KOVFS 2004:5
Konsumentverkets föreskrifter och allmänna råd om finansiell rådgivning till konsumenter
Konsumentverkets författningssamling
ISSN 0347-8041
KOVFS
2004:5
Utkom från trycket
den 29 juni 2004
1
Konsumentverkets föreskrifter och allmänna råd om
finansiell rådgivning till konsumenter;
beslutade den 3 juni 2004.
Konsumentverket föreskriver följande med stöd av 1 § förordningen
(2004:17) om finansiell rådgivning till konsumenter och beslutar följande all-
männa råd.
1 kap. Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter och allmänna råd innehåller bl.a. bestämmelser om
vilka kompetenskrav som skall ställas på den som lämnar råd, hur det som
förekommit vid rådgivningstillfället skall dokumenteras, vilka undantag
som får göras från att lämna ut dokumentationen till konsumenten samt vil-
ken information som bör lämnas till konsumenter i samband med rådgiv-
ning.
2 § Dessa föreskrifter och allmänna råd avser sådan finansiell rådgivning
som omfattas av lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter
och som lämnas av näringsidkare som enligt denna lag står under Konsument-
verkets tillsyn. Reglerna gäller oavsett vilket medium som används vid råd-
givningen. För näringsidkare som står under Finansinspektionens tillsyn gäl-
ler Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om finansiell rådgiv-
ning till konsumenter (FFFS 2004:4).
Näringsidkares rådgivningsverksamhet är av varierande storlek och karak-
tär och de tillhandahåller olika slag av finansiell rådgivning. Dessa föreskrif-
ter och allmänna råd är avsedda att ge utrymme för anpassningar till den en-
skilde näringsidkarens storlek och karaktär samt till rådgivningsverksamhe-
tens inriktning, omfattning och svårighetsgrad.
2 kap. Kompetenskrav
Allmänt
1 § Näringsidkaren skall se till att den personal som lämnar råd har tillräck-
liga kunskaper i förhållande till den rådgivning som lämnas. Kunskaperna
skall vara relevanta i förhållande till rådgivningens inriktning, omfattning och
svårighetsgrad.
KOVFS_2004-5.fm Page 1 Wednesday, June 23, 2004 3:17 PM
2
KOVFS 2004:5
Allmänna råd
Kunskapsområden och kunskapsnivå bör anpassas efter näringsidkarens
verksamhet och komplexiteten av de lösningar och produkter som rekom-
menderas en enskild konsument. De allmänna råden till 2 kap. 2–4 §§ om
kunskapsområden som den som lämnar råd bör behärska, är alltså inte ut-
tömmande.
Kunskaper
2 § Näringsidkaren skall se till att den personal som lämnar råd känner till
innehållet i relevanta författningar och andra regler.
Allmänna råd
Rådgivare bör behärska bl.a. följande kunskapsområden.
Avtals-, skadestånds- och mellanmansrätt.
Konsumenträtt.
Arvs-, gåvo-, familje- och socialförsäkringsrätt.
Penningtvätt- och insiderregler.
Tillämpliga skatterättsliga regler.
Tillämplig självreglering.
3 § Näringsidkaren skall se till att den personal som lämnar råd förstår och
kan uppfylla relevanta krav på rådgivaransvar, etik och god rådgivningssed.
Vidare skall kunskaperna omfatta hur omsorgs-, avrådande- och dokumenta-
tionsplikten skall fullgöras.
Allmänna råd
Rådgivare bör behärska bl.a. följande kunskapsområden.
Rådgivarens roll och ansvar.
Information om handel till kunder.
Rättvis behandling av kunder.
Sekretessfrågor.
4 § Näringsidkaren skall se till att den personal som lämnar råd kan tillämpa
relevanta kunskaper om sparande och placeringar i finansiella instrument och
försäkringar.
Allmänna råd
Rådgivare bör behärska bl.a. följande kunskapsområden.
Aktier och aktierelaterade instrument.
Ränteinstrument.
Fondandelar.
Derivatinstrument.
Blandformer och strukturerade produkter.
Pensionsförsäkring.
Kapitalförsäkring.
Kunskap om kapitalmarknadens roll och funktion.
KOVFS_2004-5.fm Page 2 Wednesday, June 23, 2004 3:17 PM
KOVFS 2004:5
3
Grundläggande placeringsstrategier.
Avkastning och risk.
Riskjusterad avkastning.
Grundläggande portföljlära.
Kunskapstest
5 § Näringsidkaren skall säkerställa att den personal som lämnar råd uppfyl-
ler kunskapskraven i 1–4 §§ genom att se till att personalen har genomgått ett
lämpligt kunskapstest och godkänts i detta. Om kunskapstestet inte tillhanda-
hålls av en från näringsidkaren fristående person skall en oberoende granskare
ha godkänt testet. Granskaren skall vara en från näringsidkaren oberoende
person med lämpliga kvalifikationer.
Uppdaterade kunskaper
6 § Näringsidkaren skall med erforderlig regelbundenhet säkerställa att den
personal som lämnar råd har tillräckliga kunskaper.
Praktisk erfarenhet
7 § Näringsidkaren skall säkerställa att den personal som lämnar råd har fått
lämplig praktisk erfarenhet. Den praktiska erfarenheten skall bl.a. omfatta
kommunikation med konsumenter.
3 kap. Dokumentation
Uppgifter om den som lämnar rådgivningen
1 § Dokumentationen av ett rådgivningsuppdrag skall innehålla uppgifter
som gör det möjligt att identifiera
– näringsidkaren,
– den personal som lämnar råd och
– förutsättningarna för rådgivningen.
Allmänna råd
I dokumentationen bör uppgifter om rådgivarens kompetens och befogen-
het samt övriga uppgifter som har betydelse för rådgivningssituationen
specificeras. Vilka typer av finansiella produkter näringsidkaren lämnar
råd om bör också dokumenteras.
Uppgifter om konsumenten
2 § Dokumentationen skall innehålla uppgift om konsumentens
– namn,
– erfarenhet av finansiella placeringar,
– ekonomiska och andra förhållanden,
– syfte med placeringen,
– riskbenägenhet och
– huvudsakliga placeringsinriktning.
KOVFS_2004-5.fm Page 3 Wednesday, June 23, 2004 3:17 PM
4
KOVFS 2004:5
Om konsumenten redan är väl känd av näringsidkaren behöver näringsidkaren
inte dokumentera samtliga dessa uppgifter om konsumenten. I sådana fall
skall näringsidkaren dokumentera skälen för att uppgifterna inte dokumente-
ras.
Allmänna råd
Vid en pågående kundrelation mellan en näringsidkare och konsument bör
uppgifterna uppdateras regelbundet.
Konsumentens ekonomiska eller andra för rådgivningen väsentliga för-
hållanden bör dokumenteras genom att exempelvis konsumentens famil-
jeförhållanden, inkomst, förmögenhet, utgifter, skulder och försäkringssi-
tuation anges.
Vid dokumentation av konsumentens syfte med placeringen bör även
dennes placeringshorisont noteras.
Konsumentens inställning till olika grader av risk och totala riskbenä-
genhet bör dokumenteras. Även konsumentens kunskap om risken med
den rekommenderade placeringen bör dokumenteras.
Om näringsidkaren och konsumenten kommit överens om ramar för
konsumentens placeringsinriktning eller om näringsidkaren föreslagit viss
placeringsinriktning, t.ex. att endast placera i fonder med viss inriktning,
att placera i aktier och räntebärande värdepapper med viss procentuell för-
delning eller att placeringar i derivatinstrument får ske, bör dessa ramar
för placeringarna noteras.
Om konsumenten inte vill lämna ut begärda uppgifter om sig själv bör
detta noteras.
Uppgifter om rådgivningssituationen
3 § Dokumentationen skall innehålla uppgift om
– tidpunkt för rådgivningen,
– vilket eller vilka råd som lämnades och
– om konsumenten har avråtts från en viss placering.
Allmänna råd
De råd som lämnas bör specificeras även med avseende på vilken typ av
produkt rådet avser, kvantitet samt andra för rådgivningen relevanta om-
ständigheter. Grunderna för råden bör dokumenteras genom att eventuel-
la bakgrundsfaktorer som relevanta analyser och rekommendationer no-
teras.
Grunderna för ett avrådande bör noteras. Om konsumenten väljer att ge-
nomföra en placering som varit föremål för en avrådan bör detta noteras.
Dokumentationens utförande
4 § Uppgifter om rådgivningssituationen enligt 3 § skall dokumenteras i
samband med rådgivningstillfället och av den som lämnar råd. Dokumenta-
tion av uppgifter enligt 1 och 2 §§ får utföras av någon annan än den som läm-
nat rådet och vid en tidigare tidpunkt.
KOVFS_2004-5.fm Page 4 Wednesday, June 23, 2004 3:17 PM
KOVFS 2004:5
5
5 § Dokumentation enligt 1–3 §§ får utföras på valfritt medium under förut-
sättning att dokumentationen är identifierbar och lätt sökbar.
Utlämnande av dokumentation till konsumenten
6 § Dokumentation av uppgifter enligt 1–3 §§ skall lämnas ut till konsumen-
ten i samband med eller i nära anslutning till det första rådgivningstillfället.
Utlämnandet skall ske utan onödigt dröjsmål.
7 § Om rådgivning till samma konsument lämnas även vid senare tillfällen
behöver dokumentationen av uppgifterna enligt 1 och 2 §§ endast lämnas ut
på begäran av konsumenten i samband med eller efter rådgivningen, under
förutsättning att uppgifterna inte har betydelse för rådgivningen.
8 § Om rådgivning till samma konsument lämnas även vid senare tillfällen
behöver dokumentationen av uppgifterna enligt 3 § endast lämnas ut på begä-
ran av konsumenten i samband med eller efter rådgivningen, under förutsätt-
ning att konsumentens huvudsakliga placeringsinriktning är oförändrad och
att dokumentationen sker genom ljudupptagning av telefonsamtal mellan
konsumenten och näringsidkaren.
Undantag från utlämnande skall noteras i dokumentationen.
9 § Näringsidkaren skall informera konsumenten om möjligheten att få ut
dokumentation på begäran.
Arkivering
10 § Handlingar och uppgifter som utgör dokumentation skall arkiveras på
ett säkert och varaktigt sätt och skall vara lätt sökbara även efter rådgivnings-
tillfället.
4 kap. Information till konsumenter vid rådgivning
Allmänna råd
Näringsidkaren bör vid sina kontakter med konsumenter tydligt skilja på
vad som är råd för placeringar respektive marknadsföring eller informa-
tion om produkter.
Näringsidkaren bör informera konsumenten om dennes huvudsakliga
rättigheter enligt lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsu-
menter.
Näringsidkaren bör informera konsumenten om vilka produkter och
tjänster som omfattas av den rådgivning som ges samt andra omständig-
heter av väsentlig betydelse för rådgivningen.
Om rådgivaren bedömer att konsumenten behöver ytterligare rådgiv-
ning eller information bör konsumenten upplysas om detta. Om den som
lämnar råd vill överlåta åt någon annan att fullgöra uppdraget bör även
detta klargöras för konsumenten.
Näringsidkaren bör informera konsumenten om att rådgivningens om-
fattning och innehåll kan påverkas om konsumenten väljer att inte lämna
uppgifter om sig själv.
KOVFS_2004-5.fm Page 5 Wednesday, June 23, 2004 3:17 PM