fö rhandsbesked. ö v e r utredning, sorn handsbesked.
förebragts annorledes än genom sökanden, ska ll denne erhålla till
fä lle a tt yttra sig.
36 § Ä rende om förhandsbesked b ö r handläggas skyndsam t. Avvisas ansökningen, skall beslutet innehålla erin ran om a tt talan icke m å föras m ot detsam m a. O m beslut skola i övrigt be- M ed d ela t förhandsbesked skall stäm m elserna i 23 § äga m otsva- delgivas den skattskyldige, rande tilläm pning.
40 § D en som vill anföra besvär över F ö r annan än skattskyldig eller beskattningsm yndighets beslut den som förpliktats utgiva vite skall inom två m ånader eller, så skall besvärstiden räknas frå n b evitt avser förhandsbesked eller be slutets dag. I fall som avses i 19 § slu t om utdö m a n d e av vite, inom an d ra stycket skall besvärstiden tre veckor till beskattningsm yn- räknas frå n d är angiven dag.
digheten in ko m m a m ed besvärs-
inlaga. F ö r skattskyldig, så o ck fö r d en som förpliktats utgiva vite skall besvärstiden räknas frå n d et
han erhållit del av överklagade beslutet, fö r annan klagande frå n
beslutets dag. I fall som avses i 19 § an d ra stycket skall d o ck tid en även fö r skattskyldig räknas frå n d ä r angiven dag.
44 §
M o t kam m arrättens utslag m å talan av part fö ra s genom besvär
hos K ungl. M aj:t. Utslag, som in n eb är ändring i K am m arrätts beslut, som inneöverklagat beslut om fastställande b ä r ändring i överklagat beslut om av skatt eller om förhandsbesked fastställande av skatt eller om fö ro ch som därigenom länder någon handsbesked och som därigenom till väsentlig skada eller förlust, län d er n ågon till väsentlig skada äger denne överklaga, än d å att eller förlust, äger denne överklah a n icke är part. ga, än d å a tt h an icke ä r part.
N uvarande lydelse
Besvären skola vara inkom na B esvärstiden ska ll i fråga om
till vederbörande statsdepartem ent klagande, som icke v arit p a rt i inom två m ånader frå n d e t kla k am m arrätten , räknas frå n den ganden erhöll del av kam m arrät dag beslutet m eddelades.
tens utslag eller, om klaganden
icke varit p a rt i kam m arrätten,
inom sam m a tid frå n utslagets dag. 1 m ål om förhandsbesked och om utdöm ande av vite skall
d o ck besvärstiden vara tre veckor.
O m innehållet i besvärsinlaga till K ungl. M a j:t skall i tillämpliga
delar gälla vad som stadgas i 41 §.
45 §
H a r i m ål om fastställande av H a r i m ål o m fastställande av sk a tt eller om efterbeskattning ta sk a tt eller om efterbeskattning ta lan fullföljts till kam m arrätten el la n fullföljts till kam m arrätt elle r K ungl. M aj:t, m å skattskyldig le r regeringsrätten, m å skattskyldig eller allm än t om bud a n fö ra b e eller allm änt o m bud a n fö ra b esvär, o ak tat den fö r h onom stad svär, o ak tat den fö r h onom sta d gade tiden utgått. S ådana besvär gade tiden utg ått. S ådana besvär skola vara inkom na inom en m å skola v ara inkom na inom två vecnad frå n det besvärstiden fö r ti ko r frå n d et besvärstiden fö r tid idigare klagande utgick. V ad nu gare klagande utgick. V ad n u sagts sagts skall äga m otsvarande till- skall äga m o tsvarande tilläm pning läm pning i m ål om förhandsbe i m ål om förhandsbesked, d ock a tt sked, dock a tt den tid som sålunda den tid som sålu n d a stå r till buds stå r till buds skall vara en vecka. skall vara en vecka.
Å terkallas eller fö rfaller eljest den tidigare klagandes talan, ä r ock d en senare klagandes ta lan förfallen.
D en n a lag träd e r i k ra ft den dag K onungen bestäm m er.
D e övergångsbestäm m elser som behövs fö r lagens ik raftträd a n d e m eddelas av K onungen.
5 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1 9 2 2 : 2 6 0 ) om autom obilskatt
H ärigenom fö ro rd n as i fråga om föro rd n in g en (1922: 260) om a u to m obilskatt,
dels a tt 16 § skall u p p h ö ra att gälla,
dels a tt 15 och 17 §§ skall ha n edan angivna lydelse.
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| 15 | |
| Ä r någon m issnöjd m ed länsstyrelses beslut, so m avses i 7 § an d ra stycket äger han hos k a m m arrätten anföra besvär, vilka skola ingivas till länsstyrelsen före klockan tolv å trettionde dagen från den, då han erhållit del av beslutet; d o ck m å ic ke den o m ständigheten, att besvären i stället fö r till länsstyrelsen ingivits eller insänts till kam m arrätten, u tgöra hinder fö r deras upptagande till prövning, därest besvären dit in k o m m it inom den stadgade besvärstiden. 1 sådant fa ll skola besvären av kam m arrätten om edelbart överläm nas till vederbörande länsstyrelse. | Talan m o t länsstyrelses beslut enligt 7 § an d ra stycket föres hos kam m arrätt genom besvär. |
| Sedan vid in ko m n a besvär fo gats utdrag av autom obilregistret, i vad angår den autom obil, som avses m e d beslutet, skall länsstyrelsen skyn d sa m t till kam m arrätten insända handlingarna m ed de upplysningar och erinringar, som besvären anses påkalla. | |
| Besvär, om vilka i denna förordning förm äles, m å jä m te tillhörande handlingar kunna, under iakttagande av stadgad tid och ordning, på klagandens eget äventyr i betalt brev m ed allm änna posten insändas till den m yn d ig het, till vilken besvären skola enligt förordningen ingivas. |
D en om ständighet, a tt skattskyldig an fö rt besvär, b efria r h onom icke frå n a tt i behörig ordning in betala h onom p åfö rd autom obilskatt.
D en n a fö rordning trä d e r i k ra ft den 1 ja n u ari 1972.
Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e i fråga om ta lan m ot beslut som m eddelats före den 1 ja n u ari 1972.
6 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1 9 4 1 : 4 1 6 ) om arvsskatt och gåvoskatt
H ärigenom fö ro rd n as a tt i 26 § förordningen (1941: 416) om arvsskatt och gåvoskatt1 o rden ”la n d sk am reraren i lä n et eller, i Stockholm s län, av taxeringsdirektören” skall bytas u t m ot ” länsstyrelsen” .
D en n a förordning trä d e r i k ra ft den dag K onungen bestäm m er.
7 Förslag till
L ag om ändring i rusdrycksförsäljningsförordningen (1 9 5 4 : 52 1 )
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om rusdrycksförsäljningsförordningen (1954: 521)2,
dels a tt i 64 § 1 morn., 66 § 2 m om . sam t 78 § ord et ” kontrollstyrelsen” i olika böjningsform er skall bytas u t m ot ” riksskatteverket” i m otsvarande form ,
dels a tt 61 § och 63 § 1 m om . skall h a n edan angivna lydelse.
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| 61 | §3 |
| ö v e r beslut av polism yndighet enligt d en n a förordning m å besvär anföras hos länsstyrelsen inom tre vecko r frå n beslutet. | Talan m o t beslut av polism yndighet enligt den n a fö rordning f ö res hos länsstyrelsen genom besvär. |
| 63 | § |
| 1 m o m . Besvär över beslut, som enligt den n a fö rordning m eddelats av länsstyrelse, m å föras hos K onungen i finansdepartem entet i den ordning som är bestäm d fö r överklagande av förvaltande m yndigheters och äm betsverks beslut. | 1 m o m . Talan m o t länsstyrelses beslut enligt den n a förordning fö res hos K o nungen genom besvär. |
D en n a lag trä d e r i k ra ft den 1 ja n u ari 1972.
Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e i frå g a om talan m ot beslut som m eddelats före den 1 ja n u ari 1972.
8 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1 9 5 6 : 5 4 5 ) angående om sättningsskatt å motorfordon i vissa fall
H ärigenom fö ro rd n as, a tt 6 § fö rordningen (1956: 545) angående om sättningsskatt å m o to rfo rd o n i vissa fall skall h a nedan angivna lydelse.
N uva ra n d e lydelse1 Föreslagen lydelse
6 §
H a r m o torfordon, fö r vilket om sättningsskatt utgått, i sam band med fo rdonets u p ptagande första gången i bilregister funnits v ara skattefritt jäm lik t 2 § fö rsta stycket a), b) eller c) förordningen den 2 juni 1922 (n r 260) om autom obilskatt, skall riksskatteverket, efter ansökan, fö ro rd n a om återb ärin g av erlagd om sättningsskatt. V ad nu sagts skall ock gälla m o to rfo rd o n som, n ä r det fö rsta gången upptagits i bilregister, befriats frå n skatteplikt jäm likt 2 § an d ra stycket n äm n d a förordning, såfram t icke länsstyrelsen i sam band m ed beslutet om skattebefrielse fö ro rd n a t a tt återb ärin g av erlagd om sättningsskatt ej skall äg a rum . S ådant fö ro rd n an d e m å m eddelas endast om särskilda skäl ä ro därtill. D e n ärm a re föreskrifter, som fo rd ras till ledning för länsstyrelsens prövning i d etta hänseende, m eddelas av m yndighet, som K ungl. M a j:t bestäm m er.
I fråga o m besvär över läns- Talan m o t länsstyrelses beslut styrelses beslut b eträ ffan d e åter- b eträ ffan d e återbäring av om sättbäring av om sättningsskatt skall i ningsskatt fö res hos kam m arrätt tillämpliga delar lända till efter- genom besvär,
rättelse vad i förordningen den 2 ju n i 1922 o m autom obilskatt är stadgat o m besvär m o t beslut i
fråga om frih e t från sådan skatt.
D enna fö rordning trä d e r i k ra ft den 1 ja n u ari 1972.
Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e i fråg a om talan m ot beslut som m eddelats före den 1 jan u ari 1972.
9 Förslag till
L ag om ändring i förordningen (1 9 6 0 : 2 5 3 ) om tillverkning och beskattning av m alt- och läskedrycker
H ärigenom fö ro rd n as, a tt 4 § 1 m om . förordningen (1960: 253) om tillverkning och beskattning av m alt- och läskedrycker skall h a nedan angivna lydelse.
N uvarande lydelse1 Föreslagen lydelse
4 §
1 m o m . F ö r rä tt a tt tillverka 1 m o m . F ö r r ä tt a tt tillverka öl eller starköl erfo rd ras till- öl eller starköl erfo rd ras tillstånd stånd av riksskatteverket. Till- av riksskatteverket. T illstånd skall stånd skall gälla tills vidare. R ä tt gälla tills vidare. R ä tt a tt tillverka a tt tillverka öl och starköl m å av öl och starköl m å av riksskatteverriksskatteverket indragas, om den k e t indragas, om den icke längre icke längre utövas eller om så fin- utövas eller om så finnes påkallat nes p åk a lla t m ed hänsyn till kon- m ed hänsyn till k ontrollen över trollen över tillverkningen och tillverkningen och över utgörandet över u tgörandet av skatt fö r öl av skatt fö r öl och starköl, och starköl. Innan beslut o m in
dragning m eddelas, skall tillverka
ren beredas tillfälle a tt yttra sig.
D en som erhållit tillstånd som i fö rsta stycket sägs eller övertager rörelse som d är avses skall hos riksskatteverket g öra förhandsanm älan om dagen fö r u p p tag an d et av tillverkningen eller fö r övertagandet. Såd an anm älan skall även göras om av b ro tt i och nedläggande av tillverkning och försäljning av öl och starköl.
D enna lag trä d e r i k ra ft den 1 ja n u a ri 1972.
10 Förslag till
Förordning om ändring i stämpelskatteförordningen (1 9 6 4 : 30 8 )
H ärigenom förordnas, a tt 39, 40 och 46 §§ stäm pelskatteförordningen (1964: 308) skall h a n edan angivna lydelse.
N uvarande lydelse2 Föreslagen lydelse
39 §
I frå g a om skatt, som fastställes av sjöfartsverket eller riksskatteverket, skall beskattningsm yndigheten p å ansökan av den saken rö r, om tillgänglig utredning m edger det, m eddela förhandsbesked huruvida
1 Med nuvarande lydelse avses den lydelse som föreslagits i prop. 1971: 73.
• Med nuvarande lydelse avses beträffande 39 och 46 §§ den lydelse som har föreslagits i prop. 1971: 82.
stäm pelskatt skall erläggas i visst fall och, d är skatteplikt finnes fö re ligga, m ed vilket belopp skatten skall utgå. F örhandsbesked sökes skriftligen. V id ansökan skall fogas avskrift av eller u tk a st till d en handling, som ansökan avser, eller redogörelse fö r om ständigheterna i fallet. V id ansökan skall jäm väl fogas den y tte rligare u tredning i ä re n d et som stå r sökanden till buds. Ä r den i ären d et fö re b ra g ta u tredningen otillräcklig, m å beskattningsm yndigheten an m an a sökanden a tt fullständiga den n a vid äventyr att förhandsbesked eljest icke m eddelas.
S ökanden skall beredas tillfälle a tt yttra sig över utredning, som förebragts annorledes ä n genom
sökanden.
40 § Ä rende om förhandsbesked b ö r handläggas skyndsam t. I den m ån det icke fin n e s obe- Avvisas ansökan, skall beslutet hövligt, skall beslut i ärende om innehålla erin ran om a tt talan icke förhandsbesked innehålla de skäl, m å föras m ot detta. på vilka avgörandet grundas. A vvisas ansökan, skall beslutet innehålla erin ran om a tt ta lan icke m å föras m o t detta. Å g e r part
fu llfö lja talan m o t beslutet, skall detta tillika innehålla upplysning
om vad han därvid skall iakttaga. B eslut i ärende o m förhandsbe- M eddelat förhandsbesked skall sked skall delges sökanden. delges sökanden.
46 § I fråg a om besvär över sjö- I fråg a om besvär över sjöfartsstyrelsens eller riksskattever- fartsstyrelsens eller riksskatteverkets beslut enligt d en n a fö ro rd kets beslut enligt denna fö ro rd ning skola bestäm m elserna i 40— ning skola bestäm m elserna i 40, 45 §§ fö rordningen om fö rfa ra n 44 och 45 §§ förordningen (1959: det vid viss konsum tionsbeskatt- 92) om fö rfa ra n d e t vid viss konning län d a till efterrättelse i till sum tionsbeskattning lända till efläm pliga delar. I fall, som avses i terrättelse i tilläm pliga delar. I 30 § 1 m om . tredje stycket an d ra fall, som avses i 30 § 1 m om . och tredje p u n k tern a, skall be- tred je stycket a n d ra och tredje svärstiden även fö r skattskyldig pu n k tern a, skall besvärstiden även räknas frå n d ä r angiven dag. fö r skattskyldig räknas från d är angiven dag.
D enna förordning trä d e r i k raft den 1 ja n u ari 1972.
11 Förslag till
L ag om ändring i kom m unalskattelagen (19 2 8 : 3 7 0 )
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om kom m unalskattelagen (1928: 370)1,
dels a tt i 49 §, 50 § 2 m orn., 75 § 1 m om . sam t p u n k te rn a 3 c och 4 av anvisningarna till 29 § o rd et ”prövningsnäm nden” i olika böjningsform e r skall bytas u t m o t ” sk a tte rä tte n ” i m otsvarande form ,
dels a tt 53 § 3 m om . skall h a n ed a n angivna lydelse.
53 §
3 m o m .2 A vlider skattskyldig, skall för det beskattningsår, d å dödsfallet inträffade, oskift dödsbo efter h onom taxeras såväl fö r inkom st, vilken den avlidne h aft, som fö r inkom st, vilken in g å tt till dödsboet efter dödsfallet, och skall därv id fö r dödsboet tilläm pas vad som enligt bestäm m elserna i den n a lag skolat gälla fö r den avlidne.
V ad i föregående stycke sägs skall i förekom m ande fall äga m o tsvarande tilläm pning b eträ ffan d e garantibelopp fö r fastighet.
F ö r senare beskattningsår än det, d å dödsfallet inträffade, taxeras oskiftat dödsbo, om den avlidne vid sitt frånfälle v ar bosatt h ä r i riket, som inländsk juridisk person och i an n at fall som h ä r i riket icke h em m ah ö ran d e juridisk person.
F rå n och m ed det taxeringsår som följer n ärm a st efter d e t fjärde kalen d eråret efter d et kalenderår, d å dödsfallet inträffade, tilläm pas dock bestäm m elserna om handelsbolag p å dödsbo efter den som vid sitt frå n fä lle v ar bosatt h ä r i riket, om fö r dödsboet skulle h a beräknats högre till statlig inkom stskatt taxerad inkom st än 10 000 k ro n o r eller stö rre skattepliktig fö rm ögenhet än 100 000 k ronor. D ödsbo p å vilket bestäm m elserna om handelsbolag v arit tilläm pliga någ o t beskattningsår anses d äre fte r som såd an t bolag i beskattningshänseende, oavsett storleken av boets inkom st eller förm ögenhet. B estäm m elserna i d etta stycke tilläm pas icke p å fideikom m issbo.
| N uva ra n d e lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| O m särskilda skäl föreligga, m å riksskatteverket p å ansökan fö r- k la ra a tt oskiftat dödsbo, som en- ligt föregående stycke skall be- handlas såsom handelsbolag i be- skattningshänseende, m å taxeras enligt bestäm m elserna i tred je stycket. A nsökan skall fö r a tt kun- n a upptagas till prövning göras hos riksskatteverket senast den dag | O m särskilda skäl föreligga, m å riksskatteverket på ansökan fö rk la ra a tt o skiftat dödsbo, som enligt föregående stycke skall behandlas såsom handelsbolag i b eskattningshänseende, m å taxeras enligt bestäm m elserna i tredje stycket. A nsökan skall fö r a tt k u n n a upptagas till prövning göras hos riksskatteverket senast under |
| 1 Senaste lydelse av | |
| 49 § 1970:162 | |
| 50 § 2 morn. 1970:162 | |
| 75 § 1 morn. 1957: 59 |
punkt 3 c av anvisningarna till 29 § 1960: 64
” 4 ” ” ” 29 § 1960:64. 2 Senaste lydelse 1970: 915.
N uvarande lydelse
boet har att avläm na up p g ift en året efter d e t taxeringsår, då ligt 38 § taxeringsförordningen fö r o sk ifta t dödsbo första gången skall beskattningsåret. M o t beslut, som behandlas som handelsbolag i beriksskatteverket m eddelat i sådant skattningshänseende. M o t beslut, ärende, m å ta lan icke föras. som riksskatteverket m eddelat i
så d an t ärende, m å talan icke föras.
D enna lag trä d e r i kraft, såvitt avser 53 § 3 m orn., dagen efter den, d å lagen enligt d ärå m eddelad uppgift utk o m m it frå n trycket i Svensk författningssam ling, och i övrigt den dag K o nungen bestäm m er.
1 2 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1 9 4 7 : 5 7 6 ) om statlig inkom stskatt
H ärigenom förordnas, a tt i 9 § 2 m orn., 15 § 1 m om . och 27 § fö r ordningen (1947: 576) om statlig inkom stskatt1 o rd et ”prövningsnäm nd en ” i olika böjningsform er skall bytas u t m ot ” sk a tte rä tte n ” i m o tsvarande form .
D enna förordning träd e r i k raft den dag K onungen bestäm m er.
13 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1 9 4 7 : 5 7 7 ) om statlig förm ögenhetsskatt
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om förordningen (1947: 577) om statlig förm ögenhetsskatt2,
dels a tt i 15 § 1 m om . o rd et ”prövningsnäm nd” skall bytas u t m ot ” sk a tte rä tt” ,
dels a tt i 19 § o rd et ” riksskattenäm nden” skall bytas u t m ot ” rik sskatteverket” .
D enna fö rordning trä d e r i kraft, såvitt avser 19 §, dagen efter den, då förordningen enligt d ä rå m eddelad upp g ift utk o m m it frå n trycket i Svensk författningssam ling och i övrigt den dag K onungen bestäm m er.
1 Senaste lydelse av
9 § 2 mom. 1970:163
15 § 1 mom. 1957: 60
27 § 1966: 730. ! Senaste lydelse av
15 § 1 mom. 1957: 65
19 § 1953:409.
1 4 Förslag till
Förordning om ändring i kupongskatteförordningen (1970: 62 4 )
H ärigenom fö ro rd n as, a tt 23, 27, 29 och 30 §§ kupon g sk attefö ro rd ningen (1970: 624) skall h a n edan angivna lydelse.
23 §
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| F ö rsu m m ar aktiebolag annan skyldighet enligt denna fö rordning än skyldigheten att innehålla elle r inbetala k u pongskatt i fö re skriven tid eller ordning, k an länsstyrelsen i det län där bolagets styrelse har sitt säte förelägga b o laget a tt vid vite fullgöra fö rstn äm n d a skyldighet. F ö rsu tte t vite u tdöm es av länsstyrelsen e fte r a n m älan av riksskatteverket. | F ö rsu m m ar aktiebolag annan skyldighet enligt denna förordning än skyldigheten a tt innehålla eller in b etala kupongskatt i fö re skriven tid eller ordning, k an riksskatteverket förelägga bolaget att vid vite fu llg ö ra fö rstn äm n d a skyldighet. F ö rsu tte t vite utdöm es efte r an m älan av riksskatteverket av länsskatterätten i det län där bolagets styrelse har sitt säte. |
I frå g a om vite enligt fö rsta stycket gäller i övrigt 123— 125 §§ taxeringsförordningen (1956: 623) i tilläm pliga delar.
27 §
H a r i an n at fall än som avses i 9 eller 16 § kupongskatt innehållits fastä n skattskyldighet ej förelegat eller h a r kupongskatt innehållits m ed högre belopp än vad som skall erläggas enligt avtal fö r undvikande av dubbelbeskattning, h a r den utdelningsberättigade r ä tt till restitution av vad som innehållits fö r m ycket.
A nsökan om restitution skall göras skriftligen hos riksskatteverket senast vid utgången av fem te kalen d eråret efte r utdelningstillfället. Vid ansökningshandlingen skall fogas intyg eller a n n a n u tredning om a tt kupongskatt innehållits fö r sökanden liksom u tredning till styrkande av a tt skattskyldighet ej föreligger fö r honom .
Beslut rö ra n d e restitution få r anstå intill dess fråg a om skattskyldigh e t fö r utdelningen enligt fö rordningen (1947: 576) om statlig inkom stskatt slutligen prövats.
| F öreligger de fö ru tsättn in g ar fö r restitution som anges i fö rsta stycket först sedan prövningsnäm nd, kam m arrätten eller K ungl. M a jit m eddelat beslut angående utdelningsbeloppet eller efte r det a tt utdelningsberättigad åsatts ef- tertaxering fö r detsam m a, k a n a n sökan om restitution göras hos riksskatteverket senast inom ett år e fte r det beslutet m eddelades eller eftertaxeringen skedde. 4 Riksdagen 1971. 6 sami. N r 35 | Föreligger de fö ru tsättningar fö r restitu tio n som anges i första stycket fö rst sedan skatterätt, k a m m arrätt eller regeringsrätten m eddelat beslut angående utdelningsbeloppet eller efte r d et a tt utd elningsberättigad åsatts eftertaxering fö r detsam m a, k a n ansökan om restitution göras hos riksskatteverket senast inom ett å r efter det beslutet m eddelades eller eftertaxeringen skedde. |
Ä r den som h a r rä tt till restitution av kupongskatt skyldig att erlägga skatt enligt den n a fö rordning eller u p p b ö rdsförordningen (1953: 272), gäller 68 § 3 och 4 m om . uppbördsförordningen i tilläm pliga delar.
29 § T alan m o t beslut av riksskatte- T alan m ot beslut av riksskatteverket eller länsstyrelse enligt den verk et eller länsstyrelse enligt denn a förordning uto m i frå g a om vi n a fö rordning u to m i fråga om te få r föras av den som beslutet vite få r föras av, fö ru to m den som rö r och av allm änna om budet hos beslutet rör, allm änna om budet riksskatteverket genom besvär hos hos riksskatteverket genom besvär kam m arrätten. hos kam m arrätten. B esvärshandlingen skall h a k o m m it in inom två m ån ad e r från den dag då klaganden fic k del av beslutet. Besvärshandlingen skall h a in
k o m m it till riksskatteverket eller
länsstyrelsen inom två m ån ad er från det klaganden få tt del av det överklagade beslutet. D en o m stän
digheten att besvärshandlingen ink o m m it d irekt till kam m arrätten utgör do ck ej hinder fö r besvärens upptagande till prövning, om besvärshandlingen in k o m m it före
besvärstidens utgång. M o t riksskatteverkets beslut enligt 22 § fö rsta stycket eller 24 § få r talan ej föras.
30 §
Bestäm m elserna i 98 § taxe- V id besvär över kam m arrätts
ringsförordningen (1956: 623) om beslut skall besvärshandlingen ha besvär över kam m arrättens utslag k o m m it in inom två m ånader från gäller i tilläm pliga delar i fråga den dag då klaganden fic k del av om m ål eller ärenden rörande k u beslutet. pongskatt.
D en n a föro rd n in g trä d e r i k ra ft den dag K onungen bestäm m er. D e bestäm m elser som behövs fö r förordningens ik raftträd a n d e m eddelas av K onungen.
1 5 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1 9 5 1 : 7 6 3 ) angående beräkning av statlig inkom stskatt för ackumulerad inkom st
H ärigenom fö ro rd n as, a tt 4 och 6— 9 §§ föro rd n in g en (1951: 763) angående beräkning av statlig inkom stskatt fö r ackum ulerad inkom st skall h a nedan angivna lydelse.
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| 4 | §‘ |
| Skattskyldig, som vill åtn ju ta förm ånen av skatteberäkning enligt 1 §, h a r a tt d ärom göra an sökan hos den prövningsnäm nd, som h a r att u p p ta g a besvär rö ra n de den skattskyldiges taxering till statlig inkom stskatt fö r det tax eringsår, då inkom sten tages till beskattning. | Skattskyldig, som vill åtn ju ta fö rm å n en av skatteberäkning enligt 1 §, h a r a tt däro m göra an sökan hos den skatterätt, som h ar |
| a tt up p tag a besvär rö ra n d e den skattskyldiges taxering till statlig | |
| inkom stskatt fö r det taxeringsår, | |
| då inkom sten tages till b eskattning. | |
| A n sökningen ingives eller insändes till prövningsnäm ndens kansli och skall, m ed u n d an tag fö r fall varom i 8 § sägs, vara till kansliet in ko m m e n före utgången av året efter taxeringsåret. D en om ständigheten a tt ansökningen ingivits eller insänts till kansliet hos annan prövningsnäm nd m å do ck ej utgöra h inder fö r äre n dets prövning; i sådant fa ll skola handlingarna om edelbart översändas till kansliet hos den prövningsn ä m nd som har a tt pröva ansökningen. | A nsökningshandlingen skall, m ed un d an tag fö r fall varom i 8 § sägs, ha in k o m m it före utgången av åre t efter taxeringsåret. D en om ständigheten a tt ansökningshandlingen ingivits till annan skatterätt utgör ej h in d e r fö r ärendets prövning. |
| K an ansökan om skatteberäkning enligt d en n a fö rordning icke av prövningsnäm nd upptagas till avgörande, em edan tidigare tax ering, som in v erk ar p å skatteb eräk ningen, icke vunnit laga kraft, skall prövningsnäm nden genom särskilt beslut fö rk la ra ansökningen vilande. D e t ankom m er d äre fte r p å den skattskyldige att, sedan ifrågavarande taxering vunnit laga | K an ansökan om skatteberäkning enligt den n a förordning icke av skatterätt upptagas till avgörande, em edan tidigare taxering, som inverkar p å skatteberäkningen, icke vunnit laga kraft, skall skatterätten genom särskilt beslut fö rk la ra ansökningen vilande. D et ankom m er d äre fte r p å den skattskyldige att, sedan ifrågavarande taxering v unnit laga kraft, till |
N uvarande lydelse
k raft, till prövningsnäm nden in skatterätten inkom m a m ed fra m kom m a m ed fram ställning om a n ställning o m ansökningens u p p ta sökningens upptag an d e till fö rn y gande till förnyad behandling. Såad behandling. S ådan fra m stä ll dan fram ställning skall göras inom ning skall göras inom e tt å r frå n ett å r frå n d et slutligt beslut m edd e t slutligt utslag m eddelades i delades i taxeringsfrågan. taxeringsfrågan.
§
H a r skatteberäkning enligt 1 § H a r skatteberäkning enligt 1 § skett, m en ändras den b esk att skett, m en ändras den b eskattningsbara inkom st, v arå skatten ningsbara inkom st, v a rå skatten beräknats, genom beslut av pröv- beräknats, genom beslut av skatteningsnäm nd eller utslag av k a m rätt, kam m arrätt eller regeringsm arrätten eller K ungl. M aj:t, eller rätten, eller åsättes den skattskylåsättes den skattskyldige genom dige genom såd an t beslut efterså d an t beslut eller utslag eftertaxe- taxering till statlig inkom stskatt ring till statlig inkom stskatt så att så att g ru n d ern a fö r skatteberäkg ru n d ern a fö r skatteberäkningen ningen eller föru tsättn in g arn a för eller föru tsättn in g arn a fö r rätten rätten a tt kom m a i åtnjutande a tt kom m a i åtn ju ta n d e d ärav ä n d därav ändras, skall skatterätten ras, skall prövningsnäm nden v id vidtaga d en ändring av skattebeta g a den ändring av skatteb eräk räkningen, vartill fö rhållandena ningen, vartill fö rh å lla n d en a k u n k unna föranleda. n a föranleda.
8 §2
F öreligga fö ru tsättn in g ar för F öreligga fö ru tsättn in g ar för skatteberäkning enligt 1 § fö rst skatteberäkning enligt 1 § först efte r m eddelandet av sådant beslut efter m ed delandet av sådant beav prövningsnäm nd eller utslag av slut av skatterätt, kam m arrätt elkam m arrätten eller K ungl. M aj:t, ler regeringsrätten, som i 7 § sägs, som i 7 § sägs, eller h a r den b e eller h a r den b eräknade ackum uleräk n a d e ackum ulerade inkom sten rade inkom sten h öjts genom såhö jts genom såd an t beslut eller u t dan t beslut, äger den skattskyldislag, äger den skattskyldige in ge inkom m a m ed ansökan enligt k o m m a m ed ansökan enligt 4 § 4 § inom e tt år frå n det ifrågavain o m ett år frå n d e t ifrågavarande ran d e beslut m eddelades. beslut eller utslag m eddelades.
Ä ger skattskyldig enligt 99 § Ä ger skattskyldig enligt 99 § taxeringsförordningen i särskild taxeringsförordningen i särskild o rdning an fö ra besvär hos p rö v ordning an fö ra besvär hos skatteningsnäm nd, m å h a n tillika inom rätt, m å h a n tillika in o m d ä r an d ä r angiven tid inkom m a m ed a n given tid inkom m a m ed ansökan sökan enligt 4 §. enligt 4 §.
H a r skatteberäkning enligt 1 § H ar skatteberäkning enligt 1 § sk e tt och visas a tt skatteberäk skett och visas a tt skatteberäkningen m ed hänsyn till sederm era ningen m ed hänsyn till sederm era fra m k o m n a om ständigheter g ru n fram kom na om ständigheter gru n d ats p å oriktiga förutsättningar, dats p å oriktiga förutsättningar,
N uvarande lydelse
äger vederbörande taxeringsinten- äger v ederbörande taxeringsintend ent i särskild ordning a n fö ra be d en t i särskild ordning an fö ra b esvär rö ra n d e skatteberäkningen, svär rö ra n d e skatteberäkningen, och skall angående dylika besvär och skall angående dylika besvär vad i 103 § a n d ra och tred je styc v ad i 103 § an d ra och tredje styck en a taxeringsförordningen före- ken a taxeringsförordningen föreskrives äga m otsvarande tilläm p skrives äga m otsvarande tilläm pning. N y skatteberäkning i anled ning. N y skatteberäkning i an led ning av besvär som n u sagts m å ning av besvär som n u sagts m å icke verkställas m ed m indre fråg a icke verkställas m ed m indre frå g a däro m prövats inom fem å r efter d äro m prövats inom fem å r efter utgången av d e t kalenderår, u nder u tgången av det kalenderår, u n d er vilket den ansökan, som föranlett vilket d en ansökan, som fö ra n lett skatteberäkning enligt 1 §, in k o m skatteberäkning enligt 1 §, inkom m it till prövningsnäm nden. H ar m it till skatterätten. H a r den sk a ttden skattskyldige avlidit, m å sådan skyldige avlidit, m å sådan ny sk atny skatteberäkning som h ä r avses teberäkning som h ä r avses icke icke verkställas m ed m indre fråga verkställas m ed m indre fråg a d ä rdäro m prövats inom tv å å r efter om p rö v ats in o m tv å år efter u tutgången av d e t kalenderår, u n d er gången av det kalenderår, u n d er vilket bouppteckning efter honom vilket bouppteckning efter honom blivit ingiven fö r registrering. blivit ingiven fö r registrering.
9 §
B eträffande underrättelse om B eträffande rä tt a tt fö ra talan beslut av prövningsnäm nd enligt över sk atterätts beslut skola de i denna fö rordning ävensom beträf taxeringsförordningen givna b efan d e rä tt a tt fö ra ta lan över dy stäm m elserna i frå g a om taxering likt beslut skola de i taxeringsför fö r inkom st äga m otsvarande tillordningen givna bestäm m elserna i läm pning; dock a tt besvär över frå g a om taxering fö r inkom st äga skatterätts beslut a tt fö rk la ra a n m otsvarande tilläm pning; dock att sökan vilande enligt 6 § icke m å besvär över prövningsnäm nds b e föras. slut att fö rk la ra ansökan vilande enligt 6 § icke m å föras.
D en n a fö rordning trä d e r i k ra ft den dag K onungen bestäm m er. D e bestäm m elser som behövs fö r förordningens ik raftträd a n d e m eddelas av K onungen.
16 Förslag till
L ag om ändring i lagen (19 6 1 : 3 3 2 ) om handräckning vid taxeringsrevision
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om lagen (1961: 332) om handräckning vid taxeringsrevision,
dels a tt i 7 § o rd e t ” länsstyrelsen” skall bytas u t m ot ” länsskatterä tte n ” ,
dels a tt 2, 8 och 11 §§ skall h a n ed a n angivna lydelse.
2 §
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| Beslut om handräck n in g m edde- las av länsstyrelsen och verkstäl- les av utm ätningsm annen. D enne skall skriftligen u n d errättas om be- slutets innehåll. | Beslut o m h an d räck n in g m eddelas av länsskatterätt och verkställes av utm ätningsm an. U tm ätningsm annen skall skriftligen u n d errättas om beslutets innehåll. |
8 §
Ä r någon m issnöjd m ed utm ätningsm annens fö rfaran d e vid fö rrä ttningen i an n a t hänseende än i frå g a om handlings und an tag an d e från taxeringsrevision, gäller om k lagan däröver vad i utsökningslagen är stadgat.
| Talan m o t länsstyrelsens beslut om handräckning sam t om undantagande från taxeringsrevision av handling, som om händertages vid förrättningen, m å utan hinder av vad eljest är stadgat föras hos K o n u n g en genom besvär, vilka skola ingivas till finansdepartem entet. | Utan hinder av vad eljest är stadgat m å talan föras m o t länsskatterätts beslut om handräckning och undantagande frå n taxeringsrevision av handling, som o m händertages vid förrättningen. |
| Länsstyrelsens beslut län d er om edelbart till efterrättelse, d ä r ej an n o rlu n d a förordnas. | B eslut enligt denna lag länder om edelbart till efterrättelse, d ä r ej an norlunda förordnas. |
| 11 | §x |
| V ad i denna lag stadgas om taxeringsrevision skall även äga tilläm pning i fråga om skatterevi- sion enligt 28 § förordningen om m ervärdeskatt, granskning enligt 9— 11 §§ förordningen om fö rfa ran d e t vid viss konsum tionsbe- skattning sam t k o ntroll enligt 78 § 1 m om . uppbördsförordningen och 7 § tred je stycket förordningen | V ad i d en n a lag stadgas om taxeringsrevision skall även äga tilläm pning i frå g a om skatterevi- sion enligt 28 § föro rd n in g en om m ervärdeskatt och 24 § kupongskatteförordningen, granskning enligt 9— 11 §§ förordningen om fö rfaran d e t vid viss konsum tions- beskattning sam t k o n tro ll enligt 78 § 1 m om . uppbördsförordning- |
N uvarande lydelse
angående u p p b ö rd av avgifter en en, 19 § förordningen om sjöm ansligt lagen om försäkring fö r allm än sk a tt och 7 § tredje stycket fö rtilläggspension, m. m. ordningen angående upp b ö rd av
avgifter enligt lagen om fö rsä k
ring fö r allm än tilläggspension,
m . m.
D en n a lag trä d e r i k ra ft den dag K onungen bestäm m er.
D e bestäm m elser som behövs fö r lagens ik raftträd a n d e m eddelas av K onungen.
17 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen ( 1 9 0 8 : 1 2 8 ) angående bevillningsavgifter för särskilda förmåner och rättigheter
H ärigenom fö rordnas, a tt 6 § förordningen (1 9 0 8 :1 2 8 ) angående bevillningsavgifter fö r särskilda fö rm å n er och rättig h eter skall h a nedan angivna lydelse.
6 i 1
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| T alan m o t länsstyrelsens beslut om fastställande av bevillningsavgift enligt den n a föro rd n in g föres hos k am m arrätten genom besvär. Besvärshandlingen skall ha in k o m m it till länsstyrelsen in o m en m ånad frå n den dag då klaganden fic k del av beslutet, ö v e r besvären infordrar länsstyrelsen i fö re ko m m a n d e fa ll vederbörandes y ttrande och insänder till kam m arrätten sam tliga till m ålet hörande handlingar jä m te de upplysningar och erinringar som besvären anses påkalla. | T alan m ot länsstyrelsens beslut om fastställande av bevillningsavgift enligt denna förordning fores hos k am m arrätten genom besvär. |
| Talan m o t kam m arrättens u tslag i m ål o m fastställande av bevillningsavgift fö res hos K ungl. M aj:t genom besvär. B esvärshandlingen skall vara in k o m m e n till finansdepartem entet in o m två m ånader frå n den dag då klaganden fic k del av utslaget. |
D en n a fö ro rd n in g trä d e r i k ra ft den 1 ja n u a ri 1972.
Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e i frå g a om talan m ot beslut som m eddelats före förordningens ikraftträd an d e.
1 8 Förslag till
L ag om ändring i uppbördsförordningen (1953: 2 7 2 )
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om uppbördsförordningen (1953: 272)1 a tt 72 a och 83 §§, 85 § 1 m om . sam t 86 § skall h a n edan angivna lydelse.
72 a §
K ungl. M a j:t eller m yndighet, som K ungl. M a j:t bestäm m er, fö ro rd n a r i v arje län ett allm än t o m bud m ed behörighet som nedan sägs sam t e rsä tta re fö r sådant om bud.
| N uva ra n d e lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| A llm än t om bud äger hos lokal skattem yndighet y rk a a tt arbetsgivare ålägges ansvarighet fö r a rbetstagares skatt och m å höras över ansökan eller besvär hos länsstyrelsen enligt denna förordning. O m b u d et skall yttra sig över besvär i m å l enligt förordningen hos kam m arrätten och K ungl. M ay.t. | A llm änt o m bud äger hos lokal skattem yndighet y rk a a tt arbetsgivare ålägges ansvarighet fö r arbetstagares skatt. |
| A llm än t om bud skall fö ra det allm ännas ta lan och m å an fö ra besvär till skattskyldigs eller a rbetsgivares förm ån. O m allm änt om buds besvärsrätt föreskrives i 85 och 86 §§. | A llm änt o m bud skall fö ra det allm ännas ta lan i m ål enligt denna förordning och m å a n fö ra besvär till skattskyldigs eller arbetsgivares förm ån. O m begränsning av allm änt om buds rätt a tt anföra besvär över lokal skattem yndighets beslut föreskrives i 85 §. |
83 §2
H ö rsam m a r icke skattskyldig anm aning a tt avläm na p relim inär självdek laratio n eller a tt fullständiga sådan deklaration eller a tt fö r jäm k ning inkom m a m ed fö r den skattskyldige u tfärd ad debetsedel å prelim in ä r skatt, eller
u n d e rlå te r någon a tt h örsam m a anm aning enligt 19 §, eller
u n d erlå ter arbetsgivare, som ä r skyldig verkställa skatteavdrag, att fullgöra sådan skyldighet eller verkställer han skatteavdrag m ed fö r lågt belopp, eller
fu llg ö r arbetsgivare icke vad h onom åligger enligt 43 eller 78 §,
äger den lokala skattem yndigheten eller länsstyrelsen förelägga den försum lige vite. V ite m å ej bestäm m as u nder e tth u n d ra eller över fem tusen kronor.
V ite m å icke föreläggas staten, kom m un eller annan m enighet och ej heller tjänstem an i tjänsten.
1 Förordningen omtryckt 1967: 625. ■ Senaste lydelse 1969: 238.
N uvarande lydelse
Om uttag an d e av förelagt vite Om uttag an d e av förelagt vite fö ro rd n ar länsstyrelsen efter an fö ro rd n a r länsskatterätten efter m älan av vederbörande föredra anm älan av länsstyrelsen eller den gande i uppbördsärenden hos läns lokala skattem yndigheten. styrelsen eller av lokal sk a tte m y n dighet.
H a r änd am ålet m ed vitet förfallit, n ä r fråga uppkom m er om u td ö m ande därav, m å v itet ej utdöm as. H a r vitesföreläggande iakttagits fö rst efter det an m älan enligt tredje stycket inkom m it, skall än dam ålet m ed vitet icke anses hav a fö rfallit därigenom .
V id prövning av anm älan enligt tred je stycket m å även bedöm as fråga, huru v id a och m ed vilket belopp v itet b o rt föreläggas.
85 §
1 m o m . D en, som icke åtnö- 1 m o m . D en, som icke åtnöjes m ed beslut enligt den n a fö r jes m ed beslut enligt den n a fö rordning av lokal skattem yndighet, ordning av lokal skattem yndighet, äger i beslutet söka ändring hos äger i b eslutet söka ändring hos länsstyrelsen genom besvär, vilka länsskatterätten genom besvär. skola hava in k o m m it till länssty I fråga om prelim inär taxering, relsen inom en m ånad frå n den sättet fö r uttagande av prelim inär dag, då klaganden erhöll del av skatt, debitering eller jä m kn in g av
beslutet. sådan skatt, verkställande av ska tteavdrag och anstånd m ed inbetalning av sk a tt fö res do ck talan hos
länsstyrelsen.
A llm änt om bud äger an fö ra be A llm änt om bud äger a n fö ra b esvär över lokal skattem yndighets svär över lokal skattem yndighets beslut rörande arbetsgivares an beslut endast vad avser arbetsgisvarighet fö r arbetstagares skatt. vares ansvarighet fö r arb etstag aBesvären skola hava in k o m m it till res skatt.
länsstyrelsen inom två m ånader
från den dag beslutet meddelades.
T alan m å ej fö ras m ot beslut T alan m å ej fö ras m ot lokal varigenom vite förelagts. skattem yndighets beslut varigenom
vite förelagts.
H a r besvärshandling fö re besvärstidens utgång in k o m m it till annan skatterätt eller länsstyrelse än den som har att pröva besvären, skola de ändå upptagas till prövning. H andlingarna skola då om edelbart översändas till den skatterätt eller länsstyrelse som
skall pröva besvären.
86 §*>
Över länsstyrelses beslut enligt T alan få r ej föras m o t länsstydenna fö rordning m å besvär anfö- relses beslut enligt 85 § 1 m o m . ras hos k am m arrätten . T alan få r andra stycket. E j heller få r talan dock icke fö ras över länsstyrelses föras m o t annat beslut av länssty-
N uvarande lydelse
beslut rörande prelim inär taxering, reise i fråga o m anstånd m ed in sättet fö r uttagande av prelim inär betalning av skatt eller m o t länsskatt, debitering eller jä m kn in g av styrelses beslut rörande fra m stä llsådan skatt, verkställande av sk a t ning om fö rsättan d e i konkurs, teavdrag, anstånd m ed inbetalning ackordsförslag, avskrivning av av skatt, fram ställning om fö rsä t skatt eller föreläggande av vite. tan d e i konkurs, ackordsförslag, M o t annat beslut av länsstyrelse avskrivning av skatt eller föreläg än som avses i första sty c k e t fö gande av vite. res talan hos k am m arrätten genom
besvär.
Besvären skola hava in k o m m it till länsstyrelsen inom en m ånad frå n den dag, då klaganden erhöll del av beslutet vid p å fö ljd a tt de icke upptagas till prövning. D en om ständigheten att besvären ingivits till kam m arrätten i stället fö r till länsstyrelsen utgör ej hinder fö r deras prövning, om de in k o m m it till kam m arrätten fö re utgången av besvärstiden. I sådant fa ll skall kam m arrätten om edelbart sända besvären till vederbörande
länsstyrelse.
Sedan besvären in k o m m it till länsstyrelsen, har länsstyrelsen att infordra förklaringar och, där fö r klaringarna därtill föranleda, påm innelser frå n vederbörande sam t därefter skyn d sa m t överläm na handlingarna till kam m arrätten m ed det yttrande, vartill om stä n
digheterna giva anledning.
Över kam m arrättens utslag få r talan föras hos K ungl. M a j:t gen om besvär, vilka m ed bevis om dagen då utslaget delgivits klaganden skola hava in k o m m it till finansdepartem entet inom två m ånader frå n delgivningsdagen vid på fö ljd a tt besvären ic ke uppta
gas till prövning.
Besvärsrätt tillko m m er den som
beslutet eller utslaget avser.
A llm ä n t o m b u d äger anföra besvär över länsstyrelses beslut rörande arbetsgivares ansvarighet fö r
arbetstagares skatt, restavgift,
ränta å kvarstående sk a tt eller iakttagelse vid riksskatteverkets granskning av verkställd debite-
ring. O m b u d et äger fö ra talan m o t kam m arrättens utslag i m ål enligt denna fö rordning utan den be
gränsning som nu sagts.
D en n a lag trä d e r i k ra ft den dag K o nungen bestäm m er. D e övergångsbestäm m elser som behövs fö r lagens ik raftträd a n d e m eddelas av K onungen.
19 Förslag till
Förordning om ändring i förordningen (1958: 2 9 5 ) om sjöm ansskatt
H ärigenom fö ro rd n as i frå g a om föro rd n in g en (1958: 295) om sjöm ansskatt1,
dels a tt 32 a § skall u p p h ö ra a tt gälla, dels a tt 24, 30, 32 och 33 §§ skall h a nedan angivna lydelse,
dels a tt i föro rd n in g en skall införas en ny p aragraf, 34 §, av nedan angivna lydelse.
24 §
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| R iksskatteverket fö ro rd n a r ett allm änt om bud a tt i kam m arrät- | R iksskatteverket fö ro rd n a r ett allm än t o m bud a tt i kam m arrätt |
ten och hos K ungl. M aj: t fö ra det och regeringsrätten fö ra d et all
| allm ännas ta lan i m ål angående sjöm ansskatt sam t ersättare fö r sådant om bud. | m ännas ta la n i m ål enligt denna föro rd n in g sam t ersättare fö r såd an t om bud. |
30 §
U n d erlå ter red a re a tt hörsam m a anm aning enligt 16 eller 19 §, eller
u n d erlå ter redare, som ä r skyldig verkställa avdrag fö r sjöm ansskatt, a tt fu llg ö ra sådan skyldighet, eller verkställer h a n avdrag m ed fö r lågt belopp, eller
redovisar red are icke sjöm ansskatt i den ordning som stadgas i 14 § 1 m orn., eller
fullgör red a re icke v ad h onom åligger enligt 11 §,
äger sjöm ansskattekontoret förelägga den försum lige läm pligt vite. V ite m å ej bestäm m as u n d er 100 k ro n o r eller över 5 000 kronor.
| O m u tta g an d e av förelagt vite fö ro rd n a r vederbörande länsstyreise e fte r an m älan av sjöm ans- skattekontoret. | O m uttag an d e av fö relag t vite fö ro rd n a r skatterätten i G öteborgs och B o h u s län efter an m äla n av sjöm ansskattekontoret. |
| Länsstyrelsens beslut o m u td ö m ande av vite skall delgivas den som därigenom fö rp likta s och det allm änna om budet. |
B estäm m elserna i 83 § an d ra, fjärd e och fem te styckena uppbördsfö rordningen äga m otsvarande tilläm pning i fråg a om vite som avses i den n a p aragraf. 32 § 1 m o m . Besvär över sjöm ans- Talan m o t sjöm ansskattenäm nskattenäm ndens beslut i ärenden, dens beslut i ärenden, som avses som avses i 21 § 1 m om . vid 3), i 21 § 1 m om . vid 3), 4) och 5), 4) och 5), ävensom över n äm n ävensom över näm ndens beslut dens beslut angående befrielse angående befrielse frå n erlägganfrå n erläggande av restavgift m å de av restavgift fö res hos k am m aranföras hos k am m arrätten av ve- rä tte n genom besvär.
derbörande sjöm an eller det allm änna om b u d et, så ock, då fråga är om revisionskrav eller o m befrielse frå n skyldighet a tt erlägga restavgift, av redare, so m ålagts betalningsskyldighet eller vars fram ställning om befrielse icke
bifallits. Besvären skola v ara in ko m n a Besvärshandling skall v ara intill sjöm ansskattekontoret, om de k o m m en inom sex m ånader, om anföras av sjöm an, inom sex m å besvären anföras av sjöm an, och n ader och eljest inom två m å n a eljest inom tv å m å n ad e r frå n det d er frå n d et klaganden erhållit del klaganden erhållit del av det överav det överklagade beslutet. klagade beslutet.
E j m å den om ständigheten, att besvären i stället fö r till sjöm ansska tteko n to re t ingivits till ka m m arrätten, utgöra hinder fö r deras upptagande till prövning. I sådant fa ll skola besvären av ka m m arrätten om edelbart överläm nas
till sjöm ansskattekontoret.
2 m o m . Sedan besvären in
k o m m it till sjöm ansskattekontoret,
skola vid besvären fogas de handlingar, som legat till g rund fö r sjöm ansskattenäm ndens beslut. H ava besvär a n fö rts av sjöm an eller redare, skall yttra n d e avgivas av det
allm änna om budet, ö v e r besvär,
som anförts av om budet, skall sjöm an eller redare, som därav be-
röres, erhålla tillfälle a tt — om hinder härför ej m öter — avgiva förklaring.
N ä r så fin n e s påkallat, skola påm innelser eller n y tt yttra n d e in
fordras.
Skriftväxlingen sker genom sjö
m ansskattekontoret.
N uvarande lydelse
H andlingarna skola därefter
översändas till kam m arrätten.
3 m o m . Ö ver beslut i ärenden,
som avses i 21 § 1 m om . vid 1) och 2), sa m t över beslut a tt fö re
lägga vite m å klagan icke föras.
33 §
Ö ver kam m arrättens utslag m å Talan få r icke fö ra s m o t sjöklagan föras hos K ungl. M a j:t ge m ansskattenäm ndens beslut i ärenn om besvär, vilka skola vara in den, som avses i 21 § 1 m om . ko m n a till finansdepartem entet vid 1) och 2), och sjöm ansskatteinom två m ånader från den dag, kontorets beslut a tt förelägga vite.
då klaganden erhöll del av utsla
get.
34 p V id besvär över kam m arrätts beslu t i m å l enligt denna förordning skall besvärshandlingen vara ink o m m e n senast två m ånader efter d et klaganden erhållit d el av k a m
m arrättens beslut.
D en n a fö ro rd n in g trä d e r i k ra ft den dag K onungen bestäm m er. D e övergångsbestäm m elser som behövs fö r förordningens ik raftträd a n d e m eddelas av K onungen.
Prop. 1971: 82
Förslag till
Förordning om ändring i stäm pelskatteförordningen (1 9 6 4 : 30 8 )
H ärigenom fö rordnas i frå g a om stäm pelskatteförordningen (1964: 308),
dels a tt i 17, 33, 35, 39, 46 och 47 §§ o rd et ” sjöfartsstyrelsen” i olika böjningsform er skall bytas u t m o t ” sjöfartsverket” i m otsvarande form ,
dels a tt i 27, 29, 33, 35, 39, 46, 47 o ch 50 §§ o rd et ” kontrollstyrelsen” i olika böjningsform er skall bytas u t m o t ”riksskatteverket” i m otsvaran d e form ,
dels a tt i 8 §, 37 § 1 morn., 44, 45 och 47— 49 §§ o rd et ” inskrivningsd o m a re” i olika böjningsform er skall bytas u t m ot ” inskrivningsm yndigh e t” i m otsvarande form ,
dels a tt 3, 4, 11, 12, 30, 32, 36 och 38 §§, 42 § 1 m om . och 43 § skall b a nedan angivna lydelse.
3 §
S täm pelskatt skall erläggas fö r fö rv ä rv av fast egendom genom köp, byte, tillskott till bolag eller förening, utdelning eller skifte frå n bolag eller förening, fusion av aktiebolag enligt 175 § lagen om aktiebolag eller expropriation eller annan inlösen p å gru n d av stadgande om rä tt eller skyldighet a tt lösa fast egendom .
S täm pelskatt skall erläggas även fö r fö rv ä rv av to m trä tt genom u p p låtelse, överlåtelse m ot vederlag eller a n n a t fång som avses i första stycket.
| N uvarande lydelse | Föreslagen lydelse |
|---|---|
| H a r e tt som gåva betecknat fö rvärv skett m o t övertagande av ansvar fö r inteckn a d skuld eller eljest m o t vederlag, skall frågan, om förvärvet ä r a tt anse som gåva eller som köp eller an n at sk attepliktigt fång, avgöras m ed hänsyn till sam tliga om ständigheter, av vilka förvärvets huvudsakliga inn ebörd fram går. D ärvid skall dock värd et av egendom en anses vara det taxeringsvärde eller m otsvara n d e värde, som enligt 8 § skall gälla såsom egendom ens värde. | H a r ett som gåva betecknat fö rv ärv skett m ot övertagande av a n svar f ö r skuld, fö r vilken borgenär har säkerhet på grundval av inteckning, eller eljest m o t vederlag, skall frågan, om förvärvet är att anse som gåva eller som köp eller a n n a t skattepliktigt fång, avgöras m ed hänsyn till sam tliga om ständigheter, av vilka förvärvets h u vudsakliga innebörd fram går. D ä rvid skall dock v ärd e t av egendom en anses vara det taxeringsvärde eller m otsvarande värde, som enligt 8 § skall gälla såsom egendom ens värde. |
4 §
Skatteplikt föreligger icke vid
1) fö rv ärv frå n m ake, om fö rv ärv et sker i syfte a tt fö r sam m anläggning åstadkom m a enhetliga lag fartsfö rh ållan d en b eträ ffan d e m akarnas fasta egendom ;
2) fö rv ärv genom byte i den m å n vederlaget utgöres av an n a n fast egendom , om bytet sker fö r a tt åstadkom m a en läm pligare fastighetsindelning eller u tg ö r led i åtg ärd er fö r jo rd b ru k ets eller skogsbrukets y ttre rationalisering;
3) sam bruksförenings förvärv genom tillskott frå n m edlem ;
4) försäkringsbolags fö rvärv frå n a n n a t försäkringsbolag i sam band m ed så d an t avtal om övertagande av d et senare bolagets h ela fö rsä k ringsbestånd, som avses i 295 § lagen om försäkringsrörelse;
5) fö rv ä rv av järnväg fö r allm än tra fik eller av m a rk fö r sådan jä rn väg;
6) kom m uns eller annan m enighets fö rv ärv av m ark, vilken enligt fastställd plan skall användas fö r så d an t ändam ål som avses i 5 § 1 m om . b) eller d) kom m unalskattelagen;
7) förvärv p å gru n d av lagen om rä tt i vissa fall fö r nyttjan d erättshav a re a tt inlösa u n d er n y ttja n d e rä tt u p p lå tet om råde;
8) förvärv m e d stö d av lagen o m arrendators förköpsrätt, om den till vilken jordägaren sålt egendom en tidigare erlagt stäm pel
sk a tt fö r sitt fång;
9) förvärv av k ro nojord genom 8) förvärv av k ro n o jo rd genom skatteköp eller eljest p å grund av skatteköp eller eljest p å grund av skattebrev; skattebrev;
10) fö rvärv av ständig besitt 9) förvärv av ständig besittn ingsrätt till kronohem m an eller ningsrätt till k ronohem m an eller krononybygge, d å p å grund av fö r krononybygge, då p å gru n d av fö rv ärvet vinnes inrym ning i sådan värvet vinnes inrym ning i sådan rä tt; rä tt;
11) upplåtelse av to m trä tt i ny 10) upplåtelse av to m trä tt i n y bildad fastighet, vars m a rk tid i b ildad fastighet, vars m a rk tidigare gare h elt eller till övervägande del helt eller till övervägande del inin g å tt i fastighet som v arit m ed gått i fastighet som v arit m ed to m trä tt upplåten till sam m e tom t- to m trä tt upplåten till sam m e tom trättshavare; eller rättshavare; eller
12) återgång av fång i fall, d är 11) återgång av fån g i fall, d är r ä tt till återvinning föreligger en r ä tt till återvinning föreligger enligt 42 §. ligt 42 §.
O m skattefrihet i vissa fall, då ansökan o m lagfart eller inskriv
ning avslås, stadgas i 42 § 1 m om . sista stycket.
Inteckning för fordran Inteckning
11 §
Beviljas inteckning fö r fordran Beviljas inteckning eller förklaeller fö rk laras ansökan om sådan ras ansökan om inteckning vilaninteckning vilande, skall stäm pel- de, skall stäm pelskatt erläggas, sk a tt erläggas.
Skatten u tg å r m ed fyra k ro n o r fö r v arje fu llt tusental k ro n o r av det kapitalbelopp, fö r vilket inteckning beviljas eller ansökan om inteckning fö rk laras vilande, dock lägst m ed tio k ronor.
Skatteplikt föreligger icke, n ä r 1) inteckning m eddelas i järnväg fö r allm än trafik;
2) vilandeförklarad ansökan om
in teckn in g fullföljes;
2) inteckning m eddelas p å gru n d 3) inteckning m eddelas p å grund av 4 § lagen om inteckningshava- av 4 § lagen (1927: 79) om r ä tt fö r res rä tt till betalning u r e rsä tt borgenär till betalning u r ersättning, som utgår p å gru n d av ning p å grund av b ran d fö rsä k b randförsäkringsavtal; eller ringsavtal;
3) b eträffande inteckning i fa st 4) u tb yte av pantbrev, vilandeegendom vidtages sådan åtgärd, bevis eller intecknad fordringssom avses i 21, 26, 27 eller 34 § handling äger rum; förordningen angående inteckning 5) inteckning utsträckes till a tt i fa st egendom , eller beträffande avse ytterligare en eller flera fa sannan inteckning vidtages m o tsva tigheter eller ytterligare ett eller rande åtgärd. flera luftfartyg;
6) n y tt pantbrev eller vilandebevis utfärdas i fa ll som avses i
22 kap. 5 § tredje sty c k e t jordabalken och i 10 § andra stycket lagen (1 9 2 7 :8 5 ) om dödande av fö rk o m m e n handling; eller 7) sådan åtgärd vidtages beträffa n d e inteckning i lu ftfa rty g som
avses i 29 eller 30 § lagen (1955:
227) o m inskrivning av rätt till
luftfa rtyg .
12
Beviljas in teckning eller fö rk la ras ansökan därom vilande på g rund av handling, som tidigare blivit fö reted d i sam m a avseende och då fö ra n lett beskattning, skall sk a tt icke erläggas. V ad nu sagts skall gälla även då handlingen gen o m åtgärd, som avses i 11 § tred-
N uvarande lydelse
je sty ck et 3), ersatts av n y hand
ling.
H ar inteckning, helt eller till visst belopp, dödats eller av annan anledning u p p h ö rt a tt gälla och beviljas senare på grund av sam m a handling n y inteckning eller fö r
klaras ansökan därom vilande,
äger befrielse frå n sk a tt enligt första sty ck et rum endast o m den nya inteckningen beviljas eller ansökan därom förklaras vilande inom ett år efter det a tt den tidigare inteckningen upphörde att
gälla och åtgärden avser egendom ,
so m helt eller delvis om fattades
av den tidigare inteckningen. H a r en eller flera inteckningar H a r en eller flera inteckningar, dödats eller av annan anledning helt eller till visst belopp, dödats u p p h ö rt a tt gälla och bifalles eller eller av annan anledning u p p h ö rt vilandeförklaras senare på grund a tt gälla och bifalles eller vilandeav nya handlingar ansökan om en fö rk laras senare ansökan om en eller flera n y a inteckningar i egen eller flera nya inteckningar i egendom , som h elt eller delvis o m fat dom , som helt eller delvis o m fattades av den eller de tidigare in tades av den eller de tidigare in teckningarna, skall skatten n ed sät teckningarna, skall skatten nedsättas m ed belopp m otsvarande skat tas m ed belopp m o tsvarande skatten fö r den eller de tidigare inteck ten fö r den eller de tidigare inteckningarna. S ådan skattenedsättning ningarna. S ådan skattenedsättning skall dock äga ru m endast om den skall dock äga ru m endast om den eller de n y a inteckningarna bevil eller de nya in teckningarna beviljas eller ansökan däro m fö rk laras jas eller ansökan d äro m förklaras vilande inom e tt å r efter d e t att vilande inom e tt å r efte r d et att den eller de tidigare inteckningar den eller de tidigare inteckningarn a u p p h ö rd e a tt gälla. n a u p phörde a tt gälla. H a r skatt tillgodoräknats enligt H a r skatt tillgodoräknats enligt tredje stycket, skall anteckning fö rsta stycket, skall anteckning d äro m göras p å handling till den d äro m göras p å handling till den eller de inteckningar som u p p h ö rt eller de inteckningar som u p p att gälla. h ö rt a tt gälla.
30 § 1 m o m . Beslut rö ra n d e stäm 1 m o m . B eslut rö ra n d e stäm pelskatt m eddelas p elskatt m eddelas a) b eträ ffan d e förvärv av fast a) b eträ ffan d e fö rvärv av fast egendom eller to m trä tt av den in egendom eller to m trä tt av den inskrivningsdom are, hos vilken lag skrivningsm yndighet, hos vilken fa rt eller inskrivning sökes, p å den la g fa rt eller inskrivning sökes, på
5 Riksdagen 1971. 6 saini. N r 35
inskrivningsdag d å ansökan i åren- den inskrivningsdag d å ansökan bi-
det fö rst upptages; falles eller, o m ansökan förklaras vilande, på den inskrivningsdag då
detta sker;
b) b eträ ffan d e inteckning av den b) b eträ ffan d e inteckning av den inskrivningsdom are, hos vilken in- inskrivningsm yndighet, hos vilken teckning sökes, p å den inskriv- inteckning sökes, p å d en inskrivningsdag då ansökan bifalles eller, ningsdag som avses under a);
om ansökan förklaras vilande, på
den inskrivningsdag då så sker;
c) b eträ ffan d e fö rvärv av fartyg c) b eträ ffan d e förvärv av fartyg av sjöfartsstyrelsen; och av sjöfartsverket; och
d) i övriga fall av kontrollsty- d) i övriga fall av riksskatteverrelsen. ket.
M ö ter h in d e r m o t a tt m eddela beslut rö ra n d e skatten p å inskrivningsdag, som anges i a) eller b), skall beslutet m eddelas p å den inskrivningsdag, som fö rst infaller efter det a tt h in d ret blivit undanröjt.
1 fall, som avses i c) och d), m å beslut om fastställande av skatt ej m eddelas senare än e tt år efter utgången av d e t kalenderår, v aru n d er skatteplikten inträdde. H a r slutligt beslut ej m eddelats inom den n a tid m en h a r anm älan som avses i 17 § eller d eklaration avgetts, skall så anses, som om skatten den dag tiden utgick fastställts genom slutligt beslut i överensstäm m else m ed sådan handling. H a r prelim in ärt b eslut m eddelats, skall skatten i stället anses h a n äm n d a dag slutligt fastställts i överensstäm m else m ed det p relim inära beslutet.
2 m o m .2 M yndighet, som enligt 1 m om . h a r a tt m eddela beslut rö ran d e skatt, ä r beskattningsm yndighet.
Skatteplikt in träd er, i fall som S katteplikt inträder, i fall som avses i avses i
a) 3 §, n ä r ansökan om lagfart a) 3 §, n ä r ansökan om lagfart eller inskrivning fö rst upptages; eller inskrivning av to m trä tt be
viljas eller förklaras vilande;
b) 11 §, n ä r inteckningen beviljas eller ansökan därom fö rk la ras vilande;
c) 13 §, n ä r fö rv ärv et sker; d) 19 §, n ä r registrering som sägs i 27 § an d ra stycket a) sker; e) 20 §, n ä r registrering sker; f) 21 §, n ä r handlingen utläm nas,
g) 24 §, n ä r överlåtelse eller p antsättning sker eller innehavaren dessfö rin n a n avlider; sam t
h) 28 §, n ä r dragning sker.
32 §
I förh ållan d e till statsverket skola fö r skattens erläggande svara, b eträffan d e skatt för
a) fö rvärv av fast egendom , to m trä tt eller fartyg, båd a k o n trah e n terna;
b) inteckning, den som vid tid- b) inteckning, den som vid tid p u n k te n fö r skattepliktens inträde punkten fö r skattepliktens inträde
1 Senaste lydelse 1964: 803.
är behörig a tt m edge inteckning i ä r behörig a tt ansöka o m inteckegendom en; ning i den fasta egendom en elle r t
tom trätten eller, i fråga o m annan
egendom , a tt m edge inteckningen;
c) aktie eller insats i svenskt bolag, bolaget och de som äro ledam öter i bolagets styrelse sedan skatteplikt in trä tt;
d) obligation, som avses i 21 §, och h ä r i riket u tfä rd a t certifikat, som sägs i 21 eller 24 §, u tfärd aren ;
e) annan handling, fö r vilken enligt 24 § skatteplikt föreligger, den som ö v erlåter eller p an tsätter handlingen eller, d å skatteplikt in träder på gru n d av dödsfall, innehavarens dödsbo; sam t
f) lotteri, den som a n o rd n a r detta.
N ä r flera svara fö r skattens erläggande, åligger ansvarigheten dem solidariskt.
Skattskyldig är den som i varje särskilt fall ä r g entem ot statsverket ansvarig fö r skattens erläggande.
36 §
I fall, som avses i 30 § 1 m om . I fall, som avses i 30 § 1 m om . fö rsta stycket a) eller b), skall skat fö rsta stycket a) eller b), skall ten inbetalas till inskrivningsdo skatten inbetalas till beskattningsm aren inom en m ån ad frå n den m yndigheten inom en m å n ad från dag, d å expedition i äre n d et blir den dag, då expedition i ärendet tillgänglig fö r sökanden, eller, vid blir tillgänglig fö r sökanden, eller, tilläm pning av an d ra stycket sam vid tilläm pning av an d ra stycket m a m om ent, den senare dag, då sam m a m om ent, den senare dag, beslutet om skattens fastställande d å beslutet om skattens fastställanm eddelas. In n a n expedition i äre n de m eddelas. In n a n expedition i d e t blivit tillgänglig eller beslut ärendet blivit tillgänglig eller besom n u sagts blivit m eddelat, m å slut som n u sagts blivit m eddelat, skatten icke m ottagas. F astställer m å skatten icke m ottagas. F aststälö v errrä tt skatten till h ögre belopp ler ö v errrätt sk atten till h ögre beän inskrivningsdom aren fö ru t be lopp än beskattningsm yndigheten räk n a t eller vitsordar skattskyldig fö ru t b eräk n at eller v itsordar skattanm ärkning av den enligt 48 § skyldig anm ärkning av den enligt fö ro rd n ad e granskningsm yndighe- 48 § fö ro rd n ad e granskningsm ynten, skall sålunda tillkom m ande digheten, skall sålunda tillkom skattebelopp inbetalas till länssty m ande skattebelopp inbetalas till relsen i det län, dit beskattnings- länsstyrelsen i d e t län, d it b eskattm yndigheten hör, inom en m ån ad ningsm yndigheten hör, inom en efter d et a tt överrättens beslut m ån ad efter det a tt överrättens m eddelats eller granskningsm yn- beslut m eddelats eller granskdigheten erhållit m eddelande om ningsm yndigheten erhållit m eddevitsordandet. lande om vitsordandet.
I fall, som avses i 30 § 1 m om . fö rsta stycket c) eller d), åligger det den skattskyldige a tt inbetala skatten genom insättning p å beskattningsm yndighetens postgirokonto inom den tid, som gäller fö r avgivande av anm älan, som avses i 17 §, eller av deklaration. O m den av besk attningsm yndigheten eller besvärsm yndighet fastställda skatten överstigit v ad som skolat utgöras enligt anm älan eller d eklaration eller, d å be-
slut fö ru t m eddelats i saken, enligt det beslut som närm ast föregått, åligger d e t den skattskyldige a tt inom tid, som beskattningsm yndigheten bestäm m er, till den n a inbetala det felande beloppet. V ad n u sagts skall även gälla, om sk a tt fastställts e h u ru an m äla n eller deklaration ej avgetts.
N ä r synnerliga skäl äro därtill, m å beskattningsm yndighet, som avses i an d ra stycket, bevilja anstånd m ed skattens erläggande.
D en handling, som ligger till D en handling, som ligger till grund fö r skattens fastställande, g ru n d fö r skattens fastställande m å beskattningsm yndigheten icke eller, när fråga är om inteckning utläm na, fö rrä n skatten erlagts. i fa st egendom eller tom trätt,
pantbrev eller vilandebevis m å be
skattningsm yndigheten icke u tlä m
na, fö rrä n skatten erlagts.
38 §
Till bevis om a tt sk a tt blivit er- T ill bevis om a tt skatt blivit lagd skall den m yndighet, som en erlagd skall d en m yndighet, som ligt 36 § h a r a tt u p p b ä ra skatten, enligt 36 § h a r a tt u p p b ära skatten, förse den handling, som ligger till förse den handling, som ligger till grund fö r skattens fastställande, g ru n d fö r skattens fastställande, m ed stäm pel. K an d e tta icke ske, eller, när fråga är om inteckning skall avskrift av handlingen på i fa st egendom eller tom trätt, pantm otsvarande sätt stäm pelbeläggas. brevet eller vilandebeviset m ed D är frå g a ä r om fartyg, aktie eller stäm pel. K an d etta icke ske, skall insats i svenskt bolag eller lotteri, avskrift av handlingen p å m otsvaskall stäm pelbeläggning dock icke ran d e sätt stäm pelbeläggas. D är ske. frå g a är om fartyg, aktie eller in
sats i svenskt bolag eller lotteri,
skall stäm pelbeläggning d ock icke
ske.
F rå n skyldigheten a tt förse F rå n skyldigheten a tt förse handling m ed stäm pel m å kontroll handling m ed stäm pel m å riksskatstyrelsen efter sam råd m ed riksre teverket efter sam råd m ed riksrevisionsverket besluta om u n d an visionsverket besluta om undantag. tag.
42 §
1 m o m . H a r efter det a tt be 1 m o m. H a r efter det a tt beslut m eddelats om fastställande av slut m eddelats om fastställande av stäm pelskatt stäm pelskatt
a) ansökan om lag fart, inskriv a) ansökan om lagfart, inskrivning eller inteckning avslagits på ning av to m trä tt eller inteckning grund av att den åberopade hand avslagits; lingen var ogiltig;
b) lag fart, inskrivning eller in b) lagfart, inskrivning av to m tteckning av sam m a skäl u n d an rätt eller inteckning u n d an rö jts geröjts genom dom eller beslut som nom dom eller beslut som vunnit vunnit laga kraft; lag a k raft; eller
N uva ra n d e lydelse
c) få n g blivit ogiltigt på grund c) ansökan om lagfart, inskrivav bestäm m elser om inskränkning ning av to m trä tt eller inteckning i rätten att förvärva fa st egen återtagits, innan lagfarten, in
dom ; skrivningen eller inteckningen be
viljats;
d) avtal rörande fö rvä rv av fast egendom återgått i fa ll där ansö
kan om lagfart jä m likt 6 § 3 m om .
eller 9 § andra sty ck e t fö ro rd ningen angående lagfart å fa st egendom förklarats vilande och ansökan, som gjorts inom sex m ånader från förvärvet, om u tbrytning av förvärvat om råde eller undanröjande av annat hinder m o t lagfart läm nats utan bifall gen om lagakraftvunnet beslut; eller e) avtal rörande förvärv av fast egendom eller tom trä tt återgått i fa ll där egendom en enligt fångeshandlingen förvärvats fö r a tt användas till viss bebyggelse eller annat särskilt ändam ål och ansökan, som gjorts inom sex m ånader från förvärvet, om tillstånd till den avsedda användningen läm nats utan bifall genom lagakraftvunnet
beslut;
äger den skattskyldige erhålla äger den skattskyldige erhålla återvinning av skatten. återvinning av skatten.
Beslut om återvinning m ed fö r frih e t frå n skyldighet a tt erlägga fastställd skatt, d ä r skatten än n u icke erlagts, och eljest rä tt a tt å terfå skatten enligt vad i 47 § n ärm a re stadgas.
A vslås i fall, som avses i första stycket, ansökan om lagfart eller inskrivning sist på den inskrivningsdag, då beslut rörande sk a tten m eddelas, skall ska tt fö r fö r
värvet icke fastställas.
43 §
Beslut enligt 42 § om återvinning av skatt m eddelas av beskattningsm yndigheten. D en som vill erh ålla återvinning skall skriftligen ansöka d ärom hos m yndigheten inom ett å r efter det a tt fö ru tsättn in g ar fö r återvinning in trätt. A nsökan m å dock alltid göras inom tre år frå n dagen för beskattningsm yndighetens beslut om skattens fastställande.
/ fall, som sägs i 42 § 1 morn., Å t ert ages ansökan o m inteckm å ansökan icke bifallas m e d ning enligt 42 § 1 m o m . c) och m indre vilandeförklarad ansökan har vilandebevis utfärdats, m å an-
N uvarande lydelse
om lagfart, inskrivning eller in sökan om återvinning av ska tt icke teckning, so m fö ra n lett skattens bifallas m e d m indre vilandebevifastställande, återtages. set återställes till inskrivningsm yn
digheten.
N ä r skattskyldig vitsordat a n N ä r skattskyldig vitsordat a n m ärkning, som fram ställts av den m ärkning, som fram ställts av den enligt 48 § fö ro rd n ad e gransk- enligt 48 § fö ro rd n ad e granskningsm yndigheten, skall vid till- ningsm yndigheten, skall vid tillläm pningen av 43— 45 §§ anses, läm pningen av 43— 45 §§ anses, som om beslut om skattens fast som om beslut om skattens fastställande blivit m eddelat av in ställande blivit m eddelat av inskrivningsdom aren, n ä r gransk- skrivningsm yndigheten, n är ningsm yndigheten erhållit m edde granskningsm yndigheten erhållit lande om vitsordandet. m eddelande om vitsordandet.
1. D en n a fö rordning trä d e r i k ra ft den 1 ja n u a ri 1972.
2. Ä ldre bestäm m elser om tidpunkten fö r beslut om stäm pelskatt och fö r skattepliktens inträde sam t om återvinning gäller fo rtfaran d e i fråga om ansökan om lagfart, inskrivning av to m trä tt eller inteckning som h a r gjorts före ikraftträd an d et.
3. Ä ldre bestäm m elser om skattefrihet gäller fo rtfa ra n d e i fråg a om förvärv som skett m ed stöd av lagen (1943: 884) om arren d ato rs fö rköpsrätt.
U tskottets yttrande
Proposition 1971: 60
D e i proposition 1971: 60 fö ro rd ad e fö rfattningsändringarna ä r f ö ranledda av redan beslutade eller föreslagna refo rm er rö ran d e sk a tte fö rvaltningen och förvaltningsrättskipningen. Ä n d rin g arn a innebär i h u vudsak en anpassning i tekniskt hänseende av bestäm m elserna i skatteoch ta xeringsförfattningarna till den nyligen antagna lagen om sk atterätt och länsrätt och till de i proposition 1971: 30 fram lag d a förslagen till förvaltningslag och förvaltningsprocesslag.
Lagen om sk a tte rä tt och länsrätt innehåller fö ru to m föreskrifter om dessa dom stolars kom petensom råden, d om förhet, dom kretsar och o rg anisatoriska anknytning bl. a. bestäm m elser om om röstning, le d am ö ternas kvalifikationer sam t valbarhets- och behörighetsvillkor. Syftet m ed förvaltningslagen och förvaltningsprocesslagen ä r a tt åstadkom m a enhetliga och generellt tilläm pliga regler fö r fö rfaran d e t hos förvaltningsm yndigheter och förvaltningsdom stolar. H ärigenom h a r en m ängd b estäm m elser i skatte- och taxeringsförfattningarna, som h a r sin m o tsvarighet i ovannäm nda lagar eller som läm pligen b ö r regleras i ad m inistrativ ordning, k u n n at utm önstras. I anslutning härtill föreslås vissa ändringar och förtydliganden i den skatterättsliga lagstiftningen som
aktualiserats i sam band m ed om organisationen av skatteförvaltningen och förvaltningsrättskipningen.
D et kom m er otvivelaktigt a tt v ara fö re n at m ed b etydande svårigheter fö r såväl de skattskyldiga som b erö rd a tjänstem än a tt överblicka och tillägna sig det ifrågavarande författningskom plexet. M ed hänsyn h ä rtill fö ru tsätter u tsk o ttet a tt riksskatteverket i god tid fö re 1972 års taxering u ta rb e tar en n y handledning fö r arb etet i taxeringsnäm nd och a tt allm änheten p å läm pligt sätt inform eras om den nya förvaltningsrättsliga och skatterättsliga lagstiftningen.
E fte r granskning av författningsförslagen h a r u tsk o ttet ansett sig böra föreslå en ändring i förtydligande syfte och vissa k o m pletteringar med anledning av fö rh ållan d en som fram kom m it efter d e t propositionen fram lagts.
165 § 1 m om . T F innehåller bestäm m elser om de ledam öter som skall d elta i k am m a rrä tt vid handläggningen av m ål angående allm än fastighetstaxering. D ä ri stadgas a tt en av rätten s ledam öter efter K ungl. M aj:ts fö ro rd n an d e skall v ara ordförande.
I 11 § i den i proposition 1971: 30 föreslagna lagen om allm änna förvaltningsdom stolar stadgas a tt presidenten eller en lagm an skall vara o rd fö ran d e och ett k a m m arrättsrå d vice ord fö ran d e p å avdelning i k am m a rrätt. M ed hänsyn h ärtill bö r bestäm m elsen om o rd fö ran d e i 165 § 1 m om . T F utgå.
I proposition 1971: 30 föreslås förvaltningslagen trä d a i k ra ft den 1 ja n u ari 1972 och förvaltningsprocesslagen den 1 ju li 1971 beträffande sk a tte rä tt och län srätt och i övrigt den 1 jan u ari 1972. Lagen om skatter ä tt och lä n srä tt skall enligt riksdagens beslut trä d a i k ra ft den dag K onungen bestäm m er.
Vissa av de i proposition 1971: 60 föreslagna fö rfattn in g sän d rin g arn a är, som tidigare näm nts, fö ra n led d a av om organisationen av länsstyrelserna och om bildningen av prövningsnäm nderna till skatterätter. D essa författn in g sän d rin g ar är avsedda a tt träd a i k ra ft sam tidigt m ed lagen om sk a tte rä tt och lä n srä tt och föreslås d ä rfö r trä d a i k ra ft den dag K onungen bestäm m er. D e författn in g sän d rin g ar som sam m anhänger m ed reform eringen av förvaltningsrättskipningen föreslås d ärem o t trä d a i k raft den 1 ja n u ari 1972.
I kungörelsen (1971: 132) om ik raftträd a n d e av lagen (1971: 52) om sk a tte rä tt och lä n srä tt h a r K ungl. M a j:t fö ro rd n a t a tt den n a lag skall trä d a i k ra ft den 1 ju li 1971. M o t bakgrund h ära v föreslår u tsk o ttet a tt de fö rfattningsändringar, som enligt förslagen i proposition 1971: 60 skall trä d a i k ra ft den dag K onungen bestäm m er, skall trä d a i k ra ft den 1 juli 1971. U tsk o ttet h ar fu n n it läm pligt a tt kom p lettera fö rfattningsförslagen m ed de erforderliga övergångsbestäm m elserna.
M ed ovannäm nda ändringar tillstyrker utskottet förslagen i proposition 1971: 60.
Proposition 1971: 82
F ö r a tt d et i proposition 1971: 82 fra m la g d a förslaget till ändringar i stäm pelskatteförordningen (1964: 308) skall k u n n a utfärd as gem ensam t m ed de i proposition 1 9 7 1 :6 0 föreslagna än d rin g arn a i sam m a förordning, h a r u tsk o ttet fu n n it läm pligt a tt behandla båd a dessa p ro positioner i ett sam m anhang.
D et förslag, som läggs fra m i p roposition 1971: 82, avser att an passa bestäm m elserna i stäm pelskatteförordningen (1964: 308) till den nya jordabalkens regler om p a n trä tt och inteckning i fast egendom . D e nya reglerna ansluter sig i huvudsak till n u gällande beskattningsregler. S kattepliktens inträde vid förvärv av fast egendom och to m trä tt fö rskjuts em ellertid frå n den inskrivningsdag, d å ansökan om lag fart först tas upp, till den dag d å ansökan beviljas eller fö rk laras vilande. V idare föreslås n åg o t större m öjligheter a tt få återvinning av stäm pelskatt. Vissa term inologiska än d rin g ar genom förs också, bl. a. m ed anledning av om organisationen av sjöfartsverket och in rättan d e t av riksskatteverket.
U tsk o ttet h a r inte någ o t a tt erin ra m ot förslagen i propositionen m en fö ro rd a r i förtydligande syfte en ändring av 30 §.
U tskottets hemställan
M ed hänvisning till det an fö rd a h em ställer utskottet
A. a tt riksdagen m ed anledning av proposition 1 9 7 1 :6 0 an tar de
vid propositionen fogade förslagen till
1) lag m ed anledning av in rättan d e av sk atterätter, m. m . m ed
den ändringen a tt ikraftträdandebestäm m elsen erhåller följande
lydelse:
D enna lag trä d e r i k ra ft den 1 juli 1971.
2) lag om ändring i taxeringsförordningen (1956: 623) m ed de
änd rin g ar a tt
dels 165 § 1 m om . erhåller fö ljande såsom utskottets förslag
betecknade lydelse:
(K ungl. M aj:ts förslag) (U tsko ttets förslag)
165 §
1 m o m . V id handläggning i 1 m o m . V id handläggning i k am m arrätt av m ål angående all k am m a rrä tt av m ål angående allm än fastighetstaxering skola del m än fastighetstaxering skola deltag a tre av rätten s ledam öter, d ä r tag a tre av rättens ledam öter, d ä rav m inst tv å ordinarie, av vilka av m inst två ordinarie, sam t två av sistnäm nda en efter K ungl. M aj:ts de särskilda ledam öter, om vilka i
(K ungl. M aj:ts förslag) (U tsko ttets förslag)
förordnande skall fö ra ordet, sam t 2 m om . förm äles; dock m å utevatv å av de särskilda ledam öter, om ro av en av de särskilda ledam övilka i 2 m om . förm äles; d ock m å tern a icke h in d ra m åls avgörande, u tevaro av en av de särskilda led a därest tre av kam m arrätten s ledam öterna icke h in d ra m åls avgöran m öter äro om slutet ense. de, därest tre av k am m arrätten s led am öter äro om slutet ense.
U tan h in d e r ------------------------------------- äga tilläm pning.
dels ik raftträdandebestäm m elserna erh åller följande lydelse:
D en n a lag trä d e r i k ra ft såvitt avser u p p h äv an d et av 89 § dagen efter den då lagen enligt d ä rå m eddelad uppgift u tkom m it frå n trycket i Svensk författningssam ling och i övrigt den 1 juli 1971. I sam band därm ed skall fö ljan d e iakttagas.
1. B estäm m elserna i 69 § 4 morn., 96 och 98 §§, 101 § 2 m orn., 105 § 1 m orn., 115, 116 a, 116 g, 116 i §§, 117 § fjärd e och fem te styckena sam t 164 och 165 §§ tilläm pas frå n och m ed den 1 ja n u ari 1972. Ä ldre bestäm m elser i 96 § om insändande av besvärshandling till prövningsnäm ndens kansli skall dock tilläm pas på sk a tte rä tt från och m ed den 1 juli 1971.
2. Ä ldre bestäm m elser i 95, 97, 112, 166 och 194 §§ gäller till och m ed den 31 decem ber 1971.
B estäm m elserna i 95 och 97 §§ om prövningsnäm nd skall dock tilläm pas p å sk a tte rä tt frå n och m ed den 1 juli 1971. F ö re sk rifte rn a i 97 § om vad som skall fogas vid besvärshandling, skriftväxling m ellan p arte rn a sam t insändande till k am m arrätten av besvärsakt och besvärsförteckning gäller även efter den 31 decem ber 1971 i fråga om besvär som inkom m it senast denna dag.
3. Ä ldre bestäm m elser i 125 § gäller till och m ed den 31 decem ber 1971. F rå n och m ed den 1 juli 1971 skall dock bestäm m else om länsstyrelse i stället avse sk a tte rä tt och bestäm m else om förste taxeringsinten d en t avse skattechef.
4. V ad som enligt äldre bestäm m elser i 102, 103, 104, 107 och 108 §§, 167 § 1 och 3 m orn., 168, 169 och 193 §§ sam t 195 § 3 och 5 m om . g äller om k am m arrätten eller K ungl. M a j:t tilläm pas till och m ed den 31 decem ber 1971.
5. Ä ldre bestäm m elser i 17 § sista stycket och 62 § i fråga om jäv tilläm pas till och m ed den 31 decem ber 1971.
6. Ä ldre bestäm m elser i 106 § gäller alltjäm t vid 1971 års taxering och vid eftertaxering fö r år 1971 eller tidigare år.
7. B estäm m elserna i 118 § om förste taxeringsintendent skall till och m ed den 31 decem ber 1971 i stället avse skattechef. H änvisningen till denna p ara g ra f i 3 § skall gälla till och m ed n äm n d a dag.
8. B estäm m elserna i 103 och 113 §§, 167 § 1 m om . och 195 § 3 m om . i frå g a om taxering som p rövats av sk a tte rä tt skall äga m otsvarande tillläm pning p å taxering som fö re den 1 ju li 1971 prövats av prövningsn äm n d och, såvitt avser bestäm m elserna i 167 § 1 morn., även p å tax ering som prövats av fastighetsprövningsnäm nd.
9. Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e i frå g a om ta lan m ot beslut som m eddelats av prövningsnäm nd före den 1 juli 1971.
3) fö rordning om ändring i förordningen (1968: 430) om m e r
v ärdeskatt m ed den ändringen a tt ikraftträdandebestäm m elserna
erhåller följande lydelse:
D en n a förordning trä d e r i k ra ft den 1 ju li 1971 såvitt avser 46, 53, 54 och 56 §§ och i övrigt den 1 ja n u a ri 1972. I sam band därm ed skall fö ljan d e iakttagas.
1. H änvisningarna i 54 o ch 56 §§ i deras äldre lydelse till 95, 97 och 112 §§ taxeringsförordningen (1956: 623) skall gälla till och m ed den 31 decem ber 1971 och avse bestäm m elserna i n äm n d a p ara g ra fe r i taxeringsförordningen i deras ursprungliga lydelse. H änvisningen i 56 § i sin nya lydelse till 106 § taxeringsförordningen tilläm pas frå n och m ed den 1 jan u ari 1972.
2. F rå n och m ed den 1 ju li 1971 skall bestäm m elserna i 51 och 57 §§ om prövningsnäm nd i stället avse länsskatterätt.
3. Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e i frå g a om talan m o t beslut som m eddelats före den 1 ja n u ari 1972.
4) lag om ändring i förordningen (1959: 92) om fö rfaran d e t vid
viss konsum tionsbeskattning m ed den ändringen a tt ik ra ftträ d a n
debestäm m elserna erh åller följande lydelse:
D enna lag trä d e r i k ra ft den 1 juli 1971 i frå g a om 9 § och i övrigt den 1 januari 1 9 7 2 .1 sam band därm ed skall följande iakttagas.
1. Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e i fråga om ta lan m ot beslut som m eddelats fö re den 1 ja n u a ri 1972.
2. Ä ldre bestäm m elser i 42 och 43 §§ gäller även efter den 31 decem ber 1971 i fråg a om besvär som inkom m it senast denna dag.
5) förordning om ändring i förordningen (1922: 260) om auto-
m obilskatt,
6) förordning om ändring i förordningen (1 9 4 1 :4 1 6 ) om arvs
skatt och gåvoskatt m ed den ändringen a tt ik raftträd an d eb estäm
melsen erh åller följande lydelse:
D enna förordning trä d e r i k ra ft den 1 juli 1971.
7) lag om ändring i rusdrycksförsäljningsförordningen (1954:
521),
8) fö rordning om ändring i fö rordningen (1956: 545) angående om sättningsskatt å m o to rfo rd o n i vissa fall, 9) lag om ändring i förordningen (1960: 253) om tillverkning och beskattning av m alt- och läskedrycker, 10) fö ro rd n in g om ändring i stäm pelskatteförordningen (1964: 308) m ed den ändringen a tt ik raftträdandebestäm m elserna erhåller följande lydelse: D enna fö rordning trä d e r i k ra ft den 1 ja n u a ri 1972. H änvisningen i 46 § i dess äld re lydelse till 42 och 43 §§ förordningen (1959: 92) om fö rfa ra n d e t vid viss konsum tionsbeskattning skall gälla efter den 31 decem ber 1971 i frå g a om besvär som inkom m it senast den n a dag och avse bestäm m elserna i n äm n d a p a ra g ra fe r i deras ursprungliga lydelse.
11) lag om ändring i kom m unalskattelagen (1928: 370) m ed den ändringen a tt ik raftträdandebestäm m elserna erh åller följande lydelse: D enna lag trä d e r i k ra ft såvitt avser 53 § 3 m om . dagen efter den d å lagen enligt d ä rå m eddelad uppgift utk o m m it frå n trycket i Svensk fö r fattningssam ling och i övrigt den 1 juli 1971.
12) fö rordning om ändring i förordningen (1947: 576) om statlig inkom stskatt m ed den ändringen a tt ikraftträdandebestäm m elsen erhåller följande lydelse: D enna förordning trä d e r i k ra ft den 1 juli 1971.
13) fö rordning om änd rin g i föro rd n in g en (1947: 577) om statlig förm ögenhetsskatt m ed den ändringen a tt ikraftträdandebestäm m elsem a erh åller fö ljande lydelse: D en n a fö rordning trä d e r i k ra ft såvitt avser 19 § dagen efter den då förordningen enligt d ä rå m eddelad uppgift u tkom m it frå n trycket i Svensk författningssam ling och i övrigt den 1 juli 1971.
14) fö rordning om ändring i kupongskatteförordningen (1970: 624) m ed den ändringen a tt ikraftträdandebestäm m elserna e rh å ller följande lydelse: D enna fö rordning trä d e r i k ra ft den 1 juli 1971. Ä ldre bestäm m elser i 27, 29 och 30 §§ kupongskatteförordningen om k am m arrätten och K ungl. M a jit gäller dock till utgången av å r 1971. I fråga om beslut som m eddelats före ik raftträd a n d et gäller 29 § an d ra stycket kupongskatteförordningen i dess äld re lydelse.
15) fö rordning om ändring i föro rd n in g en (1951: 763) angående beräkning av statlig inkom stskatt fö r ackum ulerad inkom st m ed den ändringen a tt ik raftträdandebestäm m elserna erhåller följande lydelse:
D en n a föro rd n in g trä d e r i k ra ft den 1 juli 1971. Ä ldre bestäm m elser i 7 och 8 §§ om k am m arrätten och Kungl. M a j:t gäller dock till utgången av år 1971.
16) lag om ändring i lagen (1961: 332) om hand räck n in g vid
taxeringsrevision m ed den ändringen a tt ikraftträdandebestäm
m elserna erhåller följande lydelse:
D en n a lag trä d e r i k raft den 1 juli 1971. Ä ldre bestäm m elser gäller dock fo rtfaran d e i fråg a om ta lan m ot beslut av länsstyrelse som m eddelats före ikraftträd an d et.
17) fö rordning om änd rin g i förordningen (1908: 128) angående
bevillningsavgifter fö r särskilda fö rm å n er och rättigheter,
18) lag om ändring i uppbördsförordningen (1953: 272) m ed den
ändringen a tt ikraftträd an d eb estäm m elsem a erhåller följande ly
delse:
D en n a lag trä d e r i k ra ft såvitt angår 83 och 85 §§ den 1 juli 1971 och i övrigt den 1 ja n u ari 1972.
I sam band därm ed skall fö ljande iakttagas.
Ä ldre bestäm m else gäller fo rtfa ra n d e i frå g a om talan m o t beslut som m eddelats före ik raftträd a n d e av ny bestäm m else. Besvär över lokal skattem yndighets beslut sam t m ål om utdö m an d e av vite prövas dock frå n och m ed den 1 juli 1971 av m yndighet enligt de nya bestäm m elserna.
V id talan m ot beslut enligt förordningen, som m eddelats av lokal skattem yndighet u n d er tiden den 1 juli— den 31 decem ber 1971, skall besvärshandlingen ges in till besvärsm yndigheten. H a r handlingen före besvärstidens utgång kom m it in till beslutsm yndigheten, skall besvären än d å upptagas till prövning.
19) fö rordning om änd rin g i förordningen (1958: 295) om sjö
m ansskatt m ed den ändringen att ikraftträdandebestäm m elserna
erhåller fö ljan d e lydelse:
D en n a förordning trä d e r i k ra ft såvitt angår 24 och 30 §§ den 1 juli 1971 och i övrigt den 1 ja n u ari 1972.
Ä ldre bestäm m elser gäller fo rtfa ra n d e vid ta lan m ot beslut som m eddelats före ik raftträd a n d e av ny bestäm m else. M ål om uttag an d e av vite handlägges dock av sk a tte rä tte n i G öteborgs och Bohus län e fte r ikraftträd a n d e t av 30 § i dess nya lydelse.
B. a tt riksdagen m ed anledning av proposition 1971: 82 a n ta r det
vid propositionen fogade förslaget till förordning om ändring i
stäm pelskatteförordningen (1964: 308) m ed den ändringen att
30 § 1 m om . erhåller fö ljan d e såsom u tsko ttets förslag beteckna
de lydelse:
{Kungl. M a j:ts förslag) {U tskottets förslag)
30 §
1 m o m . Beslut r ö r a n d e ------------------d etta sker;
b) b eträ ffan d e inteckning av b) b eträ ffan d e inteckning av den inskrivningsm yndighet, hos den inskrivningsm yndighet, hos vilken inteckning sökes, p å den in- vilken inteckning sökes, på m o tskrivningsdag som avses u n d e r a); svarande inskrivningsdag som u n
d e r a);
c) b eträ ffan d e förvärv — ------------ av riksskatteverket.
M öter h i n d e r -------------------blivit u n d an rö jt.
I f a l l , ---------------- p relim inära beslutet.
S tockholm den 19 m aj 1971 P å skatteutskottets vägnar E R IK B R A N D T
N ärvarande: h e rra r B ran d t (s), Engkvist (s), E riksson i B äckm ora (c), fru H olm qvist (s), h e rra r K ristenson (s), Josefson i A rrie (c), L arsson i U m eå (fp), C arlstein (s), N ilsson i T robro* (m), W ikner* (s), Sundkvist (c), H örberg (fp), M arcusson (s), S öderström (m) och fru N o rm a rk (s). * Ej n ärv aran d e vid betänkandets justering.
M A R C U S B O K T R . S T H L M 1971 7 1 0 0 2 6