Dir. 2006:86

Nationellt styrdokument för vård och

Kommittédirektiv

Nationellt styrdokument för vård och

omsorg om äldre

Dir.

2006:86

Beslut vid regeringssammanträde den 13 juli 2006.

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare tillkallas för att ta fram ett förslag till na-

tionellt styrdokument för vård och omsorg om äldre. Styrdoku-

mentet skall utifrån de nationella målen för äldrepolitiken ge

främst de anställda inom vård och omsorg om äldre målinriktad

vägledning till den människosyn och de värderingar som skall

genomsyra arbetet inom vård och omsorg om äldre. Styrdoku-

mentet skall också kunna användas som vägledning vid kom-

munernas planering och vid uppföljning och utvärdering av mål

och resultat. Styrdokumentet skall också rikta sig till de äldre

och deras anhöriga. Det är av särskild betydelse att det natio-

nella styrdokumentet belyser faktorer som har betydelse för

kvinnors och mäns lika rätt, för de nationella minoriteterna samt

för den ökande kulturella och språkliga mångfalden i vård och

omsorg om äldre. Till utredningen skall det knytas en referens-

grupp med representanter för de politiska partierna, för kom-

munerna och för landstingen samt för fackliga, pensionärs- och

andra organisationer. Utredaren skall även lämna förslag om

styrdokumentets formella status och förslag till nödvändiga för-

fattningsändringar.

Bakgrund

De grundläggande värderingar som uttrycks i socialtjänstlagens

(2001:453; SoL) portalparagraf, 1 kap. 1 § – demokrati, jämlik-

2

het, solidaritet och trygghet – ger kommunerna frihet att an-

passa insatser efter skiftande behov och önskemål. I 3 kap. 3 §

SoL föreskrivs att insatserna skall vara av god kvalitet och att

kvaliteten fortlöpande skall utvecklas och säkras. Insatserna

skall enligt 4 kap. 1 § tillförsäkra den enskilde en skälig lev-

nadsnivå. I 5 kap. 4 § anges att socialnämnden skall verka för

att äldre människor får möjlighet att leva och bo självständigt

under trygga förhållanden och ha en aktiv och meningsfull till-

varo i gemenskap med andra. Av 5 kap. 5 § framgår att kom-

munens socialnämnd skall verka för att äldre människor får

goda bostäder och ge dem som behöver det stöd och hjälp i

hemmet och annan lättåtkomlig service. Kommunen skall också

inrätta särskilda boendeformer för äldre som behöver särskilt

stöd.

I 18 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763; HSL) ges kom-

munen en skyldighet att erbjuda en god hälso- och sjukvård åt

dem som bor i särskilda boendeformer. En kommun får även

erbjuda hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård). Genom

avtal har cirka hälften av landets kommuner övertagit ansvaret

från landstinget för hemsjukvård även i ordinärt boende.

Till skydd för den enskilde finns i 14 kap. 2 § SoL bestäm-

melser om skyldighet att anmäla missförhållanden. För hälso-

och sjukvården finns sådana bestämmelser i 2 kap. 7 § och 6

kap. 4 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och

sjukvårdens område. Socialstyrelsen har tillsyn över social-

tjänsten i landet och länsstyrelserna har tillsyn över kommuner-

nas socialtjänst. Över hälso- och sjukvården har Socialstyrelsen

tillsyn. För ledning vid tillämpningen av SoL utfärdar Social-

styrelsen allmänna råd.

I fråga om bland annat handläggning och dokumentation

finns Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS

2006:5) Dokumentation vid handläggning av ärenden och

genomförande av insatser enligt SoL, LVU, LVM och LSS.

Inom hälso- och sjukvården är Socialstyrelsens möjlighet att

utfärda föreskrifter större.

3

Nationella mål och kommunal självstyrelse

Riksdagen beslutade i juni 1998 om Nationell handlingsplan för

äldrepolitiken (prop.1997/98:113, bet. 1997/98:SoU24, rskr.

1997/98:307). Fyra nationella mål som anger inriktningen för

äldrepolitiken lades fast. Vården och omsorgen om äldre omfat-

tas av dessa mål. De nationella målen är att äldre skall kunna

leva ett aktivt liv och ha inflytande i samhället och över sin var-

dag, kunna åldras i trygghet och med bibehållet oberoende, be-

mötas med respekt samt ha tillgång till god vård och omsorg.

En central utgångspunkt för att målen skall kunna nås är att

vård och omsorg om äldre präglas av kvalitet och likvärdighet

oavsett var i landet man bor och oavsett i vilka former verk-

samheten bedrivs.

Regeringsformen ger ramar både för statens styrning och för

den kommunala självstyrelsen. Mellan krav i speciallagstiftning

på nationell likvärdighet och lokalt beslutsutrymme kan det

uppstå ett visst motsatsförhållande. Vikten av ett nationellt styr-

dokument för vård och omsorg om äldre och hur detta utformas

måste därför noga vägas mot vikten av den kommunala själv-

styrelsen.

Behovet av en utredning

Kommuner och landsting ansvarar för vården och omsorgen om

äldre personer och för att de nationella målen förverkligas. Vård

och omsorg om äldre har de senaste 15 åren utvecklats till att

allt oftare möta människor i komplicerade situationer och med

omfattande behov. Svårighetsgraden i verksamheten kommer

även fortsättningsvis att öka vilket ställer stora krav på fortsatt

stöd för utvecklingsarbete. Vård och omsorg om äldre har blivit

mer sammansatt och fordrar allt mer av samverkan över organi-

sationsgränser och över gränserna för olika professioner. Till

bilden hör också att förväntningarna och kraven från enskilda

äldre och deras anhöriga eller närstående också förändrats.

Vård och omsorg om äldre skall utifrån vars och ens lika rätt

i lika hög grad tillgodose såväl kvinnors som mäns behov. De

4

språkliga minoriteterna och den ökande språkliga och kulturella

mångfalden i samhället och befolkningen medför att ytterligare

aspekter kommer till i arbetet med vård och omsorg om äldre.

Redan i dag och ännu mer i en nära framtid kommer de anställ-

da i vård och omsorg om äldre att möta äldre personer med

olika social och kulturell bakgrund och ursprung, olika erfaren-

heter och skilda förväntningar.

Regeringen aviserade i propositionen Nationell utvecklings-

plan för vård och omsorg om äldre (prop. 2005/06:115) att en

utredning bör tillsättas med uppgift att ta fram ett nationellt

styrdokument för vård och omsorg om äldre. I propositionen

anfördes bland annat att ett nationellt styrdokument är av strate-

gisk betydelse för att stödja och påskynda det lokala utveck-

lingsarbetet. Det är angeläget att kvaliteten inom vård och

omsorg om äldre utvecklas när det gäller såväl metoder som

arbetssätt. Det behövs ett styrdokument som ger en tydlig bild

av värdegrunden och uppdraget samt vad vård och omsorg om

äldre genom sina insatser skall åstadkomma för de äldre och

deras närstående. Människosyn, värderingar och etiska förhåll-

ningssätt behöver göras tydliga i den dagliga verksamheten för

att kvaliteten i innehållet skall utvecklas och tilliten skall öka.

För anställda skall ett nationellt styrdokument ge stöd i det

dagliga arbetet, ge större tydlighet åt yrket och stödja yrkesut-

veckling och därmed bidra till ökad yrkesstatus. För den en-

skilde och dennes anhöriga kan klarhet om vad vården och om-

sorgen skall åstadkomma också skapa större trygghet. Med in-

formation och kunskap om vad vården och omsorgen skall

åstadkomma kan den äldre personen få ett större inflytande över

hur insatserna skall utformas. Ett nationellt styrdokument ger

också beslutsfattare vägledning för att kunna forma det lokala

uppdraget för vård och omsorg om äldre.

Erfarenheterna från förskoleområdet visar på den positiva

betydelse som tillkomsten av en särskild läroplan för förskolan

haft för utvecklingen. Läroplanen har fastställts genom förord-

ning och har därmed större tyngd än det tidigare Socialstyrel-

sens allmänna råd om pedagogiskt program för förskolan. Det

är regeringens mening att det även inom äldreområdet behövs

ett samlat styrdokument som ger beslutsfattare, verksamhetsan-

5

svariga, personal och de äldre och deras anhöriga en gemensam

målbild av vad vård och omsorg om äldre skall åstadkomma.

Uppdraget

En särskild utredare skall ta fram ett förslag till nationellt styr-

dokument för vård och omsorg om äldre. Styrdokumentet skall

utifrån de nationella målen för äldrepolitiken ge främst de

anställda målinriktad vägledning till den människosyn och de

värderingar som skall genomsyra arbetet inom vård och omsorg

om äldre. Styrdokumentet skall också kunna användas som

vägledning vid kommunernas planering och vid uppföljning och

utvärdering av resultat i förhållande till nationella mål. Styrdo-

kumentet skall också rikta sig till de äldre och deras anhöriga.

Styrdokumentet skall fylla det viktiga syftet att fungera som

en vägledning i planering och genomförande av det konkreta

dagliga arbetet där den enskildes integritet och självbestäm-

mande utgör utgångspunkten. Styrdokumentet bör behandla det

sociala innehållet i äldreomsorgen och bemötande av äldre och

anhöriga vid till exempel måltider och i måltidssituationer.

Styrdokumentet skall också behandla frågor om möjligheter till

deltagande i samhällets aktiviteter samt möjligheter att kunna

bestämma över sin vardag och ha inflytande över vården och

omsorgen. Det skall ge ökad tydlighet kring de nationella målen

och det innehåll och de kvaliteter som verksamheterna skall

sträva efter att uppnå. Det nationella styrdokumentet för vård

och omsorg om äldre skall dock inte vara en katalog över olika

rättigheter eller detaljreglera hur ofta en viss insats skall ges.

Det är av särskild betydelse att det nationella styrdokumentet

belyser faktorer som har betydelse för kvinnors och mäns lika

rätt, för de nationella minoriteterna samt för den ökande kultu-

rella och språkliga mångfalden i vård och omsorg om äldre.

Utredaren skall överväga för- och nackdelar när det gäller

den formella status det nationella styrdokumentet skall ha.

Utredaren skall även föreslå hur det nationella styrdokumentet

skall utvärderas och utvecklas fortsättningsvis.

Till utredningen skall det knytas en referensgrupp med

representanter för de politiska partierna, för kommuner och för

6

landsting samt för fackliga, pensionärs- och andra organisatio-

ner.

Författningsreglering

Om utredaren finner att införandet av ett nationellt styrdoku-

ment kräver författningsreglering skall utredaren föreslå de för-

fattningsändringar som behövs.

Övrigt

Om förslagen påverkar kostnader för staten, landstingen eller

kommunerna skall en beräkning av dessa kostnader redovisas.

Om förslagen medför ökade kostnader för staten, landstingen

eller kommunerna skall utredaren föreslå en finansiering. Utre-

daren skall även i övrigt redovisa förslagens konsekvenser

enligt vad som följer av bestämmelserna i 14 och 15 §§ kom-

Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2008.

(Socialdepartementet)