FFFS 2017:11
Finansinspektionens föreskrifter om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Finansinspektionens föreskrifter
om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism;
beslutade den 26 juni 2017
Finansinspektionen föreskriver1 följande med stöd av 18 och 19 §§ förordningen
(2009:92) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
1 kap. Tillämpningsområde och definitioner
1 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om de åtgärder som ett företag ska
vidta för att förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt eller finansiering
av terrorism. Föreskrifterna omfattar bland annat hantering av frågor om risk-
bedömning och rutiner, åtgärder för identitetskontroll, övervakning och rappor-
tering samt regelefterlevnad.
2 § Föreskrifterna gäller för
1. fysiska och juridiska personer som driver sådan verksamhet som anges i
1 kap. 2 § 1–12 lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av
terrorism, samt
2. filialer i Sverige till utländska juridiska personer med huvudkontor i utlandet
som driver sådan verksamhet som avses i 1.
Bestämmelser som gäller för juridiska personers styrelse eller verkställande
direktör, ska tillämpas på motsvarande sätt i fråga om behöriga företrädare i de
associationsformer där styrelse eller verkställande direktör inte förekommer.
3 § I dessa föreskrifter används samma definitioner som i 1 kap. 6–10 §§ lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Därutöver används följande definitioner:
1. företag: en fysisk eller juridisk person som utför verksamhet som omfattas av
dessa föreskrifter, samt
2. en särskilt utsedd befattningshavare: en medlem av ledningsgrupp, en verk-
ställande direktör eller en motsvarande befattningshavare enligt 6 kap 2 § första
stycket 1 lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
1 Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/849 av den 20 maj 2015 om åtgärder
för att förhindra att det finansiella systemet används för penningtvätt eller finansiering av
terrorism, om ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 64/2012 och
om upphävande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/6/EG och kommissionens
direktiv 2006/70/EG.
FFFS 2017:11
Utkom från trycket
den 30 juni 2017
FFFS 2017:11
2
2 kap. Riskbedömning och rutiner
1 § Bestämmelser om ett företags allmänna riskbedömning finns i 2 kap. 1 § lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Företaget ska regelbundet, minst årligen, utvärdera sin allmänna riskbedömning
och när det behövs uppdatera den.
Företaget ska dessutom uppdatera sin allmänna riskbedömning innan det erbjuder
nya eller väsentligt förändrade produkter, tjänster, riktar sig till nya marknader eller
gör andra förändringar som är relevanta för verksamheten.
2 § Ett företags gemensamma rutiner enligt 2 kap. 9 § lagen (2017:630) om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, ska omfatta koncernens
övergripande rutiner och riktlinjer för att förhindra penningtvätt och finansiering av
terrorism i dess filialer och dotterföretag.
3 § Bestämmelser om ett företags rutiner för informationsutbyte finns i 2 kap. 9 §
andra stycket lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av
terrorism.
Rutinerna ska omfatta hur information får delas inom koncernen om kund-
kännedom, konto- och transaktionsinformation och annan relevant information för
att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Företaget ska regelbundet,
minst årligen, utvärdera rutinerna och när det behövs uppdatera dem.
4 § Bestämmelser om ett företags rutiner för lämplighetsprövning finns i 2 kap.
13 § lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Rutinerna ska säkerställa att anställda, uppdragstagare och andra personer som på
liknande grund deltar i verksamheten har kunskap om området penningtvätt och
finansiering av terrorism på en nivå som är lämplig med hänsyn till personens
uppgifter och funktion. Rutinerna ska dessutom innehålla en beskrivning av hur
företaget i övrigt säkerställer att en person är lämplig för de uppgifter den förväntas
utföra.
5 § Bestämmelser om ett företags utbildning av anställda, uppdragstagare och
andra som på liknande grund deltar i verksamheten finns i 2 kap. 14 § lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Utbildningen ska utformas utifrån de risker som företaget identifierar i sin verk-
samhet enligt 2 kap.1 och 2 §§ samma lag.
Företaget ska anpassa utbildningens innehåll och frekvens till den anställdes
uppgifter och funktion i frågor som rör åtgärder mot penningtvätt och finansiering
av terrorism. Om företagets allmänna riskbedömning uppdateras eller på annat sätt
ändras ska utbildningen justeras på lämpligt sätt.
Företaget ska utöver det som anges i 2 kap. 14 § andra stycket lagen om åtgärder
mot penningtvätt och finansiering av terrorism löpande informera anställda, upp-
dragstagare och andra personer som på liknande grund deltar i verksamheten om
nya trender, mönster och metoder samt annan information som är relevant för att
förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.
FFFS 2017:11
3
6 § Ett företag ska dokumentera den utbildning som det genomför enligt 2 kap.
14 § lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism,
elektroniskt eller i pappersform.
Av dokumentationen ska följande framgå:
– utbildningens innehåll,
– namn på deltagare, samt
– datum för utbildningen.
7 § Ett företag ska identifiera och analysera vilka hot eller fientliga åtgärder som
kan uppkomma mot anställda, uppdragstagare och andra personer som på liknande
grund deltar i verksamheten.
Företaget ska utreda incidenter och använda denna kunskap för att uppdatera de
rutiner det ska ha enligt 2 kap. 15 § lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt
och finansiering av terrorism. Omfattningen av rutinerna ska utgå från företagets
allmänna riskbedömning, hotbild, verksamhetens art och liknande omständigheter.
3 kap. Åtgärder för att kontrollera identitet
1 § Ett företag ska utöver att identifiera en kund enligt 3 kap. 7 § lagen (2017:630)
om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism också kontrollera
identiteten genom att vidta de åtgärder som anges i 2–7 §§.
Fysisk person
2 § Ett företag ska kontrollera identiteten hos en fysisk person genom svenskt
körkort, svenskt pass eller identitetskort utfärdat av en svensk myndighet eller ett
svenskt certifierat identitetskort.
Om en fysisk person saknar svensk identitetshandling, ska företaget kontrollera
identiteten mot pass eller en annan identitetshandling. Passet eller identitetshand-
lingen ska innehålla ett fotografi av personen, uppgift om medborgarskap och vara
utfärdat av en myndighet eller en annan behörig utfärdare. En kopia av ett utländskt
pass eller en annan utländsk identitetshandling ska bevaras enligt de krav som ställs
i 5 kap. 3 § lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av
terrorism.
Om en fysisk person helt saknar identitetshandling ska företaget kontrollera
identiteten genom andra tillförlitliga dokument och andra kontroller enligt de
riskbaserade rutiner företaget ska ha enligt 2 kap. 8 § lagen om åtgärder mot
penningtvätt och finansiering av terrorism.
Företrädare för fysisk person
3 § Om en fysisk person företräds av en person som inte är förvaltare eller god
man, ska företaget
1. kontrollera företrädarens identitet i enlighet med 2 eller 5 §§, och
FFFS 2017:11
4
2. kontrollera företrädarens behörighet att företräda den fysiska personen, och vilka
förhållanden behörigheten grundar sig på, genom att åtminstone kontrollera en
skriftlig fullmakt, personbevis eller motsvarande.
4 § Om en fysisk person har en förvaltare eller en god man ska företaget
åtminstone
1. kontrollera förvaltarens eller den gode mannens identitet enligt 2 eller 5 §, och
2. vid behov kontrollera förordnandet eller motsvarande handling, som ligger till
grund för uppdraget som förvaltare eller god man.
Fysisk person på distans
5 § Ett företag ska kontrollera identiteten hos en fysisk person på distans genom
1. att använda elektronisk legitimation för att skapa en avancerad elektronisk signa-
tur enligt lagen (2016:561) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning
om elektronisk identifiering eller användning av någon annan teknik för elektronisk
identifiering som innebär motsvarande säkerhet, eller
2. att kontrollera den fysiska personens identitet genom att på lämpligt sätt
a) hämta in uppgifter om personens namn, adress, personnummer eller mot-
svarande,
b) kontrollera uppgifter enligt a mot externa register, intyg, eller annan mot-
svarande dokumentation, och
c) kontakta den fysiska personen genom att skicka en bekräftelse till personens
folkbokföringsadress eller motsvarande tillförlitlig adressuppgift, eller se till att
personen skickar in en vidimerad kopia av en identitetshandling, eller en annan
motsvarande åtgärd.
Juridisk person
6 § Ett företag ska kontrollera identiteten hos en juridisk person genom registre-
ringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar, eller göra motsvarande kon-
troll mot externa register.
Företaget ska även kontrollera identiteten hos en företrädare för en juridisk person
genom att
1. kontrollera den juridiska personens företrädares identitet enligt 2 §, och
2. säkerställa behörigheten att företräda den juridiska personen och vilka förhål-
landen behörigheten grundar sig på, genom att kontrollera uppgifterna i 1 mot den
juridiska personens registreringsbevis, externa register eller motsvarande.
Juridisk person på distans
7 § Ett företag ska kontrollera identiteten hos en juridisk person på distans genom
registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar, eller göra motsvarande
kontroll mot externa register.
FFFS 2017:11
5
Företaget ska även kontakta den juridiska personen genom att skicka en bekräftelse
till den juridiska personens registrerade adress eller vidta en motsvarande åtgärd.
Företaget ska dessutom kontrollera identiteten hos en företrädare för en juridisk
person på distans genom att
1. identifiera och kontrollera den juridiska personens företrädare enligt 5 §, och
2. kontrollera behörigheten att företräda den juridiska personen och vilka förhål-
landen behörigheten grundar sig på genom kontroll av uppgifterna i punkten 1 mot
den juridiska personens registreringsbevis, externa register eller motsvarande.
Kontroll av verklig huvudmans identitet
8 § Ett företag ska vid kontroll av identiteten av en kunds verkliga huvudman
enligt 3 kap. 8 § lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering
av terrorism, skaffa sig tillförlitliga och tillräckliga uppgifter om kundens verkliga
huvudman genom att kontrollera uppgifterna mot externa register, relevanta
uppgifter från kunden eller andra tillförlitliga uppgifter som företaget tagit del av.
Om kunden är en juridisk person och den verkliga huvudmannen inte går att
fastställa enligt 3 kap. 8 § tredje stycket lagen om åtgärder mot penningtvätt och
finansiering av terrorism ska, företaget kontrollera identiteten hos en styrelse-
ordförande, en verkställande direktör eller motsvarande befattningshavare för den
verkliga huvudmannen enligt 2 eller 5 §.
Förenklade åtgärder för fysisk person
9 § När förenklade åtgärder för kundkännedom enligt 3 kap. 15 § lagen (2017:630)
om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism tillämpas för en fysisk
person, ska företaget
1. identifiera och kontrollera den fysiska personens identitet genom att
a) inhämta uppgifter om kundens namn, adress och personnummer eller mot-
svarande, och
b) kontrollera dessa uppgifter mot externa register, intyg, annan dokumentation,
eller motsvarande, samt
2. i begränsad omfattning genomföra övriga åtgärder enligt 3 kap. 8 och 10–13 §§
lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Förenklade åtgärder för juridisk person
10 § När förenklade åtgärder för kundkännedom enligt 3 kap. 15 § lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism tillämpas
för en juridisk person, ska företaget
1. identifiera och kontrollera identiteten hos den juridiska personens företrädare
genom att
a) inhämta information om företrädarens namn, adress och personnummer eller
motsvarande, och
FFFS 2017:11
6
b) säkerställa företrädarens behörighet och vilka förhållanden behörigheten grundar
sig på genom att kontrollera uppgifterna i a mot den juridiska personens
registreringsbevis, externa register, eller annan motsvarande handling, identitets-
handling för företrädaren enligt 2§, samt
2. i begränsad omfattning genomföra övriga åtgärder enligt 3 kap. 8 och 10–13 §§
lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
4 kap. Övervakning och rapportering
System för uppgiftslämning
1 § Ett företags system enligt 4 kap. 7 § lagen (2017:630) om åtgärder mot
penningtvätt och finansiering av terrorism ska vara elektroniskt eller manuellt.
Företaget ska se till att systemet är utformat så att uppgifterna kan lämnas i ett
digitalt, strukturerat och bearbetningsbart format. Företaget ska säkerställa att
uppgifterna lämnas genom säkra kanaler eller på annat säkert sätt. Företaget ska
även se till att uppgifterna behandlas konfidentiellt.
5 kap. Bevarande av handlingar och uppgifter
1 § Ett företag ska bevara handlingar och uppgifter enligt 5 kap. 3 och 4 §§ lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism på ett säkert
sätt, elektroniskt eller i pappersform.
Företaget ska se till att handlingarna och uppgifterna är enkla att ta fram och
identifiera.
Förutsättningar för förlängt bevarande av handlingar och uppgifter
2 § Ett företag ska bevara handlingar och uppgifter enligt 5 kap. 4 § lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism i tio år, om
1.
handlingarna eller uppgifterna kan tyda på penningtvätt, finansiering av
terrorism eller att egendom annars härrör från brottslig handling,
2. omständigheter enligt 1 har rapporterats till Polismyndigheten enligt 4 kap.
3 eller 6 § lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, och
3. en myndighet har uppmärksammat företaget om att handlingarna eller upp-
gifterna behöver bevaras under denna tidsperiod.
6 kap. Intern kontroll och anmälningar om misstänkta överträdelser
1 § När ett företag bedömer om det behöver utse de funktioner som anges i 6 kap.
2 § första stycket 1 och 3 lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och
finansiering av terrorism, ska särskild tas hänsyn till
1. företagets omsättning,
2. antal anställda,
FFFS 2017:11
7
3. antal verksamhetsställen,
4. den verksamhet som bedrivs,
5. de produkter och tjänster som tillhandahålls,
6. verksamhetens komplexitet, och
7. företagets allmänna riskbedömning.
Funktionerna ska utföra de uppgifter som anges i 2–4 och 9 §§.
Särskilt utsedd befattningshavare
2 § En särskilt utsedd befattningshavare ska
1. göra en allmän riskbedömning enligt 2 kap.1 och 2 §§ lagen (2017:630) om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism,
2. uppdatera den allmänna riskbedömningen enligt 2 kap. 1 och 2 §§ lagen om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt 2 kap. 1 § dessa
föreskrifter,
3. ansvara för att företaget har interna och gemensamma rutiner och riktlinjer
enligt 2 kap. 8–12 §§ lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av
terrorism samt 2 kap. 2 § dessa föreskrifter, och
4. uppdatera de interna och gemensamma rutinerna och riktlinjerna enligt 2 kap. 8–
12 §§ lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt 2 kap.
2 § dessa föreskrifter.
Den särskilt utsedda befattningshavaren kan utse en eller flera personer som
biträder denne samt delegera befogenheter enligt första stycket till den eller dessa
personer.
3 § En särskilt utsedd befattningshavare ska kontrollera och följa upp att de
åtgärder, rutiner eller andra förfaranden som företaget beslutar om också genom-
förs i verksamheten.
4 § En särskilt utsedd befattningshavare ska rapportera till styrelsen eller den
verkställande direktören. Om den särskilt utsedde befattningshavaren är företagets
verkställande direktör ska rapportering ske till styrelsen.
Centralt funktionsansvarig
5 § Ett företag ska ha en centralt funktionsansvarig enligt 6 kap. 2 § 2 lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Den centralt funktionsansvarige ska
1. övervaka och löpande kontrollera att företaget uppfyller lagen om åtgärder mot
penningtvätt och finansiering av terrorism, dessa föreskrifter samt företagets rutiner
och riktlinjer,
FFFS 2017:11
8
2. ge råd och stöd till företagets anställda, uppdragstagare och andra personer som
på liknande grund deltar i verksamheten om regler som rör penningtvätt och
finansiering av terrorism,
3. informera och utbilda berörda personer om regler som rör penningtvätt och
finansiering av terrorism,
4. ansvara för att uppgifter lämnas enligt 4 kap. 6 § lagen om åtgärder mot
penningtvätt och finansiering av terrorism på det sätt som Polismyndigheten
föreskriver,
5. kontrollera och regelbundet bedöma om företagets interna och gemensamma
rutiner och riktlinjer för att förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt
eller finansiering av terrorism, enligt 2 kap. 8–12 §§ lagen om åtgärder för
penningtvätt och finansiering av terrorism samt 2 kap. 2 § dessa föreskrifter, är
ändamålsenliga och effektiva, och
6. lämna rekommendationer till berörda personer baserade på de iakttagelser som
funktionen gjort.
Den centralt funktionsansvarige kan utse en eller flera personer som biträder denne
samt delegera befogenheter enligt första stycket till den eller dessa personer.
6 § En centralt funktionsansvarig ska placeras inom företaget och vara oberoende i
förhållande till de funktioner och områden den ska övervaka och kontrollera.
7 § En centralt funktionsansvarig ska rapportera till styrelse eller verkställande
direktör.
8 § En centralt funktionsansvarig kan utses för flera eller samtliga företag inom en
koncern. Detta får dock endast ske om den centralt funktionsansvarige har till-
räcklig kompetens och tillräckligt med resurser för att kunna utöva sitt ansvar för
samtliga företag inom koncernen som omfattas av lagen (2017:630) om åtgärder
mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
9 § Bestämmelser om en centralt funktionsansvarigs ansvar för rapporter till
Polismyndigheten finns i 6 kap. 2 § andra stycket lagen (2017:630) om åtgärder
mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Oberoende granskningsfunktion
10 § Den oberoende granskningsfunktionen enligt 6 kap. 2 § första stycket 3 lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ska
1.
granska och regelbundet utvärdera om företagets organisation, styrnings-
processer, it-system, modeller och rutiner och riktlinjer är ändamålsenliga och
effektiva,
2. granska och regelbundet utvärdera om företagets interna kontroll är ändamåls-
enlig och effektiv,
3. granska och regelbundet utvärdera om verksamheten drivs i enlighet med
företagets interna rutiner och riktlinjer,
4. granska och regelbundet utvärdera företagets riskhantering utifrån företagets
allmänna riskbedömning,
FFFS 2017:11
9
5. granska och regelbundet utvärdera tillförlitligheten och kvaliteten på det arbete
som utförs inom företagets övriga kontrollfunktioner,
6. lämna rekommendationer för åtgärder till berörda personer, baserade på de
iakttagelser som funktionen gjort, och
7. följa upp att åtgärderna enligt 6 genomförs.
11 § En oberoende granskningsfunktion ska vara direkt underställd företagets
styrelse.
12 § En oberoende granskningsfunktion ska vara organisatoriskt skild från de
funktioner och områden som den ska övervaka och kontrollera. Med funktionens
oberoende avses att funktionens anställda inte får delta i andra funktioners arbete
eller i den operativa verksamheten.
13 § Ett företag får uppdra åt någon annan att utföra en oberoende gransknings-
funktions arbete. Företaget ansvarar dock alltid för den utlagda verksamheten.
Rutiner för modellriskhantering
14 § Bestämmelser om ett företags rutiner för modellriskhantering finns i 6 kap.
1 § andra stycket lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering
av terrorism.
Rutinerna ska innehålla en beskrivning av den bakomliggande teorin och de an-
taganden som har lett fram till en modells utformning. Rutinerna ska även beskriva
hur de ändringar som utförts av en modell ska dokumenteras.
15 § Ett företag ska ha rutiner för en valideringsprocess av sina modeller som
säkerställer att en modell är ändamålsenlig för sitt syfte enligt 6 kap. 1 § andra
stycket lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av
terrorism.
I valideringsprocessen ska företaget granska att de parametrar och data som
används i en modell är korrekta och fullständiga samt att antagandena är lämpliga
och relevanta.
16 § Ett företag ska utföra en validering av en modell innan den tas i bruk. Om
väsentliga förändringar görs av en modell ska en ny validering genomföras.
17 § Ett företag ska efter varje validering den utför av en modell upprätta en
rapport över resultatet av valideringen.
Visselblåsningssystemets egenskaper
18 § Bestämmelser om ett företags rapporteringssystem för anställda, uppdrags-
tagare och andra personer som på liknande grund deltar i verksamheten finns i
6 kap. 4 § lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av
terrorism.
Företaget ska se till att rapporteringssystemet skyddar företagets information från
åtkomst av obehöriga, förhindra att informationen förvanskas eller förstörs och
säkerställa att informationen är tillgänglig när den behövs.
FFFS 2017:11
10
Företaget ska säkerställa att rapporteringssystemet är utformat så att uppgifter kan
lämnas anonymt.
7 kap. Rapportering av uppgifter till Finansinspektionen
Periodisk rapportering av uppgifter
1 § Ett företag ska årligen lämna uppgifter till Finansinspektionen om
1. den verksamhet som företaget bedriver,
2. företagets riskbedömning och rutiner,
3. företagets åtgärder för kundkännedom,
4. företagets övervakning och rapportering enligt 4 kap. lagen (2017:630) om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism,
5. företagets åtgärder för regelefterlevnad, samt
6. företagets utbildning av anställda, uppdragstagare och andra som på liknande
grund deltar i verksamheten enligt 2 kap. 14 § lagen om åtgärder mot penningtvätt
och finansiering av terrorism.
2 § Ett företag ska till Finansinspektionen lämna uppgifter enligt 1 § digitalt på det
sätt som närmare anges på myndighetens webbplats.
3 § Ett företag ska lämna uppgifter enligt 1 § som avser balansdagen den
31 december.
Uppgifterna ska komma in till Finansinspektionen senast den 31 mars.
4 § Uppgifter som avser belopp ska anges i svenska kronor.
Vid omräkning från annan valuta än svenska kronor, ska den valutakurs tillämpas
som gäller på balansdagen.
Begäran om uppgifter
5 § Ett företag ska på Finansinspektionens begäran lämna uppgifter utöver det som
anges i 1 §, om det behövs för att myndigheten ska kunna bedöma den risk som
kan förknippas med företaget.
____________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 augusti 2017, då Finansinspektionens
föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2009:1) om åtgärder mot penningtvätt och
finansiering av terrorism ska upphöra att gälla.