RÅ 1994 not 123
Not 123. Överklagande av Trosa Tryckeri AB av ett
förhandsbesked ang. reklamskatt. - I en ansökan om
förhandsbesked frågade Trosa Tryckeri AB om en vimpel och
en s.k. hyllvippa, som användes inomhus på OK:s
försäljningsställen, var att anse som skattepliktiga
reklamtrycksaker enligt lagen (1972:266) om skatt på
annonser och reklam (RSL). Vimpeln var rektangulär, omkring
14 cm bred och 40 cm lång och hade lodrät text "ReA" i vitt
på röd botten. Vimpeln hängdes upp i anslutning till varor
som realiserades. Hyllvippan hade formatet 12 x 12 cm med
lodrät text "ReA" i vitt på röd botten i vänstra marginalen. Hyllvippan sattes fast på en hylla där det finns realisationsvara, varvid varans pris angavs på vippan. - Skatterättsnämnden (1993-06-10, Stegard, ordförande, Wingren, Eriksson, Zackari; Arvidson, Lindberg, Udd skiljaktiga): Förhandsbesked. En trycksak utformad såsom den med ansökningen avsedda vimpeln resp. hyllvippan är en skattepliktig reklamtrycksak enligt lagen (1972:266)
om skatt på annonser och reklam (RSL). - Motivering. Enligt 1 och 5 §§ föreligger, med visst här inte aktuellt
undantag, skatteplikt för reklamtrycksak. Med reklam avses
enligt 1 § andra stycket 2. RSL meddelande som har till
syfte att åstadkomma eller främja avsättning i kommersiell
verksamhet av bl.a. vara. Enligt punkt 6 samma stycke
förstås med reklamtrycksak en trycksak som framställts
huvudsakligen i syfte att offentliggöra reklam. I punkt 2
av anvisningarna till 1 § RSL anges vissa undantag från vad
som skall anses som trycksak resp. reklamtrycksak. -
Nämnden gör följande bedömning. - Frågan gäller en vimpel
resp. en hyllvippa, som endast innehåller texten "ReA" och
som är avsedd att exponeras tillsammans med aktuella varor.
Hyllvippan skall härvid efter framställningen kompletteras
med priset på realisationsvaran. Enligt nämndens mening
framstår redan av texten "ReA" ett syfte att främja
avsättningen av en vara. Den tryckta texten får därför
anses utgöra ett sådant säljfrämjande meddelande som utgör
reklam enligt 1 § andra stycket 2. RSL. Den omständigheten
att - såvitt gäller hyllvippan - det säljfrämjande
meddelandet skall kompletteras i efterhand med ett
meddelande om den aktuella varans pris, förtar inte det nu
tryckta meddelandet "ReA" dess karaktär av reklammeddelande. Varken vimpeln eller hyllvippan kan anses omfattad av något av undantagen i punkt 2 av anvisningarna till den nämnda paragrafen och är därför skattepliktiga reklamtrycksaker. - Trosa Tryckeri AB yrkade att Regeringsrätten, med ändring av förhandsbeskedet, skulle förklara att hyllvippan inte utgjorde en skattepliktig reklamtrycksak. - Riksskatteverket tillstyrkte bifall till ändringsyrkandet. - Regeringsrätten (1994-02-28, Wahlgren, Voss, Wadell, B. Sjöberg, Ragnemalm) gjorde samma bedömning som Skatterättsnämnden och fastställde förhandsbeskedet. (fd II 1994-02-10, Laestander)