NFS 2004:16
Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning av motordrivna fordon [till 2 kap. och 26 kap. 19 § miljöbalken]
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
1
NFS 2004:16
Utkom från trycket
den 22 december 2004
Naturvårdsverkets allmänna råd
om buller från motorsportbanor, halkövningsbanor och
banor för provning av motordrivna fordon [till 2 kap. och 26
kap. 19 § miljöbalken ];
beslutade den 9 december 2004.
Dessa allmänna råd omfattar Naturvårdsverkets ansvarsområde som tillsyns-
vägledande myndighet vad gäller miljöbalkens tillämpning.
Råden är avsedda att ge vägledning om skyddsåtgärder, begränsningar
och försiktighetsmått om störning av buller från främst permanenta sport-,
halkövnings- eller provningsbanor för motordrivna fordon (nedan benämnt
motorbanor)
Med anläggning för motorsport avses i dessa råd en anläggning för trä-
ning, tävling eller uppvisning i motorsportverksamhet.
Med anläggning för halkövning eller provning av motordrivna fordon
avses i dessa råd en anläggning för halkövning, fordons- och trafikutbildning
eller en annan anläggning för testkörning eller provkörning av fordon.
Råden kan också ge vägledning om skyddsåtgärder, begränsningar och
försiktighetsmått om störning av buller från andra verksamheter såsom
- anläggning för uppvisning eller demonstration av fordon
- anläggning för radiostyrda bil-, båt- och flygmodeller.
Till 2 kap. 2 § och 26 kap. 19 § miljöbalken
Kunskapsunderlag
Verksamhetsutövaren till en anläggning där buller från motorbana uppkom-
mer bör genom bullerberäkningar eller bullermätningar samt omgivnings-
kartläggning ta fram underlag för bedömning av störningspåverkan för
omgivningen.
Bullerberäkningar ger oftast ett mera tillförlitligt resultat än mätningar
och bör därför i första hand komma i fråga. Naturvårdsverket har i Medde-
lande 8/1983, Buller från motorsportbanor – Beräkningsmodell, presenterat
ett beräkningsförfarande.
Bullermätningar bör också genomföras för att kontrollera ljudnivåer i
omgivningen från en motorbana. Naturvårdsverket har i rapport 5417, Me-
tod för immissionsmätning av externt industribuller, angett de krav som kan
ställas vid en bullermätning. Mätmetoden bör i tillämpliga delar kunna an-
vändas vid mätning av högsta ljudnivåer från motorbanor.
Bullerberäkningar och bullermätningar bör utföras av en person som har
erforderlig kunskap om beräknings- eller mätmetodik för att tillräcklig nog-
grannhet i bedömningsunderlaget skall tillförsäkras.
AR-motorsport.pmd
2004-12-10, 17:52
1
2
NFS 2004:16
Närmare vägledning rörande ljudnivåmätningar framgår av bilagan.
För anmälnings- eller tillståndspliktig verksamhet och för verksamhet som
har meddelats tillstånd utan att det föreligger tillståndsplikt finns bindande
bestämmelser i Naturvårdsverkets föreskrifter om genomförande av mät-
ningar och provtagningar i vissa verksamheter; NFS 2000:15.
Till 2 kap. 3 § och 26 kap. 19 § miljöbalken
Riktvärden för buller
Följande riktvärden angivna som maximala ljudnivåer i dBA frifältsvärden
(tidsvägning; Fast) bör tillämpas vid bedömning om lämplig buller-
begränsning vid motorbanor:
Maximal ljudnivå i dBA
”Fast”
Helgfri
Kväll kl. 19-22
Natt kl. 22-07
O
mråde
måndag-lördag
samt sön- och
kl. 07-19
helgdagar
kl. 07-19
Bostäder för perma-
60
55
Nattetid bör
nent boende och
bullrande verk-
fritidshus
samhet inte före-
(vid fasad)
komma vid
motorbanor
Vårdlokaler
(vid fasad)
55
50
Undervisnings-
55
50
lokaler
(vid fasad)
Friluftsområden
1)
55
50
1)Med friluftsområde avses område i översiktsplan för det rörliga friluftslivet eller
andra områden som nyttjas mer frekvent för friluftsliv där naturupplevelsen är en
viktig faktor och där en låg bullernivå utgör en särskild kvalitet. Bakgrundsnivån är låg
och inga andra störande aktiviteter förekommer som t.ex. skjutbanor, fritidsbåtstrafik
eller skoterleder.
Värdena bör gälla utomhus vid de i tabellen angivna byggnaderna respek-
tive inom friluftsområden. Värdena beräknas som frifältsvärden (ej påver-
kade av reflexer).
Tillämpningsanvisningar till riktvärdena
Riktvärdena är en utgångspunkt och vägledning för den bedömning, som
görs i varje enskilt fall. Särskilda skäl kan medföra att avsteg kan behöva
göras, såväl uppåt som nedåt, från de angivna riktvärdena. Hög eller låg
verksamhet vid banan kan vara ett sådant skäl till avsteg. Vid nyanläggning
av motorbana bör riktvärdena innehållas med god marginal.
Vid motorbanor med mycket lågt utnyttjande (mindre än 10 verksamhets-
dagar per år) bör ett något högre riktvärde få gälla. Detta bör också kunna
AR-motorsport.pmd
2004-12-10, 17:52
2
3
NFS 2004:16
vara fallet vid enstaka tävlingstillfällen eller vid provning eller uppvisning
av motorfordon.
Riktvärdena bör avse de högsta ljudnivåer som uppkommer vid körning
med de fordon som alstrar högst ljudnivåer. Sammanlagringseffekter vid
samtidig start eller körning med flera fordon bör ingå i riktvärdet. Även
andra ljud än motorbuller såsom ljud från högtalaranläggningar bör ingå i
riktvärdesbedömningen. De högsta ljudnivåer som typiskt uppkommer vid
verksamhet vid anläggningen bör ingå i bedömningen.
Buller från trafik till och från anläggningen bör bedömas efter de rikt-
värden som gäller för trafikbuller.
Skyddsåtgärder och försiktighetsmått
Nya anläggningar
Vid lokalisering av ny motorbana bör genom lämplig bullerutredning klar-
läggas vilka bullernivåer som kan uppkomma för omgivningen. Beräkningen
bör främst avse de fordon och verksamheter som alstrar de högsta momen-
tana ljudnivåerna. Vid banor där flera verksamhetsgrenar förekommer är det
lämpligt att redovisa de högsta ljudnivåer som uppkommer för varje verk-
samhetsgren samt de planerade verksamhetstiderna för de olika verk-
samheterna. Bullerutredningen bör kunna klarlägga att lokaliseringen inne-
bär att de angivna riktvärdena för högsta ljudnivå inte överskrids vid plane-
rade verksamheter och verksamhetstider.
Skyddsåtgärder
Risk för överskridande av angivna riktvärden för buller bör anses som ett
skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägen-
het för människors hälsa eller miljön.
Såväl åtgärder på fordon som vid banan bör övervägas.
Åtgärder på fordonen bör kunna avse högre krav på avgasljuddämpning
på de fordon som orsakar ljudnivåer som medför överskridande av rikt-
värde. Förbud mot vissa fordonskategorier bör också kunna komma ifråga
för att komma ner till acceptabla ljudnivåer.
Åtgärder vid banan bör kunna avse anläggande av ljuddämpande skär-
mar eller vallar. Vid banor där gemensam start för flera fordon förekommer
uppnås i allmänhet de högsta ljudnivåerna vid startsträckan. Om störnings-
känsliga områden exponeras av buller från startområdet bör detta åtgärdas
genom bulleravskärmningar. Avskärmning av andra delar av banan bör också
kunna bli aktuellt. Avstängning av den del av banan som orsakar högst
ljudemissioner bör också kunna övervägas om inte avskärmning kan komma
ifråga. Som underlag för verksamma skyddsåtgärder vid banan bör en buller-
utredning genomföras.
Tidsbegränsningar
Verksamheten på en motorbana bör bedrivas så att bullerstörning till omgiv-
ningen begränsas genom att verksamheten så långt möjligt förläggs till
mindre störningskänslig tid. Då verksamhet under kvällstid, söndagar och
AR-motorsport.pmd
2004-12-10, 17:52
3
4
NFS 2004:16
helgdagar medför större störning bör, förutom att ett lägre riktvärde tilläm-
pas under dessa tider, även en lämplig begränsning av verksamheten kunna
anges.
Dessa allmänna råd börjar gälla den 1 januari 2005 och samtidigt upphävs
allmänna råd (RR 1975:6), Riktlinjer för buller från motorsport- och
bilprovningsbanor.
Naturvårdsverket
MATS OLSSON
Allan Nilsson
(Enheten för markanvändning och
Vattenverksamhet)
AR-motorsport.pmd
2004-12-10, 17:52
4
5
NFS 2004:16
Bilaga till Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt for-
don uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.
AR-motorsport.pmd
2004-12-10, 17:52
5