Prop. 1941:311
('angående ytterligare bi\xad drag till uppförande av brandtorn m. m.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 311.
11
Nr 311.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående ytterligare bi
drag till uppförande av brandtorn m. m.; given Stock holms slott den 17 oktober 1941.
Kungl. Majit vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över jordbruksärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF.
A. Pehrsson-Bramstorp.
Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet ä Stockholms slott den 17 oktober 1941.
Närvarande:
Statsministern
Hansson,
ministern för utrikes ärendena
Gunther,
statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Westman, Wigforss, Möller, Sköld, Eriksson, Bergquist, Bagge, Andersson, Domö, Rosander, Gjöres, Ewerlöf.
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Pehrsson-Bramstorp, anför efter gemensam beredning med cheferna för försvars-, social-, kommunika tions- och finansdepartementen:
Genom beslut av 1940 års lagtima riksdag (prop. nr 218; r. skr. nr 282) anvisades å tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1939/40 å driftbudge ten under nionde huvudtiteln dels till Skogsvård m. m: Bidrag till uppfö rande av brandtorn m. m. ett reservationsanslag av 150,000 kronor, dels ock till Skogsvård m. m.: Särskilda åtgärder för främjande av skogsbrandskyddet ett reservationsanslag å likaledes 150,000 kronor. Från det förra anslaget ha bestritts kostnader för uppförande av brandtorn och utsiktspunkter, från det senare anslaget lia anvisats medel till avlönande av länsbrandchefer och er sättning till dessas resekostnader ävensom till gäldande av kostnader för kur ser och övningar för skogsbrandbefälet samt för uppläggande av statliga för råd av eldsläckningsmateriel. Vid 1940 års urtima riksdag anvisades därefter
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 311.
å tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1940/41 under nionde huvudtiteln
dels för sistnämnda ändamål (prop. nr 1 bil. 7, p. 3; r. skr. nr 15) ytterligare ett reservationsanslag av 50,000 kronor, dels under anslagstiteln Bidrag till uppförande av brandtorn m. m. (prop. nr 62; r. skr. nr 82) ett reservations anslag av 250,000 kronor, dels ock till Skogsvård m. m.: Ytterligare medel för främjande av skogsbrandskyddet (prop. nr 62; r. skr. nr 82) ett reserva tionsanslag av 785,000 kronor. Av sistnämnda anslag beräknades 50,000 kro nor skola användas till inköp av brandsprutor, 650,000 kronor till inköp av tyngre eldsläckningsmateriel, 60,000 kronor till avlönings- och resekostnads- ersättning åt länsbrandchefer samt 25,000 kronor till kurser och övningar inom skogsbrandskyddet.
Av vad sålunda anförts framgår, att medelsanvisning hittills skett med 400.000 kronor till bidrag till uppförande av brandtorn m. m. och med 650.000 kronor till inköp av för skogseldsläckning lämpad tyngre eldsläck ningsmateriel.
Enligt beslut av innevarande års riksdag (prop. nr 198; r. skr. nr 294) har till Skogsvård m. m.: Särskilda åtgärder för främjande av skogsbrand skyddet för budgetåret 1941/42 under nionde huvudtiteln anvisats ett re servationsanslag av 150,000 kronor, avsett till bestridande av kostnader för bevakning och underhåll av skogsbrandtorn ävensom för läns- och distrikts- skogsbrandchefers löner och resor samt för kurser och övningar med skogs- eldsläckningspersonal.
I skrivelse den 15 september 1941 har luftskyddsinspektionen hemställt, att å tilläggsstat till budgetåret 1941/42 måtte anvisas dels till Skogsvård m. m.: Bidrag till uppförande av brandtorn m. m. ett anslag av 510,000 kro nor, dels ock till Särskilda åtgärder för främjande av skogsbrandskyddet ett anslag av 760,000 kronor. Sistnämnda anslag har avsetts skola användas till inköp av tyngre eldsläckningsmateriel, nämligen 100 motorsprutor jämte till behör. över framställningen hava infordrade utlåtanden avgivits den 27 sep tember 1941 av statskontoret och den 4 oktober 1941 av skogsstyrelsen.
Luftskyddsinspektionen har i sin skrivelse upplyst, att de till bidrag till uppförande av brandtorn m. m. anvisade medlen med ledning av från de olika länsstyrelserna inhämtade uppgifter angående under år 1940 företagen och under 1941 pågående utbyggnad av brandtornsnätet fördelats på de olika byggnadsområdena sålunda.
Län Antal torn Kostnad kronor
Norrbottens.............................................. Västerbottens......................................... Jämtlands................................................ Västernorrlands..................................... Gävleborgs.............................................. Kopparbergs........................................... Svealand förutom Kopparbergs län Götaland.................................................. Reserverade medel...............................
8
45,000
12
83,000
7
36,000
7
32,000
—
20,000
_6 40 40,000 256,000 21 51,500 25 46 87,500 139,000 ................................. 5,000
Summa kronor 400,000.
Kungl. Maj.ts proposition nr 311.
13
Rörande behovet av ytterligare medelsanvisning för uppförande av brand- tom m. m. har luftskyddsinspektionen anfört i huvudsak följande.
Sedan inspektionen under vinterhalvåret 1940/41 erhållit uppgifter från länsstyrelserna angående föreliggande behov av brandtom har inspektionen i samråd med skogsbrandskyddskommitténs sakkunniga (ang. nämnda kom mitté, se prop. nr 62 till 1940 års urtima riksdag) reviderat en av kommittén uppgjord plan över hrandtornen, den s. k. riksplanen, omfattande hela norra och mellersta samt vissa delar av södra Sverige. I samband med revisionen har denna plan utvidgats till att omfatta hela riket. Inspektionen har slutligen underställt länsstyrelserna den sålunda reviderade planen.
För utbyggandet av brandtornen i huvudsaklig överensstämmelse med riksplanen i dess nuvarande utformning erfordras för uppförande av ett an tal planerade hrandtorn ytterligare medel till följande belopp.
Län
I. Norrbottens..............................................
Västerbottens ......................................... Jämtlands................................................ Vägternorrlands..................................... Gävleborgs................................................ Kopparbergs........................................... II. Svealand förutom Kopparbergs län
Götaland....................................................
Antal tom
3 6 5 5 5 __8 32 17 42 59
Beräknad kostnad
kronor
25.000 50.000 32.000 30.000 30.000 50.000 217,000 115.000 178.000 293,000
Summa kronor 510,000.
De för byggnadsområdena angivna kostnadsbeloppen omfatta — förutom kostnaderna för dessa planerade torn — även vissa kostnader för redan upp förda, i riksplanen ingående torn, vilka i ett flertal fall måste utrustas med bland annat telefonanläggning, kartor, kikare, pejlingsinstrument och vakt- bostäder. I kostnaderna inberäknas även eventuella kostnader för marklö sen. Då länsstyrelserna i en del fall icke varit i stånd att angiva den erfor derliga höjden å planerade brandtorn, har inspektionen vid beräknandet av kostnaden utgått från kostnaden för ett 12 å 16 meter högt torn jämte vakt- bostad. Därest lägre tornhöjd är tillfyllest, bliva kostnaderna reducerade.
I sina kostnadsuppgifter bar inspektionen räknat med att samtliga brand torn uppföras av järn. De byggnadsmateriel som kunna användas för tornkonstruktionerna, äro kärnrik furu, bestruket med lämpligt impregne- ringsämne, samt tryckimpregnerat trävirke, järn eller betong. Tryckimpreg- nerat virke användes företrädesvis såsom material till tornstolparna medan övriga konstruktionsdelar utföras av med impregneringsämne bestruket virke.
Erfarenheterna utvisa, att livslängden hos torn av kärnrikt och vid upp repade tillfällen bestruket virke uppgår till 10—20 år. Tryckimpregnerade stolpar torde, enligt vad inspektionen inhämtat från vattenfallsstyrelsen, hava en livslängd av i genomsnitt 35 år, medan däremot övriga träpartier av tornen i regel icke kunna beräknas bålla mer än högst 20 år. Av redan be fintliga brandtorn av trä finnas visserligen en del, som äro fullt användbara ännu efter 20 år, men ifrågavarande torn äro belt inbyggda, vilket konstruk- tionssätt i förevarande fall är olämpligt med hänsyn till lättheten att upptäcka tornen från luften. Av sistnämnda orsak uppföras i Finland såväl lutlbevak- ningstornen som brandtornen allmänt i form av smäckra fackverkskonstruk- tioner, vilka icke åstadkomma någon nämnvärd slagskugga och dessutom äro lätta att maskera. En ytterligare omständighet, som man numera måste
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 311.
taga hänsyn till när det gäller träkonstruktioner, är att stor brist på lämpliga
impregneringsämnen råder i landet.
Vad järnkonstruktioner beträffar är livslängden helt beroende på under
hållet. Under förutsättning av ett fullgott sådant blir livslängden praktiskt ta
get obegränsad. Endast inom de delar av västkustlänen, som äro belägna
närmast havet, äro möjligheterna att effektivt underhålla järnkonstruktio
nerna begränsade på grund av klimatets inverkan på korrossionskydden. Då
kostnadsskillnaden mellan brandtorn av trä och brandtorn av järn icke är
större än att denna uppväges av järntornens längre livslängd, förordar in
spektionen i samråd med bland annat vattenfallsstyrelsen järntorn såsom de
ur ekonomisk och luftskyddsteknisk synpunkt mest förmånliga. Anläggnings
kostnaderna för ett järntom av 12 meters höjd belöpa sig till 4,500 kronor,
medan motsvarande kostnader för en oimpregnerad träkonstruktion av sam
ma höjd uppgå till lägst 5,000 kronor. För en tryckimpregnerad träkonstruk
tion bliva anläggningskostnaderna omkring 4,000 kronor. Beträffande slutli
gen användandet av betong vid uppförande av brandtornen är detta bygg
nadssätt möjligt allenast i sådana fall, där korta och lättframkomliga trans
portvägar för cement, sand och vatten finnas till de utsedda tornplatserna.
Företagna undersökningar ha givit vid handen, att dylika transportvägar så
gott som allmänt saknas. På grund av här ovan angivna omständigheter för
ordar inspektionen, att brandtomen i allmänhet uppföras i form av järn
konstruktion. Inspektionen förutsätter emellertid, att under vissa förhållan
den brandtorn av trä få uppföras.
Beträffande användningen av de medel, vilka hittills anvisats för tyngre
eldsläckningsmateriel, har luftskyddsinspektionen anfört följande.
Antalet inköpta och inom de olika länen utdelade motorsprutor jämte till
behör framgår av denna tablå.
. ..
Antal sprut-
a n
aggregat
Stockholms .............................. 4
Uppsala ........................................ 3
Södermanlands ......................... 2
Östergötlands ............................ 3
Jönköpings................................... 4
Kronobergs .............................. 4
Kalmar ....................................... 4
Gotlands ................................... 1
Blekinge ................................... 2
Kristianstads .............................. 2
Malmöhus ................................... —
Hallands....................................... 3
32
Antal sprut-
aggregat
Trpt 32
Göteborgs och Bohus ............ 3
Älvsborgs ................................... 5
Skaraborgs ................................... 3
Värmlands ................................... 3
örebro ....................................... 3
Västmanlands .......................... 3
Kopparbergs .............................. 4
Gävleborgs .............................. 5
Västernorrlands ..................... 5
Jämtlands ................................... 5
Västerbottens ......................... 8
Norrbottens .............................. 8
Summa antal 87
Kostnaden för förenämnda motorsprutor jämte den till varje spruta hö
rande utrustningen — 500 m. tryckslang med slangkärra, 2 grenrör, 3 strål-
rör, 10 slangbindor samt 20 slangremmar — har i medeltal uppgått till
7,260 kronor.
Därjämte ha till kommuner, som redan äga tillgång till motorsprutor, an
vändbara till skogseldsläckning, men icke disponerat för ändamålet erfor
derlig brandslang, utdelats slang sålunda:
Kungl. Maj.ts proposition nr 311.
15
Rolfstorps socken, Hallands län............................................................ Hållnäs socken, Uppsala län................................................................... Finspongs socken, Östergötlands län..................................................... För länsstyrelsens i Västernorrlands län räkning har reser
verats ..........................................................................................................
400 meter 400 » 400 »
1,000
»
Summa 2,200 meter.
De för inköp av tyngre eldsläckningsmateriel anvisade medlen lia sålunda förbrukats på följande sätt: 87 motorsprutor jämte utrustning ................................................ kronor 631,620 2,200 meter slang till motorsprutor................................................ » 15,400 Medel reserverade till frakter m. m............................................... » 2,980
Summa kronor 650,000.
Luftskyddsinspektionen har emellertid framhållit, att det hittills inköpta antalet sprutor icke vore tillfyllest utan att det enligt inspektionens mening erfordrades ytterligare sprutor, vilka — med ledning av från länsstyrelserna införskaffade uppgifter — syntes böra fördelas på följande sätt.
Erforderligt antal ytter ligare sprut-
aggregat
Stockholms ................................. 4 Uppsala ....................................... 2 Södermanlands ......................... 3 Östergötlands ............................ 2 Jönköpings ................................. 5 Kronobergs ................................. 4 Kalmar ....................................... 9 Gotlands ..................................... 4 Blekinge ..................................... 3 Kristianstads ............................ 2 Malmöhus .................................. 2 Hallands ..................................... 5
45
Erforderligt antal ytter ligare sprut-
aggregat
Trpt 45
Göteborgs och Bohus ............ 2 Älvsborgs ................................... 4 Skaraborgs ................................. 2 Värmlands ................................. 4 örebro ....................................... 5 Västmanlands ............................ 3 Kopparbergs ............................ 1 Gävleborgs ................................. 1 Västernorrlands ...........................— Jämtlands .................................. 5 Västerbottens ............................ 3 Norrbottens .............................. 1
Summa antal 76
Beträffande det ytterligare antalet motorsprutor har inspektionen fram hållit, att det funnes anledning antaga, att det slutliga behovet borde upp skattas till 100 stycken. Kostnaderna för dessa sprutor i utrustat skick torde komma att belöpa sig till 7,600 kronor per spruta eller sålunda sammanlagt 760,000 kronor. Med anledning av från vissa länsstyrelser framställda önske mål har inspektionen föreslagit, att inspektionen bemyndigades att efter pröv ning i varje särskilt fall medgiva länsstyrelserna tillstånd att utbyta anskaf fade motorvattensprutor mot skumsprutor, vilka i inköp betingade ungefär samma pris som motorvattensprutor.
Såsom motivering för äskandet av anslag för nu angivna ändamål redan å tilläggsstat för innevarande budgetår bar luftskyddsinspektionen anfört följande.
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 311.
Det har ursprungligen varit inspektionens avsikt, att riksplanen för
brandtorn skulle utbyggas utan forcering för att erfarenheterna från det
första byggnadsskedet beträffande brandtornens utförande och placering
skulle kunna utnyttjas. Då emellertid dylika erfarenheter redan i stor ut
sträckning vunnits och med hänsyn till dels den synnerliga betydelse, som
de redan uppförda tornen sistlidna sommar visat sig äga ur skogs-
bevakningssynpunkt, och dels det utrikespolitiska läget anser inspektionen,
att bela antalet brandtorn bör utbyggas redan till nästkommande skogs
brandperiod. Denna uppfattning understödjes kraftigt av skogsmän i ledande
ställning. För att realisera detta önskemål är det dock nödvändigt, att vissa
förarbeten utföras och viss materielanskaffning sker redan innevarande höst.
Med de i förevarande skrivelse föreslagna åtgärderna torde riksplanen enligt
inspektionens åsikt i allt väsentligt vara utbyggd.
Vad beträffar motorsprutorna bär inspektionen med hänsyn till de allt
större svårigheterna att erhålla materiel och tillbehör till desamma ävensom
den stora efterfrågan på för skogseldsläckning lämpade sprutor ansett nöd
vändigt att äska de erforderliga anslagsmedlen redan under innevarande
budgetår.
Skogsstyrelsen, som tillstyrkt bifall till luftskyddsinspektionens framställ
ning, har i sitt remissutlåtande framhållit i huvudsak följande.
Vad först brandtornen beträffar vill skogsstyrelsen understryka angelä
genheten av att en riksplan över observationsplatser för skogsbrandalarme-
ring med det snaraste fullbordas. Härmed åsyftas ett hela landet omfattan
de bevakningssystem, som med minsta antal stationer genom rationellt ut
nyttjande av terrängen besitter erforderlig effektivitet för sitt ändamål.
Huruvida den av luftskyddsinspektionen under medverkan av skogsbrand
skyddskommittén uppgjorda, till ifrågavarande framställning fogade utbygg-
nadsplanen för brandtornsnätet i varje detalj motsvarar de anspråk, som
ur nvssberörda synpunkt böra ställas på detsamma, undandrager sig för när
varande skogsstyrelsens närmare bedömande. Styrelsen har emellertid — i
samband med utarbetandet av förslag till bestämmelser rörande statsbidrag
till skogsvårdsstyrelsernas kostnader för skogsbrandbevakning — för detta
syfte igångsatt en undersökning angående lämpligaste utformningen av be-
vakningsnätet. Såvitt styrelsen redan nu kunnat konstatera, lärer luftskydds
inspektionens plan i det väsentliga vara godtagbar i här förevarande hänse
ende, i varje fall vad angår dess omfattning. Med hänsyn härtill har skogs
styrelsen ansett sig böra tillstyrka bifall till inspektionens framställning om
ett anslag av 510,000 kronor till uppförande av brandtorn m. m. Till det
eventuellt föreliggande behovet av ändringar eller kompletteringar i sagda
plan har styrelsen för avsikt att återkomma i omförmälda samband.
Vidkommande därefter spörsmålet örn inköp av motorbrandsprutor för
skogseldsläckning har styrelsen funnit önskvärt att inhämta skogsvårdssty
relsernas yttranden härom. Dessa äro i stort sett samstämmiga och gå ut på,
att i trakter med gynnsamma vatten- och vägförhållanden motorsprutorna
dokumenterat sig som ett mycket effektivt hjälpmedel vid bekämpande av
bränder av hithörande slag. Inom de vägfattigare länen äro användnings
möjligheterna givetvis begränsade. Specialkonstruerade motorsprutor hava
dock visat stor framkomlighet i obanad terräng, som icke varit alltför svår.
Några längre transporter terrängledes kunna dock lämpligen icke företagas.
Med hänsyn till motorsprutornas användbarhet och då de vid lämplig sta-
tionering även kunna nyttjas vid släckning av eld i byggnader tillstyrkes
allmänt anskaffande av ytterligare motorsprutor. I något fall framhålles
lämpligheten av att medel ställas till förfogande jämväl för anordnande av
17
vattencisterner m. m. Vidare understrykes angelägenheten av att sprutorna
förses med tillräcklig slangutrustning — helst armerad slang — samt att
de betjänas av kunnigt, vant folk ävensom underkastas behörig tillsyn och
vård.
För egen del får skogsstyrelsen anföra, att någon mera omfattande och
allsidig kännedom örn motorsprutorna som hjälpmedel vid skogseldsläck
ning i landets stora skogstrakter ej torde föreligga. Oaktat begränsningen av
de praktiska erfarenheterna synes det vara ådagalagt, att motorsprutorna
måste tillmätas stort värde för skogsbrandväsendet, därest vissa förutsätt
ningar uppfyllas. Sålunda påverkas deras användbarhet och effekt direkt
av framkomstmöjligheterna samt tillgången på vatten och slangledningar.
1 överensstämmelse härmed vill skogsstyrelsen framhålla angelägenheten av
att uppställningsplatser för sprutor, varom nu är fråga, väljas med beak
tande av såväl nämnda förhållanden som att materielen bör kunna bliva till
nytta jämväl vid släckning av eldsvådor i bebyggelse. Härutöver är det av
vikt, att motorsprutorna handhavas av övat manskap och att de städse hal
las i fullgott, bruksfärdigt skick. En utväg härför, som kan visa sig^ ända
målsenlig, synes erbjuda sig i ett samarbete med de frivilliga brandkårerna.
I vissa fall borde materielen med fördel kunna stationeras hos och skötas av
dylika brandkårer, redan befintliga eller för ändamalet bildade, som da
böra svara för dess fortlöpande vård och underhåll. Eljest uppstår behov av
att inom skogsbrandorganisationen utbilda särskild personal för skötseln av
motorsprutorna samt att tillfredsställande ordna förvaring och underhall.
Det torde ankomma på skogsbrandmyndigheterna att tillse, att lämpliga åt
gärder i förevarande hänsende bliva vidtagna. Med nu angivna utgångspunk
ter finner sig styrelsen kunna tillstyrka, att i enlighet med luftskyddsinspek-
tionens äskande ett belopp av 760,000 kronor anvisas för inköp av motor-
sprutor, lämpade för skogseldsläckning.
I detta sammanhang har skogsstyrelsen velat i någon män beröra ett spörs
mål, som synes värt beaktande. Under de allra senaste åren har skogsbrand
beredskapen på flera sätt blivit i avsevärd grad förstärkt. Den tekniska ut
vecklingen har vidare väckt förväntningar om fortsatta framsteg i fråga om
hjälpmedel och metoder för bekämpandet av skogseldarna. Vid sådant för
hållande framstår det för styrelsen som önskvärt, alt under sakkunnig led
ning provningar och försök komma till stånd i syfte att klarlägga de nya
anordningarnas och materielens ändamålsenlighet och rationella utnyttjan
de ävensom att förbättringsarbetet på ifrågavarande område på lämpligt sätt
befrämjas. Ehuru skogsstyrelsen icke är beredd att nu framlägga några di
rekta förslag rörande den här antydda verksamhetens närmare utformning,
vill styrelsen för möjliggörande av densamma föreslå, att i någon utsträck
ning medel må antagas i anspråk av förevarande anslag för nu berörda upp
gifter enligt av Kungl. Majit meddelade direktiv.
Statskontoret har med hänsyn till de hårt ansträngda statsfinanserna ställt
sig tveksamt inför frågan, huruvida ett så betydande anslagsbelopp sorn det i
ärendet vore fråga om, för närvarande skulle kunna ytterligare beviljas tor
omhandlade skyddsåtgärder utan att därigenom andra anslagsändamål av
lika stor eller större angelägenhetsgrad bleve eftersatta. Under alla förhål
landen torde enligt statskontorets uppfattning en reduktion av det till sär
skilda åtgärder för främjande av skogsbrandskyddet äskade beloppet, 760,000
kronor, böra vidtagas, då det antal motorsprutaggregat, som med ledning av
länsstyrelsernas uppgifter beräknats bliva erforderligt, endast uppginge till
Bihang till riksdagens protokoll 1941. 1 saini. Nr 310 312.
Kungl. Maj.ts proposition nr 311.
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 311.
76. Av vad luftskyddsinspektionen i sådant avseende anfört hade statskon
toret nämligen icke blivit övertygat om nödvändigheten av att nu anskaffa
ytterligare 24 dylika aggregat. Då kostnaden för inköp av förenämnda 76
motorsprutor med tillbehör och utrustning enligt den av inspektionen angivna
beräkningsgrunden skulle belöpa sig till 577,600 kronor, ansåge statskontoret,
att det för särskilda åtgärder för främjande av skogsbrandskyddet begärda
anslagsbeloppet borde nedsättas till 575,000 kronor.
StparUmenu- Såsom framgår av vad i det föregående anförts har under de senast för-
thtfen. flutna åren medelsanvisning i betydande omfattning skett för uppförande
av brandtorn för skogsbrandbevakning samt för inköp av materiel för skogs
eldsläckning. Såsom underlag för de tidigare äskandena örn anslag för först
nämnda ändamål har förelegat en riksplan för bevakandet av landets sko
gar, som uppgjorts av en år 1938 på initiativ av vissa försäkringsbolag samt
svenska brandskyddsföreningen bildad skogsbrandskyddskommitté. Med an
litande av hittills anvisade medel ha 86 brandtorn uppförts.
Luftskyddsinspektionen har nu anmält, att inspektionen i samråd med
skogsbrandskyddskommitténs sakkunniga reviderat och kompletterat nyss
nämnda riksplan. Efter att ha underställt länsstyrelserna den reviderade
planen har inspektionen hemställt om medelsanvisning med 510,000 kronor
för uppförande av ytterligare 91 brandtorn. Med hänsyn till den betydelse
de redan uppförda tornen sistlidna sommar visat sig äga för skogsbrandbe
vakningen samt angelägenheten av ett snabbt ordnande av skogshrandskyd-
det anser inspektionen att hela antalet brandtorn bör utbyggas redan till
nästkommande skogsbrandperiod. Skogsstyrelsen har understrukit betydel
sen av att en riksplan över observationsplatser för skogsbrandalarmering med
det snaraste fullbordas.
På grund av det anförda anser jag mig böra biträda det föreliggande för
slaget om medelsanvisning för ifrågavarande ändamål å tilläggsstat för inne
varande budgetår. Enär anläggningskostnaden för ett skogsbrandtorn av järn
beräknas belöpa sig till 4,500 kronor, böra av det föreslagna anslaget även
kunna bestridas vissa kostnader för telefonanläggningar, kartor, instru
ment, vaktbostäder och marklösen. Det torde få ankomma på Kungl. Maj:t
att, sedan riksdagen tagit ståndpunkt i anslagsfrågan, besluta om den änd
ring av nuvarande riksplan, som vid närmare undersökning kan anses på
kallad, ävensom meddela erforderliga föreskrifter rörande anslagets dispo
sition. I detta sammanhang må erinras, att enligt beslut av årets riksdag sär
skilda medel ställts till förfogande för utanordnande till skogsvårdsstyrelser-
na av bidrag till kostnaderna för förefintliga brandtoms bevakning och un
derhåll.
Luftskyddsinspektionen har i sin föreliggande framställning redogjort för
användningen av för inköp av tyngre eldsläckningsmateriel hittills anvisade
medel, 650,000 kronor, samt framhållit, att utöver hittills inköpta 87 mo
torsprutor behov förelåge av ytterligare 100 motorsprutor jämte tillbehör och
utrustning, motsvarande en kostnad av sammanlagt 760,000 kronor. Därvid
Kungl. Mcij:ts proposition nr 311.
19
har inspektionen ägt tillgång till vissa från länsstyrelserna införskaffade upp
gifter rörande det aktuella behovet av dylika sprutor. Skogsstyrelsen och de
av denna myndighet hörda skogsvårdsstyrelserna lia jämväl allmänt till
styrkt anskaffande av ytterligare motorsprutor.
Med hänsyn till den i ämnet förebragta utredningen vill jag tillstyrka
medelsanvisning för ifrågavarande förstärkning av beredskapen på skogs
brandområdet. Dock kan jag i anslutning till vad statskontoret anfört icke
förorda att för inköp av brandsprutor för närvarande äskas högre belopp än
575,000 kronor, motsvarande kostnaden för de av länsstyrelserna begärda 76
sprutorna. Hinder torde icke böra möta för luftskyddsinspektionen att efter
prövning i varje särskilt fall lämna tillstånd för länsstyrelse till utbyte av motor-
vattensprutor mot motordrivna skumsprutor, vilka sistnämnda i inköp be
tinga ungefär samma pris som motorvattensprutor. Därest så befinnes önsk
värt, torde av ifrågavarande medel visst belopp få ställas till förfogande för
anordnande av vattencisterner m. m. Med hänsyn till den betydande omfatt
ning skogsbrandväsendet fatt och da hittills endast begränsad erfarenhet vun
nits rörande de nya anordningarnas och materielens ändamålsenlighet och
rationella utnyttjande biträder jag skogsstyrelsens förslag att möjlighet bör
beredas till utförande av viss provnings- och försöksverksamhet på förevaran
de område, åsyftande jämväl att främja den fortsatta utvecklingen i fråga
örn hjälpmedel och metoder för bekämpandet av skogseldarna. För ifrågava
rande ändamål synes, enligt vad jag under hand inhämtat, ett belopp av
högst 25,000 kronor böra ställas till förfogande. Vid bifall till vad jag nu
förordat skulle för innevarande budgetår för uppförande av brandtorn samt
till inköp av tyngre eldsläckningsmateriel och viss försöksverksamhet behöva
anvisas tillhopa (510,000 + 575,000 + 25,000 =) 1,110,000 kronor. Sagda
belopp torde böra anvisas i form av ett särskilt reservationsanslag, benämnt
Skogsvård m. m.: Bidrag till uppförande av brandtorn m. m.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Majit måtte
föreslå riksdagen
att å tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1941/42 å
driftbudgeten under nionde huvudtiteln till Skogsvård m. m.:
Bidrag till uppförande av brandtorn m. m. anvisa ett reser
vationsanslag av ................................................ kronor 1,110,000.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda
hemställan lämnar Hans Maj :t Konungen bifall samt för
ordnar, att proposition i ämnet av den lydelse, bilaga till
detta protokoll utvisar, skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Richard Jobson.