Prop. 1933:225
('angående anslag till be\xad stridande av kostnader för krig sdomstolarnas verksam\xad het, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
5
Nr 225.
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående anslag till be
stridande av kostnader för krig sdomstolarnas verksam het, m. m.; given Stockholms slott den 17 mars 1933.
Kungl. Majit vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över justitiedepartementsärenden för denna dag, föreslå riks dagen att bifalla de förslag om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
GUSTAF ADOLF.
K. Schlyter.
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet in
för Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Reg euten i statsrådet å Stockholms slott den 17 mars 1933.
Närvarande:
Statsministern
Hansson , ministern för utrikes ärendena Sandler , statsråden
U
ndén
, S
chlyter
, W
igforss
, M
öller
, V
ennerström
, L
eo
, E
ngberg
, E
kman
,
Sköld.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Schlyter, anför efter gemen sam beredning med cheferna för försvars-, social- och finansdepartementen:
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 886.
Vid anmälan den 3 januari innevarande år inför Kungl. Maj :t av frågan om
reglering av utgifterna under riksstatens andra huvudtitel anmärkte jag vid
punkt [9.] rörande anslag till Svea hovrätt, att jag hade för avsikt föreslå
Kungl. Maj :t att avlåta proposition till 1933 års riksdag med förslag örn upp
hävande av vissa krigsdomstolar. Vid punkt [25.] rörande anslag till civil
personal vid regements- och stationskrigsrätterna förklarade jag det vara min
avsikt att ånyo anmäla frågan sedan ett inom departementet utarbetat ut
kast till lag örn upphävande av vissa krigsdomstolar, över vilket utkast ytt
randen infordrats från domstolar och myndigheter, undergått den överarbet-
ning som kunde befinnas erforderlig samt underställts lagrådets granskning.
Då någon förändring med avseende å krigsdomstolarnas verksamhet icke be
räknades kunna ske förrän från och med den 1 januari 1934, beslöt Kungl.
Maj:t på min hemställan föreslå riksdagen att, i avbidan på särskild propo
sition i ämnet, för budgetåret 1933/1934 för avlönande av civil personal vid
regements- och stationskrigsrätterna beräkna ett extra anslag av 54,000 kro
nor ävensom beräkna ordinarie förslagsanslaget till civil personal vid sär
skilda krigsrätter m. m. till halva beloppet eller 5,000 kronor. Därjämte
beslöt Kungl. Majit likaledes på min hemställan att, i avbidan på samma pro
position, för bestridande av ersättning till vissa ledamöter i rådhusrätt för
befattning med disciplinmål m. m. för budgetåret 1933/1934 beräkna ett extra
anslag av 14,000 kronor.
Över det förut omnämnda lagutkastet, vilket funnits bifogat en i ämnet ut
arbetad promemoria (se prop. 1933 nr 223 bilaga A) ävensom en för frågans
bedömande ur ekonomisk synpunkt inom departementet upprättad ytterligare
promemoria hava stadsfullmäktige i Stockholm, Vaxholm, Uppsala, Eskils
tuna, Strängnäs, Visby, Karlstad, örebro, Västerås, Falun, Gävle, Härnösand,
Östersund, Umeå, Linköping, Jönköping, Eksjö, Växjö, Halmstad, Göteborg,
Uddevalla, Borås, Skövde, Karlskrona, Kristianstad, Hälsingborg och Ystad
beretts tillfälle att yttra sig. Sist omförmälda promemoria har jämväl för
kännedom översänts till, bland andra, militieombudsmannen, de allmänna hov
rätterna, krigshovrätten, domhavandena i Stockholms läns västra, Södra Ros
lags, Livgedingets, Västmanlands västra, Ångermanlands södra, Ångerman
lands mellersta, Jämtlands västra, Luleå, Linköpings, Norra och Södra Vedbo
härads, Gudhems och Kåkinds härads, Västra Göinge och Norra Åsbo härads
domsagor, häradsrätterna i Stockholms läns västra och Södra Roslags dom
sagor, Åkers och Selebo härads tingslag, Snevringe härads tingslag, Ånger
manlands södra domsaga, Sollefteå tingslag, Överluleå tingslag, Linköpings
domsaga, Vadsbo södra tingslag och Norra Åsbo härads domsaga, rådhus
rätterna i de uppräknade städerna samt arméförvaltningen och marinförvalt
ningen ävensom styrelsen för Svenska stadsförbundet. Yttrande har dess
utom inkommit från styrelsen för föreningen Sveriges stadsdomare.
Sedan utredningen i ämnet numera slutförts, har Kungl. Majit förut den
na dag beslutat avlåta proposition (nr 223) till riksdagen med förslag till lag
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
7
med vissa bestämmelser örn krigsdomstolar och rättegången därstädes. Enligt detta lagförslag skola regements- och stationskrigsrätterna vid krigsmakten upphöra och i deras ställe skall allmän underrätt vara första krigsdomstol. Särskild krigsrätt skall hädanefter finnas allenast vid kustflotta och utgöras av en ordförande och ytterligare två ledamöter, vilka jämte erforderligt antal ersättare av Konungen förordnas för viss tid bland dem som förvaltat domar- ämbete och däri ådagalagt insikt och erfarenhet. Militärt mål, varmed för stås mål eller ärende som tillkommer allmän domstol på grund av nyss åter givna stadgande eller ock särskild krigsrätt, skall — därest det tillhör under domstol — upptagas av allmän underrätt i den ordinarie förläggningsorten för den avdelning av krigsmakten till vilken tilltalad hör eller som målet närmast angår. Tillhör tilltalad eller angår målet närmast kustflotta, vid vilken särskild krigsrätt inrättats, skall målet upptagas av den särskilda krigs rätten. Konungen kan dock, där ett ändamålsenligt ordnande av rättsskip ningen det kräver, beträffande viss avdelning eller personal förordna att be hörig krigsdomstol skall vara annan allmän underrätt än nu sagts eller särskild krigsrätt. Vidare skall för fullgörande av de åligganden, som enligt straff lagen för krigsmakten ankomma på auditör, Konungen förordna lagfaren be fattningshavare vid allmän domstol. Slutligen skola de åligganden som hit tills tillkommit krigsfiskal fullgöras i mål vid särskild krigsrätt av den Ko nungen där förordnat till åklagare men eljest av allmän åklagare vid den underrätt som har att upptaga målet. Nu nämnd åklagare skall även utföra den talan vid underrätt, som hittills ankommit å överkrigsfiskal.
Den nya organisationen är, såsom redan antytts, avsedd att träda i tillämp ning den 1 januari 1984.
Enligt de förut omnämnda promemoriorna skulle vid överflyttning av den militära rättsskipningen å de allmänna domstolarna huvudsakligen rådhus rätter komma i fråga. Endast i ett relativt fåtal fall skulle häradsrätt tagas i anspråk såsom forum i militära mål. Den ökning i arbetsbördan, som för rådhusrätternas vidkommande bleve en följd av reformen, beräknades i kost- nadspromemorian i allmänhet bliva oväsentlig. I fråga örn Stockholms råd husrätt och rådhusrätten i Karlskrona ansågos dock förhållandena vara något annorlunda, men den ökade belastningen syntes böra medföra en viss ut ökning av personalen endast i den förstnämnda rådhusrätten. Den av de mi litära målen föranledda ökningen i de av reformen berörda domsagornas arbets börda förklarades i kostnadspromemorian kunna lättas genom att i dessa dom sagor anställdes sekreterare.
Till kostnadspromemorian hade såsom bilaga fogats en översikt över den beräknade årliga besparingen för statsverket genom krigsdomstolarnas av skaffande. I denna översikt hade upptagits följande poster och belopp:
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
Nuvarande
Kostnader efter
kostnader
reformen
Personalen vid regements- och stationskrigsrätter, arvoden
och expensbidrag .....................................................
108,000
A äldre stat kvarstående auditör, lön och tiänsterörines-
penningar .........................................................
4,000
4,000
Personalen vid särskilda krigsrätterna, ersättning beräknad
efter krigsrättssammanträde samt tre auditörsarvoden å
tillhopa 1,300 kr.........................................
16,000
Dyrtidstillägg å ovanstående1................
30.000
1,000
Vikariat sersättning........................
1,000
—
Rese- och traktamentsersättning ....
4,000
4,000
Krigshovrätten....................................
34,000
10,000
Ersättning till befattningshavare vid rådhusrätter för del
tagande i handläggning av disciplinmål m. m...................
18,000
Ersättning för juridiskt rådgivarskap i övrigt ....
—
10,000
Summa kronor
197,000
47.000
Besparing således
150,000
Innan jag går in på de särskilda anslagsposterna skall jag i korthet åter
giva de allmänna synpunkter, vilka några av de hörda myndigheterna anlagt
å kostnadsfrågan.
Svea hovrätt yttrade bland annat: Förklaringen till den oväntat gynnsam
ma besparingssiffran syntes hovrätten ligga däri att vid beräkning av de
framtida kostnaderna dels den militära rättsvården icke påförts skälig andel
i kostnaderna för vederbörande domstolars verksamhet utan allenast den mer
kostnad, som i och med införandet av det nya systemet omedelbart skulle
uppstå^ dels denna merkostnad beräknats alldeles för lågt. Såsom exempel
härpå ^åberopade hovrätten, att bland kostnaderna efter reformen icke redovi
sats något som helst belopp för de militära målens behandling vid häradsrätt.
Aven örn det omedelbara anställandet av sekreterare i viss domsaga betinga
des av de militära målens överflyttning, borde enligt kostnadspromemorian
sekreterarens avlöning ändock räknas såsom en utgift uteslutande för den ci
vila rättsvården på den grund att enligt annat på prövning beroende förslag
sekreterare skulle successivt anställas i domsagorna. Av kalkylerna ville det
rent av synas hovrätten, som örn en häradshövding, vilken finge militära mål
på sig överflyttade, icke blott skulle vidkännas den därav föranledda ökning
av expenserna utan även nödgas med avsevärt belopp bidraga till avlöningen
av en sekreterare, som blivit behövlig på grund av de nämnda målens över
flyttning. För åklagarväsendet i militära hål hade ej beräknats någon som
helst kostnad för framtiden, oaktat arbetsuppgifterna bleve desamma som
förut och åtminstone på ett eller annat håll uppgifternas överflyttande torde
föranleda omedelbart behov av ökad arbetskraft. Ett annat exempel erbjöde
beräkningen av kostnaderna för de militära målens handläggning i andra in
stans, vilka kostnader för framtiden upptagits med för lågt belopp. Alltför
lågt beräknade voro också posterna ersättning till befattningshavare vid råd
husrätten för deltagande i handläggning av disciplinmål m. m. och ersättning
1 Dyrtidstillägg utgår ej å ersättning beräknad efter krigsrättssammanträde eller å expens-
bidrag.
Kungl. Majlis proposition nr 225.
9
för juridiskt rådgivarskap i övrigt. Vid beräkning av statsverkets utgifter
efter reformens genomförande hade icke upptagits någon ersättning till stä
derna, motsvarande den som utginge för rådhusrätternas befattning med tull
mål. Hovrätten hade sig icke bekant, huruvida anspråk på sådan ersätt
ning komme att framställas, och ansåge det vara utan större betydelse i detta
sammanhang, huruvida ersättning skulle utgå eller ej. Vid en jämförelse
mellan kostnaderna för den nuvarande och den föreslagna ordningen borde
man nämligen räkna med de totala kostnaderna för det allmänna och bortse
från den omständigheten, huruvida viss kostnad i sista hand drabbade staten
eller kommunerna. Av vikt vore däremot, såsom en från kommunalt håll fö-
rebragt utredning syntes visa, att de militära målens överflyttning till råd
husrätterna i vissa fall torde föranleda avsevärt större kostnader än i kost-
nadspromemorian beräknats. Det kunde slutligen tilläggas, att i denna pro
memoria icke beaktats möjligheten att med bibehållande i princip av den gäl
lande organisationen nedbringa kostnaderna för densamma, exempelvis genom
organisatoriska förenklingar eller genom att i större utsträckning än nu låta
ersättningen bestämmas efter antalet mål eller eljest efter arbetsbördan. På
nu anförda grunder ansåge hovrätten förhoppningarna att genom reformen
vinna nämnvärd besparing av allmänna medel så tvivelaktiga, att denna syn
punkt borde lämnas åsido vid lösningen av frågan örn krigsdomstolarnas av
skaffande. Denna borde för övrigt från både principiell och praktisk syn
punkt vara av så stor vikt att den i varje fall mycket obetydliga merkost
nad, som vid en närmare granskning kunde befinnas vara förenad med den
ena eller den andra lösningen, icke borde få fälla utslaget.
Hovrätten över Skåne och Blekinge yttrade, att även örn de kostnader, som
bleve förknippade med reformen, huvudsakligen i fråga örn ytterligare arbets
krafter för vissa rådhusrätter, skulle visa sig större än som antagits, vore
hovrätten likväl av den uppfattningen att, sedan rimliga anspråk i detta av
seende tillfredsställts, besparingen bleve så betydande, att den i rådande stats-
finansiella betryck borde vara i hög grad eftersträvansvärd.
Krig shovrätten ansåge en eventuell besparing vara av ringa betydelse, då
det gällde ett ståndpunktstagande till frågan om den militära rättsskipnin
gens ändamålsenliga organisation. Det för auditörernas ersättare beräknade
anslaget måste anses alldeles för lågt. Posten å 10,000 kronor kunde nog be
räknas komma i verkligheten uppgå till mångdubbelt högre belopp, särskilt
om advokater i större utsträckning anlitades. Anslaget till rese- och trakta-
mentsersättning borde säkerligen heräknas högre än som skett, då ökade ut
gifter kunde emotses för domstolarnas inställelser. Ersättning till sakkun
niga borde beräknas — det kunde knappast förutsättas att en militär skulle,
då det gällde en rent civil domstol, vara skyldig att i motsats till andra yr
kesmän kostnadsfritt tillhandahålla sin sakkunskap. Därest militär rätts
skipning, som ju måste anses såsom en statens angelägenhet, över huvud
kunde överflyttas å stadsdomstolar, syntes vederbörande städer kunna med
fog framställa anspråk på att av staten erhålla full ersättning för ökade kost
nader. Örn denna ersättning, såsom borde ske, toges i beräkning till sitt fulla
belopp, talade all sannolikhet för att den nya ordningen blev för staten lika
kostbar som den nuvarande. I alla händelser borde man väl räkna med kost
naderna för det allmänna i dess helhet, och resultatet bleve då detsamma.
Vidare har militieombudsmannen ansett det kunna antagas att kostnaderna
för den militära rättsskipningen bleve något större efter reformens genomfö
rande än för närvarande av det skäl, att de militära rättegångsmålen hädan
efter skulle i första instans handläggas av tre civila domare mot nu endast
två. En ej obetydlig del av kostnaderna för sekreterare vore direkt att hän
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
Departe
ments
chefen.
föra till de militära målens överflyttning. Vidare torde örn advokat anlita
des för biträde åt befälhavare, kostnaden bliva jämförelsevis betydande. Väl
skulle statsverket genom en överflyttning å rådhusrätter av ifrågavarande
uppgifter kunna överföra vissa utgifter å kommunerna, men ett dylikt över
förande syntes icke, allra minst under nu rådande svårigheter för kommu
nerna, vara lämpligt.
Slutligen har styrelsen för föreningen Sveriges stadsdomare ansett ur be-
sparingssynpunkt något skäl icke kunna hämtas för att avskaffa krigsdom-
stolarna, varemot marinförvaltningen icke funnit anledning till erinran mot
de gjorda beräkningarna av kostnaderna för den militära jurisdiktionen under
fredstid sådan densamma utformats enligt det remitterade förslaget.
De invändningar av mera allmän natur, vilka sålunda anförts emot de un
der det förberedande utredningsarbetet verkställda kostnadsberäkningarna, sy
nas lämpligen böra komma under bedömande i det följande i samband med
behandlingen av de särskilda anslagsposterna. Jag vill emellertid redan nu
erinra därom att dessa beräkningar — såsom i kostnadspromemorian jämväl
angivits — kommit till uttryck i avrundade tal och sålunda varit avsedda att
undergå justering uppåt eller nedåt, ävensom att avvikelser i organisatoriskt
hänseende från det ursprungliga förslaget medfört ändrade anslagsbehov.
De allmänna underrätter, vilka enligt förslaget ifrågakomma såsom krigs-
domstolar, återfinnas å den i prop. 1933 nr 223 bilaga C intagna tablån. Av
denna framgår att de militära målen torde komma att handläggas, förutom
vid rådhusrätterna i det övervägande antalet nuvarande militära förläggnings
orter, jämväl vid några enstaka häradsrätter. I fråga örn de principer
vilka varit vägledande vid denna uppdelning får jag hänvisa till vad jag
yttrat i samma proposition s. 61.
Det har i det föregående anmärkts, att den av de militära målen föran
ledda ökningen i de av reformen berörda domsagornas arbetsbörda skulle
kunna lättas genom anställande av sekreterare i dessa domsagor. I en
till 1933 års riksdag avlåten proposition nr 180 med begäran örn anslag till
bidrag till domsagornas förvaltning har föreslagits bland annat, att sekrete
rare skall uppbära avlöning enligt löre och sedermera, efter ett och ett halvt
års tjänstgöring, enligt 21 :a löneklassen i allmänna avlöningsreglementet
ävensom att vederbörande häradshövding skall bidraga till denna avlöning
med ett belopp av 800 kronor örn året.
Av den tidigare lämnade redogörelsen för de allmänna synpunkter, vilka
några av de hörda myndigheterna anlagt å kostnadsfrågan, framgår att Svea
hovrätt hyser betänkligheter mot att häradshövding, som får militära mål
överflyttade till häradsrätt i av honom omhänderhavd domsaga, skall vidkän
nas den därav föranledda ökningen i expenser ävensom nödgas bidraga till
avlöningen av en sekreterare, som blir erforderlig på grund av nämnda måls
överflyttning. I samma riktning gå övriga uttalanden i denna del. Göta
hovrätt yttrar sålunda -—• i samband med att hovrätten förordar Södra Vedbo
häradsrätt såsom forum för mål som härröra från de i Eksjö förlagda trup
Kungl. Maj:ts proposition nr ZZ5.
11
perna — att, om anställande av sekreterare i Norra ock Södra Vedbo härads
domsaga kräves endast på grund av de militära målens överflyttande till
nämnda häradsrätt och för att dylik befattningshavare skall kunna övertaga
de uppgifter med avseende å disciplinmålen, som för närvarande ankomma på
auditören, det icke kan anses vara med rättvisa och billighet överensstäm
mande, att häradshövdingen skall erlägga avsett bidrag till avlönande av
ifrågavarande befattningshavare.
Domhavanden i Luleå domsaga finner någon skälig anledning icke kunna
utletas därtill att häradshövdingen icke skulle åtnjuta gottgörelse för mer
kostnader, som skulle drabba honom i form av avlöning åt skrivbiträden, samt
utgifter för papper och skrivmateriel. I detta sammanhang anhålles om en
lönefyllnad åt häradshövdingen med åtminstone 800 kronor, motsvarande nu
varande auditörens vid Norrbottens regementes krigsrätt expensbidrag. Dom
havanden i Södra Roslags domsaga anser sig icke kunna underlåta att an
märka på att kostnaderna för dombok, diarier m. m. syntes skola bestridas av
häradshövdingen. Sollefteå tingslags häradsrätt beräknar omkring 15 extra
sammanträden årligen för militära mål, vilket innebär en kostnad för stats
verket å 750 kronor. Under förutsättning att den nuvarande tingsordningen
i domsagan blir gällande, föreligger ej något behov av sekreterare. Härads
rätten förutsätter slutligen att hela sekreterarearvodet, beräknat till 6,800 kro
nor, skall gäldas av allmänna medel. Då de nuvarande kostnaderna för Vä
sternorrlands regementes krigsrätt belöpa sig till omkring 4,800 kronor, kom
mer reformen att medföra en merkostnad å 2,750 kronor. Domhavanden i Norra
och Södra Vedbo härads domsaga åberopar, att reformen kommer att medföra
att ytterligare biträden måste anställas vilket i sin tur innebär, att de nuva
rande kanslilokalerna bliva otillräckliga. För häradshövdingen kommer,
bland annat genom anställandet av sekreterare, reformen att resultera _ i en ej
oväsentlig ekonomisk uppoffring. Det synes domhavanden egendomligt, örn
detta skulle kunna anses överensstämmande med rättvisa. Domhavanden i
Gudhems och Kåkinds härads domsaga beräknar jämväl att utgifterna för
renskrift skola bliva betydliga, särskilt i undersökningsmål rörande mera om
fattande materiella skador. Att märka är, att häradshövdingen i dylika mål
icke kan beräkna någon expeditionslösen.
Enligt den senast omnämnda tablån skola för handläggning av militära
mål ifrågakomma allenast sex häradsrätter. Den ökning i dessa domstolars
arbetsbörda, som reformen medför, synes kunna beräknas med ledning av de
rättsstatistiska uppgifterna från de krigsrätter, vilkas verksamhet ifråga
varande häradsrätter skola övertaga. Av följande tablå framgår förhållan
det mellan årsmedeltalet under treårsperioden 1929—1931 av genom slutligt
utslag avgjorda civila och kriminella mål i de domsagor, inom vilka ifråga
varande häradsrätter äro belägna, å ena, samt årsmedeltalet under samma
tidsperiod av slutligt handlagda ärenden och genom slutligt utslag avgjorda
mål vid de krigsrätter vilka i detta sammanhang komma ifråga, å andra
sidan.
Departe
ments
chefen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 2S5.
Årsmedeltalet av dom
sagans arbetsbörda
åren 1929—1931
Årsmedeltalet av de krigsrätters arbetsbörda åren 1929—1931 vilkas verksamhet skall över tagas av häradsrätt i domsagan
Domsaga
Genom slutligt ut
slag avgjorda
civila mål
Genom slutligt utslag
Slutligt
hand lagda ärenden
Genom slutligt utslag avgjorda
mål
Tredskovis
avdöuida
eller ome
delbart medgivna
Övriga
avgjorda
krimi
nella
mål
däri talan
om an svar ej
förts
dari talan
om an
svar förts
Livgedingets domsaga (Väster- och
Österrekarne tglgs hrtt och Åkers och Selebo tglgs hrtt) .
53 68
158 12
5
Ångermanlands mellersta domsaga
(Boteå tglgs hrtt och Sollefteå tglgs hrtt).................................
125 82 334
1 ii 42
Lnleå domsaga (Överluleå tglgs
hrtt, Nederluleå tglgs hrtt och Jokkmokks lappmarks tglgs hrtt)
94 81
445 22 63 40
Norra och Södra Vedbo härads
domsaga (Norra Vedbo hrit och Södra Vedbo hrtt)....................
109 56 338 2
1 11
Gudhems och Kåkinds härads dom
saga (Gudhems hrtt och Kåkinds hrtt).............................................
19 33
103 14
35
Västra Göinge domsaga................
152 99
289
—
— —
Av denna uppställning framgår att den arbetsökning som i och med över flyttningen av de militära målen torde vara att förvänta i de domsagor, i vilka Åkers och Selebo tingslag och Södra Vedbo härad ingå, samt i Västra Göinge domsaga måste betecknas såsom ringa. I dessa domsagor torde ifrågavarande arbetsökning icke kunna beräknas medföra någon nämnvärd höjning i veder börande häradshövdingars expenser. Beträffande övriga domsagor torde kom pensation för den ökning i förvaltningskostnader, som den föreslagna refor men kan väntas medföra, böra beredas vederbörande häradshövdingar genom lönefyllnad med anlitande av anslaget till partiell löneförbättring för härads hövdingarna.
För fullgörande av auditörs g öromål torde anställande av sekreterare på kallas i följande av de i tabellen upptagna domsagor, nämligen Livge- dingets, Norra och Södra Vedbo härads, Ångermanlands mellersta, Luleå samt Gudhems och Kåkinds härads domsagor. Någon ändring beträf fande den föreslagna bidragsskyldigheten från häradshövdingens sida till sekreterarens avlönande finner jag icke böra ifrågakomma i domsaga där häradsrätt tjänstgör såsom krigsdomstol. Örn med hänsyn till krigs- domstolsreformen sekreterare anställes i domsaga, där detta ej är påkallat på grund av redan befintlig arbetsbörda, torde nämligen i stället andre notarie tjänsten i sådan domsaga kunna undvaras. Då enligt framlagt förslag häradshövdingens bidragsskyldighet till nämnda båda befattningshavares av löningar är densamma, är det ur denna synpunkt likgiltigt huruvida sekre
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
13
terare eller andre notarie finnes anställd i domsagan. Oell ur arbetssynpunkt
måste det anses fördelaktigare för häradshövdingen att ha till sitt förfogande
den mera kvalificerade arbetskraft som sekreteraren representerar. Då det
vidare är ett önskemål att sekreterare så småningom anställas i allt flera
domsagor, synes det lämpligt att början göres med bland annat de domsagor
som beröras av krigsdomstolsreformen.
Såsom av vad tidigare anförts framgår har i samband med förslaget örn
den militära rättsskipningens överflyttande å vissa rådhusrätter fråga
uppkommit om skyldighet för statsverket att ersätta de kostnader, som kunna
föranledas av en dylik åtgärd. I de förut omförmälda promemoriorna hade
icke ifrågasatts någon ersättning till rådhusrätterna för domstolsbehand
lingen av de militära målen. Enligt det ursprungliga förslaget hade — så
som av den i kostnadspromemorian intagna översikten framgick — ersätt
ning allenast beräknats till sådana befattningshavare vid rådhusrätterna, vil
ka avsågos skola övertaga de nuvarande auditörernas befattning med disciplin
mål och rådgivande verksamhet m. m. Innan jag lämnar en redogörelse för
myndigheternas yttranden i denna del, vill jag i korthet återgiva vad som
tidigare förekommit i detta ämne.
I ett förslag i krigslagstiftningsfrågan, som av Kungl. Maj:t framlades
vid 1914 års senare riksdag, hade systemet med särskilda krigsdomstolar bi
behållits. Emellertid väcktes i anledning av propositionen motion i andra
kammaren av herrar Lindhagen och Persson i Norrköping om krigsrättsmå-
lens överflyttande till de allmänna domstolarna. I kostnadsfrågan anförde
motionärerna bland annat:
Det hade visats, att tillskottet i arbetsbörda för de allmänna domstolarna
genom militärmålens övertagande i allmänhet vore ytterst ringa. I fråga örn
de endast av staten avlönade underrätterna på landet spelade överflyttningen
i kostnadsavseende ingen annan roll, än att viss reseersättning kunde komma
att utgå, i händelse det kunde komma i fråga att hålla urtima ting å vissa
lägerplatser. Beträffande rådhusrätterna, vilkas direkta avlöning utginge av
kommunala medel, kunde naturligtvis en ändring i lagstiftningen om forum
ej medföra några anspråk från kommunernas sida på lönetillskott från stats
verket. De enda rådhusrätter, som i nämnvärd mån skulle komma att beröras
av överflyttningen, vore för övrigt rådhusrätterna i Karlskrona och Stock
holm.
Sedan vid 1920 års riksdag motioner väckts i första kammaren av herr
Lindhagen och i andra kammaren av herr Vennerström m. fl. avseende krigs-
domstolarnas avskaffande, yttrade första lagutskottet i kostnadsfrågan bl. a.,
att staten —- i den mån rådhusrätterna komme att övertaga även den mili
tära rättsskipningen — icke torde kunna undgå att till städerna utgiva er
sättning för den kostnad detta övertagande givetvis måste förorsaka stä
derna.
1920 års krigslagstiftningskommitté anförde i frågan örn ersättningen till
rådhusrätterna:
Det torde vara självfallet, såsom ock av första lagutskottet vid 1920 års
riksdag framhållits, att, i händelse de militära brottmålen överflyttades från
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
krigsrätterna till de allmänna domstolarna, staten icke kunde undgå att tili stadsdomarna lämna viss ersättning för behandlingen av de militära brott målen. I detta avseende erinrades, att enligt kungl, cirkuläret den 21 april 1841 i fråga om tullmai den regeln gällde, att vederbörande rådhusrätt vore skyldig utan ersättning handlägga de sex första under året förekommande tullmålen, varefter statsverket erlade en summa av femton kronor för varje mål, som därutöver förekomma. Vid bestämmande av den ersättning, som lämpligen borde utgå till de allmänna domstolarna för behandlingen av mili tära brottmål, syntes det belopp, som erlades för tullmai, vara alltför lågt med hänsyn dels till tullmålens relativt enklare beskaffenhet och likformig het, dels ock till den avsevärda förändring av penningvärdet, som sedan 1841 ägt rum. Vid beräkningen av kostnaderna för ifrågavarande reform hade kommittén förslagsvis räknat med ett ersättningsbelopp av 30 kronor för varje mål, vilket syntes i stort sett vara fullt tillräckligt för täckande av veder börande domstolars ökade kostnader. Ehuruväl dessa kostnader endast vore approximativt beräknade, hade kommittén icke ansett sig böra i sakens nu varande läge göra några mera detaljerade kalkyler genom infordrande av när mare utredning från vederbörande underrätter, då betänkandet, om det bleve föremål för vidare åtgärder, torde komma att remitteras till ifrågavarande domstolar, vilka därvid icke torde underlåta att förebringa eventuellt erfor derlig utredning i detta hänseende. I händelse fog härför ansåges föreligga, kunde ju särskilda grunder för ersättningsbeloppens bestämmande i ett eller annat fall fastställas.
I flertalet av de i nu förevarande ärende avgivna yttrandena hava de eko nomiska konsekvenserna av de militära målens överflyttning å rådhusrätterna upptagits till behandling. Från städernas sida har i stort sett enighet rått därom att staten, därest den föreslagna reformen komme att genomföras, icke kunde undgå att ersätta städerna deras i anledning härav orsakade kostnader för domstols- och åklagarpersonal, renskrivning m. m. Denna uppfattning har kommit till uttryck på olika sätt.
Stadsfullmäktige i Örebro anföra sålunda bland annat: Metoden att på stä dernas bekostnad i besparings- och andra syften genomföra reformer på ett rent statligt område, torde av städerna icke kunna stillatigande godtagas.
Statens besparingssträvanden hade redan förut visat tendens att gå ut över kommunerna. Det föreliggande förslaget vore ägnat att ingiva städerna de allvarligaste farhågor gentemot en fortsatt utveckling av statligt besparings- nit efter dylika linjer. I fråga örn flera städer, bl. a. örebro, torde det kunna ifrågasättas örn reformen kunde genomföras utan omedelbara och direkta kostnader för staden. Men ersättning borde givetvis utgå, även där dylik omedelbar och särskild kostnad icke kunde påvisas. Även örn i någon stad, såsom naturligt vore, då en domstols organisation icke kunde helt anpassas efter behoven för ögonblicket, den nuvarande domstolsorganisationen erbjöde sådan marginal mellan arbetsbördan och gränsen för organisationens arbets möjligheter, att ett övertagande av ifrågavarande angelägenheter skulle kunna ske utan omedelbara särskilda kostnader av praktisk betydelse, vore denna marginal givetvis av staden åstadkommen i syfte att möta den så att säga normala utvecklingens krav.
Det vore endast en tidsfråga, på många håll troligen på mycket klut sikt, när utvecklingen och det ordinarie domstolsarbetets ökning krävde större or ganisation. Den merkostnad, som i sålunda förutsatta fall föranleddes av den militära rättsskipningens övertagande, vore givetvis icke borteliminerad, ehuru densamma icke omedelbart gjorde sig gällande.
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
15
Det^syntes icke föreligga någon som helst anledning, att staten skulle för nu ifrågavarande ändamål utan ersättning taga i anspråk den marginal mel lan arbetsbörda och prestationsmöjlighet, som på något håll kunde vara till finnandes, och därigenom framflytta tidpunkten för en nödig utökning av or ganisationen.
Stockholms rådhusrätt anför i anslutning till vad som återgivits i prop. 1933 nr 223 s. 30 o. f. av dess yttrande i ämnet:
Även örn man av 1920 års kommittés uttalande rörande städernas skyl dighet att ställa sig till efterrättelse vad statsmakterna besluta i fråga örn det sätt och inom vilka områden rättsskipningen skall utövas kunde draga den slutsatsen, att städerna icke kunde motsätta sig krigsrättsmålens läg gande på städernas domstolar, vore därmed dock icke sagt, att detta skulle kunna ske utan att medföra några anspråk från kommunernas sida på bidrag från statsverket, i den mån ökade kostnader uppkomme. 1920 års kommitté hade ock utgått från att statsverket icke kunde undgå att lämna vederlag för den arbetsbörda, som staten i och med krigsrättsmålen överlämnade till stads- domstolarna. Föreliggande förslag utginge från en motsatt ståndpunkt. Rådhusrätten kunde ej finna annat än att kommitténs ståndpunkt vore den riktigare, allenast med den modifikation, att eventuella ersättningsanspråk torde böra begränsas till de fall, då någon merkostnad verkligen kunde på visas, och att den av kommittén föreslagna ersättningsformen alltså måhända vore mindre lyckligt vald. Det förhölle sig tvivelsutan så, att städerna icke kunde undgå att bära kostnaderna för en ändring i lagstiftningen, som med förde helt nya bördor för deras domstolar. Men förhållandet syntes ligga något annorlunda till då det, såsom enligt föreliggande förslag, vore fråga örn att upphäva en bestående, av staten bekostad anordning och överflytta dess arbetsuppgifter å stadsdomstolarna. Det rättsläge, vari städerna befunne sig med avseende å sitt domstolsväsen, torde bygga på den naturliga förutsätt ningen, att bestående arbetsfördelning mellan statens och stadens organ icke ensidigt rubbades genom dylika åtgöranden från statens sida, med mindre än att skäligt vederlag lämnades. Ett motsatt förfaringssätt måste enligt rådhusrättens mening karakteriseras såsom ett maktmissbruk från statens sida gentemot städerna.
Styrelsen för Svenska stadsförbundet har framhållit, att några historiskt betingade skäl för att städerna skulle vara skyldiga att svara även för den militära rättsskipningen tydligen ej stått tillbuds. I verkligheten syntes valet av plats för en regementsförläggning knappast heller utgöra en skä lig grund för att åsamka staden utgifter för den med förläggningen följande militära rättsskipningen och ombesörjandet av åklagaregöromålen i samband därmed.
Rådhusrätten i Gävle påpekar att en ekonomisk uppgörelse mellan städerna och staten förutsatts skola äga rum vid statens övertagande av städernas dom stolsväsen. Nu ginge man tvärt emot de principer som varit bestämmande för den stora processutredningen. Redan detta vore anmärkningsvärt. Men när förslaget framfördes utan tanke på ekonomisk kompensation, funne rådhusrät ten den konstitutionella grunden för förfarandet kunna starkt ifrågasättas. Rådhusrätten i Örebro anser att örn rådhusrätten genom ett statens maktbud skulle åläggas att avdöma specialmål, föranledda av en utanför staden belägen militär inrättning — Livregementets grenadjärers kaserner äro belägna i
Längbro socken — framstår en underlåtenhet från statens sida att härför läm na skälig ersättning som än mindre försvarlig än i andra fall.
I några fall hava städernas inställning till hela reformen gjorts beroende av frågan om ersättning för vederbörande rådhusrätters övertagande av de
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
nya arbetsuppgifterna. Sålunda hava stadsfullmäktige i Gävle, Halmstad,
Visby, Strängnäs, Karlstad och Umeå förklarat sig förutsätta att kommunerna
varken nu eller framdeles genom reformen tillskyndades några kostnader. Stads
fullmäktige i Borås ha enär i det föreliggande lagförslaget ej förutsatts, att
staden nöjaktigt skulle kompenseras för de arbetsuppgifter och kostnader, som
genom omorganisationen skulle överflyttas från statsverket till staden, för
klarat sig avstyrka omorganisationsförslaget intill dess sådan kompensation
upptoges.
Beträffande omfattningen av den av reformen föranledda ökningen i rådhus
rätternas arbetsbörda m. m. samt därav förorsakade kostnader hava allenast
en del städer förebragt utredning.
Stockholms rådhusrätt har i detta hänseende i huvudsak anfört:
Den undersökning rådhusrätten verkställt hade givit till resultat, att, därest
icke den militära rättsvården skulle genom reformen undergå en betydande
försämring, tillskottet i arbetskrafter måste göras ganska stort. Till belysan
de av personalbehovet för de militära målen hade ansetts kunna tjäna antalet
dagar, under vilka de fyra krigsdomare, vilkas mål i huvudsak enligt försla
get skulle tillhöra Stockholms rådhusrätt, under år 1931 varit upptagna av
krigsrättssammanträden. Detta antal hade befunnits utgöra omkring 162,
alltså i genomsnitt mer än varannan helgfri dag.
Vid beräkningen av personalbehovet torde man icke kunna taga egentlig
hänsyn till förhoppningar örn en ytterligare nedgång av de militära målen.
Fluktuationer kunde förekomma bland annat med hänsyn till den militära
rekryteringens olika utfall under olika år. Rådhusrättens nuvarande perso
nalbestånd lämnade icke utrymme för ett så väsentligt tillskott i arbete, som
förslaget syntes medföra. Det vore visserligen sant, att åtskilliga ledamöter
av rådhusrätten vid sidan av sin tjänst därstädes innehade andra uppdrag och
enkannerligen sådana i egenskap av krigsdomare eller auditörer. Förmågan
att bära den större arbetsbörda, som följde av en dylik ställning, vore emel
lertid i hög grad individuell. Bland de vid Stockholms rådhusrätt anställda
militärjuristerna inträffade det för övrigt ej alltför sällan, att de av sin tjänst
göring i rådhusrätten vore hindrade att förrätta sina göromål vid krigsdom-
stolen och förty nödgades uppdraga dessa åt en vice befattningshavare. Re
dan med nuvarande arbetsmängd försloge icke rådhusrättens för vanliga fall
tillmätta arbetskrafter vid mera avsevärda tillfälliga ökningar, utan ej sällan
måste förstärkning med extra ledamöter ske. Den minskning i arbetet som
skulle vara att motse genom den med 1933 ikraftträdande inskrivningsrefor-
men vore i huvudsak endast skenbar. För de ledamöter, som i framtiden kom-
me att tjänstgöra såsom inskrivningsdomare, innebure den nya ordningen icke
någon lättnad utan tvärtom ökat arbete och ökat ansvar. För de två ledamö
ter, borgmästaren och andre rådmannen å första avdelningen, som genom re
formen helt eller till största delen befriades från ledamotskapet i inskrivnings-
ärendena, funnes andra trängande uppgifter i beredskap, vilka komme att
mer än uppväga den vunna lättnaden. Det kunde med fog ifrågasättas att
för handläggningen av de militära målen inrätta en helt ny avdelning. Emel
lertid mötte mot en sådan åtgärd svårigheter redan med hänsyn till lokalför
hållandena. Det torde då endast återstå att söka inpassa dessa mål å någon
av de befintliga avdelningarna. På utav rådhusrätten åberopade skäl syntes
därvid i främsta rummet den sist tillkomna avdelningen, den åttonde, böra
ifrågakomma.
Efter att hava närmare redogjort för åttonde avdelningens nuvarande orga
nisation och arbetsförhållanden, beräknade rådhusrätten — med utgångspunkt
från att resor utom Stockholm icke skulle ifrågakomma — personalbehovet
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
17
sålunda. För krigsrättsmålens handläggning krävdes enligt rådhusrättens uppfattning ovillkorligen en särskild ordförande. För protokollsföringen kräv des vidare en assessor, vilken nied hänsyn till svårighetsgraden av många av de förekommande målen syntes böra erhålla förste assessors grad. Slutligen erfordrades en rådman såsom bisittare, då ju besättningen i dessa mål givet vis icke finge göras mindre kvalificerad än i övriga mål.
Det nu sagda hade endast avseende å de egentliga krigsrättsmålen, d. v. s. de, som enligt nuvarande lagstiftning under alla förhållanden skulle gå till fulltalig krigsrätt. Härtill komme de s. k. persedelmålen, vilka enligt 12 § i förslaget skulle handläggas av en enda lagfaren ledamot av rådhusrätten »i rättens ställe». I vissa fall kunde även dylika mål vara av sådan betydenhet, att de borde i fortsättningen handläggas av rådhusrätten själv, såsom ock i lagpromemorian förutsatts. Vilka ledamöter av rätten, som eljest borde an litas för handläggning av dylika mål, torde för närvarande vara svårt att be döma. Närmast till hands läge att därtill utse den ledamot, som icke förde ordet och ej heller förde protokollet. Emellertid torde det icke vara möjligt att begränsa denna tjänstgöring till endast de tre ledamöter, som enligt vad förut nämnts skulle tillhöra rådhusrätten, då den handlade militära mål, bland an nat enär det skulle kunna inträffa att, då en av dem vore upptagen av perse delmål, rätten i dess helhet icke skulle kunna sammanträda, vilket dock mån gen gång torde bliva nödvändigt. Det torde därför vara nödigt att därtill anlita även andra ledamöter av rådhusrätten. I den mån så bleve fallet, torde detta kanske icke låta sig göra utan att bereda dem särskild ersättning för denna tjänstgöring, vilken skulle komma att innebära ett tillägg till de mot svarande tjänstemän eljest åliggande tjänsteplikter.
De sannolika kostnaderna för krigsrättsgöromålens övertagande av rådhus rätten skulle kunna beräknas sålunda: En rådman, tillika rättens ordförande, begynnelseavlöning........... kr. 12,000 En rådman såsom bisittare, d:o ............................................................ » 12,000 En förste assessor, d:o ............................................................................. » 9,300 Ett skrivbiträde, d:o ................................................................................. » 1,920 En stadstjänare, d:o ................................................................................. » 2,400 Löneförhöjningar (ålderstillägg) ........................................................ » 6,510 Rörligt lönetillägg, f. n. cirka ................................................................ » 7,000 Skrivkostnader, andel i vikariatsarvoden; pensioner, tillfälliga för
stärkningar och övrig extra personal m. m., förslagsvis beräk nat till .......................................................................................... » 8,870
Summa cirka kr. 60,000.
Att beräkningen i vad anginge sistnämnda post vore helt och hållet unge färlig, ansåge rådhusrätten icke behöva särskilt framhållas.
Rådhusrätten ansåge vidare att för utförande av åtal i militära mål erford rades en särskild åklagare, vilket skulle draga en årlig kostnad örn cirka 13,000 kronor.
Stadsfullmäktige i Stockholm, som tagit del av rådhusrättens utredning i ämnet, hava förklarat att, i händelse det föreliggande förslaget komme till ge nomförande. statsverket borde bestrida de merkostnader för staden, som därav föranleddes.
Stads/ullmäktige i Uppsala hava jämväl lämnat en redogörelse för huru överflyttningen av de militära målen kunde beräknas inverka på därvarande rådhusrätts organisation och arbetsförhållanden samt därvid anfört:
Då de militära målen huvudsakligen vore av brottmåls natur, vore det själv fallet att förandet av domboken över sådana mål skulle komma att åvila brott - målsrådmannen. Likaså komme givetvis de i 6 § i lagutkastet angivna ålig-
Kungl. Majlis proposition nr 2Z5.
gandena att ingå i sistnämnda befattningshavares göromål. Då brottmålsråd- manstjänsten redan nu vore synnerligen arbetstyngd, syntes en jämkning i ar betsordningen böra ske därhän, att notarii publicigöromålen överfördes å ma- gistratsrådmanstjänsten. Uppdragen såsom sekreterare och ombudsman hos fattigvårdsstyrelsen samt barnavårdsnämnden hade intill utgången av år 1932 varit förenade med avlöningar örn tillhopa i runt tal 3,400 kronor. Genom ti digare träffad överenskommelse hade uppdragen emellertid överförts från hit tillsvarande befattningshavaren till magistratsrådmannen, genom vilken åt gärd staden gjort en besparing av omkring 2,900 kronor. Efter en återgång till den förutvarande organisationen av dessa uppdrags fullgörande, skulle allt så nämnda besparing bortfalla. Då rådhusrättens nuvarande ledamöter icke enligt gällande arbetsordning torde kunna anses vara skyldiga att åtaga sig den föreslagna rådgivande verksamheten vid handläggning av disciplinmål, syntes det icke kunna undgås att den befattningshavare vid rådhusrätten, som åtoge sig denna verksamhet, bereddes skälig ersättning. Enligt promemorian angående kostnaderna för den militära jurisdiktionen hade det föreslagna er sättningsbeloppet till ifrågavarande befattningshavare vid rådhusrätten i Upp sala beräknats till 600 kronor, till vilket belopp ersättningen alltså lägst torde komma att uppgå. Enligt av magistraten gjord beräkning av merkostnaden för skrivmateriel och extra skrivhjälp för de militära målen inom rådhusrät ten uppginge densamma till 200 å 300 kronor. Sammanlagda kostnaderna för förslagets genomförande belöpte sig alltså för Uppsala stads vidkommande till omkring 3,800 kronor för år, för vilken ökade utgift staden i händelse av för slagets genomförande ansåge sig vara berättigad att erhålla full ersättning av statsmedel.
Stadsfullmäktige i Karlskrona hava erinrat örn att förslag vore å bane att omorganisera magistraten och rådhusrätten därstädes. Den föreslagna orga nisationen bleve enligt stadsfullmäktige ej tillräcklig, därest åliggandena kom- me att utökas så väsentligt som ett överflyttande av krigsrättsmålen måste nödvändiggöra, lika litet som den nuvarande organisationen utan tillskott av arbetskraft kunde mottaga den avsedda ökningen i arbetsbördan. Att bestämt angiva de kostnader, som genom överflyttningen komme att åsamkas staden, vore nu ej möjligt, men stadsfullmäktige saknade anledning antaga, att de ej komme att uppgå till ett av rådhusrätten beräknat belopp, 19.933 kronor, vartill borde läggas vissa expenskostnader m. m., av stadsfullmäktige upp skattade till c:a 2,000 kronor. Ett bestämt villkor för att krigsrättsmålen för i Karlskrona förlagda truppförband skulle handläggas vid rådhusrätten i
Karlskrona borde vara, att staden tillförsäkrades ett vederlag av minst 22,000 kronor för år eller däremot svarande kapitalbelopp. — Rådhusrättens beräk ningar ställde sig sålunda:
Arvode åt en ordförande å en andra avdelning ......................... kronor 1,000 Avlöning till en rådman, inkl. ålders- och dyrortstillägg........... » 12^850 Avlöning till ett skrivbiträde inkl. ålders- och dyrortstillägg . . » 2*189 Avlöningsförhöjning till stadsfiskalen ............................................. » 1*744 Semesterarvoden ................................................................................... » 750 Pensionskostnader ........................................................................... » \
jqo
Skrivmateriel m. m.................................................................................. » '390
Summa kronor 19,933.
Stads fullmäktig e i Göteborg anse att de militära målen böra handläggas vid rådhusrättens brottmålsavdelning, som är femte avdelningen Denna av delning vore emellertid redan nu så arbetstyngd, att en ytterligare ökning av
Kungl. May.ts proposition nr 225.
19
göromålen kunde befaras nödvändiggöra ökning av antalet befattningshavare å avdelningen. Om domstolen i regel komme att sammanträda å den militära förläggningsorten, komme detta att inverka särskilt förryckande på avdelnin gens arbete. Att för närvarande beräkna storleken av kostnaderna för råd husrättens övertagande av de militära målen vore förenat med vissa svårighe ter. De nuvarande arvodena till befattningshavarna vid Göta artillerirege mentes krigsrätt (krigsdomare, auditör och krigsfiskal) tillhopa 2,600 kronor jämte 80 kronor per sammanträde för nämnda tre personer gemensamt, då krigsrätten handlade mål rörande militärpersoner som icke tillhörde Göta ar tilleriregemente, vore emellertid otillräckliga efter reformens genomförande. Enär det nuvarande antalet civila domstolsledamöter för handläggning av militära mål enligt förslaget skulle utökas från 2 till 3, erfordrades alltså arvode till ytterligare en ledamot. Detta arvode borde beräknas lägst efter de grunder som gällde för arvodena till först angivna tre personer. Omstän digheterna kunde jämväl föranleda anställandet av ytterligare arbetskrafter vid rådhusrätten. Till de angivna kostnaderna finge även läggas andel i ut gifter för skrivbiträde och vaktmästare samt vikariatsarvoden, pensioner saint lokaler med värme, belysning och städning. Slutligen borde för den händelse rådhusrättens sessioner förlädes till annan plats inom eller utom staden än rådhuset, viss tilläggsersättning utgå med hänsyn till den tidsspillan som däri genom uppstode för domstolens ledamöter.
Stadsfullmäktige i Hälsingborg, som bestritt varje skyldighet för staden att utan skälig ersättning låta rådhusrätten övertaga den militära rättsskipningen och därmed sammanhängande bestyr, ha åberopat en av magistraten verk ställd utredning i ämnet däri den årliga ersättningen till staden beräknats till 2.267 kronor.
Vidare hava stadsfullmäktige i Östersund samt rådhusrätten i Umeå ifråga satt ersättning efter samma grunder som de efter vilka den nuvarande krigsrättspersonalen avlönades, under det att stadsfullmäktige i Växjö ansett reformen för sitt vidkommande allenast föranleda en obetydlig ökning i utgifterna för skrivmaterialier och andra expenser. Slutligen hava stads fullmäktige i Västerås ifrågasatt ersättning — förutom för eventuell påvisbar kostnadsökning — jämväl för en skälig andel i stadens kostnader för rådhus rätten över huvud i den mån denna genom reformen belastades med rådhus rätten eljest ovidkommande göromål och ekonomisk lättnad samtidigt bered des statsverket. Rådhusrätten har däremot å sin sida yttrat, att i de fall, då överflyttningen endast innebure, att domstolen komme att få handlägga såda na militära mål som, i avsaknad av specialbestämmelser rörande dem, enligt allmänna forumregler skolat tillhöra domstolens avgörande, torde något be rättigat anspråk på ersättning icke kunna göras. Men örn till en domstol över fördes mål, som enligt vanliga regler icke hade något samband med domstolens verksamhet, krävde rättvisan, att skälig ersättning av statsmedel utginge till stadsdomstolens befattningshavare.
I åtskilliga av de avgivna yttrandena har framhållits, att i de fall där er sättning ansåges skola utgå, denna borde av statsverket utbetalas direkt till vederbörande stad och icke till viss eller vissa befattningshavare i den av sta den bekostade rådhusrätten.
Styrelsen för Svenska stadsförbundet har i sitt yttrande, vilket åberopats av flera städer, härutinnan anfört, att stadsdomstolarnas ledamöter och tjänste män vore avlönade av städerna, som därför med ali rätt torde kunna förbehålla sig att få ett ord med i laget, när det gällde dessas arbetsområden. Att stä derna skulle kunna helt avkopplas från inflytande på ersättningsfrågan syntes
Departe-
ments-
ohefen.
uteslutet; denna fråga måste bliva en angelägenhet staten och städerna emel
lan.
Skyldigheten att bekosta för rättsskipningen erforderliga organ får anses
tillkomma i första hand staten. Denna skyldighet åvilar emellertid, såvitt
angår första instansen i det svenska domstolssystemet, i flertalet städer på
grund av historiska förhållanden kommunerna. De med kommunala medel
bekostade stadsdomstolarnas organisation och verksamhet hava dock genom
tiderna varit föremål för statlig reglering såväl i lagstiftningsväg som i ad
ministrativ ordning. Enighet torde i stort sett råda därom att städerna äro
skyldiga ställa sig till efterrättelse vad statsmakterna besluta ej endast i
fråga örn det sätt varpå rådhusrätterna skola utöva sin dömande myndighet
utan även beträffande rådhusrätternas domsområden. Att under vissa råd
husrätters prövning lägga mål och ärenden, vilka tidigare handlagts av andra,
statliga domstolar, kan sålunda icke i och för sig anses stridande mot städer
nas rätt till egen rättsskipning. Jag får i sådant hänseende hänvisa till vad
jag i annat sammanhang yttrat (se prop. 1933 nr 223 s. 53 o. f.).
I anslutning härtill har jag vidare anfört (s. 55), att i och för sig ett från
allmänna processuella synpunkter å rådhusrätterna överfört tillskott av mål
icke lärer kunna anses utgöra någon giltig grund för ett ersättningskrav. Jag
anser nämligen, att då rådhusrätterna äro inordnade i det allmänna domstolssy
stemet, innebär detta en skyldighet för städerna att svara för de kostnader,
som må bliva en följd av att rådhusrätterna, i likhet med övriga allmänna
domstolar, måste organisatoriskt anpassas efter nya processuella lagbestäm
melser. Vidare får väl den förmån, som rätten till egen domstol i första instans
kan anses innebära för städerna, uppväga de olägenheter i ekonomiskt hän
seende, vilka kunna bli en följd av att på grund av ändringar i lagstiftningen
rådhusrätternas arbetsbörda i ett eller annat avseende ökas. En ändring i
gällande forumbestämmelser måste sålunda kunna vidtagas utan att därav
följer någon som helst skyldighet för staten att ersätta städerna för de kost
nader som en dylik åtgärd tilläventyrs må hava till följd. Ej heller synas bä
rande skäl kunna åberopas för den av Stockholms rådhusrätt åberopade modi
fierade ståndpunkten att städerna väl skulle vara skyldiga att bära kostnaderna
för en sådan ändring i lagstiftningen, som medförde helt nya bördor för råd
husrätterna, men icke kostnader föranledda av upphävandet av en bestående, av
staten bekostad anordning.
I detta sammanhang vill jag tillbakavisa det av flera myndigheter fram
förda påståendet att den föreslagna reformen vore ett led i en statsmakternas
strävan att å kommunerna överflytta ekonomiska bördor av statlig natur. Att
något sådant icke varit avsett torde med ali önskvärd tydlighet framgå av
vad som från olika håll anförts — ej minst inom riksdagen — under de år
utredningsarbetet i detta ämne pågått. I processreformen ingår också en strä
van att i allt större utsträckning från städerna till staten överflytta kostna
derna just för rättsvården. De skäl som föranlett framläggande av ifråga
varande förslag till de nuvarande krigsdomstolarnas avskaffande ligga på ett
helt annat område än det ekonomiska. Jag hänvisar härutinnan till motiveringen
20
Kungl. Maj:ts proposition nr ££5.
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
21
i prop. 1933 nr 223. Visserligen medför den föreslagna reformen en icke ovä sentlig årlig besparing för statsverket. Men denna besparing motsvaras inga lunda av kostnadsökning för kommunerna. De av städerna beräknade arbets- och kostnadsökningarna till följd av de militära målens övertagande äro näm ligen i hög grad överdrivna. I nästan samtliga fall representerar antalet av de militära mål, som för framtiden komma att handläggas vid de olika rådhus rätterna, en arbetsbörda vilken utan någon som helst svårighet kan av dem bäras med deras nuvarande organisation. Jag hänvisar i sådant hänseende till en särskild tablå1, vilken uppgjorts efter samma grunder som den tidigare av mig i samband med behandlingen av vissa häradsrätter (s. 8) åberopade.
Av denna tablå framgår att den beräknade ökningen av antalet mål och ärenden vid flertalet rådhusrätter torde bliva relativt obetydlig och ingalunda i och för sig kunna motivera anställandet av ytterligare domstols- eller åkla- garpersonal. I ett par av de i ämnet avgivna yttrandena har givits uttryck åt den uppfattningen att den ifrågasatta reformen skulle innebära en icke ovä sentlig ökning av en viss rådhusrättsavdelnings eller en viss ledamots arbets börda. Gentemot detta vill jag endast framhålla att vid bedömandet av den inverkan, som en förändring i forumreglerna kan komma att medföra för en domstols arbetsförhållanden, domstolen tydligen måste behandlas som en enhet. Tillkomsten av nya arbetsuppgifter för domstolen kunna sålunda komma att medföra förskjutningar i de för tillfället gällande bestämmelserna angående målens fördelning mellan olika avdelningar och rotlar.
Den enda rådhusrätt som erhåller ett tillskott i arbetsbörda av den betydelse, att det kan bliva tal örn behov av någon ringa ökning i domstolspersonalen, är Stockholms rådhusrätt. För staten föreligger emellertid så mycket mindre skäl att av billighetshänsyn bidraga till den oväsentliga kostnadsökning, vilken skulle bliva förbunden härmed, som genom den förlidet år genomförda lag stiftningen örn inskrivningsväsendet måste hava beretts samma rådhusrätt en lättnad i arbetsbörda jämförlig med det tillskott häri som övertagandet av de militära målen innebär. Rådhusrätten i Karlskrona, som därnäst emot- tager det största tillskottet av nya mål, är för närvarande försedd med så rikliga arbetskrafter i förhållande till rådhusrättens ringa arbetsbörda, att först tillkomsten av de militära målen synes göra den nuvarande organisatio nen försvarlig. Något tillskott av arbetskraft kan icke, såsom stadsfullmäk tige i Karlskrona antagit, bliva behövligt. Enligt min mening kan till och med en ifrågasatt indragning av en rådmanstjänst och dennas ersättande med en stadsnotariebefattning genomföras trots de militära målens överflyttande till rådhusrätten. Beträffande övriga rådhusrätter lärer av tablån framgå, att någon personalökning ej kan komma i fråga som följd av militärmålens över tagande.
Förklaringen till att så betydande besparingar kunna göras för statsverket utan att målens överflyttande på de allmänna domstolarna medför någon avse värd kostnadsökning för dessa ligger helt enkelt däruti, att den nuvarande krigsdomstolsorganisationen utgjort en onödig överbyggnad på det allmänna
1 Införd å nästa sida.
22
Kungl. Maj:ts proposition nr £25.
Rådhusrätt
och antal jurister i
rådhusrätten
Årsmedeltalet av rådhus
rättens arbetsbörda
åren 1929—1931
Årsmedeltalet av de krigsrätters
arbetsbörda åren 1929—1931
vilkas verksamhet skall över
tagas av rådhusrätten
Genom slutligt ut
slag avgjorda
civila mål
Genom
slutligt
utslag
avgjorda
krimi
nella
mål
Slutligt
hand
lagda
ärenden
Genom slutligt
utslag avgjorda
mål
Tredskovis
avdömda
eller ome
delbart
medgivna
Övriga
däri talan
om an
svar ej
förts
dari talan
om an
svar
forts
Stockholms rådhusrätt
*59.
3,455
2,669
5,166
2 48
2 48
2 115
Rådhusrätten i Uppsala
4.
191
68
676
25
—
8
>
> Visby
2.
191
42
363
4
—
6
>
> Karlstad
4.
297
52
972
2
—
4
>
> Örebro
5.
287
106
819 )
> 6
___
16
>
> Västerås
5.
144
62
626
1
»
> Falun
3.
168
30
268
1
8 1
13
>
» Gävle
6.
228
62
1,496
4
8
8
>
> Härnösand
3.
170
54
506
—
—
—
>
» Östersund
5.
474
84
. 350
39
1
30
>
> Umeå
2.
273
63
629
3
12
41
>
• Linköping
5.
151
86
444
9
1
15
>
> Jönköping
4.
184
70
626
15
11
6
>
> Växjö
2.
169
50
225
2
—
5
>
> Halmstad
3.
94
41
602
5
31
4
>
» Göteborg
22.
1,105
603
1,876
10
14
12
>
> Uddevalla
3.
110
33
469
3
—
15
>
> Borås
4.
189
109
699
8 1
—
5
>
> Karlskrona
5.
540
60
70
4i7
*11
*91
>
> Kristianstad
4.
223
44
432
22
2
5
>
> Ystad
3.
162
29
260
8 1
—
6
>
> Hälsingborg
8.
306
213
252
5
—
12
domstolsväsendet och att dess arbetsuppgifter kunna överflyttas på de all
männa domstolarna utan att i de flesta fall medföra någon kännbar över
belastning av dessa. Förslaget innebär sålunda, utan att ursprungligen hava
avsetts såsom ett led i besparingsarbetet, en i nuvarande statsfinansiella läge
särskilt välkommen möjlighet att nedbringa det allmännas utgifter för rätts
vården. Jag återkommer till en beräkning av dessa besparingar. 1 2
1 Därav 1 extra förste assessor pä 3:e avdelningen. Personalen tillhörande förmyndarekammaren
ej medräknad.
2 Särskilda krigsrättens vid kustflottans Stockholmsavdelning samt Vaxholms kustartillerirege
mentes krigsrätts arbetsbörda ej inräknad.
8 Mindre än 1.
*
Särskilda krigsrättens vid kustflottans Karlskronaavdelning arbetsbörda ej inräknad.
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
23
De åligganden som enligt nuvarande organisation ankomma på auditör äro av olika slag: 1) göromål som äga samband med auditörs ledamotskap i krigsrätt, 2) deltagande i handläggning av disciplinmål, 3) biträde åt militär befälhavare vid sammanläggning, förvandling och verkställighet av straff, 4) juridiskt rådgivarskap i övrigt samt 5) ombudsmannaskap å kronans vägnar i rättegångar.
Av de militära målens överflyttande å de allmänna domstolarna och den i samband därmed föreslagna ändringen i den särskilda krigsrättens samman sättning följer att de nuvarande auditörerna såsom bisittare i domstol för svinna. Därmed skulle, såsom jag i annat sammanhang påpekat (se prop. 1933 nr 223 s. 67), en av auditöremas huvudsakligaste uppgifter komma att fråntagas dem. Vad de återstående auditörsgöromålen angår utgick det remitterade lagutkastet från att det skulle ankomma på befattningshavare vid allmän domstol — vid häradsrätt sekreterare eller biträdande domare och vid rådhusrätt lagfaren ledamot i rätten -—- att fullgöra de åligganden i av seende å dels handläggning av disciplinmål dels ock sammanläggning, för vandling samt verkställighet av straff, som nu åvila auditör. Dessa ålig ganden ansågos äga sådant samband med domarverksamheten att de utan vidare kunde åläggas befattningshavare vid såväl häradsrätt som rådhusrätt. I lagutkastet hade däremot icke upptagits någon föreskrift därom, att de befatt ningshavare vilka avsågos skola träda i de nuvarande auditörernas ställe skulle utöva den konsulterande verksamhet i övrigt, som enligt gällande instruktion åvilar auditör. Ej heller fanns i utkastet någon motsvarighet till bestämmel sen om skyldighet för auditör att föra kronans talan i rättegång. Därvid hade man emellertid ej förbisett önskvärdheten av att de militära myndigheterna vid truppförbanden och däremot svarande enheter ägde tillgång till juridiskt biträde även i frågor som ej ha samband med befälhavares bestraffningsrätt. I årets statsverksproposition (andra huvudtiteln s. 72) har sålunda framhål lits, att för tillgodoseende av sist omförmälda intresse borde sörjas på det sätt att till vederbörande befälhavares förfogande ställdes ett visst belopp till be stridande av kostnaderna för sådant juridiskt biträde varom nu är fråga.
Enligt lagförslaget skola de åligganden som enligt strafflagen för krigs makten ankomma på auditör, d. v. s. handläggning av disciplinmål, i likhet med vad som föreslagits i lagutkastet tillkomma befattningshavare vid allmän domstol, dock icke såsom en skyldighet utan efter eget åtagande. På sätt i prop. 1933 nr 223 s. 68 anförts bör vidare av lämplighetsskäl liksom hittills hela den rådgivande verksamheten anförtros åt ifrågavarande befattningsha vare, här fortfarande benämnda auditörer. Därav följer, att med förord nande att fullgöra samtliga nu ifrågavarande åligganden bör förenas rätt lill viss ersättning av statsmedel, vare sig fråga är örn befattningshavare i rådhusrätt eller annan allmän domstol. Något ombudsmannaskap å kronans vägnar i rättegångar torde för de nya auditörernas vidkommande icke böra ifrågakomma. Dylika uppgifter synas lämpligen böra helt anförtros åt de centrala förvaltningsorganen inom respektive armén, marinen och flygvapnet.
Såsom jag i annat sammanhang framhållit (se prop. 1933 nr 223 s. 69)
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
torde det kunna förutsättas att i regel till förordnande att vara auditör skall kunna erhållas befattningshavare vid den domstol som upptager mål från den avdelning av krigsmakten som uppdraget avser.
Den ersättning som enligt vad förut sagts skall tillkomma auditör bör utgå allenast i form av arvode och icke, på sätt nu sker, uppdelas i mot lön sva rande ersättning, tjänstgöringspenningar och expensbidrag. Bestämmande för arvodets storlek blir omfattningen av de arbetsuppgifter, vilka beräknas kom ma att avila vederbörande auditör. Att märka är, såsom av det nyss anförda framgår, att de föreslagna auditörernas arbetsuppgifter undergått en väsentlig reducering i förhållande till de nuvarande auditörernas. Beträffande omfatt ningen under åren 1929—1931 av auditörernas medverkan vid meddelandet av disciplinbestraffningar samt av deras rådgivande verksamhet hänvisas till en under utredningsarbetet upprättad tablå (Bil. A) i vilken jämväl upptagits ursprungligen ifrågasatta ersättningsbelopp till befattningshavare vid rådhus rätterna för biträde vid handläggning av disciplinmål. Vid föredragningen i lagrådet av det lagförslag, som ligger till grund för ifrågavarande reform, fram höll lagrådet angelägenheten av att den rättsbildade rådgivaren i disciplinmål, som ställdes till militär befälhavares förfogande, både hade erforderliga kva lifikationer och kunde förväntas nedlägga tillräckligt av tid och intresse på sin uppgift. En nödvändig förutsättning härför vore enligt lagrådets mening, att löneförmånerna icke tillmättes med alltför stor njugghet. Med beaktande av vad lagrådet sålunda anfört föreslås nu såsom lägsta arvode 600 kronor, vilket belopp skall utgå i distrikt inom vilket finnes förlagt endast ett regemente. Det arvode som i varje särskilt fall synes böra komma i fråga framgår av en i anledning härav upprättad ny tablå (Bil. B). Sammanlagda avlöningsbelop- pet till auditörerna skulle enligt denna tablå utgöra 25,600 kronor. Å nämnda belopp böra utgå dyrtidstillägg. Vid förslagets upprättande har det förutsatts, att den nuvarande, å äldre stat kvarstående auditören vid flottans station i Karlskrona fortfarande och intill dess han efter uppnådd pensionsålder er håller avsked fran tjänsten, skall bibehållas vid sin befattning med uppgift att fullgöra de i det föregående närmare angivna, begränsade auditörsgöro- niålen.
Då auditör är förhindrad förrätta sin tjänst, bör han vara skyldig att till vederbörligen förordnad vikarie avstå så stor del av arvodet som belöper å den tid förordnandet avser. Frågan huruvida någon ytterligare ersättning bör utgå till vikarie för auditör synes böra anstå till dess större erfarenhet vun nits av den nya organisationen.
För det fall att sekreterare i domsaga tjänstgör såsom auditör, bör han vara skyldig vidkännas skäligt avdrag å honom i hans förstnämnda egen skap tillkommande löneförmåner. En dylik åtgärd, vilken får anses mo tiverad av att auditörsgöromålen komma att taga tid i anspråk, som sekrete raren eljest skolat ägna åt arbete i domsagan, kommer att medföra någon besparing å det under andra huvudtiteln upptagna anslaget till bidrag till domsagornas förvaltning. Jämväl för det fall att till auditör skulle förord nas statlig befattningshavare, vilken uppbär avlöning å övergångsstat utan
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
25
att fullgöra någon annan statstjänst, torde Kungl. Majit böra besluta om den jämkning i eljest utgående arvoden, vartill omständigheterna skäligen kunna anses föranleda.
På sätt i prop. 1933 nr 223 s. 55 samt s. 61 o. f. anförts är det avsett att kustflottan samt militärförläggningarna i Vaxholm och Oscar-Fredriksborg skola läggas under särskild krigsrätt. Såsom förut (s. 3) anmärkts skall enligt lagförslaget den särskilda krigsrätten utgöras av tre civila leda möter med domarutbildning, varjämte för dessa ledamöter skola finnas erfor derligt antal ersättare. Med hänsyn såväl till att kustflottan då den är sam mandragen som sommareskader ofta har sina övningar förlagda till norra Östersjön (Hårsfjärden, farvatten omkring Gotland) som till militärför läggningarna i Vaxholm och Oscar-Fredriksborg, synes de ordinarie ledamöter nas i den särskilda krigsrätten stationeringsort böra vara Stockholm. Ersättare för nämnda ledamöter torde alltid böra vara förordnade i Stockholm ävensom i Karlskrona, varest kustflottan ständigt är sammandragen såsom vintereskader under tiden oktober—april. Därjämte synas med tanke på att kustflottans som marövningar understundom äro förlagda till västkusten ersättare för särskilda krigsrättens ledamöter böra finnas förordnade i Göteborg.
Åklagare vid den särskilda krigsrätten skall såsom tidigare omtalats (s. 3) vara av Konungen särskilt förordnad person. Av skäl som nyss anförts be träffande ledamöterna i den särskilda krigsrätten böra jämväl ersättare för åklagaren ständigt vara förordnade i Stockholm, Karlskrona och Göteborg.
I likhet med vad som gäller beträffande avlöningen till den civila personalen vid särskilda krigsrätter enligt nuvarande organisation synas jämväl arvodena till befattningshavarna vid den särskilda krigsrätt varom här är fråga böra beräknas efter sammanträde. Nämnda arvoden torde böra bestämmas så lunda: till ordföranden 30 kronor, till annan ledamot 25 kronor jämte ytterligare 10 kronor till den ledamot som uppsätter protokollet samt till åklagaren 20 kro nor, allt för sammanträdesdag. Vikarie för befattningshavare vid särskilda krigsrätten bör äga uppbära ersättning efter samma grunder som ordinarie befattningshavare. Å ifrågavarande arvoden böra dyrtidstillägg ej utgå. Vad förut sagts örn jämkning i arvode, som skall tillkomma statlig befattnings havare å övergångsstat, vilken tjänstgör såsom auditör, bör jämväl gälla då sådan befattningshavare tjänstgör vid särskild krigsrätt. För bestridande av renskrivning och övriga därmed jämförliga expeditionskostnader skall till ordförandens förfogande ställas erforderligt belopp, här förslagsvis beräknat till 800 kronor för år.
Sammanlagda kostnaderna för den särskilda krigsrätten låta sig icke på för hand beräkna innan närmare erfarenhet vunnits rörande omfattningen av krigs rättens verksamhet. Antagas kan dock att ett belopp av omkring 10,000 kro nor skall vara tillfyllest för ändamålet; häri dock ej inräknade rese- och trakta- mentsersättningar. Anslaget bör givas förlagsanslags natur.
Till befattningshavare vid krigsdomstol ävensom till auditör bör i förekom mande fall av statsmedel utgå reseersättning enligt allmänna rese- reglementet.
26
Kungl. Maj:ts proposition nr S25.
Då häradsrätt är nödsakad att hålla extra sammanträde för handläggning av
militära mål som ej röra häktad, böra häradshövding, rättsbildat biträde samt
nämndeman vara berättigade till reseersättning i likhet med vad nu gäller be
träffande nämnda befattningshavares tjänstgöring vid rannsakning med häk
tad person å urtima ting eller extra rättegångsdag under lagtima ting. Lands
fiskal, vilken tjänstgör såsom åklagare i militärt mål varom här är fråga,
torde för tjänsteresa i anledning av uppvaktning i sådant mål redan enligt gäl
lande bestämmelser vara berättigad till resekostnadsersättning. Jämväl be
fattningshavare vid rådhusrätt torde, då rätten sammanträder utom stadens
område för handläggning av militära mål, böra vara berättigade till reseer
sättning. Reseersättning bör jämväl utgå till befattningshavarna vid den sär
skilda krigsrätten.
Därest mitt förslag att den nya krigsdomstols- och auditörsorganisationen
skall träda i kraft den 1 januari 1934 varder av riksdagen bifallet, erfordras
för budgetåret 1933/1934 dels anslag till avlönande av civil personal vid rege
ments- och stationskrigsrätter samt nuvarande särskilda krigsrätter under tiden
den 1 juli—den 31 december 1933, dels ock för bestridande av kostnaderna för
den blivande särskilda krigsrättens och de nya auditörernas verksamhet under
tiden den 1 januari—den 30 juni 1934. Ifrågavarande anslag böra, i vad angår
kostnaderna för den nuvarande organisationen, sättas till de i årets statsverks-
proposition beräknade beloppen, tillhopa 59,000 kronor, samt beträffande den
nya organisationen, såsom av det föregående framgår, till hälften av vad för
helt budgetår skulle i sådant hänseende erfordras, eller till sammanlagt 17,800
kronor. Sistnämnda belopp bör fördelas på två anslag, nämligen till bestri
dande av kostnaderna för den särskilda krigsrätten under tiden den 1 januari
—den 30 juni 1934 ett extra förslagsanslag å 5,000 kronor samt till avlö
nande av auditörer under tiden den 1 januari—den 30 juni 1934 ett extra an
slag å 12,800 kronor. Med det för den särskilda krigsrätten för tiden efter
den 1 januari 1934 beräknade beloppet böra bestridas såväl de föreslagna ar
vodena som renskrivningskostnaderna.
De av krigsdomstolarnas verksamhet föranledda reseersättningarna böra
med visst undantag, vartill jag återkommer, utgå från i riksstatens andra hu
vudtitel upptagna, för dylika ändamål avsedda anslag. Sålunda böra för
nämndemännens vidkommande ifrågavarande ersättning utgå från anslaget
»reseersättning till nämndemän», under det att den för övriga befattningsha
vare utom landsfiskal bör gäldas med medel från anslaget »rese- och trakta-
mentspenningar». Vad landsfiskal beträffar torde honom tillkommande rese
kostnadsersättning böra utgå från det i riksstatens femte huvudtitel upptag
na anslaget »vissa ersättningar åt befattningshavare vid polis- och åklagar
väsendet».
Såsom jag inledningsvis i denna proposition omnämnt, har i statsverkspropo
sitionen för nästkommande budgetår beräknats ett belopp av 14,000 kronor för
bestridande av ersättning till vissa ledamöter i rådhusrätt för befattning med
disciplinmål m. m. De avvikelser från det ursprungliga förslaget till örn-
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
27
organisation av den militära rättsvården, vilka under det fortsatta utred ningsarbetet visat sig påkallade, ha medfört att anslag för nyssnämnda ända mål ej erfordras. Utöver det på grund härav tillgängliga beloppet åtgå emel lertid för de båda anslag, som jag i stället angivit vara erforderliga, ett be lopp av ytterligare 3,800 kronor. Härför ha sålunda medel icke beräknats i riksstaten. Enligt vad jag inhämtat av chefen för finansdepartementet, kun na emellertid dessa medel beredas inom ramen för den riksstat som förelagts riksdagen.
Beträffande de besparingar för statsverket som uppnås genom det nu fram lagda förslaget hänvisas till en tablå, vilken torde såsom Bil. C få fogas till statsrådsprotokollet. Enligt denna tablå beräknas statsverkets årliga bespa ringar till omkring 123,000 kronor.
Under åberopande av vad jag sålunda anfört, får jag hemställa, att Kungl. Hemställan. Majit måtte föreslå riksdagen att
dels till avlönande av civil personal vid regements- och stationskrigsrät- terna under tiden den 1 juli—den 31 december 1933 anvisa ett extra anslag å ........................................................................................................... kronor 54,000;
dels minska det ordinarie förslagsanslaget till civil personal vid särskilda krigsrätter m. m., nu.......................................................................... kronor 10,000, till halva beloppet eller.......................................................................... kronor 5,000;
dels till bestridande av kostnaderna för den särskilda krigsrätten för kust flottan m. m. under tiden den 1 januari—den 30 juni 1934 anvisa ett extra för slagsanslag å........................................................................................ kronor 5,000;
dels ock till avlönande av auditörer under tiden den 1 januari—den 30 juni 1934 anvisa ett extra anslag å .................................... kronor 12,800.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemstäl lan lämnar Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-Kegenten bi fall samt förordnar, att proposition i ämnet av den lydelse bilaga vid detta protokoll utvisar skall avlåtas till riksdagen.
Ur. protokollet:
H. Stefenson.
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
Sammanfattning av auditörernas verksamhet enligt till justitiedeparte mentet inkomna uppgifter, auditörernas avlöning samt ifrågasatt ersätt ning till befattningshavare vid vissa rådhusrätter för deltagande i hand
läggning av disciplinmål.
Bilaga A.
Antal av
Ifrågasatt
Domstolar Truppförband m. m.1
befäl
havare ålagda
discipli nära be-
Omfattningen av auditörer nas rådgivan
de verksam-
Nuvarande auditörera
ersättning till befatt ningshava re vid råd
husrätter
straffnin- gar; me
deltal för
åren 1929
lande till deltagandet i disciplinmål)8
arvode
expensbidrag
för biträde
vid hand
läggning av disci-
—19312 *
plinmål
Stockholms
Svea livgarde................
140
rådhusrätt Göta livgarde (utom fäststor omfatt- 4 2,500 4 150
ningsbat.).................... 43 ning Livregementet till häst . Svea artilleriregemente . Svea ingenjörkår (utom
66 56
28
50
%
2,600 200
kusting.-komp.) .... Fälttelegrafkåren .... 29 Flottans station ....
263
Sjökrigsskolan................ Andra flygkåren .... Garnisonssjukhuset . . . Artilleri och ingenjörhög-
5 25
6
8
obetydlig tid 3,000 300
> 4,300
skolan............................ Krigsskolan....................
49 övervägande 6 600
Infanterist utskolan . . 5
disciplinmål
Första intendenturkomp. . 17 Annan personal................ 10 Kustflottan........................ 6 140 övervägande
disciplinmål
6 500
Vaxholms kustartillerireg. Svea ing.-kårs kusting.-
\
46
en gång i 1,600 100
komp................................
1
veckan
Göta livgardes fästn.bat.. 109
7
7 7
Tillsammans
1,046
Uppsala
Upplands regemente . . .
87
1
1,400 100
600
rådhusrätt
Underofficersskolan . . .
12
I
Tillsammans
99
Strängnäs >
Södermanlands regemente
66
25
%
1,400 100
500
Visby >
Gotlands infanterikår . .
> artillerikår . .
28 24
| 25
%
1,600 100
500
Tillsammans
52
1 Förband och anstalter, vilka icke särskilt angivits i de från auditörerna inkomna uppgifterna, äro här ej medtagna. —• 4 Siffrorna i denna kol. äro delvis ungefärliga och avse i några fall disciplinmål, vilka föranlett annan åtgärd än disciplinär bestraffning. —• 8 Procenttalen äro unge färliga samt i allm. avgivna med reservation för felbedömning; i vissa fall har uppgift i detta avseende ej kunnat lämnas. — 4 Auditören tjänstgör även vid fästn.bat. — 5 Fast arvode såsom ersättning för arbete utöver tjänstgöringen vid krigsrättssammanträden; för sistnämnda tjänst göring utgår ersättning med 40 kr. för varje sammanträde. — 6 Ungefärliga antalet av samtliga vid kustflottan av befälhavare ådömda bestraffningar; vid en del av dessa har vice auditör i Karls krona biträtt. — 7 Jfr ovan vid Göta livgarde.
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
29
Domstolar Truppförband m. m.
Antal av
befäl
havare ålagda discipli nära be straffnin gar; me deltal för åren 1929
-1931
Omfattningen av auditörer- nas rådgivan
de verksam-
Nuvarande auditörers
Ifrågasatt ersättning
till befatt
ningshava
re vid råd
husrätter
för biträde vid hand
läggning av disci
plinmål
het (i förhål
lande till del
tagandet i disciplinmål)
arvode
expens-
bidrag
Karlstads rådhusr. Värmlands regemente . . 69
50 * 1,400 100
500
Örebro »
Livregement. grenadjärer. 47
25
%
*1,400 1 100
500
Västerås >
Första flygkåren .... 5
‘200
Falu >
Dalregementet................
57
66
%
1,400
100 500
Gävle >
Hälsinge regemente . . .
97
66
%
1,400 100 500
Östersunds >
Jämtlands fältjägarreg. . Norrlands artillerireg. . . Fjärde flygkåren ....
Tillsammans
40 62 11 113
| 5 %
2,200 175 800
Umeå >
Västerbottens regemente . Norrlands dragonreg. . .
| 145
66
%
2,200 175 800
Överluleå tings
lags häradsrätt
Norrbottens regemente . .
> artillerikår .
Bodens artilleriregemente
> ingenjörkår . . .
Tillsammans
209
40 73 52 374
| 5-10
%
5,000 800
—
Sollefteå tings
lags häradsrätt
Västernorrlands reg. . . . Norrlands trängkår . . .
Tillsammans
87 14 101
J. 10—20
%
2,200 175
—
Linköpings
rådhusrätt
Livgrenadjärregementet . Svea trängkår................ Tredje flygkåren ....
Tillsammans
49 15 12 76
| 10 %
1,800
150
600
Jönköpings >
Smålands arméartillerireg. Skjutskolan å Skillingaryd
Tillsammans
51
3 54
} 1,400
100 500
SödraVedho tings
lags häradsrätt
Jönköpings-Kalmar reg. . Göta ingenjörkår ....
Tillsammans
54 29 83
| 25
%
1,800 150
—
Växjö rådhusrätt Kronobergs reg. (utom de
tachement i Karlskrona) 63
25
%
1,400 100 500
Halmstads >
Hallands regemente . . . 60
15—20 % 1,400 100 500
Göteborgs >
Göta artilleriregemente . Skeppsgossekåren i Mar
strand ............................
| 60
omkr. 100 fall
örn året
1,400 100
500
Uddevalla >
Bohusläns regemente . . 172
10
%
1,400 100 500
Borås »
Älvsborgs > . . 102
10
%
1,400 100 500
Skövde » Skaraborgs > . .
Livregementets husarer . Göta trängkår................ Karlsborgs artillerireg. . Personal lydande under
67 88
7 30
| 33 %
j 50 *
2,300
1,400
175
100
900
Kungl. Maj:ts proposition nr 825.
Antal av Ifrågasatt
Domstolar
Truppförband m. m.
befäl havare ålagda
discipli nära be
straffnin gar; me deltal för åren 1929
Omfattningen av auditörer- nas rådgivan de verksam-
Nuvarande auditörers
ersättning till befatt ningshava
re vid råd
husrätter för biträde
vid hand
läggning
av disci-
het (i förhål
lande till deltagandet i disciplinmål)
arvode
ex pert*
bidrag
—1931
plinmål
Karlskrona
flottans station .... 221
I
rådhusrätt
Andra flygkårens detache-[•göromål av >4,000 300
ment.............................
'
3
| detta slag
åvilar ej auditören; advokatfis kal är an ställd vid stationen
- 2,000
Karlskrona kustartillerireg. Kronobergs regementes de-
71
|
s2,000 3 150
tachement....................
44
1
Kustflottan........................ 3140
Tillsammans 479
Kristianstads
Norra Skånska inf.-reg. . 70
l 2F. «
42,600
4200 600
rådhusrätt Vendes artillerireg. . . .
28
Tillsammans
98
Hälsingborgs
Skånska kavallerireg. . . j. 66
ganska avse
värd grad,
1,200 75
500
rådhusrätt
Flygkåren å Ljungbyhed
särskilt viel flygkåren
500
Ystads > Södra Skånska inf.-reg. .
62
mycket ringa
1,400 100
del
Västra Göinge
Skånska trängkåren . . .
5
5
5
6
—
häradsrätt 1 Lön å äldre stat. — s Ersättningen avser även Göta ing.kårs kusting.komp. — 3 Ungefärliga antalet av samtliga vid flottan ådömda bestraffningar; jfr not 6 sid. 5. — 4 Ersättningen avser jämväl Skånska trängkåren. — 6 Jfr not 4.
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
31
Bilaga B.
Förteckning över föreslagna auditörsbefattningar jämte därmed förenade
arvoden.
Befattning
Stationeringsort
Truppförband m. m.
Arvode
1 auditör Stockholm Personal vid verk, expeditioner, staber, skolor,
militära anläggningar, förråd och verkstäder i Stockholm och Vaxholm Generalstabens huvudstation Svea livgarde Göta livgarde Svea artilleriregemente Svea ingenjörkår Fälttelegrafkåren Första intendenturkompaniet Garnisonssjukhuset Stockholms örlogsstation utom Skeppsgossekåren i
Marstrand samt Göteborgs och Gnstavsviks ör- logsdepåer Krigsskolan Vaxholms kustartilleriregemente utom detaehemen-
tet i Hemsö fästning Andra flygkåren utom detachementet i Karlskrona
4,000
(event, uppdelat
på flera befatt
ningshavare)
1 d:o
Uppsala Upplands regemente Arméns underofficersskola Infanteriskj utskolan
800
1 d:o Eskilstuna
Södermanlands regemente Karl Gustaf stads gevärsfaktori Åkers krutbruk
600
1 d:o
Visby Personal vid militära anläggningar, expeditioner,
staber och verkstäder å Gotland Gotlands infanterikår Gotlands artillerikår
700
1 d:o
Karlstad Värmlands regemente
600
1 d:o
Örebro Livregementets grenadjärer
600
1 d:o
Västerås Första flygkåren Centrala flygverkstaden Ridskolan
600
1 d:o
Falun Dalregementet
600
1 d:o
Gävle
Hälsinge regemente Ur flera truppförband sammandragen skola å Marma
skjutfält
600
1 d:o
Sollefteå
Västernorrlands regemente Norrlands trängkår Kommendant med stab i Hemsö fästning Vaxholms kustartilleriregementes detachement i
Hemsö fästning Gnstavsviks örlogsdepå
800
32
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
Befattning
Statio-
neringsort
Truppförband m. m.
Arvode
1 auditör
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
1 d:o
Östersund
Umeå
Boden
Linköping
Jönköping
Eksjö
Växjö
Halmstad
Göteborg
! Uddevalla
Borås
Skövde
Norra arméfördelningens stab
Jämtlands fältjägarregemente
Norrlands artilleriregemente
Fjärde flygkåren
Tygverkstaden
Västerbottens regemente
Norrlands dragonregemente utom detachementet i
Boden
Personal vid militära anläggningar, expeditioner,
staber, skolor, förråd och verkstäder i Bodens
fästning
Norrbottens regemente
Norrlands dragonregementes detachement i Boden
Norrbottens artillerikår
Bodens artilleriregemente
Bodens ingenjörkår
Tredje intendentnrkompnniet
Garnisonssj ukhuset
Östra brigadens stab
Livgrenadj ärregementet
Svea trängkår
Tredje flygkåren
Centrala flygverkstaden
Smålands arméartilleriregemente
Tygverkstaden
Ur flera truppförband sammandragen skola å Skil-
lingaryds skjutfält
Jönköpings-Kalmar regemente
Göta ingenjörkår utom kustingenjörkompaniet
Fortifikationsförrådet
Kronobergs regemente utom detachementet i Karls
krona
Hallands regemente
Göta artiUeriregemente
Tygverkstaden
Göteborgs örlogsdepå
Skeppsgossekåren i Marstrand
Kommendant med stab i Älvsborgs fästning
Karlskrona kustartilleriregementes detachement i
Älvsborgs fästning
Flygvapnets etablissement
Bohusläns regemente
Älvsborgs regemente
Västra arméfördelningens stab
Skaraborgs regemente
Livregementets husarer
Göta trängkår
Personal vid militära anläggningar, expeditioner,
staber, skolor, förråd, fabriker och verkstäder i
Karlsborg
Karlsborgs artilleriregemente
Andra intendenturkompaniet
Flygvapnets etablissement
Garnisonssj ukhuset
Remontdepån
1,000
800
2,000
900
600
800
600
600
900
600
600
1,500
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
33
Befattning
Stationeringsort
Truppförband m. m.
Arvode
1 auditör Karlskrona Personal — icke tillhörande flottans station — vid
militära anläggningar, expeditioner, staber, sko lor, förråd och verkstäder i Karlskrona fästning Kronobergs regementes detachement Göta ingenjörkårs knstingenjörkompani Karlskrona kustartilleriregemente utom detache-
mentet i Älvsborgs fästning Andra flygkårens detachement i Karlskrona
900
1 d:o Kristianstad
Norra skånska infanteriregementet Vendes artilleriregemente Tygverkstaden Ur flera truppförband sammandragen skola å Rinka
by skjntfält Skånska trängkåren
1,000
1 d:o Ystad
Södra skånska infanteriregementet
600
1 d:o Hälsingborg Södra arméfördelningens stab Skånska kavalleriregementet Flygskolkåren Remontdepån
800
1 d:o Stockholm Knstflottan
1,500
(event, nppdelat
på tre befatt ningshavare i Stockholm, Karls krona o. Göteborg)
Bihang till riksdagens protokoll 1933.
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 225.
Bilaga C.
Sammanställning:
av kostnaderna för den militära rättsvården före och efter genomförandet
av krigsdomstolsreformen.
Nuvarande kostnader
Kostnader efter reformen
Personal vid regements- och stationskrigsrätter .... 108,000
- __
2 A äldre stat kvarstående auditör inkl. ålderstillägg och tillfällig löneförbättring.................................................
5,900
5,900
De nva auditörerna.............................................................
—
25,600
i
Personal vid särskilda krigsrätter....................................
16,000
10,000
5 Krigshovrätten .....................................................................
34,000
1 20,000
6 Dyrtidstillägg.........................................................................
30,000
210,500
7 Vikariatsersättningar............................................................
1,000
—
Rese- och traktamentsersättningar....................................
4.000
4.000
Summa kronor
198,900
76,000
Besparing således kronor
122,900
1 Avlöningar till befattningshavare å övergångsstat (jfr prop. nr 224). Beloppet bortfaller vid deras avgång. Den lägre siffran 10,000 kronor i tablån å s. 4 byggde på antagandet att krigshov- rättsrådet skulle komma att tjänstgöra som hovrättsråd och sålanda avlönas på hovrättens ordi narie stat. En väsentlig besparing å posterna råd 3 och 4 skulle kunna göras örn krigshovrätts- rådet och överkrigstiskalen kunde användas inom någon av dessa personalgrupper. 2 Av detta belopp belöpa omkring 1,700 kronor på avlöningarna å övergångsstat (rad 5) och bortfalla alltså med dessa.
Stockholm 1933. Kungl. Boktryckeriet, P. A. Norstedt & Söner.
330794