Dir. 1996:13

Beskrivning av en länsstyrelseorganisation i ett nytt västsvenskt län

-

Dir. 1996:13

Beslut vid regeringssammanträde den 22 februari 1996

Sammanfattning av uppdraget

I regeringens proposition 1995/96:38 Länsindelningen i Skåne och Västsverige m.m. anges att det finns skäl som talar för att Göteborgs och Bohus, Älvsborgs samt Skaraborgs län bör läggas samman. Den närmare utformningen av ett nytt västsvenskt län bör dock övervägas ytterligare. En sammanläggning av län innebär att länsstyrelserna i berörda län förs samman.

En särskild utredare skall beskriva hur en länsstyrelseorganisation skulle kunna se ut i ett nytt västsvenskt län.

Bakgrund

Regeringen har i prop. 1995/96:38 angett att inriktningen på arbetet med en översyn av länsindelningen bör vara att Göteborgs och Bohus, Älvsborgs samt Skaraborgs län läggs samman till ett nytt västsvenskt län den 1 januari 1998. Den närmare avgränsningen av ett nytt västsvenskt län behöver emellertid övervägas ytterligare. En särskild utredare har tillkallats för att ta upp överläggningar med berörda parter i Västsverige i syfte att närmare klarlägga den geografiska utformningen av ett nytt västsvenskt län. Vid en länssammanläggning bör länsstyrelserna i de berörda länen föras samman till en länsstyrelse.

Uppdraget

Den särskilda utredaren skall beskriva hur en länsstyrelseorganisation skulle kunna se ut i ett nytt västsvenskt län. En uppgift för utredaren blir därvid att oberoende av valet av residensstad ange närmare form och innehåll för den decentraliserade länsförvaltningsorganisation som förhållandena i regionen skulle kräva samtidigt som intentionerna med den samordnade länsförvaltningen inte får åsidosättas.

Utgångspunkten för utredaren vid beräkning av resurser till en ny länsstyrelse i ett nytt västsvenskt län vid en sammanläggning av länsstyrelserna i Göteborgs och Bohus, Älvsborgs samt Skaraborgs län skall vara anvisade medel för förvaltningskostnader under respektive länsstyrelses rampost för budgetåret 1995/96 eller sammanlagt 250 miljoner kronor år 1996 (12 månader). Utredaren skall beskriva en länsstyrelseorganisation som kan ge en besparing på minst 60 miljoner kronor år 1998. Kostnaderna för den beskrivna länsstyrelsen inklusive avvecklings- eller omställningskostnader skall rymmas inom en ram på högst 190 miljoner kronor. Utredaren skall även belysa alternativ med en ytterligare besparing i ett nytt västsvenskt län.

Kostnader som har samband med utredarens arbete skall belasta länsstyrelsernas i Göteborgs och Bohus, Älvsborgs samt Skaraborgs län ramposter för budgetåret 1995/96. Kostnaderna skall särredovisas.

Utredaren skall senast den 31 december 1996 redovisa uppdraget till regeringen.

Utredaren skall samråda med den särskilda utredaren som har i uppdrag (dir.1996:11) att klarlägga den geografiska utfomningen av ett nytt västsvenskt län.

Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50) samt om jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.1994:124).

Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra synpunkter samt genomföra förhandlingar i enlighet med lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.