Dir. 1994:120
Tilläggsdirektiv till Energikommissionen (N 1994:04)
Dir. 1994:120
Beslut vid regeringssammanträde den 3 november 1994.
Sammanfattning av uppdraget
Kommissionen (N 1994:04) för energisystemets omställning, Energikommissionen, skall med förtur analysera möjligheterna att genomföra elmarknadsreformen på ett sätt som inte låser kommissionens fortsatta arbete. Om kommissionen finner att detta är möjligt bör kommissionen snarast överlämna sitt förslag i frågan med de eventuella ändringar i regelverket som bedöms vara nödvändiga. Kommissionen bör härvid väga in frågan om elmarknadens avreglering i ett större energi-, miljö- och näringspolitiskt perspektiv.
Tidpunkten för kommissionens slutredovisning av sitt arbete tidigareläggs och skall ske senast den 1 september 1995.
Bakgrund
Riksdagen beslutade våren 1994 om en reformering av elmarknaden (bet. 1993/94:NU22, rskr. 1993/94:358) i enlighet med de förslag regeringen lagt fram i propositionen Handel med el i konkurrens (prop. 1993/94:162).
Sommaren 1994 tillkallade regeringen en kommission, Energikommissionen (N 1994:04), med parlamentarisk sammansättning. Energikommissionen skall enligt sina direktiv (dir. 1994:67) granska de pågående energipolitiska programmen för omställning och utveckling av energisystemet och analysera behovet av förändringar och ytterligare åtgärder. Kommissionen skall vidare mot bakgrund av elmarknadens avreglering följa utvecklingen på den svenska elmarknaden och föreslå de åtgärder som kan anses vara motiverade för att säkerställa en effektiv elförsörjning. Kommissionen skall särskilt behandla utlandshandeln med el och de regionalpolitiska frågorna. Kommissionen skall slutredovisa sitt arbete senast den 31 december 1995. När det gäller utlandshandeln med el och de regional- politiska frågorna skall dock kommissionen redovisa sina bedömningar senast den 30 november 1994.
Vid riksdagens behandling av regeringens förslag om en elmarknadsreform framfördes invändningar mot att förslaget skulle genomföras utan en ingående konsekvensanalys. Mot den bakgrunden gavs uppdraget till Energikommissionen att dels följa utvecklingen på den svenska elmarknaden, dels att särskilt behandla utlandshandeln med el och de regionalpolitiska frågorna.
Ett väsentligt inslag i kritiken av den föreslagna elmarknadsreformenvar att dess konsekvenser inte analyserats i ett större energi, miljö- och näringspolitiskt perspektiv. Regeringen har därför den 27 oktober 1994 beslutat att genom proposition (1994/95:84) föreslå riksdagen att ikraftträdandet för de nya reglerna på elmarknaden skjuts upp för att skapa möjligheter för Energikommissionen att genomföra en bredare konsekvens-analys av de nya reglerna för elmarknaden innan reformen träder i kraft. I propositionen framhålls dock att ett uppskjutande av elmarknadsreformen innebär vissa svårigheter för producenter, distributörer och elkonsumenter som redan vidtagit omfattande förberedande åtgärder. Av det skälet bör Energikommissionen med förtur analysera möjligheterna att genomföra elmarknadsreformen på ett sätt som inte låser utredningens fortsatta arbete och, om detta visar sig möjligt, snarast överlämna sitt förslag i frågan.
Ellagstiftningsutredningen (N 1992:04) har regeringens uppdrag att utarbeta förslag till ny lagstiftning på elområdet (dir. 1992:39). Bl.a. skall utredningen pröva möjligheterna att dela upp ellagen i en eldistributionslag och en elsäkerhetslag.
Utredningen kommer att ges tilläggsdirektiv om inriktningen av sitt fortsatta arbete, bl.a. att utredningens förslag om eldistributionslag bör utformas under fortlöpande kontakter med Energikommissionen.
Utredningsuppdraget
Utöver det uppdrag som Energikommissionen fick i sina ursprungliga direktiv (dir. 1994:67) skall den föreslagna elmark-nadsreformens konsekvenser analyseras i det större energi-, miljö- och näringspolitiska sammanhang som är utgångspunkten för kommissionens uppdrag i övrigt.
En väsentlig fråga är om en avreglering av elmarknaden kan komma att påverka kraftproducenternas investeringar. Bl.a. bör bedömas om förutsättningarna för utveckling och byggande av kraftproduktionsanläggningar medmiljöacceptabel teknik förändras och vilka konsekvenser sådana förändringar kan innebära för upprätthållandet av den långsiktiga leveranssäkerheten för elkraft.
Kommissionen bör förutsätta att Vattenfall AB kvarstår i statlig ägo.
Utvecklingen inom EU mot en avreglering av elmarknaderna går nu långsammare än vad som tidigare har förutsatts. Det är för närvarande osäkert vilken lösning som slutligen kommer att gälla för den inre marknaden för el. Kommissionen bör analysera det arbete som pågår inom EU och bedöma hur detta bör påverka utformningen av elmarknadsreformen i Sverige.
Kraftutbytet mellan de nordiska länderna är av stor betydelse för ett rationellt utnyttjande av elproduktionsresurserna i hela det nordiska området. Elhandeln inom Norden har också stor betydelse för de nationella elmarknadernas funktionssätt och för elhandeln med tredje land. Kommissionen bör analysera förutsättningarna för att, med beaktande av de förändringar av elmarknadernas funktionssätt som genomförts och förbereds i våra grannländer, bevara och utveckla en omfattande nordisk elhandel till ömsesidig nytta. I detta betyder för fastlagda mål för svavel- och koldioxidutsläppen, nationellt och internationellt.
Energikommissionen skall enligt sina ursprungliga direktiv redovisa sina bedömningar vad gäller utlandshandeln med el och regionalpolitiska frågor senast den 30 november 1994. Genom den utvidgning av kommissionens uppdrag som nu sker kan alla konsekvenser av elmarknadsreformen behandlas i ett sammanhang. Det finns därför inte längre anledning att särskilt redovisa övervägandena avseende utlandshandeln med el och regionalpolitiska frågor. Däremot bör kommissionen påskynda sitt arbete så att en slutredovisning kan ske senast den 1 september 1995.
Ett uppskjutande av elmarknadsreformen, som regeringen föreslagit, innebär vissa svårigheter för de producenter, distributörer och elkonsumenter som redan vidtagit omfattande förberedelser. Dessa svårigheter kan avsevärt minskas om det visar sig möjligt att genomföra reformen med endast en kortare tidsförskjutning av de nya reglernas ikraftträdande. Kommissionen skall därför med förtur analysera möjligheterna att genomföra elmarknadsreformen på ett sätt som inte låser kommissionens fortsatta arbete. Om kommissionen anser detta vara möjligt är det angeläget att den snarast redovisar sina förslag i frågan.Det bör därvid stå kommissionen fritt att överväga och föreslå erforderliga förändringar eller kompletteringar av den nya ellagstiftning som riksdagen beslutade våren 1994.
Tidsplan
Kommissionen bör tidigarelägga slutrapporteringen av sitt uppdrag och redovisa sina överväganden och förslag senast den 1 september 1995.
Den i direktiven till kommissionen angivna tidpunkten för delrapportering av vissa elmarknadsfrågor är inte längre aktuell. Om kommissionen finner det vara möjligt att med eventuella ändringar i regelverket genomföra elmarknadsreformen på ett sätt som inte innebär låsningar av det fortsatta arbetet bör den snarast överlämna ett förslag i frågan.