FFFS 2021:16
Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2010:7) om hantering och offentliggörande av likviditetsrisker för kreditinstitut och värdepappersbolag
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Chefsjurist Eric Leijonram, Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Föreskrifter
om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2010:7)
om hantering och offentliggörande av likviditetsrisker för
kreditinstitut och värdepappersbolag;
beslutade den 22 juni 2021.
Finansinspektionen föreskriver med stöd av 5 kap. 2 § 5 förordningen (2004:329)
om bank- och finansieringsrörelse samt 6 kap. 1 § 9 förordningen (2007:572) om
värdepappersmarknaden att 1 kap. 2 och 4 §§, 2 kap. 5 och 7 §§, 3 kap. 1, 4 och
10 §§, 4 kap. 10 § samt 5 kap. 1 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2010:7)
om hantering och offentliggörande av likviditetsrisker för kreditinstitut och
värdepappersbolag ska ha följande lydelse.
1 kap.
2 § Föreskrifterna gäller för
1. bankaktiebolag,
2. sparbanker,
3. medlemsbanker,
4. kreditmarknadsbolag,
5. kreditmarknadsföreningar, och
6. värdepappersbolag som avses i 1 kap. 2 § första stycket 7 c–f lagen (2014:968)
om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag.
Ett moderföretag ska dessutom tillämpa föreskrifterna på grundval av företagets
konsoliderade situation enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen. Vad som anges om
styrelse och verkställande direktör ska då gälla för moderföretagets styrelse och
verkställande direktör.
Ett företag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsynsför-
ordningen, behöver inte enskilt uppfylla kraven enligt 4 kap. 5 § om det tillsammans
med övriga företag i gruppen uppfyller kraven på gruppnivå och
1. det finns rättsligt bindande åtaganden om fullgott likviditetsstöd mellan företaget
och det företag där likviditetsreserven är placerad, och
2. det går att flytta likviditet fritt mellan dessa företag.
Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i
tillsynsförordningen som står under grupptillsyn inom EES behöver inte enskilt
uppfylla kraven i 4 kap. 5 §, om företaget lyder under nationell reglering om
hantering av likviditetsrisk som motsvarar dessa föreskrifter.
Ett företag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsynsför-
ordningen behöver inte enskilt uppfylla kraven i 5 kap. om moderföretaget uppfyller
kraven på grundval av den konsoliderade situationen.
FFFS 2021:16
Utkom från trycket
den 30 juni 2021
FFFS 2021:16
2
4 § I dessa föreskrifter betyder
– dotterföretag: ett institut och ett finansiellt institut som enligt artikel 4.16 i
tillsynsförordningen är dotterföretag till ett moderföretag,
– likviditetsrisk: risken för att inte kunna infria sina betalningsförpliktelser vid
förfallotidpunkten utan att kostnaden för att erhålla betalningsmedel ökar avsevärt,
– moderföretag: det företag som enligt artikel 11.3 i tillsynsförordningen ansvarar
för att de krav som ställs på grundval av en konsoliderad situation uppfylls,
– tillsynsförordningen: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013
av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och om ändring av förordning
(EU) nr 648/2012,
– värdepappersbolag: ett värdepappersbolag enligt 1 kap. 4 b § lagen (2007:528)
om värdepappersmarknaden.
2 kap.
5 § Riktlinjer och instruktioner om hantering av likviditetsrisk ska säkerställa att
företaget bevakar och tillgodoser framtida likviditetsbehov vid normal daglig
hantering såväl som vid temporära och utdragna krissituationer. De ska även ge
anvisningar om ansvars- och arbetsfördelning, mätmetoder, limiter, uppföljning och
rapportering. Riktlinjerna och instruktionerna ska avse företaget som helhet
inklusive eventuella filialer och i förekommande fall samordningen dem emellan.
Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsyns-
förordningen, ska när det tar fram egna riktlinjer, instruktioner och strategier beakta
de riktlinjer och instruktioner som gäller för gruppen.
7 § I varje företag ska det finnas en central funktion för oberoende kontroll av
likviditetsrisker (likviditetsriskkontroll) som är underställd den verkställande
direktören eller en ledamot av den verkställande ledningen som inte är ansvarig för
positionstagande enheter. Den centrala likviditetsriskkontrollfunktionen ska ha goda
kunskaper om finansiella instrument, likviditetsrisker och metoder för styrning och
kontroll av likviditetsrisker.
Om företaget har en central funktion för riskkontroll kan likviditetsriskkontrollen
utföras av denna.
Om företaget ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsynsförord-
ningen får den centrala funktionen för likviditetsriskkontroll placeras i moder-
företaget. Den centrala likviditetsriskkontrollfunktionen ansvarar för den löpande
rapporteringen och analysen av företagets och i förekommande fall gruppens likvidi-
tetsrisker.
Om ett företag har en lokalt placerad funktion för likviditetsriskkontroll inom en
positionstagande enhet ska den lokala funktionen rapportera till den centrala
likviditetsriskkontrollfunktionen eller den centrala riskkontrollfunktionen om en
sådan finns.
Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsyns-
förordningen ska anpassa sin likviditetsriskkontrollfunktion till den för gruppen
gemensamma likviditetsriskkontrollfunktionen.
FFFS 2021:16
3
3 kap.
1 § Ett företag ska identifiera och mäta sina exponeringar mot likviditetsrisker och
sitt finansieringsbehov inom och mellan olika affärsverksamheter och valutor.
Ett moderföretag ska särskilt beakta och dokumentera olika rättsliga och operativa
begränsningar att fritt överföra likviditet och säkerheter mellan företag som ingår i
den konsoliderade situationen enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen.
4 § Ett företag ska beräkna de kassaflöden som förväntas uppstå när samtliga till-
gångar, skulder och poster utanför balansräkningen avvecklas. Kassaflödena ska
fördelas på de olika tidsintervall inom vilka de normalt förväntas uppstå. Kassa-
inflöden från tillgångar i likviditetsreserven enligt 4 kap. ska dock hänföras till de
tidsintervall där tillgången tidigast kan omvandlas till betalningsmedel.
Företaget ska i sina beräkningar använda dagliga tidsintervall. Om det med hänsyn
till företagets storlek inte är lämpligt och rimligt att använda dagliga tidsintervall får
företaget använda minst sju tidsintervall:
1. en dag,
2. mer än en dag till en vecka,
3. mer än en vecka till en månad,
4. mer än en månad till tre månader,
5. mer än tre månader till sex månader,
6. mer än sex månader till ett år,
7. mer än ett år.
Tidsintervallen ska vara ömsesidigt uteslutande och sammantaget uttömmande. Ett
moderföretag ska alltid använda dagliga tidsintervall upp till ett år på grundval av
företagets konsoliderade situation enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen.
För varje tidsintervall ska företaget beräkna nettokassaflödet såsom summan av
förväntade kassautflöden minus summan av förväntade kassainflöden. Företaget ska
därefter ackumulera nettokassaflödet över samtliga tidsintervall för att visa hur länge
det har ett positivt kassaflöde.
10 § Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i
tillsynsförordningen får beakta sin roll och position i gruppen när det tillämpar 7–
9 §§.
4 kap.
10 § Ett dotterföretag som ingår i den konsoliderade situationen enligt artikel 18.1 i
tillsynsförordningen får beakta sin roll och position i gruppen när det tillämpar 9 §.
5 kap.
1 § Ett företag ska minst en gång per år offentliggöra den information som anges i
7–9 §§. Informationen ska avse förhållanden på balansdagen för företagets årsredo-
visning eller i förekommande fall den koncernredovisning som omfattar de företag
som ingår i den konsoliderade situationen enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen.
Informationen ska offentliggöras i samband med att årsredovisningen eller koncern-
redovisningen offentliggörs.