MSBFS 2016:2
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Utgivare: Key Hedström, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2016:2
Utkom från trycket
den 11 mars 2016
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter 1 om statliga myndigheters rapportering
av it-incidenter;
beslutade den 1 mars 2016.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 21 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och
bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap.
Inledande bestämmelse
1 § Denna författning innehåller föreskrifter om hur statliga myndigheter
till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska rapportera it-
incidenter som allvarligt kan påverka säkerheten i den informations-
hantering som myndigheten ansvarar för, eller i tjänster som myndigheten
levererar till en annan organisation, enligt 20 § förordningen (2015:1052)
om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd
beredskap.
Kontaktuppgifter
2 § Varje myndighet ska meddela aktuella kontaktuppgifter för den
funktion vid myndigheten som ska ta emot information om it-incidenter från
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Rapporteringspliktiga it-incidenter
3 § I 20 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevaknings-
ansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap finns grundläggande
bestämmelser om vilka it-incidenter som ska rapporteras till Myndigheten
för samhällsskydd och beredskap.
1
Allmänna råd som ansluter till föreskrifterna finns på sid 5.
MSBFS
2016:2
2
De rapporteringspliktiga it-incidenterna kan utgöras av kategorierna
1. störning i mjuk- eller hårdvara,
2. störning i driftmiljö,
3. informationsförlust eller informationsläckage,
4. informationsförvanskning,
5. hindrad tillgång till information,
6. säkerhetsbrist i en produkt,
7. angrepp,
8. handhavandefel,
9. oönskad eller oplanerad störning i kritisk infrastruktur, eller
10. annan plötslig oförutsedd händelse som lett till skada.
När rapportering ska ske
4 § Varje myndighet ska rapportera en it-incident senast 24 timmar efter
det att myndigheten upptäckt den rapporteringspliktiga incidenten.
Hur rapportering ska ske
5 § Rapporterna ska lämnas till Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap via anvisade kontaktvägar.
6 § En rapport ska innehålla
1. myndighetens namn,
2. en beskrivning av it-incidenten som även inkluderar en övergripande
redovisning av händelseförlopp och vidtagna åtgärder,
3. den exakta eller uppskattade tidpunkten för när it-incidenten inträffade,
4. när myndigheten upptäckte it-incidenten och om den alltjämt pågår eller
är avslutad,
5. till vilken eller vilka kategorier enligt 3 § som it-incidenten hör, samt
6. myndighetens initiala bedömning av it-incidentens omfattning och
konsekvenser, både faktiska och potentiella.
I rapporten ska om möjligt även anges bedömd sekretess för den
information som rapporteras in.
Om den rapporterande myndigheten vid sin interna incidentutredning
konstaterar att inrapporterade uppgifter om kategorier, omfattning och
konsekvenser varit missvisande eller felaktiga ska myndigheten komplettera
eller korrigera sin rapport så snart som möjligt.
7 § På begäran av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska en
rapporterande myndighet lämna uppgifter som kompletterar rapporteringen
enligt 6 §.
MSBFS
2016:2
3
Sådana uppgifter ska lämnas snarast, om inget annat överenskommits med
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
8 § En myndighet som inte kan lämna en rapport enligt 6 § får i samråd
med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap lämna en preliminär
rapport. Samråd ska ske innan tidsfristen för rapportering enligt 4 § går ut.
Rapporten ska innehålla den information som finns att tillgå vid
inrapporteringstillfället samt när myndigheten upptäckte it-incidenten, om
den fortfarande pågår eller är avslutad, samt vilken eller vilka kategorier i
3 § som orsakat incidenten.
Den fullständiga rapporten enligt 6 § ska i ett sådant fall lämnas senast två
veckor från det att it-incidenten upptäcktes.
Utkontraktering
9 § Om en myndighet överlåter en del av sin informationshantering till en
icke statlig aktör ska myndigheten i överlåtelseavtalet se till att motparten
åtar sig att rapportera it-incidenter i berörda system till myndigheten på ett
sätt som motsvarar kraven enligt denna författning. Myndigheten ska utan
dröjsmål vidarebefordra en sådan rapport till Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap.
Skyldigheten enligt första stycket gäller med avseende på avtal som träffas
efter denna författnings ikraftträdande.
Polisanmälda it-incidenter
10 § I det fall en myndighet har polisanmält en it-incident behöver
myndigheten inte lämna en rapport enligt 6 § utan endast en kopia på
polisanmälan.
____________
Denna författning träder i kraft den 4 april 2016.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
HELENA LINDBERG
Ingela Darhammar Hellström
(Avdelningen för utveckling av samhällsskydd)
MSBFS
2016:2
5
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
allmänna råd om statliga myndigheters rapportering
av it-incidenter
Dessa allmänna råd ansluter till Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps föreskrifter om statliga myndigheters rapportering av it-
incidenter. Termer och uttryck som används i föreskrifterna används med
samma betydelse i dessa allmänna råd.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är
inte tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning
eller myndighetsföreskrifter och att ge generella rekommendationer om
deras tillämpning.
Allmänna råd är markerade med grå bakgrund.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
CECILIA NYSTRÖM
Ingela Darhammar Hellström
(Avdelningen för utveckling av samhällsskydd)
MSBFS
2016:2
6
Författningens syfte och tillämpningsområde (1-2 §§)
Bakgrund
Föreskrifterna om it-incidentrapportering syftar till att skapa en systematisk,
bred och samlad rapportering av allvarliga it-incidenter. Rapporteringen
ökar möjligheten att hantera och begränsa konsekvenserna av sådana it-
incidenter och på det sättet bidra till att öka samhällets informations-
säkerhet.
It-incidenthantering
Varje myndighet ansvarar för att ta fram de processer och rutiner som
myndigheten behöver för att kunna uppfylla kraven på it-incident-
rapportering enligt denna författning.
Av Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om statliga
myndigheters informationssäkerhet (MSBFS 2016:1) framgår vilka krav
som ställs på en myndighet. Myndigheten ska ha interna rutiner för att
identifiera, rapportera, bedöma, hantera och dokumentera incidenter som
kan påverka säkerheten i den informationshantering som myndigheten
svarar för eller i tjänster som myndigheten tillhandahåller åt en annan
organisation. Myndigheten ska även ha processer för att lära av sådana
inträffade incidenter och utförda åtgärder.
It-incident
Begreppet ”it” (informationsteknik) bör tolkas som teknik för insamling,
lagring, bearbetning, produktion, återfinnande, utplåning samt
kommunikation och presentation av information (data, text, ljud, bild).
Med ”it-incident” bör förstås en oönskad och oplanerad it-relaterad händelse
som kan påverka säkerheten i organisationens eller samhällets
informationshantering och som kan innebära en störning i organisationens
förmåga att bedriva sin verksamhet.
Begreppet it-incident rymmer både tekniskt orienterade säkerhetsincidenter
och informationssäkerhetsaspekter. Definitionen harmonierar med svenska
och internationella standarder inom ISO/IEC 27000-serien och de begrepp
som används internationellt.
En it-incident kan således vara en händelse som påverkar eller stör data,
telekommunikation, hård- eller mjukvara. Orsaken kan vara bristande
kompetens, mänskliga misstag, tekniska sammanbrott eller naturhändelser.
MSBFS
2016:2
7
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter för den funktion vid myndigheten som ska ta emot
information med koppling till it-incidenter bör inkludera telefonnummer,
e-postadresser och postadress samt uppgift om bemanning.
Eventuella sekretessbelagda uppgifter som lämnas till MSB hanteras enligt
gällande bestämmelser.
Rapporteringspliktig it-incident (3 §)
Varje myndighet gör en självständig bedömning av vilka it-incidenter som
omfattas av rapporteringsskyldigheten i 20 §. Det har blivit allt vanligare att
myndigheter, parallellt med att kommersiella it-relaterade tjänster
upphandlas, även samverkar sinsemellan och med kommuner kring olika
typer av it-relaterade lösningar. Sådana samarbeten kan till exempel vara
gemensamma system, gemensamma driftmiljöer, gemensamma
kommunikationslösningar eller molntjänster. Störningar i denna typ av
lösningar kan leda till att verksamhet hos ett flertal myndigheter och i
förlängningen samhället påverkas negativt. Det är därför viktigt att it-
incidenter som allvarligt påverkar säkerheten rapporteras.
För bedömning av allvarlighetsgraden hos en it-incident kan myndigheten ta
del av information som tillhandahålls på Myndigheten för samhällsskydd
och beredskaps webbplats www.cert.se.
Som ledning för den bedömning som en rapporterande myndighet ska göra
avseende vilken eller vilka kategorier en it-incident hänför sig till kan
följande exempel och beskrivningar användas.
Störning i mjuk- och hårdvara
Kan exempelvis innefatta fel i system, komponent eller programvara samt
oväntad funktion i system eller komponent eller systemkrasch.
Störning i driftmiljö
Kan exempelvis bestå i haveri i tekniskt system eller komponent, eller
förlust av tillgänglighet i system. Hit räknas även störningar i system med
säkerhetsfunktioner, exempelvis säkerhetskopiering.
Informationsförlust eller informationsläckage
Tillgänglighetsförluster kan vara permanenta eller temporära. Exempelvis är
en informationsförlust orsakad av brand i serverhall ofta permanent, medan
systemfel eller en omfattande överbelastningsattack kan leda till temporär
tillgänglighetsförlust. Kategorin förlust av tillgänglighet till, eller läckage av
MSBFS
2016:2
8
information i myndighetens informationssystem, kan inkludera felaktig
avyttring av teknisk utrustning som innehåller information som inte ska vara
allmänt tillgänglig, eller otillåtet offentliggörande av sådan information.
Informationsläckage innebär att myndighetens information inte gått förlorad
men att någon på obehörigt sätt skaffat sig tillgång till den.
Vid informationsläckage kan det vara svårt att bedöma hur stor spridning
informationen fått eller om läckaget inneburit att den aktör som skaffat sig
tillgång till informationen behållit den för eget bruk.
Osäkerhet om hur stor spridning informationen fått bör beaktas vid
bedömning av hur allvarlig incidenten är.
Informationsförvanskning eller hindrad tillgång till information
Förvanskning av information kan leda till att informationen helt eller delvis
har blivit korrumperad eller att det inte går att säkerställa dess riktighet.
Hindrad tillgång till information kan exempelvis innebära att informationen
eller ett system där informationen finns inte kan användas på avsett sätt.
Säkerhetsbrist i en produkt
Kategorin kan exempelvis innefatta it-incidenter orsakade av säkerhets-
luckor eller annan sårbarhet i tekniskt hjälpmedel som används av
myndigheten.
Angrepp
I ett initialt skede kan det vara svårt att avgöra varifrån ett angrepp kommer
eller om det faktiskt rör sig om ett angrepp. Till kategorin räknas
exempelvis överbelastningsattack, införande av skadlig kod, intrång i
informationssystem (s.k. hackning), olovligt nyttjande eller annat missbruk
av lösenord, olovlig åtkomst till information genom skadliga program och
obehörig användning av informationssystem.
Som angrepp räknas även angrepp som möjliggjorts eller genomförts av
egen personal eller personer som på motsvarande sätt har en anknytning till
den drabbade myndigheten, exempelvis inhyrd personal.
Handhavandefel
Kategorin omfattar exempelvis it-incidenter som orsakas av internt felaktigt
bruk eller felaktig implementering av tekniskt system eller komponent.
Oönskad eller oplanerad störning i kritisk infrastruktur
Funktionen hos myndighetens informationssystem är ofta starkt beroende av
tillgång till extern försörjning av el och kommunikationstjänster, men även
MSBFS
2016:2
9
interna system för att trygga funktionen i kritisk infrastruktur. Till kategorin
bör därför räknas it-incidenter som orsakas av exempelvis elektriskt fel,
vattenskada eller störning i funktioner för avbrottsfri kraftförsörjning,
kylning eller ventilation.
Annan plötslig oförutsedd händelse som lett till skada
Till kategorin kan räknas it-incidenter som orsakats av annan händelse än de
som omfattas av kategorierna som nämnts ovan men som av rapporterande
myndighet inte bedöms kunna sorteras in i någon av dessa kategorier.
Rapportering av it-incidenter (4-10 §§)
Tidsram
I och med att myndigheterna ska rapportera it-incidenten senast 24 timmar
från upptäckt får Myndigheten för samhällsskydd och beredskap på ett tidigt
stadium indikationer på om till exempel flera myndigheter eller
organisationer samtidigt drabbats. Sådana incidenter kan kräva omedelbara
åtgärder av fler aktörer än den rapporterande myndigheten. Fler aktörer än
de som direkt är berörda kan på så sätt få en tidig information och varning.
Detta innebär en möjlighet att begränsa konsekvenserna och spridningen av
en inträffad it-incident.
Myndigheten anses ha upptäckt it-incidenten när information om den
hanteras i utpekad intern process för hantering av it-incidenter eller när
säkerhetsansvarig eller motsvarande fått kännedom om incidenten.
Anvisade kontaktvägar
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap anvisar ett tekniskt
gränssnitt för inrapportering av it-incidenter, samt tillhandahåller den
information som behövs för att använda gränssnittet.
Av olika skäl kan det finnas behov av att använda alternativa av MSB
anvisade kontaktvägar såsom kommunikation för e-post eller telefon.
Information om anvisade kontaktvägar för obligatorisk it-incident-
rapportering finns på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
webbplats www.cert.se där information av betydelse för it-incidenthantering
publiceras.
MSBFS
2016:2
10
Rapport om en it-incident
En rapport enligt 6 § bör inte innehålla personuppgifter.
Konsekvenser bör beskrivas med stöd av den kategorisering som
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap tillhandahåller.
Kompletterande uppgifter
Om det finns misstankar om att de it-incidenter som har rapporterats kan få
snabb spridning eller omfattande konsekvenser för samhället kan en
fördjupad analys behövas. På begäran av Myndigheten för samhällsskydd
och beredskap ska den rapporterande myndigheten lämna kompletterande
uppgifter till rapporteringen enligt 6 §. Kompletterande uppgifter kan också
komma att begäras in för att avgöra om it-incidenter som olika myndigheter
har rapporterat in har något samband med varandra eller om de exempelvis
har orsakats av samma säkerhetsbrist i en produkt. Syftet med komplette-
ringen är att bidra i arbetet med att begränsa skadan och förebygga att
liknande it-incidenter inträffar i samhället.
Vilken information som den rapporterande myndigheten bör komplettera
med och hur den ska hanteras avgörs i samråd med Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap. Information om hur de kompletterande
uppgifterna och övrig information hanteras hos Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap finns på www.cert.se.
Om personuppgifter lämnas till Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap vid en begäran enligt 7 § ska behandlingen vid behov regleras
genom särskild överenskommelse.
Preliminär rapport
En preliminär rapport bör endast lämnas i undantagsfall.