Dir. 2007:36
Förutsättningar för att ombilda Statens väg-
Kommittédirektiv
Förutsättningar för att ombilda Statens väg-
och transportforskningsinstitut (VTI) samt
vissa funktioner av Statens institut för
kommunikationsanalys (SIKA) till aktiebo-
lagsform
Dir.
2007:36
Beslut vid regeringssammanträde den 22 mars 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera förutsättningarna för en
ombildning av Statens Väg- och transportforskningsinstitut
(VTI) och vissa funktioner av Statens institut för kommunika-
tionsanalys (SIKA) till bolagsform. Utredaren skall föreslå en
uppdelning och finansiering av verksamheterna som även till-
godoser regeringens behov av analys och stöd samt transport-
sektorns behov av forskning. Utredaren skall utreda och föreslå
en bolagisering av de verksamheter som lämpar sig för att dri-
vas i bolagsform samt föreslå lämplig organisationsform och
hemvist för den övriga verksamheten. Uppdraget skall redovi-
sas senast den 15 juni 2007.
Bakgrund
VTI
VTI är ett internationellt forskningsinstitut inom transportsek-
torn som i dag har 188 anställda. VTI utför tjänster som sträcker
sig från förstudier, oberoende kvalificerade utredningar och
expertutlåtanden till projektledning samt forskning och utveck-
2
ling. Institutet är en uppdragsmyndighet med cirka 80 % extern
finansiering och cirka 20 % förvaltningsanslag direkt över
statsbudgeten. Uppdragsgivarna finns såväl inom offentlig som
privat sektor både nationellt och internationellt. Den forsk-
ningspolitiska propositionen 1993/1994:177 ändrade i flera
hänseenden VTI:s situation. Institutets roll renodlades till att
vara enbart forskningsutförare. Tidigare hade institutet dispone-
rat anslagsmedel för egen forskning och utveckling. Från och
med den 1 juli 1993 skulle forsknings- och utvecklingsarbete
vid VTI ske i form av uppdrag från olika beställare. Detta inne-
bar att anslagsmedlen halverades. På grund av omläggningen av
transportforskningens finansiering har forskningsmedel för
långsiktigt grundläggande transportforskning minskat. Det gör
att VTI:s verksamhet successivt förändrats mot mer tillämpade
forskningsprojekt och utvecklings- och konsultuppdrag. Ansla-
get får sedan några år tillbaka användas till forskning och med-
finansiering av VTI:s deltagande i EU-projekt. VTI har sitt
huvudsäte i Linköping, myndigheten bedriver även verksamhet
i Borlänge, Göteborg och Stockholm.
SIKA
Delegationen för prognos- och utvecklingsverksamhet, DPU,
inrättades under Kommunikationsdepartementet 1993. Ett av
syftet för inrättandet var regeringens behov av att ha tillgång till
fristående analysresurser i förhållande till trafikverken. Det
fanns bland annat behov av ett oberoende underlag för
regeringens bedömning av trafikverkens investeringsplaner. I
budgetpropositionen 1995 gavs DPU ansvaret för den officiella
transportstatistiken. År 1995 ombildades DPU till Statens
institut för kommunikationsanalys som i dag har knappt 30
anställda. Myndigheten är sorterad under Näringsdepartementet.
SIKA:s uppgifter är enligt instruktionen att svara för över-
gripande analyser inom kommunikationssystemet och för ana-
lyser av effekter av åtgärder inom transportsystemen i syfte att
uppnå det transportpolitiska målet. SIKA är också statistikan-
svarig myndighet för den officiella statistiken inom transport-
och kommunikationsområdet. Verksamheten inom SIKA styrs
3
av regeringens transportpolitik, IT-politik samt politiken för
forskning och analys. SIKA har även en ledande och samord-
nande roll för bland annat den långsiktiga infrastrukturplane-
ringen.
SIKA skall enligt regeringsbeslut
(N2005/3796/IR) som en
följd av det försvarspolitiska beslutet 2004, omlokaliseras till
Östersund senast den 15 april 2007. Omlokaliseringen är slut-
förd.
Behov av översyn
Det är olämpligt att myndigheter bedriver affärsverksamhet i
konkurrens med privata aktörer på en öppen marknad. Risken
för korssubventioner av uppdragsverksamhet är stor vilket kan
leda till konkurrenssnedvridande effekter på marknaden. Mot
bakgrund av detta anser regeringen att utredaren skall se över
förutsättningarna för att bolagisera hela eller delar av verksam-
heterna på VTI och eventuellt vissa funktioner på SIKA.
Konkurrensverket har vid olika tillfällen framfört till
Näringsdepartementet att det behöver skapas bättre garanti för
konkurrensneutralitet och att BU-modellen är förenad med flera
problem som innebär att det finns risker för att konkurrensen
begränsas till nackdel för det allmänna och medbor-
gare/konsumenter. Statskontoret har framfört att VTI konkurre-
rar med såväl större som mindre konsultföretag som erbjuder
transporttekniska utredningar och analyser.
Uppdraget
Utredaren skall utreda och föreslå en bolagisering av de verk-
samheter som lämpar sig för att drivas i bolagsform samt före-
slå lämplig organisationsform och hemvist för den övriga verk-
samheten.
4
Utredaren skall göra följande:
• Lämna förslag på vilken eller vilka delar av
verksamheterna som lämpar sig för bolagisering i
form av ett bolag samt analysera förutsättningarna
för att bolaget långsiktigt skall överleva på egna
meriter.
• Belysa konsekvenser för den verksamhet som inte
lämpar sig för bolagisering, anslagsbehov både på
kort och lång sikt.
• Föreslå kapitalstruktur för det nya bolaget för
finansiering av bolagets verksamhet samt föreslå
bolagets uppdragsbeskrivning som kan ligga till
grund för bolagsordningen och ge förslag på eko-
nomiska
mål.
• Analysera verksamhetens rörelserisk och värdera
den verksamhet som utredaren föreslår skall bolagi-
seras.
• Redovisa organisatoriska, personalmässiga och eko-
nomiska konsekvenser av en bolagisering inklusive
bedöma storleken på framtida pensionsskuld för
bolaget och hur den ska finansieras.
• Ta fram en handlingsplan för bolagiseringsproces-
sen.
• I den mån anslagsbehov finns vid en eventuell
kapitalisering särskilt belysa konsekvenser kring
EU:s statsstödsregler om lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling (LOU) samt identifiera
eventuella legala hinder och restriktioner.
• Genomföra en omvärldsanalys för den marknad som
bolaget kommer att verka på. Omvärldsanalysen bör
omfatta identifiering av konkurrenter, marknadsan-
delar, ägande samt efterfrågan från olika kundseg-
ment. Utifrån omvärldsanalysen skall utredaren
undersöka hur marknaden fungerar och fastställa
eventuella behov av ett fortsatt statligt åtagande. Vid
utvecklingen av analysen skall utredaren beakta för-
delar och nackdelar med ett offentligt åtagande på
5
marknaden och redovisa en långsiktigt hållbar lös-
ning för det offentliga.
• Synliggöra eventuella operativa problem och möjlig-
heter när det gäller t.ex. skilda företagskulturer, IT-
system, synergier, bemanning, kompetensförsörj-
ning, avtal med kunder och leverantörer.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra syn-
punkter. VTI och SIKA skall bistå utredaren i hans arbete.
Utredaren skall tillsammans med SIKA och VTI ge de anställda
kontinuerlig information. Utredaren skall utnyttja tillgängliga
stödresurser, t.ex.
Riksrevisionen och Ekonomistyrnings-
verket. Utredningsarbetet skall genomföras i kontakt med
Kommittén för översyn av den statliga förvaltningens uppgifter
och organisation (dir 2006:123), Flygplatsutredningen (dir
2006:60) samt eventuellt kommande utredningar inom
infrastrukturområdet. Utredaren skall också beakta den
omstrukturering i Irecogruppen som genomförs av industri-
forskningsinstitutet vad avser ägande, struktur och finansiering.
Utredaren skall fortlöpande föra en dialog med och informera
Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
Förslagets konsekvenser skall redovisas i relevanta delar
enligt vad som anges i 14 och 15 §§kommittéförordningen
(1998:1474), varvid särskild vikt skall läggas på statens kostna-
der och intäkter samt samhällsekonomiska konsekvenser i
övrigt. Utredaren skall lämna förslag till de författningsänd-
ringar som utredaren bedömer vara nödvändiga.
Den särskilda utredaren skall redovisa sitt betänkande senast
den 15 juni 2007.
Regeringen planerar att senare besluta om tilläggsdirektiv när
det gäller förberedelser för att genomföra bolagiseringen.
(Näringsdepartementet)