Dir. 1989:49

Organisation av viss statlig förhandlingsverksamhet

Dir. 1989:49

Beslut vid regeringssammanträde 1989-10-12

Statsrådet Engström anför.

Mitt förslag

Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda den framtida organisationen av den förhandlingsverksamhet som bedrivs av främst statens förhandlingsnämnd.

Bakgrund

Statens förhandlingsnämnd (SFN), som inrättades år 1963, arbetade till en början huvudsakligen med frågor rörande landstingens övertagande av de tidigare statliga mentalsjukhusen och med läkarutbildningsavtal (s.k. LUA-avtal). Verksamheten har därefter utvidgats till att SFN på regeringens uppdrag får föra förhandlingar enligt särskilda direktiv med kommuner och landstingskommuner eller andra icke-statliga huvudmän om bl.a. olika statsbidragsfrågor och frågor om ändring av huvudmannaskap inom olika områden. Enligt instruktionen (SFS 1988:1585) skall SFN också, efter uppdrag från markförvaltande myndighet föra förhandlingar om överlåtelse av statens mark till kommun eller landstingskommun för samhällsbyggnadsändamål. Överenskommelser som träffas av nämnden skall regelmässigt underställas regeringens prövning.

Utredningen (U 1989:06) rörande driftersättningar till undervisningssjukhus har i april 1989 avgett betänkandet (SOU 1989:29) Samarbete kring klinisk utbildning och forskning inför 90-talet. Utredningen föreslår sådana förändringar av ersättningarna till sjukvårdshuvudmännen som, om de genomförs, kommer att påverka förhandlingsarbetet inom SFN.

En utredare bör tillkallas med uppdrag att utreda den framtida organisationen av den förhandlingsverksamhet som bedrivs av främst statens förhandlingsnämnd.

SFN får för närvarande sina förhandlingsuppdrag huvudsakligen från social- och utbildningsdepartementen. Utredaren bör därför också, översiktligt visa hur statlig förhandlingsverksamhet i övrigt bedrivs.

Översynen bör belysa för- och nackdelarna med att fortsättningsvis bedriva förhandlingarbete inom förhandlingsnämndens ram resp. i andra former. I detta sammanhang skall också förutsättningarna för att låta byggnadsstyrelsen och fortifikationsförvaltningen svara för förhandlingar om överlåtelse av statlig mark och statliga fastigheter belysas. Översynen skall i denna del också omfatta den verksamhet som bedrivs av försvarets fastighetsnämnd.

Utredaren skall belysa konsekvenserna för statens förhandlingsnämnd av förslagen (SOU 1989:29) om nya former för drift- och investeringsersättningarna till sjukvårdshuvudmännen. Utredaren skall samråda med utredningen (K 1988:04) rörande översyn av transportrådets verksamhet.

Ekonomiska effekter av de föreslagna alternativen skall redovisas.

Utredningen bör redovisas senast den 15 november 1989.

Utredaren bör när arbetet påbörjas informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan central arbetstagarorganisation med vilken staten har eller brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillor samt bereda dem tillfälle att föra fram synpunkter. För utredaren gäller regeringsdirektiv (Dir 1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagets inriktning.

Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra frågor avseende statens förhandlingsnämnd

att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med uppdrag att utreda den framtida organisationen av den förhandlingsverksamhet som bedrivs av främst statens förhandlingsnämnd,

att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.

Regeringen anslutar sig till föredragandens överväganden och bifaller hans hemställan.

(Finansdepartementet)