MSBFS 2020:6
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1 kap.
1
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter om informationssäkerhet för statliga
myndigheter;
beslutade den 1 september 2020.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 21 § förordningen (2015:1052)1 om krisberedskap och
bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap och beslutar
följande allmänna råd2.
Tillämpningsområde
1 §
Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om sådana säkerhetskrav
som avses i 19 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och
bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap.
2 §
Om en annan författning innehåller en bestämmelse som ställer högre
krav än kraven i dessa föreskrifter tillämpas den bestämmelsen.
Begreppsförklaring
3 § I dessa föreskrifter avses med
behandling
En åtgärd eller kombination av åtgärder
beträffande information, oberoende av om de
utförs automatiserat eller ej, såsom insamling,
registrering, organisering, strukturering,
lagring, bearbetning eller ändring,
framtagning, läsning, användning, utlämning
genom överföring, spridning eller
tillhandahållande på annat sätt, justering eller
sammanförande, begränsning, radering eller
förstöring.
___________________________________________________________________________
1
Förordningen senast ändrad genom SFS 2020:25.
2
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte tvingande. Deras funktion är
att förtydliga innebörden i lag, förordning och föreskrifter och att ge generella rekommendationer
om deras tillämpning.
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2020:6
Utkom från trycket
den 11 september 2020
MSBFS
2020:6
2
gapanalys
Identifiering av skillnaden mellan införda
säkerhetsåtgärder och identifierat behov av
säkerhetsåtgärder.
informationssäkerhet
Bevarande av konfidentialitet, riktighet och
tillgänglighet hos information.
ledningssystem för
informationssäkerhet
Del av myndighetens övergripande
ledningssystem, baserat på en metodik för
verksamhetsrisk, som syftar till att upprätta,
införa, driva, övervaka, granska, underhålla
och utveckla organisationens
informationssäkerhet.
Systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete
4 §
Myndigheten ska bedriva ett systematiskt och riskbaserat
informationssäkerhetsarbete med stöd av standarderna SS-EN ISO/IEC
27001:2017 Informationsteknik - Säkerhetstekniker - Ledningssystem för
informationssäkerhet - Krav och SS-EN ISO/IEC 27002:2017
Informationsteknik - Säkerhetstekniker - Riktlinjer för
informationssäkerhetsåtgärder eller motsvarande.
Allmänna råd
Om myndigheten väljer att använda en annan standard bör myndigheten analysera
och dokumentera de likheter och skillnader som finns mellan ISO-standarden och vald
standard för att säkerställa att vald standard ger tillräckligt stöd i det systematiska och
riskbaserade informationssäkerhetsarbetet.
Hur informationssäkerhetsarbetet ska utformas
5 § Informationssäkerhetsarbetet ska utformas utifrån de risker och behov
myndigheten identifierar. Det ska omfatta all behandling av information
som myndigheten ansvarar för och integreras med myndighetens befintliga
sätt att leda och styra sin organisation.
MSBFS
2020:6
3
När myndigheten utformar informationssäkerhetsarbetet ska den
1. säkerställa att det finns en informationssäkerhetspolicy där
ledningens målsättning med och inriktning för
informationssäkerhetsarbetet framgår,
2. tydliggöra myndighetsledningens och den övriga organisationens
ansvar, inklusive den eller de som utses att leda och samordna
informationssäkerhetsarbetet, och ge dessa befattningar de
befogenheter som behövs,
3. säkerställa att informationssäkerhetsarbetet tilldelas nödvändiga
resurser,
4. upprätta de interna regler, arbetssätt och stöd som behövs, och
5. säkerställa att innehållet i myndighetens interna regler, arbetssätt och
stöd utvärderas samt vid behov anpassas.
Utformningen av informationssäkerhetsarbetet ska dokumenteras.
Allmänna råd
Myndigheten bör tydliggöra vilka befattningar som är ansvariga för att säkerställa att
information skyddas på avsett sätt (informationsägare).
Den eller de som utses att leda och samordna informationssäkerhetsarbetet bör ges
en oberoende, kravställande och granskande roll.
Myndigheten bör utvärdera hur interna regler, arbetssätt och stöd svarar mot
identifierade risker och behov. Utvärdering bör ske regelbundet och vid behov, såsom i
samband med verksamhetsuppföljning, omorganisation, förändrade rättsliga krav och
inför beslut att låta myndighetens information behandlas av en annan statlig myndighet
eller en extern aktör.
Utvärderingen bör ske genom interna kontroller, granskningar, interna och externa
revisioner eller motsvarande. Interna regler och arbetssätt bör tydliggöra hur och när
utvärdering ska ske.
Hur informationssäkerhetsarbetet ska bedrivas
6 § Myndigheten ska säkerställa att informationssäkerhetsarbetet är
systematiskt och riskbaserat genom att
1. klassa sin information avseende konfidentialitet, riktighet och
tillgänglighet i olika nivåer utifrån vilka konsekvenser ett bristande
skydd kan få (informationsklassning),
2. identifiera, analysera och värdera risker för sin information
(riskbedömning),
3. utifrån genomförd informationsklassning och riskbedömning
identifiera behov av och införa ändamålsenliga och proportionella
säkerhetsåtgärder, och
4. utvärdera säkerhetsåtgärderna och vid behov anpassa skyddet av
informationen. I arbetet ingår att genomföra en gapanalys.
Informationssäkerhetsarbetet och införda säkerhetsåtgärder ska
dokumenteras.
MSBFS
2020:6
4
Allmänna råd
Myndigheten bör som stöd för arbetet med informationsklassning och riskbedömning
fastställa
1. vilka befattningar som ansvarar för att informationsklassning och
riskbedömning genomförs,
2. när och i vilka situationer informationsklassning och riskbedömning ska
genomföras, och
3. kriterier och nivåer för bedömning av konsekvens.
Myndigheten bör använda samma kriterier och nivåer för bedömning av konsekvens
vid informationsklassning och riskbedömning. Kriterierna och nivåerna bör utformas så
att bedömningarna ger resultat som kan jämföras över tid.
Myndighetens behov av spårbarhet samt autenticitet hos informationen liksom
informationens behov av bevarande över tid bör beaktas vid informationsklassning.
Myndigheten bör bedöma vilka risker det medför när information som myndigheten
ansvarar för ackumuleras eller aggregeras.
Vid val av ändamålsenliga och proportionella säkerhetsåtgärder bör myndigheten
kombinera organisatoriska, administrativa, fysiska och tekniska åtgärder.
För att underlätta informationssäkerhetsarbetet bör myndigheten gruppera beslutade
säkerhetsåtgärder i skyddsnivåer och koppla dem till informationsklassningens
konsekvensnivåer. Förmågan att med beslutade skyddsåtgärder upprätthålla tillräckligt
skydd på respektive skyddsnivå bör regelbundet utvärderas och vid behov utvecklas
och anpassas.
När annan statlig myndighet eller en extern aktör behandlar
myndighetens information
7 § I de fall myndigheten överlåter åt en annan statlig myndighet att
fullgöra uppgifter som regleras i dessa föreskrifter ska myndigheterna
komma överens om och dokumentera vad respektive myndighet ansvarar för
samt hantera de risker överlåtelsen innebär.
Myndighetens ansvar för att klassa sin information enligt 6 § p.1 kan inte
överlåtas.
8 § Myndigheten ska, innan den låter en extern aktör behandla
information, utifrån informationsklassning och riskbedömning, hantera de
risker en sådan behandling innebär. Myndigheten ska i avtal ställa krav på
vilka säkerhetsåtgärder den externa aktören ska vidta och hur myndigheten
följer upp dessa krav.
Allmänna råd
Avtalet mellan myndigheten och den externa aktören bör reglera
1. att den externa aktören ska ha tillräcklig kompetens avseende
informationssäkerhet,
2. hur den externa aktören ska överlämna information till myndigheten om
misstänkta eller inträffade incidenter, avvikelser och sårbarheter,
3. hur den externa aktören ska följa upp sitt egna och eventuella
underleverantörers systematiska och riskbaserade
informationssäkerhetsarbete, och
4. hur myndighetens information ska återlämnas när avtalet upphör.
MSBFS
2020:6
5
Säkerhetsåtgärder avseende behandling av information
Åtgärder för att säkerställa att personal behandlar information på ett
säkert sätt
9 § Myndigheten ska
1. anpassa bakgrundskontroller av egen och inhyrd personal utifrån
vilken information personalen ska få åtkomst till,
2. hålla egen och inhyrd personal informerad om relevanta interna
regler, arbetssätt och stöd,
3. utvärdera att interna regler, arbetssätt och stöd används på avsett sätt,
4. säkerställa att egen och inhyrd personal med utpekade roller i
informationssäkerhetsarbetet har tillräcklig kompetens för att kunna
utföra sina arbetsuppgifter, och
5. utveckla och upprätthålla kompetens hos egen personal avseende
informationssäkerhet genom utbildning, informationsinsatser och
övning.
Allmänna råd
Bakgrundskontroller bör ske genom intervju, kontakt med referenser samt verifiering
av akademiska, yrkesmässiga och övriga kvalifikationer.
Åtgärder för att försvåra obehörig tillgång till information i
myndighetens lokaler
10 § Myndigheten ska identifiera och hantera behovet av
1. skalskydd och tillträdesbegränsning för sina lokaler,
2. tekniska system för att larma vid obehörigt tillträde till sina lokaler,
och
3. att dela in sina lokaler i fysiskt separerade zoner.
Åtgärder för att hantera incidenter och avvikelser
11 § Myndigheten ska ha förmåga att
1. skyndsamt upptäcka och bedöma incidenter och avvikelser,
2. återställa manipulerad eller förlorad information, och
3. bedöma om inträffad incident ska rapporteras externt.
12 § Om en incident eller avvikelse inträffat ska myndigheten identifiera
grundorsaker till incidenten eller avvikelsen och vidta åtgärder för att
motverka att liknande incidenter och avvikelser inträffar på nytt.
MSBFS
2020:6
6
Allmänna råd
Inträffade incidenter och avvikelser bör föranleda översyn av det systematiska och
riskbaserade informationssäkerhetsarbetet inklusive införda säkerhetsåtgärder. I syfte
att utveckla skyddet av information bör den eller de som utsetts att leda och samordna
informationssäkerhetsarbetet hos myndigheten ha åtkomst till information om
inträffade incidenter och avvikelser.
Åtgärder för att upprätthålla kontinuitet under incidenter och kriser
13 § Myndigheten ska,
1. identifiera och hantera behovet av kontinuitet för behandling av
information, och
2. öva förmåga att upprätthålla identifierat behov av kontinuitet.
Allmänna råd
Myndigheten bör i sitt kontinuitetsarbete
1. omhänderta tillgänglighetskraven från genomförd informationsklassning,
2. identifiera myndighetens behov av uthållighet över tid,
3. beakta behovet av att tillämpa alternativa arbetssätt, och
4. tydliggöra hur beslut om att tillämpa alternativa arbetssätt respektive beslut
om att återgå till normal verksamhet fattas.
Kontinuitetsarbetet bör utvärderas
1. efter genomförda övningar,
2. vid organisationsförändringar,
3. när information överlämnas till annan statlig myndighet eller extern aktör,
4. vid förändring av rättslig reglering eller verksamhetskrav, och
5. om brister upptäcks i samband med att alternativa arbetssätt används.
Uppföljning av informationssäkerhetsarbetet
14 § Myndigheten ska minst en gång per år följa upp att
informationssäkerhetsarbetet svarar mot myndighetsledningens målsättning
och inriktning, genom att sammanställa och analysera resultatet av
genomförda
1. utvärderingar av interna regler, arbetssätt och stöd enligt 5 § p. 5,
2. informationsklassningar enligt 6 § p. 1,
3. riskbedömningar enligt 6 § p. 2,
4. utvärderingar av säkerhetsåtgärder enligt 6 § p. 4, och
5. utvärderingar av att interna regler, arbetssätt och stöd används på
avsett sätt enligt 9 § p. 3.
Allmänna råd
Uppföljningen av myndighetens informationssäkerhetsarbete bör hållas samman av
den eller de som utsetts att leda och samordna informationssäkerhetsarbetet vid
myndigheten.
MSBFS
2020:6
7
15 § Myndighetsledningen ska informera sig om
1. i vilken utsträckning införda säkerhetsåtgärder motsvarar
myndighetens behov,
2. allvarliga risker som inte åtgärdats, och
3. övriga hinder för att uppnå ledningens målsättning med och
inriktning för informationssäkerhetsarbetet.
Allmänna råd
Bedömningen av övriga hinder bör inkludera brister avseende tilldelning av ansvar,
resurser, mandat och befogenheter samt brister avseende interna regler och
arbetssätt.
Undantag
16 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får i enskilda fall och
om det finns särskilda skäl medge undantag från tillämpningen av dessa
föreskrifter.
______________
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2020 då Myndigheten för
samhällsskydd och beredskaps föreskrifter och allmänna råd (MSBFS 2016:1)
om statliga myndigheters informationssäkerhet upphör att gälla.
Åtgärder enligt 10 § ska vara införda senast den 1 oktober 2021.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
DAN ELIASSON
Helena Andersson
(Avdelningen för cybersäkerhet och
säker kommunikation)