Dir. 2007:67
Tilläggsdirektiv till Havsmiljöutredningen
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Havsmiljöutredningen
(M 2006:05)
Dir.
2007:67
Beslut vid regeringssammanträde den 16 maj 2007
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredningen om kunskap för bevarande och hållbart nyttjande
av havsmiljön, Havsmiljöutredningen (M 2006:05), får sitt
uppdrag utvidgat. Utredningen skall bl.a. också
–
analysera innebörden av och bedöma förutsättningarna
för att göra Östersjön till ett pilotområde med en
gemensam internationell förvaltningsstrategi och med
detta som utgångspunkt föreslå en svensk organisation
för förvaltning av havsmiljön,
–
föreslå en modell för planering av de svenska
havsområdena,
–
föreslå hur samarbetet och samverkan i kunskapsfrågor
på vattenområdet skall kunna effektiviseras,
–
föreslå hur tillgängligheten till vattenrelaterade data
skall kunna öka samt hur ett system för datasamordning
kan se ut,
–
föreslå ett system för samverkan och samnyttjande av
forsknings- och undersökningsfartyg samt
sammanställa vilka krav som bör ställas på
oceangående fartygsresurser för forsknings- och
undersökningsverksamhet.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget skall redovisas i sin
helhet senast den 30 april 2008.
Tilläggsuppdraget
2
Med stöd av regeringens bemyndigande den 13 juli 2006 gav
chefen för Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet en
särskild utredare i uppdrag att föreslå åtgärder som långsiktigt
säkerställer behovet av en effektiv och samordnad insamling
och analys av kunskap rörande vattenfrågor. Syftet var att
säkerställa bevarande och hållbart nyttjande av havet.
Utredningen antog namnet Havsmiljöutredningen (M 2006:05).
Den 20 december 2006 överlämnade utredningen
delbetänkandet Ett svenskt havsmiljöinstitut (SOU 2006:112).
Behovet av tilläggsuppdrag
Hållbart nyttjande och bevarande av havsmiljön hotas allvarligt
av bl.a. övergödning, effekter av utsläpp av oljeprodukter från
fartygstrafik och andra giftutsläpp, överutnyttjande av främst
torsk samt den pågående klimatförändringen. Genomförandet
av Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/60/EG om
upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på
vattenpolitikens område (ramdirektivet för vatten) samt
Europeiska kommissionens förslag till ett direktiv om en marin
strategi (KOM(2005) 505 slutlig) och ansatserna i EG-
kommissionens grönbok om EU:s framtida havspolitik
(KOM(2006) 275 slutlig) kommer att kräva successivt ökande
svenska satsningar inom vattenområdet. Den minskning av
mängden närsalter och gifter som behövs för en återhämtning
av havsområdena förutsätter både en minskad tillförsel av dessa
ämnen från alla berörda sektorer, samtidigt som åtgärder måste
vidtas också i havet. En utökad sektorsintegrering av
vattenarbetet är därför nödvändig.
Förslaget till ett direktiv om en marin strategi mynnade den
18 december 2006 ut i en politisk överenskommelse om en
gemensam ståndpunkt i ministerrådet. Direktivet kan efter
slutförhandlingarna förväntas träda i kraft under 2008. Det
marina direktivet och EU:s framtida havspolitik kommer att
förutsätta ökad kunskap inom alla delar av de marina
ekosystemen, liksom möjligheter att skapa ett hållbart
nyttjande.
Andra regeringsuppdrag på vattenområdet
3
Inom ramen för genomförandet av ett antal uppdrag inom
vatten- och havsområdet som regeringen har gett
Naturvårdsverket, Fiskeriverket och andra myndigheter pågår
flera processer som berör delar av de frågor utredningen har att
ta ställning till. Utredningen skall så långt som möjligt tillvarata
den kunskap som successivt tas fram genom dessa
regeringsuppdrag och göra de kompletteringar som behövs.
En organisation för förvaltning av havsmiljön
I budgetpropositionen för 2007 (prop. 2006/07:1) uttryckte
regeringen sin avsikt att ge Havsmiljöutredningen
tilläggsdirektiv för att utreda möjligheten att, inom ramen för de
möjligheter som EU:s regelverk ger, göra Östersjön till ett
pilotområde för en ny gemensam förvaltningsstrategi där
länderna samverkar och finner institutionella former för att
säkra efterlevnaden av ett gemensamt regelverk. Även för
Västerhavet bör det internationella samarbetet förstärkas inom
ramen för samarbetet runt Nordsjön.
Det kommande EG-direktivet om en marin strategi förväntas
innebära att varje medlemsstat skall utpeka en eller flera
nationella myndigheter som skall ansvara för förvaltningen av
havet i de olika havsregionerna. För Sverige rör det sig om dels
Östersjön, dels Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt. Uppgifterna
för en sådan myndighet kommer troligen att bestå av bl.a. en
initial bedömning av miljösituationen i havet och nyttjandet av
det, en definiering av vad som är god ekologisk status samt
fastställande av miljömål med tillhörande indikatorer och
löpande övervakningsprogram. Senast 2016 skall, enligt det
nuvarande förslaget, ett åtgärdsprogram finnas på plats. Det
skall vara operativt 2018 så att uppställda mål kan nås 2021.
Arbetet skall ske i samverkan med övriga länder inom
respektive havsregion.
Utredningen skall analysera innebörden av och bedöma
förutsättningarna för att göra Östersjön till ett pilotområde med
en gemensam förvaltningsstrategi samt överväga formerna för
detta. Slutsatserna skall redovisas och kunna ligga till grund för
bedömningar och ställningstaganden i ett senare skede. Med
4
utgångspunkt i ambitionen att få till stånd en gemensam
internationell förvaltningsstrategi för Östersjön skall
utredningen utifrån ett ekosystemperspektiv föreslå hur Sverige
bör organisera förvaltningen av havsmiljön, i enlighet med vad
som kan förväntas följa av det kommande EG-direktivet.
Förslaget skall i första hand rymmas inom ramen för befintliga
myndigheter. I uppdraget ligger även att föreslå vilka uppgifter
som bör åligga en sådan organisation och vilken kompetens
som behövs samt att definiera avgränsningen till andra berörda
myndigheter. Utredningen skall vidare analysera och redovisa
de juridiska, administrativa och ekonomiska hinder som kan
finnas för den föreslagna organisationen och föreslå lämpliga
lösningar.
En modell för planering av havsområdena
När havsbaserade aktiviteter växer i antal och omfattning ökar
även konkurrensen om användningen av havsområdena och
mellan användningen och behovet av olika skyddsåtgärder.
Intressekonflikter kan uppstå. Utan någon form av planering
hämmas också investeringsbeslut p.g.a. ovisshet om framtida
möjligheter. I dag saknas ett sammanhållet system för fysisk
planering och nyttjande av de svenska havsområdena. Det
behövs ett system för planering och avvägning mellan olika
intressen och som även möjliggör synergieffekter. I ett längre
perspektiv behöver ett system skapas för en övergripande och
långsiktigt hållbar förvaltning av alla vattenanknutna resurser.
Havsmiljökommissionen föreslog i sitt betänkande ”Havet –
tid för en ny strategi” (SOU 2003:72), att Sveriges
territorialvatten bör indelas i zoner för olika typer av nyttjande.
En sådan zonering skall enligt förslaget t.ex. innehålla zoner där
inget uttag av biologiska resurser skall göras och där även
tillträde i vissa fall begränsas, zoner för vissa typer av brukande
och områden för alla former av nyttjande. Ett svenskt system
för zonering bör i möjligaste mån vara samordnat med liknande
system i angränsande länder. En zonering bör långsiktigt ligga
till grund för den framtida förvaltningen av havsmiljön men kan
5
inte inrättas förrän viss kunskap har skaffats, t.ex. om
bottenförhållandena.
Att utarbeta ett planeringssystem för de svenska
havsområdena är en komplex uppgift och bör göras stegvis.
Utredningen skall som ett första steg föreslå en modell för hur
ett planeringssystem kan utvecklas. Förslaget bör bl.a. klargöra
vilka krav som kan ställas på ett planeringssystem, vilken
kunskap som krävs för att möjliggöra en planering, vilka
aktörer som bör göras delaktiga samt beskriva de fortsatta
stegen för utvecklingen av ett planeringssystem. Ett framtida
planeringssystem bör kunna samordnas med liknande system i
angränsande länder. Utredningen skall även lämna en
översiktlig redovisning av i vilka geografiska områden riskerna
för motstridiga intressen är störst och föreslå hur dessa
intressekonflikter kan lösas samt peka på möjliga synergier av
att nyttja havet för olika ändamål.
Ökat samarbete om kunskapsfrågor
De marina ekosystemen är starkt påverkade av tillförseln av
främst närsalter men även av gifter från luft, land och sötvatten.
Den nuvarande kunskapsorganisationen är baserad på
sektorsansvar, där varje myndighet ansvarar för sin del av de
vattenanknutna ekosystemen. Det ställer krav på samordning av
kunskapsarbetet i alla vattenrelaterade frågor. Utredningen fick
därför i sina ursprungliga direktiv i uppdrag att bl.a. utreda hur
den vattenrelaterade forskningen och utbildningen kan
användas för att lösa miljöproblemen i havet och hur samverkan
mellan vattenrelaterad miljöövervakning samt forskning och
undersökningsverksamhet kan utvecklas. Det kommande EG-
direktivet om en marin strategi förväntas öka kraven på
samordning ytterligare.
I sitt delbetänkande ”Ett svenskt havsmiljöinstitut” (SOU
2006:112) har Havsmiljöutredningen föreslagit att ett
vetenskapligt havsmiljöinstitut etableras med verksamhet vid
Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet
och Högskolan i Kalmar. Förslaget innebär att de marina
centrumen avvecklas i sin nuvarande form och blir en del av
6
havsmiljöinstitutet. Utredningen har också föreslagit att det
inom ramen för institutet byggs upp en central, vetenskapligt
högkvalitativ analysavdelning för att effektivisera och förbättra
samarbetet i marina kunskapsfrågor.
Med anledning av de ökande kraven på samordning av
kunskapsarbetet i alla vattenrelaterade frågor, inte minst inför
genomförandet av det kommande marina EG-direktivet,
behöver de tidigare kommittédirektiven konkretiseras
ytterligare. Utredningen skall föreslå vad som inom ramen för
sektorsansvaret bör göras för att ytterligare effektivisera
samarbete och samverkan mellan olika myndigheter och statliga
institut i kunskapsfrågor på vattenområdet. Utöver det
kommande EG-direktivet skall en utgångspunkt vara det s.k.
ramdirektivet för vatten. Förslaget skall utformas så att
internationell samverkan gynnas och möjligheter att delta i
internationella program optimeras.
Ökad tillgänglighet till data
Naturvårdsverket har i sin aktionsplan för havsmiljön (Rapport
5509, mars 2006) i samråd med 15 andra myndigheter lyft fram
behovet av ökad tillgänglighet till miljödata som rör Sveriges
hav och kuster samt behovet av samordning och översyn av
sekretessfrågor. Bakgrunden är att sådana data i dag samlas in i
en rad olika sammanhang och av olika aktörer. En del av dessa
data är direkt tillgängliga, medan tillgängligheten till andra data
begränsas av ekonomiska eller privaträttsliga skäl. Förekomsten
av många lokala övervakningsprogram – ibland med olika
utförare över tiden – kan i sig utgöra ett åtkomlighetsproblem.
Ökad tillgänglighet till marina data ger ökade förutsättningar
för berörda myndigheter att genomföra effektiva åtgärder i
havsmiljöarbetet. Även forskare och andra med
havsmiljörelaterad verksamhet kan behöva ökad tillgång till
data.
Utredningen skall granska tillgängligheten till de
vattenrelaterade data som är relevanta för havsmiljöarbetet och
föreslå vilka konkreta åtgärder som bör vidtas för att
tillgängligheten skall kunna öka. Utredningen skall vidare
7
föreslå hur ett övergripande system för datasamordning, som
bygger på att olika väsentliga samhällsintressen tillgodoses, bör
vara konstruerat så att berörda myndigheters, forskares och
andra aktörers behov av data kan tillgodoses så långt som
möjligt.
Samordnat nyttjande av forsknings- och undersökningsfartyg
m.m.
En rad olika myndigheter, forskningsinstitut, universitet och
andra aktörer bedriver verksamhet i hav och vid kust som
kräver användning av fartyg. Som exempel kan nämnas generell
övervakning av fiske och jakt, tillsyn av skyddade områden,
miljöövervakning, djupkartering, forskning och provtagning av
biologiska och kemiska förhållanden. Av olika skäl är dessa
aktiviteter svåra att samordna.
Mindre fartyg kan handhas av personer vars arbetsuppgifter
även går utöver själva driften av fartyget. Sådana mindre fartyg
har dock liten räckvidd och kan i princip bara användas
inomskärs. Dessa samnyttjas i dag sannolikt i liten utsträckning.
Vissa medelstora fartyg kräver viss fast besättning, men kan
användas på de stora sjöarna och på öppet hav i lugnt väder.
Möjligheterna till samnyttjande är här större. Verksamhet till
havs i hårt väder kan enbart ske med stora fartyg och med
särskilt utbildad besättning och speciell utrustning. Dessa fartyg
har också ofta laboratorium ombord och är mycket
kostnadskrävande, varför de ofta kräver samnyttjande mellan
olika intressenter. Sveriges enda oceangående forsknings- och
undersökningsfartyg, U/F Argos, behöver ersättas med nya
ändamålsenliga och miljövänliga fartygsresurser.
Utredningen skall inhämta kunskap om berörda
myndigheters och andra relevanta verksamhetsutövares behov
och omfattning av utsjöverksamhet. Behovet av fartyg i
mellanklassen med betydande räckvidd och som är möjliga att
tillfälligtvis använda på öppet hav bör särskilt undersökas.
Utredningen skall vidare inventera förekomsten av fartyg i
Sverige som är lämpliga för undersöknings- och
forskningsverksamhet i kustvatten och på öppet hav samt
8
bedöma nyttjandegraden hos dessa fartyg. Utredningen skall
med den kunskapen som grund redovisa vilka möjligheter som
finns att samordna användningen av olika typer av fartyg och
vilka samordningsvinster som kan göras samt ge förslag på ett
system för bättre samverkan och samnyttjande av dessa fartyg.
Utredningen skall vidare, i samråd med Fiskeriverket och
andra berörda myndigheter, utifrån en samlad behovsanalys
sammanställa vilka krav som bör ställas på oceangående
fartygsresurser för forsknings- och undersökningsändamål som
kan ersätta U/F Argos samt ange såväl samhälls- som
företagsekonomiska för- och nackdelar med olika alternativ. En
utgångspunkt bör vara att dessa fartygsresurser kompletterar
andra forsknings- och undersökningsfartyg i Sveriges
närområde, i syfte att möjliggöra samutnyttjande med fartyg i
andra länder. Möjligheterna till delfinansiering från EU bör
även undersökas.
Konsekvensanalyser och förslag till finansiering
I likhet med de ursprungliga direktiven skall
konsekvensanalyser av samtliga förslag presenteras och förslag
till finansiering av åtgärder med statsfinansiella konsekvenser
lämnas. Utredningen skall dessutom särskilt beakta de
administrativa konsekvenserna för näringslivet. De förslag
utredningen lämnar skall utformas så att företags administrativa
kostnader hålls så låga som möjligt. I de fall utredningens
förslag får konsekvenser för företag skall samråd ske med
Näringslivets Regelnämnd.
Arbetets genomförande och redovisning av uppdraget
Utredningen skall samråda med berörda aktörer i enlighet med
de ursprungliga direktiven. När det gäller organisatoriska
lösningar skall samråd ske med utredningen om översyn av den
statliga förvaltningens uppgifter och organisation (Fi 2006:08)
och med utredningen om fördjupad prövning av
Naturvårdsverkets verksamhet (M 2007:02).
9
Utredningstiden förlängs. Uppdraget skall redovisas i sin
helhet senast den 30 april 2008.
(Miljödepartementet)