Dir. 2006:22
Översyn av kredit- och garantiinstrumenten
Kommittédirektiv
Översyn av kredit- och garantiinstrumenten
i det svenska utvecklingssamarbetet
Dir.
2006:22
Beslut vid regeringssammanträde den 16 februari 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdraget att utreda kredit-
och garantiinstrumentens roll, utformning och effektivitet i det
svenska utvecklingssamarbetet.
Bakgrund
Historik
Under sextio- och sjuttiotalen tillämpades ett biståndskredit-
system i det svenska utvecklingssamarbetet. Krediterna var i sin
helhet anslagsfinansierade och lämnades i obunden form.
Systemet upphörde i praktiken i början av sjuttiotalet. År 1978
avskrevs, i enlighet med en UNCTAD-resolution som Sverige
ställde sig bakom, de biståndskrediter som lämnats till de fatti-
gaste länderna.
U-kreditsystemet infördes 1980. Som ett av motiven för att
återinföra kreditbistånd angav regeringen (prop. 1980/81:41,
bet. 1980/81:UU16, rskr. 1980/81:122) önskvärdheten av att
stödja också andra än de allra fattigaste länderna. Motivet var
biståndspolitiskt, och krediter skulle endast beviljas länder vars
utvecklingspolitik låg i linje med de svenska biståndspolitiska
målsättningarna. 1983 utreddes u-kreditsystemet, vilket bl.a.
ledde till att en större tonvikt kom att läggas på biståndsaspek-
terna. Regeringen utfärdade i december 1984 förordningen
(1984:1132) om krediter för vissa utvecklingsändamål (u-kre-
2
diter). Förordningen är med ändringar gjorda i december 1987
och juli 1995 alltjämt gällande.
Riksdagen gav på förslag av utrikesutskottet
(1989/90:UU15) regeringen i uppdrag att tillsätta en utredning
med parlamentarisk medverkan med uppgift att göra en översyn
av u-krediterna och andra kreditinstrument från biståndspolitisk
synpunkt. I betänkandet Krediter för utveckling (SOU 1991:74)
föreslogs en rad modifieringar av u-kreditsystemet, bl.a. att sy-
stemet skulle omformas från ett garantisystem till ett kredit-
system med svenska staten som kreditgivare. Utredningen dis-
kuterade kortfattat möjligheten att komplettera u-kreditsystemet
med anslagsfinansierade biståndskrediter men förkastade detta
och förordade i stället ett antal modifieringar i syfte att utvidga
systemet till att även kunna omfatta mer riskfyllda länder.
Som ett resultat av utredningen och den följande remissom-
gången lät utrikesdepartementet utreda förutsättningarna för
kreditgivning till en bredare krets samarbetsländer. Förslag pre-
senterades 1993 i rapporten Biståndskrediter som komplement
till gåvobistånd. Det ledde till beslut om att från budgetåret
1994/95 på försök införa ett anslagsbaserat låneinstrument,
biståndskrediter, för mer betalningssvaga länder (prop.
1993/94:100, bet. 1993/94:UU14, rskr.1993/94:214).
Sida fick i regleringsbrevet för 1995/96 i uppdrag av reger-
ingen att analysera krediters roll för u-länders utveckling och
dra konsekvenser härav för det svenska biståndets del. I Sidas
utredning Bistånd på kredit (september 1996) föreslogs ett
utvidgat system med större flexibilitet omfattande såväl bundna
som obundna u-krediter respektive biståndskrediter, samt infö-
rande av fristående garantier som en särskild biståndsform.
Regeringen tillstyrkte i budgetpropositionen för 1998 (prop.
1997/98:1, utgiftsområde 7, bet. 1997/98:UU2, rskr.
1997/98:103) Sidas förslag om ökad flexibilitet i utnyttjandet av
olika kreditinstrument och kreditformer. Regeringen föreslog
och riksdagen godkände att en försöksverksamhet med
fristående garantigivning skulle inledas. En säkerhetsreserv
skulle inrättas för ändamålet. I mars 1999 (UD1999/283/IC)
beslutade regeringen om riktlinjer för försöksverksamheten. I
oktober 2001 fastställde regeringen en riskpolicy för
3
försöksverksamheten (UD2001/795/IC). I maj 2002 beslutade
regeringen att förlänga försöksverksamheten med ytterligare tre
år (UD2002/780/GU) med hänvisning till att alltför få garantier
hade utfärdats för att möjliggöra en god analys och utvärdering
av verksamheten. Regeringen beslutade i oktober 2005
(UD2005/56799/GU) om ytterligare en förlängning av Sidas
försöksverksamhet t.o.m. 31 december 2006 med hänvisning till
föreliggande översyn.
Kredit- och garantiverksamheten under senare år
Motiven för kreditbistånd är främst uppväxling och disciplin.
Det förstnämnda innebär att krediter och garantier möjliggör ett
ökat kapitalflöde jämfört med gåvor och det senare att krediter
skapar ökad försiktighet vid utnyttjandet. Ytterligare ett motiv
är att mottagarna skall kunna graduera från beroende av gåvo-
bistånd till kreditbistånd för att på sikt främja utveckling mot
kreditvärdighet. Kredit- och garantiinstrumenten har också en
roll att spela som komplement till gåvobistånd.
Målet för u-kreditverksamheten är att Sida skall bidra till att
stödja tillhandahållandet av finansieringslösningar för invester-
ingar i infrastruktur i utvecklingsländer. Under de senaste åren
har efterfrågan på kreditfinansierade projekt minskat. Det finns
flera anledningar till detta, bl.a. en minskad efterfrågan från
svenska leverantörer till följd av internationell avbindning av en
stor del av biståndet till de minst utvecklade länderna, och
skuldavskrivningar för länder som har små möjligheter att bära
ny kreditgivning. Även hanteringen av krediter och garantier
upplevs ibland som besvärlig.
Biståndskrediter är normalt obundna (de är inte bundna till
leveranser av svenska varor och tjänster) och används främst för
intäktsgenererande projekt i de fattigaste länderna som inte har
tillgång till marknadsfinansiering. De kan även användas för
sociala projekt och miljöprojekt i lite rikare länder. Utnyttjandet
av biståndskrediter har varit begränsat under de senaste åren.
Sidas fristående garantiverksamhet syftar till att med relativt
begränsade statliga medel och begränsat risktagande mobilisera
kommersiell finansiering som annars inte skulle vara tillgänglig
4
för t.ex. privata investeringar i infrastruktur. Ramen för den fri-
stående garantiverksamheten uppgår till en miljard kronor.
Engagemanget består av fyra garantier och utnyttjandet har så-
ledes förblivit begränsat även under den förlängda försöks-
perioden. I en utvärdering som Sida låtit göra (juni 2005)
bedöms garantierna som ett innovativt instrument med viktig
potential. Det finns enligt utvärderingen flera anledningar till att
få garantier aktualiserats, bl.a. att riktlinjer och villkor in-
skränker möjligheterna till utnyttjande av instrumentet.
Ökade investeringar i infrastruktur har under senare år fram-
hållits som en avgörande förutsättning för att minska fattigdo-
men och nå millennieutvecklingsmålen. Detta har lett till att
efterfrågan på finansiering av infrastrukturprojekt ökat, inte
minst i Afrika. I många länder är krediter och garantier lämpliga
instrument för finansiering av sådana investeringar.
Behovet av en översyn
Regeringen betonade i propositionen Gemensamt ansvar –
Sveriges politik för global utveckling (prop. 2002/03:122, bet.
2003/04:UU3, rskr. 2003/04:112) att ett effektivt utnyttjande av
resurser kräver avbindning av allt internationellt utvecklings-
samarbete. Upphandling av varor och tjänster i utvecklings-
samarbetet bör ske i fri konkurrens. Samtidigt påpekas i propo-
sitionen att genomförandet av avbindningen skall ske genom
gemensamma steg inom EU och OECD. En ensidig avbindning
riskerar att leda till snedvriden konkurrens, vilket inte är syftet
med avbindning. Sverige arbetar inom främst EU och DAC
(OECD:s biståndskommitté) för gemensamma steg mot utökad
avbindning av biståndet. Inom DAC fortsätter diskussionen om
förutsättningar för avbindning av biståndet till andra ut-
vecklingsländer än de fattigaste respektive om att utvidga re-
kommendationen till att omfatta fler former av bistånd.
Vidare framhålls i propositionen att erfarenheter och kun-
skaper inom svenskt näringsliv och fackföreningsrörelse bör tas
tillvara i utvecklingssamarbetet, och att formerna för samverkan
bör utvecklas. I propositionen konstateras också att använd-
ningen av u-kreditverktyget förändrats genom OECD/DAC:s
5
rekommendation om avbindning av biståndet till de minst ut-
vecklade länderna, vilken Sverige ställt sig bakom, och att u-
kreditförordningen mot bakgrund av detta behöver ses över.
Propositionen förordar vidare att garanti- och kreditinstru-
ment bör vidareutvecklas i syfte att främja inhemsk resursmo-
bilisering i de minst utvecklade länderna. Kredit- och garanti-
givning bör ske så att en uppbyggnad av ohållbara skulder und-
viks.
Uppdraget
Utredaren skall analysera om de motiv som anges för använd-
ning av krediter och garantier som effektiva biståndsinstrument
är fortsatt giltiga utifrån såväl låg- som medelinkomstländernas
behov och förutsättningar. Kredit- och garantiinstrumentens roll
för att skapa förutsättningar för ekonomisk tillväxt i samarbets-
länderna och därmed bidra till målet om minskad fattigdom
skall stå i centrum för analysen. Analysen skall utgå från den
politik och de målsättningar som regeringen angett och riks-
dagen beslutat om i propositionen om en politik för global ut-
veckling. Utredaren skall utgå ifrån att krediter och garantier
även framdeles skall ingå i det svenska utvecklingssamarbetets
arsenal av biståndsinstrument.
Utredaren skall se över bindningsaspekter respektive upp-
handling i internationell konkurrens och bedöma konsekven-
serna för kreditinstrumentet av regeringens ställningstagande
till och ambitioner om fortsatt avbindning av biståndet.
Utredaren skall redovisa Sidas nuvarande kredit- och
garantiverksamhet med fokus på u-krediter, biståndskrediter
och fristående garantier. Utredaren skall även kortfattat redovisa
och bedöma erfarenheterna av andra låneformer såsom ram-
krediter och villkorslån.
Utredaren skall analysera och bedöma relevansen av nuva-
rande kredit- och garantiverksamhet i relation till angivna mo-
tiv. Analysen skall även omfatta närliggande verksamhet i Ex-
portkreditnämnden, AB Svensk Exportkredit och Swedfund
International i de avseenden som är relevanta för bedömning av
kredit- och garantiverksamhet från ett utvecklingsperspektiv.
6
Utredaren skall analysera hur den svenska resursbasen ut-
nyttjats inom ramen för nuvarande kredit- och garantiformer,
respektive förutsättningar för att framdeles främja det svenska
näringslivets deltagande i leveranser av varor och tjänster
respektive överföring av kunnande i en framtida kredit- och
garantiverksamhet.
Utredaren skall pröva om nuvarande arbetsfördelning mellan
de svenska aktörerna är ändamålsenlig och överväga alternativa
modeller för hantering av existerande respektive framtida kre-
dit- och garantiinstrument. Syftet med arbetsfördelningen skall
vara att ta tillvara komparativa fördelar och att olika system
skall komplettera men inte konkurrera med varandra. Syftet
med arbetsfördelningen skall vidare vara dels att främja kon-
centration och effektivitet i utvecklingssamarbetet, dels att
främja möjligheter till samverkan med näringslivet i enlighet
med regeringens ambition att stärka och utveckla formerna för
detta, vilket betonas i den ovan nämnda propositionen.
Utredaren skall se över nuvarande organisation och arbets-
fördelning för beredning av och beslut om olika typer av kredi-
ter och garantier och lämna förslag om organisatorisk hemvist,
hantering, beredning och reglering av kredit- och garantiinstru-
ment, inklusive ansvarsfördelning mellan de svenska aktörerna.
Utredaren skall inte föreslå inrättande av en ny myndighet eller
institution.
Utredaren skall överväga möjligheter till samverkan med
främst nordiska biståndsaktörer liksom samfinansiering med
multilaterala aktörer, främst de multilaterala utvecklingsban-
kerna.
Utredaren skall lämna förslag om principer, inriktning och
former för kredit- och garantiverksamheten, inklusive urval av
länder och sektorer med hänsyn till regeringens strävan mot
ökad fokusering och koncentration i utvecklingssamarbetet. Ut-
redaren skall se över möjligheten att bredda kretsen av samar-
betspartners för krediter i samarbetsländerna till att också
omfatta kommuner, myndigheter och privata aktörer. I
uppdraget ingår att överväga behov av utveckling av kredit- och
garantiinstrumenten och att lämna förslag om detta.
7
Möjligheten till uppföljning av resultaten av beviljade krediter
och garantier skall beaktas.
Utredarens redovisning skall innehålla förslag till de författ-
ningar för beviljande av krediter och garantier som uppdraget
kan ge anledning till.
Uppdragets genomförande och redovisning
Utredaren skall samråda med Sida, Exportkreditnämnden,
Exportrådet, Svensk Projektexport, AB Svensk Exportkredit
och Swedfund International samt i den utsträckning det behövs
med andra berörda myndigheter och organisationer liksom med
representanter för svenskt näringsliv och relevanta näringslivs-
organisationer. Utredaren skall beakta relevanta utredningar.
Utredaren bör vidare ta tillvara erfarenheter från andra länders, i
första hand de nordiska ländernas, kredit- och garanti-
instrument. Myndigheterna skall lämna utredaren det underlag
som utredaren begär.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 15 augusti
2006.
(Utrikesdepartementet)