Dir. 2007:29
Samordnat insolvensförfarande
Kommittédirektiv
Samordnat insolvensförfarande
Dir.
2007:29
Beslut vid regeringssammanträde den 19 april 2007
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall överväga hur förfarandet för företagsrekon-
struktion kan förbättras och samordnas med konkursförfarandet.
I uppdraget ligger att utreda om det är lämpligt att införa ett
samlat förfarande för företagsrekonstruktion och konkurs.
Vidare skall utredaren lämna förslag om skuldnedsättning
för överskuldsatta företagare med personligt ansvar för företa-
gets skulder. I ett samhällsekonomiskt perspektiv är det av be-
tydelse att en seriös företagare snabbt kan komma tillbaka efter
en konkurs, ofta mer erfaren och med större utsikter till fram-
gång.
Utredaren skall också undersöka varför privatpersoner som
är så skuldsatta att de inom överskådlig framtid inte kan betala
sina skulder inte söker, eller inte beviljas, skuldsanering. Utre-
daren skall, beroende på vad undersökningen visar, föreslå åt-
gärder som underlättar för dessa gäldenärer att ta sig ur över-
skuldsättningen.
Utredaren skall slutligen lämna förslag till lagändringar som
innebär att förbudet mot att i konkurs återvinna skatter och av-
gifter avskaffas.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 september 2008.
2
Behovet av en utredning
En väl fungerande insolvensrätt är en förutsättning för entrepre-
nörskap, företagande och tillväxt. Insolvenslagstiftningen behö-
ver förbättras i ett företagar- och tillväxtperspektiv, särskilt med
avseende på små och medelstora företag. Lagstiftningen bör
tillhandahålla de verktyg som erfordras för en effektiv hantering
av företag i ekonomisk kris. Företagande är ett risktagande och
det måste finnas en balans mellan å ena sidan att främja riskta-
gande och acceptera misslyckanden och å andra sidan att mot-
verka en snedvriden konkurrens och illojala beteenden. Insol-
vensrätten påverkar också privatpersoners ekonomiska och so-
ciala förhållanden. Långvarig överskuldsättning skapar sociala
problem och utanförskap vilket i sin tur leder till kostnader för
samhället. Det är alltså angeläget att lagstiftningen har den
samhällsekonomiskt mest effektiva utformningen.
Konkurslagen (1987:672) utgör grunden i den svenska in-
solvensrätten. Konkurs innebär att en gäldenärs samlade till-
gångar tvångsvis tas i anspråk för att betala borgenärernas ford-
ringar. Enligt lagen (1996:764) om företagsrekonstruktion kan
en näringsidkare som har betalningssvårigheter få till stånd en
rekonstruktion av företaget i ett särskilt förfarande utan kon-
kurs. Enligt skuldsaneringslagen (2006:548) kan fysiska perso-
ner som är så skuldsatta att de inte kan antas ha förmåga att be-
tala sina skulder inom en överskådlig framtid helt eller delvis
befrias från ansvar för betalningen av sina skulder.
I vissa avseenden har det riktats kritik mot den nuvarande
lagstiftningen.
Förfarandet vid företagsrekonstruktion anses vara tidsödande
och kostsamt. Regleringen anses inte vara anpassad för betal-
ningssvårigheter i mindre företag. En annan sida av problemet
är att företag genom att rekonstruktionsförfarandet inleds kan
undvika konkurs under en i sammanhanget lång tid. Kraven för
att en ansökan skall beviljas är i huvudsak formella. Misslyckas
rekonstruktionen, vilket inte är ovanligt, har ytterligare tid och
resurser gått åt utan någon nytta för företaget, borgenärerna och
samhällsekonomin. När sedan företaget försätts i konkurs, åter-
står ofta inte någon egendom alls som kan täcka fordringarna.
3
En väsentlig del av kritiken gäller brister i samordningen
mellan lagen om företagsrekonstruktion och konkurslagen.
Båda lagarna ger möjlighet till rekonstruktion av företag som
har drivits såsom juridiska personer. Rekonstruktion enligt la-
gen om företagsrekonstruktion innebär att den juridiska perso-
nen rekonstrueras (företagsrekonstruktion). Rekonstruktion ge-
nom konkurs innebär däremot typiskt att den juridiska personen
avvecklas men att verksamheten eller delar av den säljs till en
annan fysisk eller juridisk person (verksamhetsrekonstruktion).
Antalet företagsrekonstruktioner är mycket litet i förhållande till
antalet verksamhetsrekonstruktioner genom konkurs. Kritiken
mot den nuvarande lagstiftningen gäller både den bristande
samordningen mellan de två förfarandena och de skilda materi-
ella regleringarna.
Det finns i och för sig goda skäl till att de materiella reglerna
kring konkurs respektive företagsrekonstruktion skiljer sig åt.
Skillnaderna kan dock få till följd att särintressen styr valet av
förfarande på bekostnad av allmänintresset. Ett exempel är att
gäldenärens avtal behandlas olika. I en företagsrekonstruktion
är huvudregeln att avtal fortsätter att gälla, medan en verksam-
hetsrekonstruktion genom konkurs innebär att avtal upphör.
Viljan att komma ur ett avtal kan då komma att styra valet av
insolvensförfarande. Ägare och borgenärer med säkerhet kan
gynnas av att en verksamhet rekonstrueras genom konkurs. Om
verksamheten flyttas över till en ny juridisk person, tyngs den
inte längre av gamla skulder till oprioriterade borgenärer.
För leverantörer och andra oprioriterade fordringsägare in-
nebär en verksamhetsrekonstruktion genom konkurs i regel
större förluster än en lyckad företagsrekonstruktion. Detta gäller
även om borgenärerna inom ramen för företagsrekonstruktionen
tvingas att genom ett fastställt ackord avstå en del av sina ford-
ringar. En verksamhetsrekonstruktion genom konkurs har också
andra nackdelar. Genom att delar av skuldbördan kan lyftas bort
från en verksamhet uppnår denna en obefogad konkurrensför-
del. Detta kan i sin tur medföra att verksamheten kan drivas
vidare trots att den ur ett samhällsekonomiskt perspektiv inte är
lönsam. Dessa förhållanden torde också vara en förklaring till
den negativa attityd som finns hos näringsidkare till andra när-
4
ingsidkare som gått i konkurs. Leverantörer och konkurrenter
ser att verksamheten fortsätter med samma ägare och i samma
lokaler men utan ansvar för de skulder som den numera upplös-
ta juridiska personen har.
Mot denna bakgrund bör det utredas om insolvenshantering-
en kan förbättras genom att lagstiftningen görs mera samord-
nad.
Vidare behöver en möjlighet till skuldnedsättning för när-
ingsidkare utredas. Många företagare har ett obegränsat person-
ligt ansvar för skulder i verksamheten. En del av dem har drivit
verksamheten under enskild firma och har därmed direkt kom-
mit att ansvara för alla skulder i verksamheten. Andra har drivit
den som en juridisk person men har på grund av borgensåta-
ganden eller andra skäl blivit solidariskt ansvariga för den juri-
diska personens skulder. Fysiska personer behåller ansvaret för
kvarvarande obetalda skulder efter en konkurs. Privatpersoner
kan få skuldsanering under vissa förutsättningar, men närings-
idkare är i praktiken utestängda från den möjligheten trots att
just de löper stor risk att drabbas av överskuldsättning. Den som
fortfarande bedriver näringsverksamhet får beviljas skuldsane-
ring endast om det finns särskilda skäl med hänsyn till närings-
verksamhetens ringa omfattning och enkla beskaffenhet. För
många företagare leder verksamhetens misslyckande till en pri-
vatekonomisk katastrof och en skuldbörda som under lång tid
omöjliggör alla försök att starta företag på nytt. Redan sociala
skäl talar alltså för att det bör finnas en möjlighet till skuldned-
sättning även för näringsidkare. Dessutom är det – ur ett sam-
hällsekonomiskt perspektiv – viktigt att en seriös företagare
snabbt kan komma tillbaka efter en konkurs, ofta mer erfaren
och med större utsikter till framgång. Samtidigt är det viktigt att
respekten för ingångna avtal inte urholkas. Frågan om skuld-
nedsättning för näringsidkare har sådant samband med ett sam-
ordnat insolvensförfarande att de båda frågorna bör utredas
samtidigt.
En näraliggande fråga som också behöver utredas är de s.k.
evighetsgäldenärernas situation. Det rör sig om privatpersoner
som är så skuldsatta att de inom en överskådlig framtid inte kan
betala sina skulder. Orsakerna till varför de inte söker, eller inte
5
beviljas, skuldsanering torde variera. Från flera håll har det
framförts att det finns ett behov av åtgärder för att underlätta för
dem att ta sig ur överskuldsättningen. En anpassning av skuld-
bördan skulle underlätta för den enskilde att själv påverka sin
situation genom eget arbete till nytta för sig själv, för borgenä-
rerna och för samhället. I denna del behöver analyseras dels
varför det fortfarande, mer än tio år efter tillkomsten av skuld-
saneringsinstitutet, förekommer evighetsgäldenärer, dels vad
som kan göras för att minska problemen.
Slutligen finns det behov av att ta fram ett underlag för att
avskaffa förbudet mot att i konkurs återvinna betalda skatter
och avgifter till konkursboet. Förmånsrätten för skatter och av-
gifter avskaffades den 1 januari 2004 på förslag av Förmåns-
rättskommittén i betänkandet Nya förmånsrättsregler (SOU
1999:1). Kommittén föreslog också att förbudet mot återvinning
av inbetalda skatter och avgifter skulle avskaffas. Den dåvaran-
de regeringen valde att inte genomföra detta förslag. Riksdagen
uttalade dock att även återvinningsförbudet borde avskaffas och
uppdrog åt regeringen att ta fram ett förslag om detta (bet.
2002/03:LU17 och rskr. 2002/03:22). Ett avskaffande av åter-
vinningsförbudet ger upphov till en del följdfrågor, bl.a. när det
gäller konsekvenserna för en företrädares ansvar enligt skatte-
lagstiftningen. Också dessa behöver utredas. Det finns visst be-
redningsunderlag i Förmånsrättskommitténs överväganden, men
det behöver kompletteras.
En särskild utredare bör utses och ges följande uppdrag.
Uppdraget
Ett samordnat förfarande
En av utredarens uppgifter är att överväga hur ett förfarande för
företagsrekonstruktion kan förbättras och samordnas med kon-
kursförfarandet.
Det övergripande syftet med ett samordnat insolvensförfa-
rande skall vara att ta till vara borgenärernas intressen. En ut-
gångspunkt är att förfarandet skall vara tillämpligt på alla slags
gäldenärer men så flexibelt att varje gäldenär kan hanteras på
6
det sätt som lämpar sig bäst i det enskilda fallet, samtidigt som
samhällets och borgenärernas kostnader minimeras. Det är sär-
skilt viktigt att små och medelstora företag ges möjlighet till ett
effektivt förfarande för ackord eller företagsrekonstruktion. En
annan utgångspunkt är att både företagsrekonstruktion och
verksamhetsrekonstruktion skall vara möjliga i det samordnade
förfarandet. Vidare skall parterna ha stor frihet att i mån av
enighet och överenskommelser disponera över processen och
utfallet. Lagstiftningen skall också leda till förutsebara resultat
så att frivilliga uppgörelser underlättas. Ekonomisk brottslighet
skall motverkas och missbruk av lagstiftningen förhindras.
Utredaren skall sträva efter en ordning där företag som be-
döms ha förutsättningar att bli lönsamma rekonstrueras, där o-
lönsamma avvecklas och där hänsyn tas till alla berördas intres-
sen.
I arbetet med att samordna förfarandena behöver utredaren
ta ställning till en rad frågor, formella och materiella, där det i
dag finns skillnader mellan de olika förfarandena.
I ett samordnat förfarande skulle inriktningen i det enskilda
fallet kunna bestämmas först efter det att gäldenärens ekono-
miska situation har utretts. Utredaren skall överväga för- och
nackdelarna med en sådan lösning, liksom i vad mån det bör
vara möjligt för en gäldenär eller en borgenär att välja inrikt-
ning på förfarandet redan från början. Det finns skäl som talar
för att en ansökan i vissa fall bör kunna begränsas till att avse
enbart företagsrekonstruktion eller konkurs. Det skall utredas
vilka allmänna förutsättningar som bör gälla för att en ansökan i
ett samordnat förfarande skall tas upp och om det bör finnas
särskilda kriterier, beroende på vilket förfarande ansökan avser
eller på vem som tar initiativ till det.
I och med ett konkursbeslut förlorar gäldenären möjligheten
att bestämma över sin egendom och får inte åta sig förpliktelser
som kan göras gällande i konkursen. En förvaltare utses av
domstolen att företräda konkursboet och ta hand om egendo-
men. Under en företagsrekonstruktion behåller gäldenären där-
emot rådigheten över sina tillgångar. Utredaren skall ta ställning
till under vilka förutsättningar gäldenären i ett samordnat förfa-
rande helt eller delvis bör förlora rådigheten över tillgångarna,
7
när detta bör ske och när en rekonstruktör eller förvaltare bör
utses. Utredaren skall också uppmärksamma andra rättsverk-
ningar av att ett förfarande inleds, t.ex. i fråga om anstånd med
betalning och om förbud mot försäljning av tillgångar.
Utredaren skall uppmärksamma vilka uppgifter, befogenhe-
ter och ansvar som bör läggas på en rekonstruktör eller motsva-
rande person i ett samordnat förfarande. Det gäller också frågan
om vilka krav som bör ställas på denne.
Vid en företagsrekonstruktion upprättas en s.k. rekonstruk-
tionsplan. En rekonstruktör skall undersöka om verksamheten
kan drivas vidare, hur detta kan ske och om det finns förutsätt-
ningar för gäldenären att träffa en ekonomisk uppgörelse med
borgenärerna. Utredaren skall överväga vad som skall vara styr-
ande i valet mellan företagsrekonstruktion, verksamhetsrekon-
struktion genom konkurs eller nedläggning av verksamheten i
ett samordnat förfarande. Utredaren skall särskilt uppmärk-
samma vilket inflytande enskilda borgenärer och borgenärskol-
lektivet bör ha och vilka tidsfrister som skall gälla. Ackordsbe-
stämmelserna spelar stor roll för möjligheten att rekonstruera ett
företag. Ackordet innebär att gäldenären så långt möjligt betalar
sina borgenärer. En ökad användning av ackordsinstitutet kan
leda till en mindre negativ syn på den insolvente gäldenären och
insolvenshanteringen bland näringsidkare i allmänhet. Det skall
utredas vilka ändringar som bör göras i förutsättningarna för
ackord, såväl i fråga om vilka som skall delta som i fråga om
inflytandet på beslutet. Det skall eftersträvas att det samlade
borgenärsintresset kan samverka med det samhällsekonomiska
intresset av att företag som kan bedömas bli lönsamma drivs
vidare och olönsamma företag avvecklas.
Under insolvenshanteringen kan gäldenärens situation för-
ändras så att den valda inriktningen framstår som mindre lämp-
lig. Utredaren skall överväga vad som bör krävas för att inrikt-
ningen skall ändras och hur detta skall kunna ske på ett så smi-
digt sätt som möjligt.
I händelse av en verksamhetsrekonstruktion genom konkurs
upphör naturligen alla gamla avtal att gälla medan motsatsen
gäller vid företagsrekonstruktion. Skillnader i hur gäldenärens
avtal behandlas i dagens olika förfaranden kan leda till att sam-
8
hällsekonomiskt sett fel förfarande väljs. Med utgångspunkt i
Förmånsrättskommitténs förslag i slutbetänkandet Gäldenärens
avtal vid insolvensförfaranden (SOU 2001:80) och med beak-
tande av de synpunkter som har lämnats av remissinstanserna
skall utredaren ta ställning till vad som bör gälla för en gälde-
närs avtal under och efter ett samordnat förfarande.
Bara om det bedöms nödvändigt med hänsyn till utredarens
förslag i övrigt, skall utredaren ta upp andra materiella frågor
som kan ha betydelse i en insolvenssituation, t.ex. kvittning,
förmånsrätt och sakrättsligt skydd. Detsamma gäller konkurs-
kostnader och andra skulder som boet har ådragit sig (s.k. mas-
saskulder), liksom lönegaranti och annan arbetsrätt. Utredaren
skall inte heller behandla tillsynsfrågor eller domstolens uppgif-
ter, annat än i den mån det föranleds av övriga ställningstagan-
den. Utredaren skall följa och anpassa sina förslag till Reger-
ingskansliets beredning av frågan om en ny konkurstillsyn.
Lagen om företagsrekonstruktion är inte tillämplig på banker
och vissa andra finansiella företag. Utgångspunkten bör vara att
även dessa företag skall omfattas av ett samordnat förfarande. I
Regeringskansliet pågår ett lagstiftningsarbete med avseende på
insolvenshantering av större banker, dvs. banker med central
betydelse för stabiliteten i det finansiella systemet. Utredaren
skall följa beredningen av frågan och anpassa sina förslag däref-
ter.
Ett samordnat förfarande kan lagtekniskt åstadkommas på
olika sätt. I första hand skall utredaren pröva om nya regler om
företagsrekonstruktion bör arbetas in i konkurslagen. Ett alter-
nativ kan vara att samla alla regler i en ny insolvensrättslig lag.
Ett annat sätt kan vara att behålla lagen om företagsrekonstruk-
tion, men bättre samordna denna lag med konkurslagen. Utreda-
ren skall välja den lösning som bedöms vara mest ändamålsen-
lig. Vid sitt val av lösning skall utredaren fästa vikt vid intresset
av klarhet, enkelhet och lättillgänglighet.
Utredaren skall beakta de grundläggande syftena bakom
Förmånsrättskommitténs förslag och direktiven till Utredningen
om en starkare företagsinteckning (Ju 2007:02).
Det har ifrågasatts om företagare och andra berörda har till-
räcklig kännedom om insolvensregleringen och vart de kan
9
vända sig om de har betalningssvårigheter. Utredaren skall ana-
lysera i vad mån det finns behov av informationsåtgärder eller
andra åtgärder och hur detta i så fall lämpligen kan ordnas.
Skuldnedsättning
Utredaren skall lämna förslag om skuldnedsättning för över-
skuldsatta företagare med personligt ansvar för företagets skul-
der.
En utgångspunkt är att näringsidkaren skall betala så stor del
av sina skulder som möjligt utan att förmågan och intresset av
att driva verksamhet spolieras. En betungande skuldbörda kan
leda till att nyföretagande omöjliggörs och gäldenärens betal-
ningsförmåga omintetgörs, vilket i förlängningen drabbar även
borgenärerna. Utredaren skall också beakta att en generös
skuldnedsättning riskerar att leda till alltför stort risktagande,
större förluster för borgenärerna, en försämrad betalningsmoral
och en förstärkning av den negativa attityden till företagare som
gått i konkurs. En annan utgångspunkt är att skuldnedsättning
alltid skall övervägas i anslutning till en konkurs. Utredaren
skall dock överväga om en skuldnedsättning också bör kunna
beslutas i ett fristående förfarande.
Utredaren skall överväga vilka förutsättningar som bör gälla
för att en näringsidkare skall få skuldnedsättning och vad som i
övrigt bör gälla för förfarandet. Har näringsidkaren drivit verk-
samheten på ett oseriöst sätt, bör detta tala mot skuldnedsätt-
ning. Utredaren skall uppmärksamma vilken inverkan en skuld-
nedsättning som är tvingande mot borgenärerna kan få på förfa-
randena för företagsrekonstruktion och ackord enligt kon-
kurslagen.
När det gäller den lagtekniska lösningen skall utredaren prö-
va om skuldsaneringslagen kan göras tillämplig på näringsidka-
re eller om ett särskilt regelverk bör skapas.
Utredaren skall också undersöka hur många evighetsgälde-
närer det kan antas finnas, liksom anledningen till att de inte
söker eller beviljas skuldsanering. Beroende på vad undersök-
ningen utvisar, skall utredaren föreslå åtgärder för att underlätta
för evighetsgäldenärer att ta sig ur överskuldsättningen. Ut-
10
gångspunkten är att överskuldsättningen helst skall hanteras
med tillämpning av insolvensrättsliga regler och principen om
likabehandling av borgenärerna. En lösning som utredaren sär-
skilt skall pröva är om de förslag som lämnas i fråga om skuld-
nedsättning för näringsidkare kan gälla generellt för fysiska
personer. I denna del av uppdraget ligger också att föreslå de
andra åtgärder än lagstiftning som kan vara motiverade för att
komma till rätta med problemet. De olika förslag som Konsu-
mentverket och Skatteverket har lämnat skall beaktas (se Kon-
sumentverkets rapport 2003:4 och Skatteverkets redovisning
den 27 december 2004).
Avskaffande av återvinningsförbudet
Utredaren skall lämna ett förslag som går ut på att återvinnings-
förbudet för betalda skatter och avgifter avskaffas. Företrädare
för en juridisk person kan enligt 12 kap. 6 § skattebetalningsla-
gen (1997:483) åläggas ett personligt betalningsansvar för inbe-
talning av den juridiska personens obetalda skatter och avgifter.
Ett avskaffande av återvinningsförbudet kan innebära att före-
trädaransvaret aktualiseras i högre grad än nu. Beroende på
rättstillämpning kan det också innebära att företrädaransvaret
delvis sätts ur spel som medel att komma till rätta med illojala
förfaranden. Utredaren skall analysera konsekvenserna av att
återvinningsförbudet avskaffas och föreslå de följdändringar
som är motiverade.
Arbetsmetoder och redovisning av uppdraget
Utredaren skall beakta nationalekonomisk forskning om insol-
vensrättens effekter på entreprenörsklimatet.
Utredaren skall uppmärksamma gällande rätt och pågående
lagstiftningsarbete i de länder som utredaren bedömer vara av
intresse, särskilt andra nordiska länder.
Samråd skall ske med Utredningen om en starkare företags-
inteckning.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som behövs.
11
De ekonomiska konsekvenserna för borgenärer, gäldenärer
och det allmänna av de förslag som lämnas skall redovisas. I
den mån förslagen innebär ökade kostnader för det allmänna
skall förslag till finansiering lämnas.
Vid den konsekvensanalys av små företags villkor som skall
göras enligt 15 § kommittéförordningen (1998:1474) skall utre-
daren ha kontakt med Näringslivets nämnd för regelgranskning.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 september 2008.
(Justitiedepartementet)