Dir. 2014:160
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
järnvägens organisation
(N 2013:02)
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 2014
Ändring av och förlängd tid för uppdraget
Regeringen beslutade den 8 maj 2013 att en särskild utredare
skulle göra en översyn av järnvägens organisation (dir.
2013:46). Syftet med översynen är att föreslå förbättringar av
järnvägssystemets organisation som på bästa sätt möter
framtidens krav på ett effektivt och hållbart transportsystem.
Utredningen har antagit namnet Utredningen om järnvägens
organisation (N 2013:02).
Uppdraget ska enligt de ursprungliga direktiven genomföras
i två steg. Det första steget innebar att utredaren inventerade
och redogjorde för potentiella förbättringsområden där åtgärder
bör vidtas för att i större utsträckning möta resenärernas och
godstransportköparnas behov inom ramen för ett effektivt och
hållbart transportsystem.
I tilläggsdirektiv (dir. 2013:88) ändrade regeringen datum
för när den första delen av uppdraget senast skulle redovisas till
den 4 december 2013. Utredaren överlämnade den 2 december
2013 delbetänkandet En enkel till framtiden? (SOU 2013:83).
Det andra steget av uppdraget preciserades av regeringen i
tilläggsdirektiv som beslutades den 3 april 2014 (dir. 2014:52).
Uppdraget skulle, enligt tilläggsdirektiven, redovisas senast den
30 juni 2015. Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället
redovisas senast den 23 december 2015.
I dessa tilläggsdirektiv ändras uppdraget på flera sätt.
Utredaren ska, utöver det som omfattas av de ursprungliga
direktiven, också utföra uppdraget i enlighet med dessa direktiv.
Dir.
2014:160
2
Uppdraget ska delredovisas
Utredaren ska delredovisa vissa frågor om byggande och
underhåll av infrastrukturen. I syfte att påskynda utvecklingen
inom järnvägsunderhållet ska utredaren senast den 31 mars
2015 lämna en lägesrapport avseende hittills utfört arbete med
att
̶
analysera utvecklingen av underhållsmarknaden, in-
klusive förutsättningarna för spårentreprenörsföretagen
att kontinuerligt leverera effektiva tjänster till infra-
strukturförvaltarna,
̶
utvärdera avtalen mellan Trafikverket och spår-
entreprenörsföretagen, bl.a. avseende möjligheten att ta
hänsyn till behov av omplanering av banarbeten för att
säkerställa trafikens framkomlighet,
̶
utvärdera vilka åtgärder som behöver vidtas för att
säkerställa
Trafikverkets
kunskap
om
statens
järnvägsinfrastruktur,
̶
utvärdera och analysera behov av åtgärder för att
säkerställa
att
Trafikverket
i
egenskap
av
infrastrukturförvaltare tar det samlade ansvaret för
utförande och uppföljning av underhållet,
̶
särskilt utreda förutsättningarna för Trafikverket att
utföra besiktning och kontroll av järnvägsanläggningen.
Byggande och underhåll av infrastrukturen
Avsnittet Byggande och underhåll av infrastrukturen i de
ursprungliga direktiven ändras enligt följande.
Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet
år 2020, samtidigt som sysselsättningsgraden ökar. Ett robust,
säkert och effektivt transportsystem med god kapacitet, bl.a.
avseende järnväg, är en förutsättning för jobb, grundläggande
tillgänglighet och hållbar utveckling i hela Sverige. En väl
fungerande järnväg är också viktig för att minska klimat- och
miljöpåverkan. Ett effektivt och modernt transportsystem bidrar
3
till att Sverige ska kunna bli ett mer miljömässigt hållbart
samhälle. En jämfört med i dag bättre fungerande järnväg bidrar
också till att nå regeringens mål om en ökad andel kvalificerad
industriproduktion i Sverige.
Regeringen ser ett behov av att öka de resurser som är
avsatta för underhåll av statens järnvägsanläggning. Vidare
bedömer regeringen att det även krävs ändringar i främst
järnvägsunderhållets organisation för att järnvägen i Sverige ska
kunna börja fungera bättre än i dag.
Närmare 90 procent av den totala svenska järnvägs-
infrastrukturen ägs och förvaltas av staten. Det statliga ägandet
av järnvägsnätet utgör därför ett viktigt styrmedel för att åstad-
komma väl fungerande transporttjänster med tåg. Verksamheten
att utveckla och underhålla infrastrukturen behöver utföras
effektivt och med hög kvalitet.
Banverket och senare Trafikverket har gått från att sköta det
mesta av underhållet på järnväg till att enbart anlita externa
företag. Bolagiseringen av delar av Banverket genom bildandet
av Infranord AB var en viktig del i denna process. Anlitandet av
externa utförare fråntar inte Trafikverket ansvaret för
förvaltningen av anläggningen. Det är mot den bakgrunden
viktigt att Trafikverket, som har uppdraget att vara
infrastrukturförvaltare för den statliga järnvägsanläggningen, på
ett ändamålsenligt sätt tar det samlade ansvaret för kontroll och
utförande av underhållet. Detta bör inte minst göras genom att
myndigheten
skaffar
sig
bättre
kunskap
om
järnvägsanläggningens tillstånd.
Eftersom Trafikverket är fullständigt dominerande som
beställare på marknaden för spårunderhållstjänster är det
betydelsefullt att studera hur denna marknad utvecklas. I
delbetänkandet En enkel till framtiden? (SOU 2013:83) menar
utredaren att marknaden präglas av särskilda utmaningar.
Säsongsvariationer och anslagsförändringar kan enligt utredaren
resultera
i
en
mycket
ojämn
efterfrågan
på
underhållsentreprenörernas tjänster.
Utredaren menar att renodlingen av Trafikverkets beställar-
roll har bedrivits på ett sådant sätt att det finns uppenbara risker
för att kunskapen om den egna anläggningen successivt avtar.
4
Liknande synpunkter har även framförts av Riksrevisionen i
rapporten Tågförseningar – orsaker, ansvar och åtgärder (RiR
2013:18) och av Statens Haverikommission i rapporten
Säkerhet vid arbete i spårmiljö (RJ 2014:05).
Regeringen anser att det är nödvändigt att Trafikverket
liksom varje annan infrastrukturförvaltare har tillräcklig
kunskap om anläggningen. Detta påkallar att utredaren bedömer
om åtgärder behöver vidtas, och i så fall vilka, för att säkerställa
att Trafikverket besitter den kunskap som är nödvändig för att
kunna fullgöra infrastrukturförvaltningen i alla tidsperspektiv –
från långsiktig planering till operativ tågföring.
Utredaren bör i sina överväganden särskilt beakta de
speciella systemegenskaper som gäller för järnvägen då under-
hållsarbete och annat arbete ska utföras på eller i direkt anslut-
ning till trafikerad bana. All trafik liksom annan aktivitet som
sker på spåren måste vara planerad. Det måste finnas möjlighet
att på kort sikt omplanera banarbeten om tågen ska kunna
komma fram i tid. Det finns behov av snabba och effektiva
åtgärder i dialogen mellan trafik- och anläggningsansvariga
inom en infrastrukturförvaltare och dem som utför underhålls-
arbete på spåret. Underhållsavtal mellan Trafikverket och
externa entreprenörer måste därför utformas så att nödvändig
flexibilitet för att kunna omplanera banarbeten säkerställs. Det
är angeläget att i det fortsatta utredningsarbetet utvärdera och
analysera de avtal som nu råder mellan Trafikverket och externa
entreprenörer utifrån dessa aspekter.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas frågan om avvägningen
mellan internt och externt bedriven underhålls- och besiktnings-
verksamhet. En särskild aspekt som bör belysas och utvärderas
är de idéer om s.k. tredjepartscertifiering som avhandlats av
Utredningen om driftskompatibilitet och järnvägssäkerhet i
betänkandet Järnvägssäkerhet – Kan en annan fördelning gynna
en marknadsdriven utveckling? (SOU 2010:100).
Införandet av det nya signalsystemet ERTMS innebär stora
utmaningar och kräver stora insatser från många parter.
Trafikverket har fått uppdraget att ta ett helhetsansvar för
planeringen och införandet av ERTMS. Uppdraget ska utföras i
nära samarbete med företrädare för utrustningsindustrin,
5
järnvägsföretag och andra trafikorganisatörer. Det är av
utomordentlig vikt att införandet sker på ett sådant sätt att
förutsättningarna att utföra tågtrafik inte försämras.
Utredaren ska därför
̶
analysera utvecklingen av underhållsmarknaden, in-
klusive förutsättningarna för spårentreprenörsföretagen
att kontinuerligt leverera effektiva tjänster med hög
kvalitet till infrastrukturförvaltarna,
̶
utvärdera avtalen mellan Trafikverket och spår-
entreprenörsföretagen, bl.a. avseende möjligheten att ta
hänsyn till behov av omplanering av banarbeten för att
säkerställa trafikens framkomlighet,
̶
utvärdera om åtgärder behöver vidtas för att säkerställa
Trafikverkets kunskap om statens järnvägsinfrastruktur,
̶
utvärdera och analysera behov av åtgärder för att
säkerställa
att
Trafikverket
i
egenskap
av
infrastrukturförvaltare tar det samlade ansvaret för
utförande och uppföljning av underhållet,
̶
särskilt utreda förutsättningarna för Trafikverket att
utföra besiktning och kontroll av järnvägsanläggningen,
̶
utreda behovet av (tredjeparts)certifiering av infra-
struktur, och vid behov föreslå regler för detta,
̶
ta ställning till Trafikverkets arbete med planeringen
och införandet av ERTMS med särskilt beaktande av
behovet att undvika uppkomsten av nya inträdeshinder
på marknaden.
(Näringsdepartementet)