RÅ 1994 not 97
Godkännande (dispens från kravet på individuell försäkring) / Fråga om Kommerskollegiet genom revisorsföreskrifter överskridit sin befogenhet
Not 97. Överklagande av Janina B. ang. dispens från kravet på individuell försäkring för revisorer. - Med anledning av en dispensansökan från Janina B., som var godkänd revisor, yrkade Kommerskollegiet (1992-12-04): Ni har i skrivelse den 28 oktober 1992 till Kommerskollegium ansökt om dispens från kravet på individuell försäkring för kvalificerade revisorer. Som skäl för dispens har Ni angett att Ni är pensionär och att Er verksamhet därför har en ringa omfattning - under 1991 redovisade Ni en omsättning på endast 215 000 kr. Som framgår av 2 § revisorsförordningen (1973:221) är emellertid en förutsättning för att revisorer överhuvudtaget ska få behålla sin auktorisation resp. godkännande att revisorn såsom yrke utövar revisionsverksamhet. En heltidstjänst anses normalt omfatta 1 600 timmar per år. För att yrkesverksamhetskravet skall anses uppfyllt kräver kollegiet att revisorn åtminstone
arbetar halvtid, dvs. avsätter minst 800 timmar per år åt
revisonsverksamheten. Godkännandet resp. auktorisationen
kan behållas även om revisorn under en övergångsperiod
trappar ned sin verksamhet. För att kravet på
yrkesverksamhet då skall anses uppfyllt krävs att revisorn
ägnar minst 400 timmar per år åt revisionsverksamheten. Har
verksamheten haft en mindre omfattning anses revisorn inte
längre vara yrkesverksam och någon möjlighet att behålla
godkännandet eller auktorisationen finns därför inte. - I
11 och 17 §§revisorsförordningen (1973:221) föreskrivs att
för auktoriserade och godkända revisorer skall ställas
säkerhet i form av försäkring för den ersättningsskyldighet
som revisorn kan komma att ådraga sig i sin
revisionsverksamhet. Av 26 § Kommerskollegiets
revisorsföreskrifter (KFS 1986:8) framgår vidare att
försäkringen skall bestå av dels en individuell försäkring,
dels en försäkring för varje företag (enskild rörelse eller
bolag) i vilken sådan revisor bedriver sin rörelse. Varje
försäkring skall gälla med ett försäkringsbelopp om lägst
100 basbelopp enligt lagen om allmän försäkring. - Av
ovanstående framgår att en kvalificerad revisor måste
bedriva yrkesverksamhet för att kunna behålla
auktorisationen eller godkännandet. Detta innebär att det
skyddsintresse som ligger till grund för kravet på
ansvarsförsäkring - ett skydd för de klienter som kan
orsakas skada genom revisorns yrkesutövning - alltid
föreligger avseende en kvalificerad revisor. Mot denna
bakgrund finner kollegiet inte skäl att medge Er undantag
från kravet på individuell försäkring. Detsamma gäller
kravet på byråförsäkring. Era nuvarande försäkringar i
Trygg-Hansa SPP gäller till den 1 december 1992. Om
försäkringarna inte förnyas efter detta datum kan kollegiet
komma att upphäva Ert godkännande. - I besvär vidhöll
Janina B. sin ansökan om dispens. - Kammarrätten i Stockholm (1993-02-26, Lindgren,Tenne, Gäverth): ej ändring. - I Regeringsrätten yrkade Janina B. att Regeringsrätten med stöd av 11 § andra stycket förordningen (1973:221) om auktorisation och godkännande av revisorer skulle bestämma att särskilda skäl förelåg att efterge kravet på säkerhet. - Till stöd för sin talan anförde hon bl.a. följande. Det väsentliga i hennes överklagande av Kommerskollegiets beslut av den 4 december 1992 var att kollegiets beslut av den 28 maj 1990 om ändring av revisorsföreskrifterna stred mot 11, 17 och 21 §§ förordningen om auktorisation och godkännande av revisorer. Enligt dessa bestämmelser skulle auktoriserade och godkända revisorer samt revisionsbolag ställa säkerhet i form av försäkring för ersättningsskyldighet som revisor kunde
komma att ådraga sig i sin revisionsverksamhet. Med sitt
beslut av den 28 maj 1990 hade Kommerskollegiet därutöver
infört även enskild rörelse i vilken revisor drev sin
verksamhet att omfattas av kravet på samma försäkringsplikt. Vid sin prövning av målet måste kammarrätten ha förbisett att i grunden för hennes ansökan om dispens från försäkringsplikt låg att Kommerskollegiet har överskridit sin befogenhet enligt förordningen SFS 1973:221 och i allmänhet agerat i strid med rättspraxis. - Kommerskollegiet upplyste i ett yttrande att kollegiet genom beslut i tillsynsärende den 8 mars 1993, Dnr REV U 90/93, upphävt Janina B:s godkännande som revisor, då hon inte efterkommit kollegiets föreläggande att inkomma med bevis om obligatoriska ansvarsförsäkringar.
Kommerskollegiet uppgav vidare att Janina B. inte hade
överklagat beslutet den 8 mars 1993, vilket beslut därmed
hade vunnit laga kraft. - I en skrivelse som kom in till
Regeringsrätten den 22 oktober 1993 yrkade Janina B.
upphävande av Kommerskollegiets beslut den 8 mars 1993. - Regeringsrätten (1994-02-17, Björne, Tottie, Dahlman,
Werner, Swartling): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Janina B. har inte överklagat Kommerskollegiets beslut den
8 mars 1993, Dnr REV U 90/93, till kammarrätten. Hennes
först i Regeringsrätten framställda yrkande om upphävande
av beslutet kan därför inte upptas till prövning av
Regeringsrätten. - Vad därefter angår Janina B:s
överklagande av kammarrättens dom antecknar Regeringsrätten
följande. - Av bestämmelserna i 11 § första stycket
förordningen - vilka äger tillämpning såväl för enskild
revisor som för revisionsbolag (21 §) - följer att säkerhet
skall ställas i form av försäkring eller på annat sätt för
den ersättningsskyldighet som revisorn respektive
revisionsbolaget kan komma att ådraga sig i sin
revisionsverksamhet. Några närmare föreskrifter angående
omfattningen eller beskaffenheten av en säkerhet i form av
försäkring ges inte i förordningen. - Sådana föreskrifter
har emellertid med stöd av 27 § i förordningen meddelats i
Kommerskollegiets revisorsföreskrifter (KFS 1986:8). I 26 §
föreskrifterna i den lydelse paragrafen fått genom KFS
1990:19 stadgas, att auktoriserad eller godkänd revisor
skall ha en individuell försäkring för den ersättningsskyldighet revisorn personligen kan ådra sig i
revisionsverksamheten och att därutöver varje företag
(enskild rörelse eller bolag), i vilket sådan revisor
driver sin verksamhet, skall ha en försäkring för
ersättningsskyldighet som företaget eller i företaget
verksam revisor kan ådra sig. Både den individuella
försäkringen och företagets försäkring skall utgöras av
ansvarsförsäkring mot förmögenhetsskada och förmögenhetsbrottsskada enligt villkor som godkänts av
Kommerskollegiet. - Av Kommerskollegiets yttrande framgår
att kravet på dubbla försäkringar tillkommit för att i
revisionsverksamhet bedriven som enskild rörelse skall
finnas samma mått av säkerheter som när verksamheten
bedrivs i bolagsform. Kravet på försäkring såväl för
revisorn som för rörelsen - vilka försäkringar genom att de
kompletterar varandra försäkringsmässigt företer väsentliga
skillnader sinsemellan - har tillkommit för att bereda
klienterna samma skydd oavsett i vilken form revisorn valt
att bedriva sin verksamhet. - På grund av det anförda
finner Regeringsrätten att Kommerskollegiet inte
överskridit sin befogenhet när kollegiet i sina
föreskrifter till förordningen ställt krav på säkerhet i
form av försäkring för såväl revisorn som hans enskilda
rörelse. Janina B. har därför varit skyldig att följa
kollegiets föreskrifter härom. - Regeringsrätten finner i
likhet med kammarrätten att särskilda skäl att efterge
kravet på säkerhet inte föreligger. - Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten fastställer kammarrättens dom. - Regeringsrätten avvisar Janina B:s talan i övrigt. (fd III 1994-01-25, Karlsson)