Dir. 2006:73
Överlåtelse av rättigheter till offentligt
Kommittédirektiv
Överlåtelse av rättigheter till offentligt
framförande
Dir.
2006:73
Beslut vid regeringssammanträde den 21 juni 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera och klargöra vilka möjlig-
heter Sveriges Television AB (SVT) bör ha att vidareförsälja
rättigheter till offentligt framförande med hänsyn till den
grundläggande principen att sändningarna skall vara tillgängliga
för allmänheten utan villkor om särskild betalning utöver erlagd
TV-avgift. Även Sveriges Radio AB (SR) och Sveriges Utbild-
ningsradio AB (UR) skall omfattas av analysen i den mån det är
befogat. Eventuella komplikationer i rättighetshänseende skall
värderas och vägas mot den principiella utgångspunkten om
finansieringen av programföretagens verksamhet.
Gränsdragningen mellan programföretagens kärnverksamhet
och kompletterande verksamhet å ena sidan och sidoverksamhet
å andra sidan skall belysas i sammanhanget, liksom de rättig-
heter för programföretagen som följer av bestämmelserna i
upphovsrättslagen (1960:729). Utredaren skall lämna de förslag
till författningsändringar som analysen kan ge anledning till.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
29 september 2006.
Bakgrund
Enligt nu gällande anslagsvillkor för Sveriges Television AB
(SVT) skall företagets sändningar riktade till Sverige vara till-
gängliga för allmänheten utan villkor om särskild betalning ut-
över erlagd TV-avgift (punkt 8). Motsvarande bestämmelser
2
finns i anslagsvillkoren för Sveriges Radio AB (SR) och
Sveriges Utbildningsradio AB (UR). Detta är en grundläggande
princip för radio och TV i allmänhetens tjänst och slår fast
verksamhetens icke-kommersiella karaktär och självständighet.
I propositionen Viktigare än någonsin! Radio och TV i all-
mänhetens tjänst 2007–2012 (prop. 2005/06:112) föreslås att
denna grundläggande princip skall tas in i lagen (1989:41) om
TV-avgift. I propositionen anges att bestämmelsen innebär att
någon ytterligare betalning än TV-avgiften inte får tas ut av
programföretagen när sändningarna är riktade till Sverige (se
I samma proposition har regeringen föreslagit att program-
företagens kärnverksamhet skall vara att producera och sända
radio- och TV-program till allmänheten. Vid sidan av detta kan
programföretagen, för att utveckla kärnverksamheten och för att
förbättra möjligheterna för allmänheten att tillgodogöra sig
denna, också bedriva kompletterande verksamhet. Med kom-
pletterande verksamhet avses sådan verksamhet som syftar till
att komplettera och stärka kärnverksamheten, t.ex. verksamhet
på Internet. Företagens tilldelning av TV-avgiftsmedel från
rundradiokontot skall i första hand finansiera kärnverksamheten
i företaget men kan också användas för kompletterande verk-
samhet. Programföretagen kan dessutom i begränsad omfattning
bedriva sidoverksamhet. Den kan t.ex. avse försäljning av
program, programidéer och rättigheter och uthyrning av lokaler.
I propositionen anges också att företagen inte bör bedriva någon
sidoverksamhet som riskerar att skada kärnverksamheten eller
som kan uppfattas strida mot de grundläggande principer som
gäller för denna. All sidoverksamhet skall bära sina egna kost-
nader, särredovisas och i övrigt bedrivas på ett konkurrens-
neutralt sätt.
Riksdagen har beslutat i enlighet med regeringens förslag
Riksdagens tillkännagivande
SVT har i en skrivelse till kulturutskottet pekat på oklarheter
med den nuvarande regleringen. Enligt SVT avser punkten 8 i
3
anslagsvillkoren endast rätten att ta betalt av den som tar emot
sändningen för egen räkning medan SVT enligt upphovs-
rättsliga regler har rätt att ta betalt för sändningar som offentlig-
görs för allmänheten av t.ex. restaurangägare. SVT har vidare
anfört att det är oklart vilka riktlinjer som skall gälla för
bedrivande av sidoverksamheter. Mot bakgrund av detta har
riksdagen som sin mening givit regeringen till känna att det
finns ett behov av att närmare analysera och klargöra vissa
aspekter av denna frågeställning (bet. 2005/06:KrU28, rskr.
2005/06:323).
En av de frågor som utskottet anser bör klargöras är vilka
möjligheter SVT har att vidareförsälja rättigheter till offentlig
visning och hur denna verksamhet förhåller sig till den grund-
läggande principen att SVT:s sändningar skall vara tillgängliga
för allmänheten utan villkor om särskild betalning utöver erlagd
TV-avgift. Utskottet framhåller att det är angeläget att regel-
verket inte lägger onödiga hinder i vägen för SVT när det gäller
företagets ställningstagande i upphovsrättsliga frågor.
En annan fråga som utskottet anser behöver klargöras är
gränsdragningen mellan kärnverksamhet och kompletterande
verksamhet å ena sidan och sidoverksamhet å andra sidan.
Utskottet anser att det är angeläget att SVT så snart som
möjligt får klarhet i vilka villkor som skall gälla och att det
därför är av stor betydelse att analysen genomförs skyndsamt.
Vidare anför utskottet att det är önskvärt att regeringen, om
analysen utmynnar i förslag som bör underställas riksdagen,
återkommer med förslag i sådan tid att det finns möjlighet för
riksdagen att behandla ärendet under hösten 2006.
Uppdraget
Utredaren skall analysera och klargöra vilka möjligheter främst
SVT bör ha att vidareförsälja rättigheter till offentligt fram-
förande med hänsyn till den grundläggande principen att sänd-
ningarna skall vara tillgängliga för allmänheten utan villkor om
särskild betalning utöver erlagd TV-avgift. Även de två andra
företagen inom public service-sfären, SR och UR, skall om-
fattas av analysen i den mån det är befogat. De komplikationer i
4
rättighetshänseende som kan bli följden om SVT exempelvis
inte kan begära ersättning för offentligt framförande av TV-
sändningar i restauranger, kaféer o.dyl., skall värderas och
vägas mot den principiella utgångspunkten för finansieringen av
programföretagen.
Gränsdragningen mellan främst SVT:s men även SR:s och
UR:s kärnverksamhet och kompletterande verksamhet å ena
sidan och sidoverksamhet å andra sidan skall belysas i sam-
manhanget, liksom de rättigheter för programföretagen som
följer av bestämmelserna i upphovsrättslagen (1960:729).
Om utredaren bedömer att gällande bestämmelser behöver
förtydligas eller ändras, skall utredaren lägga fram de förslag till
författningsändringar som analysen kan ge anledning till. Eko-
nomiska och andra konsekvenser av eventuella förslag, för
såväl de tre programföretagen som andra aktörer, skall analy-
seras ur ett brett perspektiv och redovisas.
Arbetsformer och redovisning
Utredaren skall ha ingående kontakter med främst SVT men
även med SR och UR samt andra berörda aktörer.
Uppdraget skall slutredovisas senast den 29 september 2006.
(Utbildnings-
och
kulturdepartementet)