FFFS 2021:16

Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2010:7) om hantering och offentliggörande av likviditetsrisker för kreditinstitut och värdepappersbolag

Finansinspektionens författningssamling

Utgivare: Chefsjurist Eric Leijonram, Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se

ISSN 1102-7460

1

Föreskrifter

om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2010:7)

om hantering och offentliggörande av likviditetsrisker för

kreditinstitut och värdepappersbolag;

beslutade den 22 juni 2021.

Finansinspektionen föreskriver med stöd av 5 kap. 2 § 5 förordningen (2004:329)

om bank- och finansieringsrörelse samt 6 kap. 1 § 9 förordningen (2007:572) om

värdepappersmarknaden att 1 kap. 2 och 4 §§, 2 kap. 5 och 7 §§, 3 kap. 1, 4 och

10 §§, 4 kap. 10 § samt 5 kap. 1 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2010:7)

om hantering och offentliggörande av likviditetsrisker för kreditinstitut och

värdepappersbolag ska ha följande lydelse.

1 kap.

2 § Föreskrifterna gäller för

1. bankaktiebolag,

2. sparbanker,

3. medlemsbanker,

4. kreditmarknadsbolag,

5. kreditmarknadsföreningar, och

6. värdepappersbolag som avses i 1 kap. 2 § första stycket 7 c–f lagen (2014:968)

om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag.

Ett moderföretag ska dessutom tillämpa föreskrifterna på grundval av företagets

konsoliderade situation enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen. Vad som anges om

styrelse och verkställande direktör ska då gälla för moderföretagets styrelse och

verkställande direktör.

Ett företag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsynsför-

ordningen, behöver inte enskilt uppfylla kraven enligt 4 kap. 5 § om det tillsammans

med övriga företag i gruppen uppfyller kraven på gruppnivå och

1. det finns rättsligt bindande åtaganden om fullgott likviditetsstöd mellan företaget

och det företag där likviditetsreserven är placerad, och

2. det går att flytta likviditet fritt mellan dessa företag.

Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i

tillsynsförordningen som står under grupptillsyn inom EES behöver inte enskilt

uppfylla kraven i 4 kap. 5 §, om företaget lyder under nationell reglering om

hantering av likviditetsrisk som motsvarar dessa föreskrifter.

Ett företag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsynsför-

ordningen behöver inte enskilt uppfylla kraven i 5 kap. om moderföretaget uppfyller

kraven på grundval av den konsoliderade situationen.

FFFS 2021:16

Utkom från trycket

den 30 juni 2021

FFFS 2021:16

2

4 § I dessa föreskrifter betyder

– dotterföretag: ett institut och ett finansiellt institut som enligt artikel 4.16 i

tillsynsförordningen är dotterföretag till ett moderföretag,

– likviditetsrisk: risken för att inte kunna infria sina betalningsförpliktelser vid

förfallotidpunkten utan att kostnaden för att erhålla betalningsmedel ökar avsevärt,

– moderföretag: det företag som enligt artikel 11.3 i tillsynsförordningen ansvarar

för att de krav som ställs på grundval av en konsoliderad situation uppfylls,

tillsynsförordningen: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013

av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och om ändring av förordning

(EU) nr 648/2012,

– värdepappersbolag: ett värdepappersbolag enligt 1 kap. 4 b § lagen (2007:528)

om värdepappersmarknaden.

2 kap.

5 § Riktlinjer och instruktioner om hantering av likviditetsrisk ska säkerställa att

företaget bevakar och tillgodoser framtida likviditetsbehov vid normal daglig

hantering såväl som vid temporära och utdragna krissituationer. De ska även ge

anvisningar om ansvars- och arbetsfördelning, mätmetoder, limiter, uppföljning och

rapportering. Riktlinjerna och instruktionerna ska avse företaget som helhet

inklusive eventuella filialer och i förekommande fall samordningen dem emellan.

Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsyns-

förordningen, ska när det tar fram egna riktlinjer, instruktioner och strategier beakta

de riktlinjer och instruktioner som gäller för gruppen.

7 § I varje företag ska det finnas en central funktion för oberoende kontroll av

likviditetsrisker (likviditetsriskkontroll) som är underställd den verkställande

direktören eller en ledamot av den verkställande ledningen som inte är ansvarig för

positionstagande enheter. Den centrala likviditetsriskkontrollfunktionen ska ha goda

kunskaper om finansiella instrument, likviditetsrisker och metoder för styrning och

kontroll av likviditetsrisker.

Om företaget har en central funktion för riskkontroll kan likviditetsriskkontrollen

utföras av denna.

Om företaget ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsynsförord-

ningen får den centrala funktionen för likviditetsriskkontroll placeras i moder-

företaget. Den centrala likviditetsriskkontrollfunktionen ansvarar för den löpande

rapporteringen och analysen av företagets och i förekommande fall gruppens likvidi-

tetsrisker.

Om ett företag har en lokalt placerad funktion för likviditetsriskkontroll inom en

positionstagande enhet ska den lokala funktionen rapportera till den centrala

likviditetsriskkontrollfunktionen eller den centrala riskkontrollfunktionen om en

sådan finns.

Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i tillsyns-

förordningen ska anpassa sin likviditetsriskkontrollfunktion till den för gruppen

gemensamma likviditetsriskkontrollfunktionen.

FFFS 2021:16

3

3 kap.

1 § Ett företag ska identifiera och mäta sina exponeringar mot likviditetsrisker och

sitt finansieringsbehov inom och mellan olika affärsverksamheter och valutor.

Ett moderföretag ska särskilt beakta och dokumentera olika rättsliga och operativa

begränsningar att fritt överföra likviditet och säkerheter mellan företag som ingår i

den konsoliderade situationen enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen.

4 § Ett företag ska beräkna de kassaflöden som förväntas uppstå när samtliga till-

gångar, skulder och poster utanför balansräkningen avvecklas. Kassaflödena ska

fördelas på de olika tidsintervall inom vilka de normalt förväntas uppstå. Kassa-

inflöden från tillgångar i likviditetsreserven enligt 4 kap. ska dock hänföras till de

tidsintervall där tillgången tidigast kan omvandlas till betalningsmedel.

Företaget ska i sina beräkningar använda dagliga tidsintervall. Om det med hänsyn

till företagets storlek inte är lämpligt och rimligt att använda dagliga tidsintervall får

företaget använda minst sju tidsintervall:

1. en dag,

2. mer än en dag till en vecka,

3. mer än en vecka till en månad,

4. mer än en månad till tre månader,

5. mer än tre månader till sex månader,

6. mer än sex månader till ett år,

7. mer än ett år.

Tidsintervallen ska vara ömsesidigt uteslutande och sammantaget uttömmande. Ett

moderföretag ska alltid använda dagliga tidsintervall upp till ett år på grundval av

företagets konsoliderade situation enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen.

För varje tidsintervall ska företaget beräkna nettokassaflödet såsom summan av

förväntade kassautflöden minus summan av förväntade kassainflöden. Företaget ska

därefter ackumulera nettokassaflödet över samtliga tidsintervall för att visa hur länge

det har ett positivt kassaflöde.

10 § Ett dotterföretag som ingår i en konsoliderad situation enligt artikel 18.1 i

tillsynsförordningen får beakta sin roll och position i gruppen när det tillämpar 7–

9 §§.

4 kap.

10 § Ett dotterföretag som ingår i den konsoliderade situationen enligt artikel 18.1 i

tillsynsförordningen får beakta sin roll och position i gruppen när det tillämpar 9 §.

5 kap.

1 § Ett företag ska minst en gång per år offentliggöra den information som anges i

7–9 §§. Informationen ska avse förhållanden på balansdagen för företagets årsredo-

visning eller i förekommande fall den koncernredovisning som omfattar de företag

som ingår i den konsoliderade situationen enligt artikel 18.1 i tillsynsförordningen.

Informationen ska offentliggöras i samband med att årsredovisningen eller koncern-

redovisningen offentliggörs.

FFFS 2021:16

4

Informationen ska innehålla uppgift om att det är fråga om information som ska

lämnas minst årligen enligt dessa föreskrifter.

_______________

Dessa föreskrifter träder i kraft den 7 juli 2021.

ERIK THEDÉEN

Kristina Wollter