EIFS 2019:1
Energimarknadsinspektionens föreskrifter om insamling av uppgifter för att bestämma intäktsramens storlek för elnätsföretag
1
Energimarknadsinspektionens författningssamling
Utgivare: Göran Morén (chefsjurist)
ISSN 2000-592X
Energimarknadsinspektionens föreskrifter
om insamling av uppgifter för att bestämma
intäktsramens storlek för elnätsföretag;
beslutade den 20 december 2018.
Energimarknadsinspektionen föreskriver1 följande med stöd av 4 §, 12 § och
29 § 1–2 förordningen (2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet
.
1 kap. Tillämpningsområde
1 §
Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om vilka uppgifter som
krävs för att nätmyndigheten ska kunna fatta beslut om nätkoncessions-
havares intäktsram enligt 5 kap. 3 § ellagen (1997:857).
Föreskrifterna innehåller även bestämmelser om vad en ansökan om om-
prövning av intäktsramen ska innehålla och om dokumentation av anlägg-
ningstillgångar.
2 §
Om det finns särskilda skäl kan nätmyndigheten, efter ansökan av nät-
koncessionshavaren, besluta om undantag från dessa föreskrifter.
2 kap. Definitioner
1 §
I dessa föreskrifter avses med
1. Förläggningsmiljö för jordkabel:
a. City: ett område som ligger innanför tätortsgränsen på Statistiska cen-
tralbyråns tätortskarta och som samtidigt i Lantmäteriets terrängkarta
kategoriseras som sluten eller hög bebyggelse.
b. Tätort: ett område som är innanför tätortsgränsen på Statistiska central-
byråns tätortskarta och som inte kategoriseras som city enligt ovan.
c. Landsbygd normal: all mark utanför tätortsgränserna på Statistiska
centralbyråns tätortskarta förutom mark som antingen klassas i Sveri-
ges geologiska undersöknings jordartskarta som berg i dagen, tunt
jordtäcke på berg, riklig eller måttlig till riklig förekomst av block,
måttlig till riklig förekomst av stora block, riklig förekomst av block
eller mark med motsvarande förhållanden.
d. Landsbygd svår (omfattar endast jordkabel upp till och med 24 kV): all
mark utanför tätortsgränserna på Statistiska centralbyråns tätortskarta
1
Se Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/72/EG av den 13 juli 2009 om
gemensamma regler för den inre marknaden för el och om upphävande av direktiv
2003/54/EG (EUT L 211, 14.8.2009, s. 55, Celex 32009L0072).
EIFS 2019:1
Utkom från trycket
den 25 januari 2019
2
EIFS 2019:1
som samtidigt antingen klassas i Sveriges geologiska undersökningars
jordartskarta som berg i dagen, tunt jordtäcke på berg, riklig eller mått-
lig till riklig förekomst av block, måttlig till riklig förekomst av stora
block, riklig förekomst av block eller mark med motsvarande förhål-
landen.
2. Förläggningsmiljö för luftledning över 24 kV:
a. Tätort/city: ett område som ligger inom Statistiska centralbyråns tät-
ortsgränser.
b. Övrigt: ett område som inte kategoriseras som tätort/city.
3. Nuanskaffningsvärde: det värde som en anläggningstillgång åsätts vid
värderingstidpunkten enligt någon av de metoder som anges i 7–9 §§
förordningen (2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet.
4. Redovisningsenhet: den eller de nätkoncessioner som redovisningen av-
ser.
5. Reservmaterial: anläggningar som inte är installerade i nätverksamheten
men som ska kunna tas i bruk på kort tid vid behov.
6. Redovisningsidentitet: den beteckning redovisningsenheten fått från nät-
myndigheten.
7. Rådighet: den förfoganderätt med vilken en tillgång innehas.
8. Spänning (kV): konstruktionsspänning.
9. Station: anläggning med elektrisk utrustning för att transformera eller
fördela elektrisk energi, med en eller flera transformatorer.
10. Nätkapacitetsreserv: inköpta kapacitetstjänster från elproducenter eller
förbrukare som är nödvändiga för driften av nätet och som inte kan till-
handahållas genom ökat abonnemang från överliggande nät.
Termer och uttryck som i övrigt används i dessa föreskrifter har samma
innebörd som i ellagen (1997:857) och förordningen (2018:1520) om in-
täktsram för elnätsverksamhet.
3 kap. Uppgifter som ligger till grund för att bestämma intäktsra-
men
1 §
De uppgifter som lämnas enligt dessa föreskrifter ska avse varje nät-
koncessionsområde för sig.
Om flera nätkoncessioner redovisas samlat enligt 3 kap. 3 § ellagen
(1997:857) ska dessa anses utgöra ett område. En nätkoncession för område
innefattar även sådan nätkoncession för linje som avses i 3 kap. 3 a § andra
stycket ellagen.
För innehavare av nätkoncession för linje, vars ledningar inte redovisas till-
sammans enligt första stycket, ska uppgifterna avse nätkoncessionshavarens
samtliga sådana ledningar i Sverige.
2 §
Uppgifter för prövning av intäktsramen ska ha kommit in till nätmyn-
digheten senast nio månader innan en ny tillsynsperiod börjar.
3
EIFS 2019:1
En nätkoncessionshavare som påbörjar en ny verksamhet ska lämna upp-
gifter för prövning av intäktsramen senast nio månader innan verksamheten
påbörjas.
3 §
En nätkoncessionshavare som anser att det föreligger särskilda skäl att
tillämpa en annan tillsynsperiod än fyra år ska senast vid den tidpunkt som
framgår av 2 § lämna ett motiverat förslag till nätmyndigheten om vilken an-
nan tidsperiod de istället anser ska tillämpas.
4 §
Uppgifter för prövning av intäktsramen ska innehålla följande grund-
uppgifter om nätkoncessionshavaren
1. företagsnamn,
2. organisationsnummer och
3. redovisningsidentitet.
5 §
Utöver de uppgifter som framgår av 4 § ska nätkoncessionshavaren
även lämna de uppgifter som följer av fjärde kapitlet och de övriga uppgifter
som nätkoncessionshavaren bedömer krävs för att nätmyndigheten ska kunna
fastställa en intäktsram.
6 §
Elektronisk rapportering av uppgifter som krävs för att fastställa en in-
täktsram ska lämnas genom det IT-system som nätmyndigheten tillhandahål-
ler och på det sätt som myndigheten anvisar.
4 kap. Uppgifter för beräkning av intäktsram
Anläggningstillgångar som ingår i kapitalbasen
1 §
Vilka anläggningstillgångar som ingår i kapitalbasen följer av 5 kap.
7 § ellagen (1997:857) och 6 § förordningen (2018:1520) om intäktsram för
elnätsverksamhet.
De anläggningstillgångar som ingår i kapitalbasen och som är i bruk den 31
december två kalenderår före tillsynsperiodens början ska redovisas enligt 4–
8 §§. Sådana anläggningstillgångar som nätkoncessionshavaren avser börja
använda kalenderåret före tillsynsperioden eller under tillsynsperioden ska
redovisas enligt 9 § och sådana anläggningstillgångar som nätkoncessions-
havaren avser sluta använda kalenderåret innan tillsynsperioden eller under
tillsynsperioden ska redovisas enligt 10 §.
2 §
En nätkoncessionshavare som redovisar en sådan tillgång i kapitalbasen
som anges i 5 kap. 7 § andra stycket ellagen (1997:857) ska särskilt beskriva
varför tillgången inte behövs och vilka ekonomiska konsekvenser det innebär
för nätkoncessionshavaren om tillgången inte skulle ingå i kapitalbasen.
Redovisning av anläggningskategori
3 §
De anläggningstillgångar som ingår i kapitalbasen ska redovisas för-
delat på anläggningskategorierna
4
EIFS 2019:1
Tillgångar i en nätverksamhet som bedrivs med stöd av nätkoncession för
område
Luftledning
Annan ledning
Markarbeten och byggnader
Tillgångar i en nätverksamhet som bedrivs med stöd av nätkoncession för
linje
Luftledning med en spänning om 220 kilovolt eller mer
Annan luftledning
Ledning med en spänning om 220 kilovolt eller mer, med undantag för luft-
ledning
Annan ledning
Shuntreaktor
Markarbeten och byggnader med anknytning till ett ledningsnät med en
spänning om 220 kilovolt eller mer
Andra markarbeten och byggnader
Andra tillgångar oavsett koncessionsform
Transformator
Ställverk utan sekundärapparater
Nätstation
Kabelskåp
Styr- och kontrollutrustning
Mätare
IT-system
Redovisning av anläggningstillgångar
4 §
En nätkoncessionshavare ska för varje anläggningstillgång redovisa ett
nuanskaffningsvärde enligt de metoder som framgår av 7–9 §§ förordningen
(2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet och redovisa värdet till nät-
myndigheten.
Nätkoncessionshavaren ska också, oavsett nuanskaffningsvärderings-
metod, redovisa tillgången med angivande av
1. anläggningskategori enligt 3 §,
2. typ av anläggning,
3. teknisk specifikation,
4. spänning (kV),
5. värderingsmetod,
6. om tillgången är reservmaterial
7. rådighet och
8. ledningar i enheten kilometer och övriga anläggningstillgångar i antal.
För luftledning med en spänning över 24 kV och för jordkabel får också an-
läggningstillgångens förläggningsmiljö anges. Om anläggningstillgångens
förläggningsmiljö inte anges antas anläggningstillgången vara förlagd i för-
läggningsmiljö landsbygd normal.
5 §
Nätkoncessionshavaren ska ange det årtal som en anläggningstillgång
ursprungligen börjat användas om detta skett före den 1 januari 2011. För en
5
EIFS 2019:1
anläggningstillgång som ursprungligen började användas från och med den 1
januari 2011 ska det anges vilket halvår som anläggningen börjat användas.
Om åldern ska bestämmas i enlighet med bestämmelsen i 6 § Energimark-
nadsinspektionens föreskrifter (EIFS 2019:2) om beräkning av intäktsram för
elnätsföretag (beräkningsföreskriften) ska den tidsperioden anges. Om ålders-
uppgifter saknas ska även detta anges.
Vid redovisning av ålder för en anläggning där investering i befintlig
anläggning har beaktats ska anläggningens ålder i enlighet med första stycket
redovisas uppdelad, i enlighet med vad som följer av 7 § beräkningsföreskrif-
ten, efter när de olika delarna har börjat användas.
6 §
Om en anläggningstillgångs nuanskaffningsvärde beräknas enligt 8 §
förordningen (2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet, med grund i
utgiften för att förvärva eller tillverka tillgången när den ursprungligen bör-
jade användas, i stället för med normvärde enligt 7 § i samma förordning, ska
nätkoncessionshavaren redovisa anskaffningstidpunkten och anskaffnings-
värdet.
I de fall anskaffningsvärdet för en tillgång också skulle innefatta andra till-
gångar får anskaffningsvärdet fördelas mellan tillgångarna utifrån vad som är
skäligt i det enskilda fallet. En sådan fördelning ska dokumenteras.
Nätkoncessionshavaren ska ange varför det finns särskilda skäl att beräkna
en anläggningstillgångs nuanskaffningsvärde enligt 8 § förordningen
(2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet.
7 §
Om en anläggningstillgångs nuanskaffningsvärde beräknas enligt 9 §
första meningen förordningen (2018:1520) om intäktsram för elnätsverksam-
het,
ska nätkoncessionshavaren redovisa anläggningens bokförda värde. Det
bokförda värdet ska avse den 31 december det kalenderår som infaller två år
innan tillsynsperioden börjar.
I de fall det bokförda värdet för tillgången också skulle innefatta andra till-
gångar får det bokförda värdet fördelas mellan dessa tillgångar utifrån vad
som är skäligt i det enskilda fallet.
Nätkoncessionshavaren ska ange varför det saknas förutsättningar att be-
räkna nuanskaffningsvärdet för anläggningstillgången enligt 7–8 §§ intäkts-
ramsförordningen.
8 §
Om en anläggningstillgång värderas till vad som är skäligt med hänsyn
till tillgångens beskaffenhet i enlighet med bestämmelsen i 9 § andra
meningen förordningen (2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet,
ska
nätkoncessionshavaren vid redovisning av nuanskaffningsvärdet enligt 4 §
första stycket redovisa
1. det värde som tillgången har per den 31 december det kalenderår som in-
faller två år innan tillsynsperioden börjar,
2. hur nuanskaffningsvärdet för denna tidpunkt har beräknats och
3. varför det saknas bokfört värde eller, om sådant finns, vilka synnerliga
skäl som åberopas.
6
EIFS 2019:1
Redovisning av investeringar
9 §
Om nätkoncessionshavaren avser att börja använda en anläggningstill-
gång året före tillsynsperioden eller under tillsynsperioden ska nätkonces-
sionshavaren redovisa tillgången i sin kapitalbas med angivande av
1. anläggningskategori enligt 3 §,
2. typ av anläggning,
3. ledningar i enheten kilometer och övriga anläggningar i antal,
4. vilket halvår tillgången avses att börja användas,
5. beräknat nuanskaffningsvärde och
6. när anläggningen ursprungligen börjat användas såsom framgår av 5 §.
Redovisning av utrangeringar
10 §
Om nätkoncessionshavaren avser att sluta använda en anläggningstill-
gång som redovisats enligt 4–8 §§ ska nätkoncessionshavaren också redo-
visa under vilket halvår i tillsynsperioden som tillgången avses sluta använ-
das. Nätkoncessionshavare ska även lämna uppgifter om när anläggningen
ursprungligen börjat användas enligt vad som framgår av 5 §.
Redovisning av anläggningar som finansierats genom statligt stöd
11 §
Om nätkoncessionshavaren under tillsynsperioden kommer ha
anläggningar i drift som finansierats genom statligt stöd i enlighet med
4 kap. 9 b § ellagen (1997:857) ska detta anges.
Redovisning av uppgifter för beräkning av kostnader för en
ändamålsenlig och effektiv drift i nätverksamhet
12 §
Nätkoncessionshavaren ska lämna uppgift om kostnaderna i nätverk-
samheten enligt följande kostnadsslagsindelning
1. totala kostnader för transitering och inköp av kraft,
2. råvaror och förnödenheter,
3. övriga externa kostnader,
4. personalkostnader och
5. övriga rörelsekostnader.
Uppgifterna ska redovisas per kalenderår och avse den period om fyra
kalenderår som slutar två år innan tillsynsperioden börjar.
Om uppgifterna redan har lämnats enligt förordningen (1995:1145) om
redovisning av nätverksamhet eller enligt föreskrifter meddelade med stöd av
denna, behöver uppgifterna inte lämnas på nytt.
13 §
Nätkoncessionshavaren ska ange följande kostnader per kalenderår
och avseende den period om fyra kalenderår som slutar två år innan tillsyns-
perioden börjar
1. förändring av varulager
,
2. aktiverat arbete för egen räkning,
3. kostnader för att täcka nätförluster fördelat på inköp och egen produk-
tion,
4. kostnader för abonnemang till överliggande och angränsande nät och
7
EIFS 2019:1
5. kostnader för ersättning till innehavare av produktionsanläggning för
inmatning av el enligt 3 kap. 15 § ellagen (1997:857).
Om uppgifterna redan har lämnats enligt förordningen (1995:1145) om
redovisning av nätverksamhet eller enligt föreskrifter meddelade med stöd av
denna, behöver uppgifterna inte lämnas på nytt.
14 §
Ett transmissionsnätsföretag ska utöver vad som anges i 13 § även
ange följande kostnader per kalenderår som avser den period om fyra kalen-
derår som slutar två år innan tillsynsperioden börjar
1. kostnader för energiersättning för minskade nätförluster,
2. kostnader för motköp,
3. kostnader för transitering av el genom tredje land,
4. kostnader för systemdrift, primärreglering och störningsreserven,
5. kostnader för anläggningsavgifter,
6. kostnader uppkomna på grund av internationella regelverk och
7. kostnader som uppstått med anledning av avtal som avses i 4 kap. 9 b §
15 §
Nätkoncessionshavaren ska ange följande kostnader per kalenderår
som avser den period om fyra kalenderår som slutar två år innan tillsynsperio-
den börjar i de fall de har redovisats enligt 12 §.
1. kostnader för myndighetsavgifter enligt förordningen (2017:1040) om
elberedskapsavgift, nätövervakningsavgift och elsäkerhetsavgift,
2. avbrottsersättning till kund avseende avbrott om högst 24 timmar,
3. avbrottsersättning till kund avseende avbrott över 24 timmar,
4. avbrottsersättning från överliggande nät,
5. kostnader för anslutningar till överliggande och angränsande nät,
6. kostnader för nätkapacitetsreserv,
7. leasingkostnader för anläggningstillgångar som ingår i kapitalbasen
exklusive kostnader för drift och underhåll och
8. kostnader som finns redovisade bland kostnader enligt 12 § men som be-
aktats vid åldersbestämningen av investeringar i befintliga anläggningar.
16 §
Tillgångar i nätverksamheten som är anläggningstillgångar enligt års-
redovisningslagen (1995:1554) men inte anläggningstillgångar enligt 2 § för-
ordningen (2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet ska inte redovisas
i kapitalbasen enligt 4–9 §§. Nätkoncessionshavaren får i stället redovisa
dessa tillgångars samlade avskrivningar för vart och ett av de fyra kalenderår
som infaller två år innan tillsynsperiodens början och samlade utgående bok-
förda värde för vart och ett av de fyra kalenderår som infaller tre år innan till-
synsperiodens början.
17 §
Nätkoncessionshavaren ska lämna uppgift om prognostiserade kostna-
der i nätverksamheten under tillsynsperioden redovisat per kalenderår och i
prisnivån för det kalenderår som infaller två år innan tillsynsperioden börjar
för
1. kostnader för nätförluster, fördelat på inköp och egen produktion,
2. kostnader för abonnemang till överliggande och angränsande nät,
3. kostnader för anslutningar till överliggande och angränsande nät,
8
EIFS 2019:1
4. kostnader för ersättning till innehavare av produktionsanläggning för
inmatning av el enligt 3 kap. 15 § ellagen (1997:857),
5. kostnader för myndighetsavgifter enligt förordningen (2017:1040) om
elberedskapsavgift, nätövervakningsavgift och elsäkerhetsavgift och
6. kostnader för nätkapacitetsreserv samt en redogörelse varför kostna-
derna för nätkapacitetsreserv uppkommit.
18 §
Ett transmissionsnätsföretag ska utöver vad som anges i 17 § även
lämna uppgift om prognostiserade kostnader i nätverksamheten under till-
synsperioden redovisat per kalenderår och i prisnivån för det kalenderår som
infaller två år innan tillsynsperioden börjar för
1. kostnader för energiersättning för minskade nätförluster,
2. kostnader för motköp,
3. kostnader för transitering av el genom tredje land,
4. kostnader för systemdrift, primärreglering och störningsreserven,
5. kostnader för anläggningsavgifter,
6. kostnader uppkomna på grund av internationella regelverk och
7. kostnader som uppstått med anledning av avtal som avses i 4 kap. 9 b §
5 kap. Omprövning av intäktsram
1 §
En ansökan om omprövning av intäktsramen enligt 5 kap. 20 och 25 §§
ellagen (1997:857) ska innehålla nätkoncessionshavarens förslag till ändring
av intäktsramen samt de skäl och uppgifter som åberopas till stöd för änd-
ringen.
6 kap. Uppgifter som ska lämnas efter tillsynsperioden
1 §
Nätkoncessionshavaren ska senast tre månader efter tillsynsperiodens
slut redovisa det faktiska utfallet per kalenderår under tillsynsperioden avse-
ende de uppgifter som redovisats enligt fjärde kapitlet och de samlade intäk-
terna i nätverksamheten.
Redovisning av tillgångar i kapitalbasen
2 §
Nätkoncessionshavaren ska redovisa en anläggningstillgång som bör-
jade användas i nätverksamheten kalenderåret innan tillsynsperioden eller
under tillsynsperioden. De uppgifter som ska lämnas om anläggningstill-
gången framgår av 4 kap. 4–8 §§ och 9 § 4.
3 §
Nätkoncessionshavaren ska redovisa en anläggningstillgång som har
slutat användas i nätverksamheten kalenderåret innan tillsynsperioden eller
under tillsynsperioden. De uppgifter som ska lämnas om anläggningstill-
gången framgår av 4 kap. 4–8 §§ och 10 §.
Redovisning av kostnader i nätverksamheten
4 §
Nätkoncessionshavaren ska lämna uppgift om nätverksamhetens kost-
nader under tillsynsperioden redovisat per kalenderår för
9
EIFS 2019:1
1. kostnader för nätförluster, fördelat på inköp och egen produktion,
2. kostnader för abonnemang till överliggande och angränsande nät,
3. kostnader för anslutningar till överliggande och angränsande nät samt en
redogörelse för hur kostnaderna har beräknats,
4. kostnader för ersättning till innehavare av produktionsanläggning för
inmatning av el enligt 3 kap. 15 § ellagen (1997:857),
5. kostnader för myndighetsavgifter enligt förordningen (2017:1040) om
elberedskapsavgift, nätövervakningsavgift och elsäkerhetsavgift och
6. kostnader för nätkapacitetsreserv samt en redogörelse av vilka kostnader
för nätkapacitetsreserv som uppkommit och en redogörelse av hur kostna-
derna har beräknats.
5 §
Ett transmissionsnätsföretag ska utöver vad som anges i 4 § även lämna
uppgift om nätverksamhetens kostnader under tillsynsperioden redovisat per
kalenderår för
1. kostnader för energiersättning för minskade nätförluster,
2. kostnader för motköp,
3. kostnader för transitering av el genom tredje land,
4. kostnader för systemdrift, primärreglering och störningsreserven,
5. kostnader för anläggningsavgifter,
6. kostnader uppkomna på grund av internationella regelverk och
7. kostnader som uppstått med anledning av avtal som avses i 4 kap. 9 b §
Redovisning av intäkter i nätverksamheten
6 §
Nätkoncessionshavaren ska lämna uppgift om intäkterna i nätverksam-
heten under tillsynsperioden redovisat per kalenderår för
1. transiteringsintäkter,
2. anslutningsintäkter,
3. engångsintäkter,
4. återbetalningar till kund av tidigare års nätavgifter,
5. ersättning till kund för leveransavbrott avseende avbrott om högst 24
timmar,
6. ersättning till kund för leveransavbrott avseende avbrott över 24 timmar,
7. myndighetsavgifter enligt förordningen (2017:1040) om elberedskaps-
avgift, nätövervakningsavgift och elsäkerhetsavgift,
8. övriga rörelseintäkter och
9. tidigare förutbetalda intäkter som ska hänföras till tillsynsperioden.
Summan av de intäkter som ska hänföras till nästkommande tillsynsperiod,
ska särskilt anges.
7 §
Ett transmissionsnätsföretag ska utöver vad som anges i 6 § även lämna
uppgift om intäkter som uppstått med anledning av avtal som avses i 4 kap.
9 b § ellagen (1997:857) under tillsynsperioden redovisat per kalenderår.
Summan av de intäkter som ska hänföras till nästkommande tillsynsperiod,
ska särskilt anges.
10
EIFS 2019:1
7 kap. Dokumentation av anläggningstillgångar
1 §
Förutom vad som följer av 11 § förordningen (2018:1520) om intäkts-
ram för elnätsverksamhet ska uppgifter om anläggningstillgångarna också
dokumenteras enligt 2–4 §§.
2 §
Nätkoncessionshavaren ska dokumentera de tillgångar som ingår i kapi-
talbasen med angivande av
1. typ av anläggning,
2. teknisk specifikation,
3. spänning (kV),
4. värderingsmetod,
5. ledningar i enheten kilometer och övriga anläggningstillgångar i antal,
6. nuanskaffningsvärde och
7. uppgifter i enlighet med 4 kap. 5 § i denna föreskrift om när tillgången
ursprungligen började användas.
För luftledning med en spänning över 24 kV och för jordkabel får också
anläggningstillgångens förläggningsmiljö anges.
3 §
Nätkoncessionshavaren ska dokumentera en tillgång som ingår i kapi-
talbasen med värderingsmetod, enligt 6–8 §§ förordningen (2018:1520) om
intäktsram för elnätsverksamhet samt skälen till att denna metod använts och
de värderingsunderlag, intyg eller motsvarande som styrker nätkoncessions-
havarens val av metod och beräkningen av värdet.
4 §
Nätkoncessionshavaren ska dokumentera uppgifter och underlag som
legat till grund för bedömningen av när en anläggning börjat användas.
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
1. Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 februari 2019 då Energimarknads-
inspektionens föreskrifter (EIFS 2015:1) om nätkoncessionshavares förslag
till intäktsram och insamling av uppgifter för att bestämma intäktsramens
storlek upphör att gälla.
2. För uppgifter som ska lämnas angående en intäktsram som har fastställts
före ikraftträdandet gäller fortfarande den upphävda föreskriften.
På Energimarknadsinspektionens vägnar
ANNE VADASZ NILSSON
Johan Carlsson