KOVFS 2018:3
Konsumentverkets allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp1
Konsumentverkets allmänna råd om information om nya
personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp 1 ;
beslutade den 17 december 2018.
Konsumentverket beslutar följande allmänna råd.
Dessa allmänna råd är ett uttryck för vad som utgör god sed för utformning och
tillhandahållande av information om nya personbilars bränsleförbrukning och
koldioxidutsläpp och ansluter till bestämmelserna i 5 § marknadsföringslagen
(2008:486) samt till Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den
13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi
och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar2, Kommissionens
direktiv 2003/73/EG av den 24 juli 2003 om ändring av bilaga III till
Europarlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG3, Kommissionens
rekommendation 2003/217/EG av den 26 mars 2003 om tillämpning av
bestämmelserna om reklammaterial i direktiv 1999/94/EG på andra medier4 samt
Kommissionens rekommendation (EU) 2017/948 av den 31 maj 2017 om
användning av värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, som har
typgodkänts och uppmätts i enlighet med det globalt harmoniserade
provningsförförfarandet för lätta fordon (WLTP), i konsumentinformation i
enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG.5
1. Inledande bestämmelser
1.1. Tillämpning
1.1.1 Dessa allmänna råd gäller vid marknadsföring av nya personbilar som
utbjuds till försäljning eller uthyrning till konsumenter.
1.1.2 Råden omfattar inte fordon för särskilda ändamål.6
1 Senaste lydelse KOVFS 2010:3.
2 EGT L 12, 18.1.2000, s. 16 (Celex 31999L0094).
3 EUT L 186, 25.7.2003, s. 34 (Celex 32003L0073).
4 EUT L 082, 29.3.2003, s. 33 (Celex 32003H0217).
5
EUT L 142, 2.6.2017, s. 100 (Celex 32017H0948).
6 Jfr. definitionen i bilaga VI i Kommissionens förordning (EG) nr 1060/2008 (EUT L 292,
31.10.2008, s. 1, (Celex 32008R1060)) (ändring i bilaga XI till Europaparlamentets och rådets
direktiv 2007/46/EG (EUT L 263, 9.10.2007, s. 1(Celex 32007L0046)).
Konsumentverkets författningssamling
ISSN 0347-8041 (tryckt) 2003-1068 (online)
Utgivare: Elin Söderlind
___________________________________________________________________________
KOVFS
2018:3
Utkom från trycket
den
18 december
2018
1.1.3 I de fall det tryckta eller elektroniska reklammaterialet endast hänvisar till
fabrikat och inte till någon särskild modell, behöver uppgift om
bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp inte lämnas.
1.2 Syfte
1.2.1 De allmänna råden har till syfte att se till att information om
bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när det gäller nya personbilar som
bjuds ut till försäljning eller uthyrning görs tillgänglig för konsumenterna så att
de kan fatta välgrundade affärsbeslut.
1.3. Definitioner
1.3.1 Ny personbil: personbil som inte tidigare har sålts till en person som
köpt den i annat syfte än att sälja eller leverera den. Med personbil avses
motorfordon för persontransport, med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen.7
1.3.2 Uthyrning: med uthyrning avses långtidshyra, såsom privatleasing.
1.3.3 Försäljningsställe: en plats, till exempel en visningslokal, där nya
personbilar visas eller bjuds ut till försäljning eller uthyrning till potentiella
kunder. Även mässor och offentliga platser omfattas av denna definition.
1.3.4 Reklammaterial: alla trycksaker, bland annat instruktionsböcker,
broschyrer och affischer samt annonser i tidningar, tidsskrifter och fackpress,
som används i marknadsföring, annonsering och reklam för fordon bland
allmänheten. Med reklammaterial avses även elektroniskt reklammaterial,
inklusive sådant som innehåller rörliga framställningar.
1.3.5 Bränsleförbrukning/Koldioxidutsläpp: anges i enlighet med
EG-typgodkännande (blandad körning).8 Under 2019 bör både NEDC- och
WLTP-värden anges och från och med 2020 enbart WLTP-värden.9 För fordon i
slutserier10 anges NEDC-värden. Information bör i dessa fall lämnas så att det
tydligt framgår att det är fråga om en slutseriebil och att de angivna värdena är
NEDC-värden som inte är att jämställa med WLTP-värden.
7 Jfr definitionen i bilaga II till Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG
(EUT L 263, 9.10.2007, s. 1 (Celex 32007L0046)).
8 Information om förbrukning och utsläpp för personbilar som kan köras på fossila drivmedel, på både
fossila drivmedel och på el (hybridbilar) samt enbart på el, anges i enlighet med det EG-
typgodkännande som finns för bilen, se artikel 2 punkt 5 och 6 i direktiv 1999/94/EG.
9 För fordon testade enligt WLTP anges beräknade NEDC-värden (NEDC-korr).
10 Se definitionen i art. 3.22 i Europaparlamentets direktiv 2007/46/EG (EUT L 263, 9.10.2007, s. 1
(Celex 32007L0046)).
2. Reklammaterial
2.1 Information
2.1.1 I reklammaterial bör information lämnas om bränsleförbrukning och
koldioxidutsläpp. Bränsleförbrukningen bör anges i liter per 100 km med en
decimal. Koldioxidutsläppen bör anges i gram per km avrundat till närmaste
heltal.11
2.1.2 För bilmodell som har flera varianter med olika bränsleförbrukning kan
information lämnas antingen med uppgift för varje variant eller för de varianter
med lägsta och högsta bränsleförbrukningen. Väljs det senare alternativet bör det
framgå för vilka varianter det lägsta respektive högsta värdet gäller.
2.1.3 I de fall elektroniskt reklammaterial används som gör det möjligt för
konsumenten att konfigurera ett visst fordon, till exempel genom online-verktyg
för bilkonfigurering, bör det tydligt framgå hur särskild utrustning och tillval
påverkar värdena för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
2.2 Placering
2.2.1 Information som lämnas i reklammaterial och som omfattas av dessa råd
bör vara lättläst och inte mindre framträdande än huvuddelen av den information
som tillhandahålls i reklammaterialet. Den bör också vara lätt att förstå även vid
en hastig genomläsning.
3. Information på försäljningsstället
3.1. Deklaration
3.1.1 En bil som är utställd på eller i anslutning till ett försäljningsställe bör
vara försedd med en deklaration placerad på bilen eller anslagen i närheten av
alla nya bilar på försäljningsstället. Deklarationen bör under rubriken
”Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp” innehålla tydlig uppgift om
a) bilmodell,
b) bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp samt
c) bränsletyp.
Bränsleförbrukningen bör anges i liter per 100 km med en decimal och utsläpp
av koldioxid i gram per km avrundat till närmaste heltal.12
3.1.2 Deklarationen bör minst vara i format A4 och bör vara utformad på ett
enhetligt sätt så att konsumenterna lätt kan känna igen den.
11 Se avsnitt 1.3.5 i vilket även behandlas förbrukning och utsläpp för hybrid- resp. elbilar.
12 Ibid.
Information för varianter av samma bilmodell, liksom uppgift om bilens
pris, kan lämnas på samma deklaration under förutsättning att informations-
kraven i dessa råd fortsatt framgår tydligt.
3.2. Översikt
3.2.1 På försäljningsstället bör också finnas uppsatt en för konsumenten väl
synlig översikt med tydlig uppgift om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp
för varje saluförd variant av bilmodellen på försäljningsstället. Översikten bör
minst ha formatet 50 x 70 cm samt uppdateras fullständigt åtminstone var sjätte
månad.
3.2.2 Information om bilmodeller i översikten bör grupperas och förtecknas
separat enligt bränsletyp. För varje bränsletyp bör modellerna rangordnas efter
ökande koldioxidutsläpp. Modellen med den lägsta bränsleförbrukningen bör
anges överst. Bränsleförbrukningen bör anges i liter per 100 km med en decimal
och utsläpp av koldioxid i gram per km avrundat till närmaste heltal.13
3.2.3 Översikten kan, som alternativ till en tryckt version, visas med en
bildskärm som är minst 25 cm x 32 cm (17 tum). I detta fall placeras
bildskärmen så att den väcker konsumentens uppmärksamhet minst lika effektivt
som en tryckt översikt. Uppgifterna kan visas med en bläddringsfunktion och
informationen bör uppdateras fullständigt åtminstone varje månad.
3.3 Informationstext
3.3.1 Följande text bör framgå av deklaration samt av översikt i tryckt version
eller på bildskärm:
”Förutom bränsleeffektiviteten har körsättet och andra icke-tekniska faktorer
betydelse för den faktiska bränsleförbrukningen och mängden koldioxidutsläpp.
Koldioxid är en av de växthusgaser som bidrar mest till växthuseffekten.
Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med uppgift om alla
nya personbilsmodeller kan hämtas från webbplatsen www.bilsvar.se.
Webbplatsen är reklamfri och oberoende och olika bilmodeller kan jämföras
avseende ekonomi, miljö, säkerhet och teknik.”
3.3.2 Om en bildskärm används bör informationstexten visas permanent.
3.3.3 Om uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ges till
konsumenter och uppgifterna kommer från icke-harmoniserade
provningsprotokoll inom ramen för tillverkarnas frivilliga system, bör följande
informationstext anges i direkt anslutning till uppgiften:
13 Se avsnitt 1.3.5 i vilket även behandlas förbrukning och utsläpp för hybrid- resp. elbilar.
”Dessa värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kommer från icke-
harmoniserade provningsprotokoll och ges endast i informationssyfte. För att
jämföra värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för nya personbilar
baserad på harmoniserade EU-provningsförfaranden bör officiella värden
användas, se www.bilsvar.se.”
–––––––––––
Dessa allmänna råd träder i kraft den 1 januari 2019, då KOVFS 2010:3 upphör
att gälla.
CECILIA TISELL