Dir. 2006:72
Tilläggsdirektiv till utredningen Från
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till utredningen Från
socialbidrag till arbete (S 2005:01)
Dir.
2006:72
Beslut vid regeringssammanträde den 14 juni 2006
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredaren ska analysera konsekvenserna av att frångå den
gällande principen om att beakta samtliga inkomster vid be-
dömningen av behovet av ekonomiskt bistånd för barnfamiljer.
Analysen ska endast avse situationer då ersättningsnivåerna i
barnbidraget och andra relevanta transfereringar till barn-
familjer förändras. Utredaren ska särskilt belysa marginal- och
inlåsningseffekter för hushållen och effekter för den kommu-
nala ekonomin. Utgångspunkten ska vara i linje med ur-
sprungsuppdraget, dvs. att stärka de ekonomiska drivkrafterna
för arbete. Utifrån denna analys ska en sammanvägd bedömning
göras av om det är lämpligt att frångå gällande principer för
biståndsprövning.
Bakgrund
Ekonomiskt bistånd
Det ekonomiska biståndet fungerar som ett yttersta skyddsnät
för människor som har tillfälliga försörjningssvårigheter. Enligt
4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453; SoL) är det endast den
som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem till-
godosedda på annat sätt som har rätt till bistånd för sin försörj-
ning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. Försörj-
ningsstödet är uppdelat i en för hela landet gällande norm (riks-
2
normen) samt i en del som gäller rätt till ersättning för skäliga
kostnader för ett antal andra behovsposter.
Den biståndssökande är skyldig att efter förmåga bidra till
sin försörjning. Det viktigaste sättet att själv tillgodose sina be-
hov är genom inkomst från arbete. Det innebär även en skyldig-
het för den enskilde att i första hand använda sig av de generella
förmåner och ersättningar som han eller hon har rätt till såsom
arbetslöshetsersättning, bostadsbidrag, barnbidrag etc. Vidare
ska även tillgångar som den enskilde kan förfoga över eller få
tillgång till i första hand användas. En individuell prövning ska
alltid göras vid bedömning av rätten till ekonomiskt bistånd.
Det ekonomiska biståndets konstruktion som yttersta
skyddsnät innebär därför att varje ökning av inkomst, såväl från
arbete som generella förmåner och ökning av tillgångar, leder
till en motsvarande minskning av biståndet.
Ekonomiskt bistånd till hushåll med barn lämnas i praktiken
främst till ensamstående kvinnor med barn. Under 2004 hade
38 200 ensamstående mödrar, 5 700 ensamstående fäder samt
27 500 sammanboende par med barn ekonomiskt bistånd.
Kopplingen mellan försörjningsstöd och barnbidrag
Vid bedömning av behovet av ekonomiskt bistånd ska barn-
bidraget, såväl som andra transfereringar, räknas som inkomst.
När barnbidraget höjs minskar försörjningsstödet i motsvarande
mån. För en del barnfamiljer som får ekonomiskt bistånd inne-
bär därför en barnbidragshöjning inte någon ökad ekonomisk
standard, utan endast ett byte från ett kommunalt stöd till en
statlig transferering. För vissa barnfamiljer kan dock barn-
bidragshöjningen innebära att inkomsterna ökar så mycket att
de når över gränsen för rätt till ekonomiskt bistånd. I dessa in-
komstlägen kan en höjning av barnbidraget således innebära att
vissa familjer inte behöver söka bistånd hos socialtjänsten.
Detta är naturligtvis positivt, eftersom de därmed slipper den
noggranna och återkommande prövning som alltid måste göras
samt att marginaleffekterna vid framtida inkomsttillskott
minskar betydligt.
3
Ensamstående kvinnor med barn samt familjer där en eller
båda föräldrarna är födda utomlands utgör ekonomiskt särskilt
utsatta grupper. Dessa grupper är överrepresenterade bland bi-
ståndsmottagarna och behöver ofta bistånd under långa perio-
der, vilket innebär särskilda påfrestningar för barnen i dessa
familjer. En stor del av dessa barnfamiljer har dessutom eko-
nomiskt bistånd som enda försörjning förutom ersättningar från
socialförsäkringen.
Uppdraget
Det har framförts kritik mot att en barnbidragshöjning i många
fall inte leder till någon förstärkning av den disponibla inkoms-
ten för familjer som får sin försörjning genom ekonomiskt bi-
stånd.
Utredningen Från socialbidrag till arbete (S 2005:01) får
därför i uppdrag att analysera konsekvenserna av att frångå den
gällande principen om att beakta samtliga inkomster vid be-
dömningen av behovet av ekonomiskt bistånd för barnfamiljer.
Analysen ska endast avse situationer då ersättningsnivåerna i
barnbidraget och andra relevanta transfereringar till barn-
familjer förändras. Utredaren ska särskilt belysa marginal- och
inlåsningseffekter för hushållen och effekter för den kommu-
nala ekonomin. Utgångspunkten ska vara i linje med ursprungs-
uppdraget, dvs. att stärka de ekonomiska drivkrafterna för ar-
bete. Utifrån denna analys ska sedan en sammanvägd bedöm-
ning göras av om det är lämpligt att frångå nu gällande prin-
ciper för biståndsprövning.
I analysen ingår att beskriva konsekvenserna för det ekono-
miska biståndssystemet som helhet av en sådan förändring.
Vidare ska utredningen analysera konsekvenserna för den en-
skilde biståndsmottagaren och för socialtjänstens bistånds-
handläggning. Redovisningen ska också innehålla analyser av
effekter för kvinnor och män såväl som för inrikes födda och
utrikes födda biståndsmottagare. Analysen ska också beskriva
konsekvenserna för barn.
4
Utredningen ska samråda med Socialstyrelsen som fått i
uppdrag av regeringen den 14 juni 2006 att göra en analys av
försörjningsstödet, särskilt avseende riksnormen.
Enligt direktiven (dir. 2005:10) ska utredningen redovisa sitt
uppdrag senast den 1 november 2006. Utredningstiden förlängs
härmed. Utredningen ska redovisa sitt uppdrag senast den
25 januari 2007.
(Socialdepartementet)