NFS 2005:1
Naturvårdsverkets allmänna råd till terrängkörningslagen (TKL) och terrängkörningsförordningen (TKF)
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
1
NFS 2005:1
Utkom från trycket
den 28 januari 2005
Naturvårdsverkets allmänna råd
till terrängkörningslagen (TKL) och terrängkörnings-
förordningen (TKF);
beslutade den 19 januari 2005.
Till 1 § första stycket TKL
Med körning i terräng med motordrivet fordon för jordbruksändamål bör
förstås sådan körning som behövs i jordbruksarbete eller i direkt samband
därmed.
Med körning i terräng med motordrivet fordon för skogsbruksändamål
bör förstås sådan körning som behövs i skogsbruksarbete eller i direkt
samband därmed.
Till 1 § första stycket 3 TKL
Vid bedömningen av om det är uppenbart att terrängkörning kan ske utan
risk för skada på snötäckt jordbruksmark bör beaktas risken för isbränna på
grödor och att skada kan uppkomma på marken även som följd av djupare
tjäle.
Till 2 § första stycket TKL och 12 § första stycket TKF
Föreskrifter
Föreskrifter om undantag från terrängkörningsförbudet enligt TKL bör en-
dast meddelas om det inte medför att risken för skada på mark eller vegeta-
tion eller skada eller störning på djurlivet eller dess livsmiljöer, friluftsliv,
rennäring eller för kringboende bedöms bli större än om dispenser i de
enskilda fallen meddelas.
Föreskrifter om undantag från terrängkörningsförbudet enligt TKL bör
inte meddelas för körning inom skyddade områden, om terrängkörning inte
tydligt är förenlig med syftet för området och områdets bevarandemål.
Dispenser
Särskilda skäl för dispens bör kunna vara t.ex.: rörelsehinder, bevakningsar-
bete, forskning, utbildning, räddningstjänstens övningar, malmprospek-
tering, funktionärsarbete i samband med golftävling, motorsporttävling,
transportbehov till fastighet på grund av äganderätt eller särskild rätt till
fastighet eller materialtransport av t.ex. byggmaterial.
Dispens från terrängkörningsförbudet enligt TKL bör inte medges om
körningen riskerar att medföra skada av betydelse på mark eller vegetation
2
NFS 2005:1
eller skada eller störning av betydelse på djurlivet eller dess livsmiljöer,
friluftsliv, rennäring eller kringboende.
Dispens från terrängkörningsförbudet enligt TKL bör inte medges för
körning inom skyddade områden, om terrängkörning inte tydligt är förenlig
med syftet för området och områdets bevarandemål.
Till 2 § andra stycket TKL och 12 § andra stycket TKF
Föreskrifter om undantag från terrängkörningsförbudet för körning inom
regleringsområde bör inte meddelas.
För synnerliga skäl för dispens bör krävas mycket tungt vägande all-
männa eller enskilda intressen som inte kan tillgodoses på annat sätt. Kör-
ningens påverkan på de intressen lagen skyddar bör vara försumbara.
Till 3 § TKL och 15 § TKF
Med olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt bör
avses bl.a. negativ påverkan på mark, vegetation, djurliv, friluftsliv, rennä-
ring eller annat allmänt intresse.
Föreskrifter för ett visst område kan ange att terrängkörning endast får
ske efter vissa angivna leder eller endast viss tid på dygnet. Föreskrifter kan
ange förbud mot terrängkörning.
Med körning som är till gagn för ortsbefolkningen bör avses sådana
transporter och annan nyttotrafik som är nödvändig för ortsbefolkningen i
glesbygden och på andra håll där det råder kommunikationssvårigheter.
Med körning som är till gagn för ortsbefolkningen bör även avses sådan
körning som är nödvändig för ortsbefolkningen för att kunna nyttja ägan-
derätt eller särskild rätt till fastighet, t.ex. färd till och från fastighet.
Till 1 § första stycket 1 TKF
Statliga och kommunala tjänstemän i tjänsteärende
Undantaget för körning i tjänsteärende bör endast avse sådan körning som
är nödvändig för tjänsteärendets utförande. Organiserade övningar bör inte
anses vara generellt undantagna från förbudet.
Till 1 § första stycket 3 TKF
Fjällräddningen och räddningstjänst
Undantaget för fjällräddningen bör anses omfatta räddningsaktioner samt
sådant rekognoseringsarbete som är nödvändigt för att kunna fullgöra
fjällräddningsuppdraget, t.ex. rekognosering för att bedöma lavinfara. Vid
rekognoseringsarbete bör körning på barmark undvikas, liksom körning i
skyddade områden eller annars särskilt känsliga områden.
Undantaget för räddningstjänst bör anses omfatta räddningsinsatser som
staten eller kommunen ansvarar för vid olyckor och överhängande fara för
olyckor. Räddningstjänstens övningar bör däremot inte anses omfattas av
undantaget.
3
NFS 2005:1
Till 1 § andra stycket 2 TKF
Projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar
Undantaget för projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar bör
anses omfatta körning på det blivande vägområdet samt körning på
arbetstillfarter som är nödvändiga för vägbygget.
Till 1 § andra stycket 5 TKF
Hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin
Vid hämtning av fälld björn, älg, hjort, eller vildsvin till lämpligast belägna
bilväg bör körning i första hand ske på stig såvida körningen inte riskerar att
skada en stig som är avsedd för friluftslivet. Om en sådan stig riskerar att
skadas bör körningen istället ske vid sidan av stigen. Körning på känsliga
marker bör undvikas.
Till 1 § andra stycket 6 TKF
Skötsel- och anläggningsarbete
Till anläggningsarbete bör även räknas vatten- och avloppsarbeten. Med
friluftsområde bör avses t.ex. skidnedfarter, spår och leder, dock ej fjäll-
anläggningar i sin helhet.
Till 1 § tredje stycket 1 TKF
Enskilda färdleder
Undantaget för enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfor-
donstrafik bör inte anses omfatta leder eller spårbildningar som skapats av
motordrivna fordon i samband med transporter eller i samband med annan
körning inom exempelvis skogsbruk, jordbruk, anläggningsarbeten eller ren-
näring.
Till 1 § tredje stycket 2 TKF
Andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden m.m.
Med andra arbetsplatser än järnvägs- och fabriksområden bör avses t.ex.
områden med pågående grustäkter och terräng i omedelbar anslutning till
pågående byggverksamhet. Undantaget för körning i täkter bör endast an-
ses gälla dem som arbetar med täkten eller efterbehandlingen av området.
Körning på avslutade och efterbehandlade sådana områden bör däremot
inte anses omfattas av undantaget.
Med särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden bör endast av-
ses anläggningar för motorsport som skall anmälas till kommunen enligt
bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och
hälsoskydd. Undantaget för särskilt anordnade tävlings- eller övningsom-
4
NFS 2005:1
råden eller andra liknande områden bör inte anses omfatta slingor i ter-
rängen utanför ett tävlings- eller övningsområde.
Med andra liknande områden bör kunna avses grusplaner som huvud-
sakligen används för t.ex. nöjesevenemang eller fordonsparkering.
Till 2 § TKF
Körning på mark i kalfjäll som är känslig för slitage bör undvikas. Fordon
som körs på barmark på kalfjäll bör ha ett marktryck på högst 15 kPa. Mark-
trycket bör avse olastat fordon.
Med skador på naturmiljön bör avses skador på mark och vegetation
samt skador och störningar på djurliv.
Endast fordon med bullernivåer understigande 82 dBA – mätt enligt ISO
362:1998 – bör användas vid barmarkskörning på kalfjäll.
Utsläpp till mark, vatten eller luft som kan ha en negativ inverkan på t.ex.
naturmiljö och friluftsliv kan anses utgöra andra störningar av betydelse.
Till 3 § TKF
Med uppställning eller parkering i anslutning till väg bör avses uppställ-
ning eller parkering på område i direkt anslutning till väg såsom vägren eller
liknande. När fordon ställs upp eller parkeras i anslutning till väg bör detta
ske så nära vägen som möjligt och så att trafikfara inte uppkommer.
Till 12 § första stycket TKF
Parkering av fordon i samband med arrangemang
Parkering av fordon i samband med arrangemang bör kunna vara ett särskilt
skäl för undantag. Föreskrifter om undantag för parkering bör endast med-
delas om det berörda området från slitagesynpunkt tål parkering av större
omfattning.
Malmprospektering
Körning i samband med malmprospektering bör kunna vara ett särskilt skäl
för dispens. Dispens bör inte medges för körning inom skyddade områden.
Körning på golfbanor
Rörelsehinder bör kunna vara ett särskilt skäl för undantag. Särskilt skäl för
undantag kan även anses finnas för t.ex. funktionärer i samband med golf-
tävlingar.
Motorsport
Föreskrifter med generella undantag för övningsverksamhet och tävlingar
inom motorsport i terräng bör inte meddelas. Länsstyrelsen bör i varje en-
skilt fall ta ställning till om undantag i form av dispens kan medges.
Vid tillfällig körning på barmark, t.ex. vid enstaka tävlingar, som inte inne-
bär att området förses med någon typ av anläggningar, t.ex. läktare, perma-
5
NFS 2005:1
nent banmarkering eller dylikt, kan i vissa fall dispens från terrängkörnings-
förbudet medges för enskild eller anordnande klubb/förening. Dispensen
bör medges för tävlingsdagen eller tävlingsdagarna och någon dag före
och någon dag efter för förberedelser respektive efterarbete.
Körning i terräng i tränings- eller rekreationssyfte bör vanligen inte i sig
anses utgöra ett särskilt skäl för dispens.
Hänsyn bör tas till forn- och kulturminnen i terrängen.
Rörelsehinder
Rörelsehinder bör kunna vara ett särskilt skäl för dispens. Dispens bör inte
regelmässigt medges enbart på grund av rörelsehinder och för vilken typ av
körning som helst. Myndigheten bör i varje enskilt fall ta ställning till ända-
målet med körningen och tyngden i den enskildes behov i förhållande till
områdets känslighet och allmänna naturvårds- och friluftslivsintressen.
I de fall körning medges bör endast körning inom visst avgränsat terräng-
område medges, exempelvis nära bostad, kring en fiskesjö eller i ett jaktom-
råde. Undantag för större områden, t.ex. hela län, bör inte medges. Undan-
tag bör inte heller medges för körning inom skyddade områden.
Dispensen bör vara tidsbegränsad till förslagsvis tre till fem år, eller den
kortare tid som rörelsehindret kan förväntas kvarstå. Åberopat rörelsehin-
der bör styrkas med läkarintyg som innehåller en beskrivning av rörelse-
hindret och en bedömning av rörelseförmågan i terräng samt behov av
hjälpmedel.
Som rörelsehinder bör inte räknas enbart hög ålder.
Räddningstjänstens övningar
Särskilda skäl för dispens bör anses föreligga om en räddningstjänstövning
är viktig för fullgörandet av räddningstjänstuppdraget.
Transporter
Transport till fastighet på grund av äganderätt eller särskild rättighet till
fastighet eller materialtransport av t.ex. byggmaterial, bör kunna vara ett
särskilt skäl för dispens. I första hand bör körning ske i snötäckt terräng. För
att undantag skall kunna medges för körning på barmark, bör sökanden
kunna visa att transporten inte kan ske under tid då marken är snötäckt och
att det inte finns några andra rimliga transportmöjligheter.
Till 16 § TKF
Länsstyrelsen bör alltid samråda med kommunen då förbud eller föreskrift
kan komma att påverka kommunens planering eller andra verksamheter, om
påverkan inte är av ringa betydelse. Länsstyrelsen bör även samråda med
kommunen om föreskrift eller förbud kan komma att röra ett betydande antal
människor eller verksamhetsutövare eller avser områden som är geografiskt
omfattande.
6
NFS 2005:1
Dessa allmänna råd börjar gälla när de utkommer från trycket, varvid all-
männa råd 91:8, terrängkörningslagen, upphör att gälla.
Naturvårdsverket
LARS-ERIK LILJELUND
Kristina Labba
(Skötselenheten)