Prop. 1919:175
('med förslag till lag om ändrad lydelse av 1, 2, 9 och 37 §§ i lagen den 17 juni 1916 om försäkring för olycksfall i arbete',)
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
Nr 175.
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag
om ändrad lydelse av 1, 2, 9 och 37 §§ i lagen den 17 juni 1916 om försäkring för olycksfall i arbete; given Stockholms slott den 11 mars 1919.
Under åberopande av bilagda i statsrådet den 11 febrnari 1919 och
denna dag samt i lagrådet den 3 mars 1919 förda protokoll vill Kungl. Magt härmed jämlikt § 87 regeringsformen föreslå riksdagen att antaga det vid förstnämnda statsrådsprotokoll fogade förslag till lag om ändrad lydelse av 1, 2, 9 och 37 §§ i lagen den 17 juni 1916 om försäkring- för olycksfall i arbete.
De till ärendet hörande handlingar skola tillhandahållas riksdagens
vederbörande utskott.
GUSTAF.
Axel Schotte.
Bihang till riksdagens protokoll 191 fl
1 samt
149 käft. 7Nr 175.)
cd in I
0
Kung!. May.ts Proposition Nr 175.
Utdrag av protokollet över civilärenden, hållet inför
Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms
slott dm 11 februari 1919.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern E
den
,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena
H ellner ,
Statsråden
P etersson ,
S chotte ,
P etrén ,
N ilson ,
L öfgren ,
friherre P almstierna ,
R ydén ,
U
ndén
,
T horsson .
Efter gemensam beredning med chefen för justitiedepartementet an
förde departementschefen, statsrådet Schotte.
I skrivelse den 11 januari 1919 har riksförsäkringsanstalten under
ställt Kungl. Maj:ts prövning förslag till vissa ändringar i lagen om
försäkring för olycksfall i arbete den 17 juni 1916. Dessa förslag avse
dels höjning av det i lagens 9 § stadgade belopp, 1,800 kronor,
vartill genom olycksfall skadad persons årliga arbetsförtjänst högst må
beräknas,
dels borttagande av den i lagens 2 § stadgade begränsningen i
fråga försäkringens omfattning, jämlikt vilken såsom arbetare enligt lagen
ej anses den, vilkens avlöning hos arbetsgivaren, för år räknat, över
stiger 5,000 kronor,
3
dels ock sådan ändring i lagen, att med olycksfall i arbete skulle,
likställas olycksfall, som inträffa på vägen från den skadades bostad till arbetet eller från arbetet till bostaden, såvida den skadade icke på grund av eget intresse eller av annan orsak, som icke står i samband med lians arbetsanställning, avvikit från de av honom vanligen använda vägar.
Såsom jag omförmält vid föredragning av de frågor, som tillhörde
regleringen av riksstatens sjätte huvudtitel för år 1920, har riksförsäk- ringsanstalten i skrivelse den 15 oktober 1918 med förslag till stat för riksförsäkringsanstalten för år 1920 uttalat, att anstalten ansåge av vikt, att en undersökning i vissa närmare angivna hänseenden komme till stånd, i vad mån det läte sig göra att genom ändringar i olycksfallsförsäk ringslagen, vilka icke behövde innebära rubbning i denna lagstiftnings principer, söka åstadkomma inskränkning i det över måttan betungande registrerings- och premiedebiteringsarbete, som för närvarande tyngde riksförsäkringsanstalten.
I enlighet med vad jag därvid antydde mig ämna hemställa, har
numera Kungl. Maj:t uppdragit åt socialförsäkringskommittén, som i allt fall torde komma att framlägga förslag till vissa ändringar i olycksfallsför säkringslagen, att i samband med fullgörande av sitt uppdrag taga under övervägande vad anstalten i omförmälda hänseenden anfört.
Då nämligen vissa betydelsefulla bestämmelser i nämnda lag —
de, som avse grunderna för ersättnings utgående vid sjukdom under karenstiden — enligt uttryckligt stadgande i lagen endast skola gälla, intill dess särskild lag om sjukförsäkring må varda genomförd, lärer redan på grund härav socialförsäkringskommittén komma att, i sammanhang med sitt förslag i övrigt, avgiva förslag jämväl till vissa ändringar i olycksfallsfö rsäkring slagen.
Den vid tillämpningen av nämnda lag vunna erfarenheten har vidare
ådagalagt, att vissa ändringar i lagen erfordras även i en del punkter, som ej berörts vare sig i riksförsäkringsanstaltens skrivelse den 15 ok tober 1918 eller i den nu föreliggande framställningen. Vare sig eu mer omfattande revision av olycksfallsförsäkringslagen bör komma till stånd eller eventuella ändringar i lagen böra begränsas till mer eller mindre principiella detaljer synes det vid sådant förhållande lämpligt att nu till omedelbart avgörande upptaga förslag endast i sådana hänseenden, beträffande vilka på grund av efter lagens tillkomst inträdda förändrade förhållanden eller vunnen erfarenhet snar ändring synes angelägen. För närvarande anser jag mig därför böra underställa Kungl. Maj:t endast de av riksförsäkringsanstalten väckta frågorna om höjning av den nämnda
Kung!. May.ts Proposition Nr 175.
4
Kungl. Maj. ts Proposition Nr 17ö.
Höjning av
1800-kronors
gränsen.
Biksföx-
säkringa-
anstalten.
maximigränsen å 1,800 kronor och om borttagande eller höjning av den
berörda 5,000-kronorsgränsen samt i sammanhang därmed även om ut
vidgning av begreppet olycksfall i arbete till att under vissa betingelser
omfatta även olycksfall på väg till eller från arbetet. Därjämte torde
viss höjning böra ske av den under den s. k. karenstiden utgående sjuk
penningen.
Enligt 6 och 7 §§ olycksfallsförsäkringslagen skall vid olycksfall
i arbete dels sjukpenning efter de 35 första dagarna efter dagen för
olycksfallet (den s. k. karenstiden), dels ock livränta utgå i visst för
hållande till den arbetsförtjänst, den skadade haft under ett år räknat
tillbaka från oTycksfallet (9 §). Vid förlust av arbetsförmågan utgår
ersättning till skadad person med Va av den skadades (vid sjukpenning)
dagliga eller (vid livränta) årliga arbetsförtjänst och vid nedsättning av
arbetsförmågan med det lägre belopp, som svarar mot nedsättniugen —
dock att sjukpenning ej utgår, där ej arbetsförmågan blivit nedsatt med
minst 14 och livränta ej, där ej arbetsförmågan blivit nedsatt med
minst 1 io. I händelse av dödsfall utgår till änka eller änkling samt
minderårigt barn eller adoptivbarn ävensom eventuellt till den avlidnes
fader eller moder, adoptivfader eller adoptivmoder, livränta likaledes
beräknad efter den avlidnes årliga arbetsförtjänst enligt i 7 § angivna
grunder.
Enligt lagens 9 § skall emellertid, som nämnts, om den årliga arbets
förtjänsten överstiger 1,800 kronor, det överskjutande beloppet ej tagas
i beräkning. Understiger den årliga arbetsförtjänsten 300 kronor, skall
den beräknas till detta belopp.
Riksförsäkringsanstalten anför i denna del bland annat:
»I ålderdomsförsäkringskommitténs förslag fanns införd en statistik angående
arbetslöner under åren 1910—1912 vid industriella företag m. fl. Denna statistik
omfattade 29 yrkesgrupper. Av dessa grupper var det endast en grupp, vari medel
lönen för dag uppginge till 6 kronor. Däremot understeg för icke mindre än 22
grupper medellönen per dag 4 kronor. Enligt en i Svenska arbetsgivarföreningens
lönestatistiska årsbok för år 1915 intagen tabell, upptagande 30 yrkesgrupper och
omfattande 14,066 fackarbetare, hade nämnda år av dessa fackarbetare 18,3 5 % en
arbetsförtjänst under 800 kronor, 24 % en arbetsförtjänst av 800—1,199 kronor, 45,9 2
% en arbetsförtjänst av 1,200—1,799 kronor och 11,73 % en arbetsförtjänst av 1,800
kronor och däröver. Motsvarande tabell i 1916 års årsbok, upptagande 41 yrkes
grupper och 17,515 arbetare, visar följande procenttal för nyssnämnda lönegrupper
nämligen 14,n %, 18,19 %, 48,67 % och 19,os %. Ehuru icke någon säker jäm
förelse kan göras mellan dessa tabeller och den i kommitténs förslag intagna
tabellen, torde emellertid så mycket av dessa tabeller framgå, att redan år 1915,
sålunda innan kriget och därmed följande förhållanden gjort sig märkbart gällande
5
på lönemarknaden, en ej oväsentlig löneförhöjning ägt rum från tiden för den i
kommittébetänkandet angivna tabellen.
Levnadskostnaderna torde sedan krigsutbrottet numera hava stegrats med i
allmänhet mellan 100 och 200 procent. Även om arbetslönerna icke hava kunnat
hålla jämna steg med levnadskostnadernas ökning, har dock även lönenivån
väsentligt höjts. Inom socialstyrelsen pågår för närvarande en omfattande ut
redning angående arbetslönerna, vilken är ämnad att föreligga i början av inne
varande år. Redan för tiden till och med år 1917 kunde emellertid inom styrelsen
fastslås, att arbetslönerna inom vissa yrkesgrupper inom hantverket,^ transport
verksamhet m. m. ökats med omkring 6 % år 1915, ytterligare 15 % år 1916 och
ytterligare 20 % år 1917. Lönenivåns allmänna stegring för jordbruksarbetare
under åren 1913—1916 har av socialstyrelsen uppskattats till 30 ä 35 %.
För ett flertal lägre statstjänare uppgår lönestegringen numera till över
100 %. Detsamma torde även gälla större delen arbetare i landet hos enskilda
arbetsgivare inom industrien.
Även om man antager, att så småningom i mån av levnadskostnadernas
förbilligande arbetslönerna skola komma att i högre eller mindre grad nedgå,
ligger det dock i öppen dag, att 1,800 kronor såsom maximum i nu förevarande
avseende är alltför lågt.
Det framgår också, att beträffande under tiden den 1 januari—den 1 december
1918 av riksförsäkringsanstalten reglerade 2,679 skador, vilkas verkningar sträckt
sig över karenstiden, den skadades arbetslön i 1,086 fall överstigit 1,800 kronor.
Härvid är att beakta, att riksförsäkringsanstalten i högre grad än de flesta av
de enskilda försäkringsinrättningar, vilka meddela försäkring enligt olycksfalls
försäkringslagen, har att skaffa med arbetare hos mindre arbetsgivare, vilka ofta
stå på en lägre lönenivå än arbetare hos de större industriella företagen.
Om så ej vore förhållandet, skulle givetvis nämnda siffror visa sig än ogyn-
sammare.
Kung!. Maj:ts Proposition Nr 175.
De av riksförsäkringsanstalten för siukhjälpsersättning efter karenstiden
fastställda lönebeloppen under tiden den 1 januari— den 30 november 1918 framgå
av nedanstående sammanställning:
Under
1,000—
1,401—
Över
1,000 kr.
1,400 kr.
1,800 kr.
1,800 kr.
Män................................................................
251
410
643
1,070
Kvinnor .......................................................
113
37
10
9
Minderåriga ................................................
94
31
4
7
Samtliga
458
478
657
1,086
Av följande tabell, som endast upptager personer,
uppnått 18 års ålder, framgår, bland annat, den verkliga och den enligt 9 \
lagen beräknade arbetsförtjänst i 321 fall, vari riksförsäkringsanstalten tiller'
invaliditetsersättning:
som vid olycksfallet
av
ant
Beräknad inkomst 1,800 kronor...............
Beräknad inkomst mindre än 1,800 kronor
Antal
159
162
Verklig årsinkomst
enligt i anmälan
lämnade uppgifter
kronor
383,358: 02
223,998: 76
607,356: 78
Medel
inkomst
kronor
2,411: 06
1,382: 71
1,892: 08
Samtliga 321
.Försäkrings
rådet.
Departements
chefen.
Av tabellen finner man, att för samtliga dessa 321 fall den skadades verk
liga årsinkomst enligt i olycksfallsanmälan lämnade uppgifter i medeltal pr fall
uppgått till 1,892 kronor, d. v. s. överstigit det nu gällande maximum för den
beräknade årsinkomsten med inemot 100 kronor. För de 159 av dessa fall, i
vilka den verkliga årsinkomsten överstigit 1,800 kronor, uppgår medelinkomsten
pr år till ej mindre än 2.411 kronor.
På grund av vad sålunda anförts anser riksförsäkringsanstalten eu böjning
av ?en .} ^a8en bestämda högsta arbetsförtjänst, efter vilken ersättningar skulle
utgå, böra företagas.
Vid en sådan höjning, som icke är avsedd att erhålla endast eu provisorisk
karaktär, finner riksförsäkringsanstalten eu viss försiktighet böra iakttagas med
hänsyn till svårigheten att beräkna penningvärdets fluktuationer samt till att
eu del ersättningar, såsom tillerkända livräntor, komma att utgå under lång tid
framåt. Riksförsäkringsanstalten anser därför, att vid höjningen icke får fästas
avgörande betydelse vid graden av penningvärdets nuvarande fall. På grund
härav anser sig riksförsäkringsanstalten icke böra föreslå högre höjning av ifråga-
komna arbetsförtjänst än med 331/3 % av det för närvarande i lagen stadgade
belopp, det vill säga en höjning från 1,800 kronor till 2,400 kronor.»
Försäkringsrådet har i sitt ovanberörda utlåtande över riksförsäk-
ringsanstaltens förslag anfört:
Eu höjning av ifrågavarande belopp måste pa grund av de förhållanden,
som nu rådde på det ekonomiska området, anses vara fullt berättigad. Fram
hållas borde emellertid, att en mera betydande höjning för vissa industrier syn
tes komma att medföra en avsevärt ökad ekonomisk belastning. Om än ett ännu
högre maximibelopp än det av riksförsäkringsanstalten föreslagna av 2,400 kro
nor skulle kunna anses önskvärt, syntes därför nödig försiktighet bjuda att nu
icke gå längre än riksförsäkringsanstalten föreslagit.
Lika med riksförsäkringsanstalten och försäkringsrådet finner även
jag en höjning av ifrågavarande maximibelopp vara erforderlig. Lev
nadskostnadernas allmänna stegring och lönenivåns därmed samman
hängande höjning, jämfört med vid lagens tillkomst rådande och då till
grund lagda förhållanden, betinga givetvis en sådan höjning.
Enligt vad jag inhämtat, har såsom preliminärt resultat av den av
riksförsäkringsanstalten omförmälda, inom socialstyrelsen verkställda ut
redningen angående lönenivåns höjning under kristiden framgått, att den
genomsnittliga löneökningen för män och kvinnor, vuxna och minder
åriga tillsammantagna, inom industrin i allmänhet under tiden 1913 —
1917 uppgått till omkring 45 % samt under tiden 1913 - 30 september
1918 till minst 90 %. Beträffande lantarbeta rna har under perioden
1913—1918 daglönen för de manliga och kvinnliga daglönarna i arbets
givarens kost stigit med i genomsnitt respektive 100 och 115 %. För
de manliga daglönarna i egen kost har ökningen varit omkring 130 %
och för tillfälliga kvinnliga daglönare i egen kost nära 150 %.
3
Kung]. Maj:ts Proposition Nr 175.
Såsom riksförsäkringsanstalten och försäkringsrådet framhållit, lär
emellertid vid fråga om höjning av förevarande belopp en viss försik
tighet vara av nöden; och har jag med hänsyn härtill intet att erinra
med avseende å det av riksförsäkringsanstalten föreslagna och av för
säkringsrådet förordade beloppet 2,400 kronor. Härigenom skulle vid
fullständig oförmåga till arbete den dagliga sjukpenningen efter utgången
av karenstiden komma att höjas från för närvarande utgående 3 kronor
29 öre om dagen till 4 kronor 38 öre om dagen och livränta till skadad
arbetare från 1,200 till 1,600 kronor om året. Vid dödsfall skulle, med
för sådant fall i lagens 7 § angiven begränsning, livräntor till änkling
eller änka komma att höjas från 450 till 600 kronor, till minderårigt
barn från 300 till 400 kronor och till den avlidnes fader eller moder
från 450 till 600 kronor om året.
I sammanhang med höjningen av ifrågavarande maximibelopp synes
mig emellertid även höjning böra ske av det minimibelopp, 300 kronor,
vartill, likaledes enligt lagens 9 §, den årliga arbetsförtjänsten lägst skall
beräknas. Detta belopp synes mig skäligen böra bestämmas till 450 kronor.
Såsom ovan erinrats, skall enligt lagens 2 § såsom arbetare i lagens
mening ej anses den, vilkens avlöning hos arbetsgivaren för år räknat
överstiger 5,000 kronor.
Riksförsäkringsanstalten har i sin ifrågavarande framställning erin
rat om vad riksförsäkringsanstalten på sin tid anfört i avgivet yttrande
över ålderdomsförsäkringskommitténs förslag till olycksfallsförsäkringslag,
vilket förslag ligger till grund för den gällande olycksfallsförsäkrings
lagen.
I detta förslag hade, anför riksförsäkringsanstalten, upptagits den begräns
ning i ifrågavarande avseende, som den gällande lagen innehåller. Och hade
kommittén härutinnan framhållit, att, om än bestämmelserna i förevarande av
seende vore ganska växlande i den utländska lagstiftningen, framginge dock av
dessa bestämmelsers karaktär, att man i allmänhet icke velat principiellt skilja
mellan arbetare och för yrkesdriften anställda personer, utan ansett riktigt att
om än med viss begränsning — medtaga även personer av sistnämnda slag.
För sin del ansågo kommittén, att lagstiftningen principiellt borde utsträckas till
tjänstemän, som vore anställda hos arbetsgivaren. Kommittén hade härvid i an
slutning till ett flertal utländska lagar dock funnit skäligt bestämma ett särskilt
belopp för årsförtjänsten såsom gräns för delaktighet i försäkringen och därjämte
satt denna gräns så högt som till 5,000 kronor för att i så stor utsträckning som
möjligt medtaga alla de personer (ingenjörer, tekniker, han delsbiträden ocli dylika),
för vilka försäkringen kunde anses äga avsevärd betydelse. Då lönegränsen satts
så högt, komme utan tvivel alla egentliga arbetare att omfattas av lagen och syn
tes därför att, såsom i vissa utländska lagar, någon skillnad mellan tjänstemän
och arbetare i förevarande hänseende ej behövde göras.
Kutig!. Mqpts Proposition Nr 175.
7
Borttagande
eller höjning
av 5,000-kro-
nors-gränsen.
Riksförsäk
ringsanstalten.
8
Riksförsäkringsanstalten yrkade i sitt över förslaget avgivna yttrande, att
för arbete, som ej vore att anse såsom kroppsarbete och bedreves under sådana
förhållanden, att faran för olycksfall vore synnerligen ringa, Kungl. Maj:t måtte
äga medgiva undantag från försäkringen. I anslutning härtill hemställde riks
försäkringsanstalten, att den ifrågavarande i förslaget upptagna aviöningsgränsen
av 5,000 kronor måtte bortfalla; och yttrade riksförsäkringsanstalten härvid bland
annat: Eu dylik avlöningsgräns måste alltid bliva mer eller mindre godtycklig,
bland annat även med hänsyn till de växlande levnadskostnaderna å olika orter
i vårt land. Då vidare avlöningsförmånerna kunde växla från tid till annan, torde
svårigheter ofta uppstå att träffa avgörande, om försäkringsskyldighet förelåge
eller ej, och ifrågavarande ändring vore därför ur förvaltningssynpunkt till avse
värd fördel. Härtill komme, att en del arbetsledare i synnerligen farliga yrken,
t. ex. ingenjörer och tekniker vid gruvor, kraftstationer, fabriker med explosions-
fara, kanonverkstäder (med provskjutning), som hade en avlöning överstigande
5,000 kronor, uteslötes från olycksfallsförsäkringen, oaktat de kunde anses vara i
särskild grad utsatta för olycksfallsrisk och endast med svårighet eller alls icke
kunde antagas erhålla enskild försäkring. Det skulle kunna inträffa, att perso
ner, som närmast borde betraktas som arbetsförmän och sålunda enligt 1901 års
lag angående ersättning för olycksfall i arbete hade rätt till ersättning, på grund
av ifrågavarande bestämmelse ej komme att inbegripas under försäkringen. Hos
riksförsäkringsanstalten hade t. ex. sökts försäkring för verkmästare vid industriell
anläggning, som haft avlöning vida överstigande 5,000 kronor. Av anförda skäl
ville riksförsäkringsanstalten — under förutsättning att riksförsäkringsanstaltens
förslag om befogenhet för Kommgen att från försäkringen undantoges ofarligt
arbete bifölles — hemställa, att den av kommittén förslagna aviöningsgränsen helt
och hållet borttoges.
Kungl. Maj:ts förslag till lag om försäkring för olycksfall i arbete innehöll
icke någon bestämmelse om sådan avlöningsgräns, varom nu är fråga. Däremot
hade i 3 § intagits bestämmelse om, att Konungen skulle äga från tillämpningen
av lagen undantaga bland annat arbetare, som användes till arbete av synnerligen
ofarlig beskaffenhet.
Dåvarande departementschefen framhöll vid föredragning för Kungl. Maj:t
av lagförslaget, bland annat, att det syntes honom, som om samtliga de erin
ringar, vilka gjorts beträffande aviöningsgränsen 5,000 kronor, skulle komma att
förlora sin egentliga betydelse, därest den bestämmelsen komme att inflyta i
i lagen, att Kungl. Maj:t ägde att från lagens tillämpning undantaga arbetstagare
inom ofarliga yrken. På grund av denna bestämmelse bleve nämligen Kungl.
Maj:t i tillfälle att undantaga just sådana arbetstagare, vilka huvudsakligen av-
såges med de gjorda anmärkningarna eller personer, som i egenskap av affärs-
cliefer, kontorsbiträden, tjänstemän o. s. v. i allmänhet åtnjöte högre avlöning
än 5,000 kronor. Å andra sidan finge med en dylik begränsning av lagens tillämp
ningsområde en bestämmelse om viss lönegräns på skäl, som av riksförsäkrings
anstalten och jämväl från annat håll framhållits, anses olämplig. Därigenom
skulle nämligen en del ingenjörer, fartygsbefälhavare in. fl., med vilkas verksam
het en avsevärd yrkesfara ofta vore förbunden, ävensom vissa arbetsförmän, vilka
omfattades av nuvarande lag, komma att uteslutas från en för dem ofta välbehöv
lig försäkring. På grund därav föreslog departementschefen, att bestämmelsen
om en viss lönegräns ej måtte intagas i lagen.
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
9
Det för behandling av lagförslaget av 1916 års riksdag tillsatta särskilda
utskottet insatte i 2 § en bestämmelse om en avlöningsgräns av 5,000 kronor,
men borttog i 3 § av Kungl. Maj ds förslag bestämmelsen om, att Konungen
skulle äga att från lagens tillämpning undantaga arbetare, som användes till
arbete av synnerligen ofarlig beskaffenhet.
Utskottet yttrade i sammanhang med ifrågavarande förändringar av Kungl.
Maj:ts förslag, att, därest den nämnda bestämmelsen om Kungl. Majds rätt att
från lagens tillämpning undantaga arbetare, som användes till arbete av synner
ligen ofarlig beskaffenhet, borttoges, förfölle det skäl, som föranlett Kungl. Majd
att borttaga den av kommittén föreslagna lönegränsen av 5,000 kronor. Då jäm
väl, på sätt av kommitténs utredning i denna del framginge, åtskilliga skäl talade
för bibehållandet av en dylik gräns, som syntes väl överensstämma med draga-
varande lagstiftnings grunder, liade utskottet ansett en bestämmelse i sadant syfte,
motsvarande den av kommittén föreslagna, böra intagas i 2 § andra stycket.
Härefter anför riksförsäkringsanstalten vidare:
»Den erfarenhet riksförsäkringsanstalten redan vunnit vid tillämpningen av
1916 års olycksfallsförsäkringslag, finner riksförsäkringsanstalten hava bekräftat
riktigheten av de av riksförsäkringsanstalten vid avgivande av sitt yttrande över
kommittébetänkandet angivna skäl för borttagandet av ifrågakomna lönegräns
5,000 kronor — detta oavsett den löneförhöjning på arbetsmarknaden, som efter
lagens tillkomst inträtt.
Denna löneförhöjning har emellertid åstadkommit, att det antal personer,
som utestängts från lagen, ehuru de rätteligen saväl enligt kommitténs som ut
skottets åsikt med hänsyn till olycksfallsrisken och övriga förhållanden bort
komma in under densamma, givetvis kommit att utgöra ett betydligt avsevärdare
antal än kommittén och utskottet kunnat förutse vid bestämmandet av löne
gränsen till 5,000 kronor.
_
.
Då det icke torde kunna förutsägas, om, när eller i vad mån en reducering
av arbetslönerna kan vara att förvänta, finner riksförsäkringsanstalten detta ut
göra ytterligare ett skäl till att ifrågakomna lönegräns av 5,000 kronor icke bör
bibehållas.
r
.
Det torde i sammanhang härmed böra framhållas, att de i 9 § av lagen
intagna bestämmelser angående beräknandet av den årliga arbetsförtjänsten endast
hava avseende på arbetsförtjänst, som i 6 och 7 §§ omförmäles, men däremot
icke på den avlöning, som i 2 § andra stycket omnämnes. En följd härav är,
att vid beräknandet av nyssnämnda avlöning skall medräknas jämväl den högre
avlöning än vanligt, som en person kan hava åtnjutit av arbetsgivaren på grund
av övertidsarbete eller på grund av särskilda förhallanden. Sålunda inberäknas
i avlöningen samtliga av eu person åtnjutna krigstids- och dyr tids tillägg, oavsett
arten av desamma. Det har vid tillämpningen av 1916 års lag visat sig, att icke
endast sådana personer, som i riksförsäkringsanstaltens yttrande över kommitté
betänkandet omförmälas (ingenjörer, tekniker etc.), utan även till vissa kate
gorier av yrkesgrupper hörande kroppsarbetare och med kroppsarbetare tämligen
likställda personer icke sällan komma till en årsavlöning hos arbetsgivaren över
stigande 5,000 kronor.
.....
r AAA .
Om sålunda anses, att en bestämmelse av eu lönegräns av 5,000 kronor
icke bör oförändrad bibehållas, torde emellertid kunna invändas, att lönegränsen
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
Bihang till riksdagens protokoll 1919.
1 sand. 149 luift. (Nr 175.)
2
Försakrings-
rådet.
icke bör helt och hållet borttagas, utan endast en höjning av densamma bör ske.
Mot endast en höjning av lönegränsen får riksförsäkringsanstalten andraga de
skäl, riksförsäkringsanstalten redan i sitt yttrande över kommittébetänkandet an
fört, nämligen att en avlöningsgräns alltid måste bliva mer eller mindre godtyck-
lig, bland annat, även med hänsyn till de växlande levnadskostnaderna å olika
orter i vårt land. Då vidare avlöningsförmånerna, såsom särskilt senare årens
erfarenhet giver vid handen, kunna växla från tid till annan, uppstå ofta svårig
heter att träffa avgöranden, om försäkringsskyldighet föreligger eller ej. Ur för
valtningssynpunkt måste borttagandet av avlöningsgränsen vara till avsevärd
fördel.
-Det liar vid lagens tillämpning visat sig, att denna gräns av 5,000 kronor
förorsakar såväl arbetsgivarne vid avlämnande av löneuppgifter som riksförsäkrings
anstalten vid dessa uppgifters granskning och försäkringsavgifternas beräkning
betydande besvär och avsevärda svårigheter.
Det har hänt — och kommer antagligen i än högre grad vid bibehållandet
av en lönegräns att hända — att en persons avlöning hos arbetsgivaren, för år
räknat, vid tiden för ett honom övergånget olycksfall icke kan beräknas överstiga
lönegränsen, men att avlöningen vid tiden för löneuppgifternas avlämnande
måste av praktiska skäl, för år räknat, hos arbetsgivaren beräknas överstiga
— ofta i väsentlig grad — densamma. Personen kommer då icke att av arbets
givaren upptagas i löneuppgifterna, och någon premie kommer förty ej heller
att påföras arbetsgivaren för en sådan person, oaktat att denne intill den tid,
då avlöningen icke kan beräknas överstiga lönegränsen, erhåller lagstadgad ersätt
ning vid inträffat olycksfall.
Riksförsäkringsanstalten anser därför, såsom riksförsäkringsanstalten förut
framhållit, att avlöningsgränsen bör helt och hållet borttagas.»
Mot riksförsäkringsanstaltens förslag i denna del har en av anstal
tens byråchefer reserverat sig under framhållande, att liknande skäl, som
vid lagens tillkomst anförts till stöd för en begränsning i omförmälda
avseende, syntes fortfarande äga giltighet, samt att de av riksförsäkrings
anstalten framförda anmärkningarna mot varje begränsning därutinnan
väsentligen förlorade i betydelse genom att höjningen av den nu gällande
avlöningsgränsen, 5,000 kronor, gjordes tämligen avsevärd, sålunda att
exempelvis arbetare med en avlöning, som överstege 8,000 eller 10,000
kronor för år räknat, förbleve oberörda av försäkringen.
Försäkringsrådet har anfört följande:
»Beträffande den av riksförsäkringsanstalten föreslagna ändringen i 2 §
av lagen torde av de skäl, riksförsäkringsanstalten i *sin skrivelse anfört, vara
tydligt, att den i paragrafen bestämda avlöningsgränsen av 5,000 kronor nu
mera måste anses vara för låg. Vid en eventuell höjning synes lägre belopp
än 7,500 kronor icke böra ifrågakomma, och torde möjligen kunna ifrågasättas,
huruvida icke gränsen borde bestämmas till en årsavlöning av 9,000 kronor. En
del egentliga yrkesarbetare med farlig sysselsättning ävensom ingenjörer, fartygs-
befälhavare och dylika, för vilka olycksfallsrisken ofta är synnerligen avsevärd,
10
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 17B.
torde nämligen eljest icke komma att inbegripas under försäkringen. Försäkrings-
rådet liar emellertid för sin del ej heller något att erinra mot att ifrågavarande
lönegräns, på sätt riksförsäkringsanstalten hemställt, helt borttages. Den utvidg
ning av försäkringen, som skulle bliva en följd liärav, torde icke få större be
tydelse. Antalet personer, som därigenom skulle komma att indragas under för
säkringen, är nämligen obetydligt, och olycksfallsrisken i de arbeten, i vilka de
äro sysselsatta, torde i det övervägande flertalet fall vara jämförelsevis liten.
Därjämte skulle, såsom riksförsäkringsanstalten anfört, ett borttagande av löne-
gränsen givetvis i sin mån underlätta arbetet med försäkringens liandhavande. Ä
andra sidan skulle dock härigenom sådana personer bliva delaktiga av försäkringens
förmåner, vilka på grund av sin ekonomiska ställning ej äro i behov därav. Denna
synpunkt synes dock vara av underordnad betydelse.»
För min del finner jag med hänsyn särskilt till den vidsträckta om
fattning ifrågavarande lagstiftning i vårt land äger — i det den även
omfattar alla arbetare inom handel och därmed jämförliga mer ofarliga
yrken — övervägande skäl tala för, att någon rubbning nu icke sker i
den princip i förevarande avseende, som, på sätt ovan antytts, vid
lagens tillkomst ansågs väl överensstämma med den ifrågavarande lag
stiftningens grunder.
Liknande skäl — levnadskostnadernas stegring och lönenivåns all
männa höjning — som anförts för en höjning av förutberörda maximi
belopp, 1,800 kronor, göra sig emellertid även gällande beträffande nu
ifrågavarande belopp, 5,000 kronor. En höjning av sistnämnda belopp
till det av försäkringsrådet ifrågasatta, 9,000 kronor, synes mig härvid
lämplig. Därigenom lära, såsom försäkringsrådet anmärkt, de egentliga
yrkesarbetarna med farlig sysselsättning ävensom de tjänstemän hos en
skilda arbetsgivare, för vilka den sociala olycksfallsförsäkringen kan vara
av någon egentlig betydelse, komma att inbegripas under försäkringen,
liksom ock de av riksförsäkringsanstalten framhållna olägenheterna av en
begränsning i ifrågavarande avseende bliva väsentligen undanröjda.
Därest erfarenheten skulle komma att visa, att genom den nu föreslagna
höjningen dessa ändamål ej tillfredsställande nås, lär det böra komma
under övervägande, huruvida i enlighet med riksförsäkringsanstaltens för
slag varje begränsning i förevarande avseende bör bortfalla.
Rörande frågan om höjning av sjukpenningen under karenstiden
anför riksförsäkringsanstalten i sin ifrågavarande framställning:
»Ehuru frågan om storleken av den i penningar utgående ersättningen under
första liden efter inträffat olycksfall icke kan anses i den sociala olycksfallslag-
stiftniugen intaga samma betydelsefulla ställning, som frågan om ersättning vid
invaliditet eller långvariga sjukdomsfall, har dock givetvis i sammanhang med nu
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
11
Departements
chefen.
Höjning av
öjukpen-
ningen under
karenstiden.
Riksföraiik-
rings-
anstaltcn.
Departements
chefen.
föreliggande frågor av riksförsäkringsanstalten tagits under övervägande, huruvida
icke en höjning av sjukpenningen under karenstiden — de 35 första dagarna efter
olycksfallet — borde vidtagas. Med bibehållande av den grund — storleken av
den pensionsavgift, som enligt lagen om allmän pensionsförsäkring den skadade
påförts — efter vilken berörda sjukpenning för närvarande utgår, har riksförsäk-
migsan stalten emellertid icke funnit någon så tillfredsställande lösning av denna
fråga, att riksförsäkringsanstalten ansett sig kunna inkomma med förslag till höjning
av den under karenstiden utgående sjukpenningen. En höjning av sjukpenningen
med ett belopp av exempelvis 1 krona skulle leda till att i ett antal fall, som
säkerligen bleve rätt avsevärt, sjukpenningens storlek komme att överstiga den
arbetsförtjänst, som enligt 9 § skulle beräknas för den skadade. Sjukpenningen
skulle sålunda för en person, som påförts tretton kronor i pensionsavgift, vilken
avgift påföres den, som föregående år taxerats till ett belopp av 1,200 kronor
eller därutöver, komma att utgå med 3 kronor 50 öre om dagen. Detta gör 1,277
kronor 50 öre för år räknat. Den skadades dagsinkomst enligt taxeringen skulle
förty komma att understiga den dagliga sjukpenningen. Ett sådant förhållande
skulle jämväl komma att inträda vid enahanda höjning av de sjukpenningar, som
utgå vid lägre pensionsavgifter. På grund av den provisoriska karaktär, som en
ligt lagen bestämmelserna om ersättning under karenstiden för närvarande hava
i avvaktan på, att eu särskild lag om sjukförsäkring må vara genomförd, har riks
försäkringsanstalten ej heller ansett sig böra inkomma med förslag angående
sjukpenning under karenstiden efter andra grunder än de i lagen för närvarande
gällande.»
Mot riksförsäkringsanstaltens jhtrande i denna del har en av an
staltens byråchefer reserverat sig under yrkande att viss höjning måtte
ske av sjukpenningen under karenstiden.
Enligt 37 § olycksfallsförsäkringslagen utgår sjukpenning under
karenstiden efter storleken av den pensionsavgift, lägst 3 kronor och
högst 13 kronor, som enligt lagen om allmän pensionsförsäkring påförts
den skadade. Pensionsavgiftens storlek är beroende av den skadades
taxering under året närmast före det, varunder pensionsavgift påföres.
Densamma utgör lägst 3 kronor, och därutöver erläggas 2 kronor, om
inkomsten uppgår till 500, men ej till 800 kronor, 5 kronor, om inkomsten
uppgår till 800, men ej till 1,200 kronor, och 10 kronor, om inkomsten
uppgår till 1,200 kronor eller mera. Sjukpenningen växlar mellan lägst
1 krona om dagen, om pensionsavgift ej påförts eller om pensionsavgiften
utgör 3 kronor, och lägst 2 kronor 50 öre om dagen, om pensions
avgiften utgör sammanlagt 13 kronor, d. v. s. om inkomsten uppgår till
1,200 kronor eller mera. Vid en inkomst, som uppgår till 500, men ej
till 800 kronor (pensionsavgift sammanlagt 5 kronor), utgör den dagliga
sjukpenningen 1 krona 25 öre och vid en inkomst, som uppgår till 800,
men ej till 1,200 kronor (pensionsavgift sammanlagt 8 kronor), utgör
den 1 krona 75 öre.
12
Kung1. Maj:ts Proposition Nr 175.
13
Skulle nu den dagliga sjukpenningen under karenstiden höjas med
exempelvis 1 krona för varje av de sålunda angivna kategorierna, skulle
den dagliga sjukpenningen komma att överstiga den dagliga arbetsför
tjänsten i alla fall, där den årliga arbetsförtjänsten unders tege 1,004
kronor, ävensom i fall, där den uppginge till 1,200, men icke till 1,278
kronor. Och den dagliga sjukpenningen skulle komma att överstiga 2 3
av den dagliga arbetsförtjänsten — d. v. s. vad som enligt lagen skall
utgå i ersättning efter karenstidens utgång — i alla fall, där den årliga
arbetsförtjänsten understege 1,917 kronor.
Skulle den dagliga sjukpenningen under karenstiden genomgående
höjas med endast 50 öre, skulle den komma att överstiga den dagliga
arbetsförtjänsten, när den årliga arbetsförtjänsten antingen understege
639 kronor eller också växlade emellan lägst 800 och högst 821 kronor.
Den skulle komma att överstiga Vs av den dagliga arbetsförtjänsten i
alla fall, där den årliga arbetsförtjänsten understege 1,643 kronor.
En höjning av den dagliga sjukpenningen beträffande samtliga fyra
ovan angivna kategorier synes mig alltså knappast vara att förorda.
Sjukpenningens belopp under karenstiden är nämligen — inom de
gränser sådant låter sig förenas med principen om pensionsavgiften så
som grund för sjukpenningens beräknande — som det synes med råtta,
tillmätt med rimlig hänsyn tagen till beloppet av den sjukpenning,
som i händelse av sjukdomens fortvavo efter sagda tid lagenligt
skall utgå.
I samma mån emellertid som höjning sker av ovan omförmälda
maximibelopp av årlig arbetsförtjänst, 1,800 kronor, vilket för när
varande får tagas i beräkning vid bestämmande av ersättning efter
karenstiden, samt därmed även sjukpenningen efter samma tid höjes, i
samma mån blir det angeläget, att åtminstone vid fråga om inkomst
tagare, vilka därav beröras, höjning även äger rum av sjukpenningen
under karenstiden. Detta syties mig, utan rubbning för övrigt av ovan
angivna grunder för sjukpenningens beräknande under karenstideu, lämp
ligen kunna ske därigenom, att den klass inkomsttagare, som påförts
den högsta pensionsavgiften, 13 kronor, i nu förevarande hänseende
uppdelas i två kategorier. För dom, som taxerats till 1,200 kronor,
men ej till ett visst högre belopp — vilket skäligen synes kunna sättas
till 1,800 kronor — synes sjukpenningen kunna bibehållas vid 2 kronor
50 öre. De däremot, beträffande vilka det till grund för pensions
avgiften lagda taxerade beloppet uppgår till 1,800 kronor eller mera,
synas mig böra i daglig sjukpenning erhålla 3 kronor 50 öre. Då på den
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
14
Kung!. Maj.ts Proposition Nr 1 ro.
Ersättning
debetsedel, där vederbörande för allmän pensionsförsäkring debiterats —
utöver i allmänhet i annat sammanhang debiterad grundavgift 3 kronor
— tilläggsavgift i ifrågavarande fall med 10 kronor, underrättelse även
lämnas om storleken av det taxerade belopp, med stöd av vilket sist
nämnda avgift påförts, lär någon svårighet eller omgång i praktiskt
avseende icke komma att möta varken för arbetaren eller arbetsgivaren
eller för försäkringsinrättningen vid tillämpning av en d}dik regel.
Såsom ovan erinrats, äro olycksfallsförsäkringslagens bestämmelser
om sjukpenning under karenstiden endast provisoriska och skola gälla
blott till dess särskild lag om sjukförsäkring kan komma att träda i
kraft. Vid anförda förhållande anser jag icke någon eljest ur flere syn
punkter önskvärd mera principiell ändring nu böra äga rum i gällande
grunder för sjukpenningens beräknande under karenstiden.
Jag tillstyrker alltså, att ändring nu sker i olycksfallsförsäkrings
lagens 37 § endast i av mig ovan angivet syfte.
vid olycksfall
heligt
1
§ olycksf allsförsäkringslagen avser försäkringen »skada till
Vpå°väg till
följd av olycksfall i arbeteto. Riksförsäkringsanstalten ifrågasätter nu
eller från
införande i lagen av en bestämmelse, att olycksfall på väg till eller
6 e ' från arbetet under vissa betingelser böra ingå under den obligatoriska
försäkringen. Anstalten anför i denna del följande:
»Beträffande den närmare innebörden av nämnda uttryck, »olycksfall i ar
bete» uttalade 1916 års riksdags särskilda utskott — i anledning av motionsvis
framställda yrkanden, att i lagtexten måtte närmare definieras begreppet olycks
fall i arbete — bland annat, att i allmänhet såsom olycksfall, för vilket ersätt
ning borde utgå, hade betraktats olycksfall, som träffade arbetare inom arbets-
området, även då han icke vore sysselsatt med sitt egentliga arbete, till exempel
på vägen från eller till arbetet, i vad den folie inom arbetsområdet. Vidare ut-
ginge ersättning vid olycksfall på väg till eller från arbete, då arbetaren färdades
med ett arbetsgivarens, för arbetarna avsett transportmedel eller arbetaren enligt
arbetsgivares uppdrag begåve sig från en arbetsplats till en annan eller från det
egentliga arbetsstället skickades till utearbete på annan plats (till exempel mon
törer) eller då arbetaren till eller från bostaden medförde föremål, som skulle
bearbetas eller som bearbetats. Jämväl i fråga om dessa fall måste man emeller
tid, framhöll utskottet, fasthålla den allmänna regeln, att orsakssammanhang
skall föreligga mellan företaget och verksamheten.
Utskottets yttrande i omförmälda del hänförde sig till den praxis, som
följts vid tillämpningen hos domstolarna och inom riksförsäkringsanstalten av
1901 års berörda lag.
Vad utskottet sålunda uttalade står i huvudsaklig överensstämmelse med
de principer, som tillämpas i en del av den utländska lagstiftningen så till exem
pel med vad som gäller i Norge enligt lag den 13 augusti 1915, i Danmark en
ligt lag den 6 juli 1916 och enligt den tyska riksförsäkringsordningen.
Riksförsäk
rings
anstalten.
Kungl. Maj. ts Proposition Nr 175.
15
Emellertid bär i den utländska lagstiftningen jämväl andra principer gjort
sig gällande.
Under senare åren kan sålunda i den utländska lagstiftningen spåras en
tendens att, även då arbetsgivaren bär kostnaden för försäkringen, genom lag
stiftning bekräfta och delvis även ytterligare utsträcka den så småningom redan
genom praxis i viss grad utbildade rätt för arbetaren till ersättning för olycks
fall på väg till eller från arbetet.
Sålunda har dels i Österrike genom lag den 21 augusti 1917 det tillägg skett
till förut gällande lag, att med olycksfall i arbete likställes olycksfall, som drabbar
arbetaren på väg från bostaden till arbetet eller från arbetet till bostaden, så
vida den försäkrade icke på grund av ett eget intresse eller av annan orsak, som
icke står i samband med hans arbetsanställning, avvikit från den vanliga vägen
till arbetet, dels och i den för Finland gällande förordning av den 18 augusti
1917 om arbetares olycksfallsförsäkring stadgats, att såsom kroppsskada, upp
kommen genom olycksfall i arbete, skall anses — förutom skada, som drabbar
arbetare, då han befinner sig på sådant till arbetsplatsen hörande område, varest
han icke genom uttrycklig föreskrift förbjudits att uppehålla sig — skada, som
drabbar honom utom arbetsplatsen »därest han är stadd på uppdrag av arbets
givaren eller under färd till eller från arbetsplatsen och färden på grund av ar
betsplatsens läge är förenad med särskild fara».
I den mån som försäkringen kommer att omfatta jämväl arbetare med
synnerligt vidsträckt arbetsområde, såsom skogsarbetare, lantbruksarbetare med
flera, kommer givetvis en tanke på lagstadgad ersättning för olycksfall under vä
gen till eller från arbetsplatsen att tränga sig fram.
En stor del av nyssnämnda arbetare hava sina bostäder inom arbetsområ
det (jordegendomen, skogsbruket) och komma i följd härav med den praxis, som
redan utbildat sig, dessa arbetare, att, därest icke särskilda omständigheter före
ligga, erhålla ersättning för olycksfall, som inträffa på väg till eller från arbetet.
Men då dessa arbetare erhålla ersättning för olycksfall på väg till eller från
arbetet, torde icke kunna undgås, att det för andra arbetare, som utsättas för
lika stora faror på vägen från sin bostad till arbetsplatsen, ställer sig som en
orättvisa, att icke de i likhet med nyssnämnda arbetare erhålla ersättning.
Det kan visserligen härutinnan invändas, att arbetsgivaren, där det är fråga
om hans egen mark, äger tillsyn över den väg, arbetaren har att färdas, vilket
däremot — åtminstone i allmänhet -— icke är förhållandet beträffande väg, som
ligger utom hans ägande område. Denna invändning kan ju hava ett visst be
rättigande, men fråga är, om en sådan tillsyn i någon ens nämnvärd mån kan sägas
hava inflytande på den allmänna olycksfallsrisk, som arbetaren under enahanda
lokalförhållanden inom och utom arbetsområdet utsätter sig för. Undantagsfall
kunna jn tänkas, där arbetsgivaren, om vägen varit förlagd inom hans område,
på grund av tillsyn över densamma skulle hava undanröjt den olycksfallsrisk,
som förorsakat olycksfallet.
Man torde ock ej helt få bortse från, att arbetaren, då lian begiver sig från
sin bostad till arbetsplatsen eller från arbetsplatsen till sin bostad, dock utan
sitt eget förvållande utsättes för eu viss nödvändig olycksfallsrisk, som kan sägas
stå i sådant samband med arbetet, att denna risk kan betecknas såsom en ut
strålning av olycksfallsrisken i arbetet — detta oavsett huruvida arbetsgivaren ge
nom sitt åtgörande kan hava något inflytande på olycksfallsrisken eller ej.
Försäkrings-
rådet.
Riksför-
Bäkrings-
anstalten.
Till riksförsäkringsanstalten har från såväl arbetsgivare- som arbetarehåll
såsom önskemål framställts, att olycksfallsförsäkringslagen måtte omfatta olycks
fall på väg till eller från arbetet.
Slutligen torde böra omnämnas, att, oaktat den formulering lagen för när
varande har, till riksförsäkringsanstalten, frånsett anmälningar beträffande ar
betare, som utföra arbete för statens räkning eller som avse i ömsesidiga bolag
försäkrade arbetare — under tiden den 1 januari — den 30 november 1918 för
ersättnings utbekommande inkommit ej mindre än 137 anmälningar om olycks
fall, i vilka anmälningar uppgivits, att olycksfallen inträffat på väg till eller från
arbete, utan att arbetsgivaren tecknat försäkring för olycksfall utom arbetet. Av
dessa 137 ärenden voro den 1 december 1918 13 ännu beroende på utredning, som av
riksförsäkringsanstalten infordrats. I 44 fall hade genom riksförsäkringsanstaltens
beslut olycksfallet ansetts såsom olycksfall i arbetet, och hava i enlighet därmed
de skadade tillerkänts ersättning. Återstående 80 fall hava av riksförsäkringsan
stalten icke ansetts såsom olycksfall i arbetet, vadan i dessa fall ersättning från
riksförsäkringsanstalten icke kunnat tillerkännas den skadade.
Med hänsyn till vad sålunda anförts, anser riksförsäkringsanstalten det mo
tiverat, att arbetare i allmänhet må erhålla ersättning för olycksfall på väg till
och från arbetet, samt att stadgande härom intages i lagen».
Tre av de i ärendet deltagande ledamöterna i riksförsäkringsanstal
ten hava reserverat sig mot framställningen i denna del, varjämte en
ledamot, med framhållande bland annat att efter hans mening olycks-
falls försäkringslagen i vida högre grad tarvade revision i andra an
givna avseenden, antecknat sig tveksam i denna punkt.
Försäkringsrådet anför följande:
»Vad angår riksförsäkringsanstaltens hemställan om sådan ändring i
lagen, att olycksfall, som inträffa på vägen till och från arbetet, i vissa fall
skulle likställas med olycksfall i arbetet, torde denna fråga vara av mera prin
cipiell natur och i viss män av samma beskaffenhet, som det av ålderdomsför-
säkringskommittén förordade förslaget att under olycksfallsförsäkringen inbegripa
jämväl vissa av de s. k. yrkessjukdomarna. Då, enligt vad försäkringsrådet under
hand erfarit, socialförsäkringskommitten i sammanhang med sitt förslag till sjuk
försäkring torde komma att framlägga förslag till en del ändringar i olycksfalls
försäkringslagen, synes det vara lämpligast, att riksförsäkringsanstaltens fram
ställning i nu förevarande avseende upptages till behandling i samband med be
rörda förslag till ändringar av lagen».
I en särskild skrivelse den 31 januari 1919 har riksförsäkrings
anstalten därjämte ingivit avskrifter av några fall ur rättspraxis »till
belysande av den tveksamhet, som med lagens nu gällande bestämmel
ser i berörda avseende kunna uppstå».
I en till mig ingiven P. M. har riksförsäkringsanstaltens chef, gene
raldirektören May, ytterligare anfört bland annat:
16
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
17
»Just denna fråga om ersättning för olycksfall på väg till ocli från arbetet
är en av de frågor, som föranleder det största antal tvistigheter mellan de för
säkrade och resp. försäkringsinrättning. Det måste nämligen ofta för de försäk
rade, som icke kunna sätta sig in i de hårfina skillnader, som härvidlag tages
hänsyn till i de olika fallen, förefalla svårbegripligt, varför den ena fått ersätt
ning men icke den andra. Det är emellertid enligt mitt förmenande av största
vikt, att en sådan lag som olycksfallsförsäkringslagen upptager klara linjer och
att tvisteämnen i största möjliga utsträckning undanrödjas.
Kiksförsäkringsanstalten har haft riklig erfarenhet av det missnöje, som
just detta tvisteämne, huruvida ett olycksfall, som inträffat på väg till eller från
arbetet, skall ersättas, framkallar hos de försäkrade.
För min del har jag även fått den uppfattningen, att arbetsgivarna i all
mänhet icke skulle ställa sig ovilligt stämda mot ett införande i lagen om er
sättning för olycksfall till och från arbetet.
Hos riksförsäkringsanstalten har av arbetsgivare framställning gjorts om
erhållande av försäkring för olycksfall utom arbetet, gällande endast för olycks
fall på väg till och från arbetet, men har riksförsäkringsanstalten ansett sig icke
kunna bifalla en sådan framställning.»
Det torde av den lämnade redogörelsen framgå, att med den tolk
ning, som ansetts böra givas åt begreppet olycksfall i arbete, olycksfall,
som drabba arbetare på väg till eller från arbetet, vanligen endast
under vissa förutsättningar ansetts såsom olycksfall i arbetet. Härut
innan gälla emellertid jämlikt redan enligt äldre lag av domstol och
av riksförsäkringsanstalten tillämpad praxis betydelsefulla undantag, vilka
på sätt ovan antytts närmare angivits redan vid tillkomsten av den nu
gällande olycksfallsförsäkringslagen. Beträffande den närmare omfatt
ningen av dessa undantag tjänar till viss ledning den av riksförsäkrings
anstalten lämnade uppgiften, att av under tiden 1 januari—30 november
1918 anmälda, under väg till eller från arbetet inträffade 137 olycksfall,
som drabbat i riksförsäkringsanstalten ej utom arbetet försäkrade, olycks
fallet i 44 fall ansetts såsom olycksfall i arbetet och i enlighet därmed
ersättning från riksförsäkringsanstalten tillerkänts.
Även om vid det avgörande härutinnan, som träffas av veder
börande försäkringsinrättning eller i händelse av besvär av försäkrings-
rådet, vissa tämligen bestämda principer tillämpas, kvarstår dock därvid
även för den beslutande myndigheten ofta en viss tveksamhet. Och
för den skadade arbetaren och hans arbetsgivare måste dessa principer
ofta te sig ganska svårförståeliga eller kanske understundom i det sär
skilda fallet rent av godtyckliga. Så blir exempelvis förhållandet, att,
medan olycksfall, som drabbar en arbetare, vilken på väg till arbetet
hunnit inom gränsen för »arbetsområdet» — detta taget i ganska vid
sträckt mening — i regel anses såsom olycksfall i arbete, olycksfall i
Bihang till riksdagens protokoll 1919. 1 saml. 149 käft. CNr 175.)
60119
3
Departements
chefen.
18
arbete däremot i allmänhet icke anses föreligga, där arbeetsområdet är mer
begränsat, men olycksfallet inträffar utom detsamma under för övrigt
liknande förutsättningar. Olycksfall, som träffat eu skogsarbetare, vil
ken färdats till arbetsplatsen å väg, som upptagits och underhållits av
arbetsgivaren för dennes skogsarbeten, har ansetts såsom olycksfall i
arbetet, medan däremot olycksfall, som under liknande förhållanden
drabbat arbetare å vanlig väg ej lär anses såsom olycksfall i arbetet.
Olycksfall, som under färd till viss från den vanliga arbetsorten av
lägset belägen arbetsplats träffat arbetare, vilken särskilt dit skickas,
torde i allmänhet bli ansett såsom olycksfall i arbetet. Däremot lär
olycksfall, som drabbar en arbetare, under det han befinner sig på väg
för att för dagen börja' sitt vanliga arbete i hemorten, i allmänhet knap
pats anses såsom olycksfall i arbete, även om den tid, som åtgår för
färden till och från arbetet särskilt inräknas i arbetstiden och även i
avlöningshänseende tages i betraktande såsom sådan.
Mot en utsträckning av den obligatoriska försäkringen till att avse
olycksfall, inträffade på väg till eller från arbetet, har huvudsakligen
anförts, att sådana olycksfall drabbade arbetarna å område, med av
seende varå arbetsgivaren icke hade någon som helst förfoganderätt,
utan som undandroge sig åtgärder från hans sida för undvikande av
olycksfall. Överhuvud stode dylika olycksfall ej i något förhållande till
det ifrågavarande yrkets farlighet, något som även medförde svårigheter
vid beräkning av olycksfallsrisken och premiernas belopp. Det funnes
icke heller tillräckliga skäl, varför kostnaderna för sådan utsträckning
av försäkringen skulle drabba arbetsgivarna.
Dessa invändningar kunna enligt min mening icke frånkännas ett
visst teoretiskt berättigande, men synas mig dock delvis skjuta över
målet. Åven beträffande olycksfall, som inträffat under arbetet, kan
det ofta påstås, att de icke kunnat undvikas genom några som helst
åtgärder från arbetsgivarens sida. Den modärna olycksfallsförsäkringen
bygger ju icke heller på arbetsgivarens ansvarighet såsom grundval
för hans förpliktelser. I och för sig måste det väl anses lovvärt, att
de rättsskipande myndigheterna visat en benägenhet att finna sådana
anknytningsmoment mellan inträffade olycksfall och själva arbetet, som
kunnat föranleda ersättning även vid ganska avlägset orsakssammanhang.
Men i den mån praxis utvecklats i nu nämnd riktning, synas några
vägande invändningar icke heller kunna riktas mot en ytterligare utsträck
ning av den lagstadgade ersättningsskyldigheten i nu ifrågavarande
avseende. Det kan för övrigt hävdas, att även de i allmänhet med den
nödvändiga färden till eller från arbetet förenade risker böra i sista
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
Kung!. Maj:ts Proposition Nr 175.
19
hand bäras av det företag, åt vars tjänst arbetaren ägnar sin arbetskraft
och av vars avkastning kostnaderna för arbetarens uppehälle måste
utgå, varför någon strängt principiell åtskillnad mellan dessa och de
under arbetet inträffade olycksfallen näppeligen kan upprätthållas. Under
anförda förhållanden måste det också för arbetaren te sig skäligen na
turligt, att så icke äger rum. Den ökning i kostnaden för den obliga
toriska olycksfallsförsäkringen, som blir en följd av även de nu ifråga
varande olycksfallens inordnande under densamma, lär ej heller kunna
för arbetsgivarna bliva av någon avsevärdare betydelse. Att låta denna
fråga anstå till en kommande, mera allmän revision av olycksfallsförsäk
ringslagen, såsom försäkringsrådet ifrågasatt, synes mig icke nödigt, då
en därav påkallad lagändring icke torde hava närmare sammanhang med
de övriga ändringar, som må finnas påkallade vid en sådan revision.
Riksförsäkringsanstalten har i sin ifrågavarande framställning efter
mönster av den åberopade österrikiska lagen av den 21 augusti 1917
begränsat sitt förslag i förevarande del till att avse olycksfall, som
drabba arbetare på väg från bostaden till arbetet eller från arbetet till
bostaden, samt därvid vidare, likaledes i anslutning till den österrikiska
lagen, knutit det villkor, att arbetaren icke i eget intresse eller eljest av
anledning, som icke står i samband med hans arbetsanställning, avvikit
från de av honom vanligen använda vägar.
Givetvis kan det ofta inträffa, att vägen till eller från arbetet icke
tages från eller till bostaden, utan exempelvis från eller till närbeläge-
måltidsställe eller annan utom arbetsområdet belägen plats, vilken arbe
taren kan hava liknande intresse i att under uppehåll i arbetet besöka
som den egna bostaden. Ur denna synpunkt sett kunde det synas motiverat,
att, såsom också motionsvis inom riksdagen föreslagits, den ifrågavarande
utvidgningen av försäkringens omfattning utan särskilt angiven inskränk
ning gåves avseende på fall, då arbetare färdas till eller från arbetet. Där
igenom skulle emellertid komma att under försäkringen inbegripas såväl
fall, då arbetaren kanske i mer eller mindre direkt strid mot arbetsavtalet
under arbetstiden vart som helst avlägsnade sig från arbetsplatsen, som
även fall, där efter slutat arbete för dagen arbetaren i något lika
enskilt intresse begåve sig från arbetsplatsen till vilken annan plats
som helst än bostaden; och detta utan avseende därå, om arbetaren
härigenom utsatte sig för en kanske ingalunda obetydlig olycksfallsrisk..
För en dylik risk synes emellertid arbetsgivaren i så fall skäligen icke
böra göras ansvarig.
Med avseende å arbetarens regelmässigt erforderliga färd mellan bosta
den och arbetsplatsen te sig förhållandena annorlunda, och det särskilt i de
20
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
Tiden för
ikraft
trädandet
av ifråga
varande
lagändring
arna.
talrika fall, där bostaden tillhör arbetsgivaren eller av honom anskaffats
eller bestämts eller är belägen å mark, där den verksamhet utövas, i
vars intresse arbetaren arbetar.
Om jag sålunda anser mig böra tillstyrka, att arbetsgivares ansvar
i ifrågavarande avseende begränsas till fall, där fråga är om färd från
bostaden till arbetet och från arbetet till bostaden, synes det mig å
andra sidan icke erforderligt att härvid uttryckligen i lagtexten foga
någon särskild sådan begränsning, som riksförsäkringsanstaltens förslag
innefattar. Det torde nämligen ligga i sakens natur, att, om arbetaren
drabbas av olycksfall under ett i sitt enskilda intresse gjort avbrott
på vägen, t. ex. under besök för egen räkning i eu affärslokal eller
dylikt, eller under det han, utan att därtill hava föranletts i något intresse,
som sammanhänger med arbetet, tagit någon avväg, vilken han lägligen icke
bort eller behöft begagna, han därunder icke bör anses hava befunnit sig på
väg mellan arbetsplatsen och bostaden i den mening, varom här är
fråga. Det torde utan olägenhet kunna överlåtas åt rättstillämpningen
att härvid, likasom även i fråga om tydningen av begreppet bostad och
vad därmed i det särskilda fallet skäligen bör likställas, träffa det avgö
rande, som med hänsyn till omständigheterna i varje fall kan anses
lämpligast.
Det lärer ävenledes utan vidare vara klart, att den härmed be
träffande arbetares färd till eller från bostaden uttalade regeln icke får
verka inskränkning i den hittills gjorda tydningen av begreppet olycks
fall i arbete med hänsyn till andra fall, då arbetare färdas till eller från
arbetet.
Rörande frågan om tiden för ikraftträdandet av de ifrågavarande
lagändringarna anför riksförsäkringsanstalten:
»Riksförsäkringsanstalten finner visserligen önskvärt, att de ifrågakomma
ändringarna må träda i kraft snarast möjligt. Därest ändringarna skulle träda i
kraft under löpande kalenderår, skulle emellertid, då försäkringsåret sammanfaller
med kalenderåret, därav förorsakas betydande svårigheter av försäkrings- och
förvaltningsteknisk art. Skola de avlöningsbelopp, efter vilka ersättningarna
enligt lagen bestämmas, beräknas efter olika grunder under olika delar av ett
försäkringsår, måste nämligen dessa olika grunder också tillämpas vid beräkningen
av de avlöningssummor, efter vilka försäkringsavgifterna skola fastställas. Härav
,skulle följa avsevärda svårigheter icke blott för försäkringsinrättningarna vid
uträknandet och påförandet av försäkringsavgifterna, utan även för de arbets
givare, som för försäkringsavgifternas definitiva bestämmande avlämna uppgifter
rörande utgivna löner m. m.»
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
21
Givetvis vore det önskvärt, att de nu ifrågavarande ändringarna i
olycksfallsförsäkringslagen kunde snarast vinna tillämpning.
På sätt riksförsäkringsanstalten framhållit och jag ytterligare inhämtat,
skulle emellertid, om så skulle ske under loppet av innevarande år,
detta möta ganska betydande svårigheter.
Vad angår de större arbetsgivare, vilka hava sina arbetare försäkrade
i riksförsäkringsanstalten, påföras desamma försäkringsavgifter för löpande
kalenderår antingen en gång för hela året, i så fall under dess tidigare
del, eller ock två gånger om året med i regel hälften under vardera
uppbördsterminen. Efter årets utgåtig regleras dessa avgifter med stöd
av från varje arbetsgivare inkommande löneuppgifter m. m. Skulle härvid
under ett efterföljande år, 1920, tagas hänsyn till de under år 1919 genom
i förevarande avseenden gjorda lagändringar inträffade förändrade för
hållanden, skulle detta föranleda, att arbetsgivarna måste lämna särskilda
uppgifter för tiden före och särskilda för tiden efter förändringens in
trädande. Även riksförsäkringsanstaltens arbete med regleringarna skulle
härigenom avsevärt ökas. Vidkommande de mindre arbetsgivarna skall
premiedebiteringen ske för löpande kalenderår i samband med den all
männa kronouppbörden. Detta har dock hittills ej kunnat enhetligt
genomföras. För de största städerna måste dock denna debitering —
vars resultat skall föreligga beträffande Stockholm före den 15 juni och
i övrigt före juli månads utgång — för år 1919 påbörjas redan i april
månad. Någon reglering av premierna för dessa arbetsgivare äger
sedermera icke rum, såframt icke sådant av arbetsgivaren särskilt begäres.
Även kan förekomma, att arbetsgivare under året upphört med sitt företag.
Beträffande de enskilda ömsesidiga olycksfallsförsäkringsbolagen —
där försäkringen är beroende på avtal om delägarskap i bolaget — upp
bäras enligt fastställda bolagsordningar försäkringspremierna i allmänhet
en gång för löpande kalenderår vid årets början. För dessa bolag skulle
alltså en förändring i nu ifrågavarande avseenden under löpande kalen
derår kunna medföra ej blott ett därav föranlett avsevärt ökat premie-
regleringsarbete, utan även särskilda kostnader i övrigt.
Vidkommande den tillämnade höjningen av sjukpenningen under
karenstiden låter det sig, enligt vad jag inhämtat, redan i betraktande
av det omfattande arbete, som försäkringsinrättningarna, särskilt riks
försäkringsanstalten, därav skulle förorsakas dels med hänsyn till att
försäkring under sagda tid ej gäller — vare sig i riksförsäkringsanstal
ten eller i sådant enskilt bolag, som i olycksfallsförsäkringslagen av
ses -—- med mindre från arbetsgivarens sida frivilligt avtal därom in-
gåtts med försäkringsinrättningen, dels ock för premiebestämningen,
Departements
chefen.
22
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
icke göra att bringa en dylik höjning till verkställighet förr än tidigast
med ingången av år 1920.
Av anförda skäl anser jag mig ej böra tillstyrka avvikelse från.
riksförsäkringsanstaltens förslag i förevarande del. De ifrågavarande
lagändringarna torde alltså böra träda i kraft med ingången av år 1920.
Föredraganden uppläste härefter ett i enlighet med vad nu anförts
avfattat förslag till lag om ändrad lydelse av 1, 2, 9 och 37 §§ i lagen
den 17 juni 1916 om försäkring för olycksfall i arbete och hemställde, att
lagrådets utlåtande över detta förslag, som var av den lydelse, bilaga
till protokollet utvisar, måtte för det i 87 § regeringsformen angivna
ändamål inhämtas genom utdrag av protokollet.
I denna hemställan instämde statsrådets övriga ledamöter;
och täcktes Hans Maj:t Konungen därtill lämna bifall.
Ur protokollet:
Edw. Wetterling.
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
23
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 1,
2,
9 och 37
§§
i lagen den 17 juni 1916 om
försäkring för olycksfall i arbete.
Härigenom förordnas, att 1, 2, 9 och 37 §§ i lagen den 17 juni
1916 om försäkring för olycksfall i arbete skola erhålla följande ändrade
lydelse:
1
§•
Envar arbetare är, där ej nedan annorlunda stadgas, enligt denna
lag försäkrad för skada till följd av olycksfall i arbetet.
Såsom olycksfall i arbetet anses ock olycksfall, som träffar arbetare
på väg från bostaden till arbetet eller från arbetet till bostaden.
Kostnaden för försäkringen bestrides, med bidrag av statsmedel till
omkostnaderna, genom försäkringsavgifter, som erläggas av arbets
givaren.
2
§.
I denna lag förstås med arbetare envar, som mot avlöning använ
des till arbete för annans räkning utan att i förhållande till honom vara
att anse såsom självständig företagare, så ock envar, som för vinnande
av yrkesutbildning utan avlöning utför dylikt arbete. Med arbetsgivare
förstås envar, för vilkens räkning sådan arbetare användes till arbete,
utan att mellan dem står någon tredje person, vilken såsom självständig
företagare åtagit sig att ombesörja arbetets utförande.
Såsom arbetare enligt denna lag anses ej den, som utför arbetet i
sitt hem eller å arbetsställe, som av honom bestämmes, ej heller arbets
givares barn eller adoptivbarn och föräldrar eller adoptivföräldrar i för
hållande till honom, ej heller don, vilkens avlöning hos arbetsgivaren,
för år räknat, överstiger niotusen kronor, ej heller minderårig, som icke
fyllt tolv år, ej heller den, som av tillfällig anledning användes till ar
bete av någon, som eljest ej använder arbetare.
24
9 §.
Den årliga arbetsförtjänst, som i 6 och 7 §§ omförmäles, utgör
hela den avlöning — vinstandelar, där sådana förekommit, inräknade —
som den skadade under ett år, räknat tillbaka från olycksfallet, åtnjutit
av arbetsgivaren i den verksamhet, i vilken olycksfallet inträffat. Har
under längre eller kortare tid av året den skadade icke av arbetsgivaren
använts till arbete, eller kan avlöningen för någon tid av året på grund
av bristfällig utredning eller av annan anledning ej bestämmas, beräknas
avlöningen för den tid till belopp, som med hänsyn till avlöningen i
arbetsorten under motsvarande tid för en arbetare av samma arbetsför
måga och med liknande arbete som den skadade eller eljest med hän
syn till omständigheterna prövas skäligt. Lag samma vare, där den
skadade under någon tid av året, på grund av tillfälligt övertidsarbete
eller annat särskilt förhållande, åtnjutit väsentligt högre avlöning, eller,
på grund av sjukdom eller annan oförvållad anledning, åtnjutit väsentligt
lägre avlöning än sådan arbetare, eller där vid tiden för olycksfallet hans
arbetsförmåga redan var nedsatt på grund av tidigare olycksfall i arbete,
så ock där den skadade för yrkesutbildning eller endast tillfälligtvis an
vänts till det arbete, i vilket olycksfallet inträffat, eller den skadade är
minderårig.
Utgöres avlöning helt eller delvis av naturaförmåner, uppskattas
dessa förmåners värde efter de i arbetsorten gällande priser eller efter
andra grunder, som finnas tillämpliga.
överstiger den årliga arbetsförtjänsten tvåtusenfyrahuudra kronor,
tages det överskjutande beloppet icke i beräkning. Understiger den
årliga arbetsförtjänsten fyrahundrafemtio kronor, skall den beräknas till
detta belopp.
Med den i 6 § 1) omförmälda dagliga arbetsförtjänst förstås en tre-
hundrasextiofemtedel av den enligt ovan angivna grunder bestämda
årliga arbetsförtjänsten.
37 §.
Intill dess särskild lag om sjukförsäkring må varda genomförd, äger
arbetare, som i denna lag avses, vid sjukdom, som förorsakats av olycks
fall i arbete, under de trettiofem första dagarna efter dagen för olycks
fallet, så länge sjukdomen varar, samt beträffande erforderlig läkarvård
och läkemedel jämväl under sistnämnda dag, av arbetsgivaren erhålla
ersättning enligt de i 6 § angående ersättning vid sjukdom stadgade
grunder;
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
25
dock att den dagliga sjukpenningen skall utgå med följande belopp,
nämligen:
a) en krona, om den skadade jämlikt lagen om allmän pensions
försäkring påförts pensionsavgift med tre kronor eller om pensionsavgift
ej påförts;
b) en krona tjugofem öre, om pensionsavgiften utgör fem kronor;
c) en krona sjuttiofem öre, om pensionsavgiften utgör åtta kronor;
d) två kronor femtio öre, om pensionsavgiften utgör tretton kronor
samt den inkomst, på grund varav pensionsavgiften påförts, ej uppgått
till 1,800 kronor;
e) tre kronor femtio öre, om pensionsavgiften utgör tretton kronor
samt den inkomst, på grund varav pensionsavgiften påförts, uppgått till
1,800 kronor eller mera;
samt att sjukpenning ej utgår, med mindre sjukdomen varat under
mer än tre dagar efter dagen för olycksfallet.
I fråga om ersättning, som ovan sägs, skall vad i 10, 11, 12, 13,
14, 20, 24, 25, 30 och 31 §§ är stadgat i tillämpliga delar lända till
efterrättelse.
Kan den skadade, på grund av arbetsgivarens obestånd eller av
annan anledning, ej utfå ersättningen, utgives densamma i arbetsgivarens
ställe av den försäkrings inrättning, i vilken hans arbetare äro försäk
rade enligt 4 §, ägande inrättningen av arbetsgivaren söka åter vad
sålunda utgivits. Förlust, som på grund av denna bestämmelse må
uppkomma för riksförsäkringsaustalten, ersättes av statsmedel.
Kungl. Maj:ts Proposition Nr 175.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1920, dock att ersättnings
anspråk, som grundas på olycksfall, vilket dessförinnan inträffat, be-
dömes enligt äldre lag.
Bihang till riksdagens protokoll 1919.
1 samt. 149 käft. (Nr 175.)
601 19 4
26
Kungi. May.ts Proposition Nr 175.
Utdrag av protokollet, hållet i Kungl. Maj:ts lagråd mån
dagen den 3 mars 1919.
Närvarande:
Justitieråden
Gallstrand,
von Setli,
Wedberg,
Regeringsrådet Planting- Gyllenhåga.
Enligt lagrådet tillhandakommet utdrag av protokollet över civil
ärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet den 11 februari
1919, hade Kungl. Maj:t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle för
det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamål inhämtas över upp
rättat förslag till lag om ändrad lydelse av /, 2, 9 och 37 §§ i lagen
den 17 juni 1916 om försäkring för olycksfall i arbete.
Förslaget, som finnes bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet
av byråchefen Carl Henrik Julius von Schulzenheim.
Justitierådet Wedberg yttrade:
Det föreslagna stadgandet om begreppet olycksfall i arbete lärer
leda till strängare förpliktelser för arbetsgivaren än som med rättvisa
och billighet är förenligt. De betänkligheter i sådant hänseende, vilka
uttalats vid ifrågavarande ärendes handläggning inom riksförsäkrings-
anstalten, synas mig i huvudsak välgrundade. Med anknytning till före
dragande departementschefens yttrande kan tilläggas, att försäkringen
skulle enligt förslaget komma att omfatta även fall, då arbetaren kan
ske i mer eller mindre direkt strid mot arbetsavtalet under arbetstiden
lämnar arbetsplatsen för att uppsöka bostaden.
Den vinst förslaget skulle skänka därutinnan, att lagen gåve otve
tydig ledning för besvarandet av vissa, nu tvivelaktiga frågor, synes
mig ej nog stor att, trots vad nyss anmärkts, motivera den tilltänkta
lagändringen.
Lagrådets övriga ledamöter lämnade förslaget utan anmärkning.
Ur protokollet:
Erik Öländer.
Kungl. Maj.is Proposition Nr 175.
27
Utdrag av protokollet över civilärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 11
mars 1919.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern
E den ,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena
H ellnek ,
Statsråden
P etersson ,
S chotte ,
P etrén ,
N
ilson
,
friherre P almstierna ,
R ydén ,
U ndén ,
T horsson .
Chefen för civildepartementet, statsrådet Schotte anmälde, efter
gemensam beredning med t. f. chefen för justitiedepartementet, lagrådets den
3 mars 1919 avgivna utlåtande över det den 11 februari 1919 till lag
rådet remitterade förslaget till lag om ändrad lydelse av 1, 2, 9 och 37
§§ i lagen den 17 juni 1916 om försäkring för olycksfall i arbete.
Efter erinran att förslaget av lagrådets flesta ledamöter lämnats
utan anmärkning hemställde föredraganden, att detsamma måtte jämlikt
§ 87 regeringsformen genom proposition föreläggas riksdagen till an
tagande.
Med bifall till denna, av statsrådets övriga leda
möter biträdda hemställan täcktes Hans Maj:t Konungen
förordna, att till riksdagen skulle avlåtas proposition
av den lydelse, bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Nils Adelgrcn.