NFS 2003:18
Naturvårdsverkets allmänna råd om tillståndsprövning av hamnar [till 2, 6, 19, 21 och 22 kap. miljöbalken]
1
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
Naturvårdsverkets allmänna råd
om tillståndsprövning av hamnar [till 2, 6, 19, 21 och
beslutade den 23 oktober 2003.
Dessa allmänna råd omfattar Naturvårdsverkets ansvarsområde som tillsyns-
vägledande myndighet för frågor som rör ”Hamnar, lastnings- eller loss-
ningskajer som medger trafik med fartyg med en bruttodräktighet av minst
1350”.
Till 2 kap. 3 § MB
Riktvärden för buller från hamnverksamhet
Naturvårdsverkets riktvärden för externt industribuller (RR 1978:5) bör till-
lämpas när det gäller buller från hamnverksamheten.
Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 1996:7) om buller inomhus och
höga ljudnivåer bör tillämpas, när det gäller riktvärden för lågfrekvent buller
från hamnverksamheten.
Till 19 kap. 5 § 1 och 22 kap. 1 § MB
Omfattning av tillståndsprövning för en hamn
Hamnområdet med tillhörande vattenområde bör vara utgångspunkten för
prövningen. Även störningar och olägenheter som i och för sig uppkommer
utanför hamnområdet men som ingår i hamnverksamheten bör ingå i pröv-
ningen.
Stuveriverksamheten i hamnen bör betraktas som en del av hamnverksam-
heten. Detta oavsett om det är hamnbolaget eller ett fristående stuveriföretag
som bedriver denna verksamhet.
Innehåll i tillståndsansökan för en hamn
Verksamhet i samband med lastning och lossning av gods eller embarkering
och debarkering av passagerare
En redogörelse för alla moment som utförs i hamnen i samband med lastning
och lossning av gods bör ingå i ansökan. Detta bör gälla oberoende av om det
är hamnbolaget eller ett stuveriföretag som faktiskt utför dessa arbetsmoment.
I ansökan bör också ingå en beskrivning av den utrustning som används för
lastning och lossning av gods, såsom fasta kranar, mobila kranar, Ro-ro-ram-
per, dragfordon och de delar av pipelines för bulkgods (t.ex. olja i oljehamnar)
NFS 2003:18
Utkom från trycket
den 14 november 2003
NFS 2003:18
2
som hamnbolaget ansvarar för. Dessutom bör i ansökan redogöras för andra
slag av hjälpmedel som finns för lastning och lossning av bulkgods.
Terminalutrymmen som hamnbolaget ansvarar för bör tas upp i ansökan.
Omlastning av gods inom området (godshantering)
En redogörelse för den utrustning och de utrymmen som används för omlast-
ning av gods inom hamnområdet bör ingå i ansökan. Exempel på sådan utrust-
ning är truckar (dieseldrivna, eldrivna), transportörer, terminaltraktorer, last-
maskiner och terminalvagnar.
Gemensamhetsanläggningar för hamnområdet
En redogörelse för och en beskrivning av gemensamhetsanläggningar, såsom
reningsanläggning för oljeförorenat avloppsvatten (s.k. OFA-vatten), be-
handlingssteg för avloppsvatten, behandlingssteg för dagvatten, pannor, olje-
eller kemikalieledningar, bör ingå i ansökan.
I ansökan bör också ingå en redogörelse för om hamnbolaget självt eller nå-
got annat företag ansvarar för driften av gemensamhetsanläggningar inom
hamnområdet. Vidare bör ingå en redogörelse för om och i vilken mån res-
pektive gemensamhetsanläggning – oavsett vem som ansvarar för anlägg-
ningen – utnyttjas av flera verksamhetsutövare inom eller utanför hamnområ-
det.
Anläggningar för underhåll och service
I ansökan bör ingå en redogörelse för och beskrivning av mekaniska verkstä-
der och andra anläggningar inom hamnområdet som används för underhåll
och service av hamnens maskiner och övrig utrustning. Detta bör gälla oavsett
sådana anläggningar drivs av hamnbolaget eller av något annat företag.
Även sådana anläggningar som används för underhåll och service av andra
verksamhetsutövares utrustning bör ingå i ansökan, om anläggningen till-
handhålls eller förvaltas av hamnbolaget.
Mottagningsanordningar för avfall m.m.
I ansökan bör ingå en redogörelse för och beskrivning av anordningar för
mottagning och hantering av såväl hamnrelaterat som fartygsgenererat avfall.
Här avses både anordningar för mottagning av farligt avfall och anläggningar
för annat avfall.
I ansökan bör också ingå en avfallshanteringsplan för hamnverksamheten.
Om det inom hamnområdet finns anläggningar för behandling eller depo-
nering av avfall bör en redogörelse för och beskrivning av dessa anläggningar
ingå i ansökan.
Bunkring och proviantering av fartyg
I ansökan bör ingå en redogörelse för och beskrivning av utrustning, utrym-
men eller anläggningar som används i samband med bunkring och proviante-
ring av fartyg.
NFS 2003:18
3
Anläggning eller yta för förvaring av gods inom hamnområdet
I ansökan bör ingå en redogörelse för och beskrivning av upplagsytor för ut-
omhuslagring av gods samt magasinsutrymmen (dessa utrymmen kan utgöras
av kallmagasin eller uppvärmda magasin) som ägs av hamnbolaget.
Cisterner och bergrum för lagring av petroleumprodukter och kemikalier
I ansökan bör ingå en redogörelse för och en beskrivning av lagring eller han-
tering av petroleumprodukter eller andra kemikalier som i förekommande fall
används för hamnens maskiner eller övriga verksamhet.
Om de inom hamnområdet hanterade mängderna är av den omfattningen
att särskilt tillstånd krävs enligt förordningen (1998:899) om miljöfarlig verk-
samhet och hälsoskydd (FMH) för lagringen eller hanteringen, bör ansökan
även innehålla tillämplig SNI-kod (se bilagan till FMH).
Om det inom hamnområdet förekommer lagring eller annan hantering av
vissa farliga ämnen (s.k. Seveso-verksamhet) och där en säkerhetsrapport
skall ingå, bör detta ingå som ett särskilt avsnitt i ansökan.
Fartygstrafiken till och från hamnen
Fartygstrafiken i hamnområdet och fartygen som ligger vid kaj bör beskrivas
i ansökan.
I ansökan (och som en del av MKB-förfarandet) bör även ingå en redogö-
relse för och en beskrivning av miljö- och hälsopåverkan från fartygstrafiken
till och från hamnområdet samt från fartygen som ligger vid kaj och ute på
redd.
Väg- och järnvägstrafik till och från hamnen
Väg- eller järnvägstrafiken inom hamnområdet kan anses utgöra en del av
hamnens verksamhet och bör beskrivas i ansökan.
I ansökan (och som en del av MKB-förfarandet) bör även ingå en redogö-
relse för och en beskrivning av miljö- och hälsopåverkan från landtransporter
till och från hamnområdet.
Bogserbåtar
Trafikarbete med bogserbåtar som förekommer inom hamnen, liksom förtöj-
ningstjänst, bör oavsett huvudmannaskap redovisas i ansökan.
Övriga uppgifter
En ansökan avseende hamnverksamhet bör, utöver de generella uppgifterna,
innehålla följande övriga uppgifter (detta skall inte ses som en fullständig för-
teckning utan endast som exempel på vad en ansökan bör eller kan innehålla):
•
karta med uppgift om hamnområdets och vattenområdets areal,
•
huvudsakliga verksamheter inom hamnområdet,
•
ungefärligt antal fartygsanlöp per år,
NFS 2003:18
4
•
vilken tid på dygnet fartyg kan anlöpa och avgå samt när lastning och loss-
ning sker vid hamnen,
•
storleksordning av antalet lastbilstransporter per år samt tidpunkten för
lastning och lossning av lastbilar,
•
uppgift om vilka huvudsakliga godstyper som hanteras i hamnen (bulk-
gods, styckegods, containers),
•
uppgift om mängd gods som passerar hamnen per år, uppgift om eventuel-
la förekomster av farligt gods (typ och mängd),
•
beskrivning av eventuella gemensamhetsanläggningar i hamnbolagets re-
gi,
•
om verksamheten omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att före-
bygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor (”Seveso-la-
gen”) bör detta anges i ansökan.
Bilagor till ansökan
Nedan följer exempel på bilagor som bör ingå i ansökan.
•
Riskanalys (kan även finnas som bilaga till miljökonsekvensbeskrivning-
en).
•
Beskrivning av oljeavskiljare eller annan reningsanläggning eller gemen-
samhetsanläggning som drivs av hamnen.
•
Kartor med beskrivning av OFA-system, dagvattensystem, släcksystem.
•
Ritningar över planerad anläggning/konstruktion (vid ombyggnad/ny-
byggnad).
Till 6 kap. 9 § MB
Länsstyrelsens handläggning av ansökan
MKB-förfarandet
Om länsstyrelsens miljöprövningsdelegation finner att MKB-förfarandet har
varit bristfälligt, bör delegationen ta ställning till detta så snart som möjligt
och förelägga sökanden att avhjälpa bristerna.
Till 19 kap. 4 § MB
Länsstyrelsens handläggning av ansökan
Remissförfarandet
Myndigheter: Den kommunala miljönämnden bör höras, liksom Kammarkol-
legiet och Sjöfartsverket. I övrigt får det bedömas från fall till fall beroende
på ärendets art. Som exempel på andra myndigheter som bör få ett ärende om
prövning av en hamn på remiss kan nämnas.
•
Andra kommunala nämnder som kan vara berörda.
NFS 2003:18
5
•
Räddningstjänsten – om det inom hamnområdet hanteras farliga kemika-
lier.
•
Fiskeriverket – om det från hamnverksamheten släpps ut avloppsvatten i
vattenområde.
•
Naturvårdsverket – om verksamheten är av stor omfattning, särskilt farlig
för hälsa och miljö, berör viktiga naturvärden etc.
•
Generalläkaren i de fall Generalläkaren är tillsynsmyndighet.
•
Försvarsmakten – om hamnverksamheten kan komma att beröra fastighe-
ter avsedda för försvarsändamål.
Enskilda och organisationer m.m.: I de fall kretsen av berörda till sin karaktär
är både heterogen och svår att fastställa, bör länsstyrelsen genom kungörelse
eller på annat lämpligt sätt bereda dem tillfälle att yttra sig.
Kommunala verksamhetsutövare: Den som är huvudman för en VA-anlägg-
ning som skall ta emot hamnverksamhetens avloppsvatten, respektive den
som skall ta emot avfall från verksamheten, bör få möjlighet att yttra sig i
ärendet.
Till 21 kap. 3 § MB
Prövning av flera ärenden i ett sammanhang
Om en hamnverksamhet skall prövas och det samtidigt blir aktuellt att till-
ståndspröva en vattenverksamhet inom hamnområdet, bör det övervägas om
dessa bör prövas i ett sammanhang.
Frågor som rör avfallshanteringen bör ingå i ansökan om tillstånd för ham-
nen. Även om hamnbolaget har överlåtit avfallshanteringen till ett annat bo-
lag, bör det övervägas om det är lämpligt att avfallshanteringen även i detta
fall prövas i ett sammanhang.
Till 19 kap. 5 § 8 och 22 kap. 25 § MB
Tillståndsbeslutets innehåll
Frågor som kan bli föremål för villkor
Det bör övervägas om nedanstående exempel på företeelser kan tas upp i vill-
kor:
•
högsta antal fartygsanlöp och godsmängd,
•
installation av reningsanläggning för avloppsvatten som inte leds till kom-
munalt nät,
•
att markytor där spill kan ske skall vara hårdgjorda, tröskelinvallade och
anslutna till oljeavskiljare samt att det finns avstängningsmöjligheter i
dagvattenledningar,
•
gränsvärden/riktvärden för utsläpp av OFA-vatten,
•
gränsvärden/riktvärden för buller från verksamheten,
NFS 2003:18
6
Elanders Gotab 43678, Stockholm 2003
•
gränsvärden/riktvärden för utsläpp till luft från verksamhet i hamnen,
•
differentierade hamnavgifter i syfte att uppnå lägsta möjliga bullernivå
och utsläpp till luft,
•
hanteringen av kemiska produkter,
•
hanteringen av avfall och minimering av uppkommet avfall,
•
anmälan om nya godstyper (bulk, containers m.m.),
•
åtgärder i samband med nedläggning av hamn.
Delegation av villkor i tillståndsbeslut
En förutsättning för att lämna över rätten att fastställa villkor är, att de frågor
som avgörs efter en sådan delegering inte har någon självständig betydelse för
tillåtligheten av verksamheten. Som exempel på sådana villkor av mindre be-
tydelse kan nämnas frågan om närmare teknisk specificering av en reningsut-
rustning eller fråga om åtgärder rörande enstaka avfallstyper.
Beslut i delegerade frågor bör hanteras enligt de regler som tillämpas vid
expediering av tillståndsbeslut. Detta innebär bl.a. att ett beslut om fastställel-
se av villkor i vissa fall bör kungöras i ortstidning.
NATURVÅRDSVERKET
LARS-ERIK LILJELUND
Allan Nilsson
(Enheten för markanvändning
och vattenverksamhet)