FFFS 2021:24

Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2014:12) om tillsynskrav och kapitalbuffertar

Finansinspektionens författningssamling

Utgivare: Chefsjurist Eric Leijonram, Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se

ISSN 1102-7460

1

Föreskrifter

om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna

råd (FFFS 2014:12) om tillsynskrav och kapitalbuffertar;

beslutade den 22 juni 2021.

Finansinspektionen föreskriver1 med stöd av 16 och 16 a §§, 17 § 2 och 3, och 19 §

1 förordningen (2014:993) om särskild tillsyn och kapitalbuffertar, och 6 kap. 1 § 9

och 56 förordningen (2007:572) om värdepappersmarknaden i fråga om Finans-

inspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2014:12) om tillsynskrav och

kapitalbuffertar

dels att 6 kap. 3 § och 9 kap. 1 § ska upphöra att gälla,

dels att nuvarande 11 kap. 3 och 4 §§ ska betecknas 11 kap. 2 och 3 §§,

dels att 1 kap. 1–3, 6 och 7 §§, 2 kap. 1–5 §§, 3 kap. 1–5 §§, 4 kap. 1 §, 5 kap.

1–3 §§, 6 kap. 1 §, 7 kap. 1–3 §§, 8 kap. 1–5 §§, 9 kap. 2–11 §§,10 kap. 1 § samt de

nya 11 kap. 2 och 3 §§ ska ha följande lydelse,

dels att rubriken närmast före 11 kap. 4 § ska sättas närmast före den nya 11 kap.

3 §,

dels att det ska införas sex nya paragrafer, 1 kap. 2 a, 3 a och 3 b §§, 5 kap. 4 och

5 §§ och 8 kap. 3 a §, och närmast före 5 kap. 1 och 4 §§ nya rubriker av följande

lydelse.

Finansinspektionen lämnar även följande allmänna råd.

1 kap.

1 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om tillsynskrav som kompletterar

tillsynsförordningen och värdepappersbolagsförordningen.

I föreskrifterna finns även bestämmelser om vilka uppgifter ett finansiellt holding-

företag, eller ett blandat finansiellt holdingföretag, ska lämna till Finansinspektionen

i samband med att det ansöker om godkännande eller undantag från kravet på

godkännande enligt lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och

värdepappersbolag.

2 § Föreskrifterna gäller för

1. bankaktiebolag,

2. sparbanker,

3. medlemsbanker,

4. kreditmarknadsbolag,

5. kreditmarknadsföreningar,

6. värdepappersbolag,

1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2034 av den 27 november 2019 om

tillsyn av värdepappersföretag och om ändring av direktiven 2002/87/EG, 2009/65/EG,

2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU och 2014/65/EU, i den ursprungliga lydelsen.

FFFS 2021:24

Utkom från trycket

den 30 juni 2021

FFFS 2021:24

2

7. betalningsinstitut, och

8. Svenska skeppshypotekskassan.

2 a § Ett kreditinstitut ska tillämpa föreskrifterna på grundval av kreditinstitutets

konsoliderade situation enligt artikel 18 i tillsynsförordningen.

Om kreditinstitutet kontrolleras av ett finansiellt moderholdingföretag eller ett

blandat finansiellt moderholdingföretag, ska företaget tillämpa föreskrifterna på

grundval av det finansiella holdingföretagets eller det blandade finansiella holding-

företagets konsoliderade situation.

3 § Ett kreditinstitut som ingår i konsolideringen enligt artikel 18 i tillsyns-

förordningen, behöver inte tillämpa 8 kap. 4 § på individuell nivå.

3 a § När artikel 7 i värdepappersbolagsförordningen är tillämplig ska föreskrifterna

tillämpas på en värdepappersföretagskoncern i den utsträckning inte annat följer av

beslut enligt artikel 8 i samma förordning.

3 b § Bestämmelserna i 10 kap. gäller inte för ett litet och icke-sammanlänkat

värdepappersbolag.

Det som anges i första stycket gäller inte för ett värdepappersbolag som enligt

8 kap.1 a § andra eller tredje stycket eller 1 b § lagen (2007:528) om värde-

pappersmarknaden ska tillämpa bestämmelser som anges i 1 a § första stycket

samma kapitel.

6 § Föreskrifterna är indelade i följande elva kapitel:

– Tillämpningsområde och definitioner (1 kap.),

– Konsoliderad situation (2 kap.),

– Kapitalbas och kapitalbaskrav (3 kap.),

– Kreditrisk (4 kap.),

– Stora exponeringar (5 kap.),

– Likviditet (6 kap.),

– Rapportering (7 kap.),

– Offentliggörande av information (8 kap.),

– Kapitalbuffertar (9 kap.),

– Dokumentation av företagens interna kapital- och likviditetsutvärderingsprocess

(10 kap.),

– Innehåll i ansökningar för finansiella holdingföretag och blandade finansiella

holdingföretag (11 kap.).

7 § I 5 kap. 4 § och 8 kap. 3 a § har dotterföretag och moderföretag samma

betydelse som i a

rtikel

4.1.51 respektive 4.1.42 i värdepappersbolagsförordningen.

FFFS 2021:24

3

Termer och uttryck i övrigt i föreskrifterna har samma betydelse som enligt lagen

(2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag om inte

något annat anges.

2 kap.

1 § Kreditinstitut som har en sådan förbindelse med varandra som avses i artikel

18.3 i tillsynsförordningen, ska konsolideras fullständigt. Finansinspektionen kan

besluta om att konsolidering sker på annat sätt, om det finns särskilda skäl.

2 § Kreditinstitut som har en sådan förbindelse med varandra som avses i

artikel 18.4 i tillsynsförordningen, ska konsolideras genom proportionell konsoli-

dering (klyvningsmetoden).

3 § Om det finns sådana ägarintressen som avses i artikel 18.5 i tillsyns-

förordningen, ska konsolidering ske enligt kapitalandelsmetoden. Finans-

inspektionen kan besluta om att konsolidering i stället görs genom fullständig

konsolidering eller proportionell konsolidering (klyvningsmetoden).

Andra former av kapitalbindningar som avses i artikel 18.5 konsolideras inte.

Finansinspektionen kan dock besluta om att konsolidering ska ske genom fullständig

konsolidering, proportionell konsolidering (klyvningsmetoden) eller kapitalandels-

metoden om det finns särskilda skäl.

4 § Ett kreditinstitut som avses i artikel 18.6 i tillsynsförordningen konsolideras

inte. Finansinspektionen kan dock besluta om att konsolidering ska ske genom full-

ständig konsolidering, proportionell konsolidering (klyvning) eller kapitalandels-

metoden om det finns särskilda skäl.

5 § Bestämmelser om att Finansinspektionen får besluta om fullständig konsoli-

dering eller proportionell konsolidering (klyvning) i andra fall än enligt 1–4 §§ finns

i artikel 18.8 i tillsynsförordningen.

3 kap.

1 § Ett kreditinstitut och ett betalningsinstitut ska tillämpa alternativ (a) enligt

artikel 89.3 i tillsynsförordningen.

2 § Ett kreditinstitut och ett betalningsinstitut ska till och med den 31 december

2023 tillämpa en procentsats på 100 procent enligt artikel 478.2 i tillsyns-

förordningen.

3 § Ett kreditinstitut och ett betalningsinstitut ska till och med den 31 december

2021 tillämpa en procentsats på noll procent, enligt artikel 486.6 i tillsyns-

förordningen.

4 § Exponeringar mot ett kreditinstitut ska anses uppfylla kraven i artikel 129.1 c i

tillsynsförordningen, även om kreditinstitutet endast uppfyller kraven för kredit-

kvalitetssteg 2. Detta gäller dock endast om den totala exponeringen av detta slag

uppgår till högst tio procent av det nominella beloppet av det emitterande kredit-

institutets utestående säkerställda obligationer.

5 § Ett kreditinstitut och ett värdepappersbolag som emitterar kapitalinstrument som

ska inkluderas i kapitalbasen ska anmäla detta till Finansinspektionen. Företaget ska

göra en anmälan senast samma dag som emissionen äger rum.

FFFS 2021:24

4

Anmälan ska innehålla följande uppgifter:

– namn på utfärdaren,

– syftet med emissionen,

– utfärdarens position i den konsoliderade situationen,

– vilken nivå i den konsoliderade situationen som instrumentet ska inkluderas på,

– om instrumentet ges ut externt eller internt inom den konsoliderade situationen,

– typ av instrument,

– datum för emissionen,

– belopp som emitteras och i vilken valuta, samt

– under vilket lands lagstiftning instrumentet ges ut.

Kravet i första stycket gäller inte för emissioner av instrument som omfattas av

tillståndsplikt eller underrättelseskyldighet enligt artikel 26.3 i tillsynsförordningen.

Allmänna råd

Om en sådan emission som avses i första stycket innehåller komplexa villkor

eller nya villkor i förhållande till tidigare emissioner, bör företaget dessutom

anmäla detta i förväg till Finansinspektionen. Företaget bör göra en sådan

föranmälan i god tid innan emissionen är planerad att äga rum, och den bör

innehålla information om de komplexa eller nya villkoren i fråga.

4 kap.

1 § Ett kreditinstitut ska, när det tillämpar artikel 178.1 b i tillsynsförordningen,

använda följande trösklar för att bedöma hur väsentlig en förfallen kreditförpliktelse

är:

1. För exponeringar mot hushåll är väsentlighetströskelns absoluta komponent

1 000 kronor och den relativa komponenten 1 procent.

2. För andra exponeringar än exponeringar mot hushåll är väsentlighetströskelns

absoluta komponent 5 000 kronor och den relativa komponenten 1 procent.

5 kap.

Kreditinstitut

1

§

Ett kreditinstitut ska undanta följande exponeringar när det tillämpar artikel

395.1 i tillsynsförordningen:

1. Exponeringar som företaget har mot sitt moderföretag, andra dotterföretag till

moderföretaget eller sina egna dotterföretag, om företagen är föremål för samma

gruppbaserade tillsyn som företaget självt i enlighet med förordningen, eller med

motsvarande standarder i tredje land.

2. Exponeringar mot ett institut inom EES om dessa

a) enligt avtal förfaller påföljande bankdag,

b) är i danska, norska eller svenska kronor, och

c) inte ingår i dessa instituts kapitalbas.

FFFS 2021:24

5

2 § Ett kreditinstitut ska när det tillämpar artikel 395.1 i tillsynsförordningen ta upp

skuldförbindelser som är utgivna enligt lagen (2003:1223) om utgivning av säker-

ställda obligationer och motsvarande utländska skuldförbindelser med 10 procent av

deras värde. Posterna får inte ingå i det emitterande institutets kapitalbas.

3 § Ett kreditinstitut får när det tillämpar artikel 395.1 i tillsynsförordningen efter

medgivande från Finansinspektionen, ta upp följande exponeringar med de värden

som inspektionen beslutar:

1. Exponeringar mot centralbanker till följd av lagstadgade krav på minimireserver

angivna i respektive lands nationella valuta.

2. Exponeringar mot stater i form av lagstadgade likviditetskrav som hålls i stats-

papper vilka anges och finansieras i respektive lands nationella valuta, förutsatt att

staten har en extern kreditvärdering som motsvarar kreditkvalitetssteg 3 eller bättre.

Värdepappersbolag

4

§

2

Ett värdepappersbolag ska när det tillämpar artikel 37 i värdepappersbolags-

förordningen undanta exponeringar mot sitt moderföretag, andra dotterföretag till

moderföretaget eller sina egna dotterföretag, i den utsträckning dessa företag står

under

1. gruppbaserad tillsyn enligt artikel 7 i värdepappersbolagsförordningen eller enligt

tillsynsförordningen,

2. tillsyn för kontroll av att de uppfyller villkoren i gruppkapitaltestet enligt artikel 8

i värdepappersbolagsförordningen, eller

3. tillsyn enligt likvärdiga gällande standarder i ett tredjeland.

Det som anges i första stycket gäller om

1. det inte finns några rådande eller förutsebara väsentliga praktiska eller rättsliga

hinder för att moderföretaget snabbt ska kunna överföra kapital eller återbetala

skulder, och

2. moderföretagets förfaranden för bedömning, mätning och kontroll av risker

omfattar även enheten i den finansiella sektorn.

5 § Ett värdepappersbolag ska när det tillämpar artikel 37 i värdepappersbolags-

förordningen ta upp skuldförbindelser som är utgivna enligt lagen (2003:1223) om

utgivning av säkerställda obligationer och motsvarande utländska skuldförbindelser

med 10 procent av deras värde. Posterna får inte ingå i det emitterande institutets

kapitalbas.

6 kap.

1 § Ett kreditinstitut och alla eller några av dess dotterföretag får avstå från att

tillämpa artiklarna 412 och 413 i tillsynsförordningen i det fall som avses i artikel

8.2 i samma förordning.

2 Tidigare 4 § upphävd genom FFFS 2019:6.

FFFS 2021:24

6

För detta krävs att kreditinstitutet skriftligt anmäler till Finansinspektionen vilka

företag som ingår i likviditetsundergruppen. I sin anmälan ska institutet även intyga

1. att villkoren i artiklarna 8.1 a–8.1 d i tillsynsförordningen är uppfyllda, och

2. att rättsutlåtande finns om att villkoren i artiklarna 8.1 c och 8.1 d i tillsyns-

förordningen är uppfyllda.

7 kap.

1 § De uppgifter som ett kreditinstitut ska lämna till Finansinspektionen enligt

kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 680/2014 av den 16 april 2014 om

tekniska standarder för genomförande av instituts tillsynsrapportering enligt Europa-

parlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013

ska anges i svenska kronor.

De uppgifter som ett värdepappersbolag ska lämna till Finansinspektionen enligt

artiklarna 54 och 55 i värdepappersbolagsförordningen ska anges i svenska kronor.

Det som anges om värdepappersbolag i andra stycket gäller också för ett sådant

företag som avses i 1 kap. 2 § 7 d eller e lagen (2014:968) om särskild tillsyn över

kreditinstitut och värdepappersbolag.

2 § Ett kreditinstitut och ett värdepappersbolag ska räkna om tillgångar, skulder och

avsättningar samt positioner och åtaganden utanför balansräkningen i utländsk

valuta till svenska kronor, med ledning av de avistakurser som gäller vid

beräkningstillfället. Omräkning av samtliga positioner i utländsk valuta ska göras

vid samma tidpunkt.

Företaget ska fastställa och dokumentera principerna för den omräkning som det ska

göra enligt första stycket. Omräkningsprinciperna som företaget fastställt ska

tillämpas konsekvent.

3 § Ett kreditinstitut och ett värdepappersbolag ska dokumentera de uppgifter som

är underlag för rapportering till Finansinspektionen på ett sätt som möjliggör kontroll

vid varje tidpunkt. Uppgifterna ska bevaras fram till och med det sjunde året efter

utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.

8 kap.

1 § Bestämmelser om omfattningen av den information som ett kreditinstitut ska

offentliggöra finns i artikel 431 i tillsynsförordningen.

Bestämmelser om omfattningen av den information som ett värdepappersbolag ska

offentliggöra finns i artikel 46 i värdepappersbolagsförordningen.

Allmänna råd

Kreditinstitutet bör när det tillämpar artikel 431.3 i tillsynsförordningen,

redogöra för sitt totala kapitalbaskrav och sin kapitalbas på ett samlat sätt.

Redogörelsen bör avse både det riskbaserade kapitalbaskravet och brutto-

soliditetskravet, och vara uppställd på det sätt som anges nedan.

FFFS 2021:24

7

Riskbaserat kapitalbaskrav

Kreditinstitutet bör lämna uppgifterna både i kronor och i procent av totalt

riskvägt exponeringsbelopp. Med totalt riskvägt exponeringsbelopp avses

det riskvägda exponeringsbelopp som följer av artikel 92.3 i tillsyns-

förordningen.

Kreditinstitutet bör i redogörelsen särredovisa åtminstone följande poster:

1. Kapitalbaskrav enligt artikel 92.1 a–c i tillsynsförordningen.

2. Särskilt kapitalbaskrav enligt 2 kap. 1 § 2 lagen (2014:968) om särskild

tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag (pelare 2-krav).

3. Kombinerat buffertkrav enligt 2 kap. 2 § lagen (2014:966) om kapital-

buffertar.

4. En underrättelse enligt 2 kap. 1 c § lagen om särskild tillsyn över kredit-

institut och värdepappersbolag (pelare 2-vägledning).

I redogörelsen bör kreditinstitutet även redovisa

– summan av posterna 1–4 (total lämplig kapitalbasnivå), och

– kreditinstitutets kapitalbas enligt del två i tillsynsförordningen.

Kapitalbaskrav som avser bruttosoliditet

Uppgifterna bör lämnas både i kronor och i procent av totalt exponeringsmått

för bruttosoliditet. Med totalt exponeringsmått för bruttosoliditet avses det

exponeringsbelopp som följer av artikel 429.4 i tillsynsförordningen.

Kreditinstitutet bör i redogörelsen särredovisa åtminstone följande poster:

1. Kapitalbaskrav enligt artikel 92.1 d i tillsynsförordningen.

2. Särskilt kapitalbaskrav enligt 2 kap. 1 § 1 lagen om särskild tillsyn över

kreditinstitut och värdepappersbolag (pelare 2-krav).

3. En underrättelse enligt 2 kap. 1 c § lagen om särskild tillsyn över kredit-

institut och värdepappersbolag (pelare 2-vägledning).

I redogörelsen bör kreditinstitutet även redovisa

– summan av posterna enligt 1–3 (totalt lämplig kapitalbasnivå), och

– kreditinstitutets primärkapital enligt del två i tillsynsförordningen.

2 § Den information som ett kreditinstitut ska offentliggöra enligt 3 § första stycket

och 4 § första stycket ska finnas tillgänglig på kreditinstitutets webbplats.

Om kreditinstitutet inte har en webbplats ska det kunna tillhandahålla informationen

på annat sätt till allmänheten.

FFFS 2021:24

8

3 § Den information som ska offentliggöras enligt 6 kap. 2 § första stycket lagen

(2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag ska

offentliggöras årligen och åtminstone innehålla en beskrivning av

1. den organisatoriska och rättsliga strukturen mellan de företag som ingår i moder-

företagets konsoliderade situation,

2. de nära förbindelser som kreditinstitut i den konsoliderade situationen har till

fysiska eller juridiska personer, och

3. vilka åtgärder som moderföretaget vidtar för att styra verksamheten i de företag

som ingår i den konsoliderade situationen.

Informationen enligt första stycket ska kreditinstitutet offentliggöra tillsammans

med övrig information enligt artiklarna 435–455 i tillsynsförordningen. Kredit-

institutet får lämna informationen i fullständig form eller i form av hänvisningar till

likvärdig information.

3 a § Den information som ska offentliggöras enligt 6 kap. 2 § andra stycket lagen

(2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag, ska

offentliggöras årligen och åtminstone innehålla en beskrivning av

1. den organisatoriska och rättsliga strukturen mellan de företag som ingår

värdepappersföretagskoncernen,

2. de nära förbindelser som värdepappersbolag i värdepappersföretagskoncernen har

till fysiska eller juridiska personer, och

3. vilka åtgärder som moderföretaget vidtar för att styra verksamheten i de företag

som ingår i värdepappersföretagskoncernen.

4 § Ett kreditinstitut ska offentliggöra uppgifter om det internt bedömda kapital-

behovet enligt sin interna process för bedömning av kapitalbehov enligt 6 kap. 2 §

lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse.

Kreditinstitutet ska offentliggöra informationen enligt första stycket tillsammans

med övrig information enligt artiklarna 435–455 i tillsynsförordningen.

5 § Finansinspektionen kan medge att ett kreditinstitut inte offentliggör sådan

information om exponeringar för motpartskreditrisk som avses i artikel 439 första

stycket d och e i tillsynsförordningen, om ett offentliggörande av informationen

skulle kunna avslöja att kreditinstitutet har tagit emot akut likviditetsstöd i form av

säkerhetsswappar från en centralbank.

Om ett kreditinstitut vill ha undantag enligt första stycket, ska det lämna in en

ansökan om detta till Finansinspektionen.

9 kap.

2 § Med berörda kreditexponeringar enligt 6 kap. 1 § lagen (2014:966) om kapital-

buffertar avses alla andra exponeringsklasser än de som anges i artikel 112 a–f i

tillsynsförordningen och som regleras av följande:

a) Kapitalbaskraven för kreditrisk enligt del tre avdelning 2 i tillsynsförordningen.

b) Om exponeringen ingår i handelslagret, kapitalbaskraven för specifik risk enligt

del tre avdelning 4 kapitel 2 i tillsynsförordningen eller tillkommande fallissemangs-

och migrationsrisker enligt del tre avdelning 4 kapitel 5 i samma förordning.

FFFS 2021:24

9

c) När exponeringen är en värdepapperisering, kapitalbaskraven enligt del tre

avdelning 2 kapitel 5 i tillsynsförordningen.

3 § När ett kreditinstitut beräknar det viktade genomsnittet av de kontracykliska

buffertvärdena enligt 6 kap. 1 § lagen (2014:966) om kapitalbuffertar ska det för

varje tillämpligt kontracyklisk buffertvärde använda det sammanlagda kapitalbas-

kravet för kreditrisk, fastställt enligt del tre avdelningarna 2 och 4 i tillsynsförord-

ningen för de berörda kreditexponeringarna i det landet, dividerat med det samman-

lagda kapitalbaskravet för kreditrisk för samtliga av företagets berörda kreditexpo-

neringar.

4 § När ett kreditinstitut beräknar sitt institutsspecifika kontracykliska kapital–

buffertvärde ska det ange berörda kreditexponeringars geografiska område enligt de

tekniska standarder för tillsyn som har antagits enligt artikel 140.7 i kapital-

täckningsdirektivet.

5 § Ett kreditinstitut ska beräkna sin systemriskbuffert enligt 4 kap. 2 § lagen

(2014:966) om kapitalbuffertar enligt följande:

där:

B

SR

= systemriskbufferten,

r

T

= det buffertvärde som är tillämpligt på ett kreditinstituts totala riskvägda

exponeringsbelopp,

E

T

= ett kreditinstituts totala riskvägda exponeringsbelopp beräknat i enlighet med

artikel 92.3 i tillsynsförordningen,

i = det index som anger undergruppen av exponeringar enligt artikel 133.5 i

kapitaltäckningsdirektivet,

r

i

= det buffertvärde som är tillämpligt på det riskvägda exponeringsbeloppet för

undergruppen av exponeringar ’i’, och

E

i

= ett kreditinstituts riskvägda exponeringsbelopp för undergruppen av expone-

ringar ’i’, beräknat enligt artikel 92.3 i tillsynsförordningen.

Kreditinstitutet ska ange kreditexponeringarnas geografiska tillhörighet enligt de

tekniska standarder för tillsyn som har antagits enligt artikel 140.7 i kapital-

täckningsdirektivet.

6 § Det högsta förfogandebeloppet för det kombinerade buffertkravet enligt 8 kap.

1 § lagen (2014:966) om kapitalbuffertar ska beräknas genom att ett förfogande-

belopp multipliceras med en faktor.

Förfogandebeloppet enligt första stycket ska bestå av

a) delårsöverskott och årsöverskott som inte räknas in i kärnprimärkapitalet enligt

artikel 26.2 i tillsynsförordningen netto efter vinstutdelning eller betalningar som är

resultatet av de åtgärder som anges i 8 kap. 3 § 1–3 lagen om kapitalbuffertar,

minskat med

FFFS 2021:24

10

b) det belopp som skulle ha betalats i skatt om överskotten som anges i a hade

behållits i kreditinstitutet.

Faktorn enligt första stycket ska bestämmas enligt följande:

När kreditinstitutets kärnprimärkapital, som inte används för att uppfylla kapitalbas-

kravet enligt artikel 92.1 a, b och c i tillsynsförordningen och det särskilda

kapitalbaskrav som följer av ett beslut enligt 2 kap. 1 § lagen (2014:968) om särskild

tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag, uttryckt i procent av det totala

riskvägda exponeringsbeloppet som beräknas enligt artikel 92.3 i tillsyns-

förordningen, ligger inom det kombinerade buffertkravets

a) första kvartil, ska faktorn vara 0,

b) andra kvartil, ska faktorn vara 0,2,

c) tredje kvartil, ska faktorn vara 0,4, eller

d) fjärde kvartil, ska faktorn vara 0,6.

Den undre och övre gränsen i varje kvartil ska beräknas enligt följande:

(

)

1

n

Q

4

v

buffertkra

Kombinerat

kvartilen

i

gräns

Undre

×

=

n

Q

4

v

buffertkra

Kombinerat

kvartilen

i

gräns

Övre

×

=

där

n

Q

anger ordningstalet för den berörda kvartilen,

n

Q

= 1 motsvarar första

kvartilen,

n

Q

= 2 motsvarar andra kvartilen,

n

Q

= 3 motsvarar tredje kvartilen och

n

Q

= 4 motsvarar fjärde kvartilen.

7 § En kapitalkonserveringsplan enligt 8 kap. 1 § 2 lagen (2014:966) om kapital-

buffertar ska innehålla följande.

a) En uppskattning av inkomster och utgifter och en prognos för tillgångar, skulder

och eget kapital i balansräkningen.

b) De åtgärder som ska vidtas för att öka kreditinstitutets kapitalrelation.

c) En plan och tidsram för att öka kapitalbasen med målet att uppfylla det

kombinerade buffertkravet fullt ut enligt 2 kap. 2 § lagen om kapitalbuffertar.

d) All övrig information som kreditinstitutet anser är nödvändig för att

Finansinspektionen ska kunna bedöma kapitalkonserveringsplanen.

8 § Den underrättelse som ett kreditinstitut ska lämna till Finansinspektionen enligt

8 kap. 5 § lagen (2014:966) om kapitalbuffertar ska innehålla information om

följande.

1.

Kreditinstitutets kapitalbas, indelad i:

a) kärnprimärkapital,

b) övrigt primärkapital, och

c) supplementärkapital.

FFFS 2021:24

11

2. Kreditinstitutets delårs- och årsöverskott.

3. Det högsta förfogandebeloppet beräknat enligt 6 §.

4. Den del av det högsta förfogandebeloppet som kreditinstitutet har för avsikt att

använda till att

a) göra en värdeöverföring kopplad till kreditinstitutets kärnprimärkapital enligt

1 kap. 2 § 16 lagen om kapitalbuffertar,

b) lösa in kapitalbasinstrument,

c) göra utbetalningar kopplade till primärkapitalstillskott, eller

d) förbinda sig att betala ut rörlig ersättning, diskretionära pensionsförmåner eller

rörlig ersättning där skyldigheten att betala uppstod vid en tidpunkt då kreditinstitutet

inte uppfyllde det kombinerade buffertkravet.

9 § Ett kreditinstitut ska beräkna det högsta förfogandebeloppet för kravet på en

bruttosoliditetsbuffert enligt 8 kap. 1 § lagen (2014:966) om kapitalbuffertar genom

att förfogandebeloppet multipliceras med en faktor.

Förfogandebeloppet enligt första stycket ska bestå av

a) delårsöverskott och årsöverskott som inte räknas in i kärnprimärkapitalet enligt

artikel 26.2 i tillsynsförordningen netto efter vinstutdelning eller betalningar som

anges i 8 kap. 3 § 1–3 lagen om kapitalbuffertar, minskat med

b) det belopp som skulle ha betalats i skatt om överskotten som anges i a hade

behållits i kreditinstitutet.

Faktorn enligt första stycket ska bestämmas enligt följande:

När kreditinstitutets primärkapital, som inte används för att uppfylla kapitalbas-

kravet enligt artikel 92.1 d i tillsynsförordningen och det särskilda kapitalbaskrav

som följer av ett beslut enligt 2 kap. 1 § lagen (2014:968) om särskild tillsyn över

kreditinstitut och värdepappersbolag, uttryckt i procent av det totala exponerings-

måttet som beräknas enligt artikel 429.4 i tillsynsförordningen, ligger inom kravet

på bruttosoliditetsbuffertens

a) första kvartil, ska faktorn vara 0,

b) andra kvartil, ska faktorn vara 0,2,

c) tredje kvartil, ska faktorn vara 0,4, eller

d) fjärde kvartil, ska faktorn vara 0,6.

Den undre och övre gränsen i varje kvartil ska beräknas enligt följande:

Undre gräns i kvartilen =

Krav på bruttosoliditetsbuffert

4

x �Q

n

− 1�

Övre gräns i kvartilen =

Krav på bruttosoliditetsbuffert

4

x Q

n

Där Q

n

anger ordningstalet för den berörda kvartilen, Q

n

= 1 motsvarar första

kvartilen, Q

n

= 2 motsvarar andra kvartilen, Q

n

= 3 motsvarar tredje kvartilen och

Q

n

= 4 motsvarar fjärde kvartilen.

FFFS 2021:24

12

10 § En kapitalkonserveringsplan för kravet på en bruttosoliditetsbuffert enligt

8 kap. 1 § lagen (2014:966) om kapitalbuffertar ska innehålla uppgifter om följande:

a) En uppskattning av inkomster och utgifter och en prognos för tillgångar, skulder

och eget kapital i balansräkningen.

b) De åtgärder som ska vidtas för att öka företagets kapitalrelation.

c) En plan och tidsram för att öka kapitalbasen med målet att uppfylla kravet på

bruttosoliditetsbuffert fullt ut enligt artikel 92.1a i tillsynsförordningen.

d) All övrig information som kreditinstitutet anser är nödvändig för att Finans-

inspektionen ska kunna bedöma kapitalkonserveringsplanen.

11 § Den underrättelse som ett kreditinstitut ska lämna till Finansinspektionen enligt

8 kap. 5 § lagen (2014:966) om kapitalbuffertar för kravet på en bruttosoliditets-

buffert, ska innehålla information om följande:

1. Kreditinstitutets kapitalbas, indelad i:

a) kärnprimärkapital, och

b) övrigt primärkapital.

2. Kreditinstitutets delårs- och årsöverskott.

3. Det högsta förfogandebeloppet beräknat enligt 9 §.

4. Den del av det högsta förfogandebeloppet som kreditinstitutet har för avsikt att

använda till att

a) göra en värdeöverföring kopplad till kreditinstitutets kärnprimärkapital enligt

1 kap. 2 § 17 lagen om kapitalbuffertar,

b) lösa in kapitalbasinstrument,

c) göra utbetalningar kopplade till primärkapitaltillskott, eller

d) förbinda sig att betala ut rörlig ersättning, diskretionära pensionsförmåner eller

rörlig ersättning, där skyldigheten att betala uppstod vid en tidpunkt då kreditinsti-

tutet inte uppfyllde kravet på bruttosoliditetsbuffert.

10 kap.

1 § Ett kreditinstitut och ett värdepappersbolag ska i ett särskilt dokument beskriva

sin bedömning av det totala behovet av kapital och likviditet samt vilka processer

och metoder företaget använder för den bedömningen. Dokumentet ska innehålla:

1. En heltäckande beskrivning av företagets verksamhet och de risker som den ger

upphov till.

2. En beskrivning av de processer och metoder som företaget använder för att

bedöma kapitalbehovet enligt 3.

3. Information om företagets bedömning av kapitalbehovet.

FFFS 2021:24

13

4. Information om företagets bedömning av vilken typ av kapital som behövs för att

täcka kapitalbehovet för respektive risk.

5. En beskrivning av de processer och metoder som företaget använder för att

bedöma likviditetsbehovet enligt 6.

6. Information om företagets likviditetsbehov. Informationen ska innehålla före-

tagets bedömning av vilken storlek och sammansättning dess likviditetsreserv ska ha

samt en redogörelse för vilka åtgärder företaget vidtagit, eller avser att vidta, för att

hantera en stressad likviditetssituation.

11 kap.

2 § Ett holdingföretag som har ett eller flera kreditinstitut som avses i 1 kap. 2 §

första stycket 7 a lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och

värdepappersbolag eller motsvarande utländska företag inom EES som dotter-

företag, ska även lämna uppgifter om

1. vilka personer, aktieägare eller medlemmar, som har ett kvalificerat innehav i

kreditinstitutet, och storleken på sådana innehav, eller

2. om det inte finns några kvalificerade innehav, vilka personer som är de 20 största

aktieägarna eller medlemmarna i kreditinstitutet.

När företaget lämnar uppgifter enligt första stycket 1 ska det ange Finans-

inspektionens diarienummer för ärenden som behandlar tillstånd att förvärva aktier.

3 § En ansökan om undantag från kravet på godkännande för ett holdingföretag

enligt 1 kap. 7 § lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och

värdepappersbolag, ska innehålla följande uppgifter:

1. En beskrivning av holdingföretagets huvudsakliga verksamhet.

2. Namn på det eller de företag som har utsetts till resolutionsenhet i gruppens

resolutionsgrupper.

3. Namn på det dotterkreditinstitut eller motsvarande utländska dotterföretag inom

EES som är ansvarigt för att säkerställa att gruppen följer tillsynskraven på

gruppnivå.

4. En utfästelse om att holdingföretaget inte medverkar till att påverka driften av

gruppen eller de dotterföretag i gruppen som är finansiella institut eller institut.

_______________

1. Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 7 juli 2021.

2. Bestämmelserna i 9 kap. 9–11 §§ tillämpas första gången den 1 januari 2023.

ERIK THEDÉEN

Kristina Wollter