Dir. 2006:34
Arbetslivet som lärmiljö
Kommittédirektiv
Arbetslivet som lärmiljö
Dir.
2006:34
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 2006
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall initiera och stimulera en ökad samverkan
mellan näringsliv och skola för att bättre tillvarata arbetslivet
som lärmiljö och resurs för lärande. Kommittén skall utveckla
samverkansformer mellan skola och arbetsliv som ger elever i
både grundskolan och gymnasieskolan bättre kontakt med
arbetslivet.
Kommittén skall särskilt verka för att förändra flickors och
pojkars attityder till ämnet matematik så att ämnet röner ett ökat
intresse bland ungdomar.
Kommittén skall arbeta till och med den 31 januari 2007.
Kommittén skall vid samma tidpunkt lämna en skriftlig
redogörelse för sitt arbete till Utbildnings- och kulturdeparte-
mentet.
Bakgrund
Arbetslivet som lärmiljö
Ämnen och kurser fungerar som organisatoriska byggstenar i
skolan. De fungerar även som kunskapsmässiga avgränsningar i
undervisningen. Detta kan dock leda till att utbildningen kan
upplevas som sönderstyckad i delar utan tydliga samband. I
både läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskole-
klassen och fritidshemmet (Lpo 94) och läroplanen för de
frivilliga skolformerna (Lpf 94) betonas skolans uppgift att ge
2
överblick och sammanhang. Samverkan med det omgivande
samhället inklusive arbetslivet är ett sätt att ge eleverna
konkreta erfarenheter av kunskapernas tillämpning och stöd för
kommande studie- och yrkesval.
I grundskolan har det under lång tid funnits kontakter med
arbetslivet bl.a. genom studiebesök och s.k. praktisk arbetslivs-
orientering (Prao). Denna verksamhet var tidigare reglerad i
skolförordningen (1971:235). Numera finns kravet på sam-
verkan med arbetslivet angivet i läroplanen. Av departements-
promemorian Samverkan mellan skola och arbetsliv (Ds
2000:62) framgår att skolornas arbete på området uppvisar en
splittrad bild. Vissa skolor arbetar medvetet och med tydliga
mål för samverkan med arbetslivet. Andra skolor samverkar
med arbetslivet i betydligt mindre omfattning.
Riksdagens beslut med anledning av förslagen i proposi-
tionen Kunskap och kvalitet – elva steg för utvecklingen av
gymnasieskolan (prop. 2003/04:140) innebär att en rad åtgärder
för att utveckla kvaliteten i gymnasieskolan kommer att
genomföras från år 2007. Dessutom har regeringen i proposi-
tionen anfört bl.a. att inslag av arbetsplatsförlagt lärande avses
att gälla alla elever i gymnasieskolan, inte bara eleverna på de
yrkesinriktade programmen.
Näringslivet efterfrågar högre kvalitet i gymnasieskolans
yrkesutbildningar. Sammanhangsrelaterade och helhetsinriktade
lärandesituationer kan antas bidra till högre motivation för ut-
bildningen och rimligen en högre måluppfyllelse. Den arbets-
platsförlagda delen av utbildningen är en väsentlig del i detta
sammanhang. Skolverkets rapport nr 153 Arbetsplatsförlagd
utbildning i gymnasieskolan redovisar svårigheter för gymna-
sieskolan att få tillgång till bra utbildningsplatser i näringslivet i
tillräcklig omfattning. Näringslivet efterfrågar även fler stude-
rande på gymnasieskolans och högskolans naturvetenskapliga
och tekniska utbildningar, dvs. på särskilt matematikintensiva
utbildningar. Det är inte minst viktigt att fler kvinnor uppmunt-
ras att söka utbildning och välja yrken inom dessa områden.
3
Matematik – ett ämne med särställning
Högskoleverkets rapport Räcker kunskaperna i matematik? och
rapporten Hög tid för matematik från Nationellt Centrum för
Matematikutbildning är exempel på rapporter som indikerar att
svensk matematikundervisning står inför stora utmaningar.
Regeringen tillsatte därför år 2003 en Matematikdelegation
(dir. 2003:8) för att utarbeta en handlingsplan med förslag till
åtgärder för att förändra attityder till och öka intresset för
matematikämnet samt för att utveckla matematikunder-
visningen. Delegationen lämnade sitt betänkande Att lyfta
matematiken – intresse, lärande, kompetens (SOU 2004:97) till
regeringen hösten 2004. Betänkandet har remissbehandlats.
Resultaten från senare internationella undersökningar som
PISA 2003 och TIMSS 2003 understryker att svenska elevers
kunskaper i matematik inte motsvarar regeringens ambitioner.
Attityder skapas i alla miljöer; i utbildningssammanhang, i
vardagen, i yrkeslivet, via massmedier och i samtal mellan
individer. Positiva förhållningssätt öppnar dörrar till ett nytt
lärande inte bara i skolan utan också senare i vuxenlivet. Ett
upplevt misslyckande i matematik kan i stället begränsa en ung
människas syn på sina möjligheter till yrkesval. Ämnet har
tillskrivits en roll som sorteringsinstrument vilket kan vara en
förklaring till många människors ängslan inför ämnet. Att
föreställningarna om matematikämnet förändras är en viktig
förutsättning för att rent generellt öka matematikkunnandet i
samhället. Att öka intresset för matematik och matematikinten-
siva ämnen kräver både att negativa attityder bearbetas och att
tydligare beskrivningar av matematiken och dess användning
presenteras.
Matematik som bildningsämne
Matematiken som bildningsämne har fler aspekter. Det är vår
äldsta vetenskap med ett rikt kulturarv som flätar samman
ämnet med humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap och
teknik. Grundläggande matematiska idéer som symmetri, sam-
band, strukturer, osäkerhet och ordning har en räckvidd bortom
4
matematikens mer kvantitativa metoder och knyter även
samman ämnet med musik, konst och litteratur.
Matematiken är således ett ”skolämne” som har konkret
koppling till samhälls- och arbetslivet. Emellertid är matema-
tiken i samhället osynlig för många. En satsning på att göra
matematiken och dess tillämpningar synliga, där ämnets
verkliga värde och betydelse visas, är således viktig.
Matematik som medborgarkunskap
Matematik som medborgarkunskap har ibland givits en alltför
begränsad innebörd. I många vardagliga situationer krävs
sannolikt bara grundläggande kunskaper i aritmetik, men för att
verka aktivt i samhället och i yrkeslivet krävs betydligt mer.
Politiska och ekonomiska budskap har ofta matematiskt
innehåll. Människan omges av sociala konstruktioner av mate-
matisk karaktär, t.ex. skatteväsendet och pensionssystemet. Det
är särskilt viktigt att människan utvecklar ett matematiskt
omdöme för att bedöma värdet av och begränsningarna i olika
matematiska konstruktioner, även om hon själv inte alltid kan
utföra beräkningen. Matematiken finns integrerad i många
arbetsuppgifter och de som utför uppgifterna kanske inte själva
uppfattar de matematiska kopplingarna. Men även om färdiga
program utför det matematiska hantverket så behövs
människans omdöme för att kritiskt värdera resultatet och de
använda modellerna.
Matematik som stöd för naturvetenskap och teknik
Matematikämnet utgör en väsentlig del av utbildningarna inom
naturvetenskap och teknik. Antalet elever på naturvetenskapliga
och tekniska utbildningsvägar är troligen starkt kopplat till
intresset för ämnet matematik. Goda matematikkunskaper är en
förutsättning för att lyckas med vidare studier inom dessa o-
råden. Matematiken är även ett nödvändigt och viktigt verktyg
för forskning och utveckling inom naturvetenskap, teknik och
ekonomi. Allt större delar av vår teknik och vår samhälls-
organisation utformas och styrs med hjälp av datoriserade
modeller med matematikinnehåll. Datorsimuleringar och
5
matematiska modeller får en snabbt växande betydelse för att
beskriva strukturer och förlopp inom t.ex. biologi, medicin,
meteorologi och logistik.
Behovet av särskilda insatser
Arbetslivet som lärmiljö
Unga människors etableringsålder på arbetsmarknaden har stigit
drastiskt på senare år. Arbetslivets utveckling mot mer krävande
arbetsuppgifter för medarbetarna innebär att enkla arbets-
uppgifter i hög grad försvinner. Ungdomar får svårigheter att
komma in på arbetsmarknaden utan fullbordade studier. Det
innebär att såväl unga kvinnors som unga mäns bilder av och
kunskap om arbetslivet, dess villkor och olika yrkens arbets-
innehåll, är begränsade. Alltför många elever avbryter i dag sina
studier eller byter studieinriktning i gymnasieskolan på grund
av att det program de valt inte motsvarade förväntningarna.
Grunden för genomtänkta val av fortsatt utbildning i gymnasie-
skolan eller högre utbildning måste därför förbättras.
Grundskolan
Elevers val av studieinriktning och ungas överväganden om
framtida yrkesval sker inte vid ett tillfälle. Det sker i stället
genom en process under hela skoltiden som bl.a. innehåller
samtal med föräldrar och andra vuxna. Det är också viktigt med
impulser från undervisningen och från kontakter med samhälls-
och arbetsliv. Redan i grundskolan bör ungdomarna få en bättre
och bredare kontakt med arbetslivet. Arbetslivet som lärmiljö
måste utnyttjas mer. Planerade studiebesök, temaarbeten och
projekt i och för företagen är exempel på aktiviteter som stärker
ämnesstudierna. I och med att eleverna får inblick i olika yrken
skapas också bättre förutsättningar för dem att välja rätt
studieväg i gymnasieskolan. Ett ökat samarbete mellan skola
och näringsliv ger även skolans studie- och yrkesvägledare och
lärare en mer nyanserad och aktuell bild av såväl arbets-
6
marknadens behov av arbetskraft som skilda yrkens arbets-
innehåll och kompetenskrav.
Gymnasieskolan
Samhällets insatser på utbildningsområdet måste stå i
överensstämmelse med arbetslivets och samhällets behov. Om
en individ skall vara attraktiv på arbetsmarknaden under hela
sin yrkesverksamma tid, måste eleverna redan i grund- och
gymnasieskolan uppfatta utbildningen som intressant och
positiv. Det handlar bl.a. om att eleverna måste uppleva att
utbildningen i gymnasieskolan är relevant för den arbets-
marknad de utbildar sig för. Den snabba teknik- och metod-
utvecklingen inom arbetslivet ställer stora krav på utbildningens
innehåll och aktualitet. Delar av yrkesutbildningen i gymnasie-
skolan är därför obligatoriskt förlagda till arbetslivet.
Skolverkets undersökningar visar att eleverna är mycket
positiva till denna del av utbildningen. Teori och praktik stöder
varandra till en helhet och lärandet blir djupare och mer
motiverande för eleven.
En uppgift för framtiden är därför att arbeta för att fler
företag ser nyttan av att ta emot elever i olika åldrar för t.ex.
studiebesök, arbetsplatsförlagt lärande eller för att genomföra
teman, projekt eller gymnasiearbeten i och för företag. På
samma sätt är det en uppgift för skolan att ta tillvara de
möjligheter som yrkeslivet ger att berika undervisningen och att
främja skolans kunskapsmål. Som ett alternativ till den mer
traditionellt genomförda yrkesutbildningen i gymnasieskolan
bedömer regeringen i den tidigare nämnda propositionen
(prop. 2003/04:140) även att en lärlingsutbildning bör införas i
gymnasieskolan.
Såväl regeringen som arbetsmarknadens organisationer har i
olika sammanhang uppmärksammat behovet av en närmare
samverkan mellan skola och arbetsliv. Goda exempel finns där
enskilda skolor och branscher genom samverkan skapat attrak-
tiva gymnasieutbildningar. Sådana utbildningar ger näringslivet
större möjligheter att rekrytera den personal som efterfrågas.
7
Att vidareutveckla samverkan mellan skola och arbetsliv är ett
ansvar för båda dessa parter.
Matematik i arbetslivet
Matematiken i arbetslivet är ett viktigt tema för att skapa
positiva föreställningar om ämnet. Regeringen delar
Matematikdelegationens bedömning (SOU 2004:97 s. 112) att
intresset för matematikämnet kan öka, bl.a. genom att arbets-
och näringslivets matematikanvändning levandegörs. Före-
trädare för näringsliv och fackliga organisationer framhåller
ofta vikten av goda matematikkunskaper, utan att alltid ge
konkreta exempel. Skola och högre utbildning har inte heller
lyckats tillräckligt väl med att yrkesanknyta sina matema-
tikutbildningar. Matematiken i arbetslivet möjliggör en över-
bryggning mellan ämnet och övriga ämnen i skolan. Genom
ämnets tillämpning inom företagens administration, till-
verkning, materialhantering etc. åskådliggörs kopplingen till
bl.a. ekonomi, samhällskunskap, de naturvetenskapliga ämnena
och teknik.
Företrädare för företag kan t.ex. genom besök i skolan
beskriva och exemplifiera den matematik som olika yrkes-
grupper utnyttjar i företaget. Alternativt kan skolans elever och
lärare besöka arbetsplatser för att där ta del av hur och i vilka
situationer matematiken kommer till nytta. Elevbesök kan också
organiseras så att eleverna mer aktivt får uppgifter att söka och
finna matematiska tillämpningar i den verksamhet som presen-
teras vid studiebesök på företag. Ytterligare uppföljning kan
sedan ske i den ordinarie undervisningen i skolan. En mer
avancerad form av inventering av matematikanvändningen i
företag skulle kunna genomföras som ett gymnasiearbete för
elever med särskilt intresse för matematik. Andra exempel på
samverkan mellan skola och företag inom matematikområdet
kan vara statistiska undersökningar som efterfrågas av före-
tagen. Kund- och marknadsundersökningar kan vara sådana
autentiska uppgifter som bearbetas och presenteras med hjälp
av matematiska verktyg och modeller.
8
Bättre samarbete och nya kontaktytor mellan näringsliv,
yrkesliv och skolan behöver skapas. Syftet kan vara dels att visa
vilken matematik som utnyttjas och tillämpas i olika yrkes-
sammanhang, dels att mer generellt synliggöra matematiken
som företeelse och verktyg i arbetslivet för att skapa intresse för
ämnet som sådant. Särskilt intressant är användning och
tillämpning av matematik inom yrkesområden där den normala
yrkesutbildningen sker genom gymnasieskolans yrkesinriktade
program. Samverkan om sådana projekt kan även leda till nya
kompetensutvecklingsmöjligheter för såväl skolans lärare som
företagens personal.
Uppdrag till Myndigheten för skolutveckling
Myndigheten för skolutveckling har fått regeringens uppdrag
(dnr U2006/564/G) att initiera och genomföra utvecklingsin-
satser för att höja kvaliteten i matematikundervisningen i hela
skolväsendet. Satsningen skall bl.a. omfatta stöd till kompetens-
utveckling, framtagning av verklighetsnära undervisnings-
material och kunskapsöversikter. Uppdraget innefattar också att
stimulera och stödja samverkan mellan skola och högskola samt
mellan skola och näringsliv.
Regeringen bedömer att det, utöver insatser på området från
Myndigheten för skolutveckling, finns behov av att företrädare
för arbetslivet engageras särskilt i arbetet med att stimulera
samverkan mellan skola och arbetsliv och att öppna företagen
mot skolan.
Uppdraget
Kommittén skall initiera och stimulera en ökad samverkan
mellan näringsliv och skola på nationell, regional och lokal nivå
för att bättre tillvarata arbetslivet som lärmiljö och resurs för
lärande. Arbetet skall bedrivas på sådant sätt att det på sikt kan
leda till en högre kvalitet i utbildningen, fler elever på natur-
vetenskapliga och tekniska utbildningsvägar och att näringslivet
lättare kan få den kompetenta arbetskraft som efterfrågas.
9
Kommittén skall utveckla samverkansformer mellan arbets-
liv och skola som skall syfta till att elever i både grundskola och
gymnasieskola får en helhetssyn och ett perspektiv på sin
utbildning.
Samverkansformerna skall även bidra till att flickor och
pojkar får grundläggande kunskaper om arbetslivets villkor och
olika yrkens arbetsinnehåll samt till att levandegöra olika
ämnens tillämpning i arbetslivet. I uppdraget ingår att verka för
att företag och skolor utvecklar samverkansformer som ger
stadga åt ett långsiktigt samarbete.
Kommittén skall särskilt verka för att förändra attityder till
och öka intresset för ämnet matematik. Genom att förklara
vilken matematik som tillämpas i olika yrken och att generellt
synliggöra matematiken som företeelse och verktyg i arbets-
livet, kan intresse skapas för ämnet som sådant.
Kommittén skall undersöka om det inom näringslivet finns
material, som visar eller beskriver matematiska tillämpningar
och som skolväsendet kan få tillgång till för att utnyttja i under-
visningen på olika nivåer.
Kommittén skall, i den del som avser insatser för att skapa
ökat intresse för matematikämnet, samverka med Myndigheten
för skolutveckling som enligt beslut av regeringen den
2 februari 2006 har ett särskilt uppdrag inom området. I de delar
som uppdraget berör gymnasieskolans yrkesinriktade utbild-
ningar, skall samverkan även ske med Yrkesutbildningsdelega-
tionen (U 2004:07).
Kommittén skall arbeta till och med den 31 januari 2007.
Kommittén skall vid samma tidpunkt lämna en skriftlig redo-
görelse för sitt arbete till Utbildnings- och kulturdepartementet.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)