Dir. 2018:64
Näringslivets roll inom totalförsvaret samt
1
Kommittédirektiv
Näringslivets roll inom totalförsvaret samt
försörjningstrygghet i fråga om försvars-
materiel
2018:64
Beslut vid regeringssammanträde den 5 juli 2018
Sammanfattning
En särskild utredare ges i uppdrag att föreslå åtgärder för
näringslivets roll inom totalförsvaret. Utredaren ska vidare
föreslå åtgärder för försörjningstrygghet i försvarsmateriel-
försörjningen. Utredaren ska utgå från det befintliga regelverket
och identifiera eventuella behov av att se över detta. Om
utredaren identifierar uppenbara behov av att göra begränsade
författningsändringar, står det utredaren fritt att föreslå sådana.
Utredaren ska bl.a. göra följande:
• Lämna förslag på åtgärder för samverkansformer och
effektiv planering mellan offentliga och privata aktörer i
syfte att säkerställa totalförsvarets kritiska behov i
händelse av höjd beredskap och då ytterst i krig.
Förslagen bör inkludera möjligheter för staten att såväl
ställa krav på näringslivet som att öka dess incitament att
beakta totalförsvarets behov i verksamheten.
• Lämna förslag på åtgärder för att stärka den
försvarsmaterielrelaterade försörjningstryggheten, även
över en längre tid och under olika förhållanden.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2019.
2
Totalförsvarets uppbyggnad
I försvarsbeslutet 2015 konstaterades att ”det enskilt viktigaste
under försvarsinriktningsperioden 2016 t.o.m. 2020 är att höja
den operativa förmågan i krigsförbanden och att säkerställa den
samlade förmågan i totalförsvaret” (prop. 2014/15:109, s. 7). Av
beslutet framgår vidare att målet för det civila försvaret är att
värna civilbefolkningen, säkerställa de viktigaste samhälls-
funktionerna och bidra till Försvarsmaktens förmåga vid ett
väpnat angrepp eller krig. Planeringen för det civila försvaret ska
samordnas såväl med Försvarsmaktens försvarsplanering som
med beredskapsplaneringen för fredstida krissituationer.
Planeringsarbetet bör utgå från att förmågan att hantera kriser i
samhället i fredstid också ska ge en grundläggande förmåga att
hantera krigssituationer. Strukturer och processer som används
inom krisberedskapen bör så långt möjligt även användas i
planeringen av det civila försvaret. Regeringen bedömer dock att
det civila försvaret kräver ytterligare åtgärder som det inte har
ansetts finnas behov av inom krisberedskapen.
I regeringens nationella säkerhetsstrategi från 2017 poängteras
att förmågan att leda och styra Sverige även under omfattande
påfrestningar som kan följa av kris eller krig är ett nationellt
intresse. Samverkan mellan myndigheter, näringsliv och
civilsamhälle är av avgörande betydelse.
Regeringen har under de senaste tre åren fattat beslut om ett
flertal inriktningar och planeringsanvisningar till ansvariga
myndigheter för att återuppta totalförsvarsplaneringen. I maj
2017 gav regeringen Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap och Försvarsmakten i uppdrag att verka för att de
bevakningsansvariga myndigheterna samt prioriterade landsting
och kommuner senast den 31 december 2018 har stärkt förmågan
att bl.a. planera för stöd till Försvarsmakten under höjd
beredskap avseende försörjning av kritiska förnödenheter,
egendom och tjänster genom exempelvis avtal, lager, förfogande
och ransonering.
3
Säkerställande av försörjningstrygghet inom totalförsvaret
Den 20 december 2017 redovisade Försvarsberedningen
delrapporten Motståndskraft – Inriktningen av totalförsvaret och
utformningen av det civila försvaret 2021–2025 (Ds 2017:66). I
delrapporten lämnar beredningen i bred partipolitisk enighet en
rad förslag om hur totalförsvaret skulle kunna utvecklas
framöver. En utökad roll för näringslivet i totalförsvaret utgör en
del av dessa förslag.
Försvarsberedningen konstaterar att som en följd av försvars-
besluten 1999–2001 och 2004 upphörde i allt väsentligt
planeringen för höjd beredskap och krig, dvs. totalförsvars-
planeringen. Samhället har därefter genomgått stora
förändringar. Det globala säkerhetspolitiska läget präglas av
instabilitet och oförutsägbarhet. Utvecklingen är svårbedömd
och stundtals snabb. Globaliseringen har inneburit att infra-
struktursystem och försörjningsflöden av varor och tjänster har
sammankopplats med andra länder i en högre utsträckning än
tidigare. Inom samhället finns i sin tur ett ökat ömsesidigt
beroende mellan olika sektorer. De flesta områden är beroende
av tillgång till el, it och elektronisk kommunikation, transport-
infrastruktur, drivmedel, förnödenheter, finansiella tjänster m.m.
Om det uppstår störningar inom en sektor påverkar det även
andra sektorer. Flertalet av dessa områden har inte någon
omfattande redundans utan förutsätter ostörda flöden för att
verksamheten ska fungera. Ett ostört flöde av varor och tjänster
såväl inom landet som från andra länder kommer dock troligen
inte att kunna upprätthållas under krig eller krigsfara. En störning
eller ett avbrott i försörjningsflöden kan således komma att
påverka stora delar av samhället.
Försvarsberedningen föreslår att totalförsvarsplaneringen ska
dimensioneras så att Sverige ska kunna möta och hantera en
säkerhetspolitisk kris i Europa och vårt närområde som leder till
allvarliga konsekvenser för samhällets funktionalitet under minst
tre månader. Under del av tiden och inom ramen för de tre
månaderna ska Sverige planera för att riket är i krig och att krigs-
handlingar pågår på svenskt territorium. Försvarsberedningen tar
dessutom upp den osäkerhet som kan uppstå i gränslandet mellan
4
fred och krig (gråzonsproblematik) och som ställer stora krav på
beslutsfattande och agerande. Det kan bl.a. handla om att en
angripare orsakar störningar i viktiga samhällsfunktioner och
varuflöden. Kännedom om de befintliga regelverken måste
spridas, roller och uppgifter i den fredstida krisberedskapen och
i totalförsvaret måste förtydligas och övas, försvarsviljan stärkas
och krismedvetenhet kompletteras med krigsmedvetenhet.
Näringslivets roll inom totalförsvaret
I Försvarsberedningens delrapport föreslås bl.a. att formerna för
hur krigsviktiga företag i krig ska kunna leverera varor och
tjänster enligt olika avtalsformer med staten ska utredas. Vid
utformningen av samverkansformer och avtal mellan staten och
krigsviktiga företag behöver hänsyn tas till EU:s regelverk för
den inre marknaden. Begreppet krigsviktiga företag har använts
tidigare. Ett företag eller en organisation utsågs som krigsviktig
om dess produktion av varor eller tjänster var av stor vikt för
totalförsvaret. Krigsviktiga företag var vid höjd beredskap
skyldiga att fortsätta sin verksamhet, ibland med ändrad
inriktning, för att säkra produktionen även vid krig. Krigsviktiga
företag som tillhandhöll krigsviktig produktion i fredstid skulle
fortsätta sin produktion, ofta med utökad kapacitet, även under
krigsförhållanden.
Försvarsberedningen föreslår också att ett nationellt
näringslivsråd inrättas. Syftet är att etablera en långsiktig sam-
verkan mellan offentliga och privata aktörer på den centrala,
regionala och lokala nivån och för att möjliggöra användandet av
näringslivets resurser för totalförsvarets behov. Försvars-
beredningen konstaterar att ett arbete har påbörjats hos flera
myndigheter på central nivå för att utreda hur näringslivet på
olika sätt kan bidra med resurser för att stärka förmågan inom
olika sektorer. Det finns även befintliga forum för privat-
offentlig samverkan kring krisberedskap och totalförsvar inom
bl.a. prioriterade försörjningsområden såsom energiförsörjning,
livsmedelsförsörjning, transporter och den finansiella sektorn.
5
Det föreslagna nationella näringslivsrådet ska utgöra ett
komplement till befintliga forum.
Försörjningstrygghet i fråga om försvarsmateriel
Försörjningstrygghet är ett omfattande begrepp, som ofta
används på olika sätt, såväl nationellt som internationellt. I
ramavtalet om åtgärder för att underlätta omstrukturering och
drift av den europeiska försvarsindustrin mellan Frankrike,
Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland (det så
kallade sexnationssamarbetet) definieras det som ”en stats
förmåga att garantera och erhålla garanti för tillförsel av
försvarsmateriel och försvarsmaterieltjänster som är tillräcklig
för att uppfylla statens åtaganden i enlighet med dess utrikes- och
säkerhetspolitiska krav…”. Denna definition utgör utgångs-
punkten för försvarsmaterielrelaterad försörjningstrygghet i
utredningen.
Den försvarsmaterielrelaterade försörjningstryggheten kan
omfatta ett antal olika åtgärder, från säkerhets- och
handelspolitik till konkreta åtgärder för att stärka uthållighet för
enskilda produkter, t.ex. lagring. Åtgärderna ska syfta till
försörjningstrygghet på både kort och lång sikt.
Den försvarsmaterielrelaterade försörjningstryggheten är i dag
en viktig fråga för Försvarsmakten och Försvarets materielverk
(FMV). I Försvarsmaktens regleringsbrev anges att
myndigheten, med stöd av Försvarets materielverk, ska redovisa
resultatet av myndigheternas fortsatta arbete med att ta fram ett
försvarsförsörjningskoncept. Redovisningen ska särskilt belysa
hur myndigheterna planerar för tillämpning av förfogandelagen
(1978:262),
förfogandeförordningen
(1978:558)
samt
förordningen (1992:391) om uttagning av egendom för
totalförsvarets behov.
Därutöver har FMV som uppgift i sitt regleringsbrev att
redovisa hur myndigheten använder sig av upphandlingsrättsliga
möjligheter för att ställa krav på försörjningstrygghet i fråga om
anskaffning av materiel och tjänster till Försvarsmakten.
6
Rättsliga förhållanden mellan stat och näringsliv
Sverige har en omfattande rättslig reglering för hur samhället ska
fungera under höjd beredskap och då ytterst krig samt hur
samhället ska planera och förbereda sig för sådana situationer.
Statlig verksamhet ska som huvudregel bedrivas i myndighets-
form. Den reglering som finns omfattar även näringslivet. För att
gynna de samlade försvarsansträngningarna under höjd
beredskap ger den svenska lagstiftningen t.ex. staten rätt att under
vissa förutsättningar styra över resurser som finns i näringslivet.
Förutsättningarna anges bl.a. i förfogandelagen där staten ges
möjlighet att förfoga över privat egendom och tjänster i syfte att
tillgodose totalförsvarets behov av exempelvis försörjning.
Staten kan även, enligt lagen (1976:295) om skyldighet för
näringsidkare att medverka vid lagring för försörjnings-
beredskap, begära att näringslivet upplåter lagringsutrymme för
varor av vikt för totalförsvaret. Ransoneringslagen (1978:268)
ger regeringen möjlighet att vidta åtgärder för att genomföra en
fördelning av förnödenheter samt begränsa handel med en viss
vara om den bedöms vara av vikt för totalförsvaret eller
folkförsörjningen. Näringslivet har även en skyldighet att delta i
planeringen av totalförsvaret enligt lagen (1982:1004) om
skyldighet för näringsidkare, arbetsmarknadsorganisationer m.fl.
att delta i totalförsvarsplaneringen.
När det gäller näringslivets roll inom totalförsvaret bedömer
Försvarsberedningen att befintligt regelverk bör utgöra utgångs-
punkt för dialogen mellan offentliga och privata aktörer i den
beredskapsplanering som nu ska genomföras. Försvars-
beredningen utesluter dock inte att regelverket kan behöva ses
över för att staten i större omfattning ska kunna ställa krav på
privata aktörer att upprätthålla en viss funktionalitet i verksam-
heten även i krig eller vid krigsfara. Staten kan bl.a. behöva ställa
krav på att privata aktörer i större utsträckning bidrar till total-
försvarets behov. Det bör enligt Försvarsberedningen övervägas
att genom lagstiftning ge ansvariga myndigheter inom de
viktigaste sektorerna ett bemyndigande att föreskriva att privata
aktörer måste ha en viss beredskap eller förmåga att hantera
7
störningar inom den egna verksamheten. I detta arbete ska
befintlig reglering i relevant sektorslagstiftning beaktas.
Uppdraget
Samhällsviktig verksamhet som tidigare drevs i offentlig regi
utförs i dag i stor utsträckning av företag med olika typer av
ägarförhållanden, exempelvis offentligt eller privat ägande och
nationellt eller utländskt ägande. Detta ställer delvis andra krav
på totalförsvarsplaneringen eftersom staten inte har möjlighet att
styra och inrikta näringslivet, till skillnad mot vad som gäller för
offentlig verksamhet. För att möjliggöra kostnadseffektivitet
verkar delar av näringslivet enligt principen att resurser levereras
vid behov snarare än hålls i lager. Detta medför samtidigt ökad
sårbarhet om störningar eller avbrott i försörjningsflöden skulle
uppkomma. Därutöver har de rättsliga förutsättningarna, bl.a.
som en följd av Sveriges inträde i EU, och näringslivsstrukturen
förändrats sedan Sverige bedrev en totalförsvarsplanering. Sedan
kalla krigets slut har även Försvarsmakten och aktörerna inom
det civila försvaret genomgått genomgripande förändringar.
Försvarsmaktens beroende av civila resurser har ökat avsevärt
samtidigt som nyckelaktörer i det övriga samhället har en
beredskap som är dimensionerad för fredstida kriser och i
väsentlig utsträckning bedöms sakna förmåga att möta de krav
som höjd beredskap och då ytterst krig skulle medföra. Få företag
tar med risken för höjd beredskap och då ytterst krig i sin interna
kontinuitetsplanering eller beredskapsplanering. Detta perspektiv
har även i endast begränsad omfattning beaktats av myndigheter
i samband med offentliga upphandlingar.
Privata företags kontinuitetsplanering utgår från ekonomisk
lönsamhet, hållbarhet och effektivitet utifrån marknadens
dynamik och krav och inte utifrån riskbedömningar som
inkluderar störningar till följd av krig eller krigsfara. Statliga
myndigheter inkluderande länsstyrelser och kommuner ska
enligt gällande regelverk i samverkan med privata aktörer
planera för hur företag ska kunna bidra och leverera varor och
tjänster vid allvarligare störningar i fredstid eller i krig. Detta
sker dock i alldeles för begränsad omfattning och det finns
8
osäkerheter kring hur formerna för samverkan och avtals-
förhållanden bör utformas. En utvecklad beredskapsplanering
kommer också stärka företagens och därmed samhällets fredstida
krisberedskap då totalförsvaret och krisberedskapen bör ses som
förmågor som är ömsesidigt förstärkande.
En särskild utredare ska därför utreda näringslivets roll inom
totalförsvaret och lämna förslag på åtgärder för samverkans-
former och effektiv planering mellan offentliga och privata
aktörer på den centrala, regionala och lokala nivån i syfte att
säkerställa totalförsvarets kritiska behov i händelse av höjd
beredskap och då ytterst i krig.
Utredningen ska utgå från avsnitten om näringslivets roll i
totalförsvaret, säkerställandet av en nödvändig försörjning och
andra relevanta avsnitt i Försvarsberedningens delrapport.
Befintliga samverkansformer inom olika sektorer ska beaktas.
Utredaren ska utgå från befintligt regelverk samt identifiera
eventuella behov av att se över detta. Om utredaren identifierar
uppenbara behov av att göra begränsade författningsändringar,
står det utredaren fritt att föreslå sådana.
Utredaren ska vidare beakta behoven av en robust försörjnings-
trygghet för att hantera fredstida kriser när så är relevant för att
säkerställa totalförsvarets kritiska behov i händelse av höjd
beredskap eller annan utomordentlig händelse som hotar
folkförsörjningen. Utredaren ska även beakta relevanta erfaren-
heter från privat-offentlig samverkan kring krisberedskap och
totalförsvar inom bl.a. prioriterade försörjningsområden såsom
försvarsmateriel, energiförsörjning, drivmedelsförsörjning,
livsmedelsförsörjning, hälso- och sjukvård, transporter, den
finansiella sektorn samt information och kommunikation.
Utredaren ska göra följande:
• Lämna förslag på möjligheter för staten att såväl ställa krav
på näringslivet som att öka dess incitament att beakta
totalförsvarets behov i verksamheten. Förslagen ska ta
ställning till vad som är en rimlig balanspunkt mellan
näringslivets åtaganden, affärs- och avtalsmodeller och det
offentligas ansvar för att säkerställa samhällets
funktionalitet. Detta ska inkludera en analys av förut-
9
sättningarna för näringslivet att ta fram kontinuitetsplanering
och beredskapsplaner för höjd beredskap.
• Lämna förslag på hur totalförsvarsviktiga företag vid höjd
beredskap och då ytterst i krig ska kunna leverera varor och
tjänster enligt olika avtalsformer med staten och andra
offentliga aktörer.
• Lämna förslag på åtgärder för att stärka försörjnings-
tryggheten i försvarsmaterielförsörjningen, inklusive både
materiel och kompetens.
• Lämna förslag på åtgärder för att stärka den försvarsmateriel-
relaterade försörjningstryggheten över en längre tid och
under olika internationella och nationella förhållanden, t.ex.
internationella kriser och handelsstörningar. Förslagen ska
omfatta sådana system, delsystem, insatsvaror och
reservmateriel som krävs för att säkerställa nödvändig
förmåga vid höjd beredskap och då ytterst i krig. Åtgärderna
ska bl.a. beakta produktions- och lagringsförutsättningar för
materielen.
• Belysa konsekvenser av Sverige medlemskap i EU inklusive
EU-rätten.
• Analysera hur försörjningstrygghet för totalförsvaret kan
säkerställas vid offentliga upphandlingar.
• Analysera konsekvenser av utländskt ägande och inflytande
över privata företag och belysa konsekvenser av
internationella mellanstatliga avtal.
• Analysera hur förslagen förhåller sig till bestämmelserna om
egendomsskydd och näringsfrihet i 2 kap. 15 och 17 §§
regeringsformen.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska redovisa förslagens konsekvenser i enlighet med
kommittéförordningen (1998:1474) och i det sammanhanget
särskilt bedöma konsekvenserna för berörda aktörer inklusive
ekonomiska konsekvenser. Utredaren ska för de förslag som
lämnas redovisa konsekvenser och kostnader för stat, landsting
och kommuner och föreslå hur dessa ska finansieras. Om
10
förslagen innebär samhällsekonomiska konsekvenser i övrigt,
ska dessa redovisas.
Kontakter och redovisning av uppdraget
En viktig del av uppdraget består av dialog med företrädare för
relevanta myndigheter inklusive länsstyrelser, kommuner,
landsting och näringsliv (inklusive branschorganisationer).
Utredaren ska hålla sig informerad om och vid behov beakta
relevant arbete som pågår inom Regeringskansliet, bl.a.
beslutade regleringsbrevsuppdrag om totalförsvaret samt arbetet
inför nästa försvarspolitiska inriktningsbeslut, utrednings-
väsendet och hos relevanta myndigheter och andra aktörer.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2019.
(Försvarsdepartementet)