Dir. 2006:127
Statliga specialskolor – bättre
Kommittédirektiv
Statliga specialskolor – bättre
förutsättningar och tydligare
ansvarsfördelning
Dir.
2006:127
Beslut vid regeringssammanträde den 7 december 2006
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen anser att alla elever har rätt till en bra skola där de
kan trivas och utvecklas. Elever har dock olika behov. För att
kunna tillgodose de olika behoven behövs olika utbildnings-
alternativ, ibland med specialistkompetens eller specifika
hjälpmedel. Regeringen anser därför att elevers och vårdnads-
havares möjligheter att välja skolform bör öka.
En särskild utredare skall därför få i uppdrag att utreda och
föreslå hur Ekeskolan och Hällsboskolan skall återetableras som
statliga specialskolor för elever med synskada och ytterligare
funktionshinder respektive grav språkstörning.
Utredaren skall också kartlägga och analysera hur stort be-
hovet av utbildningsplatser kan förväntas bli vid inrättande av
en statlig specialskola för elever i gymnasieåldern med syn-
skada och ytterligare funktionshinder samt lämna förslag på
lämplig dimensionering och organisationsform för en sådan
specialskola.
Utredaren skall vidare granska ansvarsfördelningen mellan
staten och kommunen när det gäller utbildning för döva, hörsel-
skadade eller dövblinda elever och om det finns anledning till
ändring lämna nödvändiga förslag. Uppdraget omfattar även
utbildning vid riksgymnasieskolor för döva eller hörselskadade
elever samt elever med svåra rörelsehinder.
2
Den del av uppdraget som avser återetablering av Ekeskolan
och Hällsboskolan som statliga specialskolor skall redovisas till
regeringen senast den 15 maj 2007. Uppdraget i övrigt skall
redovisas senast den 3 december 2007.
Bakgrund
Den statliga specialskolan
Enligt 7 kap. 1 § skollagen (1985:1100) skall utbildningen i
specialskolan syfta till att ge barn och ungdomar med dövhet
eller hörselskada en till varje elevs förutsättningar anpassad
utbildning som så långt det är möjligt motsvarar den utbildning
som ges i grundskolan. Av 7 kap. 5 § skollagen framgår att
utbildningen i specialskolan skall bedrivas vid flera särskilda
enheter samt att regeringen meddelar föreskrifter om enheterna
och deras upptagningsområden. Enligt 1 kap. 3 §
specialskoleförordningen (1995:401) skall specialskolan ha fem
skolenheter med regionala upptagningsområden (regionskolor)
och en skolenhet för elever från hela landet (riksskola).
Till grund för nuvarande reglering ligger riksdagens beslut
med anledning av förslagen i propositionen Elever med funk-
tionshinder – ansvar för utbildning och stöd (prop.
1998/99:105, bet. 1999/2000:UbU4, rskr. 1999/2000:14). Som
en följd av beslutet gavs en organisationskommitté i uppdrag att
utveckla och lägga fram förslag om den konkreta utformningen
av en förändrad organisation för statens stöd i specialpedago-
giska frågor. Beslutet innebar bl.a. att statens råd och stöd i
specialpedagogiska frågor skulle samlas till en myndighet –
Specialpedagogiska institutet – varvid även verksamheterna vid
Ekeskolan och Hällsboskolan föreslogs överföras till myndig-
heten.
För Ekeskolan innebar beslutet att de fasta skoldelarna vid
Ekeskolan skulle avvecklas successivt med början fr.o.m. den 1
juli 2001. Beslutet innebar också att verksamheterna vid Eke-
skolans resurscenter och Tomtebodaskolans resurscenter skulle
slås ihop till ett gemensamt resurscenter.
3
Även för Hällsboskolan innebar beslutet att de fasta skol-
delarna skulle avvecklas successivt fr.o.m. den 1 juli 2002 sam-
tidigt som det vid skolan skulle finnas ett resurscenter för barn
och ungdomar med grav språkstörning.
Både för Ekeskolan och Hällsboskolan innebar beslutet att
resurscenterverksamheten skulle stärkas i takt med att skolverk-
samheten minskade. Vid resurscentren skulle det dessutom en-
ligt riksdagens beslut finnas en mindre skoldel för visstids-
placeringar. Med en sådan placering avsågs att en elev, som ett
led i sin utbildning i hemkommunens skola, erbjuds insatser
från resurscentrets sida.
Beslutet innebar att barn och ungdomar med synskada och
ytterligare funktionshinder samt barn och ungdomar med grav
språkstörning inte längre omfattades av specialskolans mål-
grupp.
Specialskola för döva, dövblinda och hörselskadade
Gruppen döva, dövblinda och vissa hörselskadade barn har
teckenspråket som sitt första språk. Dessa elevers behov av
kommunikation och undervisning i teckenspråk är, i de allra
flesta fall, inte möjliga att möta i den kommunala skolan. Som
en följd av den ovan nämnda propositionen förblev staten
huvudman för dessa specialskolor och en gemensam myndighet
under ledning av en styrelse inrättades. Möjligheten att anordna
utbildning i specialskolan i särskilda undervisningsgrupper för-
lagda till grundskolan togs samtidigt bort.
Förlängd skolgång
Enligt 7 kap. 6 § andra stycket skollagen i paragrafens lydelse
före den 1 juli 2000 får ungdomar som efter skolpliktens upp-
hörande inte bedöms kunna gå i gymnasieskolan därför att de är
utvecklingsstörda, i mån av plats, genomgå annan utbildning i
specialskolan intill utgången av vårterminen det år de fyller 21
år.
4
Bestämmelserna om förlängd skolgång i specialskolan togs
bort eftersom det ansågs saknas skäl för att elever i gymnasie-
åldern skulle tillhöra specialskolans målgrupp.
Visstidsutbildning vid särskilda resurscenter
Enligt 10 kap. 3 a § skollagen får barn som är synskadade eller
gravt språkstörda fullgöra sin skolplikt i särskilda resurscenter.
Utbildningen skall med nödvändiga avvikelser motsvara utbild-
ningen i grundskolan respektive särskolan.
Enligt förordningen (2004:203) om visstidsutbildning vid
särskilda resurscenter skall det finnas visstidsutbildning vid
Resurscenter syn Örebro (Ekeskolan) och vid Resurscenter tal
och språk (Hällsboskolan). Syftet med utbildningen vid resurs-
centren är att ge elever med synskada och ytterligare funktions-
hinder samt elever med grav språkstörning en utbildning som är
anpassad till varje elevs förutsättningar. Utbildningen skall
vidare syfta till att ge eleven förutsättningar för fortsatt utbild-
ning i hemskolan eller i hemkommunen.
Riksgymnasieutbildning
För vissa elever med funktionshinder har staten åtagit sig ett
utökat ansvar genom att stödja riksrekryterande gymnasieut-
bildning för döva och hörselskadade elever i Örebro
(RGD/RGH) samt riksrekryterande gymnasieutbildning med
särskilt anpassad utbildning för svårt rörelsehindrade elever (rh-
anpassad utbildning) i Kristianstad, Göteborg, Stockholm och
Umeå. I Örebro bedrivs också riksrekryterande verksamhet med
statligt stöd för döva och hörselskadade elever med utveck-
lingsstörning.
Samtliga riksgymnasier har kommunala huvudmän. För
verksamheten i Örebro kommun finns avtal mellan staten och
kommunen, och även den rh-anpassade utbildningen bedrivs
enligt överenskommelser mellan staten och respektive huvud-
man.
5
Statliga specialskolor i förhållande till kommunernas ansvar
och möjlighet att anordna utbildning för elever med vissa funk-
tionshinder
I dag finns sex statliga specialskolor. Fem av dem är regionala
skolor för döva eller hörselskadade elever och en är en rikstäck-
ande skola för döva eller hörselskadade elever som dessutom
har en utvecklingsstörning. De fem regionala specialskolorna
finansieras dels av statliga anslag, dels av bidrag från elevens
hemkommun. Hemkommunen är skyldig att betala en särskild
avgift för en elev som blivit antagen till specialskolan.
Det finns också sex regionala hörselklasskolor med
kommunen som huvudman. Dessa erbjuder i vissa fall två-
språkig undervisning, dvs. även en teckenspråkig miljö. De
regionala hörselklasskolorna finansieras av kommunen i vilken
skolan är belägen, av elevernas olika hemkommuner och i ett
fall utgår ett särskilt statligt bidrag till skolan. Hemkommunen
har dock ingen skyldighet att betala ersättning. Hemkommunen
är inte heller skyldig att stå för skolskjutskostnaden.
Framväxten av kommunala skolor som erbjuder elever med
dövhet eller hörselskada utbildning som till vissa delar mot-
svarar utbildningen inom den statliga specialskolan innebär att
möjligheterna att välja skola ökar för elever och vårdnads-
havare. För att få en belysning av kunskapsutvecklingen dels
för elever i den statliga specialskolan, dels för elever i skolor
med kommunen som huvudman, har regeringen gett Special-
skolemyndigheten i uppdrag att i samråd med Statens skolverk
analysera och redovisa eventuella skillnader i elevernas mål-
uppfyllelse inom dessa skolformer (U2005/9498/BIA).
Samtidigt är hemkommunen inte skyldig att betala ersättning
för en elev som blivit antagen i en kommunal hörselklasskola,
vilket riskerar begränsa elevers och vårdnadshavares reella
möjligheter att välja en skola med anpassad pedagogik och
miljö.
6
Behovet av en utredning
Den svenska handikappolitiken utgår från den nationella hand-
lingsplanen för handikappolitiken Från patient till medborgare
(prop. 1999/2000:79). I handlingsplanen slås bl.a. fast att elever
med funktionshinder bör, på samma sätt som övriga barn och
ungdomar, ha möjlighet att bo med sina föräldrar eller i deras
närhet och gå i skola i närheten av hemmet. Till grund för
handlingsplanen ligger flera internationella överenskommelser,
t.ex. FN:s standardregler, barnkonventionen samt Salamanca-
deklarationen.
Regeringens principiella utgångspunkt är att alla elever, oav-
sett förutsättningar, har rätt till en bra skola där de kan trivas
och ges förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever har dock
olika behov. För att kunna tillgodose de olika behoven behövs
olika utbildningsalternativ, ibland med specifik specialist-
kompetens och specifika hjälpmedel. Regeringen anser därut-
över att elevers och vårdnadshavares möjligheter att välja skol-
form skall öka.
Enligt skollagen skall alla barn och ungdomar ha lika till-
gång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och
ungdom. Utbildningen skall inom varje skolform vara likvärdig,
varhelst den anordnas i landet. Skollagen anger även att särskilt
stöd skall ges till elever som har svårigheter i skolarbetet.
Utifrån den ovan beskrivna utgångspunkten har regeringen i
budgetpropositionen för år 2007 (prop. 2006/07:1, utg.omr. 16,
s. 103 f.) aviserat att Ekeskolan och Hällsboskolan skall åter-
etableras som statliga specialskolor samt att ett riksgymnasium
för elever med synskada och ytterligare funktionshinder skall
inrättas. Hur återetableringen av Ekeskolan och Hällsboskolan
samt inrättandet av ett riksgymnasium för elever med synskada
och ytterligare funktionshinder skall ske behöver utredas.
Regeringen anser därutöver att det finns betydande skillna-
der i förutsättningarna för de skolor som erbjuder utbildning för
döva eller hörselskadade elever. Ersättningsnivåerna varierar
beroende på vilken typ av anpassad utbildning det rör sig om,
vilket leder till olika finansiella förutsättningar för skolorna.
Hemkommunens skyldigheter varierar dessutom, liksom det
7
ansvar staten tar för finansieringen. Gränsdragningen mellan det
statliga respektive kommunala åtagandet när det gäller utbild-
ningen för döva eller hörselskadade elever blir därmed oklar,
vilket leder till att eleverna ges olika förutsättningar att nå
skolans mål beroende på funktionshinder och bostadsort. Hur
ansvarsfördelningen mellan staten och kommunerna kan för-
tydligas för att varje elev skall ges förutsättningar att nå målen
för utbildningen och få möjlighet att gå i en skola där miljön är
sådan att han eller hon får de bästa förutsättningarna att ut-
vecklas.
Uppdraget
Utgångspunkten för utredningen skall vara elev- och föräldra-
perspektivet samt varje elevs rätt till en utbildning som ger
henne eller honom möjlighet att nå utbildningens mål.
Återetablering av Ekeskolan och Hällsboskolan som statliga
specialskolor
Utredaren skall utreda och föreslå hur Ekeskolan och Hällsbo-
skolan skall återetableras som statliga specialskolor för elever
med synskada och ytterligare funktionshinder respektive grav
språkstörning. I uppdraget ingår att kartlägga och analysera hur
stort behovet av utbildningsplatser kan förväntas bli.
Utredaren skall dessutom analysera och föreslå hur skolorna
skall organiseras och på vilket sätt elevernas hemkommuner
kan involveras i elevernas skolgång i en statlig specialskola.
Utredaren skall även redovisa förslagens administrativa och
organisatoriska konsekvenser.
Utredaren skall därutöver redovisa både övergripande
ekonomiska konsekvenser av förslagen och göra en kostnadsbe-
räkning för berörda myndigheter. Därutöver skall utredaren
föreslå nödvändiga författningsändringar.
8
En specialskola för elever i gymnasieåldern när det gäller
elever med synskada och ytterligare funktionshinder
Utredaren skall kartlägga och analysera hur stort behovet av
utbildningsplatser kan förväntas bli vid inrättande av en statlig
specialskola för elever i gymnasieåldern med synskada och
ytterligare funktionshinder. Utredaren bör beakta huruvida en
sådan skola bör kunna ta emot elever som befinner sig i olika
skolformer såsom gymnasieskola, gymnasiesärskola eller om
eleven är i behov av en förlängd skolgång i specialskolan. Ut-
redaren skall analysera och lämna förslag på en lämplig organi-
sationsform för en sådan specialskola samt vid behov lämna
förslag till författningsändringar om möjligheten till förlängd
skolgång i specialskolan.
Utredaren skall även redovisa de ekonomiska konsekven-
serna av förslagen samt föreslå övriga nödvändiga författnings-
ändringar.
Statliga specialskolor i förhållande till kommunernas ansvar
och möjlighet att anordna utbildning för elever med vissa funk-
tionshinder
Utredaren skall kartlägga och analysera hur utbildningen för
döva, hörselskadade eller dövblinda elever utifrån behov och
efterfrågan bäst kan organiseras så att eleverna ges möjlighet att
få en ändamålsenlig utbildning av hög kvalitet. Utredaren skall
särskilt analysera skillnaderna mellan statliga specialskolor för
döva och hörselskadade elever samt regionala hörselklasskolor
med kommunen som huvudman, t.ex. Alviksskolan i Stock-
holm. Denna del av uppdraget omfattar även utbildning vid
riksgymnasieskolor för döva eller hörselskadade elever samt
elever med svåra rörelsehinder.
Utifrån detta underlag skall utredaren överväga om det krävs
förändringar i styrning, organisation eller ansvarsfördelning för
utbildningen. I det fall utredaren lämnar förslag till åtgärder
skall utredaren redovisa de ekonomiska konsekvenserna av
förslagen samt föreslå nödvändiga författningsändringar.
9
Genomförande av uppdraget
Utredaren skall i sitt arbete samverka med berörda skolhuvud-
män, myndigheter, utredningar och handikapporganisationer
samt Sveriges Kommuner och Landsting.
Den del av uppdraget som avser återetablering av Ekeskolan
och Hällsboskolan som statliga specialskolor redovisas till
regeringen senast den 15 maj 2007.
Uppdragen skall i övriga delar redovisas senast den 3
december 2007.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)