FFFS 2004:6
Finansinspektionens allmänna råd om kreditriskhantering i kreditinstitut och värdepappersinstitut
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Gent Jansson, Finansinspektionen, Box 6750, 113 85 Stockholm.
Beställningsadress: Thomson Fakta AB, Box 6430, 113 82 Stockholm. Tfn 08-587 671 00, Fax 08-587 671 71.
Prenumerera också per e-post på www.fi.se.
ISSN 1102-7460
1
FFFS 2004:6
Utkom från trycket
den 16 juni 2004
Finansinspektionens allmänna råd
om kreditriskhantering i kreditinstitut och
värdepappersinstitut;
beslutade den 7 juni 2004.
Finansinspektionen lämnar följande allmänna råd.
Tillämpningsområde och definitioner
1 § Med dessa allmänna råd vill Finansinspektionen verka för en god
kreditriskhantering i instituten. De allmänna råden beskriver vad ett institut bör
beakta för att identifiera, mäta, styra och ha kontroll över sina kreditrisker.
Instituten är av varierande storlek och karaktär. Därför är de allmänna råden
generellt utformade och lämnar utrymme för alternativa lösningar beroende på
verksamhet och bransch.
2 § I de olika regelverk som gäller för instituten finns:
− en övergripande bestämmelse om riskhantering i 6 kap. 2 § lagen (2004:297)
om bank och finansieringsrörelse,
− bestämmelser om hantering av krediter och övriga engagemang i 8 kap. lagen
(2004:297) om bank- och finansieringsrörelse,
− bestämmelser om kreditgivning i 3 kap. lagen (1991:981) om värdepappers-
rörelse, och
− bestämmelser om beslut i kreditärenden i 6 kap. lagen (1995:1570) om
medlemsbanker och i 3 kap.sparbankslagen (1987:619).
3 § Hanteringen av kreditrisker är ett centralt område i ett instituts verksamhet.
Förutom dessa allmänna råd är Finansinspektionens allmänna råd (FFFS 1999:12)
om styrning, intern information och intern kontroll inom kredit- och
värdepappersinstitut samt i fondbolag tillämpliga inom detta område.
4 § Dessa allmänna råd bör tillämpas av kreditinstitut, värdepappersinstitut och
sådana filialer till utländska kreditinstitut och företag som har Finansinspektionens
tillstånd att bedriva bankrörelse, finansieringsrörelse eller värdepappersrörelse i
Sverige.
5 § I dessa allmänna råd betyder:
dualitetsprincipen: principen om att ingen person ensam ska handlägga en
transaktion genom hela behandlingskedjan,
institut: kreditgivande företag som omfattas av dessa allmänna råd,
FFFS 2004:6
kredit: krav på fullgörande av betalningsskyldighet som institutet har eller kan få
mot någon på grund av ett rättsförhållande som uppkommit i institutets
affärsrörelse,
kreditbeslut: beslut om att bevilja eller avslå en kreditansökan eller ändra villkor i
en tidigare beviljad kredit,
kreditrisk: risken för förlust på grund av att en kredit inte fullgörs,
kreditriskhantering: att identifiera, mäta, styra och ha kontroll över kreditrisker,
limit: fastställd gräns för riskexponering med avseende på t.ex. en viss kund,
kundgrupp, marknad eller produkt,
riskklassificering: institutets klassificering av kredittagare eller krediter med
avseende på dels sannolikheten för fallissemang, dels förlustens storlek vid
fallissemang,
samlimitering: sammanläggning av limiter för grupper av kredittagare med
gemensamma ekonomiska intressen eller andra beroendeförhållanden, samt
styrdokument: institutets kreditstrategi, policies, instruktioner och liknande
dokument som ytterst utgår från styrelsen och är avsedda att styra institutets
kreditriskhantering.
Grundläggande principer
6 § All kreditgivning är förenad med risk. Därför bör institutet hantera sina
kreditrisker på ett sunt sätt, och så att dessa inte överstiger de nivåer som institutet
förutsatt.
7 § Styrelsen i institutet har det yttersta ansvaret för kreditriskhanteringen.
8 § Ingen person bör delta i hanteringen av ett ärende eller i ett kreditbeslut som
avser en närstående, en närståendes företag eller annars när det kan finnas risk för
jäv.
9 § Institutet bör ha en klar strategi för omfattningen av och inriktningen i den
samlade kreditrisk som institutet väljer att exponera sig för. Kreditstrategin bör
uttrycka de egenskaper som ska känneteckna kreditportföljen när det gäller
sammansättning, diversifiering och koncentrationer. Kreditstrategin bör också ge
vägledning om hur risk ska beaktas vid prissättning.
Institutet bör ha en god beredskap för att vid behov, t.ex. vid förändringar i
omvärlden, ändra kreditstrategin. Därför bör institutet löpande utveckla
personalens kompetens samt utvärdera rutiner, produkter och arbetssätt.
Kreditstrategin och övriga styrdokument bör vara utformade så att dessa kan
tillämpas utan att intressekonflikter uppstår med andra strategier och målsättningar
i institutet.
10 § Om flera institut ingår i en koncern, bör kreditriskhanteringen så långt det är
möjligt ske på ett enhetligt sätt i instituten. I dessa fall bör styrdokumenten
utformas och tillämpas på ett enhetligt sätt. Koncernens samlade exponering mot
en viss motpart bör beaktas när instituten fattar kreditbeslut.
2
FFFS 2004:6
Identifiering av kreditrisk
11 § Institutet bör ha en god kunskap om den kreditrisk som verksamheten
medför. Institutet bör därför löpande identifiera den kreditrisk som det exponeras
för och kan komma att exponeras för. Institutet bör beakta att kreditrisk kan
uppträda på olika sätt i olika produkter och marknader.
Mätning av kreditrisk
12 § Institutet bör löpande mäta och följa upp den samlade kreditrisk som det
exponeras för.
För mätningen av kreditrisker bör institutet klassificera sina kredittagare eller
krediter med avseende på kreditrisk. Riskklassificeringen bör bygga på definierade
kriterier som löpande utvärderas. Informationsunderlaget för riskklassificeringen
bör vara av sådan kvalitet att riskklassificeringen speglar faktiska förhållanden.
Institutet bör återkommande enligt fastställda rutiner och vid behov, ompröva en
fastställd riskklass för en viss kredittagare eller kredit.
13 § Processen för mätning bör åtminstone göra det möjligt att:
a) analysera kreditportföljens sammansättning i riskhänseende,
b) löpande övervaka kreditriskens utveckling i en enskild kredit och i hela
kreditportföljen, samt
c) analysera känslighet för förändringar.
Rapportering inom institutet
14 § I institutet bör det finnas informationssystem för rapportering av kreditrisk.
För institutets rapporter bör det finnas fastställda uppgifter om innehåll, mottagare,
rapportansvarig och vid vilka tillfällen som rapporterna ska lämnas.
Styrdokument
15 § Institutet bör ha fastställda skriftliga styrdokument för kreditriskhanteringen.
Styrdokumenten bör vara anpassade till institutets organisation och arbetssätt och
bör åtminstone innehålla uppgifter om:
a) vilka instanser i institutet som får fatta kreditbeslut och förutsättningar för
beslutförhet i dessa instanser,
b) instansernas befogenheter att fatta kreditbeslut, t.ex. när det gäller belopps-
gränser,
c) i vilken utsträckning olika tillgångar kan accepteras som säkerhet och hur dessa
ska värderas,
d) principer för hur en limit bestäms och när samlimitering ska förekomma samt
när en limit ska omprövas,
e) under vilka förutsättningar en kredit får beviljas genom enmansbeslut,
f) på vilka grunder en ledamot i en instans som får fatta kreditbeslut utses och hur
detta sker,
g) hur identifiering och mätning av kreditrisk ska gå till (se 11, 12 och 13 §§),
h) omfattning av institutets rapportering av kreditrisk (se 14 §),
i) krav på omfattning av underlag för analys vid kreditprövning (se 16 §)
j) hur hanteringen ska ske av oreglerade krediter och krediter med förhöjd risk
(se 18 §),
k) omfattningen av riskkontrollens arbete (se 19 §).
3
FFFS 2004:6
Styrdokumenten bör fastställas årligen. De bör kommuniceras väl i organisationen
samt utvärderas löpande.
Kreditprövning
16 § Syftet med kreditprövningen är att undersöka om en kredit kan beviljas eller
inte, med hänsyn till institutets krav.
Kreditprövningen bör göras på ett underlag som ger en god bild av den kredit-
sökandes ekonomiska status. Den bör omfatta en känslighetsanalys av den
kreditsökandes återbetalningsförmåga samt en bedömning av risken för en
värdeförsämring i förekommande säkerheter.
Kriterierna för kreditprövning bör fastställas årligen och utvärderas löpande.
Kreditbeslut
17 § Kreditbeslut som innebär att en kredit beviljas eller att villkoren i en tidigare
beviljad kredit ändras, bör endast fattas när kreditprövning skett i den ordning som
institutet fastställt.
Kreditbeslutet bör dokumenteras så att det framgår i vilken instans det fattats och
vilka ledamöter som deltagit i beslutet. Dokumentationen bör också omfatta de
överväganden som legat till grund för beslutet samt kreditvillkor såsom t.ex.
belopp, löptid, ränta, amortering och säkerheter.
Den som deltar i ett kreditbeslut bör förvissa sig om beslutsunderlagets kvalitet och
att krediten överensstämmer med styrdokumenten och bör dessutom kunna värja
sig mot påtryckningar om önskat innehåll i beslutet.
Oreglerade krediter och krediter med förhöjd risk
18 § Institutet bör tidigt kunna upptäcka en tilltagande kreditrisk och ha god
beredskap för hantering av en sådan.
Av styrdokumenten bör det framgå hur befogenheterna är fördelade mellan de
instanser som får fatta beslut om förfaranden mot kredittagare i syfte att få
återbetalning.
Oreglerade krediter och krediter med förhöjd risk bör hanteras skyndsamt för att
undvika ett försämrat utfall i arbetet med att få återbetalning eller på annat sätt
reducera kreditrisken.
Erfarenheter från hanteringen av oreglerade krediter och krediter med förhöjd risk
bör tas tillvara vid utvärderingen av kreditstrategin och kriterierna för
riskklassificering.
Riskkontroll
19 § I institutet bör det finnas en central funktion för oberoende kontroll och
analys av kreditrisk. Funktionen bör rapportera till styrelse, ledning och i övrigt till
dem som har behov av informationen. Rapporteringen bör ge en allsidig och saklig
bild av institutets kreditrisker samt innehålla analyser av utvecklingen i institutets
4
FFFS 2004:6
kreditrisker. Funktionen bör också föreslå de ändringar i styrdokument och
processer som funktionens iakttagelser om kreditriskhanteringen ger anledning till.
Funktionen bör vara underställd den verkställande direktören eller en annan
ledande befattningshavare som är direkt underställd den verkställande direktören
och som inte har ansvar för den dagliga kredit- eller affärsverksamheten, men som
har goda kunskaper om kreditrisker.
Funktionens uppgifter bör inte utföras av personal som arbetar med den dagliga
kredit- eller affärsverksamheten. Funktionen bör ha tillräckliga resurser för sina
uppgifter och personal med goda kunskaper om kreditrisker.
Funktionens arbete kan utformas på olika sätt beroende på institutets
verksamhetsförhållanden. Funktionen kan t.ex. uppdra åt andra funktioner i
institutet att sammanställa underlag för dess rapporter och analyser. Funktionen har
dock alltid ansvaret för den samlade rapporteringen och analysen av institutets
kreditrisker liksom för att underliggande data är korrekta.
Kreditkultur
20 § Institutet bör ha en god kreditkultur. De yrkesmässiga värderingar och normer
i kreditfrågor som finns i institutets kreditorganisation, från styrelse till hand-
läggare, bildar sammantagna en kreditkultur, som har betydelse för kreditrisk-
hanteringens kvalitet.
En god kreditkultur bygger på många olika faktorer. Exempel på sådana kan vara:
− ett affärsmässigt och riskmedvetet förhållningssätt till kreditfrågor,
− en god kunskap om kunden,
− en kreditadministration där alla moment i kedjan, från det att en kreditansökan
prövas till det att en kredit återbetalas eller avvecklas, fungerar utan dröjsmål,
− ändamålsenliga manualer för det praktiska arbetet i kreditadministrationen,
t.ex. för säkerhetsvärdering, borgensmän och företagskrediter,
− rationella processer med funktioner som förebygger dels risk för misstag, dels
risk för överträdelser av befogenheter,
− att förändringar i institutets verksamhet föregås av omsorgsfullt utvecklings-
och testarbete för att säkerställa kontrollen över kreditrisker,
− undvikande av situationer där det finns risk för intressekonflikter,
− tillämpning av dualitetsprincipen,
− en restriktiv inställning till enmansbeslut, samt
− att inte eventuella belöningssystem motverkar en god kreditriskhantering.
_______________
Dessa allmänna råd träder i kraft den 1 juli 2004 då Finansinspektionens allmänna
råd (FFFS 1995:49) om kreditrisker i kreditinstitut och värdepappersbolag ska
upphöra att gälla.
INGRID BONDE
Bengt
Nordström
5