MSBFS 2016:1
om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap finns föreskrifter om varje myndighets ansvar för säker informationshantering. Ansvaret gäller även när myndighetens information hanteras av en extern aktör eller när myndigheten tillhandahåller andra aktörer tjänster för informationshantering inom e-förvaltning eller motsvarande. I de fall en myndighet anlitar en annan myndighet för att fullgöra uppgifter som regleras i denna författning ska de berörda myndigheterna tydligt dokumentera sitt samarbete. Det ska i dokumentationen tydliggöras vilken myndighet som är ansvarig för att uppfylla kraven som ställs i denna författning. Informationsklassning enligt 9 § p.1 ska utföras av den myndighet som äger informationen.
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Utgivare: Key Hedström, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2016:1
Utkom från trycket
den 11 mars 2016
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter 1 om statliga myndigheters
informationssäkerhet;
beslutade den 1 mars 2016.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 21 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och
bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap.
Tillämpningsområde
1 §
Denna författning innehåller föreskrifter som ansluter till
bestämmelserna om statliga myndigheters informationssäkerhet i 19 §
förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga
myndigheters åtgärder vid höjd beredskap.
2 §
Om det i en annan författning finns någon bestämmelse om statliga
myndigheters informationssäkerhet som avviker från denna författning,
gäller den bestämmelsen.
3 §
I 19 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevaknings-
ansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap finns föreskrifter om
varje myndighets ansvar för säker informationshantering. Ansvaret gäller
även när myndighetens information hanteras av en extern aktör eller när
myndigheten tillhandahåller andra aktörer tjänster för informationshantering
inom e-förvaltning eller motsvarande.
I de fall en myndighet anlitar en annan myndighet för att fullgöra uppgifter
som regleras i denna författning ska de berörda myndigheterna tydligt
dokumentera sitt samarbete. Det ska i dokumentationen tydliggöras vilken
myndighet som är ansvarig för att uppfylla kraven som ställs i denna
författning. Informationsklassning enligt 9 § p.1 ska utföras av den
myndighet som äger informationen.
1 Allmänna råd som ansluter till föreskrifterna finns på sid 5.
MSBFS
2016:1
2
Begreppsförklaring
4 §
I denna författning avses med
informationsklassning
Att genom konsekvensanalys identifiera
skyddsbehovet för en viss informationsmängd.
informationsmängd
Information som är avgränsad för ett visst
ändamål.
informationssäkerhet
Bevarande av konfidentialitet, riktighet och
tillgänglighet hos information.
ledningssystem för
informationssäkerhet
Ett sätt för organisationens ledning att på ett
systematiskt sätt styra arbetet med
informationssäkerhet i syfte att planera,
genomföra, kontrollera, följa upp, utvärdera
och förbättra säkerheten i verksamhetens
informationshantering.
Ledningssystem för informationssäkerhet
5 §
Varje myndighet ska bedriva ett systematiskt och riskbaserat
informationssäkerhetsarbete med stöd av ett ledningssystem för
informationssäkerhet. I detta arbete ska standarderna ISO/IEC 27001:2014
och ISO/IEC 27002:2014 beaktas. Tillräckliga resurser ska tilldelas för
informationssäkerhetsarbetet samt löpande och regelbunden information
lämnas till myndighetsledningen.
6 §
Ledningssystemet ska utformas utifrån verksamhetens behov och vara
styrande för all hantering av information som myndigheten ansvarar för.
Genom ledningssystemet ska myndigheten
1.
tydliggöra myndighetsledningens och den övriga organisationens ansvar
för myndighetens informationssäkerhetsarbete,
2.
tilldela nödvändiga befogenheter för de roller som arbetet med
informationssäkerhet kräver, detta gäller särskilt för den eller de som
ska utses för att leda och samordna arbetet,
3.
säkerställa att informationssäkerhetsarbetet bedrivs samordnat samt att
det regelbundet utvärderas och löpande utvecklas.
Närmare krav på myndigheternas informationssäkerhetsarbete
7 §
Myndigheten ska upprätta en informationssäkerhetspolicy, andra
styrande dokument samt den dokumentation som i övrigt krävs för att kunna
bedriva ett ändamålsenligt arbete med myndighetens informationssäkerhet.
Av informationssäkerhetspolicyn ska ansvarsfördelningen för
verksamhetens informationsmängder framgå.
MSBFS
2016:1
3
8 §
Myndigheten ska eftersträva en god säkerhetskultur där alla i
organisationen har kunskap om och förståelse för behoven av säker
informationshantering, genom att
1.
informera medarbetare om krav på säker informationshantering och
relevanta regler inom området,
2.
regelbundet, och enligt en beslutad utbildningsplan, genomföra
utbildningar rörande informationssäkerhet som är anpassade till
medarbetarnas uppgifter, samt
3.
regelbundet, och enligt en beslutad övningsplan, genomföra övningar
för att pröva och utveckla myndighetens säkerhetsåtgärder för
kontinuitetshantering avseende informationssäkerhet.
9 §
I syfte att hantera hot och risker som rör informationssäkerheten i
verksamheten ska myndigheten med stöd av modeller som myndigheten
beslutar
1.
klassa information med utgångspunkt i konfidentialitet, riktighet och
tillgänglighet i olika nivåer utifrån vilka konsekvenser som kan uppstå
av ett bristande skydd,
2.
identifiera, analysera och bedöma hot och risker för verksamhetens
information, system och tjänster,
3.
utifrån informationsklassningens resultat och genomförd riskanalys
identifiera och vidta de åtgärder som krävs för att uppfylla
skyddsbehovet,
4.
följa upp och utvärdera vidtagna åtgärder och gjorda bedömningar av
hot och risker,
5.
kontinuerligt utveckla skyddet för att över tid upprätthålla
informationens behov av säkerhet, samt
6.
fortlöpande dokumentera vidtagna åtgärder enligt denna paragraf.
Av de beslutade modellerna ska det bland annat framgå vid vilka tidpunkter
och i vilka situationer som myndigheten genomför informationsklassning
och analys av hot och risker, samt vem som ansvarar för åtgärderna. De
beslutade modellerna ska vara kända av de som berörs i organisationen.
Särskilt om intern incidenthantering och kontinuitetshantering
10 §
Myndigheten ska ha rutiner för att identifiera, rapportera, bedöma,
hantera och dokumentera incidenter som kan påverka säkerheten i den
informationshantering som myndigheten ansvarar för eller i tjänster som
myndigheten tillhandahåller åt en annan organisation. Myndigheten ska ha
rutiner för att lära av sådana inträffade incidenter och utförda åtgärder.
11 §
Myndigheten ska ha rutiner för kontinuitetshantering som tydliggör
hur verksamhetens informationshantering upprätthålls vid större störningar
och avbrott. Förhållanden som kan uppstå i samband med fredstida kriser
och under höjd beredskap ska beaktas.
MSBFS
2016:1
4
______________
Denna författning träder i kraft den 4 april 2016, då Myndigheten för
samhällsskydd och beredskaps föreskrifter (MSBFS 2009:10) om statliga
myndigheters informationssäkerhet ska upphöra att gälla.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
HELENA LINDBERG
Helena Andersson
(Avdelningen för utveckling av samhällsskydd)
MSBFS
2016:1
5
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
allmänna råd om statliga myndigheters
informationssäkerhet
Följande allmänna råd ansluter till Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps föreskrifter om statliga myndigheters informationssäkerhet.
Termer och uttryck som används i föreskrifterna har samma betydelse här.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är
inte tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning
eller myndighetsföreskrifter och att ge generella rekommendationer om
deras tillämpning.
Allmänna råd är markerade med grå bakgrund.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
CECILIA NYSTRÖM
Helena Andersson
(Avdelningen för utveckling av samhällsskydd)
MSBFS
2016:1
6
Kommentarer till 1 - 3 §§
Dessa föreskrifter reglerar myndigheternas arbete med informations-
säkerhet. Informationssäkerhetsarbetet syftar till att hindra obehörig
åtkomst, säkerställa tillgänglighet vid behörig användning samt att
informationen inte förändras eller förstörs på ett obehörigt sätt. Det ska även
vara möjligt att spåra vem som har gjort vad och när med informationen.
Att en extern aktör är involverad i organisationens informationshantering
innebär ofta ett behov av att vidta särskilda åtgärder för att upprätthålla
avsedd nivå av informationssäkerhet. Med extern aktör avses andra statliga
myndigheter, leverantör av myndighetsgemensamma tjänster inkluderat
olika typer av direktåtkomst och e-förvaltningstjänster, utkontraktering av
verksamhet eller informationshantering, inhyrda konsulter och motsvarande.
När uppdrag att hantera myndighetens information ges till extern aktör bör
myndigheten analysera de säkerhetsåtgärder som ska vidtas av myndigheten
själv och de krav som ska ställas på den externa aktören.
Vissa myndigheter kan, exempelvis på grund av att de är mycket små,
behöva samverka med en annan myndighet (en värdmyndighet) när det
gäller att utföra det praktiska arbetet med informationssäkerhet eller
informationshantering i sin helhet. Myndigheten kan då överlåta till
värdmyndigheten att helt eller delvis fullgöra de uppgifter som åligger
myndigheten enligt dessa föreskrifter.
Kommentarer till 5 §
Stöd för hur ett ledningssystem för informationssäkerhet (LIS) kan införas
och utformas finns även på www.informationssäkerhet.se, ytterligare stöd
för informationssäkerhetsarbete finns på www.msb.se.
Kommentarer till 6 §
Myndighetens ledning har ansvar för att styra och skapa förutsättningar för
myndighetens informationssäkerhetsarbete. Denna uppgift förutsätter
uppdaterad kunskap om organisationens behov av och förutsättningar för
säker hantering av information.
Myndighetens ledning bör följa upp och utvärdera informationssäkerhets-
arbetet flera gånger per år.
Utvärdering bör särskilt ske i samband med mer omfattande omorganisa-
tioner, förändringar av it-infrastrukturen eller andra motsvarande
förändringar där skäl finns att misstänka att informationssäkerheten kan
påverkas.
MSBFS
2016:1
7
Kommentarer till 7 §
Ett systematiskt och kontinuerligt informationssäkerhetsarbete förutsätter ett
antal olika styrande dokument. Dokumentens övergripande syfte är att styra
och stödja arbetet med att införliva informationssäkerhet i verksamhetens
arbetssätt, processer, system och tjänster. Informationssäkerhetspolicyn och
andra styrande dokument utgör dokumentationen av LIS.
Myndighetens dokumentation av informationssäkerhetsarbetet bör utgöra en
del av den löpande informationen till myndighetsledningen och utgöra ett av
underlagen vid myndighetens uppföljning och utvärdering.
En informationssäkerhetspolicy bör innehålla en beskrivning av
verksamhetens behov av informationssäkerhet samt mål och övergripande
principer för hur informationssäkerheten i verksamheten ska vara utformad,
upprätthållas och utvecklas.
Myndighetens informationssäkerhetspolicy bör utgå från verksamhetens
inriktning, organisation, intressent- och författningskrav samt identifierade
hot och risker.
Styrande dokument bör upprättas i den omfattning som krävs för en
kontinuerlig ledning och styrning av verksamhetens informationssäkerhet.
De styrande dokumenten bör tydliggöra kraven på dokumentation av hur
informationssäkerhetsarbetet bedrivs.
Myndigheten bör säkerställa att informationssäkerhetspolicyn och de
styrande dokumenten kommuniceras till berörd personal, inklusive berörda
externa parter.
Kommentarer till 8 §
En god säkerhetskultur innebär i korthet att medarbetarna känner sig
delaktiga i, är motiverade för och har förståelse för hur och varför
informationssäkerhetsarbetet bedrivs.
Myndighetens ledning bör tydliggöra kopplingen mellan säker informations-
hantering och möjligheten att utföra organisationens uppgifter för
medarbetarna.
God säkerhetskultur avseende informationssäkerhet förutsätter att
medarbetare känner till och medverkar till att gällande regelverk följs.
Åtgärder som utbildning och övning skapar förutsättningar för det.
Olika uppgifter i organisationen förutsätter olika kunskap och kompetens
rörande informationssäkerhet. Det är av vikt att utbildningen anpassas till
både arbetsuppgifterna och den befintliga kompetensnivån i organisationen.
MSBFS
2016:1
8
Myndigheten bör ha rutiner för utbildning som säkerställer att personalen
har tillräcklig kunskap om gällande regler för informationssäkerhet.
Rutinerna bör omfatta all personal.
Myndigheten bör ha en plan som säkerställer att all personal har tillräcklig
kompetens för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Utbildning bör
genomföras minst vartannat år.
Vid anlitande av externa parter bör krav ställas på tillräcklig kompetens
avseende informationssäkerhet.
Övningar av myndighetens säkerhetsåtgärder för kontinuitetshantering
avseende informationssäkerhet bör ske minst vartannat år. De bör utvärderas
och erfarenheterna bör återkopplas till verksamheten.
Kommentarer till 9 §
Myndighetens systematiska informationssäkerhetsarbete bör ständigt
utvecklas för att omhänderta interna och externa krav. Ett sådant arbete
förutsätter flera steg som bygger på varandra och som sedan upprepas.
Arbetet underlättas genom att myndigheten i förväg specificerar olika
skyddsnivåer. Information med olika skyddsbehov kan därefter knytas till
lämplig skyddsnivå. Med skyddsnivå menas grupperingar av åtgärder vilka
används för att skydda information som med hjälp av informations-
klassning konstaterats ha samma skyddsbehov.
Myndigheten bör kontinuerligt analysera hot och risker i verksamheten.
Resultatet av genomförda analyser bör leda till beslut om anpassade
säkerhetsåtgärder. Behovet av att säkerställa spårbarhet i informations-
hanteringen bör särskilt beaktas vid valet av säkerhetsåtgärder.
Myndigheten bör utveckla standardiserade skyddsnivåer där säkerhets-
åtgärder sammanförs på ett sätt som motsvarar myndighetens informations-
klassningsmodell.
Särskild uppmärksamhet bör läggas på att verksamhetens säkerhetskrav
beaktas vid utveckling, upphandling, anskaffning och avveckling av resurser
för informationsbehandling. Vid utveckling av e-tjänster bör åtgärder vidtas
för att säkerställa att medborgare och samverkande parter inte drabbas av
skada. Etablerade säkerhetsåtgärder bör verifieras och godkännas av
ansvarig för informationsbehandling i it-systemet innan driftsättning.
Relevans och nytta av vidtagna åtgärder bör utvärderas genom regelbunden
granskning och uppföljning. Intern granskning bör kompletteras med
oberoende extern granskning.
Fortlöpande dokumentation om klassning, riskanalyser och andra
bedömningar bör sammanställas på ett sätt som underlättar utvärdering av
informationssäkerhetsarbetet.
MSBFS
2016:1
9
I dokumentationen bör även informationssäkerhetsaspekter beaktas
avseende
−
myndighetens interna informationshantering,
−
myndighetens information som hanteras av extern part, och
−
tjänster som myndigheten erbjuder andra aktörer inom e-förvaltning eller
motsvarande.
Vägledning för informationsklassning finns på www.msb.se.
Kommentarer till 10 -11 §§
Rutiner för intern incidenthantering bör vara utformade så att de bidrar till
att mildra effekter av, säkra bevisning om, dra lärdomar från och förhindra
upprepande av incident, samt för att underlätta återgång till normal drift.
Rutiner för intern incidenthantering bör vara kommunicerade till berörd
personal och berörda externa parter. Kännedom om rutinerna bör
regelbundet följas upp.
Myndigheten bör säkerställa att det finns rutiner för att hantera incidenter
som kan ha orsakats av brottsliga gärningar.
Rapportering av inträffade incidenter bör regelmässigt ske till den eller de
befattningshavare som utsetts för att leda och samordna informations-
säkerhetsarbetet.
För att kontinuerligt kunna anpassa informationssäkerhetsarbetet till
verksamhetens behov och på detta sätt bedriva ett ändamålsenligt
informationssäkerhetsarbete, krävs kunskap om risker och sårbarheter,
exempelvis information om inträffade incidenter. I sådan dokumentation
som i övrigt krävs enligt 7 § bör både uppgifter om eventuella brister i det
systematiska informationssäkerhetsarbetet och allvarligare incidenter ingå.
Intern incidenthantering bidrar till att säkerställa att myndigheten har
möjlighet att uppfylla kraven på obligatorisk it-incidentrapportering för
statliga myndigheter enligt förordning (2015:1052) om krisberedskap och
bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap och
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter (MSBFS
2016:2) om statliga myndigheters rapportering av it-incidenter.
För att kunna sätta samman en helhetsbild över inträffade incidenter och
händelser i myndighetens it-system och för att säkerställa jämförbarhet
mellan loggar bör myndigheten se till att alla system har en enhetlig tid.
Större störningar, avbrott och kriser kan orsaka stora problem för en
organisations informationshantering. Det kan exempelvis handla om
långvariga elavbrott, omfattande sjukdomsfrånvaro hos personalen,
allvarliga virusangrepp eller dataintrång samt översvämningar i datorhallar.
MSBFS
2016:1
10
Rutiner för kontinuitetshantering ger möjlighet för en organisation att
förbereda sig inför och därmed enklare kunna hantera organisationens behov
vid större störningar, avbrott och kriser. Stöd för kontinuitetshanterings-
arbetet kan hämtas från genomförda riskanalyser vilka ger en bild av de
typer av störningar, avbrott och kriser som särskilt bör beaktas. En god
kännedom om vilka de viktigaste verksamheterna är, och vilka resurser som
är nödvändiga för att upprätthålla dem, underlättar arbetet.
I rutiner för kontinuitetshantering bör roller med tillhörande ansvar och
befogenheter definieras. Rutinerna bör även säkerställa att verksamheten
kan bedrivas enligt den nivå av kontinuitet som behöver upprätthållas och
som beslutats.
Genom rutiner för kontinuitetshantering bör myndigheten efter genomförd
analys av risker och sårbarheter
−
säkerställa den nivå av kontinuitet för informationshantering som krävs
vid större störningar, avbrott och kriser,
−
identifiera alternativa arbetssätt,
−
fastställa krisorganisation, samt
−
fastställa hur stöd för återgång till normal verksamhet ska utformas.
Myndighetens rutiner rörande kontinuitetshantering bör regelbundet följas
upp och utvärderas. Detta bör särskilt ske i samband med
−
övningar där säkerhetsåtgärderna för kontinuitetshantering prövas, samt
−
större organisationsändringar och förändrade verksamhetskrav.