RÅ 1994 not 403
Kammarrätten i Stockholm
Not 403. Överklagande av Fuji Photo Film Co. Ltd och Fuji
Film Sverige AB ang. rätt att ta del av allmän handling. -
Fujibolagen begärde hos Kommerskollegium att få ta del av
en dumpningsundersökning avseende röntgenfilm. -
Kommerskollegium (1992-10-27, Maskåll): Den handling Ni önskar få del av ("Yttrandet") utgörs av Kommerskollegiets skrivelse till Utrikesdepartementets handelsavdelning 1992-06-25, dnr H VT 4-213-91. Skrivelsen i fråga var enligt kollegiets beslut sekretesskyddad enligt 2 kap. 1 § och 8 kap. 6 §sekretesslagen. - Kollegiet noterar att sekretesskyddet för ifrågavarande handling på framställning från Er varit föremål för prövning av Utrikesdepartementets handelsavdelning 1992-07-10 och av Regeringen 1992-08-20. Prövningen ledde till avslag på Er framställning om att utfå handlingen i fråga. - Kollegiet finner vid sin prövning nu inte anledning att ändra sekretesskyddet för här berörda handling och avslår därmed Er framställning. - I kammarrätten yrkade Fujibolagen att få ta del av samtliga uppgifter i Kommerskollegiets skrivelse med undantag av sådana bilagor som insänts av eller tidigare utlämnats till dem. Om kammarrätten skulle finna att bolagen inte kunde få
ta del av hela skrivelsen yrkade de att få ta del av den i
största möjliga utsträckning. - Bolagen anförde bl.a. De
hade varit föremål för en dumpningsundersökning avseende
import av medicinsk röntgenfilm från Japan till Sverige. De
hade inte av Kommerskollegium eller Utrikesdepartementet
erhållit någon redovisning av dessa myndigheters bedömning
av de centrala frågorna i utredningen. I anledning av
Utrikesdepartementets besked att regeringen övervägde
antidumpningsåtgärder meddelade Fuji Tokyo att bolaget
önskade erbjuda s.k. prisåtagande. - Villkoren för
åtagandet förhandlades från det allmännas sida av
Kommerskollegiet. Förhandlingen fördes från Fuji Tokyos
sida helt utan insikt i det allmännas uppfattning om
bedömningen av skademarginal, eventuella samverkande
effekter m.m. Dumpningsutredningen avslutades den 8 oktober
1992 genom regeringens beslut att acceptera det av Fuji
Tokyo framlagda förslaget till prisåtagande. Bolagen var
angelägna att följa upp effekterna av prisåtagandet i
avsikt dels att analysera dessa i förhållande till de skäl
som föranlett att grund för åtgärd hade ansetts föreligga,
dels att säkerställa att åtagandena enligt prisåtagandet
fullgjordes. - Innehållet i Kommerskollegiets skrivelse
torde inte avse Sveriges förbindelser med annan stat och
endast i begränsat avseende utländsk parts (Fuji Tokyos)
förehavanden. I den del skrivelsen innehöll uppgifter om
Fuji Tokyo torde karaktären av uppgifterna vara sådan att
ett röjande inte kunde förväntas störa Sveriges
mellanfolkliga förbindelser eller på annat sätt skada
landet. Innehållet torde i mycket stor utsträckning avse
aktörerna på den svenska marknaden för medicinsk
röntgenfilm, vilka såväl på leverantörs- som på kundsidan
var svenska rättssubjekt. - En mycket stor del av
uppgifterna torde avse bolagen. Sekretess till skydd för
enskild gällde inte i förhållande till den enskilde själv.
Bolagen hävdade inte heller sekretess sinsemellan. Även
merparten av övriga uppgifter torde vara sådana att de inte
förtjänade sekretesskydd som avses i 8 kap. 6 §
sekretesslagen. - I enlighet med GATT-koden hade
Utrikesdepartementet den 19 oktober 1992 offentliggjort
beslut jämte beslutsmotivering till antidumpningsåtgärden
mot Fuji Tokyo. En hel del av de publicerade uppgifterna
var sådana som förvägrats bolagen och som med all säkerhet
återfanns i skrivelsen. Utrikesdepartementet hade således
tillämpat mera långtgående sekretesskydd gentemot direkt
berörda parter än gentemot allmänheten. - Kommerskollegiet,
som den 1 december 1992 beslutade att lämna ut delar av
handlingen, avstyrkte att resterande delar lämnades ut och
anförde bl.a. Vad bolagen anfört om bakgrunden och skälen
till att de vill ta del av handlingen saknade relevans vid
sekretessbedömningen. Handlingen åtnjöt sekretesskydd
enligt 2 kap. 1 § och 8 kap. 6 §sekretesslagen samt
- trots att detta inte angivits i hemligstämpel - enligt
9 kap. 2 § samma lag (tullsekretess). Utrikessekretessen
gällde handlingen i dess helhet och var motiverad av att
den antidumpningsundersökning som redovisas i handlingen
behandlade frågan om vidtagande av handelspolitiska
åtgärder mot Japan och därmed angick Sveriges förbindelser
med annat stat. - Bolagen vidhöll sin talan och anförde
bl.a. Någon grund för att göra sekretessprövningen enligt
2 kap. 1 § sekretesslagen utifrån handlingen i dess helhet
förelåg inte. - Att skrivelsen behandlade frågan om
vidtagande av handelspolitiska åtgärder mot Japan var känt
och motiverade inte i sig sekretesskydd. - Av 14 kap. 5 §
sekretesslagen framgick att sekretess för uppgift i regel
inte gällde i förhållande till part i ärende hos myndighet.
De delar av skrivelsen där sekretessbehovet var av
synnerlig vikt i förhållande till bolagens särskilda
informationsintresse borde vara mycket begränsade. -
Kammarrätten i Stockholm (1993-09-06, Norström, Landelius): Bolagen önskar få ta del av Kommerskollegiets redovisning
enligt 7 § förordningen (1985:738) om dumpnings- och
subventionsundersökningar av en dumpningsundersökning
avseende import av medicinsk röntgenfilm från Japan. -
Enligt 2 § nämnda förordning skall dumpningsundersökningar
genomföras i enlighet med antidumpningskoden, varmed avses
(SÖ 1980:61) överenskommelse om tillämpningen av artikel V1
i det allmänna tull- och handelsavtalet (GATT). Artikel 6 i
antidumpningskoden innehåller bl.a. bestämmelser om rätt
för berörda parter att ta del av uppgifter som är av
betydelse för deras fall (punkt 2) samt om behandlingen av
konfidentiella uppgifter (punkt 3). - Av artikel 7
(punkt 7) framgår att, om en dumpningsundersökning avbryts
på grund av ett s.k. prisåtagande, ett meddelande om detta
skall notifieras och måste offentliggöras. Sådana
meddelanden skall ange åtminstone de grundläggande
slutsatserna och en sammanfattning av skälen för dem. -
Handlingen innehåller således uppgifter om en
dumpningsundersökning som vidtagits mot ett japanskt
företag i enlighet med reglerna i antidumpningskoden.
Sekretess för sådana uppgifter gäller hos Kommerskollegium
om det kan antas att det stör Sveriges mellanfolkliga
förbindelser eller på annat sätt skadar landet om uppgiften
röjs (2 kap. 1 § andra stycket sekretesslagen). -
Regeringen har den 20 augusti 1992 beslutat att med
hänvisning bl.a. till utrikessekretessen enligt 2 kap. 1 §
första stycket sekretesslagen inte lämna ut handlingen till
bolagen. Av nämnda lagrum framgår att hos regeringen och
inom utrikesrepresentationen gäller utrikessekretessen "om
det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att detta
stör Sveriges mellanfolkliga förbindelser eller på annat
sätt skadar landet." - I enlighet med artikel 7.7 i
antidumpningskoden har den 19 oktober ett meddelande om
Fuji Tokyos prisåtagande publicerats i Post- och Inrikes
Tidningar. Den 1 december har Kommerskollegiet beslutat att
- efter underrättelse enligt 10 kap. 8 § regeringsformen -
lämna ut vissa delar av handlingen som innehöll för bolagen
tidigare kända uppgifter. - Regleringen av
utrikessekretessen i 2 kap. 1 § sekretesslagen innebär att
det föreligger olika förutsättningar för sekretess beroende
på var en viss handling förvaras. Hos regeringen och inom
utrikesrepresentationen gäller således ett s.k. omvänt
skaderekvisit enligt lagrummets första stycke medan, enligt
andra stycket, hos andra myndigheter gäller ett s.k. rakt
skaderekvisit. Bakgrunden till detta förhållande framgår av
sekretesslagens förarbeten (prop. 1979/80:2 del A s. 130
f.). I förarbetena framhålls att de olika skaderekvisiten
självfallet inte innebär att en prövning av sekretessen hos
en handling som inkommer både till regeringen och till en
annan myndighet bör leda till skilda resultat (prop.
s. 131). - I förevarande mål har enligt kammarrättens
mening inte framkommit något som föranleder avsteg från
sistnämnda princip. Med hänsyn härtill och innehållet i den
ifrågavarande skrivelsen finner kammarrätten att hinder för
utlämnande av denna föreligger enligt 2 kap. 1 § andra
stycket sekretesslagen. - Kammarrätten har i en dom den
9 juli 1992 (mål nr 5319-1992) funnit att sekretess enligt
8 kap. 6 § sekretesslagen förelåg för uppgifter i tre
skrivelser från konkurrentföretag till bolagen och att
hinder därför förelegat mot att utlämna skrivelserna i
vidare mån än Kommerskollegiet gjort. Kammarrätten
vidhåller denna bedömning. Sekretess enligt sistnämnda
bestämmelser gäller också för uppgifter från det anmälande
företaget CEA AB, vilka förekommer i handlingen. - Vid
angivna förhållanden och då Fuji Tokyo vid tidpunkten för
sin begäran att utfå handlingen hos Kommerskollegium inte
längre hade ställning av part på sätt avses i 14 kap. 5 §
sekretesslagen, kan inte någon del av handlingen lämnas ut.
- Kammarrätten lämnar överklagandet utan bifall. -
Referenten assessorn Olsson var skiljaktig. - Hos
Regeringsrätten fullföljde Fuji-bolagen sin talan. Fuji
vidhöll vad som tidigare anförts i underinstanserna och
tillfogade bl.a. följande. Fuji hade gentemot Sveriges
regering åtagit sig att höja sina priser på medicinsk
röntgenfilm. Regeringen har uppdragit åt Kommerskollegium
att fortlöpande övervaka att Fuji efterkom prisåtagandet.
Kollegiet hade också vid flera tillfällen efter den
ursprungliga utredningens avslutande begärt information av
Fuji, som också åtagit sig att inkomma med redovisning
kvartalsvis. Fuji måste därför fortfarande anses vara part
i det ärende som de efterfrågade handlingarna avsåg. Enligt
14 kap. 5 § sekretesslagen (1980:100) hade Fuji därmed rätt
att ta del av de begärda handlingarna, även om de i och för
sig skulle anses omfattade av sekretess, eftersom det i
förevarande fall inte torde vara av synnerlig vikt för
allmänt eller enskilt intresse att sekretessbelagd uppgift
i materialet inte lämnades ut. - Regeringsrätten
(1994-06-14, Björne, Tottie, Wadell, Bouvin, Ragnemalm):
Domslut
Skälen för Regeringsrättens avgörande. Det hos
Kommerskollegium efterfrågade materialet hänför sig till en
dumpningsutredning, utförd enligt regler grundade på en
internationell överenskommelse. Det innehåller bl.a.