KVFS 2017:2
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (2011:2) om häkte
1
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 1653-6665
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS 2017:2
Utkom från trycket den
31 januari 2017
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
( 2011:2 ) om häkte;
beslutade den 30 januari 2017.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 30 § häktesförordningen (2010:2011)
att 3 kap. 23 § Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:2) om
häkte ska ha följande lydelse samt beslutar följande allmänna råd.
1 kap. Inledande bestämmelser
8 §
Innan en person tas in i häkte ska grunden för frihetsberövandet kontroll-
eras. Kontroll ska också göras av att det är rätt person som tas in. Om grunden för
frihetsberövandet är verkställighet av fängelsestraff ska kontroll av verkställighets-
handlingar och av att rätt person tas in ske enligt bestämmelserna i Kriminal-
vårdens föreskrifter och allmänna råd om doms befordran till verkställighet samt
strafftidsberäkning m.m. (FARK DomB).
Allmänna råd
Kontroll av att den som är häktad är rätt person sker normalt genom att polisen
bekräftar den häktades identitet. Kontroll av att annan som ska tas in i häkte är
rätt person kan ske genom identitetshandling, i register eller genom att kriminal-
vårdstjänsteman eller annan myndighetsperson styrker att det är fråga om rätt
person. Intagning kan ske även om det inte helt går att säkerställa att det är rätt
person som tas in, om det ändå framstår som sannolikt att så är fallet. I sådant fall
måste det rätta förhållandet snarast styrkas.
Behovet att kontrollera grunden för frihetsberövandet kvarstår även efter att en
person har tagits in i häkte. Uppstår tveksamhet om huruvida den intagne får
hållas fortsatt frihetsberövad, behöver förundersökningsledaren eller domstolen
KVFS
2017:2
2
genast kontaktas. Sådan tveksamhet kan t.ex. föreligga om tidsfristen för att om-
pröva ett frihetsberövande har passerat, utan att Kriminalvården fått någon
information om hur processen fortskrider. Det kan också föreligga sådan tvek-
samhet när ett beslut om häktning i den misstänktes utevaro verkställts och
häktningsförhandling därefter inte hållits inom föreskriven tid.
Allmänna råd till 3 § häktesförordningen (2010:2011)
Den intagnes rätt att underrätta närstående om var han eller hon befinner sig i
anslutning till att han eller hon tas in i häkte eller flyttas från ett häkte till ett annat
bör normalt omfatta en person.
Hänsyn till brottsoffer eller ett kontaktförbud kan utgöra särskilda skäl mot att
medge en intagen rätt att meddela en viss närstående.
Utan att det uttryckligen följer av häktesförordningen bör även den som är
intagen på grund av misstanke om brott ges möjlighet att underrätta närstående
om var han eller hon befinner sig i anslutning till att han eller hon tas in i häkte
eller flyttas från ett häkte till ett annat. Innan en sådan underrättelse lämnas
behöver det kontrolleras om det finns något hinder mot att underrättelsen lämnas,
t.ex. om undersökningsledaren har fattat beslut om att skjuta upp en underrättelse
enligt 24 kap. 21 a § rättegångsbalken , den intagne har restriktioner enligt 6 kap.
häkteslagen (2010:611) som hindrar underrättelsen eller det finns ett kontakt-
förbud gentemot den person som den intagne vill underrätta.
3 kap. Besök och andra kontakter
23 § Vad som anges i 21 och 22 §§ gäller inte
1. om den som kontakten ska äga rum med är advokat eller tjänsteman på eller
uppdragstagare till en svensk myndighet eller ett internationellt organ som har av
Sverige erkänd behörighet att ta emot klagomål från enskilda, och kontakten sker i
anledning av den ställningen,
2. vid telefonsamtal som är av stor vikt för den intagnes frigivningsförberedelser
och samtalet sker utanför INTIK-systemet,
3. när en intagen underrättar en närstående om var han eller hon befinner sig en-
ligt i 3 § häktesförordningen (2010:2011) eller enligt tredje stycket i allmänna råd
till 3 § häktesförordningen (2010:2011), eller
4. om kontakten med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogad
och en tillfredsställande kontroll kan uppnås, eller
5. om kontakten avser en förbindelse enligt artikel 36 i Wienkonventionen om
konsulära förbindelser (SÖ 1974:10).
_____________
Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 mars 2017.
NILS ÖBERG
Hanna Jarl