Dir. 1994:112

Mediaburen utbildning

Dir. 1994:112

Beslut vid regeringssammanträde den 15 september 1994

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare skall lämna förslag till åtgärder för att stärka den mediaburna utbildningen vid universitet och hög- skolor. Han skall också efter samråd med berörda utbildnings- anordnare lägga fram förslag till regeringen om fördelning av för ändamålet särskilt anvisade medel.

Bakgrund

De flesta universitet och högskolor erbjuder i dag utbildningar per distans med varierande omfattning och volym som ett kom- plement till den reguljära undervisningen. Distansutbildning torde vara ett av de viktigaste instrumenten för att åstadkomma en förbättrad och ökad tillgång i tid och rum till högre utbild- ning.

Framväxten av ny distansöverbryggande teknik i form av persondatorer, telefax, interaktiv video, bildtelefon m.m. skapar nya möjligheter för stora grupper av befolkningen att delta i såväl grundläggande högskoleutbildning som kontinuerlig kom- petensutveckling.

Mot bakgrund av bl.a. det ökande antalet sökande till högre utbildning har regeringen i olika sammanhang framhållit vikten av att i högre grad utnyttja mediaburen utbildning och för budgetåren 1993/94 och 1994/95 anvisat särskilda medel för ändamålet. En viss del av dessa medel har hittills fördelats till intresserade universitet och högskolor som kunnat erbjuda nya utbildningsplatser i grundläggande högre utbildning till i första hand ungdomsstuderande.

I propositionen om utbildning och forskning Kvalitet och konkurrenskraft (prop. 1993/94:177) har informationsteknolo- gins betydelse inom utbildning och forskning framhållits. Där nämns att det är väsentligt att utbildnings- och forskningssyste- men driver på en ökad användning av informationsteknologi och att de som kvalificerade användare går i bräschen för den informationsteknologiska utvecklingen.

Informationsteknologins utveckling öppnar möjligheter till nya former av utbildning som kan ge såväl ökad kvalitet som ökad bredd. Mediaburen utbildning är inte liktydigt med tradi- tionell distansutbildning, utan ett långt vidare begrepp som kan utveckla utbildningen vid universitet och högskolor såväl som på gymnasie- och grundskolenivå. Tillgången på reguljär utbild- ning är fortfarande ett hinder för många. För att möta kraven på kompetenshöjning fordras flexibla lösningar av utbildningsin- satsernas innehåll, form och förläggning i tiden.

I propositionen framhålls vidare att ett ökat utnyttjande av informationsteknologi i utbildningen i grunden kommer att för- ändra de pedagogiska villkoren. Lärare och studenter kommer att fungera tillsammans oberoende av tid och rum och ändå kommunicera på ett sätt som upplevs som direkt. Den världs- omspännande anslutning till olika nätverk som finns vid uni- versitet och högskolor bidrar till ökad kvalitet genom mediabu- ren utbildning.

Satsningar på utveckling av läromedel, kompetensutveckling hos lärare och effektiv marknadsföring av mediaburen utbild- ning bör ge bättre förutsättningar för att öka antalet studenter i högre utbildning. I vårt land med långa avstånd och gles be- folkning i kombination med en väl utvecklad infrastruktur mås- te distansmetoder inom utbildningen utvecklas som en alltmer betydelsefull undervisningsform. I propositionen framhålls att det är angeläget att pedagoger tillsammans med tekniker enga- geras för uppgiften att utveckla och bedriva mediaburen utbild- ning på olika nivåer och med olika utbildningsanordnare.

Det finns förutsättningar för större samarbetsprojekt mellan å ena sidan företag med tekniskt kunnande vad gäller informa- tionsöverföring och å andra sidan universitet och högskolor. I propositionen poängteras också att behovet av utveckling mot en ökad användning av informationsteknologi gäller såväl inom universitet och högskolor som inom annan eftergymnasial ut- bildning, i kommunal vuxenutbildning, vid folkhögskolor och vid distansutbildning på olika nivåer och med olika utbildnings- anordnare. Det är angeläget att universitet och högskolor i ge- nomförandet av dessa projekt samarbetar med andra utbild- ningsanordnare för att uppnå bästa möjliga pedagogiska utnytt- jande av informationsteknologi inom distansutbildningen. Hu- vudansvarig avtalspart för genomförande av ett projekt kan an- tingen vara ett företag eller en statlig utbildningsanordnare (uni- versitet eller högskola). I sådana projekt bör teknik och pedago- gik kunna utvecklas och vävas samman till ett högkvalitativt kursutbud på områden där mediaburen utbildning har särskilt stora förutsättningar att nå stor volym.

Uppdraget

En särskild utredare skall tillkallas för att ge underlag för fort- satta ställningstaganden om utveckling och drift av den media- burna utbildningen inom den högre utbildningen. Utredaren skall också efter samråd med berörda utbildningsanordnare lägga fram förslag till regeringen om fördelning av de medel som särskilt har anvisats för ändamålet.

Inriktningen bör vara att skapa gynnsamma förhållanden för samverkan mellan de företag som producerar undervisnings- material eller mediaburen teknik och de traditionella utbild- ningsanordnarna universitet och högskolor med examensrätt; detta för att åstadkomma en dynamisk och vital struktur för kvalificerad mediaburen utbildning.

De uppgifter det där främst är fråga om är att informera om mediaburen utbildning och om de medel som finns tillgängliga, samt att lägga fram förslag till fördelning av medlen.

Den senare frågan skall beredas genom upphandling. Denna bör baseras på en analys av inom vilka områden störst efter- frågan från studerande föreligger. Upphandling kan ske i för- hållande till flera utbildningsanordnare.

Vid upphandlingen skall projekt prioriteras där mediaburen utbildning når stor volym, har någon form av didaktiskt nytänkande och hög kvalitet, inkluderar användande av ny teknik och utnyttjande av in- formationsteknologi, avser grundläggande högre utbildning och inte kontinuerlig kompetensutveckling, är tillgänglig för användaren i största möjliga utsträckning med avseende på tid, och tillhandahålls vid återkommande tillfällen för att därigenom minimera utvecklingskostnaderna.

Ramar för utredningens arbete

Förslag från utredaren i fråga om genomförande av den media- burna utbildningen skall lämnas före den 28 februari 1995.

Respektive projekt skall slutredovisas två år efter det att pro- jektet har påbörjats.

Regeringen avser att fatta beslut om utvärdering av projekten i särskild ordning.

Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1994:23) till samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden. Utredaren skall även i tillämpliga delar följa rege- ringens direktiv (dir. 1988:43) till kommittéer och särskilda utredare angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverk- samheten, samt (dir. 1992:50) om regionalpolitiska konsekven- ser.