HSLF-FS 2016:56
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om stödboende
HSLF-FS
2016:56
Utkom från trycket
den 3 juni 2016
Gemensamma författningssamlingen
avseende hälso- och sjukvård,
socialtjänst, läkemedel, folkhälsa m.m.
ISSN 2002-1054, Artikelnummer 2016-6-15
Utgivare: Rättschef Pär Ödman, Socialstyrelsen
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om stödboende;
beslutade den 31 maj 2016.
Socialstyrelsen föreskriver följande med stöd av 8 kap. 1 och 5 §§
socialtjänstförordningen (2001:937) och beslutar följande allmänna råd.
1 kap. Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter ska tillämpas av den som bedriver verksam-
het i form av ett sådant stödboende som avses i socialtjänstförord-
ningen (2001:937).
2 kap. Inledande bestämmelser
1 § Ett stödboende ska endast ta emot barn och unga i åldern 16–20
år som huvudsakligen behöver stöd för att förberedas för ett självstän-
digt boende och vuxenliv. De barn och unga som tas emot ska i stor
utsträckning kunna klara sin dagliga livsföring utan hjälp.
2 § I dessa föreskrifter och allmänna råd avses med unga, personer
som har fyllt 18 men inte 21 år.
Med stöd avses individuell vägledning i den dagliga livsföringen.
3 kap. Ledningssystem
1 § Av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS
2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete framgår
att den som bedriver socialtjänst ansvarar för att det finns sådana
processer och rutiner som behövs för att säkerställa att verksamheten
uppfyller de krav som ställs i dessa föreskrifter.
2 § Bestämmelser om egenkontroll finns i 5 kap. 2 § Socialstyrel-
sens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssys-
tem för systematiskt kvalitetsarbete.
HSLF-FS
2016:56
2
Allmänna råd
Egenkontrollen vid ett stödboende bör bl.a. omfatta en analys av
– om de arbetssätt som används i verksamheten är baserade på
bästa tillgängliga kunskap,
– i vilken utsträckning de mål som framgår av socialnämndens
uppdrag till stödboendet har uppnåtts,
– hur ofta oplanerade avslut av placeringar i stödboendet förekom-
mer och orsakerna till dessa,
– hur barn och unga som är placerade i stödboendet har getts möj-
lighet att vara delaktiga i planeringen av insatsen, och
– hur barns och ungas erfarenheter av placeringen i stödboendet
har hämtats in och beaktats.
4 kap. Inskrivning vid ett stödboende
1 § Vid lämplighetsbedömningen enligt 3 kap. 11 § socialtjänstför-
ordningen (2001:937) ska den som beslutar om inskrivningen av ett
barn eller en ung person vid ett stödboende utgå från socialnämndens
1. bedömning av vilket behov av stöd barnet eller den unge har, och
2. redogörelse för omständigheterna i övrigt kring barnet eller den
unge.
2 § Vid lämplighetsbedömningen ska den som beslutar om inskriv-
ning särskilt beakta hur barnets eller den unges behov av stöd kan
tillgodoses under trygga och säkra former med hänsyn tagen till
1. tillgången till personal,
2. personalens kompetens, och
3. boendets utformning.
Om bedömningen avser en placering i ett eget boende som ligger nära
andra boenden som ingår i verksamheten eller ett boende med utrym-
men som delas med andra barn eller unga som är placerade, ska det
vidare beaktas om placeringen kan innebära negativ påverkan eller
medföra kränkningar, våld eller övergrepp.
3 § Om ett stödboende bedöms lämpligt för ett barn eller en ung
person, ska bedömningen dokumenteras.
5 kap. Genomförandet av insatsen stödboende
1 § En insats i form av stödboende ska under trygga former förbe-
reda barnet eller den unge för ett självständigt boende och vuxenliv.
HSLF-FS
2016:56
3
Allmänna råd
Insatsen bör syfta till att barnet eller den unge efter tiden i stödbo-
endet ska kunna
– klara sin dagliga livsföring,
– fungera i skola eller annan sysselsättning,
– hantera sin ekonomi,
– ha ett socialt nätverk, och
– ha en meningsfull fritid.
2 § Vid placering i ett stödboende ska barnet eller den unge
1. få disponera ett eget boende, och
2. få individuellt anpassat praktiskt och känslomässigt stöd.
Allmänna råd
Ett eget boende bör innebära att barnet eller den unge tar huvud-
ansvar för sina egna hushållssysslor såsom mathållning, tvätt och
städning.
Personalen vid stödboendet bör tillsammans med barnet eller den
unge identifiera dennes behov av stöd inom olika livsområden och
planera för hur stödet ska genomföras. Stödet kan innefatta
– samtal av motiverande och trygghetsskapande karaktär,
– pedagogiskt stöd i den dagliga livsföringen,
– samhällsinformation,
– medverkan i kontakter med myndigheter och andra samhällsor-
gan,
– hjälp att bibehålla och vid behov etablera sociala relationer,
– aktiviteter som kan bidra till en meningsfull fritid, och
– regelbunden tillsyn i det egna boendet.
Föreståndaren bör se till att det finns ordningsregler för de egna
boendena och eventuella delade utrymmen. Reglerna bör syfta till
att tillgodose säkerhet, trygghet och trivsel. De bör vara väl kända
av personalen och av barnen och de unga.
3 § Den som bedriver verksamhet i form av stödboende ska, om det
inte finns hinder enligt bestämmelser om sekretess och tystnadsplikt,
se till att socialnämnden
1. uppmärksammas på om barnets eller den unges behov förändras,
HSLF-FS
2016:56
4
2. informeras om andra faktiska omständigheter och förhållanden
som har betydelse för insatsens genomförande, och
3. i god tid innan insatsen upphör får uppgifter om hur barnet eller den
unge kan förberedas för tiden efter att placeringen har avslutats.
6 kap. Stödboendets lokaler
1 § Den som bedriver verksamhet i form av stödboende ska se till
att stödboendets lokaler utformas på ett sådant sätt att det bidrar till
barns och ungas förberedelse för självständighet. Utformningen ska
också tillgodose behovet av trygghet och säkerhet för de barn och
unga som ska placeras där.
2 § De egna boenden som ingår i ett stödboende ska vara hemlika
och bestå av rum för boende, utrymme för tillagning och intag av
måltider samt rum för personlig hygien.
Allmänna råd
Ett eget boende bör bestå av en egen lägenhet som den placerade
disponerar.
Om det bedöms lämpligt, kan dock ett eget boende utgöras av ett
eget rum för boende och utrymmen som delas med andra barn eller
unga som är placerade i stödboendet.
3 § De egna boendena ska vara utformade med hänsyn tagen till den
personliga integriteten. Barnet eller den unge ska kunna låsa lägenhe-
ten eller rummet för boende samt rummet för personlig hygien. Perso-
nalen ska dock vid behov kunna låsa upp. Barnet eller den unge ska få
information om i vilka situationer som personalen får låsa upp.
7 kap. Bemanning
1 § Den som bedriver verksamhet i form av stödboende ska se till
att det finns särskilt avdelad personal som har till sin huvudsakliga
uppgift att stödja de barn eller unga som är placerade där.
Allmänna råd
Den särskilt avdelade personalen bör vara organiserad på ett sätt
som bidrar till kontinuitet och möjliggör förtroendefulla relationer
med barnen eller de unga i stödboendet.
2 § Den särskilt avdelade personalen ska finnas på plats i stödbo-
endet i den utsträckning och den omfattning som krävs med hänsyn
tagen till verksamhetens utformning och de placerades behov.
HSLF-FS
2016:56
5
Om de egna boendena som ingår i verksamheten ligger nära var-
andra eller består av utrymmen som delas med andra placerade barn
eller unga, ska det särskilt beaktas i vilken utsträckning och omfatt-
ning den särskilt avdelade personalen behöver vara på plats i direkt
anslutning till de egna boendena. Det ska även beaktas om barn i
åldern 16–17 år kan komma att bli placerade i stödboendet.
Vid de tider på dygnet då individuellt anpassat stöd normalt inte ges
kan dock annan personal än den särskilt avdelade vara tillgänglig för
att tillfälligt ge sådant stöd.
3 § Personal ska vara tillgänglig dygnet runt och ska vid behov kun-
na infinna sig i de egna boendena utan oskäligt dröjsmål med hänsyn
tagen till barnets eller den unges trygghet och säkerhet.
8 kap. Personalens kompetens
Föreståndaren vid ett stödboende
1 § En föreståndare vid ett stödboende ska ha den sammantagna
kompetens som behövs för att kunna leda, utveckla och följa upp verk-
samheten.
Föreståndaren ska ha
1. minst eftergymnasial utbildning vars innehåll är relevant för den
verksamhet som bedrivs vid stödboendet,
2. erfarenhet av liknande verksamhet, och
3. personlig lämplighet.
Allmänna råd
Den eftergymnasiala utbildningen bör omfatta minst två år och kan
ha en inriktning mot socialt arbete, socialpedagogik eller beteende-
vetenskap.
Vidare bör föreståndaren ha
– kunskap om den målgrupp som stödboendet är avsett för och
målgruppens behov,
– kunskap om de arbetssätt som är relevanta för målgruppen,
– kunskap om regelverket inom socialtjänstens område som gäller
barn och unga, och
– kunskap om och förmåga att tillämpa det regelverk som rör verk-
samhet i form av stödboende.
Övrig personal
2 § Den övriga personalen vid ett stödboende ska ha den utbildning,
den erfarenhet och den personliga lämplighet som behövs för att kun-
na utföra sina arbetsuppgifter.
HSLF-FS
2016:56
6
Personalens sammantagna kompetens vad gäller utbildning och er-
farenhet ska ge förutsättningar för att
1. möta de behov av stöd som målgruppen har, och
2. säkerställa en trygg och säker insats.
Allmänna råd
Personalen bör ha minst en 2-årig eftergymnasial utbildning. Fler-
talet bör ha en utbildning med inriktning mot socialt arbete, social-
pedagogik eller beteendevetenskap.
Introduktion, handledning och kompetensutveckling
3 § Den som bedriver verksamheten i form av stödboende ska se
till att personalen får den introduktion, handledning och kompetens-
utveckling som de behöver för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2016.
Socialstyrelsen
PÄR ÖDMAN
Ylva Ehn