RÅ 2007 not 133
Förhandsbesked undanröjdes med hänsyn till att tillräckligt underlag för ett förhandsbesked saknades
Not 133. Överklagande av X AB i mål om förhandsbesked ang. mervärdesskatt. - X AB (bolaget) avsåg att ingå avtal med en grupp banker om hantering av bankernas kredit- och betalkortssystem. Enligt avtalen, för vilka gällde den grundförutsättningen att bolaget var fullständig medlem i ett visst kredit- och betalkortssystem, skulle bolaget sköta alla centrala funktioner rörande utfärdandet av korten och transaktionerna med dessa. - Enligt bolagets ansökan hade bankkunden en möjlighet att teckna en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd som kopplades till kundens kort. Denna tjänst skulle utföras i samarbete med ett försäkringsbolag med vilket bolaget hade ett ramavtal. Kostnaden för försäkringen utgick med ett visst belopp per år och kort och denna kostnad skulle vidarefaktureras på banken. Bolaget ställde i följd härav frågan om detta tillhandahållande var undantaget från skatteplikt enligt 3 kap. 10 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML. I ärendet upplystes att bolaget ingick i Y mervärdesskattegrupp (momsgruppen). -Skatterättsnämnden (2006-06-30, Wingren, ordf., Edlund, Alhager, Odéen, Ohlson, Peterson, Rabe)beslutade genom förhandsbesked att omsättning av tjänsten inte var undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 10 § ML. - Momsgruppen överklagade förhandsbeskedet och yrkade att Regeringsrätten skulle ändra förhandsbeskedet och förklara att X AB:s omsättning av tilläggstjänsten, reseförsäkring med avbeställningsskydd, omfattades av undantaget från skatteplikt i 3 kap. 10 § ML. - I andra hand yrkade momsgruppen att Regeringsrätten skulle bestämma att tjänsten omfattades av undantaget från skatteplikt enligt 3 kap. 10 § ML på den grunden att fråga är om en s.k. närstående tjänst som utförs av försäkringsmäklare och försäkringsagenter. - Skatteverket bestred bifall till överklagandet. - Regeringsrätten (2007-09-27, Billum, Kindlund, Hamberg, Fernlund, Knutsson): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Enligt 3 kap. 10 § ML undantas från skatteplikt omsättning av försäkrings- och återförsäkringstjänster, inbegripet tjänster som tillhandahålls av försäkringsmäklare eller andra förmedlare av försäkringar och som avser försäkringar eller återförsäkringar. Bestämmelsen motsvaras av artikel 13 B a i sjätte mervärdesskattedirektivet, enligt vilken medlemsländerna skall undanta från skatteplikt försäkrings- och återförsäkringstransaktioner, däribland närstående tjänster som utförs av försäkringsmäklare och försäkringsagenter. Den gemenskapsrättsliga regleringen finns numera, i oförändrad utformning, i artikel 135.1 a i rådets direktiv 2006/112/EG, som trätt i kraft den 1 januari 2007. - Räckvidden för undantagen från skatteplikt vad avser försäkrings- och återförsäkringstransaktioner, liksom närstående tjänster som utförs av försäkringsmäklare och försäkringsagenter, har vid flera tillfällen varit föremål för EG-domstolens prövning. Momsgruppen har åberopat dessa domar till stöd för sin uppfattning att de tjänster X AB omsätter skall anses som sådana tjänster som avses i 3 kap. 10 § ML, i första hand därför att tjänsterna bör betraktas som försäkringstjänster och i andra hand därför att de får anses som tjänster utförda av försäkringsmäklare. - Av EG-domstolens avgöranden följer att det vid fastställandet av om skatteplikt föreligger eller inte i fråga om tjänster av aktuellt slag är nödvändigt att kunna bedöma avtalsförhållandet mellan försäkringsgivare och försäkringstagare. Det är därvid av betydelse vem som är mottagare av tjänsten, eftersom en försäkringstransaktion till sin natur innefattar ett avtalsförhållande mellan den som tillhandahåller försäkringstjänsten och den person, nämligen den försäkrade, vars risk täcks av försäkringen (EG-domstolens dom i målet C-240/99 Försäkringsaktiebolaget Skandia, p. 41). När det gäller undantaget från skatteplikt avseende tjänster som tillhandahålls av försäkringsmäklare och försäkringsagenter är det bl.a. avgörande om mäklaren eller agenten står i kontakt med både försäkringsgivaren och kunden, vilken sakkunskap som den skattskyldige besitter och huruvida tjänsterna enbart kan anses innebära att försäkringsgivaren biträds eller att tjänster utförs i dennes ställe (EG-domstolens dom i målet Arthur Andersen, p. 26-27, 33, 37-38). EG-domstolens domar illustrerar således vikten av att det vid avgörande av skattepliktsfrågan inte råder några oklarheter om de faktiska omständigheterna, särskilt inte om de kontraktsmässiga förhållandena mellan inblandade parter (jfr RÅ 2005 ref. 80). - Momsgruppen har i ärendet ingivit en kopia av ett utkast till ramavtal mellan X AB och ett aktiebolag som, enligt avtalet, skall samordna bankernas upphandling av tjänster från X AB samt, därutöver, ett utkast till underavtal mellan X AB och en bank. När det gäller försäkringsmomentet framgår endast av en avtalsbilaga att det till varje kort (bankkort) skall tillhandahållas en reseförsäkring hos Försäkringsbolaget Z, och att kortinnehavaren är hänvisad till detta bolag för frågor om försäkringen och dess villkor. Vidare har ingivits en folder innehållande Försäkringsbolaget Z:s information till kortinnehavarna om reseförsäkringen. Av foldern framgår att reseförsäkringen skall gälla för kortinnehavare som till viss minsta del betalar sina resekostnader med kortet, och att försäkringen inte kostar kortinnehavaren något extra. Anspråk på ersättning från försäkringen skall enligt foldern riktas till Försäkringsbolaget Z. Momsgruppen har dessutom hänvisat till ett avtal mellan X AB och Försäkringsbolaget Z angående försäkringen. Vid förfrågan från Skatterättsnämnden har emellertid framkommit att ett sådant avtal saknas och hänvisning har därvid skett till den nämnda foldern. - Regeringsrätten gör följande bedömning. - Frågan i målet gäller skatteplikten till mervärdesskatt för vissa tjänster som enligt momsgruppens uppfattning är att betrakta som försäkringstjänster, alternativt försäkringsförmedling. De transaktioner X AB utför är led i den sammantagna kedja av transaktioner som förutsätts reglerade genom avtal mellan Försäkringsbolaget Z och X AB, mellan X AB och banken samt mellan banken och dess kortkunder. För att avgöra om ej skattepliktiga försäkringstjänster kommer att omsättas i något eller eventuellt flera av dessa transaktionsled, är det nödvändigt att de tänkta transaktionerna belyses i sin helhet. Därvid kan konstateras att de uppgifter momsgruppen lämnat till Skatterättsnämnden är ytterligt knapphändiga. I Regeringsrätten har momsgruppen utvecklat sin talan närmare, bl.a. i fråga om vem som enligt X AB:s mening kan anses som försäkringstagare. Fortfarande har emellertid inte innehållet i avtalet mellan X AB och Försäkringsbolaget Z avseende reseförsäkringarna redovisats. Inte heller har närmare information lämnats om avtalsförhållandena mellan X AB:s kunder, bankerna, och de personer, kortinnehavarna, till vars förmån försäkringarna skall tecknas. - Med hänsyn till dessa brister i underlaget borde något förhandsbesked inte ha lämnats. Förhandsbeskedet skall därför undanröjas. - Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten undanröjer förhandsbeskedet. (fd II 2007-08-22, Werth)