KOVFS 2010:3
Konsumentverkets allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp 1
Konsumentverkets allmänna råd om information om nya
personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp 1 ;
beslutade den 3 september 2010.
Konsumentverket beslutar följande allmänna råd.
Konsumentverkets författningssamling
ISSN 0347-8041
_____________________________________________________________________________
KOVFS
2010:3
Utkom från trycket
den 10 september
2010
Dessa allmänna råd ansluter till bestämmelserna i 5 § marknadsföringslagen
(2008:846) samt till Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den
13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi
och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar2 samt
Kommissionens direktiv 2003/73/EG av den 24 juli 2003 om ändring av bilaga
III till Europarlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG.3
1. Inledande bestämmelser
1.1. Tillämpning
1.1.1. Dessa allmänna råd gäller vid marknadsföring av nya personbilar till
konsumenter.
1.1.2. Råden omfattar inte fordon för särskilda ändamål.4
1.1.3. I de fall reklammaterialet endast hänvisar till fabrikat och inte till någon
särskild modell, behöver uppgift om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp
inte lämnas.
1.2. Syfte
1.2.1. De allmänna råden har till syfte att se till att information om
bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när det gäller nya personbilar som
bjuds ut till försäljning görs tillgänglig för konsumenterna så att de kan fatta
välgrundade affärsbeslut.
1 Senaste lydelse KOVFS 2002:2.
2 EGT L 12, 18.1.2000, s. 16 (Celex 31999L0094).
3 EUT L 186, 25.7.2003, s. 34 (Celex 32003L0073).
4 Jfr definitionen i bilaga VI i Kommissionens förordning (EG) nr 1060/2008 (EUT L 292,
31.10.2008, s. 1, (Celex 32008R1060)) (ändring i bilaga XI till Europaparlamentets och rådets
direktiv 2007/46/EG (EUT L 263, 9.10.2007, s. 1(Celex 32007L0046)).
1.3. Definitioner
1.3.1. Personbil: motorfordon avsett för persontransport, med högst åtta
sittplatser utöver förarplatsen.5
1.3.2. Ny personbil: personbil som inte tidigare har sålts till en person som
köpt den i annat syfte än att sälja eller leverera den.
1.3.3. Försäljningsställe: en plats, till exempel en visningslokal eller en plats
utomhus, där nya personbilar visas eller bjuds ut till försäljning eller uthyrning
till potentiella kunder. Även mässor där nya personbilar presenteras för
allmänheten omfattas av denna definition.
1.3.4. Reklammaterial: alla trycksaker, bland annat instruktionsböcker,
broschyrer och affischer samt annonser i tidningar, tidsskrifter och fackpress,
som används i marknadsföring, annonsering och reklam för fordon bland
allmänheten.
1.3.5. Bränsleförbrukning/Koldioxidutsläpp: anges i enlighet med
EG-typgodkännande (blandad körning).
2. Placering i reklammaterial
2.1. Information som lämnas i reklammaterial och som omfattas av dessa råd
bör vara lättläst och inte mindre framträdande än huvuddelen av den information
som tillhandahålls i reklammaterialet. Den bör också vara lätt att förstå även vid
en hastig genomläsning.
3. Informationstext
3.1. Följande text bör framgå av deklaration, översikt eller på bildskärm:
”Förutom bränsleeffektiviteten har körsättet och andra icke-tekniska faktorer
betydelse för den faktiska bränsleförbrukningen och mängden koldioxidutsläpp.
Koldioxid är en av de växthusgaser som bidrar mest till växthuseffekten. En
broschyr om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med uppgift om alla nya
personbilsmodeller kan erhållas gratis på varje försäljningsställe, antingen
genom att bilförsäljaren överlämnar ett exemplar av broschyren eller att
konsumenten själv får tillgång till en dator med utskriftsmöjlighet. Broschyren
Nybilsguiden utges av Konsumentverket och innehåller även ytterligare
information. Konsumenterna kan beställa broschyren via telefon eller Internet,
alternativt ladda ner broschyren från Konsumentverkets webbplats,
www.konsumentverket.se.”
5 Jfr definitionen i bilaga II till Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG
(EUT L 263, 9.10.2007, s. 1 (Celex 32007L0046)).
3.2. Om en bildskärm används bör texten visas permanent.
4. Information på försäljningsstället
4.1. Deklaration
4.1.1. En bil som är utställd på eller i anslutning till ett försäljningsställe bör
vara försedd med en deklaration placerad på bilen eller anslagen i närheten av
alla nya bilar på försäljningsstället. Deklarationen ska under rubriken
”Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp” innehålla tydlig uppgift om
a) bilmodell,
b) bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp samt
c) bränsletyp.
Bränsleförbrukningen ska anges i liter per 100 km med en decimal och utsläpp
av koldioxid i gram per km avrundat till närmaste heltal.
4.1.2. Deklarationen ska minst vara i format A4 och bör vara utformad på ett
enhetligt sätt så att konsumenterna lätt kan känna igen den.
Information för varianter av samma bilmodell, liksom uppgift om bilens
pris, kan lämnas på samma deklaration under förutsättning att informations-
kraven i dessa råd fortsatt framgår tydligt.
4.2. Översikt
4.2.1. På försäljningsstället bör också finnas uppsatt en för konsumenten väl
synlig översikt med tydlig uppgift om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp
för varje saluförd variant av bilmodellen på försäljningsstället. Översikten ska
minst ha formatet 50 x 70 cm samt uppdateras fullständigt åtminstone var sjätte
månad.
4.2.2. Information om bilmodeller i översikten ska grupperas och förtecknas
separat enligt bränsletyp. För varje bränsletyp ska modellerna rangordnas efter
ökande koldioxidutsläpp. Modellen med den lägsta bränsleförbrukningen ska
anges överst. Bränsleförbrukningen ska anges i liter per 100 km med en decimal
och utsläpp av koldioxid i gram per km avrundat till närmaste heltal.
4.3. Bildskärm
4.3.1. Översikten kan, som alternativ till en tryckt version, visas med en
bildskärm som är minst 25 cm x 32 cm (17 tum). I detta fall placeras
bildskärmen så att den väcker konsumentens uppmärksamhet minst lika effektivt
som en tryckt översikt. Uppgifterna kan visas med en bläddringsfunktion och
informationen ska uppdateras åtminstone varje månad.
5. Information i reklammaterial
5.1. I reklammaterial bör information lämnas om bränsleförbrukning och
koldioxidutsläpp. Bränsleförbrukningen ska anges i liter per 100 km med en
decimal. Koldioxidutsläppen ska anges i gram per km avrundat till närmaste
heltal.
5.2. För bilmodell som har flera varianter med olika bränsleförbrukning kan
information lämnas antingen med uppgift för varje variant eller för de varianter
med lägsta och högsta bränsleförbrukningen. Väljs det senare alternativet ska det
framgå för vilka varianter det lägsta respektive högsta värdet gäller.
–––––––––––
Dessa allmänna råd träder i kraft den 1 oktober 2010, då KOVFS 2002:2 och
KOVFS 2004:7 upphör att gälla. Redan tryckt eller på annat sätt tillhandahållen
informationstext enligt punkten 3.1. kan dock användas till utgången av
december 2010.
GUNNAR LARSSON
Ulrika Forsman