HFD 2011 not 4
Sjukpenning (den försäkrade var inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och fick därmed anses uppfylla kravet på att ha varit anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen)
Not 4. Överklagande av T.J. i mål. ang. sjukpenning. - Försäkringskassan beslutade att inte medge T.J. sjukpenning för en inledande sjukperiod som avslutats den 11 juni 2008. Beslutet grundades på att T.J. vid insjuknandet inte var inskriven och aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Kassan åberopade RÅ 2006 ref. 54. Sedan T.J. överklagat fann Länsrätten i Värmlands län (2009-09-10, ordf. Berglund, två nämndemän skiljaktiga) att han var berättigad till sjukpenning för perioden den 30 maj - 11 juni 2008. Försäkringskassan överklagade och yrkade att dess beslut skulle fastställas. Kammarrätten i Göteborg (2009-12-07, Nordberg, Nilsson, Mårdberg) biföll överklagandet och anförde följande. T.J. var vid sjukfallets början arbetslös och anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Fr.o.m. den 13 maj 2008 var han emellertid ”avaktualiserad”. Han hade således inte - sedan hans tidigare tillfälliga arbete upphört - åter anmält sig som aktiv arbetssökande. Han kan därför inte anses ha varit beredd att anta något arbete. Det saknas därmed förutsättningar för att med stöd av 3 kap. 10 c § första stycket första punkten lagen (1962:381) om allmän försäkring, AFL, bevilja T.J. sjukpenning för tiden den 30 maj - 11 juni 2008. Försäkringskassans överklagande ska därför bifallas. - T.J. överklagade och yrkade att länsrättens dom skulle fastställas. Försäkringskassan medgav bifall till överklagandet och anförde bl.a. följande. En person som avanmälts hos arbetslöshetskassan är alltjämt inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. En person som är inskriven hos Arbetsförmedlingen är därför att anse som ”anmäld hos den offentliga arbetsförmedlingen” enligt 3 kap. 10 c § AFL. En person som har avaktualiserats från Arbetsförmedlingen är däremot inte längre registrerad som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. En person som avaktualiserats kan därför inte anses vara anmäld hos Arbetsförmedlingen på så sätt som krävs enligt 3 kap. 10 c §. Att en person som är inskriven hos Arbetsförmedlingen ska anses som anmäld enligt 3 kap. 10 c § får till följd att det saknar betydelse vilken sökandekategori personen placerats i. Om personen i fråga, vid tidpunkten för den första dagen i sjukperioden, kan antas ha varit beredd att anta erbjudet arbete om han eller hon inte hade varit sjuk bör kraven i 3 kap. 10 c § anses vara uppfyllda oavsett i vilken sökandekategori den försäkrade placerats. Av handlingarna i ärendet framgår att T.J. sedan tidigare var inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen men att han avanmäldes hos arbetslöshetskassan fr.o.m. den 13 maj 2008 eftersom han hade ett tillfälligt arbete kortare tid än tre månader (sökandekategori 31). Vid tidpunkten för den första dagen i sjukperioden, den 29 maj 2008, hade han inte någon anställning. Inget i utredningen ger stöd för att han vid denna tidpunkt inte hade varit beredd att anta erbjudet arbete om han inte hade varit sjuk. Som länsrätten framhållit tyder tvärtom det förhållandet att han arbetat kort tid dessförinnan på att han som frisk varit beredd att ta ett arbete vid denna tidpunkt. T.J. bör mot denna bakgrund anses uppfylla kraven i 3 kap. 10 c § AFL. Med hänsyn till vad som framkommit i den medicinska utredningen bör han även anses uppfylla kraven på nedsatt arbetsförmåga enligt 3 kap. 7 § AFL. - Högsta förvaltningsdomstolen (2011-01-26, Billum, Knutsson, Ståhl, Stenman, Nymansson) : Skälen för avgörandet . Enligt 3 kap. 7 § första stycket AFL utges sjukpenning vid sjukdom som sätter ned den försäkrades arbetsförmåga med minst en fjärdedel. Vid bedömningen av om sjukdom föreligger ska bortses från arbetsmarknadsmässiga, ekonomiska, sociala och liknande förhållanden. Av 10 § första stycket framgår att för de första 14 dagarna i sjukperioden utges sjukpenning som svarar mot sjukpenninggrundande inkomst av anställning endast under förutsättning att den försäkrade skulle ha förvärvsarbetat om han inte hade varit sjuk. Enligt 10 c § första stycket 1 utgår sjukpenning även när den försäkrade är helt eller delvis arbetslös och anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen samt är beredd att anta erbjudet arbete i en omfattning som svarar mot den fastställda sjukpenninggrundande inkomsten. - Enligt 1 § andra stycket Arbetsmarknadsstyrelsens administrativa föreskrifter (AMSFS 2005:4) om handläggning av arbetsförmedlingsärenden har alla som har rätt att arbeta i Sverige också rätt att skrivas in vid och få service av den offentliga arbetsförmedlingen. Enligt 11 § ska Arbetsförmedlingen notera en kod för sökandekategori för inskrivna sökande. Koden ska vid varje tidpunkt motsvara den sökandes faktiska situation i fråga om sysselsättning och möjligheter att söka och ta arbete. Av 12 § följer att vid inskrivning på Arbetsförmedlingen ska Arbetsförmedlingen, för en arbetssökande som söker arbetslöshetsersättning, meddela arbetslöshetskassan att sökanden är inskriven (anmälan). I 15 § regleras under vilka förutsättningar en sökande ska avanmälas hos arbetslöshetskassan. Avanmälan innebär att Arbetsförmedlingen meddelar arbetslöshetskassan att en sökande inte längre är anmäld hos Arbetsförmedlingen i den ordning som bestämts i Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens föreskrifter (IAFFS 2009:4, tidigare IAFFS 2005:7) om anmälan hos den offentliga arbetsförmedlingen för rätt till ekonomiskt stöd vid arbetslöshet. I 28 § regleras under vilka förutsättningar en sökande ska avaktualiseras hos Arbetsförmedlingen. Avaktualisering innebär enligt 27 § att en sökande registreras som inte längre arbetssökande vid Arbetsförmedlingen. - Av utredningen i målet framgår bl.a. följande. T.J. hade under maj 2008 två olika projektanställningar som montör och var samtidigt inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. Sedan den 13 maj var han avanmäld hos arbetslöshetskassan och placerad i Arbetsförmedlingens sökandekategori 31 (tillfälligt arbete). Den 25 maj 2008 sökte han läkare på grund av svåra ryggbesvär. Den då pågående anställningen upphörde den 27 maj men på grund av ryggbesvären kunde han inte besöka Arbetsförmedlingen. Den 29 maj gjorde han en sjukanmälan hos Försäkringskassan. - Frågan i målet är om T.J. har rätt till sjukpenning under perioden den 30 maj - 11 juni 2008. - Vid tidpunkten för sjukanmälan var T.J. arbetslös. Till skillnad från vad som var fallet i det av Försäkringskassan i det överklagade beslutet åberopade rättsfallet RÅ 2006 ref. 54 var han under den aktuella perioden inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och får därmed anses uppfylla kravet i 3 kap. 10 c § AFL på att ha varit anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen. Det medicinska underlaget visar att hans arbetsförmåga var helt nedsatt p.g.a. sjukdom och annat har inte framkommit än att han skulle ha varit beredd att anta erbjudet arbete om han inte hade varit sjuk. Mot denna bakgrund finner Högsta förvaltningsdomstolen att han är berättigad till sjukpenning under perioden den 30 maj - 11 juni 2008. - Överklagandet ska således bifallas. - Högsta förvaltningsdomstolens avgörande . Högsta förvaltningsdomstolen upphäver kammarrättens dom och fastställer länsrättens domslut. (mål nr 104-10, fd 2010-12-15, Wenneberg)