KVFS 2014:5
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:5) om verkställighet av frivårdspåföljder beslutade den 15 december 2014. Kriminalvården föreskriver med stöd av 5 kap. 17 § och 6 kap. 1 § förordningen (1998:642) om verkställighet av frivårdspåföljder i fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:5) om verkställighet av frivårdspåföljder dels att nuvarande 28 och 29 §§ ska betecknas 30 respektive 31 §§, dels att det i föreskrifterna ska föras in två nya paragrafer, 28 och 29 §§ samt ny mellanrubrik närmast efter 26 § av följande lydelse och beslutar dels att de allmänna råden till 26 kap. 11 § brottsbalken ska ha följande lydelse, dels följande allmänna råd under rubriken Bidrag av allmänna medel samt till 28 och 29 §§.
1
Kriminalvårdens författningssamling
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS
2014:5
Utkom från trycket den
22 december 2014
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS
2011:5) om verkställighet av frivårdspåföljder
beslutade den 15 december 2014.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 5 kap. 17 § och 6 kap. 1 § förordningen
(1998:642) om verkställighet av frivårdspåföljder i fråga om Kriminalvårdens
föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:5) om verkställighet av
frivårdspåföljder
dels att nuvarande 28 och 29 §§ ska betecknas 30 respektive 31 §§,
dels att det i föreskrifterna ska föras in två nya paragrafer, 28 och 29 §§ samt ny
mellanrubrik närmast efter 26 § av följande lydelse och beslutar
dels att de allmänna råden till 26 kap. 11 § brottsbalken ska ha följande lydelse,
dels följande allmänna råd under rubriken Bidrag av allmänna medel samt till 28
och 29 §§.
Villkorlig frigivning
Allmänna råd till 26 kap. 11 § brottsbalken
Frågan om ett övervakningsbehov finns bör bedömas utifrån såväl den frigivnes
behov av hjälp och stöd som behovet av kontroll.
Den risk- och behovsbedömning som gjorts i samband med verkställighets-
planeringen i anstalt bör ligga till grund för att avgöra om den frigivne behöver
övervakning. Även strafftidens längd bör vägas in. Om risken för återfall i brott
bedöms vara hög och övervakningen kan antas ha stor betydelse för att förhindra
återfall, t.ex. genom att den frigivne ges möjlighet att fortsätta en behandlingsinsats
som har påbörjats i anstalt, bör övervakning anses påkallad oavsett strafftidens
längd.
KVFS
2014:5
2
Bidrag av allmänna medel
Allmänna råd
Det är normalt inte skäligt att bevilja bidrag om klienten kan betala själv eller om
det går att förutse att han eller hon inom en rimlig tidsperiod kan täcka kostnaden
genom ersättning för sysselsättning eller någon annan inkomst och åtgärden som
ska täckas genom bidraget kan skjutas upp.
För en dömd som verkställer skyddstillsyn med särskild behandlingsplan får
bidrag endast beviljas under den tid som omfattas av Kriminalvårdens kostnadsan-
svar.
28 §
En dömd som genomgår skyddstillsyn med särskild behandlingsplan och
som behöver göra en synundersökning eller behöver glasögon får beviljas bidrag
för det, om det är skäligt med hänsyn till den dömdes ekonomiska förhållanden och
omständigheterna i övrigt.
Allmänna råd
Behovet av glasögon bör vara utrett genom intyg av legitimerad optiker eller ögon-
läkare. En intagen som uppfyller Transportstyrelsens krav på synskärpa för B-
körkort (personbil) utan villkor om synkorrigering (binokulär synskärpa på minst
0,5) bör normalt inte beviljas bidrag för glasögon. Bidrag för glasögon bör inte
heller beviljas vid mindre synförändringar eller om endast kort tid återstår av
verkställigheten. Bidrag bör endast beviljas för enklare bågar och glas av stan-
dardtyp.
29 §
En dömd som genomgår skyddstillsyn med särskild behandlingsplan och
som behöver akuttandvård får beviljas bidrag för sådan vård, om det är skäligt med
hänsyn till den dömdes ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt.
Allmänna råd
Med akuttandvård avses avhjälpande av smärttillstånd orsakat av kariesskada,
tappad fyllning, trauma eller akut infektion från tand, käke, tandfäste eller mun-
slemhinna. Även insättning av temporär tandersättning till följd av akut uppkom-
men framtandsförlust betraktas som akuttandvård.
Övriga bestämmelser
30 §
En person som förordnas som övervakare har rätt till ersättning för upp-
draget samt rätt till ersättning för kostnader med vardera 250 kr per månad. Om
övervakarens kostnader för att fullgöra uppdraget väsentligt överstiger 250 kr per
månad kan han eller hon få även ersättning för de överstigande kostnaderna.