RÅ 1994 not 408
Not 408. Överklagande av V.A.G. Sverige AB ang.
försäljningsskatt på motorfordon. - Riksskatteverket
(1990-12-04) beslutade ålägga bolaget försäljningsskatt på motorfordon, skattetillägg och ränta med vissa belopp. - I besvär hos kammarrätten yrkade bolaget att
försäljningsskatten på de ifrågavarande bilarna skulle
bestämmas enligt den lägre skattesats som gällde före den
15 juni 1987. Vidare yrkade bolaget att skattetillägg och
ränta skulle undanröjas. Bolaget hemställde också om att
kammarrätten skulle pröva den rättsliga valören hos
Riksförsäkringsverkets uttalanden (RSV Ip 1984:17) och dess
förenlighet med överordnad lag. - RSV omprövade den
23 augusti 1991 de överklagade besluten av den 4 december
1990 och fann därvid inte skäl att ändra sina tidigare
beslut. RSV hade härefter överlämnat besvären till
kammarrätten - Allmänna ombudet bestred bifall till
besvären. - Kammarrätten i Stockholm (1992-12-11, Lindgren, Tenne, Bindzau): Enligt 7 § första stycket lagen (1978:69) om försäljningsskatt på motorfordon inträder skattskyldighet i de fall, som nu är aktuella, när
motorfordon levereras till köpare. Motsvarande bestämmelse
fanns i den dessförinnan gällande lagen (1956:545) om
omsättningsskatt på motorfordon (2 §) och kom till genom
den lagen. I förarbetena till resp. bestämmelse kommenteras
inte närmare innebörden av leveransbeloppet. - RSV har i
RSV Ip 1984:17 (s. 3) uttalat att en vara som regel kan
anses levererad vid samma tidpunkt som den enligt köplagens
bestämmelser skall anses avlämnad. Som exempel på vad detta
innebär anför RSV bl.a. att, om en vara säljs enligt någon
av klausulerna fritt eller fritt levererad, den anses
levererad när den kommit fram till mottagningsorten. -
Bolaget har i huvudsak anfört följande. De aktuella
fordonen registreras på viss återförsäljare vilket innebär
att viss bil därmed effektivt avskiljs för viss
återförsäljare. Samtliga aktuella fordon fanns i lager vid
köpetillfället. Den av oss använda leveransklausulen "ex
works" har konkret ekonomisk betydelse på det sättet att
den anger vem av säljare och köpare som skall betala för
frakt och försäkring. Leveransvillkoret innebär att
leverans har skett vid avtalstillfället eftersom bilarna då
fanns i vårt lager. Vi tillämpar den angivna klausulen så,
att köparen betalar frakt och försäkring från våra
hamnlager i Halmstad och Södertälje. Vi avtalar om
transportör för köparens räkning. Parternas faktiska
tillämpning av avtalet kompletterar på detta sätt
avtalstexten. Köparen kan förfoga över bilarna på
leveransplatsen. Det är givetvis bara i det fall transport
behövs som transport ordnas. RSV har inte visat att
förutsättningar för påförande av skattetillägg föreligger.
Omständigheterna vid höjningen av skattesatsen är
tillräcklig grund för befrielse från skattetillägg.
Höjningen skedde med kort varsel och mitt i en
redovisningsperiod. - Allmänna ombudet delade RSV:s
uppfattning att det var fråga om ett platsköp och instämde
i vad RSV i övrigt anfört till grund för
omprövningsbeslutet. - Kammarrätten gjorde följande
bedömning. - RSV har uttalat att ett motorfordon i nu
förevarande sammanhang i regel bör anses levererat - och
därmed skattskyldigheten inträdd - när fordonet enligt
köplagens bestämmelser skall anses avlämnat. RSV Ip 1984:17
har utfärdats med stöd av 2 kap. 7 § lagen (1984:151) om
punktskatter och prisregleringsavgifter, 25 § och 26 §
förordningen (1984:247) om punktskatter och
prisregleringsavgifter och 3 § förordningen (1970:752) med
instruktion för RSV. Enligt kammarrättens mening kan detta
uttalande inte anses stå i strid med överordnad
författning, utan bör istället uppfattas som ett sådant
vägledande uttalande för en enhetlig rättstillämpning som
det enligt 3 § förordningen (1970:752) med instruktion för
RSV ålegat verkat att meddela. Vad bolaget anfört i
överklagandet utgör enligt kammarrättens mening inte skäl
att frångå vad RSV uttalat. Att kontrahenterna givit sitt
avtal ett annat innehåll i fråga om när godset skall anses
avlämnat än vad som skulle ha följt av köplagen påverkar
inte denna bedömning. - Kammarrätten finner att fordonen i
förevarande fall inte kan anses avlämnade förrän köparna
fått ut bilarna från de av bolaget disponerade
uppställningsplatserna. Först då har leverans skett och
skattskyldigheten inträtt. Bolagets besvär kan därför inte
bifallas. - Genom att inte redovisa försäljningsskatt
enligt den skattesats som gällde vid leveranstillfällena
har bolaget lämnat sådan oriktig uppgift att skattetillägg
enligt 7 kap. 1 § lagen (1984:151) om punktskatter och
prisregleringsavgifter skall påföras. Skäl till eftergift
av skattetilläggen föreligger inte. - Enligt 5 kap. 12 §
nämnda lag skall ränta utgå på skatt som fastställts genom
omprövningsbeslut. Skäl att frångå RSV:s beslut i denna del
har inte framkommit. I övrigt saknas lagliga
förutsättningar att medge befrielse från påförd ränta. -
Kammarrätten lämnar besvären utan bifall. - Hos
Regeringsrätten yrkade bolaget att Regeringsrätten, med
undanröjande av kammarrättens dom skulle besluta bifalla
bolagets i kammarrätten förda talan. - Riksskatteverket
avstyrkte bifall till överklagandet. - Regeringsrätten
(1994-06-15, M. Sjöberg, Voss, von Bahr, Swartling,
Lindstam): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Av 5 § 2 lagen (1978:69) om försäljningsskatt på motorfordon (LFM) framgår att en registrerad importör är skattskyldig för skattepliktigt fordon som han för in i landet. Enligt 7 § första stycket LFM inträder i sådant fall skattskyldigheten när motorfordon levereras till köpare eller tas ut från rörelse utan samband med försäljning. - Målet gäller i första hand vid vilken tidpunkt bolaget skall anses ha levererat de aktuella bilarna till sina återförsäljare. Bolaget hävdar att köprättens avlämnandebegrepp i princip överensstämmer med begreppet leverans i LFM och därmed också är avgörande för när skattskyldigheten inträder. Enligt bolaget skall avlämnandet anses ha skett den dag då bolaget överlåtit bilarna till återförsäljarna, dvs. före den 15 juni 1987. - Regeringsrätten delar bolagets uppfattning att det avlämnandebegrepp som gällde inom den dåvarande köprättsliga lagstiftningen bör ligga till grund för bedömningen av om leverans skett enligt 7 § LFM. Vid
denna bedömning måste dock hänsyn tas inte bara till vad
säljare och köpare avtalat utan också till parternas
faktiska handlande och omständigheterna i övrigt. För att
ett avlämnande i ett fall som det förevarande skall anses
ha ägt rum erfordras enligt Regeringsrättens uppfattning
att fordonen omhändertagits av köparen eller sådana
åtgärder vidtagits att köparen utan medverkan från
importörens sida haft rätt och möjlighet att omhänderta
dessa. - Utredningen i målet ger inte vid handen att något
avlämnande i den nu beskrivna meningen ägt rum före den
15 juni 1987 såvitt avser de aktuella bilarna. Bolagets
yrkande om nedsättning av försäljningsskatten kan vid
sådant förhållande inte bifallas. - Regeringsrätten delar
kammarrättens bedömning i fråga om skattetillägg och ränta.