KVFS 2016:5
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:6) om intensivövervakning med elektronisk kontroll beslutade den 19 september 2016. Kriminalvården föreskriver med stöd av 9 § förordningen (1994:1060) om intensivövervakning med elektronisk kontroll i fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:6) om intensivövervakning med elektronisk kontroll att 11, 14 och 15 §§ ska ha följande lydelse, och beslutar att de allmänna råden till 12, 14 och 15 §§ ska ha följande lydelse.
1
Kriminalvårdens författningssamling
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS
2016:5
Utkom från trycket den
30 september 2016
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
(KVFS 2011:6) om intensivövervakning med
elektronisk kontroll
beslutade den 19 september 2016.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 9 § förordningen (1994:1060) om
intensivövervakning med elektronisk kontroll i fråga om Kriminalvårdens
föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:6) om intensivövervakning med
elektronisk kontroll att 11, 14 och 15 §§ ska ha följande lydelse, och beslutar att de
allmänna råden till 12, 14 och 15 §§ ska ha följande lydelse.
Verkställighetsplanering
11 §
En verkställighetsplan ska tas fram för varje dömd i syfte att utforma
verkställigheten på ett ändamålsenligt sätt. Den ska vara individuellt utformad efter
omständigheterna i det enskilda fallet. Den dömde ska få en kopia av
verkställighetsplanen.
12 §
Verkställighetsplanen ska för varje dömd vara baserad på en riskbedömning
och en behovsbedömning. En förnyad risk- eller behovsbedömning ska göras när
det finns anledning till det.
Allmänna råd
Verkställighetsplanen ska baseras på en sammanställning och bedömning av
identifierade risker och behov som har betydelse för innehållet i verkställigheten
och för möjligheterna att minska risken för återfall i brott.
Riskbedömningen bör identifiera
de
risker som har starkast samband med risken
för återfall i brott. En identifierad risk anges i termer av låg, medel eller hög risk.
KVFS
2016:5
2
Utifrån en samlad bedömning bör identifieras vilka riskreducerande åtgärder som
är nödvändiga.
Behovsbedömningen bör identifiera vilka åtgärder som kan underlätta den
dömdes anpassning i samhället.
Skäl att göra en förnyad risk- eller behovsbedömning finns t.ex. om den dömde
döms på nytt under en pågående verkställighet eller om ny information
framkommer som motiverar en ny bedömning.
14 §
I verkställighetsplanen ska verkställighetsinnehållet preciseras i åtgärder
med hänsyn tagen till
– de risker och behov som identifierats enligt 12 § och
– praktiska förutsättningar.
Åtgärderna ska vara tidsatta och uppföljningsbara. De ska vid behov planeras
och utformas i samverkan med berörda myndigheter.
Allmänna råd
För den
som inte kan antas komma att ställas under övervakning efter villkorlig
frigivning kan verkställighetsplanen begränsas till den eller de mest prioriterade
åtgärderna och genomförandet av dessa.
Med praktiska förutsättningar avses t.ex. de resurser som finns tillgängliga.
15 §
Verkställighetsplanen ska fastställas i omedelbar anslutning till att
verkställigheten inleds.
Verkställighetsplanen ska ändras
när det finns anledning till det.
När en ändring
innebär att en åtgärd läggs till, tas bort eller avbryts ska verkställighetsplanen
fastställas på nytt. Verkställighetsplanen ska också fastställas på nytt i samband
med att verkställigheten avslutas eller upphävs, eller när det annars är motiverat.
Allmänna råd
Verkställighetsplanen bör i normalfallet fastställas senast inom tre dagar från det
att verkställigheten inleds.
Anledning
att ändra
verkställighetsplanen
kan t.ex. vara att åtgärder genomförts
och det finns behov av ytterligare åtgärder, att en förnyad risk- eller
behovsbedömning föranleder ändrade eller nya åtgärder, att planerade åtgärder
avbrutits eller inte kommit till stånd,
eller med anledning av misskötsamhet som
inte har föranlett upphävande.
Det får avgöras i varje enskilt fall om det med hänsyn till åtgärdernas karaktär,
utformning och tidsplan m.m. är motiverat att fastställa verkställighetsplanen på
nytt.