Dir. 2006:14
Dir.
Kommittédirektiv
Dir.
2006:14
Drogtestning av totalförsvarspliktiga
Beslut vid regeringssammanträde den 9 februari 2006.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga i vilken omfatt-
ning det i dag förekommer drogmissbruk hos totalförsvarsplik-
tiga, klargöra vilka möjligheter det i dag finns att drogtesta to-
talförsvarspliktiga, ta ställning till nödvändigheten att genomfö-
ra sådana drogtester samt, om det krävs, lämna förslag till nöd-
vändig författningsreglering.
Bakgrund
Pliktsystemet
En skyldighet att tjänstgöra för att försvara landet har funnits
länge i Sverige. Den 1 juli 1995 trädde den nu gällande lagen
(1994:1809) om totalförsvarsplikt i kraft (prop. 1994/95:6 och
87, bet.1994/95:FöU1, rskr. 1994/95:78). Samtidigt trädde la-
gen (1994:1810) om möjlighet för kvinnor att fullgöra värnplikt
eller civilplikt med längre utbildning och lagen (1994:1811) om
disciplinstraff inom totalförsvaret m.m. i kraft. Till nämnda la-
gar har regeringen utfärdat verkställighetsföreskrifter.
Lagstiftningen har medfört en flexiblare användning av totalför-
svarets personalresurser. Hur många som skall skrivas in med
plikt och hur lång utbildningen skall vara skall enligt lagen om
totalförsvarsplikt styras av behovet av pliktpersonal under höjd
beredskap. Behovet avgörs av den som ansvarar för verksamhe-
ten. Enligt lagen skall tjänstgöringsskyldigheten fullgöras som
2
värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt. Värnplikten och
civilplikten skall omfatta grundutbildning, repetitionsutbild-
ning, beredskapstjänstgöring och krigstjänstgöring. Den all-
männa tjänsteplikten fullgörs endast under höjd beredskap.
Totalförsvarsplikten gäller för varje svensk medborgare samt
för varje utländsk medborgare som är bosatt i Sverige från det
år man fyller 16 år t.o.m. det år man fyller 70 år. Endast svens-
ka män är skyldiga att mönstra och fullgöra värnplikt eller ci-
vilplikt med längre grundutbildning än 60 dagar. Skyldigheten
att fullgöra värnplikt föreligger endast från det år den totalför-
svarspliktige fyller 19 år till slutet av det år han fyller 47 år.
Som ett av flera alternativ inom ramen för totalförsvarsplikten
kan en totalförsvarspliktig göra vapenfri tjänst.
Svenska kvinnor kan, utöver skyldigheten att genomgå civil-
pliktsutbildning i högst 60 dagar, frivilligt genomgå en antag-
ningsprövning för inskrivning för värnplikt eller civilplikt med
längre grundutbildning än 60 dagar. En kvinna som skrivits in
för värnplikt eller civilplikt med längre grundutbildning blir vid
straffansvar skyldig att fullgöra värnplikt eller civilplikt med
längre grundutbildning enligt samma bestämmelser som gäller
för männen.
Grundläggande bestämmelser om utbildningens innehåll finns i
lagen om totalförsvarsplikt. Grundutbildningen syftar till att ge
de totalförsvarspliktiga en sådan grundläggande utbildning att
de kan fullgöra de uppgifter som det förband eller den organisa-
tion där de tjänstgör kan komma att ställas inför i krig.
För närvarande skrivs det årligen in cirka 8000-9000 totalför-
svarspliktiga för värnplikt och cirka 130 för civilplikt. Den ge-
nomsnittliga utbildningstiden för värnplikt är cirka tio månader
och för civilplikt cirka fem månader.
De totalförsvarspliktigas skyldighet att genomgå medicinska
undersökningar framgår av 5 kap. 1 § lagen (1994:1809) om
totalförsvarsplikt. Bestämmelsen föreskriver att den som fullgör
3
värnplikt är skyldig att genomgå de medicinska och psykolo-
giska undersökningar som krävs för att utreda och bedöma hans
eller hennes förutsättningar att tjänstgöra inom totalförsvaret. I
förarbetena till 5 kap. 1 § klargörs det att blodprovstagning kan
vara en sådan undersökning som är nödvändig för att utreda en
totalförsvarspliktigs förutsättningar för tjänstgöring. I förarbe-
tena anförs vidare att en viss undersökning endast får göras om
den är motiverad med hänsyn till den verksamhet som bedrivs
vid det förband eller det verksamhetsställe där tjänstgöringen
fullgörs. Det kroppsliga ingreppet bör alltid vara nödvändigt för
att bedöma förutsättningarna för den totalförsvarspliktiges för-
måga att tjänstgöra i just den befattning som han eller hon skall
upprätthålla (se regeringens prop. 1994/95:6 s. 143 och s. 182).
Av 5 kap. 1 § andra stycket lagen om totalförsvarsplikt framgår
att Totalförsvarets pliktverk, eller den myndighet som Totalför-
svarets pliktverk utser, har rätt att fatta beslut om sådana under-
sökningar som krävs för att utreda och bedöma den totalför-
svarspliktiges förutsättningar att tjänstgöra inom totalförsvaret.
Totalförsvarets pliktverk har delegerat sådan beslutsrätt till För-
svarsmakten, när det gäller totalförsvarspliktiga som fullgör
värnplikt. Av bestämmelsens förarbeten framgår att syftet med
bestämmelsen är att de myndigheter där totalförsvarspliktiga
tjänstgör under tjänstgöringstiden skall kunna hålla sig informe-
rade om en totalförsvarspliktigs förmåga att tjänstgöra inom
totalförsvaret, och att bestämmelsen i sak innebär att en total-
försvarspliktig även under tjänstgöringen är skyldig att under-
kasta sig samma undersökningar som vid en mönstring (se re-
geringens prop. 1994/95:6 s. 182).
Därutöver gäller generellt att en myndighet har en skyldighet att
i det enskilda fallet begränsa sin användning av ingripande åt-
gärder. En ingripande åtgärd måste alltid vara nödvändig och
proportionell i det enskilda fallet.
4
Försvarsmaktens hemställan och tidigare regeringsbeslut
Försvarsmakten hemställde i en gemensam skrivelse med Värn-
pliktsrådet den 26 september 2001 om att en översyn skulle gö-
ras av gällande lagstiftning med syfte att totalförsvarspliktiga
som fullgör värnplikt skulle kunna drogtestas med slumpmäs-
sigt urval.
Som bakgrund anförde Försvarsmakten att man undertecknat ett
avtal med arbetstagarorganisationerna om periodiska hälsokon-
troller med syfte att genomföra drogtestning med slumpmässigt
urval bland Försvarsmaktens anställda personal. Syftet med av-
talet var att förebygga och tidigt upptäcka alkohol- eller drog-
missbruk hos anställda samt skapa en säker arbetsmiljö. Enligt
Försvarsmakten var det lika viktigt för myndigheten att värna
om de som tjänstgör med stöd av totalförsvarsplikten som om
de anställda.
Försvarsmakten anförde vidare att den nuvarande lagstiftningen
inte tillåter drogtestning med slumpmässigt urval av totalför-
svarspliktiga. Detta medför att cirka hälften av Försvarsmaktens
personal som är verksam inom särskilt riskfyllda verksamhets-
områden inte omfattas av denna åtgärd. Detta riskerade enligt
Försvarsmakten få allvarliga följder för trovärdigheten i den
drogförebyggande verksamheten samt säkerhetsarbetet.
Med anledning av nämnda skrivelse fann regeringen i beslut
den 13 juni 2002 att för att kunna överväga en översyn av lag-
stiftningen på området inför ett slutligt ställningstagande be-
hövdes ett mer genomarbetat underlag. Regeringen gav i beslu-
tet Försvarsmakten i uppdrag att ta fram ett avvägt underlag i
frågan.
Försvarsmakten inkom med ett underlag den 27 september 2002
i ärendet. Av underlaget framgår bl.a. följande. Centralförbun-
det för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) genomför i
samband med mönstring en enkät där de mönstrande får besvara
5
frågor om bruket av narkotika. Enligt den enkät som gjordes år
2000 har 3 procent av de tillfrågade testat narkotika under de
senaste 30 dagarna och 17 procent provat narkotika någon gång.
Detta är en tredubbling sedan 1992. CAN gjorde år 2000 även
en undersökning på slumpvis utvalda tjänstgörande totalför-
svarspliktiga i alla försvarsgrenar. I enkäten svarade 7 procent
av de tillfrågade att de använt narkotika de 30 senaste dagarna.
Detta visar att det förekommer narkotikamissbruk under pågå-
ende tjänstgöring. Det finns inte någon central statistik om kän-
da incidenter där droger funnits med i bilden. Det är dock väl
känt vid förbanden, och då speciellt från hälso- och sjukvårds-
enheternas verksamhet, att det finns totalförsvarspliktiga med
drogproblem.
Försvarsmakten anförde vidare i underlaget att avsikten med
drogtestningen skall vara att på årsbasis genomföra drogtester
av cirka 25 procent av de totalförsvarspliktiga, vilket skulle in-
nebära cirka 4000 tester och analyser per år. Kostnaden kan
uppskattas till cirka 1 miljon kronor per år. Om drogmissbruk
upptäcks hos en totalförsvarspliktig har Försvarsmakten bl.a.
angett att en rehabiliteringsutredning skall genomföras i syfte
att ge underlag för beslut om åtgärder och om den totalförsvars-
pliktige skall kvarstå i tjänst eller inte.
I beslut den 4 december 2003 delade regeringen Försvarsmak-
tens uppfattning om vikten av drogförebyggande arbete i fråga
om totalförsvarspliktiga. Regeringen anförde bl.a. att Försvars-
makten därför borde försäkra sig om att de möjligheter till drog-
förebyggande arbete som finns inom ramen för nuvarande reg-
ler utnyttjas i full utsträckning. I detta arbete borde ingå att För-
svarsmakten genomför motiverade drogtester i den utsträckning
det är möjligt. Resultatet av testerna och av Försvarsmaktens
övriga drogförebyggande arbete i fråga om totalförsvarspliktiga
borde därefter redovisas särskilt för Regeringskansliet (För-
svarsdepartementet).
Regeringen uppdrog i nämnda beslut åt Försvarsmakten att se-
nast den 30 april 2004 till Regeringskansliet (Försvarsdeparte-
6
mentet) redovisa vilka åtgärder som vidtagits och avses vidtas i
fråga om drogtestning och övrigt drogförebyggande arbete i
fråga om totalförsvarspliktiga inom ramen för gällande lagstift-
ning.
I beslutet anförde regeringen vidare bl.a. följande. De skyldig-
heter som Försvarsmaktens anställda har enligt anställningsav-
tal och kollektivavtal kan enligt regeringen inte ligga till grund
för en direkt jämförelse med de skyldigheter som de totalför-
svarspliktiga har enligt lagen om totalförsvarsplikt. De anställ-
das skyldigheter grundar sig på ett frivilligt ingånget, civilrätts-
ligt anställningsavtal. De totalförsvarspliktigas tjänstgöring
grundar sig på en lagstadgad skyldighet som i sig är en in-
skränkning av den grundlagsfästa rörelsefriheten som tillkom-
mer envar (2 kap. 8 § regeringsformen). De totalförsvarsplikti-
gas skyldighet att genomgå medicinska undersökningar är vida-
re i viss utsträckning en inskränkning av det skydd mot
påtvingade kroppsliga ingrepp som stadgas i 2 kap. 6 § reger-
ingsformen. Enligt 2 kap. 12 § regeringsformen får dessa fri-
och rättigheter begränsas endast under vissa förutsättningar,
bl.a. får begränsningen aldrig gå utöver vad som är nödvändigt
med hänsyn till det ändamål som har föranlett den. En ytterliga-
re begränsning förutsätter därför att andra möjligheter, av såväl
tvingande som frivillig karaktär, har tömts ut.
Försvarsmakten återkom med en redovisning den 23 april 2004
och anförde därvid bl. a. följande. Totalförsvarspliktiga omfat-
tas i dagsläget av den drogpolicy och medföljande handlings-
plan som är framtagen i Försvarsmakten. Från årsskiftet
2005/2006 beräknas all personal genomgå riskreduceringspro-
grammet ”Prime for Life” som en del i utbildningen. ”Prime for
Life” syftar till att öka riskmedvetenheten för att skapa beteen-
deförändring avseende alkoholkonsumtion och bruk av droger.
Sedan 2001 pågår utbildning av anställda i försvarsmakten i
”Prime for Life” som en del i arbetet att utbilda instruktörer för
utbildningsinsatsen av de värnpliktiga. Övrigt drogförebyggan-
de arbete bedrivs inom ramen för ”Försvar mot droger”.
7
Försvarsmakten har i likhet med Värnpliktsrådet fortfarande en
positiv inställning till att värnpliktiga skall omfattas av drogtes-
ter med slumpmässigt urval för att säkra en god och säker ar-
betsmiljö för all personal inom Försvarsmakten. Försvarsmak-
ten avser i nuläget inte att genomföra drogtester genom slump-
mässigt urval som en del i det drogförebyggande arbetet avse-
ende totalförsvarspliktiga till följd av att gällande lagstiftning
inte tillåter detta.
De slumpvisa drogtestesterna för de anställda i Försvarsmakten
har upphört från utgången av 2004, efter att en av de fackliga
organisationerna ansåg att avtalet inte skulle förlängas. En ut-
värdering av hittills genomförd verksamhet har gjorts.
Behov av utredning
Försvarsmakten bedriver ett mycket ambitiöst arbete inom sä-
kerhetsområdet där det drogförebyggande arbetet är en viktig
del. Statsmakterna har ett särskilt stort ansvar att sörja för att
landets totalförsvarspliktiga utbildas i en drogfri miljö. Detta då
dessa unga kvinnor och män under plikt är inkallade till tjänst-
göring och bedriver sådan verksamhet som kräver särskild
uppmärksamhet och försiktighet, t.ex. hantering av vapen och
olika fordon. Ansvaret gäller inte minst dessa unga kvinnors
och mäns säkerhet vid tjänstgöringen. Därför bör en översyn
göras av hur den drogförebyggande verksamheten ytterligare
kan breddas och förbättras. Denna typ av åtgärder är väsentliga
för att kunna skapa en högre verksamhetssäkerhet. Det bör där-
för utredas i vilken omfattning det i dag förekommer drogmiss-
bruk hos totalförsvarspliktiga, och vilka möjligheter det finns i
dag att genomföra drogtester. En utredning bör också ta ställ-
ning till nödvändigheten av att genomföra sådana drogtester
samt, om det krävs, lämna förslag till nödvändig författningsre-
glering.
8
Uppdraget
Utredningen skall kartlägga i vilken omfattning det i dag före-
kommer drogmissbruk hos totalförsvarspliktiga, samt redovisa
de kända incidenter där droger funnits med i bilden.
Utredningen skall klargöra vilka lagliga möjligheter det i dag
finns att drogtesta totalförsvarspliktiga, särskilt mot bakgrund
av regeringsformens bestämmelser om skydd mot påtvingade
kroppsliga ingrepp och om vilka inskränkningar som får göras i
detta skydd.
Utredningen skall vidare ta ställning till nödvändigheten av att
drogtesta totalförsvarspliktiga för att kunna bedriva drogföre-
byggande arbete inom utbildningsmyndigheterna. Utredningen
skall därvid också överväga om det finns behov av att drogtesta
totalförsvarspliktiga som fullgör civilplikttjänstgöring.
Om utredningen kommer fram till att det finns behov av att
genomföra drogtester av totalförsvarspliktiga utöver vad som är
möjligt enligt dagens bestämmelser, skall utredningen lämna
förslag till nödvändig författningsreglering. En sådan reglering
skall naturligtvis vara förenlig med regeringsformens bestäm-
melser om skydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Utred-
ningen skall också redovisa följande i fråga om drogtestning av
totalförsvarspliktiga:
-
den lämpliga omfattningen av en eventuell drogtest-
ning,
-
vilka metoder som bör användas vid drogtestningen,
-
om testerna bör genomföras slumpmässigt,
-
vilken personal som bör utföra provtagning,
-
vilka åtgärder som bör vidtas vid positiva resultat,
-
vilka åtgärder som bör vidtas vid vägran att genomgå
test,
-
vilka åtgärder som är nödvändiga för att skydda den en-
skildes personliga integritet, t.ex. i fråga om sekretess,
9
-
på vilket sätt och i vilken omfattning totalförsvarsplik-
tiga bör ges information om drogtestning,
-
uppskattade kostnader per år.
Utredningen skall i den utsträckning det är relevant göra jämfö-
relser med andra länder, och redovisa rättsläget i Sverige i fråga
om drogtestning av andra personalkategorier.
Arbetets bedrivande
Utredningen skall bedrivas i samverkan med Totalförsvarets
pliktverk, Försvarsmakten, Krisberedskapsmyndigheten, Riks-
polisstyrelsen och övriga som anordnar plikttjänstgöring samt
Värnpliktsrådet och Civilpliktsrådet.
Utredningen skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisatio-
ner informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Utredningen skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
15 oktober 2006.
(Försvarsdepartementet)