Dir. 2006:33
Översyn av den eftergymnasiala
Kommittédirektiv
Översyn av den eftergymnasiala
Dir.
2006:33
yrkesutbildningen
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn och en djupare analys
av den eftergymnasiala yrkesutbildningen utanför högskolan.
Översynen och analysen skall syfta till att identifiera eventuella
luckor och överlappningar mellan alla olika utbildningsformer
som erbjuds för att finna möjligheter till tydligare gräns-
dragning, effektivisering och andra förbättringar av systemet.
Utredaren skall bl.a.
• föreslå åtgärder som syftar till att förtydliga strukturen och
ansvarsfördelningen inom utbildningssystemet och för-
hållandet till arbetsmarknadsutbildningen,
• överväga och lämna förslag på en ändamålsenlig fördelning
av uppgifter och ansvar inom staten samt mellan staten,
kommunerna, arbetslivet, privata utbildningsanordnare och
den enskilde,
• belysa frågan hur utbildning inom olika utbildningsformer
kan byggas på och hur studier samt reell kompetens kan
tillgodoräknas den enskilde i olika utbildningar i skilda ut-
bildningsformer, och
• analysera formerna för finansiering och vid behov föreslå
förändringar i regelverken.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 juni 2007.
2
Bakgrund
Riksdagens tillkännagivande
Riksdagen gav med anledning av utbildningsutskottets be-
tänkande 2003/04:UbU8 till känna att en översyn av den efter-
gymnasiala yrkesutbildningen var nödvändig (rskr.
2003/04:184). Utskottet ansåg att bilden av den eftergymnasiala
yrkesutbildningen var svåröverskådlig. I juni 2004 förordnades
inom dåvarande Utbildningsdepartementet en arbetsgrupp med
uppgift att analysera utbudet av eftergymnasial utbildning.
Arbetsgruppens kartläggning publicerades i Utbildnings- och
kulturdepartementets skriftserie år 2005.
Ansvarsfördelningen
Gymnasieskolan erbjuder grundläggande utbildning av både
studieförberedande och yrkesförberedande karaktär. I de flesta
fall krävs fortsatt lärande för den enskilde efter gymnasieskolan,
i arbete eller i formell eftergymnasial utbildning. Arbetslivets
pågående förändring förstärker denna utveckling. Korta yrkes-
utbildningar som bygger vidare på en gymnasial utbildning var i
början av 1990-talet ett ansvar för kommunernas vuxen-
utbildning. Genom senare förändringar har staten övertagit fi-
nansieringsansvaret för vissa påbyggnadsutbildningar.
Utvecklingen inom utbildningssystemet
Den mest genomgripande reformen av eftergymnasial ut-
bildning genomfördes med 1977 års högskolereform (prop.
1975:9 och 1976/77:59). Denna innebar i princip att all efter-
gymnasial utbildning kom att samlas i högskolan. Syftet med
reformen var att höja utbildningens kvalitet och få bort åter-
vändsgränder i utbildningssystemet. Genom denna reform ska-
pades gemensamma regler genom att lag och förordning som
reglerade sektorn omfattade hela högskolan.
I samband med införande av försöksverksamhet med efter-
gymnasial kvalificerad yrkesutbildning infördes återigen ett
system med eftergymnasial yrkesutbildning utanför högskolan.
3
Begreppet eftergymnasial har genom senare reformer av dels de
kompletterande utbildningarna och påbyggnadsutbildningarna
inom den kommunala vuxenutbildningen kommit att få en del-
vis ny innebörd, nämligen alla utbildningar som för tillträde
kräver avslutad gymnasieskola oavsett utbildningarnas karaktär
i övrigt.
Vad som idag skiljer högskolan från annan eftergymnasial
utbildning är framför allt de tydliga krav på utbildningens
kvalitet och nivå som regleras i högskolelagen och högskole-
förordningen. Detta gäller t.ex kraven på att lärare i högskolan
skall ha forskarutbildning samt vissa kvalitetsmål som skall
gälla för all högskoleutbildning som regleras såväl i lagen som i
en bilaga till förordningen (examensordningen).
Behovet av en utredning
Demografin
De demografiska förändringarna påverkar behovet av efter-
gymnasial utbildning på olika nivåer. Antalet 20-åringar i be-
folkningen kommer att öka från nuvarande 100 000 för att år
2010 uppgå till 130 000. Under de närmaste tio åren kommer
1940-talets stora barnkullar att uppnå pensionsålder. Samtidigt
som fler ungdomar kommer att efterfråga någon form av efter-
gymnasial utbildning lämnar stora grupper arbetsmarknaden.
För att ersätta bortfallet av kompetens kommer ökade behov av
kompetensutveckling för redan yrkesverksamma att behöva till-
godoses. Därmed kommer även behovet av eftergymnasial
yrkesutbildning att öka.
Det är i grunden människors kunskaper och kompetens som
skapar förutsättningar för tillväxt och hållbar utveckling. Ar-
betsmarknaden kräver att människor fortlöpande kan förnya
kunskaper och kompetens. Det kräver i sin tur att utbildnings-
systemet fungerar så flexibelt att det kan tillgodose detta behov
av livslångt lärande.
4
Traditionella gränser i utbildningssystemet överskrids
Kunskapsinnehållet i de eftergymnasiala yrkesutbildningarna
utanför högskolan överlappar och överskrider allt oftare tradi-
tionella gränser mellan olika nivåer i utbildningssystemet.
Den
kvalificerade yrkesutbildningen bygger på ett sådant synsätt.
Detta gränsöverskridande kan vara av stort värde för att hålla en
utbildning aktuell och innehållsmässigt relevant, men kan också
försvåra för såväl den enskilde som en arbetsgivare att värdera
och jämföra snarlika utbildningar i olika utbildningsformer. Det
skapar också osäkerhet om i vilken utsträckning genomförda
moment kan tillgodoräknas inom annan eftergymnasial ut-
bildning.
Överlappningar mellan utbildningsformer
Den tidigare nämnda kartläggningen visade bl.a. att utbild-
ningsområden som liknar varandra förekommer inom olika ut-
bildningsformer. Det gäller t.ex utbildningar inom turism,
service, ekonomi, konst, design, informations- och kommunika-
tionsteknologi. Vissa utbildningar av förberedande karaktär ger
avsevärt mer djupgående och avancerade kunskaper inom ett
visst ämnesområde än vad som är möjligt att erbjuda inom
ramen för en gymnasial utbildning. Andra utbildningar är
direkta yrkesutbildningar, men med olika längd, profil och spe-
cialiseringsgrad beroende på utvecklingen av och inom olika
yrken eller branscher samt uppkommande behov.
Diversifierat system men oklarheter runt utbildningarnas mål
Det finns en mångfald aktörer som erbjuder olika former av
yrkesinriktad utbildning på eftergymnasial nivå utanför hög-
skolan. Ett diversifierat yrkesutbildningssystem innebär många
valmöjligheter för såväl den enskilde som för olika aktörer och
kan bidra till att utbildningsbehov i samhället kan tillgodoses på
ett flexibelt sätt. Även uppbyggnaden av lärcentrum som pågått
under flera år har bidragit till att yrkesutbildningar blivit till-
gängliga för alltfler, bl.a. genom distansutbildning.
5
Förekomsten av alternativa vägar och utbildningsformer inom
den eftergymnasiala yrkesutbildningen ställer stora krav på tyd-
lighet för att det skall vara möjligt för den enskilde att förstå
vad som skiljer dem från varandra. Det är ofta svårt att bedöma
vilket värde en utbildning har i förhållande till andra ut-
bildningar och till arbetslivets behov. Det gäller särskilt när det
förekommer yrkesutbildningar med likartad inriktning i olika
utbildningsformer. Utbildningarna kan vara inriktade mot
samma arbetsmarknadssegment men ändå leda till olika
kvalifikationsnivåer utan att skillnaderna klart framgår. För den
enskilde framstår det inte alltid klart på vilket sätt målen för
yrkesutbildningarna i de olika utbildningsformerna skiljer sig
åt, eller vad denna skillnad har för betydelse. Sådana oklarheter
kan bidra till att den enskilde i efterhand uppfattar en utbildning
som en återvändsgränd.
Olika finansiering och olika krav
Utbildningsformerna styrs av olika regelverk och utbild-
ningarna finansieras på olika sätt beroende på det regelverk som
är tillämpligt. Utbildningar som bedrivs som s.k. komplette-
rande utbildningar finansieras t.ex. helt eller delvis av elev-
avgifter. Vissa berättigar till studiestöd och för andra ut-
bildningar kan statsbidrag lämnas.
Systemet kan uppfattas som oklart och svåröverskådligt både
av den enskilde och av en utbildningsanordnare. Det faktum att
en viss utbildning står under statlig tillsyn, får statsbidrag för
verksamheten och berättigar till studiestöd för den studerande
kan ge intryck av att staten också tar ansvar för utbildningens
innehåll och kvalitet.
Vad gäller vissa utbildningsformer föreskrivs att anordnaren
är ansvarig för att säkerställa att det finns förutsättningar för
effektivitet och kvalitet. Sådana krav kan utgöra villkor för att
anordnaren skall få statliga anslag eller statsbidrag.
Resursfördelningen
En svåröverskådlig utbildningsstruktur minskar möjligheterna
att fatta väl avvägda beslut om inriktning och dimensionering
6
av den eftergymnasiala yrkesutbildningen. En sådan struktur
kan också leda till längre utbildningstider för den enskilde än
nödvändigt. Systemet kan också göra det svårt att på ett
effektivt sätt överblicka vilka resurser som avsätts för
eftergymnasial yrkesutbildning. En mer påtaglig samverkan
mellan regionala och nationella nivåer när det gäller
planeringen av verksamheterna saknas ofta.
Tillsyn, uppföljning och utvärdering
Regler om hur tillsyn skall utövas och uppföljning göras och
vilka krav som skall ställas på anordnare av utbildningar är
olika i olika regelverk. I vissa fall läggs stor vikt vid att
tillämpade kvalitetssystem och formerna för kvalitetskontroller
redovisas noga inför ett godkännande av en viss utbildning.
Regelbunden tillsyn utövas i en del fall. I andra fall görs i
huvudsak en uppföljning i efterhand för att kontrollera
verksamheten. Det finns också olikheter i fråga om finansiella
villkor och hur de medel man får skall redovisas. Olikheterna
beror på utbildningsformernas förutsättningar. När det gäller
t.ex. kompletterande utbildningar görs som regel inte någon
kontinuerlig uppföljning eller kontroll efter det att beslut om
statligt stöd har fattats, med undantag för då beslut omprövas
med regelbundna intervall. Ett särfall är yrkesutbildningen inom
folkhögskolan som i formellt avseende inte i något skede
granskas av någon utanför folkbildningen. Någon oberoende
utvärdering av verksamheterna görs inte kontinuerligt. Ansvaret
för att detta sker är idag otydligt.
Processer inom Europeiska gemenskapen (EG)
Yrkesutbildningen i Sverige påverkas också av processer som
pågår inom EG. Den s.k. Köpenhamnsprocessen utgör yrkesut-
bildningens bidrag till förverkligandet av Lissabonmålen, på så
sätt att den syftar till höjd kvalitet i yrkesutbildningen och ökad
rörlighet över nationsgränserna. Under år 2004 antog minister-
rådet bl.a. gemensamma principer för kvalitetssäkringen i
yrkesutbildningen och för validering av informellt lärande. För
närvarande pågår en konsultationsprocess om Europeiska
7
kommissionens förslag till europeisk referensram för
kvalifikationer för livslångt lärande (EQF), vilken är avsedd att
komplettera de direktiv för ömsesidigt erkännande och
godkännande av yrkeskvalifikationer för s.k. reglerade yrken
som finns sedan tidigare. I dessa sammanhang kan brist på
tydlighet i fråga om en utbildnings nivå och innehåll försvåra
för enskilda med svensk utbildning att bli korrekt bedömda.
Sammanfattning
De nämnda förhållandena ger sammanfattningsvis upphov till
frågor om hur gränserna skall dras mellan det offentliga utbild-
ningsväsendet och enskilda utbildningsanordnare, mellan hög-
skoleutbildning, kvalificerad yrkesutbildning, kommunal på-
byggnadsutbildning, folkbildning och arbetsmarknads-ut-
bildning. De ger även upphov till frågor om samhällets, arbets-
livets och den enskildes ansvar för utbildning och kompetens-
utveckling. Såväl utbildningspolitiska som kulturpolitiska och
arbetsmarknadspolitiska mål tillgodoses med utbildnings-
systemet som redskap. Statens ansvar för utbildningar i sådana
fall där samhället har intresse av att utbildningarna bedrivs, vare
sig de anordnas av offentliga eller privata aktörer, bör klar-
läggas.
Uppdraget
Översyn och analys
En särskild utredare skall göra en översyn och en djupare analys
av den eftergymnasiala yrkesutbildningen utanför högskolan.
Översynen och analysen skall syfta till att identifiera eventuella
luckor och överlappningar mellan alla olika utbildningsformer
som erbjuds idag inom ett och samma ämnesområde för att
finna möjligheter till tydligare gränsdragning, effektivisering
och andra förbättringar av systemet.
8
Struktur och ansvarsfördelning
Eftergymnasiala yrkesutbildningar förekommer i olika former
inom utbildningssystemet. Oklarheter kring vilka likheter och
skillnader som finns och de bakomliggande orsakerna till detta
bidrar till en osäkerhet om olika yrkesutbildningars mål,
innehåll, nivå och värde på arbetsmarknaden. Den främsta
uppgiften för utredaren är att föreslå åtgärder som syftar till att
förtydliga strukturen och ansvarsfördelningen vad gäller den
eftergymnasiala yrkesutbildningen, inom utbildningssystemet
och i förhållande till arbetsmarknadsutbildningen. Utredaren
skall överväga och lämna förslag på en ändamålsenlig
fördelning av uppgifter och ansvar inom staten samt mellan
staten, kommunerna, arbetslivet, privata utbildningsanordnare
och den enskilde.
Utredaren skall analysera och värdera de väsentliga
skillnader och likheter som finns mellan yrkesutbildningarna i
det eftergymnasiala utbildningssystemet.
Utredaren skall lämna de förslag som analysen kan föranleda
och vid behov föreslå förändringar i regelverken.
Säkerställa att utbildningsbehov kan tillgodoses
I utredarens uppdrag ingår att analysera vilka strukturer inom
utbildningssektorn som behöver förändras eller skapas för att
säkerställa att samhällets och särskilt arbetsmarknadens behov
av eftergymnasial yrkesutbildning kan identifieras och
tillgodoses. Ambitionen skall vara att utbildningssystemet
anpassas bättre till det växande behovet av flexibla former för
livslångt lärande.
Behovet av samverkan på nationell och regional nivå
Utredaren skall undersöka behovet av en stärkt samverkan på
regional nivå vid planeringen av den eftergymnasiala
yrkesutbildning som berörs av utredarens uppdrag. Utredaren
skall bedöma på vilket sätt en sådan samverkan skulle påverka
förutsättningarna för prioriteringar på nationell och regional
nivå. Om utredaren kommer fram till att det finns ett behov av
9
en sådan stärkt samverkan skall utredaren lämna förslag på hur
denna skulle kunna åstadkommas.
Möjligheter att bygga på och tillgodoräkna utbildning
Utredaren skall belysa frågan hur utbildning inom olika
utbildningsformer kan byggas på, värderas och tillgodoräknas
om den studerande senare vill läsa vidare samt hur reell
kompetens kan tillgodoräknas i olika utbildningar i skilda
utbildningsformer.
Finansiering av de eftergymnasiala yrkesutbildningarna
De eftergymnasiala yrkesutbildningarna finansieras på olika sätt
beroende på vilka verksamhetsformer de tillhör och enligt
bestämmelser i olika författningar. Utredaren skall analysera
och värdera de olika tillämpade formerna för finansiering och
vid behov föreslå förändringar i regelverken.
Tillsyn, uppföljning och utvärdering
Utredaren skall överväga vilka krav som kan ställas på kvali-
tetssäkringen av utbildningar för vilka enskilda utbildnings-
anordnare får statligt stöd, samt analysera förutsättningarna och
villkoren för att sådant stöd skall kunna lämnas. I detta sam-
manhang skall även kompletterande utbildningar, som står
under statlig tillsyn och åtnjuter stöd i form av momsbefrielse
ingå.
Utredaren skall föreslå hur tillsyn, uppföljning och hur obe-
roende utvärdering bör utformas för att säkerställa effektivitet
och kvalitet i verksamheterna.
EU-direktiv m.m.
EU-direktiv, konventioner eller överenskommelser som är
relevanta i sammanhanget och vilka Sverige har genomfört eller
på annat sätt åtagit sig att följa skall beaktas i utredarens arbete.
Särskilt skall direktiv 92/51/EG beaktas.
10
Utredaren skall också beakta utvecklingen inom
Köpenhamnsprocessen och de verktyg som tas fram där, t.ex en
referensram för kvalifikationer inom det livslånga lärandet.
Samråd
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter,
arbetsmarknadens parter och företrädare för de
utbildningsformer som är berörda av uppdraget. Samråd skall
ske med Sveriges Kommuner och Landsting. Samråd skall även
ske med de utredningar vars uppdrag kan komma att beröra
frågeställningar som utredaren behandlar.
Samråd skall även ske med en referensgrupp som utsetts
inom Regeringskansliet och som består av företrädare för de
departement som närmast berörs av de frågor utredaren skall
behandla.
Övrigt
I övrigt står det utredaren fritt att under utredningens gång
undersöka för utredningsuppdraget närliggande områden om
utredaren bedömer att detta kan vara till gagn för utredningen.
Utredaren har möjlighet att lämna förslag på dessa områden.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 juni 2007.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)