Dir. 2018:3
Ett effektivt offentligt främjande av
Kommittédirektiv
Ett effektivt offentligt främjande av
utländska investeringar
Beslut vid regeringssammanträde den 8 februari 2018.
Sammanfattning
En särskild utredare ska genomföra en översyn av det offentliga
främjandet av utländska investeringar i Sverige, det så kallade
investeringsfrämjandet. Utredaren ska bl.a. ta fram underlag och
förslag på hur regeringen och andra relevanta aktörer kan arbeta
för att förbättra den samlade strategiska marknadsföringen av
Sverige som destination för utländska investeringar. Utredaren
ska dessutom analysera och vid behov föreslå förbättringar i
fråga om bl.a. ansvarsfördelning och samverkan mellan de olika
aktörerna inom investeringsfrämjandet. Utredaren kan även
identifiera hinder som särskilt och utan anledning försvårar för
utländska investeringar och vid behov lämna förslag på hur
hinder ska rapporteras.
Utredaren ska lämna ett delbetänkande senast den 1 juni 2018.
Uppdraget i övrigt ska redovisas senast den 31 december 2018.
Det svenska investeringsfrämjandet
Det offentliga främjandet av utländska investeringar i Sverige,
det så kallade investeringsfrämjandet, har ökat i betydelse under
senare år. Svenska storföretag expanderar främst på utländska
marknader, varför nya arbetstillfällen behöver skapas i utländska
företag som etablerar sig i Sverige.
Utländska investeringar som tillför kapital, kunskap,
kompetenser och nya marknader till svenskt näringsliv har stor
Dir.
2018:3
2
betydelse för svensk sysselsättning och tillväxt. I dag finns drygt
14 000 utlandsägda dotterbolag i Sverige som sysselsätter
600 000–700 000 personer. Ungefär hälften av den svenska
exporten
kommer
från
utlandsägda
bolag.
Utländska
investeringar till Sverige ökar konkurrensen, vilket skapar ökad
produktivitet. De bidrar även med idéer, kapital och nätverk som
spiller över på svenska företag och leder till stärkt
innovationskraft.
Sverige
ses
internationellt
som
ett
framstående
innovationsland.
Det
finns
potential
att
attrahera
kunskapsintensiva företag att investera och förlägga verksamhet
här. Många svenska företag letar aktivt efter strategiska
partnerskap, samarbete inom forskning och utveckling samt
internationella investeringar. För utländska företag erbjuder
Sverige en tillgång till kompetens, resurser och marknader som
kan stärka företagens innovationskraft och affärer.
Uppdraget att göra en översyn av investeringsfrämjandet
Förbättrad marknadsföring av Sverige som destination för
utländska investeringar
Arbetet med att främja utländska investeringar i Sverige sker på
internationell, nationell, regional och lokal nivå och involverar
myndigheter och organisationer i Sverige och utomlands.
Aktörerna har som regel skilda huvudmän, uppdrag, arbetssätt
och finansiering och har skilda kanaler, budskap och metoder för
strategisk marknadsföring och kommunikation.
Många länder arbetar strategiskt med investeringsfrämjande
och marknadsför sig gentemot internationella företag och andra
investerare
för
att
attrahera
direktinvesteringar
och
portföljinvesteringar. I detta sammanhang kan Sverige inspireras
och ta lärdom av framgångsrika exempel. Jämförbara länder är
exempelvis Nederländerna, Danmark och Finland.
Utredaren ska därför
• med utgångspunkt i de nyckelområden som prioriteras av
Sveriges export- och investeringsråd (Business Sweden),
identifiera och analysera framgångsfaktorer för Sverige som
3
destination för utländska investeringar, inklusive lokala och
regionala styrkeområden, t.ex. faktorer kopplade till
samverkansprogrammen och Sveriges testbäddar,
• analysera strategisk marknadsföring av och kommunikation
om Sverige och dess regioner som destination för utländska
investeringar, inklusive kommunikationskanaler, samt
analysera samordning kring varumärkesbyggande och vid
behov föreslå förbättringar, och
• analysera hur jämförbara länder såsom Nederländerna,
Danmark och Finland, arbetar med investeringsfrämjande
och belysa modeller, samarbeten, strategisk kommunikation
och andra lösningar som Sverige kan inspireras av.
Ett samlat system för rapportering av investeringshinder
Investeringsfrämjandet bygger på att information om svenska
bestämmelser och förhållanden finns lätt tillgängliga och att
lagstiftningen och dess praxis inte skapar hinder som särskilt och
utan anledning försvårar utländska investeringar. Utredaren ska
beakta
pågående
arbete
inom
EU
om
utländska
direktinvesteringar såsom förslaget till förordning (COM (2017)
487) att inrätta en ram för granskning av utländska
direktinvesteringar liksom meddelandet (COM (2017) 494) att
välkomna utländska direktinvesteringar och samtidigt skydda
grundläggande intressen.
Utredaren ska därför
• analysera om, och vid behov lämna förslag på hur
berörda myndigheter och andra offentliga aktörer kan
involveras för en samordnad rapportering av hinder för
utländska direktinvesteringar i Sverige samt inom
ramen för sina uppdrag medverka i att ta fram möjliga
lösningar till hinder som särskilt och utan anledning
försvårar utländska investeringar. Utredaren ska dock
inte lämna förslag på skatteändringar.
4
Tydlig målformulering, ansvarsfördelning och samverkan
mellan aktörer
Eftersom alla utländska investeringar sker i en lokal miljö i
Sverige behövs det ett nära samspel mellan relevanta aktörer för
att skapa och presentera lokala och regionala erbjudanden av bl.a.
kompetenser, finansiering, företags- och innovationsmiljöer,
kommunikationer och utbildning. Det behöver också finnas en
ändamålsenlig styrning, finansiering och ansvarsfördelning så att
investeringsfrämjandet bedrivs effektivt och långsiktigt.
Synergier mellan aktörerna ska tillvaratas och överlappningar
undvikas. Det finns allmänt ett intresse på lokal, regional och
nationell nivå av att attrahera utländska investeringar.
Förutsättningarna varierar dock i landet.
Business Sweden har regeringens uppdrag att samordna och
driva investeringsfrämjandet i Sverige och utomlands. Inom
ramen för Sveriges exportstrategi har regeringen gett Business
Sweden ökade anslag för investeringsfrämjande, inte minst för
att förstärka samarbetet med svenska regioner och kommuner.
Regeringen har även tillsatt innovations- och forskningsråd i fem
för Sverige strategiskt viktiga länder. Samverkansgruppen Team
Sweden invest skapades i oktober 2016 för att kraftsamla och öka
samordningen mellan berörda myndigheter för att attrahera
utländska investeringar. Gruppen leds av Business Sweden. En
viktig
uppgift
för
gruppen
är
att
uppmärksamma
Regeringskansliet på hinder i investeringsarbetet.
Samverkan mellan olika främjandeaktörer är centralt för att
utländska potentiellt investerande företag ska kunna få den hjälp
de behöver. Arbetet kan i dag vara fragmenterat och
överlappande. Det är viktigt att samverkan fungerar så att de
resurser som finns avsatta för det investeringsfrämjande arbetet
används effektivt och ändamålsenligt. I Sveriges exportstrategi
uppmärksammades ett behov av att genomlysa den långsiktiga
finansieringen till regionernas investeringsfrämjande, i syfte att
göra dem mindre beroende av kortsiktiga projektmedel.
Utredaren ska därför
• analysera och vid behov föreslå förbättringar i fråga om
målformulering, ansvarsfördelning, resurssättning och
5
samverkan. Analysen ska beröra om, och i så fall hur,
myndigheter och andra berörda offentliga aktörer ska
involveras i investeringsfrämjandet på lokal, regional,
nationell och internationell nivå.
Konsekvensutredning, samråd och redovisning
Utredaren ska bedöma vilka ekonomiska och andra konsekvenser
eventuella förslag kan ha för företag och det allmänna och vid
behov lämna förslag på finansiering. Dessa ska redovisas enligt
14–15 a §§kommittéförordningen (1998:1474) samt 6–8 §§
förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid
regelgivning.
Utredaren ska samråda med relevanta myndigheter, företag
och
organisationer,
inklusive
lokala
och
regionala
investeringsorganisationer. Utredaren ska beakta tidigare
utredningar och analyser inom investeringsfrämjandet och
närliggande områden liksom system och lösningar för
investeringsfrämjandet i jämförbara länder. Utredaren ska även
beakta resultatet av arbetet i samverkansgruppen Team Sweden
invest. Utredaren ska därutöver beakta att det kan finnas skäl för
att begränsa vissa utländska investeringar bl.a. när det gäller
säkerhetskänslig verksamhet eller annan verksamhet av vikt för
totalförsvaret. Utredaren ska därför hålla sig informerad om och
beakta arbetet i utredningen om vissa säkerhetsskyddsfrågor (Ju
2017:08)
och
kommittén
om
förbättrat
skydd
för
totalförsvarsverksamhet (Fö 2017:02).
Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2018. Dock
ska följande frågor redovisas i ett delbetänkande senast den 1 juni
2018:
• uppdraget att identifiera och analysera framgångsfaktorer
för Sverige som destination för utländska investeringar,
inklusive regionala och lokala styrkeområden, och
• uppdraget att analysera strategisk marknadsföring och
kommunikation om Sverige och dess regioner som
destination för utländska investeringar, inklusive
6
kommunikationskanaler, samt analysera samordning kring
varumärkesbyggande, och vid behov föreslå förbättringar.
(Utrikesdepartementet)