Dir. 2008:12

Försörjningskrav vid anhöriginvandring

Kommittédirektiv

Försörjningskrav vid anhöriginvandring

Dir.

2008:12

Beslut vid regeringssammanträde den 7 februari 2008

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare ska lämna förslag som innebär att ett

försörjningskrav som villkor för anhöriginvandring införs i

svensk rätt. Utredaren ska lägga fram förslag till de

författningsändringar som är nödvändiga och lämna en

redogörelse för de ekonomiska och andra konsekvenser som

förslaget medför. Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober

2008.

Bakgrund

Nuvarande bestämmelser

I 5 kap. 3 § utlänningslagen (2005:716), UtlL, regleras i vilka

fall uppehållstillstånd ska ges till en utlänning som är anhörig

till någon som är bosatt i Sverige eller som har beviljats

uppehållstillstånd för bosättning här, den s.k.

anknytningspersonen. De anhöriga som omfattas är medlemmar

ur kärnfamiljen, dvs. make, sambo och ogifta barn under 18 år

till anknytningspersonen eller hans eller hennes make eller

sambo. Med make likställs registrerad partner, se 3 kap. 1 §

lagen (1994:1117) om registrerat partnerskap. Vem som är

sambo framgår av 1 § sambolagen (2003:376). Med begreppet

barn avses såväl biologiska som adopterade barn.

Uppehållstillstånd ska också ges till en utlänning som är

förälder till ett ensamkommande barn som är flykting eller

2

skyddsbehövande i övrigt. Uppehållstillstånd som beviljas

enligt 5 kap. 3 § UtlL ska gälla minst ett år.

Enligt 5 kap. 3 a § UtlL får uppehållstillstånd ges till en

utlänning som avser att ingå äktenskap eller inleda ett

samboförhållande med en person som är bosatt eller som har

beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige om

förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar

mot att tillstånd ges. För dessa kategorier tillämpas alltså en

seriositetsprövning. Om en utlänning har getts

uppehållstillstånd ska uppehållstillstånd för samma tid också

ges till utlänningens ogifta barn.

Enligt 5 kap. 3 a § UtlL får uppehållstillstånd ges till en

utlänning som är nära anhörig till någon som är bosatt eller som

har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige om han

eller hon har ingått i samma hushåll som den personen och det

finns ett särskilt beroendeförhållande mellan släktingarna som

fanns redan i hemlandet. När det finns synnerliga skäl får

uppehållstillstånd även beviljas en utlänning som är anhörig till

en utlänning, som är flykting eller skyddsbehövande i övrigt.

Enligt 5 kap. 8 § UtlL ska ett uppehållstillstånd som ges en

make enligt 3 § vara tidsbegränsat vid första beslutstillfället om

makarna inte stadigvarande sammanbott utomlands. Detsamma

gäller när uppehållstillstånd i ett sådant fall beviljas

utlänningens barn. Ett uppehållstillstånd som beviljas en

utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett

samboförhållande, och hans eller hennes ogifta barn, ska vid

första beslutstillfället vara tidsbegränsat.

I UtlL finns också föreskrifter om att uppehållstillstånd får

vägras i vissa fall. Enligt 5 kap. 17 a § UtlL gäller detta om

oriktiga uppgifter har lämnats samt vid skenförhållande,

månggifte, särlevnad eller om någon av makarna eller samborna

är under 18 år. Uppehållstillstånd får också vägras om den

sökande utgör ett hot mot allmän ordning eller säkerhet.

Reglerna i UtlL om anhöriginvandring innehåller inga krav i

fråga om försörjning, bostad eller integration.

3

Familjeåterföreningsdirektivet

Europeiska unionens råd antog den 22 september 2003

direktivet 2003/86/EG om rätt till familjeåterförening (EUT L

251, 03.10.2003, s. 12), det s.k. familjeåterföreningsdirektivet.

Direktivet genomfördes genom ändringar i utlänningslagen som

trädde i kraft den 30 april 2006. Lagändringarna innebar bl.a. att

det infördes en rätt till familjeåterförening för make, sambo och

underåriga barn. I fråga om försörjningskrav anger direktivet att

medlemsstaterna får kräva bevis av den sökande om att den i

medlemsstaten boende referenspersonen, motsvarande

anknytningspersonen, förfogar över lämplig bostad,

sjukförsäkring samt stabila och regelbundna försörjningsmedel

som är tillräckliga för att försörja referenspersonen och hans

eller hennes familjemedlemmar utan hjälp från systemet för

socialt bistånd i den berörda medlemsstaten. Medlemsstaterna

ska bedöma dessa försörjningsmedel med hänsyn till vilken typ

av medel det rör sig om och inkomsternas regelbundenhet, och

får beakta nivån för minimilöner och minimipensioner samt

antalet familjemedlemmar. Direktivet föreskriver dock att

försörjningskravet inte får omfatta flyktingar vid

familjeåterförening med make eller maka och underåriga barn.

Tidigare utredningar om försörjningskrav

En år 2000 tillsatt parlamentarisk kommitté,

Anhörigkommittén, presenterade i februari 2002 sitt

delbetänkande, Vår anhöriginvandring (SOU 2002:13).

Betänkandet innehöll bl.a. förslag om införande av ett

försörjningskrav. Försörjningskravet skulle gälla för s.k.

oetablerade förhållanden och nära anhöriga utanför

kärnfamiljen. Enligt förslaget skulle anknytningspersonen svara

för utlänningens försörjning under högst två år. Undantag från

kravet skulle kunna medges om det förelåg särskilda skäl, till

exempel ofrivillig arbetslöshet.

Utredningen om uppehållstillstånd för familjeåterförening

och för varaktigt bosatta tredjelandsmedborgare avlämnade i

mars 2005 delbetänkandet Familjeåterförening och fri rörlighet

för tredjelandsmedborgare (SOU 2005:15). Delbetänkandets

4

förslag gällde genomförandet i svensk rätt av

familjeåterföreningsdirektivet och rådets direktiv 2003/109/EG

av den 25 november 2003 om varaktigt bosatta

tredjelandsmedborgares ställning. Betänkandet innehöll inga

förslag om försörjningskrav.

Samma utredning behandlade i sitt slutbetänkande

Anhörigåterförening (SOU 2005:103) frågan om

försörjningskrav. Utredaren förordade att ett försörjningskrav

inte infördes. Om ett försörjningskrav ändå skulle införas ansåg

utredningen att det skulle tillämpas på föräldrar, vuxna barn och

andra nära anhöriga. Försörjningen skulle anses tryggad om det

fanns tillgång till stabila och regelbundna försörjningsmedel så

att den sökande eller anknytningspersonen inte behövde ta i

anspråk ekonomiskt behovsprövat stöd av allmänna medel för

att tillgodose livsuppehället och bostadskostnaden.

Behov av en utredning om försörjningskrav som villkor för

anhöriginvandring

Regeringen har på migrations- och integrationsområdet stärkt

arbetslinjen bl.a. genom att nyanlända är berättigade till

instegsjobb och nystartsjobb så snart ett uppehållstillstånd

beviljats. Genom införandet av ett försörjningskrav kan

drivkrafterna för arbete ytterligare stärkas och risken för att

nyanlända fastnar i utanförskap minska. Ett försörjningskrav

kan skapa incitament för den enskilde att bosätta sig i regioner

med goda förutsättningar för arbete och bostäder och därmed

leda till en god integration.

Alla EU:s medlemsstater förutom Sverige och Belgien

tillämpar någon form av försörjningskrav som villkor för

anhöriginvandring. Införandet av ett försörjningskrav i Sverige

innebär således att svensk lagstiftning närmar sig den

lagstiftning som övriga medlemsstater i EU tillämpar.

5

Uppdraget

Utredaren ska lämna förslag på författningsändringar som

innebär att ett försörjningskrav som villkor för

anhöriginvandring för utländska medborgare och statslösa

personer införs i svensk rätt.

Utredaren ska närmare överväga vilken krets av sökande

som ska omfattas av försörjningskravet. Utgångspunkten ska

vara att försörjningskravet ska omfatta en så vid krets av

sökande som möjligt, dvs. make, sambo, barn, personer som

avser ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande samt

andra anhöriga som kan beviljas uppehållstillstånd i Sverige

enligt gällande regelverk. Sökande som är anhöriga till

flyktingar och till vissa kategorier skyddsbehövande i övrigt

samt till barn ska dock inte omfattas.

Utredaren ska lämna förslag till hur försörjningskravet ska

anses vara uppfyllt. Utgångspunkten ska vara att försörjningen

kan anses tryggad om det finns tillgång till regelbundna

försörjningsmedel, såsom t.ex. lön från heltidsarbete, som

tillgodoser livsuppehället för anknytningspersonen. Dessutom

ska det finnas lämplig bostad för anknytningspersonen och

sökanden. Utredaren ska analysera hur ett sådant bostadskrav

ska utformas på ett sätt som inte är orimligt restriktivt. En

annan utgångspunkt ska vara att försörjningsförmågan endast

ska prövas vid ansökningstillfället. Utredaren ska lämna förslag

till hur prövningen praktiskt ska gå till. Utredaren bör i detta

sammanhang bl.a. göra överväganden om prövningen avseende

lämnade uppgifters tillförlitlighet.

Den närmare utformningen av förslaget och avgränsningen

av personkretsen, bl.a. vilka kategorier skyddsbehövande i

övrigt som bör undantas, ska göras med beaktande av bl.a. EG-

rättsliga aspekter.

En anknytningsperson som är svensk medborgare eller som

har haft permanent uppehållstillstånd i Sverige i fyra år ska

undantas från försörjningskravet. Utredaren ska pröva från

vilken tidpunkt fyraårsperioden ska räknas vid olika former av

uppehållstillstånd. Utredaren ska överväga om det finns

6

anledning att undanta även andra anknytningspersoner från

försörjningskravet för att undvika orimliga konsekvenser.

Utredaren ska redovisa lagstiftningen om försörjningskrav i

några med Sverige jämförbara EU-medlemsstater.

Konsekvenser av förslaget

Utredaren ska lämna en redogörelse för de ekonomiska och

andra konsekvenser, t.ex. jämställdhetskonsekvenser, som

förslaget medför. Utredaren ska analysera vilka konsekvenser

förslaget får för barn. Utredaren ska även analysera vilka

konsekvenser förslaget kan medföra för antalet asylsökande

respektive sökande av andra skäl i Sverige. Om förslaget kan

förutses medföra ökade kostnader ska förslag till finansiering

redovisas.

Övrigt

Utredaren ska samråda med utredningen om översyn av

mottagandet av asylsökande (JU 2007:18) och utredningen om

nyanländas arbetsmarknadsetablering (IJ 2007:02).

Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2008.

(Justitiedepartementet)