Dir. 2007:14

Utredning om ratificering av den

Kommittédirektiv

Utredning om ratificering av den

internationella konventionen om kontroll och

hantering av fartygs barlastvatten och

sediment

Dir.

2007:14

Beslut vid regeringssammanträde den 15 februari 2007

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare skall granska förutsättningarna för Sverige

att ratificera den internationella konventionen om kontroll och

hantering av fartygs barlastvatten och sediment som antogs

2004 av den internationella sjöfartsorganisationen, IMO.

Sjöfartsverkets rapport av den 25 februari 2005 till

regeringen skall ligga till grund för utredningen. Utredaren skall

klargöra såväl de utestående frågor som tas upp i

Sjöfartsverkets rapport som eventuella frågeställningar som

framkommit efter rapportens överlämnande. Utredaren skall

mot bakgrund av ovanstående också föreslå lämpliga

författningstexter.

Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 2 januari

2008.

Bakgrund

Världshandelsflottan uppskattas årligen transportera 3–4

miljarder ton barlastvatten över hav, sjöar och vattendrag. Med

fartygs barlastvatten transporteras marina växter och djur samt

bakterier och virus till områden som de inte kan sprida sig till

naturligt. Introduktion av främmande arter är en av de främsta

2

orsakerna till minskad biologisk mångfald genom att inhemska

arter slås ut. Det är nästan omöjligt att bekämpa och utrota en

art som introducerats i havsmiljön.

Främmande organismer som spritts genom barlastvatten kan

orsaka stor ekologisk och ekonomisk skada i den nya miljön

genom att sprida infektioner i dricksvattentäkter, slå ut

inhemska arter, ersätta arter som har ett högt ekonomiskt värde,

förstöra fisk- och musselodlingar, täppa igen vattenintag till

industrier, förstöra rekreationsmiljöer m.m. I Sveriges

närområde är Östersjön särskilt känslig för etablering av

främmande arter. Detta innanhav är dels en förhållandevis ung

miljö med få inhemska arter, dels utsatt för stora

miljöstörningar samt föremål för en omfattande internationell

sjöfart. Sårbara vattensystem är också Mälaren och Vänern,

som båda är viktiga dricksvattentäkter samtidigt som där

bedrivs internationell sjöfart.

Problematiken med främmande organismer som sprids med

barlastvatten är skälet till att IMO den 13 februari 2004 antog

en ny internationell konvention om kontroll och hantering av

fartygs barlastvatten och sediment. Konventionen omfattar

juridiskt bindande regler för hantering av barlastvatten och

stöds av en rad riktlinjer för hur reglerna skall genomföras på

ett effektivt sätt. Av de fjorton tilltänkta riktlinjerna har för

närvarande elva antagits av IMO.

Den dag då konventionen träder i kraft skall alla fartyg som

omfattas av konventionen antingen 1) skifta barlastvatten i

vattenområden med ett djup på minst 200 meter och minst 50

nautiska mil från närmaste land, 2) behandla barlastvattnet med

godkända system så att koncentrationen av skadliga

vattenlevande organismer och patogener inte överstiger angivna

gränsvärden, 3) lämna barlastvattnet till mottagningsanordning i

land eller 4) använda någon annan godkänd metod för hantering

av barlastvatten. Under en övergångsperiod 2009–15 skall

fartygen successivt upphöra med att skifta barlastvatten till

havs. Från och med 2016 skall det inte längre vara möjligt att

skifta barlastvatten till havs.

Konventionen träder i kraft tolv månader efter den dag då

minst 30 stater, vars handelsflottor sammanlagt motsvarar minst

3

35 procent av världshandelsflottans bruttodräktighet, har

ratificerat konventionen.

Ett effektivt genomförande av konventionen skulle betydligt

minska riskerna för att främmande arter introduceras, etablerar

sig och orsakar problem. Bland annat skulle man öka

möjligheterna att i framtiden använda vattenresurser utan ökade

kostnader för bekämpning av skadliga främmande organismer

och rening av vatten.

Sverige har, genom att ratificera konventionen om biologisk

mångfald, förbundit sig att hindra introduktionen av främmande

arter som kan hota den biologiska mångfalden och människors

hälsa. Sverige har också åtaganden inom bl.a.

Helsingforskommissionen och Nordsjökonferensen. En

ratificering av den internationella konventionen om kontroll och

hantering av fartygs barlastvatten och sediment skulle bidra till

uppfyllandet av dessa mellanstatliga åtaganden.

Sjöfartsverkets utredning och utestående frågeställningar

Sjöfartsverket fick den 7 oktober 2004 i uppdrag av regeringen

att i samråd med Naturvårdsverket utreda och redovisa vilka

författningsändringar som krävs för att Sverige skall kunna

ratificera den internationella konventionen om kontroll och

hantering av fartygs barlastvatten och sediment. Sjöfartsverket

skulle vidare föreslå andra åtgärder för att underlätta

genomförandet av konventionens bestämmelser samt analysera

konsekvenserna av konventionens bestämmelser och av

eventuella föreslagna åtgärder. Verket skulle också belysa vilka

övriga internationella arbeten som pågår i syfte att begränsa

utsläppen av främmade organismer till de hav som omger

Sverige.

I en rapport den 25 februari 2005 redovisade Sjöfartsverket

sitt uppdrag. Sjöfartsverket framhåller i sin rapport en rad

utestående frågeställningar som skulle behöva klargöras inför

en ratificering av konventionen, bl.a. följande:

4

• vilken ansvarsfördelning som bör gälla mellan de

myndigheter som kommer att beröras av det nya

regelverket,

• vilka de budgetära konsekvenserna blir för stat,

kommuner och privata företag,

• vilka principer som bör gälla för att täcka de ökade

kostnaderna för stat och kommuner,

• om det behövs en ny lag eller om befintlig lagstiftning

kan utvidgas med de regler som krävs för att införliva

konventionens krav,

• om havsrättskonventionen ger jurisdiktion i den

ekonomiska zonen och vilken verkställande jurisdiktion

som i så fall gäller,

• om nationell lagstiftning – såsom miljöbalken

(1998:808), lagen (1980:424) om åtgärder mot

förorening från fartyg och nationell lagstiftning om

industrisekretess – är förenlig med konventionens

regler,

• vilka konsekvenser som ett försenat ikraftträdande av

konventionen skulle leda till,

• om Sverige, i avvaktan på att system för behandling av

barlastvatten skall bli tillgängliga, kan utfärda dispenser

från kravet på skifte av barlastvatten.

I Sjöfartsverkets rapport redovisas också en rad frågeställningar

av mer teknisk karaktär som behöver klargöras inför

ratificeringen, bl.a. följande:

• vilka de biologiska konsekvenserna kan bli om man

inrättar områden för barlastvattenskifte i svensk

ekonomisk zon,

• om det är möjligt att begränsa ett område för skifte av

barlastvatten till att enbart gälla för fartyg som under

sin färd inte passerat områden där skifte kan ske,

• hur övriga Östersjöstater ser på inrättande av särskilda

barlastvattenskiftesområden alternativt ett allmänt

förbud mot sådana områden i Östersjön,

5

• om Sverige – antingen själv eller tillsammans med sina

grannländer – bör införa tilläggsåtgärder för att

förebygga, minska och eliminera överföring av

främmande organismer,

• om Sverige bör ta fram program för att testa och

bedöma ny teknik för behandling av barlastvatten i

enlighet med konventionens regler samt vilken

myndighet som i så fall bör ansvara för detta,

• om det är praktiskt möjligt att inom sex timmar efter

provtagningstillfället analysera barlastvatten,

• om hamnar och varv bör installera

mottagningsanordningar för barlastvatten och sediment,

hur detta bör ske samt hur de inlämnade substanserna

bör hanteras.

Uppdraget

Utredaren skall redovisa förutsättningarna för att Sverige skall

kunna ratificera den internationella konventionen om kontroll

och hantering av fartygs barlastvatten och sediment.

Utgångspunkt för utredningen är de utestående

frågeställningar som lyfts fram i Sjöfartsverkets rapport av den

25 februari 2005. De viktigaste av dessa frågeställningar återges

i ovanstående avsnitt. Vidare skall såväl IMO:s hantering av

regelverket efter konventionens antagande som den tekniska

utveckling som skett inom området efter denna tidpunkt beaktas

i redovisningen.

Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda

myndigheter och organisationer. I utredningen skall särskild

vikt läggas vid regelförenkling. Utredaren skall lämna en

konsekvensbedömning av föreslagna åtgärder. Om de

föreslagna åtgärderna innebär kostnader för stat eller kommuner

skall finansieringsförslag lämnas. Om de föreslagna åtgärderna

innebär kostnader för privata företag skall samråd ske med

Näringslivets regelnämnd.

Utredaren skall mot bakgrund av ovanstående redovisning

föreslå lämpliga författningstexter.

6

Redovisning av uppdraget

Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 2 januari 2008.

(Näringsdepartementet)