Dir. 2006:88
Utvärdering av statens stöd till idrotten
Kommittédirektiv
Utvärdering av statens stöd till idrotten
Dir.
2006:88
Beslut vid regeringssammanträde den 17 augusti 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera om effekterna av statens
stöd till idrotten stämmer överens med de av riksdag och
regering angivna syftena med stödet och föreslå en framtida
inriktning av stödet. Utgångspunkten är att inte förändra den
ansvarsfördelning som råder mellan staten och idrottsrörelsen.
Utredaren skall bland annat
• föreslå lämpliga indikatorer för att mäta effekterna
av stödet,
• utvärdera det samlade statliga stödet till idrotten,
inklusive stödet från AB Svenska Spel, för att belysa
vilka effekter stödet haft,
• bedöma om stödet till idrotten kan kanaliseras på ett
sådant sätt att antalet stödformer minskas och
likvärdiga krav ställs på stöden,
• kartlägga i vilken omfattning Riksidrottsförbundets
verksamhet innefattar myndighetsutövning och
överväga i vilken utsträckning bestämmelserna i
förvaltningslagen (1986:223) bör tillämpas inom den
del av Riksidrottsförbundets verksamhet som
innefattar myndighetsutövning,
• redovisa den kunskap som finns om idrottens bety-
delse för folkhälsan, särskilt dess betydelse för
flickors och pojkars samt unga kvinnors och unga
mäns hälsa,
2
• analysera resultatet av det stöd som ges för att skapa
förutsättningar för framgångsrika elitidrottare.
Utredaren skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 31 januari
2008. Om utredaren bedömer det lämpligt får delbetänkanden
presenteras under arbetets gång.
Bakgrund
Den nationella idrottspolitikens tre grundstenar
I december 1999 beslutade riksdagen om riktlinjer för statens stöd
till idrotten i enlighet med förslagen i propositionen En idrotts-
politik för 2000-talet (prop. 1998/99:107, bet. 1999/2000:KrU3,
rskr. 1999/2000:52).
I propositionen angav regeringen att den nationella idrotts-
politiken på 2000-talet bör bygga på tre grundstenar. För det
första angavs en tydlig strävan att i samhällsplanering, i skolans
arbete och i andra sammanhang uppmuntra och ge möjligheter
till barns, ungdomars och vuxnas motion och idrott i syfte att
främja en god folkhälsa. För det andra angavs att ett aktivt stöd
skall ges till en fri och självständig idrottsrörelse byggd på ide-
ellt engagemang och som bedriver en bred verksamhet och vär-
nar om god etik, som ger lika förutsättningar för kvinnor och
män, som arbetar aktivt för integration samt värnar om
demokratisk fostran. För det tredje angavs att elitidrotten också
till viss del består av kommersiell underhållning som har ett
värde genom att den ger många människor förströelse och
glädje, men att den skall bedrivas utan offentliga subventioner.
Regeringen ansåg att staten som bidragsgivare inte till någon
del skall ställa upp mål för idrottsrörelsens egen verksamhet.
Staten skall däremot ställa upp mål och riktlinjer för sin bi-
dragsgivning. Det är statens ansvar att, gentemot såväl idrotts-
rörelsen som samhället i övrigt, vara tydlig i fråga om vad sta-
ten vill uppnå med statsbidraget. Genom att ange syftet med
bidragsgivningen anger staten vad den förväntar sig att bidraget
främst skall leda till. Däremot föreskrivs inte hur detta skall gå
till. Riksdagen godkände de syften med statsbidraget som re-
geringen lade fram i propositionen.
3
Av propositionen framgår det också att regeringen anser att
de resurser som samhället ställer till förfogande för idrottsrörel-
sens verksamhet bör användas för att nå ut till och aktivera
människor som vill delta i organiserad idrottsverksamhet eller
väljer att motionerna för eget välbefinnande. Barns och ungdo-
mars intresse för idrott och motion bör stimuleras och de bör
ges möjligheter att utöva inflytande över och ta ansvar för sitt
idrottande. Detta gäller även äldre människor och personer med
funktionshinder. Människor i olika åldrar med olika social
bakgrund bör vidare ges lika förutsättningar att efter eget
intresse delta i idrottsverksamhet. Integration och god etik bör
vara ledstjärnor för stödets användning. Statsbidraget bör
däremot inte användas till verksamheter med kommersiellt
syfte.
I propositionen angav regeringen vidare att uppföljning och
utvärdering av idrottsrörelsens egen verksamhet är en uppgift
för idrottsrörelsen själv och bör ingå som ett naturligt inslag i
den löpande verksamheten. Uppföljningar och utvärderingar bör
ge underlag för idrottsrörelsen att kunna bedöma sin verksam-
het i förhållande till de egna mål som har satts upp och indikera
om verksamheten behöver ges en annan inriktning eller på an-
nat sätt förändras. Statens övergripande ansvar är att följa upp
hur stödet till idrotten används och stödets betydelse för sam-
hället och den enskilde.
Utgångspunkten för idrottsstödets långsiktiga effekter är väl-
färdspolitisk. Regeringen ansåg i propositionen att idrott är en
välfärdsfaktor som alla människor som så önskar skall ha
tillgång till oberoende av ålder, kön, social och etnisk
tillhörighet eller fysiska och psykiska förutsättningar.
Regeringen ansåg vidare att stödet till idrotten bör följas upp
och utvärderas regelbundet och att statens stöd bör utvärderas
på ett sådant sätt att dess effekter för främst folkhälsan,
jämställdheten och integrationen kan bedömas.
Statens stöd till idrotten
Lagen (1995:361) om överlämnande av förvaltningsuppgifter
till Sveriges Riksidrottsförbund anger att förbundet prövar frå-
4
gor om fördelning av statsbidrag till idrottsverksamhet i enlig-
het med vad regeringen bestämmer. Regeringen har i förord-
ningen (1999:1177) om statsbidrag till idrottsverksamhet när-
mare angett hur Riksidrottsförbundet får fördela statsbidraget.
Regeringen beslutar också varje år om statens stöd till idrotten
dels i regleringsbrev avseende anslaget 30:1 Stöd till idrotten
under utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid,
dels i beslut om riktlinjer till Riksidrottsförbundet.
Med statens stöd till idrotten avses i detta fall stödformerna
statsanslaget, det årliga bidraget från AB Svenska Spel till
Riksidrottsförbundet samt idrottens andel av AB Svenska Spels
överskott som främst betalas ut till lokala idrottsföreningar för
barn- och ungdomsverksamhet. Sedan 2003 har medel inom
ramen för den statliga fyraåriga miljardsatsningen Handslaget
betalats ut till Riksidrottsförbundet. Även dessa medel ingår i
statens stöd till idrotten. För 2006 utbetalas totalt 1 475 000 000
kronor som bidrag till idrottsrörelsen över statsanslaget och från
AB Svenska Spel.
Riksrevisionens granskning av idrottsstödet och riksdagens
ställningstagande till granskningen
Riksrevisionen har i sin granskningsrapport Offentlig förvalt-
ning i privat regi – statsbidrag till idrottsrörelsen och folkbild-
ningen (RIR 2004:15) angett att om staten väljer att delegera
förvaltningsuppgifter till en privaträttslig organisation skall or-
ganisationens myndighetsutövning, enligt Riksrevisionens me-
ning, i möjligaste mån också omfattas av det regelverk som
gäller övrig offentlig förvaltning. Enligt Riksrevisionens be-
dömning är detta av vikt såväl från rättssäkerhetssynpunkt som
för möjligheten att kontrollera och få insyn i hur statliga medel
hanteras. Riksrevisionen anser därför att Riksidrottsförbundets
myndighetsutövande förvaltningsuppgifter bör omfattas av
tillämpliga delar av förvaltningslagen.
Riksrevisionen har i sin granskning funnit brister såväl i re-
geringens styrning av statsbidragen till idrottsrörelsen som i
regeringens kontroll, uppföljning och återrapportering till riks-
dagen. Enligt Riksrevisionens bedömning är det svårt att klar-
5
göra regeringens möjligheter att styra statsbidragen eftersom det
finns en konflikt mellan idrottsrörelsens fria roll och statens
behov av att säkerställa att syftet med statsbidragen uppfylls.
Riksrevisionen anser också att regeringens rapportering i
budgetpropositionen saknar viktig information och jämförbar
statistik som gör det möjligt att bedöma i vad mån syftena med
statsbidragen uppfylls. Det saknas också statliga utvärderingar
av stödet som underlag för bedömningar av i vilken utsträck-
ning det statliga stödet går till avsedda ändamål. Granskningen
visar vidare att de medel som idrottsrörelsen får från AB
Svenska Spel inte redovisas i statsbudgeten och därmed inte blir
föremål för sedvanlig budgetprövning eller omfattas av utgifts-
taket.
Riksrevisionens styrelse ansåg i sin framställning till riksda-
gen (2004/05:RRS7) med anledning av Riksrevisionens rapport
att det är angeläget att den statliga styrningen av stödet till id-
rottsrörelsen genomförs på ett sådant sätt att syftena med bi-
dragsgivningen säkerställs. Styrelsen konstaterade vidare att
regeringen i budgetpropositionen för 2005, med anledning av
rekommendationerna i Riksrevisionens rapport, utvecklat åter-
rapporteringen till riksdagen. Styrelsen ansåg samtidigt att yt-
terligare insatser av detta slag behövs. Styrelsen underströk att
det som underlag för en sådan förbättrad redovisning kan behö-
vas fördjupade utvärderingar av resultatet av de statliga insat-
serna, särskilt när det gäller insatser av idrottsrörelsen riktade
till barn och ungdomar.
Riksdagen delade styrelsens uppfattning att återrapporte-
ringen till riksdagen av bidragsanvändningen bör förbättras och
framhöll i anslutning till detta att den ansvarsfördelning som har
lagts fast mellan å ena sidan riksdag och regering och å andra
sidan idrottsrörelsen bygger på att staten har ett grundläggande
förtroende för idrottsrörelsen. Samtidigt har båda sidor ett in-
tresse av att verksamheten utvärderas så att fler kan få kunskap
om resultaten av idrottssatsningarna. Det är visserligen varken
riksdag eller regering som fastställer målen för idrottsrörelsens
egen verksamhet, men riksdagen har behov av att kunna be-
döma graden av måluppfyllelse i samband med sin årligen åter-
kommande budgetbehandling. Riksdagen menade att det, som
6
Riksrevisionens styrelse förordat, kan ske genom att regeringen
i budgetpropositionen redovisar utvärderingar inom avgränsade
delar av området där uppnådda resultat ställs mot de mål som
idrottsrörelsen har ställt upp för verksamheten. Det kan också
ske genom en mer utbyggd resultatinformation som spänner
över en flerårsperiod och som belyser hur verksamheten inom
olika delområden utvecklas sett i skenet av de syften som riks-
dag och regering har angett för stödet. Riksdagen instämde i allt
väsentligt i de förslag som styrelsen för Riksrevisionen fört
fram beträffande behovet av förbättrad återrapportering till
riksdagen av stödet till idrottsrörelsen. Riksdagen gav reger-
ingen sin mening till känna (bet. 2004/05:KrU6, rskr.
2004/05:196).
Uppdrag
Utgångspunkter
Utredaren skall utvärdera om effekterna av statens stöd till
idrotten stämmer överens med de av riksdag och regering
angivna syftena med stödet. Utgångspunkten är att inte förändra
den ansvarsfördelning som råder mellan staten och idrotts-
rörelsen.
På grundval av bland annat de studier som genomförts skall
utredaren göra en samlad bedömning av i vilken utsträckning
statens syften med stödet till idrotten infriats. Utredaren skall
vidare beakta de resultat som redovisas i Riksidrottsförbundets
utvärdering av effekterna av den särskilda satsningen
Handslaget, inhämta de erfarenheter och slutsatser som gjorts
av Riksidrottsförbundets projekt Idrottsresurser på lika villkor
samt Ungdomsstyrelsens studie av föreningsidrottens påverkan
på ungdomar Unga och föreningsidrotten (Ungdomsstyrelsens
skrifter 2005:9). Utredaren skall i sitt arbete särskilt
uppmärksamma statens stöd till idrottens folkhälsosyfte liksom
behovet av en ökad jämställdhetsintegrering av stödet. Den
rådande ojämlika fördelningen av hälsa mellan människor i
samhället är ytterligare en utgångspunkt.
7
Generella effekter av statens stöd till idrotten
Statens stöd till verksamhet av gemensam natur inom idrottsrö-
relsen skall enligt regeringens riktlinjer främja idrottsverksam-
het i hela landet, stödja sådan verksamhet som främjar integra-
tion, jämställdhet, god etik och ökat deltagande av kvinnor och
män i alla åldrar samt motverka dopning, våld och diskrimine-
ring.
Förutsättningarna för att utöva idrott varierar mycket mellan
olika delar av landet samt mellan storstäder och små samhällen
på landsbygden. Utredaren skall därför bedöma hur statens stöd
bidrar till att barn, ungdomar och vuxna samt personer med
funktionshinder i olika delar av landet kan utöva idrott utifrån
sina egna förutsättningar och önskemål. I detta sammanhang
ska utredaren ta hänsyn till de olika regionala och kommunala
förutsättningar som finns och som påverkar möjligheten att
utöva idrott i olika delar av landet.
Utredaren skall klarlägga i vilken utsträckning statens stöd
till idrotten bidrar till att alla människor som så önskar kan
utöva sådan idrott som organiseras inom ramen för
Riksidrottsförbundets verksamhet. Utredaren skall vidare
analysera om och i så fall hur stödet till idrotten medverkar till
ökad integration t.ex. genom att skapa möjligheter till
deltagande för alla oavsett etnisk och kulturell bakgrund eller
genom att stödja idrottsrörelsens arbete mot rasism, främlings-
fientlighet, homofobi och diskriminering. Utredaren skall också
kartlägga i vilken utsträckning stödet till idrotten används inom
ramen för de storstadspolitiska lokala utvecklingsavtalen.
Utredaren skall klargöra hur Riksidrottsförbundets utgångs-
punkter för fördelning av statsbidraget till specialidrottsförbun-
den förhåller sig till statens syften med bidraget.
Utredaren skall bedöma om motion och idrott utanför Riks-
idrottsförbundets verksamhet bör stödjas och i så fall lämna för-
slag på hur detta skall ske.
Utredaren skall utvärdera det samlade statliga stödet till id-
rotten, inklusive stödet från AB Svenska Spel, för att belysa
vilka effekter det statliga stödet haft. Utredaren skall också
bedöma om stödet till idrotten kan kanaliseras på ett sådant sätt
8
att antalet stödformer minskas och likvärdiga krav ställs på
stöden.
Utredaren skall lämna förslag på hur ett
jämställdhetsperspektiv skall beaktas för statens stöd till
idrotten, som det är uttryckt i regeringens proposition Makt att
forma samhället och sitt eget liv – nya mål i
jämställdhetspolitiken (prop. 2005/06:155).
Utredaren skall lämna förslag till framtida inriktning av
statens stöd och lämpliga indikatorer för att mäta effekterna av
stödet.
Riksrevisionen konstaterar i sin granskning av statsbidragen
till idrotten och folkbildningen, Offentlig förvaltning i privat
regi (RiR 2004:15), att regeringsformen medger att förvalt-
ningsuppgifter delegeras till privaträttsliga organ som t.ex.
Riksidrottsförbundet och Folkbildningsrådet. Riksrevisionen
konstaterar dock det att övergripande offentligrättsliga
regelverket inte med automatik gäller när ideella organisationer
agerar i myndighets ställe. Utredaren skall kartlägga i vilken
omfattning Riksidrottsförbundets verksamhet innefattar
myndighetsutövning och överväga i vilken utsträckning
bestämmelserna i förvaltningslagen (1986:223) bör tillämpas
inom den del av Riksidrottsförbundets verksamhet som
innefattar myndighetsutövning. Om bedömningen görs att det
finns skäl att ändra författningar får utredaren lägga fram
förslag till sådana ändringar.
Särskilt om idrottens betydelse för barn och ungdomar
Statens stöd skall enligt regeringens riktlinjer för barn- och
ungdomsverksamhet ge flickor och pojkar, unga kvinnor och
män mellan 7 och 20 år goda möjligheter att utöva idrott. Ung-
domsstyrelsen har på uppdrag av regeringen analyserat folk-
hälso- och folkrörelseperspektivet i idrottspolitiken utifrån ung-
domars egna upplevelser. Studien Unga och föreningsidrotten
visar att idrotten har stor betydelse i många flickors och pojkars
liv. Den har hög status i ungdomskulturen och är en mycket
omfattande fritidsaktivitet, både om man ser till antalet delta-
gare och den tid som läggs ner. Föreningsidrotten når dock,
9
enligt studien, inte fullt ut sina ambitioner att olika kategorier
unga skall medverka i föreningsidrotten.
Studien skall vara en utgångspunkt för utvärderingen av stö-
dets effekter för barn och ungdomar. Utredaren skall också be-
akta de erfarenheter som Barnombudsmannen har av flickors
och pojkars möjligheter till idrott och syn på sitt idrottande.
Utvärderingen skall knyta an till det nationella övergripande
målet för folkhälsopolitiken som är att skapa samhälleliga för-
utsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolk-
ningen. Verksamheten inom idrottsrörelsen kan spela en viktig
roll i arbetet för att bland barn och ungdomar förebygga bruk av
bl.a. tobak, alkohol och narkotika samt motverka övervikt och
fetma. Effekten av sådana förebyggande insatser stärks om in-
satserna görs tidigt och medvetet. Skolan är en viktig mötes-
plats för barn och ungdomar. Samverkan mellan skolan och id-
rottsföreningar är viktig för att i anslutning till skolans ordinarie
verksamhet aktivera fler barn och ungdomar i fysisk aktivitet.
Utredaren skall redovisa den kunskap som finns om idrottens
betydelse för folkhälsan, särskilt dess betydelse för flickors och
pojkars samt unga kvinnors och mäns hälsa.
Mellan åren 2000 och 2005 har det statliga lokala aktivitets-
stödet till barn- och ungdomsidrotten mer än fördubblats. Stödet
baseras på antalet sammankomster och deltagartillfällen och
beräknas proportionellt efter dessa variabler. Cirka 40 procent
av stödet baseras på flickors idrottande och ca 60 procent på
pojkars idrottande.
Utredaren skall analysera vilka effekter och vilken betydelse
det ökade lokala aktivitetsstödet har haft för föreningarnas barn-
och ungdomsverksamhet. Utredaren skall i detta sammanhang
undersöka om de nuvarande reglerna är väl avvägda eller om de
riskerar att likrikta och bromsa utvecklingen av verksamheten.
Utredaren skall också undersöka om de nuvarande reglerna
stimulerar barn och undomar i olika åldrar att idrotta utifrån
sina intressen, behov och förutsättningar eller om de bidrar till
en för tidig specialisering av barn och ungdomars idrottande.
Utredaren skall analysera i vilken omfattning flickors och
pojkars, unga kvinnors och unga mäns egna intressen, åsikter
och förutsättningar påverkar det egna idrottandet och
10
verksamhetens utformning. Särskild uppmärksamhet skall
ägnas frågan om idrottens möjligheter att fortsatt engagera
flickor i tonåren samt frågan om i vilken utsträckning barn och
ungdomar med funktionshinder, flickor från familjer med låg
utbildningsnivå och utrikes födda flickor ges möjlighet att delta
i olika idrottsverksamheter på lika villkor som andra barn och
ungdomar. Utredaren skall ta del av barns och ungdomars egen
syn på sitt idrottande genom att informera sig om de
undersökningar som har genomförts på området.
Den särskilda satsningen Handslaget kommer att avslutas
den 30 juni 2007. Riksidrottsförbundet har i uppdrag att senast
den 15 december 2007 redovisa resultatet av den fyråriga sats-
ningen. Utredaren skall så långt möjligt beakta resultatet av
utvärderingen av Handslagssatsningen.
Underhållnings- och elitidrottens betydelse
Att utöva idrott är en källa till glädje och välbefinnande för
många människor. Idrottsevenemang förmår även att locka
många åskådare till arenor och till TV-sändningar. Elitidrotten
har ofta ett stort underhållningsvärde och skapar förebilder för
många barn och ungdomar.
Stöd till elitidrott ges bland annat i form av bidrag till
specialidrottsförbunden, en särskild talangsatsning, stöd till
riksidrottsgymnasierna och genom idrottens ut-
vecklingscentrum. Utredaren skall analysera resultatet av det
stöd som ges för att skapa förutsättningar för framgångsrika
elitidrottare.
Former för utredarens arbete
Utredaren skall samråda med Riksidrottsförbundet och andra
idrottsorganisationer samt berörda myndigheter, forsknings-
institutioner och övriga organisationer och informera sig om de
utvärderingsinsatser som initierats av bl.a. Riksidrottsförbundet.
Utredaren skall även beakta Folkrörelseutredningens arbete (Ju
2005:12, dir. 2005:117), Statens folkhälsoinstituts och
Livsmedelsverkets uppdrag med underlag till handlingsplan för
11
goda matvanor och ökad fysisk aktivitet (S2005/1274/FH)
liksom andra för uppdraget relevanta pågående studier och
utredningar.
Utredningen skall genomgående integrera ett
jämställdhetsperspektiv i sina analyser och förslag. En
förutsättning för det är att all individbaserad statistik samlas in,
presenteras, kommenteras och analyseras med kön som
genomgående och övergripande indelningsgrund, om det inte
finns särskilda skäl mot detta. Om könsuppdelad statistik saknas
skall det påpekas.
Utredaren skall integrera ett barnperspektiv i de analyser och
förslag där flickor och pojkar berörs.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 31 januari
2008. Om utredaren bedömer det lämpligt får delbetänkanden
lämnas under arbetets gång.
(Justitiedepartementet)