RÅ 2003 not 40

Not 40. Ansökan av M.F. om rättsprövning av regeringsbeslut om avvisning. I samband med utarbetande av arbetsplan för väg (Haningeleden 1) hölls ett markägarsammanträde den 17 juni 1999. M.F., som utsetts att justera protokollet vid sammanträdet, begärde hos Vägverket, Region Stockholm att få ta del av de minnesanteckningar som fördes vid sammanträdet av en tjänsteman hos Vägverket. Till stöd för sin begäran åberopade M.F. tryckfrihetsförordningen, 16 § förvaltningslagen (1986:233) och direktiv 90/313/EEG om rätt att ta del av miljöinformation. Frågan om utlämnande av minnesanteckningarna enligt tryckfrihetsförordningen och det åberopade EG-direktivet överlämnades till Vägverket för beslut.Vägverket, Region Stockholm (2000-02-24)avslog M.F:s begäran om att få ta del av minnesanteckningarna med stöd av 16 § förvaltningslagen och anförde som skäl för sitt beslut: Enligt 16 § förvaltningslagen har en sökande, klagande eller annan part rätt att ta del av det som har tillförts ärendet, om detta avser myndighetsutövning mot någon enskild. Oberoende av frågan om de aktuella minnesanteckningarna skulle kunna anses ha tillförts ärendet (arbetsplanen), är Ni i åberopad egenskap inte att anse som sökande, klagande eller annan part. - M.F. överklagade beslutet. Regeringen (Näringsdepartementet, 2000-06-21) tog inte upp överklagandet till prövning och anförde som skäl för sitt beslut att det överklagade beslutet är ett beslut under handläggningen som inte får överklagas särskilt utan endast i samband med talan mot det slutliga beslutet. - M.F. ansökte om rättsprövning och yrkade att Regeringsrätten skulle besluta att de begärda uppgifterna skulle lämnas ut till henne eller i vart fall besluta att Vägverkets beslut var överklagbart och förordna om vidare handläggning hos regeringen. Till stöd för sin talan anförde hon i huvudsak detsamma som tidigare framförts i ärendet med tillägg av bl.a. följande. Uppgifterna har begärts ut med stöd av tryckfrihetsförordningen, miljöinformationsdirektivet och 16 § förvaltningslagen. Dessutom har hennes ställning som vald justerare av protokollet vid markägarsammanträdet åberopats. Regeringen har funnit att beslutet inte får överklagas särskilt utan endast i samband med överklagande av det slutliga beslutet att godkänna arbetsplanen. Ärendet har emellertid handlagts slutligen i och med att ansökan om godkännande av miljökonsekvensbeskrivningen lämnades in till Länsstyrelsen i Stockholms län. Även om något slutligt beslut inte kan anses fattat ännu bör beslutet att inte lämna ut uppgifterna få överklagas på grund av dess ingripande rättsverkningar och svårigheterna att få synpunkterna beaktade under planeringsprocessen. Regeringens beslut strider dessutom mot rättsreglerna i artiklarna 5 och 6 i rådets direktiv 85/337/EEG av den 27 juni 1985 om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt (miljökonsekvensbeskrivningsdirektivet), vilka regler har direkt effekt och ger henne rätt att ta del av de aktuella anteckningarna. - Regeringsrätten (2003-03-13, Lavin, Wennerström, Ersson, Dexe, Nord): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Enligt 1 § lagen (1988:205) om rättsprövning av vissa förvaltningsbeslut skall Regeringsrätten på ansökan av enskild part i ett sådant förvaltningsärende hos regeringen som rör något förhållande som avses i 8 kap.2 eller 3 §regeringsformen pröva om avgörandet i ärendet strider mot någon rättsregel på det sätt som sökanden angett eller som i övrigt klart framgår av omständigheterna i ärendet. Som villkor för att rättsprövning skall ske gäller vidare bl.a. att beslutet innebär myndighetsutövning mot den enskilde. - Regeringens beslut ingår i ett förvaltningsärende om upprättande av en arbetsplan enligt väglagen (1971:948) och utgör således en del av ett ärende rörande ett sådant förhållande som avses i 8 kap. 3 § regeringsformen. Vidare innebär beslutet, eftersom det gäller avvisning av ett överklagande, myndighetsutövning mot enskild. Även i övrigt är beslutet av det slag att det kan bli föremål för rättsprövning enligt lagen om rättsprövning av vissa förvaltningsbeslut. - Regeringens beslut innebär att M.F:s överklagande inte tagits upp till prövning på grund av att Vägverkets beslut inte ansetts överklagbart. Någon uttrycklig författningsregel om förvaltningsbesluts överklagbarhet i allmänhet finns inte. I stället har vissa principer utbildats i rättspraxis. En sådan princip är att ett beslut under förfarandet inte får överklagas särskilt utan endast i samband med talan mot beslut i själva ärendet. Genom att tillämpa denna princip i fallet har regeringen beslutat i överensstämmelse med gällande praxis och definitivt inte i strid mot någon rättsregel. Regeringen beslut framstår som riktigt och skall därför stå fast. - Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten förklarar att regeringens beslut skall stå fast. (fd I 2003-02-19, Liljeros)

*REGI

*INST